خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

پیشنهاد یک روزنامه نگار به هاشمی برای تأسیس بنیاد فرهنگی

  • سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۷۶

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۷۶ // ۱۰ رجب ۱۴۱۸ // ۱۱ نوامبر ۱۹۹۷

 

 از منزل، برای بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جذب تکنولوژی، به باشگاه نهاد ریاست‌جمهوری رفتیم. از طرف دفتر جذب تکنولوژی نهاد برگزار شده است؛ این دفتر را خود تأسیس کرده‌ام. از نمونه‌های مهم آن در بخش‌های هواپیما، موشک، توربین موتور، بیوتکنولوژی توضیحات دادند. بیشتر از روسیه گرفته‌اند که اخیراً دروازه‌هایش باز شده است. در پایان مصاحبه‌ای کردم.

در دفترم، آقای‌کیوان سپهر، [روزنامه‌نگار، گرافیست و مدیر نشر پرواز] آمد. درباره امور فرهنگی نظراتی داد و گفت که گرانی‌کتاب خاطرات دوران مبارزه من، باعث شده که بسیاری از کتاب‌خوان‌ها نتوانند استفاده کنند. پیشنهاد تأسیس بنیاد فرهنگی از سوی من داشت.

عصر آقای [محسن] نوربخش آمد. برای حل مشکل شهردار تهران استمدادکرد و گفت، اگر این وضع ادامه یابد، به ناچار جناح آنها اقدام خواهندکرد. جمعی از نمایندگان مجلس آمدند و گفتند با هم قرار گذاشته‌اندکه در مجلس به دور از روابط جناحی، از حق دفاع کنند. از اختلافات در حال اوج و از حذف نیروهای کاردان در دولت اظهار نگرانی‌کردند و از من خواستندکه برای حل مشکلات دخالت‌کنم.

آقای [علی] یونسی، رئیس سازمان قضایی [نیروهای مسلح] آمد. از تضعیف جایگاه رهبری بعد از انتخابات و مسائل شهرداری و اعمال قوه قضاییه و گروه حزب‌الله و تحرکات جدید در حوزه‌ها علیه رهبری ابراز نگرانی شدیدکرد و از من خواست برای اصلاح این وضع، دخالت کنم؛ گفتم راه‌حل، جذب نیروهای میانه است.