خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

کتک خوردن محافظان هاشمی از افراد کمیته !

  • دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۶۳

    صبح زود، تاریخ زندگی امام صادق(ع) را برای خطبه‏های نماز جمعه مطالعه کردم. برای زیارت امام، به دفتر امام رفتم. آقای خامنه‏ای هم آمدند. با هم خدمت امام رفتیم. وضع جبهه و نظرات فرماندهان را در مورد عملیات آینده گزارش دادیم. از ایشان نظر خواستیم. نظر ایشان این بود که به فرماندهان اجرا کننده [عملیات] زیاد فشار نیاوریم که بر خلاف نظرشان، مجبور به اقدام شوند. با آنها مذاکره کنیم؛ یا قانع شوند و یا قانع شویم. با این نظر امام، فشار روی من هم کم می‏شود.

    با آقای خامنه‏ای هم در مورد ممنوع کردن رزم شبانه در اطراف تهران - که شبها باعث ناراحتی مردم می‏شود - صحبت شد. همچنین برای اقدام در مورد پیشنهادی که آقای [محسن]نوربخش آورده، که با دادن یک تانک پیشرفته [روسی] به انگلیسی‏ها، نیازمندی‏های صعب‏الحصول را بگیریم؛ قرار شد آقای خامنه‏ای لیست را تهیه کنند.

    آقای [رضا] سیف‏اللهی فرمانده سپاه اصفهان هم آمد؛ در جهت جذب آقای [جلال‏الدین]طاهری [امام جمعه اصفهان] و همکاری حزب [جمهوری اسلامی] با ایشان، تذکراتی داد. گفتیم آقای خامنه‏ای با ایشان قرار گذاشته بودند که در انتخابات اصفهان با حزب ائتلاف کنند، ایشان طفره می‏روند. نقطه آغاز خوبی برای همکاری است. فائزه هم به خانه آمد. به خاطر کمک به عفت، که مریض است.

    حزب‏اللهی‏ها دیروز و امروز در تهران علیه خانم‏هائی که حجاب را مراعات نمی‏کنند، تظاهرات کرده‏اند. درگیری‏هائی هم به وجود آمده است. دوسه نفر از پاسداران من هم در این تظاهرات شرکت کرده بودند و از اینکه از مأموران کمیته [انقلاب اسلامی]، کتک هم خورده بودند، گله می‏کردند؛ بعضی‏ها نگران هرج و مرج بودند.

    عصر به مجلس رفتم. جلسه کانون واحد حزب [جمهوری اسلامی] مجلس بود. درباره وضع آینده کانون، صحبت کردم و مطالب سیاسی برای نمایندگان گفتم. حدود صد نفر در جلسه شرکت داشتند. خیلی‏ها طرح اصلاح آئین‏نامه داخلی را باعث تضعیف مجلس می‏دانستند. من دفاع کردم و گفتم قابل اصلاح است. فرمانده نیروی دریائی و ناخدا بایندر آمدند و گزارش امکانات نیرو را برای عملیات آینده دادند. شب، در مجلس ماندم و کارها را انجام دادم.