خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

بازسازی مناطق جنگزده دغدغه همیشگی هاشمی ، حتی در سال های اوج سازندگی

  • یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۷۵

یکشنبه 12 اسفند 1375 //22 شوال 1417 // 2 مارس 1997

 

برای همایش بین‌المللی بازسازی، از منزل به دانشگاه تهران رفتیم. آقای کامروا، [دبیر شورای عالی بازسازی مناطق جنگ‌زده] و اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، گزارش دادند. من دربارة ویژگی‌های جنگ و بازسازی و تنهایی‌کشور وکارهای مهمی‌که انجام داده‌ایم، صحبت‌کردم.[1] به دفترم رفتم. فائزه آمد. گزارش سفر به خرامه شیراز را داد که مردم فوق‌العاده از او استقبال‌کرده‌اند. ستاد تنظیم بازار، جلسه با چند مصوبه داشت؛ منجمله جلوگیری از گران‌شدن قیمت بلیت سفر در ایام نوروزکه باعث ناراحتی وزارت راه [و ترابری] شد. عصر، فاطی، [رئیس بنیاد بیماری‌های خاص]، آمد و خواستار حمایت بیشتر از بیماران خاص شد.

در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. مبلغ 300 میلیون تومان، برای زلزله‌زده‌های اردبیل اختصاص دادیم. شب میهمان رهبری بودم. دربارة سفرم به بوشهر وکار مهمی‌که مهدی انجام داده، با کسب تکنولوژی سازه‌های دریایی صنایع نفت و نیز مسائل مربوط به آلمان و ترکیه و مانور سپاه در جنوب و جواب به پیام آمریکا و مسأله انتخابات [ریاست‌جمهوری] که هنوز رقابت جدی نشده است، صحبت کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی، در سومین همایش بین‌المللی بازسازی مناطق جنگ‌زده، خطاب به‌اندیشمندان و متخصصان 20 کشور شرکت کننده در این همایش گفت: «ملت ایران در دوران دفاع مقدس و سازندگی تنها بود، اما مقاومت کرد و قدرت برتر دفاع و سازندگی خود را به دشمنان نشان داد. دشمنان در دوران جنگ و سازندگی، حتی امکانات‌مان را نیز از ما گرفتند. آمریکا، دارایی ایران را در بانک‌های خود بلوکه کرد و کشورهایی مانند آلمان حاضر نشدند، حقوق ملت ایران را به خاطر عدم اجرای طرح‌هایی مانند نیروگاه هسته‌ای بوشهر بپردازند. حتی سازمان ملل نیز با اینکه با صدور حکمی تنها یک دهم مجموع خسارات ما را پذیرفت، اما برای گرفتن این حق مسلم ملت ایران نیز هیچ تلاشی نکرد. آن‌ها با این اقدامات خود، به ایران اسلامی آسیب زدند. عــراقی‌ها نیز در طول دوران جنگ، سیاست «زمین سوخته» و «تخریب زیربناهای اقتصادی» را به طور جدی دنبال می‌کردند و هرکجا نتوانستند، آمریکا کار آنها را پی گرفت. عراقی‌ها، یک خانه و دیوار را در شهرهای اشغال شده قصرشیرین، مهران، موسیان و خرمشهر، سالم باقی نگذاشتند و حتی به هنگام عقب‌نشینی تمام این مناطق را مین‌گذاری کردند. ساختن این شهرها، همت‌های بلند و صبر و مقاومت نیاز داشت، اما انجام شد و هم‌اکنون نیز توسعه مناطق جنگزده، جزو برنامه‌های دولت است. ما در جریان بازسازی، موفق شدیم، فن‌آوری تمام مراحل استحصال نفت در دریا، ساخت بنادر، پالایشگاه‌ها، مهار آب‌ها و شبکه‌های ارتباطی را به دست آوریم و با همت متخصصان ایرانی، تکنولوژی‌های دست نیافتنی دیروز، به تکنولوژی‌های بومی امروز ایران اسلامی تبدیل شده است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.