خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

صحبت های تلفنی با رئیس جمهور تاجیکستان

  • تهران
  • پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۷۵

 

پنج‌شنبه 2 اسفند 1375 | 12 شوال 1417 // 20 فوریه 1997

 

 جمعی از سُفرا و مدیران وزارت امورخارجه که سمیناری برای آفریقا داشته‌اند، آمدند. دکتر ولایتی گزارش کار داد و من هم در اهمیت همکاری با آفریقا، کمک به صلح و آشتی و توسعه در آن قاره صحبت کردم.[1]

سپس آقای [حسین] شیخ‌الاسلام آمد. گزارش سفر به سودان و اوگاندا را داد که جهت بُردن پیام من، برای تحکیم آشتی دو کشور رفته بود. گفت، [یوری] موسوینی، [رئیس‌جمهور اوگاندا]، نصیحت کرده از اینکه ما برای امنیت زئیر هم اهمیت قایلیم، چون فکر می‌کند که نباید به شخصی مثل [موبوتو] سسه‌سوکو، [رئیس‌جمهور زئیر]، توجه داشته باشیم. سپس شورای عالی آفریقا جلسه داشت. گزارش‌ها دربارة پیشرفت کار توافق‌هایی که در سفر آفریقا داشتیم، مطرح شد؛ بد نیست. برای رفع موانع، تصمیم‌هایی گرفتیم.

عصر تا ساعت چهار، کارها را انجام دادم. از استخر استفاده کردم و به خانه آمدم. شب با آقای [امام‌علی] رحمان‌اُف، رییس‌جمهور تاجیکستان، تلفنی صحبت کردم؛ در مشهد است. جهت مذاکره با مخالفان، برای برنامه‌های اجرایی توافق‌های تهران، آمده است. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] هم آنجا است. قرار شد بعد از مذاکرات به تهران بیاید. این سفر به مشهد، برای مذاکره با آقای [سید] عبدالله نوری، [رهبر مخالفان تاجیکستان]، نشان ضعف و نیاز اوست.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در مراسم پایانی سمینار آفریقا، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و کمک به حل مشکلات فنی، اقتصادی این کشورها را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران دانست. در این دیدار که وزیر امورخارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آفریقایی حضور داشتند، ایشان، اهتمام جدی ایران برای کمک به اختلافات داخلی و حضور سازنده ایران در منطقه آفریقا را نمونه و الگویی مناسب از حُسن‌نیت و پایبندی ایران به اصول انسان‌دوستانه دانست و تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران، در قاره آفریقا، در پی اهداف اقتصادی نیست و سعی دارد با امکانات و تجربه‌های خود، به رفع محرومیت و آموزش نیروهای متخصص بومی، جهت بهره‌برداری از منابع خدادادی این مناطق کمک کند.» آقای هاشمی، بر ضرورت توسعه خطوط هوایی و کشتیرانی میان قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران، برای افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی تأکید کرد. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.