خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

استمداد محسن رضایی از هاشمی

  • شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۷۶

 

شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۷۶// ۱ صفر ۱۴۱۸//۷ ژوئن ۱۹۹۷

 

جمعی از میهمانان خارجی مراسم امام آمدند. آقای [محمدعلی] انصاری، [رئیس ستاد ارتحال امام (ره)] گزارش داد. من هم درباره توفیقات اعجازآمیز انقلاب در اصل پیروزی انقلاب و انسجام امور و دفاع و سازندگی و... گفتم.[1] آقایان [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [علی] عبداللهیان، [قائم‌مقام وزیر] آمدند و برای مطالبات وزارت ارشاد و صاف‌کردن حساب‌ها در پایان دوره استمداد کردند.

جمعی از مدیران [وزارت] اطلاعات آمدند. از احتمال اینکه در کابینه جدید، وزیری خارج از اطلاعات بیاورند و جمع‌شان را پراکننده کنند، اظهار نگرانی نمودند. از دخالت در انتخابات به نفع آقای ناطق [نوری] شرمنده‌اند. برای اینکه [وزیر جدید]، فردی از خودشان باشد، استمداد کردند.

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد؛ حرف مهمی نداشت. عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره ترکیه و افغانستان بحث و تصمیم‌گیری شد. مسئله محدودکردن شنود را تکمیل کردیم.

آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه] آمد. برای بیرون رفتن از سپاه و گرفتن شغل مناسب استمداد کرد. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. از احتمالات وضع کشور در دولت آینده، اظهار نگرانی کرد و از [مصطفی] پورمحمدی و [احمد] شفیعی- از معاونانش- که برای جایگزین شدن او تلاش می‌کنند، گله داشت. آقای [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد. پیشنهاد داشت که یک روز زندگی من را [فیلم] تهیه کنند و در پایان کارم، یک روز به صداوسیما بروم و هم‌زمان پخش شود.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تبلیغات بسیار سنگینی به عنوان حقوق بشر می‌کنند که در ایران آزادی و انتخابات نیست. با اینکه ما از روز اول و در همان چند ماه اول انقلاب، با فراندوم و انتخابات همه امورمان را به مردم سپردیم؛ این را که نمی‌توانند منکر بشوند. این بار به جای رسیدگی و قبل از انتخابات می‌گفتند که انتخابات واقعی نیست. دولت و حکومت دخالت می‌کنند و از صندوق همان را که می‌خواهند، بیرون می‌آورند. صدها خبرنگار به ایران آمدند، برای اینکه نقاط ضعف انتخابات ما را بگیرند. دیدند یک جمعیت عظیم و نزدیک ۳۰ ممیلیون نفر، یعنی نصف جمعیت کل کشور پای صندوق آمدند. به هر صندوقی که رفتند، دیدند رأی آزاد است. الان با تأکید بر رأی ندادن مردم به نظام، رهبری و روحانیت، به خیال خودشان می‌خواهند آن رسوایی‌های بد پیش‌بینی‌هایشان را جبران کنند و در ملت تأثیر خودشان را بگذارند. این جور تحلیل می‌کردند. الان که از انتخابات یک چیز دیگر درآمده، همه‌شان به سلامت و امینت انتخابات اعتراف‌کردند.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.