افتتاح
  • صفحه اصلی
  • افتتاح
  • افتتاح مرکز طراحی خودرو توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

افتتاح مرکز طراحی خودرو توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

  • تهران
  • چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۷۶

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو را افتتاح می کند. این مرکز، نخستین مرکز طراحی خودرو در ایران است.

با توجه به اهمیت تحقیقات و نوآوری در صنعت خودرو، گروه سایپا از سال 1372 با سرمایه گذاری مستقیم خود اقدام به تاسیس مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نمود. این مرکز با هدف ارائه خدمات به صنعت خودرو ایجاد گردید و با ساخت فضاهای اداری، کارگاهی و آزمایشگاهی؛ خرید و نصب تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در سال ۷۶ رسماً به بهره برداری رسید.

این مرکز در ۲ سایت مجزا شامل ساختمانهای اداری، کارگاه های مدلسازی، ماشین ابزار، مونتاژ مکانیک و آزمایشگاه های آلایندگی، تست جاده ای، CMM، برخورد غیر مخرب و آزمایشگاه صدا و مودال و آزمایشگاه تست شرایط جوی احداث گردیده است و با ارائه مجموعه کاملی از خدمات طراحی و تکوین محصول، تعریف و اجرای پروژه های تحقیقاتی و انجام تستهای مختلف TA و COP بر روی خودرو و قطعات و همچنین ارائه خدمات متنوع مهندسی و آموزشی در سطح صنعت خودرو عملکردی موفق داشته است. در حال حاضر با توجه به پتانسیل های موجود و سرمایه گذاری های انجام شده در بخش های آزمایشگاهی، این مرکز به عنوان مجهزترین واحد آزمایشگاهی در کشور محسوب میگردد.

مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در ابتدای زنجیره توسعه محصولات به عنوان موتور محرک و جلوبرنده گروه در تحقق اهداف گروه می باشد، این مرکز با ایجاد زیر ساختهای لازم پتانسیل ها و توانمندی های خود را جهت اجرای برنامه های توسعه محصول گروه افزایش داده و جایگاه خود را به عنوان راهبر پروژه های توسعه محصول به ویژه در بخش خودروهای سواری تثبیت نموده است.

توسعه محصول

از جمله پروژه های اجرا شده در این مرکز می توان به طراحی پراید استیشن (1998)، کاروان (1999)، سایپا 141(2003)، پراید سی ان جی(2004) سایپا 132 (2007)، سایپا 111 (2010)، تیبا (2009)، زانتیا2 (2008) و سایپا 151 اشاره نمود.

خدمات آزمایشگاهی

قابلیت ها در حوزه تست خودرو و قطعات در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا به شرح زیر می باشد :

آزمونهای اندازه‌گیری آلایندگی

  • اندازه‌گیری مصرف سوخت (برای سیکل شهری ، جاده ، ترکیبی)
  • اندازه‌گیری آلایندگی (تا سطح استاندارد Euro IV بر روی خودروهای بنزینی و گازسوز)
  • اندازه گیری آلایندگی RAW طی سیکل EUDC – ECE و توان سر چرخ

آزمونهای تست جاده

  • توانایی انجام انواع آزمان های استاندارد ECE و EEC
  • انواع آزمون هندلینگ( Handling ) در حالت گذار و Steady State
  • توانایی انجام آزمون های حسی صدای خودرو (Squeak & Rottle)
  • انواع آزمون های عملکرد ( موتور ، ترمز ، فرمان و …
  • آزمونهای ارتعاشات و شبیه سازی جاده
  • اندازه‌گیری میزان راحتی سفر
  • توان انجام آزمون های استاندارد ECE و EEC
  • ارزیابی کارایی و عملکرد قطعات و مجموعه‌های سیستم تعلیق
  • آزمون دوام خودرو و قطعات سیستم تعلیق و بدنه

تصاویر ضمیمه