خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

آبخیزداری و آبخوان‌داری و سدسازی و بازیافت آب‌های مصرف شهری با سیستم فاضلاب و تصفیه، دغدغه همیشگی آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

  • تهران
  • دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۶

 دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۶// ۱۳ ذیحجه  ۱۴۱۷ //  ۲۱ آوریل ۱۹۹۷

 

برای افتتاح کنگره منطقه‌ای سل، از منزل به مرکز مطالعات وزارت امورخارجه رفتم. آقایان دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] و دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] خیرمقدم گفتند و گزارش دادند. من هم دربارة اهمیت این اقدام و ضرورت توجه به بهداشت و پیشگیری، با توجه به تعدد چند مرض واگیردارِ رو به زوال، منجمله سل، صحبت کردم و از توفیقات ایران در امر بهداشت توضیحاتی دادم.[1] ۵۰ کشور در کنگره شرکت کرده‌اند

از آنجا برای کنگره بین‌المللی انجمن سطوح آبگیر باران که جهاد سازندگی برگزار می‌کند، به محل صداوسیما رفتیم. از نمایشگاه بازدید کردیم و در اجلاس، پس از استماع گزارش آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهادسازندگی] و آقای [محمدتقی] امان‌پور، [معاون آموزش و تحقیقات جهادسازندگی]، سخنرانی افتتاح را انجام دادم.[2] راجع به اهمیت حفظ آب‌ها و صرفه‌جویی در مصرف که در ایران با آبخیزداری و آبخوان‌داری و سدسازی و بازیافت آب‌های مصرف شهری با سیستم فاضلاب و تصفیه و نیز مصرف درست با آبیاری علمی و تحت فشار و تکنولوژی‌ها و صنایع هربخشی در ایران، تجربه موفقی وجود دارد.

به دفترم رفتم. کارها را انجام دادم و برای مشخص‌کردن انواع به‌کارگیری اتاق‌ها، به کاخ مرمر رفتم. عصر شورای عالی اقتصاد جلسه داشت؛ اعتبارات تبصره ۵۰ به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را توزیع کردیم و قیمت انواع علوفه‌ها را اصلاح نمودیم. تا ساعت ۹ شب کارها را تکمیل کردم و به خانه آمدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کمبود بهداشت در جوامع عقب‌مانده و غیرپیشرفته، بلای بزرگی برای بشریت است. با کمبود بهداشت زمینه بروز انواع بیماری‌های خطرناک فراهم می‌شود. همین الان از طرف مجامع رسمی بین‌المللی شاهد اعلام خطر فعال شدن ۲۰ نوع میکروب خطرناک و کشنده و برگشت بسیاری از بیماری‌ها، از جمله سل هستیم که فکر می‌شد رو به انقراض و نابودی هستند. در عصر علم، دانش، درمان و بهداشت و عصر انفجار اطلاعات که همه چیز از طریق شبکه اینترنت، در اختیار مردم هست، این اعلام خطر غیرقابل پیش‌بینی بود، اما الان این اتفاق افتاده است. شما امروز کنگره‌ای برای مبارزه با سل دارید، ولی خیلی از بیماری‌ها همین وضع را دارند. مثل اینکه ضرورت دارد به طور کلی یک حرکت جهش گونه‌ای در دنیا برای تقویت بهداشت همه مردم صورت بگیرد. با توجه به اینکه امروز با تعبیر درست، دنیا را یک دهکده کوچک می‌دانند، انتقال مرض‌ها و میکروب‌ها و سرایت این خطرها برای همه جدی است و حتی کشورهای پیشرفته هم مصون نیستند. همان‌گونه که می‌بینیم، بیماری‌هایی مثل ایدز امروز بلای کشورهای پیشرفته شده‌اند. باید همه کشورها و بیش از همه، کشورهای متمکن و دارای دانش کافی و دارای پول و امکانات، دست به دست هم بدهندتا با یک حرکت وسیع و هماهنگ هم بهداشت را تقویت کنند و هم مبارزه کاملی با انواع میکروب‌ها، ویروس‌ها، و خطرهای دیگر به صورت هماهنگ انجام دهند. این خبر بسیار بدی است که انواع مقاومت‌ها در میکروب‌هایی که تضعیف شده بودند، به وجود بیاید و آنها بر داروهایی که شما تجویز و مصرف می‌کنید، فائق شوند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.

[2] - آقای هاشمی، با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین همایش جهانی نظام‌های سطوح آبگیر باران، ایران را مکان مناسب برای برگزاری چنین همایش‌هایی خواند و گفت: «تجربیات چندین ساله ما، می‌تواند دستمایه خوبی برای اهداف و برنامه‌های همایش بین‌المللی نظام سطوح آبگیر باران در جهان باشد. سرمایه زیادی در ایران برای استفاده بهینه از منابع آب هزینه شده است. اجرای طرح‌های آبخیزداری و تبدیل آن به یک فرهنگ در جامعه، پخش سیلاب و آبخوانداری و مهار آب‌های سطحی به دست متخصصان توانمند داخلی، از جمله اقدام‌های وسیع و همه‌جانبه ایران برای حفظ سرمایه‌های عظیم آبی کشورمان بوده است. این همایش فرصت مناسبی است تا اندیشمندان و علاقه‌مندان به منابع آب از نزدیک با تجربه‌های ارزنده ایران اسلامی در این زمینه آشنا شوند و با تبادل نظر و کارهای کارشناسی به غنای هرچه بیشتر این برنامه‌ها کمک کنند. استفاده بهینه از منابع سطحی و زیرزمینی آب در ایران، به ویژه در مناطق خشک و کویری، با استفاده از روش‌های عملی و پیشرفته آبیاری تحت فشار ضرورت دارد. باید با به‌کارگیری روش‌های تصفیه فاضلاب شهری، از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی جلوگیری کرد. مجموعه اقدام‌های دولت برای استفاده بهینه از منابع آب و حفظ و صیانت از آب، به ویژه طی دو برنامه توسعه، بسیار ارزنده و مطلوب بود. همه این برنامه‌ها در نهایت صرفه‌جویی و با استفاده از امکانات داخلی صورت گرفته و ما آمادگی داریم این تجربیات را در اختیار کشورهای نیازمند قرار دهیم. ایران از دیدگاه اسلامی و اخلاقی، خود را متعهد به حفظ منابع آب می‌داند و در صنعت ساخت دستگاه‌های آب شیرین‌کن و استفاده از منابع آب شور هم به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.