خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363 – کتاب به سوی سرنوشت

  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۶۳

 سه شنبه 4 اردیبهشت 1363

    در جلسه علنی مجلس، طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات مطرح بود. خسته و کسل بودم؛ جلسه را به آقای یزدی [نایب رئیس مجلس] سپردم و به دفترم آمدم. برای خطبه‏های نماز جمعه، تاریخ [زندگی حضرت موسی ابن جعفر(ع)] امام هفتم را مطالعه کردم و کارهای دفتر را انجام دادم.

    ظهر، امام جمعه نوشهر آمد و از نتیجه انتخابات اظهار ناراحتی کرد. کارمندان چاپخانه مجلس آمدند و تقاضای دریافت حق فنی داشتند. واحد خواهران حزب جمهوری اسلامی آمدند؛ برای آنها صبحت کردم.

    مسئولان دفاتر نمایندگی امام در سپاه پاسداران آمدند. آقای [فضل‏اله]محلاتی [نماینده امام در سپاه پاسداران] گزارشی دادند و من هم مفصلاً صحبت کردم. آقای دشتی نماینده جدید دشتستان و مسئول برگزاری کنگره جهانی ائمه جمعه آمدند و برنامه خود را گفتند؛ قرار شد من هم یک جلسه [در این کنگره] شرکت کنم. مهندس کاشانی، مدیر عامل ساختمان سد جیرفت آمد و گزارش داد؛ درباره اظهارات من در خصوص سد لار اعتراض داشت.

    آقایان مباشری و خزعلی آمدند و درباره یک شخص که دستگیر شده، صحبت کردند. معلوم شد این شخص مربوط به یک شرکت [تولید] شن و ماسه است که صاحبان اصلی آن فراری‏اند.

    شب، با [آقای غازی‏الدروبی] وزیر نفت سوریه ملاقات داشتم. اظهار می‏داشت، سخت در مضیقه‏اند و خواستار کمک در پرداخت [بدهی مربوط به خرید] نفت بودند. خواست که یک قرارداد، شبیه قرارداد سال گذشته تکرار شود و بدهی یک میلیارد دلاری عقب افتاده، نصفش به صورت وام و نصفش تقسیط برای سال آینده باشد؛ تصویب مجلس لازم دارد.