خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۵ / کتاب «سردار سازندگی»

از دفتر رهبری به دکتر حبیبی زنگ زدند که حتماً نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود!

  • تهران
  • سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۷۵

 

سه‌شنبه 21 اسفند 1375 | 1 ذیقعده 1417 // 11 مارس 1997

 

[آقای سلود الین جالو]، وزیر گینه‌ای آمد. نامه رییس‌جمهور را آورد. صحبت‌ها در بررسی توسعه همکاری بود. خواستار بازسازی راه‌آهن، بین بندر تا محل معدن بوکسیت- که در دست خود ما است- هستند. آقای جاوید [قربان‌اوغلی، مدیرکل آفریقای وزارت امورخارجه] گفت، ادامه کار در معدن را مشروط به بازسازی راه‌آهن می‌کنند.

اعضای ستاد [مبارزه با موادمخدر] و مدیران بخش‌های مبارزه با مواد مخدر آمدند. آقای [علی‌محمد] بشارتی [وزیر کشور] و آقای [محمد] فلاح، [دبیرکل ستاد] گزارش دادند و لوح سپاس از سازندگی را به من هدیه کردند. من هم در مورد اهمیت مبارزه با مواد مخدر صحبت کردم.[1]

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] برای کارهای جاری آمد. گفت، با آیت‌الله خامنه‌ای هم دربارة انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت کرده و نظر ایشان هم این است که کارگزاران، فردی غیرمُعمم را اگر نامزد کنند، برای ایجاد جاذبه بیشتر برای شرکت مردم، خوب است.

در جلسه ستاد تنظیم بازار، وضع قیمت‌ها و توزیع را بررسی‌کردیم. در مورد واردات در مقابل صادرات فرش و نیز مسائل استفاده از ارز با منشأ خارجی، بحث ناتمام داشتیم. عصر آقای میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] آمد و گزارش وضع نهایی بودجه را داد که مازاد داریم. برای بعضی از هزینه‌ها و نیز اعتبارات مورد نیاز سفر رهبری به خوزستان صحبت شد.

آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [معاون پارلمانی رئیس‌جمهور] آمد. خبر داد که طرح نمایندگان در مورد تضعیف دانشگاه آزاد اسلامی، امروز در مجلس به سختی شکست خورد و فقط 11 رأی موافق داشت. در مورد انتخابات صحبت کرد و گفت، اگر دکتر حبیبی نیاید، کارگزاران آقای [محمد] خاتمی را تأیید می‌کنند. گفت از دفتر رهبری، به آقای [حسن] حبیبی توصیه کرده که نامزد شود. تلفنی از دکتر حبیبی پرسیدم؛ تأیید کرد و گفت که جواب منفی داده است.

شب، آقایان [محمد] یزدی، [رئیس قوه قضاییه] و [علی‌اکبر] ناطق [نوری، رئیس‌مجلس] میهمانم بودند. دربارة انتخابات [ریاست‌جمهوری] صحبت شد. آقای ناطق هم نگران ائتلاف [حزب] کارگزاران [سازندگی] و [مجمع] روحانیون [مبارز تهران] است و ترجیح می‌دهد که کارگزاران، آقای دکتر حبیبی را نامزد کنند. آقای یزدی، مقداری از مشکلات شورای نگهبان، به خاطر ضعف مدیریت آقای [احمد] جنتی و نیز از بروز اختلاف در جامعه مدرسین [حوزه علمیه] قم گفت که پس از رأی‌گیری برای نامزدی آقای ناطق، پیش آمده است؛ گویا آقای [ابراهیم] امینی، به عنوان اعتراض از دبیری استعفا داده و گفته حاضر نیست اعلان کند و اکنون دبیر ندارند. از من برای تجدید ایجاد پلیس قضایی کمک خواست.

آقای ناطق [نوری]، از عدم تحرک جامعه روحانیت مبارز در تبلیغات انتخابات، گله داشت؛ به خاطر اینکه آقای [محمدرضا] مهدوی [کنی] و آقای [محمد] امامی [کاشانی]، مخالف تبلیغات خیابانی و پوستری هستند و خواست که جلسه در حضور من تشکیل شود. آقای یزدی هم گزارش جلساتی را داد که برای بهترکردن وضع خطبه‌های جمعه تشکیل می‌شود و خواست، یک جلسه در حضور من تشکیل شود.

 

[1] - آقای هاشمی، در دیدار اعضای ستاد و مسئولان و دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر، هرگونه تلاش برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر و اعتیاد را مقدس و انسانی دانست و با اشاره به موفقیت‌های بزرگ ایران در مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: «نفوذ جریان‌های مافیایی در مراکز جهانی قدرت و ایجاد و دامن زدن به فضای شهوانی و مفاسد مشکل مواد مخدر و اعتیاد را در جهان ریشه‌دارتر کرده است. حمایت قدرت‌های استکباری از جریان‌های حاکمی که به طور آشکار، به کشت تریاک و تجارت مواد خطرناک می‌پردازند، آن را ترویج می‌کنند، از جمله افغانستان، ثابت می‌کند آنها در مبارزه بامواد مخدر صادق نیستند. دنیاپرستان و صاحبان ثروت‌های کلان در جهان، با وارد شدن به تجارت پُرسود مواد مخدر و از سویی دیگر، مسموم‌کردن فضای فرهنگی از طریق ترویج فساد اجتماعی و شهوترانی ملت‌ها، به ویژه نسل‌جوان، کشورها را با خطری خانمان‌سوز روبرو می‌کنند.» ایشان، اختصاص 16 میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر در آمریکا و پیش‌بینی 400 میلیارد دیگر برای همین منظور در سال‌های آینده این کشور را حرکتی ظاهری دانست و گفت: «استکبار، اگر بخشی از این مبالغ هنگفت را برای ریشه‌کن کردن معدود منابع و مراکز تولید و از بین بردن زمینه‌های مصرف و ایجاد تقاضا و جایگزین‌کردن راه‌های درست فرهنگی و اجتماعی هزینه کند، قطعاً ((در مبارزه موفق‌تر خواهد بود. همراهی تکنولوژی و صنعت پیشرفته امروز و به خدمت گرفتن آن در جهت تجارت مواد مخدر، وضع را خطرناک کرده است؛ در حالی‌که ماهواره‌ها و ابزارهای فرهنگی و تبلیغاتی، می‌توانند برای شناخت مراکز تولید و از بین‌بردن ریشه‌های فرهنگی اعتیاد و مصرف به‌کار گرفته شوند. با توجه به موقعیت ترانزیتی و جغرافیایی ایران که مسیر انتقال مواد از مراکز تولید به سراسر جهان بوده، امروز جمهوری اسلامی ایران، توانسته است مرزهای خود را بر روی قاچاق مواد مخدر ببندد و به خاطر هدف‌های انسانی و اسلامی و کمک به نجات نسل جوان دیگر کشورها، سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و انسانی زیادی در این بخش داشته باشد. رسانه‌های تبلیغی و مراکز علمی و فرهنگی، باید با سرمایه‌گذاری بیشتر و انسجام لازم نسل جوان جامعه را به سوی تفریحات سالم و لذت‌های واقعی و سازنده هدایت کنند. جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد دیگر کشورها را در تلاش و مبارزه مقدس خود با مواد مخدر همگام سازد.» آقای هاشمی، با اشاره به اعتراف سازمان ملل و کشورهای پیشرفته، به موفقیت‌های ایران در مبارزه با مواد مخدر، آن را مایه آبرو و از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: «ایران می‌تواند تجربه‌های ارزنده خود را برای نجات نسل جوان ملت‌ها در سراسر جهان از این بلای ریشه‌دار و فراگیر، در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.