خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

صحبت ها و برنامه های ورزشی هاشمی

  • تهران
  • دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۷۵

 

 دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۷۵ //۹ شوال ۱۴۱۷ // 17 فوریه 1997

 

نمایندگان استان بوشهر آمدند. خواستارکمک‌های بیشتر در سفر آینده به بوشهر و نیز بیشترکردن برنامه‌های مردمی شدند. آقای [محمدباقر] نویسی، رییس دفتر آقای ناطق‌نوری،
[رئیس‌مجلس] آمد. از عدم موفقیت آقای ناطق در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارنگرانی کرد و از قول آقای [محمدرضا] باهنر و خود آقای ناطق، نقل‌کردکه شنیده‌اند، به آقای دکتر [حسن] حبیبی پیغام داده شده است که نامزد شود و از من‌کمک خواست.

[آقای لاورنینکو]، رییس‌کمیسیون مشترک قزاقستان آمد. صحبت‌ها برمحور توسعه روابط بود. از ما برای ساخت پایتخت جدید، وام می‌خواهند. [آقای سید طاهر طاهری]، نماینده سمنان آمد. برای کارهای عمرانی بیشتر استمداد کرد. [آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن [و شهرسازی] برای برنامه ساخت مرکز نمایش تاریخ تمدن اسلامی آمد. از استخر استفاده کردم.

عصر آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] آمد. اجازه گرفت، تونل انحرافی سد خداآفرین رود ارس را اجرا کنیم، گرچه آذری‌ها همکاری نمی‌کنند و راجع به پیش‌بینی برای احتمال کمبود آب در تابستان امسال در تهران صحبت شد.

در شورای اقتصاد، چند مصوبه داشتیم. شب، برای مراسم تقدیر از ورزشکاران موفق، با محسن به ورزشگاه آزادی رفتیم؛ برنامه گرم و شادی بود. کودکان کاراته‌باز، نمایش خوبی دادند. فیلمی از نقطه‌های برجسته ورزشی پخش کردند. آقای [مصطفی] هاشمی‌طبا، [رئیس سازمان تربیت بدنی]، گزارش داد. سرودهایی اجرا کردند، سپس ده گروه از ورزشکاران موفق، جمع شدند و با من عکس گرفتند. بعد از اعطای جوایز که از صد سکه [بهارآزادی] به پایین، به تناسب ارزش مدال‌های جهانی یا منطقه‌ای یا المپیک بود، صحبت دلگرم‌کننده‌ای در اهمیت ورزش نمودم و برنامه دولت، برای تقویت ورزش را گفتم.[1]

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با عمومی شدن فرهنگ در جامعه و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط دولت، ورزش با سرعت بیشتری راه کمال و توسعه را خواهد پیمود و در چهار- پنج سال آینده، تحول جدی در صحنه ورزشی، همانند دیگر صحنه‌های علمی و فرهنگی کشور، صورت خواهد گرفت. ما برای پیشرفت ورزش در ایران، جدی هستیم و فکر می‌کنیم، در آینده‌ای نزدیک ورزش آن‌چنان عمومی خواهد شد که خود راه خود را طی خواهد کرد و به نهادی مردمی و طبیعی در بین مردم مبدل خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیشرفت فرهنگ ورزش در جامعه را مورد تأکید قرار داده‌اند و زمینه‌ها برای حرکت وسیع و عمیق و همه جانبه و مهیا شده و ما از پیشکسوتان ورزشی کشور و شخصیت‌های درخشان، انتظار داریم با تصمیم دولت در زمینه گسترش ورزش همراهی کنند تا در چهار - پنج سال آینده نمود خوبی در دنیا داشته باشیم. چند ماه پیش در هیأت دولت و به دنبال یکی از صحنه‌های رویارویی قهرمانان در خارج از کشور، به این فکر افتادیم که کار عمیق‌تری برای ورزش انجام دهیم و با یک بررسی بر روی رشته‌های ورزشی رسمی دنیا، دیدیم که در اکثر این موارد، می‌توانیم دارای حرف و پیام باشیم؛ چرا که ما دارای استعدادی جسمی و روحی و شجاعت و خطرپذیری در جوانان خود هستیم. شما ورزشکاران به ملت ایران پیام شادابی نشاط و حرکت می‌دهید و یقیناً مردم ما از شما نیرو و نشاط گرفته و در مواردی که موفق به کسب مدال‌های طلا می‌شوید، باعث سرافرازی و دلگرمی مردم هستید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.