خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

دوم خرداد آغاز خود همه چی پنداری تندروهای به اصطلاح اصلاح طلب که بعدها به ضرر مردم و انقلاب تمام شد.

  • شنبه ۳ خرداد ۱۳۷۶

شنبه 3 خرداد 1376 // 17 محرم 1418// 24 می 1997

 

 اول وقت، وزیر کشور اطلاع داد که از بیست میلیون رأی شمرده‌شده، بیش از 60 درصد از آقای خاتمی است. تا شب که شمارش آرا تکمیل شد، از 29 میلیون رأی تجاوز کرد و همین نسبت باقی ماند. نتیجه انتخابات برای تمام ناظران داخلی و خارجی، غیرمنتظره است.[1]

[راجیندار سینگ و آقای لیندو رودریگرز]، سفیران جدید هند و ونزوئلا برای تقدیم استوارنامه آمدند. مذاکرات تشریفاتی بود. کاردار جدیدمان در اوگاندا آمد. سیاست‌های موردنظر در آفریقا و اوگاندا را توضیح دادم. آقایان [سیف‌الله] وحید دستجردی، [رئیس سازمان هلال‌احمر] و [علی] غیوری، [نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر] آمدند. گزارش خدمات به زلزله‌زده‌ها را دادند و اینکه چادرهای ذخیره خیلی کم شده است. قرار شد برای جایگزینی کمک کنم.

[آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی و معاونان و [آقای محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] آمدند. برای تأمین ریال طرح نیشکر خوزستان تصمیم‌گیری شد و گزارش پیشرفت‌کار دادند. آقای نوربخش، برای کمک به حل مشکلات احتمالی آقای خاتمی در ارتباط با رهبری و مجلس و... استمداد کرد. آقای [حسین] مرعشی آمد و راجع به ریاست مجلس مشورت کرد.

عصر آقای [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] آمد و برای نحوه مصالحه با شرکت متخلف آلمانی مشورت کرد. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. مسائل افغانستان و ترکیه و اروپا مطرح شد. شورای دفاع در مزار شریف [افغانستان] شکست خورده و [عبدالرشید] دوستم و... هم متواری شده‌اند.

شب آقای دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. درباره نتایج انتخابات [ریاست‌جمهوری] و علل شکست جناح آقای ناطق [نوری] و ضررهای حمایت وسیع علما و منتسب‌کردن آن به رهبری و نیز مسئله ریاست مجلس صحبت شد. تلفنی با رهبری درباره نظر شورای عالی [امنیت ملی] در خصوص رفع منع از آمدن سفیر آلمان صحبت کردم که ایشان مخالفت کردند.

 

[1] - در این انتخابات از میان 29 میلیون و 76 هزار و 70 رأی، آقای سید محمد خاتمی با 20 میلیون و 138 هزار و 784 رأی - 69 درصد - به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران برگزیده شد.

تصاویر ضمیمه