مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در کنفرانس خبری در آفریقای جنوبی

مصاحبه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در کنفرانس خبری در آفریقای جنوبی

  • پنجشنبه ۲ اسفند ۱۳۷۵

 

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور، پس از سفر به شش کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا، سودان، تانزانیا، زیمبابوه و آفریقای جنوبی و دیدار و مذاکره بامسئولین عالیرتبه این کشورها در آخرین مرحله از سفر خود و پیش از ترک کشور آفریقای جنوبی، باشرکت دریک کنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس محترم جمهوری، دراین مصاحبه باابراز نگرانی و تأسف ازحمله احتمالی دوباره آمریکابه عراق اظهار داشتند: اگر چه این جنگ طولانی نخواهد شد،  اما در هر حال عده‌ای دیگر از مردم بی پناه ، قربانی سیاست‌های غلط آمریکا و عراق می‌شوند.

آقای هاشمی رفسنجانی ، درباره مسئله صلح خاورمیانه تأکید کردند: به نظر می‌رسد تا حل ریشه‌ای موضوع و بازگشت بیش از چهارمیلیون آواره فلسطینی به سرزمین‌شان ، استقرار صلحی پایدار، دور از تصور آمریکاست واسرائیل هم تاکنون ثابت کرده است به تعهدات خود در این مورد صلح در برابر زمین پایبندنیست.

رئیس محترم جمهور، در پاسخ به سئوال یک خبرنگار مسلمان آفریقای جنوبی در مورد دلیل افزایش دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشتند: اصل اساسی انقلاب اسلامی تهدید کننده منافع آمریکاست و نظام انقلاب اسلامی و مردم مسلمان ایران زندگی خودرا با مبارات ضداستکباری ودفاع از مظلومان و ستم دیدگان درهر جای دنیاکه باشند، آمیخته‌اند.

رئیس جمهور افزودند: با توجه به پایان دادن به سلطه آمریکا در ایران که روزی ایران را حیاط خلوت خود می‌دانست و مانع شدن از غارت ثروتها و فساد آمریکائیان در ایران ، طبیعی است که دشمنی‌های او علیه نظام ومردم ایران شدیدتر شود. آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کردند: ایران برای نخستین بار آمریکای  مقتدر را تحقیر کرد و تهران، امروز مانع بزرگی بر سر راه منافع نامشروع این کشور به حساب می‌آید.

رئیس محترم جمهور، در مورد موضوع انتقال نفت ایران به انبارهای آفریقای جنوبی که در گذشت توافقهایی درباره آن شده بود، اظهار داشتند: این مسئله مربوط به زمان توافق بود و اکنون درایران با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان و افزایش میزان مصرف سوخت و از طرفی بحران شمال عراق و حملات آمریکابه عراق که بازار نفت را داغ و پر رونق کرده است، ایران در حال حاضر نفت مازادی که  بخواهد آن را انبار کند، در اختیار ندارد. آقای هاشمی رفسنجانی افزودند: نفت ایران با سقفی که در چهار چوب سهمیه اوپک تعیین شده تولید و صادر میشود. ولی ممکن است باز هم شرایطی به وجودآید که ایران بخواهد نفت را به انبارهای آفریقای جنوبی منتقل و سپس به بازار جهانی عرضه کند که درآن صورت باز هم آمادگی گفتگو با آفریقای جنوبی دراین زمینه وجود دارد.
رئیس محترم جمهور کشورمان، نتایج سفر به کشورهای آفریقایی را موفق و موجب تحکیم و گسترش روابط ایران باشش کشور آفریقایی  ارزیابی کردندو گفتند: به همه مقامهای این شش کشور گفته شد که ایران توانائی کمک و سرمایه‌گذاری برای توسعه درتمام زمینه‌ها را دارد و می‌تواند از بهترین شریکان این کشورها در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی بازرگانی و فرهنگی باشد.