خطبه ها
  • صفحه اصلی
  • خطبه ها
  • مصاحبه مکتوب آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص عملیات مرصاد

مصاحبه مکتوب آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص عملیات مرصاد

  • ساختمان قدس
  • چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۶

○ ویژگی‌هایی که عملیات مرصاد را از سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس متمایز می‌کند کدام‌ها هستند؟
● عملیات مرصاد با محوریت منافقین و حمایت کامل ارتش بعثی، با هدف خیال‌پرورانه‌ای  انجام شد. با پذیرش قطعنامه از سوی ایران و چند حرکت موفق ارتش عراق آنها خیال کردند ایران قدرت مقاومت را از دست داده است. ارتش عراق در جنوب با تمام قوا وارد شد و بسوی اهواز پیشرفت کرد، ولی ضربه سنگینی از نیروهای رزمنده ایران دریافت و با تلفات زیاد فرار کرد. همگام با آن حرکت، منافقین با هدف رسیدن به تهران هرچه داشتند بکار گرفتند و پوشش دفاع و پشتیبانی برای آنها توسط ارتش عراق و لجستیک عملیات هم رسماً بعهده صدامیان بود. اشتباه بزرگی مرتکب شدند و انهدام بزرگی نصیبشان شد.
○ باتوجه به ویژگی‌های که برشمردید، آیا فکر نمی‌کنید که نسبت به سایر عملیات‌ها کمتر به کم‌وکیف عملیات مرصاد پرداخته شده است و نیاز به توجه بیشتری در این رابطه هست؟
● در همان زمان خود من در خطبه‌های نمازجمعه تهران تحلیل جامعی در این مورد داشتم و رسانه‌‌ها هم به آن پرداختند و بعدها هم بحث‌های خوبی در مناسبتها انجام شده است، ولی جای کار بیشتر هم دارد. بسیاری از عملیات‌های دفاعی دوران دفاع مقدس از جهاتی اهمیت زیاد دارند و به آنها هم باید بیشتر پرداخته شود. اصولاً جای خالی کار برای تبیین اهمیت دفاع مقدس زیاد است. یک کشور با انقلابی جوان و تنها و تحت تحریم در مقابل ارتش متجاوز عراق که از حمایت‌های اردوگاه غرب، شرق و ارتجاع و نفاق و ستون پنجم برخوردار بود، موفق شد در میدان نبرد و هم در سازمان ملل پیروزهای خیره کننده‌ای بدست بیاورد.
○ در زمانی که حضرت‌عالی جانشین فرماندهی کل قوا بودید، بحث این بود که عبور منافقین از مرزها و پیشروی به داخل کشور با صلاح‌دید نیروهای انقلابی و به ویژه حضرت‌عالی بوده است. آیا این بحث صحت دارد؟
- اگر صحت دارد آیا تنگه مرصاد همان نقطه موردنظر برای مقابله با منافقین بود یا خیر؟
اصولاً قرار بود نیروهای رزمنده، با منافقین درگیر شوند؟
● ادعای موافقت قبلی من با کشاندن آنها به داخل برای انهدام درست نیست، ولی بعد از اینکه این رویداد اتفاق افتاد، آن را مثبت ارزیابی کردیم. چون ضربه بزرگی به دشمن جنایتکار، خائن، جاسوس و ستون پنجم دشمن وارد شد، واقعاً چنان برنامه‌ای نداشتیم و نبرد در تنگه مرصاد هم با برنامه قبلی نبود، بلکه بخاطر احساس خطر از ورود آنها به شهر کرمانشاه، رزمندگان لازم دانستند که قبل از رسیدن آنها به کرمانشاه، کارشان را یکسره کنند و خود من در کرمانشاه ماندم و عملیات را رهبری و از تنگه هم بازدید کردم.
○ نقش مردم در پیشبرد عملیات مرصاد را چگونه ارزیابی می‌فرمائید؟
● نقش مردم در این عملیات و بسیاری از عملیات‌های دیگر بسیار ارزنده و تأثیرگذار بود و اصولاً قدرت دفاعی و پیروزی‌ها تا حدود زیادی در این ویژگی نهفته است.
○ شک نداریم که چهره پلید و نکبت بار منافقین بخصوص بعداز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از افراد خدوم انقلابی برای مردم عزیزمان کاملاً شناخته شده بود، حضرت‌عالی بفرمایید عملیات مرصاد تا چه حد توانست چهره کریه منافقین را در اذهان سایر ملل و بخصوص دوستداران انقلاب اسلامی افشا کند؟
●  از اول پیروزی انقلاب، منافقان در نقش مزاحم و سپس در نقش مخالف و سرانجام در نقش دشمن و ستون پنجم دشمن عمل کردند و روح خیانت آن‌ها در مرصاد آشکارتر شد.
○ با توجه به روی کار آمدن دولت مردمی در عراق، آینده سازمان منافقین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
●  ان‌شاءالله سرانجام مردم عراق با اخراج اشغالگران و سرکوب شورشیان، اداره کشورشان را به دست می‌گیرند و در آن صورت منافقان نمی‌توانند جایی در عراق داشته باشند. آنها در کنار مردم عراق، اعم از شیعیان و کردها و انقلابیون اهل سنت شرکت همه جانبه داشته‌اند. علاوه بر آن مردم عراق می‌دانند که با حضور آنها در عراق، همکاریشان با ایران و بسیاری از کشورهای دیگر همسایه با مشکل مواجه خواهد شد.