سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات خودرو و نوآوری صنایع خودرو در تهران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات خودرو و نوآوری صنایع خودرو در تهران

مرکز تحقیقات و طراحی خودرو نیاز امروز و یک پیش‌بینی بسیار ضروری برای آینده است.

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۷۶
سخنرانی در ، ۲۰/۱/۷۶ تحقیقات خودرو، نیاز امروز و ضرورت آینده/ عقب‌ماندگی ایران در صنعت خودرو/ اهمیت استقلال کشور در صنعت خودرو/ تأثیرات توجه به قطعه‌سازی/ زمینه صنعت خودرو برای گسترش/ ظرفیت ایران برای ورود به بازار خودرو/ نقش تقاضا در رونق تولید/ اهمیت وجود آزمایشگاه‌ها در کشور

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله والسلام علی رسول الله وآله

تلاشی که برای مرکز تحقیقات و طراحی خودرو شده است، قابل تقدیر و تشکر است که حقیقتاً هم نیاز امروز و هم یک پیش‌بینی بسیار ضروری برای شرایط آینده است. گرچه با تأخیر این کار را انجام می‌دهیم، اما مزیتی که فعلاً دارد، این است که آمادگی بیشتری پیدا کرده‌ایم. موقعی این کار را شروع می‌کنیم که استفاده از کامپیوتر تقریباً عادی شده است و بسیاری از جوان‌ها و تحصیلکرده‌های ما می‌توانند در این بخش کارساز باشند. از لحاظ سخت‌افزاری هم قدمی برداشتیم که تحقیقاتمان را آسان می‌کند.

این آمار و ارقامی که در طول بازدید ارائه شد، نشان داد که ما واقعاً سهم خودمان را در بخش خودرو نداریم و عقب هستیم. بالاخره اگر ما در سال در حد دویست هزار اتومبیل هم مصرف‌کننده باشیم که تحقیقاً هستیم، مجموعه خودروهایی که هست، نیاز واقعی کشور ماست. اما خیلی کمتر تولید می‌کنیم و قسمت زیادی از آنچه تولید می‌کنیم، مونتاژ است.

بنابراین الان نیازمند یک حرکت سریع‌تر برای تحقیقات و طراحی و داشتن یک خودرو مشخص و محوری در داخل کشور برای مصارف عام هستیم که می‌توانیم به تحقیقاتی که در این واحد و سایر واحدها انجام شده، امید ببندیم که متخصصان، به فکر تحقیقات هستند، یا شروع کرده‌اند و پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند.

در سالهای گذشته دو سه قدم را برداشتیم. قطعه‌سازی را به عنوان یک کار مهم، هم اشتغال‌زا و هم جایگزین واردات فراوان قطعه که بسیار ارزبر بود و هم فن‌آوری که بسیاری از مردم ما را با این فن قطعه‌سازی آشنا کرد، درنظر گرفتیم و به عنوان یک گام بزرگ در این مسیر دیدیم.

انشاءالله این حرکتی که الان شروع کرده‌اید، با پشتیبانی سایر بخش‌ها و با همت خودتان با سرعت بیشتری جلو برود که در درجه اول جوابگوی نیاز داخلی وسپس بازار جهانی باشد. بالاخره این پنجاه و چند میلیون خودرو را در دنیا چند کشور تولید می‌کنند و اکثریت کشورها خریدار هستند. برای کشورهایی مثل کشور ما الان رقابت در بازار اتومبیل آسان نیست. آنهایی که سالها جلو هستند و تیراژ تولیدشان خیلی بالاست و یک دفعه سفارش‌های میلیونی برای هر قطعه دریافت می‌کنند، خیلی آسان‌تر می‌توانند وارد بازار شوند و رقابت کنند. قطعاً برای کشوری مثل ما مزاحمت درست می‌کنند که رقیب‌های جدیدی وارد میدان نشوند. ولی تجربه نشان داد که ما می‌توانیم این فشارها را بشکنیم و به تدریج وارد بازار رقابت شویم. خوشبختانه ما خودمان یک بازار موجود داریم.

حالا اگر حضور در بازارهای دیگر قدری بلندپروازی باشد، حداقل این است که بازار خودمان در دست خودمان است و تا سطح بازار خودمان خیلی آسان می‌توانیم وارد شویم. الان به خاطر این بازار خوبی که می‌بینید وجود دارد و کششی که در تقاضا هست، از تولیدکننده و محقق حمایت می‌شود. عملاً معلوم شد که در بخشی از کارها و قطعه‌ها و در بعضی از بازارهای اصلی، مثل آلمان وارد شده‌ایم. اگر تحقیقات، قطعه‌سازی و اهداف کیفی و کمّی که در نظر هست، پیگیری شود، راهی که تا به حال هموار شده است، به نظر می‌رسد که آرزوی دور و درازی نیست. یک هدف قابل دسترس است. کشور هم الان از لحاظ نیروی انسانی، ابزار تحقیق، آزمایشگاه‌ها و سایر چیزها، توان پشتیبانی چنین کاری را دارد.

آزمایشگاه‌های گران‌قیمتی در بخش‌های مختلف کشور داریم که باید از آنها استفاده کنیم. در بخش‌های دفاعی، در صنایع مادر و در خیلی جاهای دیگر با آزمایشگاه‌های بسیار پیشرفته برخورد می‌کنیم. حتماً آقای مهندس نعمت‌زاده براساس آشنایی‌هایی که با اغلب این بخش‌ها و ارتباطی که در دولت دارد، اگر راهی باشد که می‌تواند به نفع شما از آن استفاده شود، پیدا می‌کنند.

به هرحال بنده از آنچه که اینجا دیدم، خوشحال شدم و به شما تبریک می‌گویم و تشکر می‌کنم. امیدوارم که به زودی آثار زحمات طولانی شما و صبر و حوصله‌ای را که کردید و مرحله سخت را پشت سر گذاشتید، در میدان تولید ببینیم. شما را به خدا می‌سپاریم.

والسلام علیکم و رحمه ‌الله وبرکاته