خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

جلسه سه ساعته برای تمهیدات برگزاری اجلاس سران سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی !!!

  • چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۷۶

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۷۶ // ۱ ذیحجه ۱۴۱۷// ۹ آوریل ۱۹۹۷

 

از خانه به مرکز تحقیقات و طراحی خودرو [سایپا] در جاده کرج رفتیم. توضیحات مهندسان را شنیدیم و از نمونه‌ها بازدید کردیم؛ یک نوع ون مدل‌سازی شده که در خط تولید قرار خواهدگرفت. در جمع کارکنان، آقای [محمدرضا] نعمت زاده، [وزیر صنایع] گزارش داد و من هم در سخنرانی کوتاه، تشویقشان کردم.[1]

به دفترم رفتم. گزارش‌ها را دیدم. جلسه‌ای برای بررسی پیشرفت آمادگی‌ها برای برگزاری اجلاس سران سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی داشتیم. سه ساعت طول کشید؛ برای پیگیری کارهای تجهیز هتل‌ها، ساخت اقامتگاه و سالن کنفرانس و تأمین نیازهای حمل‌ونقل و تشریفات و مسائل امنیتی.

عصر در جلسه هیئت دولت مصوباتی داشتیم، من‌جمله تأسیس صندوق پس‌انداز برای کارکنان دولت که به‌اندازه پس‌انداز آن‌ها و حداکثر تا پنج درصد حقوقشان، دولت هم کمک کند و نیز در مورد ساخت هواپیمای جت مسافربری با شرکت روسیه. ساعت نُه و نیم شب به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در مراسم گشایش مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو اظهار داشت: «تأمین خودروی ملی موردنیاز کشور، حرکت سریع‌تری را در امر تحقیقات و طراحی می‌طلبد. تحقیقات و نوآوری برای شتاب بخشیدن به روند توسعه کشور به‌ویژه در عرصه خودروسازی یک ضرورت است. با اتکا به نیروهای متعهد و متخصص ایران اسلامی و شرایط مناسبی که هشت سال دوران سازندگی در کشور فراهم ساخته، ساخت خودرو و راه‌یابی به بازارهای جهانی یک هدف قابل‌دسترسی است. هرچند برخی کشورها با اعمال فشارهایی، مایل نیستند ایران اسلامی در عرصه صنعت خودرو و راه‌یابی به بازارهای جهانی به موفقیت دست یابد، اما تجربه نشان داده که ما می‌توانیم این فشارها را در هم شکنیم و به‌تدریج وارد بازارهای رقابت شویم. قطعه‌سازی به‌عنوان یک گام بزرگ در مسیر ساخت خودرو از چند سال پیش با موفقیت در کشور آغاز شده و قطعات تولیدی ایران هم‌اکنون در بازارهای بین‌المللی با قطعات مشابه خارجی رقابت می‌کنند.» ایشان با قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای طراحی خودرو به‌عنوان نیاز امروز و ضرورت فردا گفت: «گرچه این امر با تأخیر صورت گرفته اما این آمادگی فراهم‌شده که با شتاب روند ساخت خودرو کشور طی شود.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398.