خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

چرا هاشمی جلسه تقدیر خویش در مجلس را به تاخیر انداخت؟

  • دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶

دوشنبه 15 اردیبهشت 1376 // 27 ذیحجه 1417// 5 می 1997

 

برای افتتاح نمایشگاه اصلاحات اداری، به نمایشگاه بین‌المللی رفتیم. اکثریت نزدیک به تمام وزارتخانه‌ها غرفه دارند و اصلاحات ساختاری، شیوه‌ای، مقرراتی و ابزاری را نمایش می‌دهند. کارهای خوبی شده است؛ همه را دیدم و توضیح شنیدیم. یک ساعت و نیم طول کشید. در سالن مراسم، آقای [سیدمحمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان اموراداری و استخدامی] توضیح داد. لوح تقدیر مدیران موفق را دادم و درباره موفقیت‌ها سخنرانی کردم و پیشنهاد نمودم که اهل نظر نمایشگاه را ببینند و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.[1]

به دفتر رفتم. آقای [عباسعلی] وکیلی، [رئیس ستاد رسیدگی به امور آزادگان] آمد. گزارش کار ستاد آزادگان را داد و برای کمک بیشتر و تسهیلات جدید استمداد کرد. استاندار، امام‌جمعه و نمایندگان استان لرستان آمدند. برای سفرم به آنجا و ایجاد واحد پتروشیمی اصرار دارند. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. در مورد یک کیس جاسوسی گزارش داد و راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] و بالا رفتن مرتب آرای آقای [سیدمحمد] خاتمی گفت.

عصر شورای اقتصاد جلسه با چند مصوبه داشت؛ از جمله تقسیم اعتبارات تبصره 48 و تعیین قیمت محصولات پتروشیمی و چای. امروز بعد از پخش خبر جلسه مجلس برای قدردانی از من، مخالفان آقای ناطق [نوری] که این برنامه را برای تبلیغات آقای ناطق می‌پندارند، مراجعات زیادی داشتند و تقاضای تأخیرآن به بعد از انتخابات داشتند که سرانجام پذیرفتم.

 

[1] - آقای هاشمی، در مراسم گشایش نمایشگاه اصلاحات اداری تصریح کرد: «کارمندان دولت، خدمتگزاران زحمتکش و قانع جامعه هستند که دریافتی آنان در شرایط کنونی به اندازه زحماتی که متحمل می‌شوند. نیست نمایشگاه اصلاحات اداری بیانگر تلاش و زحمات مستمر و بی‌دریغ دستگاه‌های دولتی در جهت سازماندهی مناسب، بهبود روش‌ها و ترکیب نیروی انسانی و افزایش کارآیی و اثربخشی است. با وجود گسترش خدمات دولت در همه بخش‌ها، حجم کادر اداری وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی همچنان ثابت و در برخی موارد کاهش یافته است.» ایشان با ابراز رضایت از تلاش تمام کسانی که در نظام اداری کشور فعال هستند، از کارکنان دولت خواست با جدیت تمام تلاش کنند و اجازه ندهند وقت مردم و ارباب رجوع به هنگام مراجعه و یک اداره تلف شود وگفت: «باید انصاف در مورد تلاش کارکنان دولت در شعارها رعایت شود.» رییس جمهور، از تمام کسانی که در مورد نظام اداری افکار اصلاح‌طلبانه دارند، خواست طرح‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را در دیدار از این نمایشگاه ارائه کنند. رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1376، دفتر نشر معارف انقلاب، 1398»