خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

  • سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۶۳

سه شنبه 14 فروردین 1363

    صبح زود، به مجلس رفتم. اولین جلسه در سال نو بود. گزارشها را خواندم؛ تازه مهمی ندارد. جلسه علنی، خیلی کم رونق است. نطقهای پیش از دستور را حذف کردیم، چون نباید از امکانات عمومی برای تبلیغ انتخابات استفاده شود و نطق نمایندگان و مطرح شدن آنها، ممکن است از این جهت اشکال داشته باشد؛ امّا شورای نگهبان به عنوان ناظر برانتخابات، نظر داد که مجلس باید کار عادی خود را انجام دهد. ساعت ده [صبح]، دستورات جلسه تمام و جلسه ختم شد.

    در دفترم، چند ملاقات داشتم. نمایندگان، برای حل مشکلات مربوط به انتخابات، مراجعه می‏کردند. بعضی‏ها، تأیید می‏خواستند که به خاطر پرهیز از دخالت در انتخابات، از دادن تأیید خودداری کردم. در مجموع انتخابات آزاد است. داوطلب‏های زیادی دارد و مبارزات انتخاباتی شدید است.

    آقای [علی] شمخانی آمد. از وضع اطلاعات سپاه و عدم همکاری آقای [سیداسدالله] لاجوردی [دادستان انقلاب تهران] با سپاه ناراحت بود؛ قرار شد کمک کنم. گفت که استقبال داوطلبان برای رفتن به جبهه، یک سوم مرحله اول طرح "لبیک یا خمینی" است؛ به خاطر عدم استفاده از نیروهای موجود در جبهه‏ها و شایعات مربوط به تلفات و انتخابات و کارهای [کشاورزی در] فصل بهار، استقبال مردم کم شده، ولی کافی است.

    عصر، شورای عالی دفاع، جلسه داشت. درباره عملیات خیبر و همچنین معافیت مأموریت سربازان مورد نیاز در ارگانهای دولتی، بحث شد. من به خاطر ممنوع بودن تبلیغ در رسانه‏های دولتی، مصاحبه نکردم؛ چون نامزد نمایندگی مردم تهران در انتخابات [دوره دوم] مجلس هستم.

    رئیس جمهور مصاحبه کردند. ظاهر نشدن من در صداوسیما، شایعه سوء قصد به جان من را - که دو سه روز است، رادیوهای بیگانه به دروغ مطرح کرده‏اند - جان داده است. شب، با ["بیل ردکر"] خبرنگار شبکه تلویزیونی ای.بی.سی آمریکا، مصاحبه مفصلی داشتم. جامعه روحانیت مبارز درباره انتخابات و تبلیغات و ... جلسه داشت. شب را در مجلس ماندم.