خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

چه اسراری که در دفتر کوشک نهفته است!!

  • دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۷۶

دوشنبه 14 مهر 1376 // 3 جمادی‌الثانی 1418 // 6 اکتبر 1997

 

 تا ساعت نُه‌ونیم صبح، در منزل برای اصلاح کتاب [عبور از بحران،] خاطرات آماده انتشار سال 1360 کارکردم. به نظرم خیلی خواندنی و روشنگر است. تاریخ واقعی سال‌های اول انقلاب و جنگ است؛ مخصوصاً آن روزها، مصادف با اوج درگیری‌های خط امام با لیبرال‌ها به رهبری بنی‌صدر و بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.

چند ساعتی به دفتر کوشک رفتم. عفت هم ناهار به آنجا آمد. کارها و بولتن‌ها را از پایین آوردند. مقداری هم تاریخ دوران قاجار را در مورد جنگ ایران و انگلیس بر سر هرات و افغانستان مطالعه کردم. عصر از استخر و حمام بخار، برای علاج درد مفاصل استفاده کردم.

در گزارش‌ها، هنوز مسأله [قرارداد شرکت] توتال و آمریکا بر سر سرمایه‌گذاری شرکت توتال در صنایع گاز ایران مطرح است. به نظر می‌رسد، آمریکا انفعالی و از موضع ضعف عمل می‌کند و درگیری اروپا و آمریکا پیش‌آمده و نیز گران‌شدن نفت در بازار جهانی به خاطر حرکت عجولانه ناو هواپیمابر [کلاس] ایندیپندنس آمریکا به سوی خلیج فارس، همراه با اخطار به ایران، بر سر بمباران هواپیماهای ایران علیه مقر منافقین در عراق، باعث انتقاد دولت‌های مصرف‌کننده از آمریکا به خاطر این اقدام خام شده و نفع قابل توجه دولت‌های صاحب نفت و منجمله خود ما.

همچنین حل‌نشدن مسأله مراجعت سُفرای اروپایی به ایران و نیز اوج‌گرفتن جنگ داخلی در افغانستان و اقدام ناشیانه طالبان در ممنوع‌کردن استفاده از عکس و تصویر موجودات ذی‌روح و نیز اوج قتل وکشتار مردم عادی در الجزایر، از قبیل دانش‌آموزان و روستاییان که خیلی وحشیانه است.