خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

گلایه کرباسچی از رهبری

  • شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۶

 شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۶// ۲۴ محرم ۱۴۱۸// ۳۱ می ۱۹۹۷

 

آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران] آمد. از رهبری گله داشت، به خاطر مخالفت با [اعطای] نشان ایشان و نیز عدم توجه به دفاع ایشان در مقابل تفتین مخالفانش، من‌جمله در مسئله فرهنگسراهای شهرداری و [روزنامه] آفتابگردان و شکایت وزیر مسکن [و شهرسازی]. مدیران طرح‌های نیروگاه‌های آبی وزارت نیرو آمدند. از برنامه سدها و نیروگاه‌های رودهای کارون، دز و کرخه گزارش دادند که مجموعاً به ۲۳ هزار مگاوات خواهد رسید.

دست‌اندرکاران مراسم سالگرد رحلت امام آمدند. آقای [محمدعلی] انصاری گزارش داد و من هم درباره اهمیت خدمات امام به ایران و اسلام صحبت کردم.[1] آقای [رسول] زرگر، [معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس ستاد بحران] آمد. گزارش کارها و نیازهای بازسازی زلزله را داد و کارهای عمرانی شهرداری‌ها را که امسال اعتبارات بی‌سابقه‌ای دارند و اهمیت انتخابات شوراها و تقاضای تصویب عوارض پیشنهادی را داشت. در مورد سفر خراسان و طرح‌های مهم عمرانی، مصاحبه‌ای انجام دادم.[2]

عصر مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلسه با مصوبه‌ای و چند ماده آیین‌نامه [داخلی] داشت. سپس آقای [محمد] امامی کاشانی، برای قرض‌هایی که در تبلیغات ریاست‌جمهوری بار آورده استمداد کرد. آقای دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. از حوادث احتمالی اختلافات خطی بعد از انتخابات و وضعی که در مجلس به وجود آمده، با توصیه رهبری برای ابقای آقای ناطق [نوری] در ریاست مجلس، اظهار نگرانی کرد. در گزارش‌ها، پیشرفت نیروهای ضد طالبان در افغانستان موردتوجه است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما نباید بگذاریم که جامعه ما، مخصوصاً نسل جوان این کشور، کار بزرگی را که امام راحل‌مان انجام دادند، فراموش کنند. خدمت بزرگی که ایشان به تاریخ ما، تاریخ بشر و به اسلام کردند، بسیار گران‌بهاست و ابعادش به گونه‌ای است که همیشه می‌توان تحلیل‌های تازه‌ای روی آن ارائه کرد. حتی اگر بنا باشد که بعضی تحلیل‌ها را در هر سال تکرار کنیم، باز هم ارزش دارد، زیرا اگر از حماسه عظیم تاریخ انقلاب اسلامی غافل شویم، در آینده ممکن است فراموش شود. کاری که امام راحل کردند، به خصوص برای کسانی که هر دو بخش تاریخ انقلاب، یعنی هم زمان قبل از انقلاب (طاغوت) و هم بعد از انقلاب را درک کردند، ملموس‌تر و باارزش‌تر است. کسانی که تاریخ ایران را می‌دانند و با این تاریخ سروکار دارند، خیلی بهتر می‌توانند محتوا و شرایط را درک کنند و بفهمند که این انقلاب و رهبری آن چه مسئله مهّمی بود که در تاریخ اتفاق افتاد! البته شما در این راه و برای پخش آثار امام (ره)، در همین کنگره‌ها اندیشه‌های ایشان را مطرح می‌کنید.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.

[2] - رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.