خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

مصاحبه آقای جواد لاریجانی، با نیک‌براون و حمله به طرفداران آقای سید محمد خاتمی

  • تهران
  • شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۷۵

 

 

شنبه 25 اسفند 1375 | 5 ذیقعده 1417 // 15 مارس 1997

 

مسئولان حج آمدند. آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی] و آقای [محمدحسین] رضایی، [رئیس سازمان حج و زیارت]، گزارش کارهای فرهنگی و اجرایی را دادند و من هم صحبت کردم.[1] اسمی از برائت از مشرکین نبردم؛ به خاطر اینکه برای حجاج ایرانی مشکل‌زا شده و با وضع خوبی برگزار نمی‌شود. آقای [عبدالمجید] معادیخواه آمد. مشکلاتش در بنیاد تاریخ را توضیح داد و خواست که محسن کمک کند.

آقای مجید انصاری آمد. متن مصاحبه آقای جواد لاریجانی، با [نیک‌براون]، یک صاحب‌منصب انگلیسی را آورد که در آن به طرفداران آقای [محمد] خاتمی حمله کرده و گفته که آنها تندروها هستند و جایزه قتل سلمان رشدی و نیز اشغال لانه جاسوسی آمریکا از آنها است و از میانه‌روی آقای ناطق [نوری] تعریف کرده است. گمان می‌رود که سروصدا راه بیندازند.[2]

[آقای نصرالله میرزایی]، سفیرمان در لیبی آمد. گزارش همکاری‌ها با لیبی را داد. آشیخ جواد، فرزند آقای فاضل لنکرانی آمد؛ به عنوان تشکر از [عیادت] من، در زمان مریضی ایشان و گفت، اکنون به درس می‌روند و شهریه هم می‌دهند و در ماه حدود 60 میلیون تومان، خرج حوزه می‌کنند. از وضع مدیریت کشور بعد از من، اظهار نگرانی نمود.

آقای [عبدالله] نظری، [از علمای مازندران] و [احمد و محمدرضا] برادران علیزاده، [از اعضای شورای نگهبان] آمدند. برای عمران منطقه سوادکوه استمداد کردند و اظهارنگرانی برای شرایط بعد از من داشتند و از مدیرکل اطلاعات استان [مازندران] شکایت نمودند. عصر تا شب، کارها را انجام دادم.

 

[1] - آقای هاشمی، در دیدار نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران ارشد بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت، اظهار داشت: «شرایط فرهنگی و اجرایی برای برگزاری حج ابراهیمی فراهم (Äاست و دست‌اندرکاران امور حج در ایران و عربستان، باید تلاش کنند حجی در شأن و منزلت ابهت اسلام برگزار کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد حج جمهوری اسلامی ایران رو به تکامل است و آثار تحقیقی منتشر شده، حج را در معنا غنی‌تر کرده و نظر شارع مقدس اسلام را تأمین نموده است. با حمایت دولت از نظر فرهنگی و اجرایی همه نیازهای برگزاری یک حج آبرومند، منطبق با اصول قرآنی، فراهم است و زائران ایرانی باید تلاش کنند، به بهترین نحو از امکانات فراهم آمده، بهره بگیرند. کارگزاران دولت سعودی، می‌توانند با تفاهم کامل و درک موقعیت دلسوزانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به جهان اسلام، به غنا و فلسفه واقعی حج کمک کنند و شرایط مناسب را برای برگزاری یک حج قرآنی فراهم نمایند. قطعاً همکاری‌های دست‌اندرکاران امور حج در دو کشور ایران و عربستان، منتج به همدلی مسلمانان خواهد شد و مزاحمتی برای دولت سعودی نخواهد داشت. در شرایطی که جهان اسلام، از تفرقه میان مسلمانان رنج می‌برد، حج وسیله‌ای برای تحقق وحدت جهان اسلام است و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا حرکت می‌کنند. همکاری ایران و عربستان در مراسم حج، می‌تواند قدرت بزرگ نهفته در جهان اسلام را زنده‌کند و در اختیار مسلمانان قرار دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - دکتر محمدجواد لاریجانی، که در آن زمان نماینده و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس پنجم بود، با نیک براون، از مدیران کل وزارت امور خارجه انگلیس، در لندن دیدار کرده و در مورد مسائل داخلی کشور، از جمله موضوع انتخابات ریاست جمهوری با او گفت‌وگو کرد. آقای لاریجانی، در دیدار با نیک براون، سعی کرده بود تا نگاه‌های منفی غرب به کاندیدای جناح راست را اصلاح کند. او به براون گفته بود که پیروزی جناح راست در انتخابات، می‌تواند منافع انگلیس و غرب را تأمین کند. از سوی دیگر، کوشیده بود تا چهره‌ای رادیکال از جناح چپ و کاندیدایش ارائه کند. او حتی از موضوع فتوای قتل سلمان رشدی هم مایه گذاشته و جناح‌چپ را پیگیری‌کننده اصلی اجرای فتوای قتل سلمان‌رشدی معرفی نموده بود. اوکاندیدای جناح متبوع خود را آرامش‌طلب و اهل تعامل با غرب معرفی کرده و رقیب را برعکس. محتوای این دیدار محرمانه، چندی بعد به بیرون درز کرد. روزنامه سلام، با انتشار بخش‌هایی از این مذاکره، مقدمات یک جنجال سیاسی را فراهم آورد.