سخنرانی آقای هاشمی در جمع اعضای شاخه خواهران حزب جمهوری اسلامی پیرامون دیدگاهها درباره زن و دیدگاه اسلام درباره زن
سخنرانی در جمع اعضای شاخه خواهران حزب جمهوری اسلامی
بسماللهالرحمنالرحیم
»اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«
تاریخ نسبت به زن با افراط و تفریط برخورد کرده است و یک حرکت یکنواخت و منطقی در رابطه با این مسأله در طول آن دیده نمیشود، جوامع مختلف با گونههای مختلف و براساس پیشامدها و حوادث با مسأله زن برخورد کردهاند. آنچنان که گاه در مقاطعی از تاریخ چنان در مورد زن افراط کردهاند که در محافل و بحثها و کتابها سخن بر سر این بوده است که آیا زن از نوع بشر است یا نیست. انسان از خواندن این کتابها شرمگین میشود که چرا بعضی در مورد زن چنین قضاوتی دارند. از طرف دیگر گاه عکسالعملی که در مقابل این محدود کردن زن وجود داشته، باعث شده که میدان را آنچنان باز بگذارند که خانمها از حدود آفرینش و اقتضای طبیعت خود و جامعه پا را فراتر بگذارند و نتیجهای جز رنج و تباهی برای کل جامعه و برای خود خانمها نداشته است. خوشبختانه ما باید با معیارهای اسلامی حرکت کنیم این معیارها در زمانی نازل شده است که برخوردهای صحیح در جوامع در مورد زنان وجود نداشته است.
احیاء کردن ارزشهای اسلامی در مورد زن در جامعه به نحو تفسیر و تعبیر از آیات و متون اسلامی نیز بستگی دارد و ممکن است افراط و تفریطهایی نیز در برداشتها وجود داشته باشد، ولی بهرحال ما معیارهای محکمی در این مورد داریم و جمهوری اسلامی محیط مناسبی برای پیاده کردن این ارزشها در جامعه است. البته این کار احتیاج به زمان دارد چرا که این جامعه دارای آداب و رسومی است که در ذهن برخی از مردم رسوب کرده است و براساس همان رسوبات ممکن است تفکرهای خاص و اجتهادهایی بوجود بیاید اما با اتکاء به مراجع تقلید و متفکرین خوبی که داریم، میتوانیم مسائل را بخوبی حل کنیم.
از خانمهای متفکرو تحصیلکرده و دارای شوق و ذوق حزب جمهوری اسلامی میخواهم که خودشان در این زمینه وارد شوند و کار کنند و توقع نداشته باشند که کارها دفعتاً انجام شود بلکه هر تجربهای که ما بدست بیاوریم، برای نسل آینده بسیار ارزشمند خواهد بود. در چند سال اخیر بهخاطر ظلمهایی که بخصوص در اروپا بر زنان رفته است یک حالت غیرمتعادلی در دنیای صنعتی بهاسم حقوق مساوی زن و مرد بوجود آوردهاند که خانمها را از محیط طبیعی حرکت انسانی خارج ساخته و آنها را بسوی افراط کشانیده است که البته مقداری از این افراط مربوط به نیاز دنیای مستغنی بوده است. جنگ اول و دوم جهانی نیز بسیاری از مردها را کشت و یا معلول کرد و از طرف دیگر طبیعت مست و شهوتپرست ثروتمندان و رفاهطلبان اروپایی به قضیه دامن میزد، همه این عوامل باعث شد که خانمها را در دامی که برای آنان گسترده بودند، گرفتار کنند. اگر چه بسیاری از خانمهای اروپایی به تحصیلات عالی روی آوردند و کارهای مثبتی نیز انجام دادند اما در کل مردم اروپایی و کسانی که دنبال آنها راه افتادند در بلایی گرفتار شدند که آنها را از مسیر صحیح منحرف ساخت. زن از کانون سالم خانوادهها اکثراً محروم شدند و از مدرسه بهکارخانه و ادارات کشیده شدند و در نتیجه بار سنگینی و دشواری بر دوش آنان نهاده میشد؛ یعنی علاوه بر مسئولیت مادری و تربیت فرزند بهکارهای مشکل اجتماعی نیز وارد گردیدند. برخی از آنان نیز به بیبندوباری کشیده شدند و احساس عمیق مادری و خانواده در آنان کشته شد.
از دستاوردهای حرکات بیرویه زنان در جوامع اروپایی، خیل عظیم کودکان بیسرپرست و محروم از محبت میباشد. افرادی که همچون اجسام بیجان ولی متحرک به دور از عواطف انسانی بار میآیند. آن همه تلاشهای بیرویه غلط بهاسم آزادی زنان با همه افراطکاریهای آنان دستاوردهای مهمی نداشت. در اروپا و کشورهای غربی تنها چند نفر از زنان به ردههای بالای سیاسی و مناسب دیگر دست یافتند که گردانندگان آنها هم در حقیقت مردها هستند؛ مثلاً انگلستان و بعضی کشورهای شرقی اینطورند. در پارلمانهای دنیا و در مدیریتهای صنعتی، در فرماندهان ارتش و مدیریت دانشگاهها تعداد معدودی از زنها شرکت دارند که تأثیری در امور ندارند.
صحیحترین میدان برای شرکت زنان در مسائل اجتماعی میدان تربیت و تعلیم است که در این عرصه زنان بسیاری درخشیدند، اما در مجموع باز بهاندازه کافی نبوده است. بنابراین با همه افراطکاریهایی که در مورد زنان شده است نتیجه مثبتی به بار نیاورده و اگر از فسادهایی که از این ناحیه بوجود آمده است، بگذریم روشن میشود که از این رهگذر نتیجه معکوس هم گرفتهاند.
نباید بگذاریم که خانمها در خانه احساس بطالت بکنند، بلکه بهتر است خانمها در خانه و یا در جامعه در اوقات بیکاری از استعدادهای خود به نفع پیشبرد جامعه استفاده کنند. خوشبختانه در متون اسلامی و فتواهای علما مسائل روشن است ولی باز هم احتیاج به تبیین و تفسیر بیشتری دارد. اسلام با یکسان دانستن زن و مرد در مقابل خداوند که خلقت آنها را از یک ریشه و نفس واحده دانسته است، استقلال کامل به زن بخشیده و مانع از تحمیل مردها به زنها شده است. حقوق زن در اسلام واجب گردیده و اسلام تعهد زن را از لحاظ مادی از زندگی برداشته و مرد را مسئول مسکن و لباس و مخارج دیگر خانواده کرده است. عقد بیمهر را باطل کرده و ارث را بگونهای تقسیم میکند که هرنسل که میگذرد بخش عظیم ثروت جامعه به زنها منتقل میشود و با توجه به اینکه مصرف در اختیار زنان قرار گرفته است و مسئولیت خرج کردن ندارند، این قشر از جامعه همیشه رو به ثروتمند شدن میروند، مصرف متعلق بهزنان است ولی مدیریت مصرف با مرد است، از سوی دیگر کارهای شاق مثل جهاد بر زن واجب نیست. مگر آن که دفاع پیش بیاید، ولی بر مرد واجب است.
امام امت بشدت جلوی آنها ایستادند که این حرفها را نزنند البته ما از زندگی حضرت زهرا(س) و زینب(س) بعنوان الگو در تاریخ درمییابیم که یکی از کارهای بسیار مهم زن تعلیم و تربیت کودک است. اگر تمام مادرها تعهد خود را در قبال پرورش فرزندانشان به خوبی انجام دهند، پس از گذشت 25 سال همه جوانهای مملکت صالح میشوند. تحقیقاً یک مادر باسواد فهمیده و دلسوز و متدین بهخوبی میتواند کودک خود را به بهترین وجه تربیت نماید؛ در صورتی که این کارها از عهده مردان برنمیآید. این خصوصیت در آفرینش او نهاده شده است اما در مقابل مدیریت خانه و مسائل مالی کارهای مشکل خانه با مرد است. باید توجه داشت که زندگی زنان چهار الی پنج سال زودتر از مردان میشود و در ادامه زندگی نیز مردها بهخاطر کارهای شاقی که در زندگی دارند، زودتر از زنها شکسته میشوند. البته به شرط آن که مشکلات تحمیلی در زندگی خانمها را شکسته نکند، آنها در پیری نیز قویتر از مردها میتوانند مشکلات مربوط به خود را حل کنند.
خانمها باید همه رشتههای مورد نیاز مملکت را پر کنند و از لحاظ تحصیلی راه برای آنان کاملاً باز است و آنها باید در تمام عصر محصلان و معلمان خوبی باشند. بسیاری از رشتههای دانشگاهی عمدتاً به خانمها نیاز دارند، میدان کار خانمها تنها در اداره نیست، بلکه در کلیه زمینهها بهوجود آنها احتیاج داریم. از آن گذشته خواهران میتوانند با استفاده از امکانات مالی خود مؤسسات خصوصی گوناگونی برای تعلیم و تربیت ایجاد نمایند و در آن استعدادهای خود را بروز بدهند. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته