دیدارها
  • صفحه اصلی
  • دیدارها
  • دیدار سفیر آفریقای جنوبی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

دیدار سفیر آفریقای جنوبی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

سفیر جدید آفریقای جنوبی صبح دوشنبه با رئیس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دراین دیدار با اشاره به جایگاه بالای قاره آفریقا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به گسترش روابط و همکاری با کشورهای آفریقایی به ویژه آفریقای جنوبی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام زمینه‌های همکاری دو کشور را وسیع عنوان کرد و گفت: در بخشهای نفت، پتروشیمی و صنایع موافقتنامه‌های خوبی میان دو کشور شکل گرفته و باید برای اجرایی کردن آنها تلاش شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی، تصریح کرد: تلاشهای مردم آفریقایی جنوبی با رهبری آقای ماندلا به ثمر رسید و موفقیت کنونی این کشور باعث خوشحالی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش راهبردی و تأثیرگذار آفریقایی جنوبی در تحولات منطقه آفریقا؛ گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با آفریقای جنوبی و حمایت از تلاشهای این کشور برای اعاده صلح و امنیت در قاره آفریقاست.

ایشان با اشاره به همکاریهای خوب دو کشور در مجامع و سازمانهای مختلف بین‌المللی تأکید کرد: تداوم و گسترش این همکاریها در زمینه مسائل مختلف؛ می‌تواند نقطه مثبتی در روابط دو کشور باشد.

آقای ابراهیم محمدصالح سفیر جدید آفریقای جنوبی در تهران گسترش روابط دو کشور را پراهمیت عنوان کرد وگفت: فرصت‌ها و موقعیت‌های مناسبی برای ارتقا روابط دو کشور وجود دارد.

وی انقلاب اسلامی ایران را برای بسیاری از مردم جهان الهام‌بخش عنوان کرد و گفت: مردم آفریقای جنوبی در دوران مبارزه با رژیم آپارتاید از تفکرات انقلاب اسلامی ایران بهره بسیار بردند.

تصاویر ضمیمه