خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

هاشمی و رهبری در دیدار خصوصی شبانه درباره چه موضوعاتی با هم صحبت کردند؟

  • یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۶

 یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۶ // ۱۹ ذیحجه ۱۴۱۷ // ۲۷ آوریل ۱۹۹۷

 

محسن آمد. برای مراسم روز کارگر، با هم به کارخانه کفش بلا رفتیم. ابتدا گزارش وضع کارخانه را استماع کردیم. قدیمی و فرسوده و با تکنولوژی عقب‌مانده و با بیش از ۳ هزار کارگر است. از خط تولید بازدیدکردیم. قسمت‌هایی از آن تعطیل است. بناست ماشین‌های جدید وارد شود. با کارگران صحبت‌کردم. در مراسمی، جوایز کارگران نمونه را به مناسبت روز کارگر دادم و گزارش آقایان [حسین] کمالی، [وزیر کار و امور اجتماعی] و [علیرضا] محجوب، [دبیرکل خانه کارگر] و امیراصلانی، مدیرعامل بانک ملی را شنیدم و در مورد خدمات فراوان کارگران به انقلاب و نیز کارهای زیادی که برای کارگران از حیث بالا بردن حقوق و کم کردن مالیات و آموزش و مسکن و بیمه‌ها و بُن و ورزش انجام شده سخنرانی‌کردم و تقدیر نمودم.[1]

به دفترم برگشتم. ستاد تنظیم بازار جلسه با گزارش چند مصوبه در مورد توزیع سبوس و چای داشت. عصر در هیأت دولت چند مصوبه داشتیم. [آقای علی‌محمد بشارتی]، وزیر کشور گزارش داد که تاکنون ۱۴۰ نفر برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند و آقایان [ابراهیم] یزدی، [دبیرکل نهضت آزادی ایران] و [عزت‌الله] سحابی و [علی‌اکبر] معین‌فر حاضر نشده‌اند که اصل ولایت فقیه را امضا کنند.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة وضع انتخابات، اختلافات داخلی جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و وضع جامعه روحانیت مبارز، سفر من به ترکمنستان و تاجیکستان، وضع ترکیه و احتمال سقوط دولت [نجم‌الدین] اربکان و حمایت پاکستان از طالبان و تأمین آب شرب تهران با توجه به خشکسالی و نیز [انتشار کتاب] خاطرات من [= عبور از بحران] صحبت‌کردیم. شب به خانه آمدم. حال عفت بهتر است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یکی از قوی‌ترین پشتیبانان انقلاب اسلامی، کارگران هستند و دولت از هیچ تلاشی برای رفاه این قشر مؤمن، متعهد و امتحان داده دریغ نخواهد کرد. کارگران ایرانی با تلاشی خستگی‌ناپذیر در دوران دفاع مقدس و در زیر بمباران‌ها برای به‌زانو درآوردن دشمن و خدمت به ملت ایران، از جان خود گذشتند و لحظه‌ای از کار و تولید دست نکشیدند و با این حضور خود زیبایی و ایثار آفریدند. اجرای طرح‌های عظیم سازندگی ایران اسلامی نیز ظرف ۸ سال گذشته، مرهون تلاش بی‌وقفه نیروهای کارگر است و مردم و انقلاب ما برای این قشر زحمتکش احترام خاصی قائل‌اند. در دوران دفاع مقدس، شرایط به‌گونه‌ای بود که رسیدگی بیشتر به امور کارگران میسر نبود، اما در دوران سازندگی، دولت با تصویب قانون کار، رسیدگی به امر بیمه، مسکن، افزایش سطح دستمزدها، توجه به بهداشت و آموزش کارگران گام در خور توجهی را برداشت و این سیاست‌های حمایتی همچنان تداوم خواهد یافت. پس از دوران دفاع مقدس، وزیر [کار] را از میان خود شما برگزیدیم و از خانه کارگر به عنوان سازمانی که واقعاً مدافع حقوق کارگران است، برای تدوین برنامه‌ای جهت تأمین حقوق طبیعی و جدی شما بهره گرفتیم. مسأله هماهنگی حقوق کارگران با سطح تورم، امروز اصل پذیرفته شده‌ای در دولت و مجلس است و تمام تلاش ما این است که تا زندگی کاملاً مناسبی را برای کارگران فراهم کنیم. طرح واگذاری سهام کارخانه‌ها به‌کارگران، به‌عنوان یک کار زیربنایی و به نفع کلان اقتصاد کشور به سرعت در حال اجرا است. از افتخارات دوران سازندگی، آموزش بیش از دو میلیون کارگر است و این برنامه لازم و ضروری به سرعت ادامه خواهد یافت.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۶، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۸.