خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

نگرانی جامعه از رکود سازندگی در کشور

  • چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۷۶
از تضعیف جایگاه رهبری ابراز نگرانی‌کردند و از من خواستند، برای جبران وارد میدان شوم.

 چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۷۶ // ۱۱ رجب ۱۴۱۸ // ۱۲ نوامبر ۱۹۹۷

 

برای مراسم اختتامیه مسابقه قرآن [و اذان] بسیج و افتتاح کنگره ولایت، به حسینیه ارشاد رفتیم. قبل از جلسه، آقایان [محمدعلی] موحدی‌کرمانی، [نماینده ولی‌فقیه در سپاه]، [علی] نیازی، [دادستان نظامی تهران]، فقیهی، [نماینده ولی‌فقیه در نیروی مقاومت بسیج] و دیگران از تضعیف جایگاه رهبری ابراز نگرانی‌کردند و از من خواستند، برای جبران وارد میدان شوم. در مراسم، گزارش آقایان فقیهی و نیازی و آزمایش دو حافظ کل قرآن - یکی نوجوان و دیگری سپاهی از اهل سنت- و اعطای جوایز و سپس سخنرانی من در اهمیت ممارست با قرآن و اهمیت ولایت‌فقیه را داشتیم (1)

 به دفترم رفتم. آقای ری‌شهری آمد و چند مطلب اساسی مطرح کرد ۱- لزوم تسهیل شرایط کاندیداهای [انتخابات مجلس] خُبرگان برای گرم شدن انتخابات؛ برعکس نظر بعضی‌ها که به خاطر نگرانی از حضور مخالفان رهبری در خُبرگان، طالب سخت‌شدن شرایط‌اند. ۲- اشکالات وضع قوه قضاییه و پیشنهاد بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای شورایی‌شدن قضاوت و لغو قانون دادگاه‌های عالی فعلی ۳- ضررهای فراوان برخوردهای جاری با شهرداری تهران برای نظام و رهبری ۴- تضعیف جایگاه رهبری ۵ - ضرورت چاره‌جویی برای رکود که باعث شده، آستانه [حضرت عبدالعظیم حسنی (س)]، نتواند مستغلاتش را بفرشد و بدهکار است. از من خواست که در مراسم افتتاح دانشکده حدیث‌که به کمک من ساخته شده است، شرکت‌کنم.

هیأت‌امنای بنیاد بیماران‌خاص آمدند. آقایان [علی‌اکبر] ولایتی، فاضل [اردشیر] لاریجانی و فاطی، [رئیس بنیاد] گزارش‌کار دادند؛ از جمله سرعت پیوند کلیه در اثر کمک دولت من، در اهدای یک میلیون تومان به اهداکننده، بیشتر شده است. من هم تشکرکردم و مصاحبه‌ای برای تقویت کار آنها نمودم. (2) 

 عصر آقای [هدایت‌الله] آقایی، معاون وزیر کشور آمد. از کندشدن روند سازندگی اظهار نگرانی‌کرد و از من خواست که دولت را تشویق به ادامه راه سازندگی‌کنم. امیدوار است که مشکل نیروی انتظامی و وزارت‌کشور حل شود. گفت اگر شهردار را محکوم کنند، آقای [عبدالله] نوری عکس‌العمل نشان می‌دهد.

[آقای سیدابراهیم مهاجریان مقدم]، امام جمعه، [سیدماشاءالله شکیبی]، نماینده، [آقای فرهاد اسکندری]، فرماندار و جمعی از مردم طبس آمدند. طومار تشکر مردم طبس از خدمات من را آوردند به خصوص از راه‌آهن و معدن قطران که وعده داده‌ام. در گزارش‌ها بن‌بست عراق ادامه دارد و اخیراً وجود سلاح شیمیایی خطرناک وی ایکس و میکروب سیاه زخم در عراق مطرح شده و بعید هم نیست.

 

*********************************************

1- متن کامل سخنرانی در بخش سخنرانی های سال 76  همین سایت آمده است

2- متن مصاحبه در بخش مصاحبه های همین سایت آمده است.