سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع اعضای شاخه خواهران حزب جمهوری اسلامی پیرامون دیدگاهها درباره زن و دیدگاه اسلام درباره زن

سخنرانی آقای هاشمی در جمع اعضای شاخه خواهران حزب جمهوری اسلامی پیرامون دیدگاهها درباره زن و دیدگاه اسلام درباره زن

  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۶۳

 سخنرانی در جمع اعضای شاخه خواهران حزب جمهوری اسلامی

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«

 تاریخ نسبت به زن با افراط و تفریط برخورد کرده است و یک حرکت یکنواخت و منطقی در رابطه با این مسأله در طول آن دیده نمی‏شود، جوامع مختلف با گونه‏های مختلف و براساس پیشامدها و حوادث با مسأله زن برخورد کرده‏اند. آنچنان که گاه در مقاطعی از تاریخ چنان در مورد زن افراط کرده‏اند که در محافل و بحث‏ها و کتاب‏ها سخن بر سر این بوده است که آیا زن از نوع بشر است یا نیست. انسان از خواندن این کتابها شرمگین می‏شود که چرا بعضی در مورد زن چنین قضاوتی دارند. از طرف دیگر گاه عکس‏العملی که در مقابل این محدود کردن زن وجود داشته، باعث شده که میدان را آنچنان باز بگذارند که خانم‏ها از حدود آفرینش و اقتضای طبیعت خود و جامعه پا را فراتر بگذارند و نتیجه‏ای جز رنج و تباهی برای کل جامعه و برای خود خانم‏ها نداشته است. خوشبختانه ما باید با معیارهای اسلامی حرکت کنیم این معیارها در زمانی نازل شده است که برخوردهای صحیح در جوامع در مورد زنان وجود نداشته است.

 احیاء کردن ارزش‏های اسلامی در مورد زن در جامعه به نحو تفسیر و تعبیر از آیات و متون اسلامی نیز بستگی دارد و ممکن است افراط و تفریطهایی نیز در برداشت‏ها وجود داشته باشد، ولی بهرحال ما معیارهای محکمی در این مورد داریم و جمهوری اسلامی محیط مناسبی برای پیاده کردن این ارزش‏ها در جامعه است. البته این کار احتیاج به زمان دارد چرا که این جامعه دارای آداب و رسومی است که در ذهن برخی از مردم رسوب کرده است و براساس همان رسوبات ممکن است تفکرهای خاص و اجتهادهایی بوجود بیاید اما با اتکاء به مراجع تقلید و متفکرین خوبی که داریم، می‏توانیم مسائل را بخوبی حل کنیم.

 از خانم‏های متفکرو تحصیل‏کرده و دارای شوق و ذوق حزب جمهوری اسلامی می‏خواهم که خودشان در این زمینه وارد شوند و کار کنند و توقع نداشته باشند که کارها دفعتاً انجام شود بلکه هر تجربه‏ای که ما بدست بیاوریم، برای نسل آینده بسیار ارزشمند خواهد بود. در چند سال اخیر به‏خاطر ظلم‏هایی که بخصوص در اروپا بر زنان رفته است یک حالت غیرمتعادلی در دنیای صنعتی به‏اسم حقوق مساوی زن و مرد بوجود آورده‏اند که خانمها را از محیط طبیعی حرکت انسانی خارج ساخته و آنها را بسوی افراط کشانیده است که البته مقداری از این افراط مربوط به نیاز دنیای مستغنی بوده است. جنگ اول و دوم جهانی نیز بسیاری از مردها را کشت و یا معلول کرد و از طرف دیگر طبیعت مست و شهوت‏پرست ثروتمندان و رفاه‏طلبان اروپایی به قضیه دامن می‏زد، همه این عوامل باعث شد که خانم‏ها را در دامی که برای آنان گسترده بودند، گرفتار کنند. اگر چه بسیاری از خانم‏های اروپایی به تحصیلات عالی روی آوردند و کارهای مثبتی نیز انجام دادند اما در کل مردم اروپایی و کسانی که دنبال آنها راه افتادند در بلایی گرفتار شدند که آنها را از مسیر صحیح منحرف ساخت. زن از کانون سالم خانواده‏ها اکثراً محروم شدند و از مدرسه به‏کارخانه و ادارات کشیده شدند و در نتیجه بار سنگینی و دشواری بر دوش آنان نهاده می‏شد؛ یعنی علاوه بر مسئولیت مادری و تربیت فرزند به‏کارهای مشکل اجتماعی نیز وارد گردیدند. برخی از آنان نیز به بی‏بندوباری کشیده شدند و احساس عمیق مادری و خانواده در آنان کشته شد.

 از دستاوردهای حرکات بی‏رویه زنان در جوامع اروپایی، خیل عظیم کودکان بی‏سرپرست و محروم از محبت میباشد. افرادی که همچون اجسام بی‏جان ولی متحرک به دور از عواطف انسانی بار می‏آیند. آن همه تلاشهای بی‏رویه غلط به‏اسم آزادی زنان با همه افراطکاری‏های آنان دستاوردهای مهمی نداشت. در اروپا و کشورهای غربی تنها چند نفر از زنان به رده‏های بالای سیاسی و مناسب دیگر دست یافتند که گردانندگان آنها هم در حقیقت مردها هستند؛ مثلاً انگلستان و بعضی کشورهای شرقی اینطورند. در پارلمان‏های دنیا و در مدیریت‏های صنعتی، در فرماندهان ارتش و مدیریت دانشگاه‏ها تعداد معدودی از زن‏ها شرکت دارند که تأثیری در امور ندارند.

 صحیح‏ترین میدان برای شرکت زنان در مسائل اجتماعی میدان تربیت و تعلیم است که در این عرصه زنان بسیاری درخشیدند، اما در مجموع باز به‏اندازه کافی نبوده است. بنابراین با همه افراطکاریهایی که در مورد زنان شده است نتیجه مثبتی به بار نیاورده و اگر از فسادهایی که از این ناحیه بوجود آمده است، بگذریم روشن می‏شود که از این رهگذر نتیجه معکوس هم گرفته‏اند.

 نباید بگذاریم که خانمها در خانه احساس بطالت بکنند، بلکه بهتر است خانمها در خانه و یا در جامعه در اوقات بیکاری از استعدادهای خود به نفع پیشبرد جامعه استفاده کنند. خوشبختانه در متون اسلامی و فتواهای علما مسائل روشن است ولی باز هم احتیاج به تبیین و تفسیر بیشتری دارد. اسلام با یکسان دانستن زن و مرد در مقابل خداوند که خلقت آنها را از یک ریشه و نفس واحده دانسته است، استقلال کامل به زن بخشیده و مانع از تحمیل مردها به زنها شده است. حقوق زن در اسلام واجب گردیده و اسلام تعهد زن را از لحاظ مادی از زندگی برداشته و مرد را مسئول مسکن و لباس و مخارج دیگر خانواده کرده است. عقد بی‏مهر را باطل کرده و ارث را بگونه‏ای تقسیم می‏کند که هرنسل که می‏گذرد بخش عظیم ثروت جامعه به زنها منتقل می‏شود و با توجه به اینکه مصرف در اختیار زنان قرار گرفته است و مسئولیت خرج کردن ندارند، این قشر از جامعه همیشه رو به ثروتمند شدن می‏روند، مصرف متعلق به‏زنان است ولی مدیریت مصرف با مرد است، از سوی دیگر کارهای شاق مثل جهاد بر زن واجب نیست. مگر آن که دفاع پیش بیاید، ولی بر مرد واجب است.

 امام امت بشدت جلوی آنها ایستادند که این حرفها را نزنند البته ما از زندگی حضرت زهرا(س) و زینب(س) بعنوان الگو در تاریخ درمی‏یابیم که یکی از کارهای بسیار مهم زن تعلیم و تربیت کودک است. اگر تمام مادرها تعهد خود را در قبال پرورش فرزندانشان به خوبی انجام دهند، پس از گذشت 25 سال همه جوانهای مملکت صالح می‏شوند. تحقیقاً یک مادر باسواد فهمیده و دلسوز و متدین به‏خوبی می‏تواند کودک خود را به بهترین وجه تربیت نماید؛ در صورتی که این کارها از عهده مردان برنمی‏آید. این خصوصیت در آفرینش او نهاده شده است اما در مقابل مدیریت خانه و مسائل مالی کارهای مشکل خانه با مرد است. باید توجه داشت که زندگی زنان چهار الی پنج سال زودتر از مردان می‏شود و در ادامه زندگی نیز مردها به‏خاطر کارهای شاقی که در زندگی دارند، زودتر از زنها شکسته می‏شوند. البته به شرط آن که مشکلات تحمیلی در زندگی خانمها را شکسته نکند، آنها در پیری نیز قوی‏تر از مردها می‏توانند مشکلات مربوط به خود را حل کنند.

 خانمها باید همه رشته‏های مورد نیاز مملکت را پر کنند و از لحاظ تحصیلی راه برای آنان کاملاً باز است و آنها باید در تمام عصر محصلان و معلمان خوبی باشند. بسیاری از رشته‏های دانشگاهی عمدتاً به خانمها نیاز دارند، میدان کار خانمها تنها در اداره نیست، بلکه در کلیه زمینه‏ها به‏وجود آنها احتیاج داریم. از آن گذشته خواهران می‏توانند با استفاده از امکانات مالی خود مؤسسات خصوصی گوناگونی برای تعلیم و تربیت ایجاد نمایند و در آن استعدادهای خود را بروز بدهند.    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته