خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

مسئولا مدرسه حقانی از کدام خطرهای فرهنگی نگرانند که رهبری را تهدید می کند؟!!

  • شنبه ۴ بهمن ۱۳۷۶

شنبه ۴ بهمن ۱۳۷۶ // ۲۵ رمضان ۱۴۱۸// ۲۴ ژانویه ۱۹۹۸

 

آقای [کمال] خرازی، وزیر امورخارجه آمد. محسن هم بود. گزارشی از مذاکرات و توافق‌ها با وزیر امورخارجه عراق. بر سر تشکیل گروه‌های‌کاری در مورد مفقودان و اجساد و اسرا و زندانیان و معاملات و مطالبات و اجرای قطعنامه و قرارداد سال ۱۹۷۵ توافق کرده‌اند و توافق‌های اولیه بر سر اعزام زوار [عتبات عالیات] داد.

درباره سفر من به عربستان سعودی صحبت شد. پیشنهاد داشت‌که درباره حل مشکل نفت و افغانستان و مسائل انفجار الخُبَر پیگیری شودکه‌گفتم، در اصل سفر، به‌خاطر تردید در رنگ سیاسی یا زیارتی‌دادن تردید داریم. قرار شد، جلسه‌ای در وزارت امورخارجه بگیرند و سفیرمان هم برای تصمیم نهایی بیاید. پیشنهاد داشت، برای تشکیل محوری با همکاری ایران و مصر و سوریه و سعودی کمک‌کنم‌که‌گفتم، قبل از عادی‌شدن روابط با مصر، عملی نیست. گفت، وضعمان با مصر رو به بهبود است.

ستادهای برگزاری مراسم دهه‌فجر آمدند. آقای زارع گزارش داد. من هم درباره اهمیت روشنگری برای جوانان در آثار و اهمیت انقلاب صحبت‌کردم.[1] عصر، آقای [غلامرضا] شافعی، وزیر صنایع آمد. از توسعه صنایع در دولت من قدردانی زیادی نمود و از رکودی که در اثر کمی نقدینگی پیش‌آمده، اظهار نگرانی کرد.

افطار، جمعی از فارغ‌التحصیلان مدرسه حقانی میهمانم بودند؛ اکثر آن‌ها در دستگاه قضایی و اطلاعات و حوزه [علمیه قم] مشغول‌کارند. آقایان [علی] فلاحیان،  سعیدی،  حسینی، [مصطفی] پورمحمدی،  اکبریان و  محدث، درباره خطرهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و مدیریتی‌که انقلاب و رهبری را تهدید می‌کند، صحبت‌کردند و از من چاره‌جویی نمودند. من هم ضمن تأیید بعضی نگرانی‌ها، راه‌های علاج را توضیح دادم.

در گزارش‌های خارجی، رسوایی جنسی [بیل کلینتون]، رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با یکی از کارکنان زن کاخ سفید به نام مونیکا [لوینسکی]، موردتوجه است. اسراییل، حساسیت زیادی در مورد انتقاد من از محاکمه گارودی و مقایسه ظلم‌های صهیونیست‌ها با ظلم‌های نازی‌ها و افشای بزرگنمایی تبلیغات آن‌ها در مورد یهودکشی هیتلر نشان داده و انتقاد می‌کنند.

 

 

[1]  - متن کامل سخنرانی در همین سایت آمده است.