خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

استمداد شخصیت های ملی و استانی از هاشمی برای توجه بیشتر!!!

  • تهران
  • دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۷۵

 

 دوشنبه 20 اسفند 1375 | 30 شوال 1417 // 10 مارس 1997

 

برای سمینار هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها، به دانشگاه تهران رفتیم. [آقای محمدرضا عارف]، رییس دانشگاه تهران و [آقای محمدرضا هاشمی گلپایگانی]، وزیر فرهنگ و آموزش عالی گزارش دادند و مشکلات کار هیأت‌های امنا را مطرح کردند. من هم ضمن ابراز رضایت از پیشرفت دانشگاه‌ها و کارهای عمرانی و فنی کشور، از خدمات آنها قدردانی کردم و گفتم، با توجه به وظایف سایر ارگان‌ها، نباید فکر کنید که همه خواسته‌ها را می‌توانند اجرا کنند.[1]

به دفترم رفتم. [آقای امیدوار رضایی]، نماینده مسجدسلیمان آمد و برای عمران شهر استمداد کرد. دکتر [محمدعلی] کی‌نژاد، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. مجمع نمایندگان استان فارس و استاندار آمدند و خواسته‌هایی برای عمران بیشتر استان داشتند. عصر شورای اقتصاد جلسه با چند مصوبه داشت. ساعت نُه و نیم شب، به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، در این سمینار گفت: «بدون نیروهای صالح و دارای دانش‌لازم، هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند متحول و دارای پیشرفت شود. در حرکتی که ما برای اصلاح جامعه‌مان آغاز کردیم، اصیل‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تأمین نیروهای انسانی، وقتی مورد نیاز جامعه بود و در این بخش، هر اندازه که کار شود زیاد نیست و به تحکیم پایه‌ها و بنیاد کشور برای آینده کمک می‌کند. امروز ما از جریان دانشگاهی خوب، بااصالت، عمیق و رو به توسعه برخورداریم و امیدواریم که این حرکت سازنده علمی برای مدت‌های طولانی سلامت امور کشور را تضمین و بیمه کند. کشور بدون دانشگاه قوی و سالم، نمی‌تواند اداره شود. من بیش از هر بخش دیگر در کشور از کارهای انجام شده در بخش آموزش عالی، رضایت دارم؛ چون کارهای انجام شده را به عنوان پایه و بنیادی محکم برای آینده کشور می‌بینم. من در زمینه توسعه دانشگاه‌ها، حتی در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز نگران نیستم و وجود افراد تحصیلکرده را در هر کجای کشور، مفید و مؤثر می‌دانم.» ایشان، با اشاره به فشارهای گوناگون در مدیریت‌های دانشگاه که در گذشته وارد می‌شد، گفت: «ایجاد و تقویت هیأت‌های امنا، برای این بوده است که مدیریت‌ها تقویت شوند و بتوانند دانشگاه‌ها را به بهترین شکل ممکن اداره کنند. سعی ما نیز این بوده است که ترکیب اعضای این هیأت‌ها، در جهت رفع موانع و کمبود مشکلات دانشگاه‌ها مؤثر و مفید باشد. داشتن یک میلیون و 400 هزار دانشجو، استاندارد خوبی برای کشور است و داشتن استادان و معلمان مورد نیاز از داخل کشور، مسأله دور از انتظاری بود که در حال حاضر در این زمینه مشکلی نداریم، ولی به‌سمت بهتر شدن نیز باید پیش برویم.» آقای هاشمی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه پایه هیأت امنا براساس استقلال دانشگاه‌ها شکل گرفته بود، خطاب به حاضران گفت: «گروهی باید تعیین شود، تا تعریفی از استقلال دانشگاه‌ها داشته باشد و میزان دخالت دیگران را در آن ارزیابی کند. اگر به‌جمع‌بندی خوبی در این زمینه برسند، مورد استقبال شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت. ما در مرحله گذر هستیم و باید تصمیم بگیریم که دانشگاه‌های مستقل داشته باشیم و یا به همین وضع ادامه بدهیم. تحصیل دانش، مهم‌ترین جوهره تمدن‌هاست و باید همراه با تعلقات اخلاقی و فکری باشد، زیرا (Äاگر دانش بر محور تفکرات عقیدتی و اخلاقی حرکت نکند، دچار انحراف می‌شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.