جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 209 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 209 )

  • یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۶۰

جلسه دویست و نهم                                                                     8 شهریور ماه 1360 هجری شمسی
                                                  بسمه تعالی                                29 شوال 1401 هجری قمری
                                       مشروح مذاکرات مجلس شورا اسلامی
                         صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه هشتم شهریور ماه 1360
فهرست مندرجات
1- اعلام رسمیت جلسه وو تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2- تذکرات چند نفر از نمایندگان به دولت بوسیله آقای رئیس .
3- ادامه رسیدگی به لایحه بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت .
4- پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد 1- اعلام رسمیت  جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم ، با حضور 185 نفر جلسه رسمی است ،دستور جلسه ادامة بحث در لایحه بازسازی است تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
                                                       اعوذبالله من الشیطان الرجیم
                                                          بسم الله الرحمن الرحیم
‹‹یا ایها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله یقوم یحبهم و یحبونه اذله علی المومنین اغره علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله ولا یخافون لومه لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء والله واسع علیهم . انما ولیکم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون . و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله الغالبون . یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الذین اتخذوا دینکم هزواً ولعباً من الذین اوتواالکتاب من قبلکم والکفار اولیاء واتقواالله ان کنتم مؤمنین ››.
                                        ( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
                                               ‹‹ از آیه 54 الی آیه 57 سوره المائده ››
2- تذکرات  چند نفر از نمایندگان به دولت بوسیله آقای رئیس.
رئیس- بسم اله الرحمن الرحیم ، تذکرات برادران نماینده به دولت .
آقای صدر حاج سید جوادی و آقای ابوترابی نمایندگان قزوین به وزارت کشور در مورد تقسیمات کشوری در رابطه بازنجان و قزوین تذکر میدهند .
آقای عبدالکریم اربابی نمایندة چاه بهار برای تمین سوخت و آب روستائیان تذکر میدهند .
آقای پور گل نماینده بند انزلی ، پزشک متخصص برای بیمارستان شهید دکتر بهشتی واسفالت جادة انزلی – آستارا را تذکر می دهند .
آقای شاهرخی نماینده خرم آباد، کمبود گاز در منطقه و تامین پزشک برای روستاها تذکر میدهند .
آقای صبوری نماینده شیروان در مورد مهلت بیشتر برای باز پرداخت و امهای بنیاد مسکن تذکر میدهند .
آقای حسن زاده نماینده کاشمر کمبود سوخت کشاورزان را تذکر میدهند .
آقای حجازی نماینده ماکو ، وام مردم منطقه سیل زده را تذکر میدهند و آب آشامیدنی نیمه تمام ماندة ماکو .
آقای آل غفور در مورد تقویت پوشش تلویزیون برای شوشتر تذکر میدهند .
آقای امین سازگارد نژاد در مورد توجه به وضع بهداری بخش کربال  تذکر میدهند و ایجاد دفتر ثبت اسناد در بخش های کربال و سروستان و اسفالت جاده های منطقه ، آقای قائمی به خاطر شهادت آقای نجاریان پاسداری که از جبهه برگشته و بدست منافقین شهید شده تسلیت می گویند .
آقای رنجبر نماینده صومعه سرا  ترور رهبر ابراهیم عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی که شب در بسترشان توسط منافقین ترور شده اند تسلیت می گویندبه منطقه .
3- ادامه  رسیدگی به لایحه بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت .
رئیس- دستور مان ادامه بحث در لایحه بازسازی است مادة 23 مطرح است، پیشنهاد هائی که در …
روحانی – اقا من اخطار دارم .
رئیس- اخطاریه چه ؟
دکتر روحانی – به ادامه وضعی که دیروز شروع شده است .
رئیس- ادامه بحثی ؟
روحانی – جریانی که دیروز در این لایحه آغاز شده مسلم ادامه هم خواهد یافت و مؤثر است در مواد بعدی و خلاف اقنون اساسی است .
رئیس- خوب اگر ادامه یافت ، من که دیروز نبودم ، ببینم چه است آنوقت تذکر بدهید .
دکتر روحانی – خود بخود ادامه پیدا می کند .
رئیس- امروز اگر در بحث مطلبی بود تذکر بدهید ، حا لا بنشینید .
دکتر روحانی – حالا اجازه بدهید تذکر بدهم اگر وارد نبود … رئیس – خیر اجازه نمی دهم ، اگر چیزی شروع شد و خلاف بود آنوقت تذکر بفرمائید .
دکتر روحانی – دنباله همان است .
رئیس- حا لا بگذارید شروع شود ببینیم  چه است ؟ من نمیدانم ( دکتر روحانی – دو ماده تصویب شده است که خلاف قانون اساسی است ) آقای روحانی وقت را نگیرید . آقای توکللی ! مادة 23 را بخوانید .
مادة 23- دبیران حزب منحله رستاخیز در سطح استان و مقامات بالاتر از آن محکوم به انفصال دائم از خدمات دولتی و مسؤولین حزب مذکور در سطح شهرستان حداقل محکوم به بازنشستگی خواهند شد .
 تبصره1- تعیین مجازات رؤسای کانونهای حزبی به نسبت فعالیتشان در حدود اختیارات قانونی هیاتها به عهده آنان میباشد .
تبصرة2- عضویت در حزب رستاخیز به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود .
رئیس- خوب پیشنهاد اگر دارید مطرح کنید .
منشی- پیشنهاد  از آقای جعفری است که تبصرة 1 به این شکل در بیاید .‹‹تعیین مجازات رؤسا، نواب رئیس و منشی کانونهای حزبی به نسبت فعالیتشان در حدود اختیارات قانونی هیاتها بعهده آنان میباشد .››
رئیس- آقای جعفری دفاع کنند .
جعفری – بسم الله الرحمن الرحیم – در حزب رستاخیز قرار براین بود که میامدند دفتری میاوردند هر اداره ،هر مؤسسه ، هر مدرسه اسمها را چه بخواهند ، چه نخواهند می نوشتند، غیر از کسانیکه مقاومت می کردند و در مقابلشان صراحتاً می ایستادند ککه عدة معدودی بودند آنوقت از اینهائی که اسم نوشته بودند دعوت می کردند که در کانونی جمع بشوند رئیس و نایب رئیس و منشی و اینها انتخاب بکنند ، کسانیکه واقعاً از روی اجبار اسمشان را نوشته بودند و هیچ راضی نبودند در این کانون شرکت نمی کردند یا اگر هم باز از روی ترس شرکت می کردند ، کناری می نشستند ، کسانیکه می خواستند خوش رقصی کنند ، می خواستند مقامات اداری بالاتری بدست بیاوردند داوطلب ریاست یا نیابت ریاست یا منشی گری می شدند و وقتی هم که به این عناوین و سمتها انخاب شده بودند فعالانه می کوشیدند که آن برنامه های حزب رسوا خیز را در آن اداره اجراء بکنند و مخصوصاً منشیان که به نظر چیز کمی می رسد که دبیر به آن می گفتند این این دبیران باید کارمندها را یکی یکی می بردند در کانون شرکت می دادند و حتی کار جاسوسی هم می کردند بنابراین مجازاتی که برای رئیس در نظر گرفته شده ، باید برای نواب رئیس و برای منشیان هم در نظر گرفته بشود ، این عناوین هیچ فرقی با هم ندارند و آن معافیتی که هست فقط برای اعضای ساده ای است که بدون اطلاعشان و به اجبار اسمشان را نوشتند ، باشد .
منشی- آقای فؤاد کریمی مخالف.
فؤاد کریمی – مخالفتم را پس گرفتم .
منشی- مخاف چه کسی هست ؟ ( اظهاری نشد ) مخالف نیست ؟
رئیس- دولت یا کمیسیون اگر حرفی دارند آقای دری شما مطلبی ندارید؟ ایشان می گویند‹‹ مجازات رؤسای کانونهای برای منشیان و معاونین هم …››اگر مخبر کمیسیون و دولت می خواهند صحبت کنند ( اظهاری نشد) خوب پیشنهاد دیگری را هم مطرح کنید .
منشی- پیشنهاد از آقای صفری هست که در جلسه تشریف ندارند .
رئیس- چون نیستند حقشان ساقط است، بعدی را بگوئید.
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای صادقی گیوی هست که ایشان هم نیستند . پیشنهاد بعدی از آقای محسن موسوی است که ‹‹تبصرة2 از مادة23 ››با حذف و یا بصورت زیر اصلاح گردد.
رئیس- یا ندارد ، یک پیشنهاد باشد. اقای موسوی توضیح بدهند .
محسن موسوی تبریزی- بسم الله الرحمن ارحیم ، البته من حذف تبصرة1 را پیشنهاد کردم و اما تبصرة2 که الان مطرح شد . تبصرة2 به این صورت است، عضویت در حزب رستاخیز به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود پیشنهاد شده که ‹‹عضویت در حزب رستاخیز به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود پیشنهاد شده که ‹رعضویت در حزب رستاخیز مشمول بند3تا7مادة19 می باشد››، ببینید اینجا متاسفانه  دیروز مساله ای که در مادة 22 مطرح شد، خط سازش حاکم شد بر این مواد ، عضویت در حزب دستاخیز بالاخره آنروزی که این حزب رستاخیز مطرح شد، امام در ایران تا حد زیادی برای ملت روشن شده و تحریم با آن شدتی که امام راجع به رستاخیز فرمودند همه فهمیدند وو خصوصاً طلاب قم هم به اکثر نقاط ایران پخش کردند و حزب رستاخیز هم در موقعیتی که خط امام و هدف حکومتی امام مشخص شده بود و در عین حال بعضی از گروهها هم در ایران مبارزاتشان به شدت رسیده بود حزب رستاخیز به عللی که قابل تحلیل است در ایران مطرح شد، با توجه به اینکه عدة زیادی از کارمندان دولت هم همانروز عضویت را نپذیرفتند و دولت و دستگاه رژیم هم هیچ کاری برایشان نتوانست بکند ، بنابراین کسانیکه آنروز به این حز رستاخیز عضویت پیدا کردند با توجه به تحریم امام ، با توجه به موقعیت نهضت سال 42 و اینکه دولت هیچ کاری نمی توانست بکند مسلم آگاهانه این کار را کردند و این جرم بزرگی است نمی تواند بدون مجازات باشد اما ما اینجا گفتیم که عضویت در حزب رستاخیز مشمول بند3تا7 مادة19 باشد که مادة19 را برادران اگر بخوانند طبق بندهای 3،4،5،6،7منتها به مراتب تاثیر در حزب رستاخیز اینها باید مجازات بشوند، والسلام علیکم .
منشی- آقای عباسی ، مخالف .
عباس عباسی – بسم الله الرحمن الرحیم . البته این که حزب منفور و منحله رستاخیز یک حزب ، اصلا حزب نبود و دیکته شده بود از طرف اربابان شاه تحمیل بود بر ملت این جای شک و شبهه ای درش نیست ، اما مامی دیدیم که در خیلی از موارد تنها می آمدند اسم طرف را می نوشتند و طرف حتی اطلاع هم نداشت، بعد توسط دوستان و قوم و خویشان می گفتند بله اسم شما را هم نوشتند، حالا او هم آنقدر شجاعت نداشت که بیاید بگوید من به تقلید از امام این را تحریم کردم و یا حرام میدانم و یا جایز نمیدانم سکوت میکرد و یا اجبارش میکردند یک پبت نامی بکند و صدی نودونه کسانیکه فقط عنوان عضویت داشتند ، هیچ کاره ای نبودند و هیچ نقشی نداشتند، فوق فوق آن این بود که آنها را می بردند ، پای میدانم ستونهای یاد بود و یادگاری بود و چه بود، اینها را که می بردند چه عضویت داشتند چه نداشتند، چه رئیس و چه مرئوس و چه کارگر شهرداری هر چه بود می بردند ، پیش از این عضویت و پیش از این حزب لعنتی هم می بردند و ربطی به اینکه چون عضو نمی دانم حزب منحله رستاخیز هست نداشت ، بنابراین ، بنابه این پیشنهادی که شده تنها عضویت جرم نیست این یک واقعیتی است اسمش را نوشتند ، حالا با حضور خودش و یا بدون حضور خودش در حالیکه هیچ سندی ، مدرکی ، چیزی ازش نیست ما چه جرمی برایش درست بکنیم ، مثل اینکه حتی در بعضی از منابع ساواک این کار را می کردند، صد یک اگر ، البته در ساواک هزاری یک اینجوری می شد، اما این نه ، این در یک در هزار است اگر خودش می رفت و افتخاراً پیشنهاد میکرد، بقیه نه خیر ، بنابراین من مخالفم.
منشی- آقای آقامحمدی موافق .
آقامحمدی – بسم الله الرحمن الرحیم- اینجا اصلا بحث اینکه آیا این تبصره درست ست یا غلط نیست بحث این است که جای تبصره 2 اصلا اینجا نیست موضوع بحث ما ر این لایحه این است که کسانیکه می خواهند کارمند بشوند ، چه کسانی نمیتوانند باشند یا چه مجازاتهائی باد در صورت دارا بودن یک سری شرایط برایشان مقرر کرد، ما اینجا بحث نمی کنیم که چه عملی جرم است در جامعه ، چه عملی جرم نیست، اصلا موضوع بحث این نیست، ما اینجا بحث میکنیم که چه کارمندانی  می توانند بمانند بوظیفه شان و به خدمتشان ادامه بدهند چه اعمالی از کارمندان خلاف حساب میشود و مستوجب مجازات مقرردر قانون است ما اینجا الان مشخص کردیم که کسانیکه در حزب منحله رسواخیز گذشته بودند اینها اگر در این مقاماتش بودند  کارمند باشند مستوجب این مجازات می شوند دیگر بحث از اینکه آیا اگر عضو رستاخیز بودند جرم است یا نه؟ اینجا هیچ موردی ندارد و ربطی به این لایحه ندارد، بستگی دارد که ما کارمند عو رستاخیز حتی در ثبت نام را برای چه مقامی بخواهیم ، حالا اگر پس فردا ما در مورد رئیس جمهور ، خواستیم نظر بدهیم ، ما نمی توانیم از حالا پاک کنیم، ممکن است در صلاحیت شخصی یک نفر که میخواهد رئیس جمهور باشد عضو رستاخیز بودن را آنوقت بگوئیم که جرم است بنابراین بخشش در اینجا درست نیست که ما بگوئیم که جرم محسوب نمیشود چه ربطی دارد به لایحه ، شما که نگفتید هر کسی ثبت نام کرده در رستاخیز اخراج کنند یا تنبیهش کنند یا مجازاتش کنند در ساواک گفتید اگر عضوش بوده این مجازات را دارد در اینجا
گفتید فقط رؤسای کانون های و پیشنهادی که آقای جعفری اضافه کردند ، آنها مستوجب مجازات است ، بنابراین ذکرش در اینجا اصلا بیمورد است و بستن دست هست و تبرئه کسانی هست که ممکن است در آینده شما برای یک سری از مشاغل و شؤونات جمهوری اسلامی آنرا صالح ندانید وقتی اینجا می نویسید دیگر هیچ حساب ، یعنی پرونده پاک پاک است .
رئیس- آقای توکلی از اول مطرح کنید، نماینده دولت حرف دارند؟
خلالی – اخطار قانون اساسی دارم .
رئیس- آقای خلخالی بفرمائید .
خلخالی – بسم الله الرحمن الرحیم . عرض کنم که در اصل 49 قانون اساسی ، در حضور آقایان شورای نگهبان عرض میکنم که آنها هم لابد توجه دارند که دولت موظف است کارهائی بکند و من جمله ‹‹وسایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند››  در اینجا جا دارد که راجع به اعضای مسؤولین حزب مذکور در سطح شهرستان حداقل محکوم به بازنشستگی خواهندشد معلوم است که خوب یک پولی هم می خواهند بدهند شغلی که اینها داشتند در شهرستانها، آیا این شغل مشروع بوده که به آنها پول بدهند یا غیر مشروع؟اگر غیر مشروع است که نباید تصویب بشود اگر مشروع است خوب البته، معلوم است که اعضای رستاخیز شغل مشروعی ندارند تا اینکه در مقابل آنها یک پولی به آنها داده بشود که مثلا از این ناحیه بروند زندگی …
رئیس – خیلی خوب مطلبتان روشن شد .
خلخالی – در حالیکه دولت موظف است که از آنها بگیرد نه اینکه یک چیزی هم رویش بگذارد و بدهد و همین جور در مادة 22 دیروز که قرائت شد راجع به مامورین ساواک آنها هم شغل مشروعی نداشتند تا به این وسیله ما حق بازنشستگی به آنها بدهیم ، روی این جهت مادة 22 که بازنشستگی بعضی از اعضاء حزب رستاخیز را تجویز می کند این بر خلاف قانون اساسی است چون اینها شغل مشروع اصلا نداشتند .
رئیس- بفرمائید از بدترین تذکرات قانون اساسی بود تا بحال که مادر سطح تاریخ مجلس هستیم . هیچ ربطی نداشت، بفرمائید بنشینید.
خلخای – از بهترین تذکرات قانون اساسی بود. شما میخواهد بگوئید شغل ساواک حلال است . البته در مورد تذکر بنده شوخی کردید.
رئیس- جدی گفتم هیچ ارتباطی نداشت، وقت مجلس را نگیرید . بفرمائید بنشینید آقای رضائی بفرمائید.
رضائی ( نماینده دولت) – پیشنهاد، اینکه این تبصره نادیده گرفته بشود، من فکر می کنم یک پیشنهاد تندی باشد، مگر اینکه ما دقیقاً بوضع کارمندان  دولت واقف باشیم ، اگر واقفید به وضع کارمندان دولت ، نسبت تعداد کارمندان دولت و درصدی که کارمندان دولت را بالاجبار ، آوردند و اینها را حزب رستاخیزیشان کردند این را من فکر می کنم پیشنهادتند داده نمی شد ، اما د عین حال دفاع اینکه چرا اینجا گذارده شد و  این تبصره آمده ن زا این دفاع بکنم بعد آقایان هر چه رای می خواهید بدهید لطف می کنید و می دهید ، این هست که در حزب رستاخیز بر خلاف فرماسونری و روتاریو و کلوپ لاینز، این یک انتخاب نبوده، کارمندان دولت را بالاجبار وادار کردند به اینکه بیایند و عضو حزب رستاخیز باشند و اگر فکر کنیم ما که چیزی بیش از یک میلیون نفر کارمند دولت داریم و مسلم بیش از 90 درصد اینها عضو حزب رستاخیز شده بودند اگر قرار هست مجازاتی برایشان بشود، این مجازات بر عمل این فرد باید بشود، به صرف عضویت اینکه در حزب رستاخیز باشد ، این منفصل ، این بهتر است اصلا به این لایحه عنایت نشود و کلا ما اینطوری بگوئیم فکر می کنم کار ساده تر بشود و قابل حل هم باشد، اینکه سازمان امور استخدامی کشوری بیاید پیشنهاد بدهد، کلیه کارمندان دولت تا قبل از بهمن 57 همه منفصل ، این را ما می خواهیم بگوئیم ، اگر بگوئیم منفصل تمام ، بله می توانیم بگوئیم از این پس چه کسی می تواند کارمند دولت بشود ، مشخصاتی بگذاریم و بیاوریم آنها را مجدداً هر کسی را داشتیم و هر معیاری داریم بیاوریم و اینها را مجدداً استخدام کنیم، امما در این جا اینکه عضویت خطایش را اگر می دانید چه است ، آن عضو، آن خطا را بیان کنید در حالتی که اگر رفته رئیس کانون شده این یک انتخاب است بله ، اگر دبیر  شد، این یک انتخاب است، حالا در عین اینکه خود آن قضیه هم قابل بحث است این که چقدر توانسته خدمت بدهد به آن رژیم ، آن چیز دیگر است ولی در عین حال اینجا پیشنهاد شد، یک پیشنهاد با عدالتی که اگر در آن حد بودند که انتخاب بوده در  دوقسمت اینجا آمده و جزائی هم برایشان در نظر گرفته شده ولی به صرف داشتن عضویت من فکر می کنم که این یک بی توجهی است نسبت به کلیه کارمندان دولت .
رئیس- بسیار خوب ، آقای الویری آن پیشنهاد اول آقای جعفری را اول به رای بگذارید.
منشی- پیشنهاد آقای جعفری ، توکلی ، احمد ناطق نوری که تبصره یک به این شکل در بیاید:
‹‹تعیین مجازات رؤسا و نواب رئیس و منشی کانونهای حزبی به نسبت فعالیتشان در حدود اختیارات قانونی هیاتها بعهده آنان میباشد›› یعنی علاوه بر رؤسا ، نایب رئیس و منشی ها را هم در بر میگیرد .
رئیس- 186 نفر حاضرند کسانیکه با این پیشنهاد موافقند قیام فرمایند ( 100 نفر برخاستند) تصویب شد.
منشی – پیشنهاد بعدی از آقای محسن موسوی تبریزی است که حذف تبصره دوم مادة 23 آنجائی که می گوید که …
رئیس- تبصره را بخوانید .
منشی -‹‹عضویت در حزب رستاخیز به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود››.
حذف این تبصره را پیشنهاد داده اند .
رئیس- پیشنهاد شما حذف است یا اصلاح؟
محسن موسوی – من پیشنهاد اصلاح دادم.
رئیس- شما که روی حذف صحبت کردید.
محسن موسوی – پیشنهاد اصلاح است.
منشی – آقای هاشمی پیشنهاد کتبی دادند حذف پایه صورت زیر اصلاح شود .
رئیس- صورت زیر یعنی صورت اصلاحی تان را بگوئید.
محسن موسوی – پرسیدند این  حذف یا اصلاح است، من عرض کردم اصلاح.
رئیس- اصلاحش را مطرح کنید چگونه اصلاحی است؟
محسن موسوی - ‹‹ عضویت در حزب رستاخیز، مشمول بند 3 تا7 مادة 19 می باشد››.
رئیس- نمایندگانیکه با این پیشنهاد آقای موسوی موافقند قیام فرمایند.(عده کمی برخاستند) تصویب نشد پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
منشی – پیشنهاد بعدی از آقای موسوی تبریزی است که پیشنهاد حذف تبصره یک را داده اند ولی چون تبصره یک تغییر پیدا کرد و رای گیری شد نمیشود برای حذفش پیشنهاد بدهند .
رئیس – تبصره یک تصویب شد.
سید محسن موسوی تبریزی – من هم پیشنهاد داده بودم .
رئیس- قب از شما آقای جعفری پیشنهاد دادند تصویب شد .
سید محسن موسوی تبریزی- من تذکر دادم .
رئیس- قبل از شما آقای جعفری پیشنهاد اصلاح داده بود و اصلاح شده اش تصویب شد دیگر نمیشود پیشنهاد داد بفرمائید بنشینید پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
منشی – پیشنهاد بعدی از آقایان حسینی برمائی ، قائمی، انصاری، محمد یزدی،‌مروی، اسدی نیا، یارمحمدی،‌هاتفیو کریمی، و تعداد ی امضاء دیگر است که خوانا نیست.
یکی از نمایندگان – من پیشنهاد ماده جدیدی دادم .
منشی- ماده جدیدی بین مواد 22و23…
رئیس- حالا در باره مادة 23 داریم بحث می کنیم . حالا که نمیشود چنین پیشنهادی داد.
منشی- حالا نمی شود مطرح کرد . می ماند برای آخر.
رئیس- بلی می ماند برای آخر .
مجید انصاری – پیشنهاد ماده جدیدی است .
رئیس- باشد از جایش رد شدیم حالا در مادة 23 بحث میکنیم .
مجید انصاری – رد نشدیم . جایش همین جا است .
رئیس – الان ما درباره مادة 23 داریم بحث می کنیم شما بعد از مادة 22 می خواستید بدهید .
مجید انصاری – من صبح زود داده بودم ولی مطرح نکردند .
رئیس- خیر اگر وارد ماده نشد بودیم جایش بود . والاجایش آخر بحث است .
مجید انصاری – جایش همین جا است .
رئیس- دیروز وارد شده بودیم شما پیشنهادتان را صبح دادید .
مجید انصاری – جناب آقای هاشمی چون الان بحث در این مورد است .
منشی- آقای  هاشمی این آقایان اینجا می نویسند مادة 23  من فکر کردم پیشنهاد در مورد مادة 23 است آنرا در نوبت گذاشتم . حالا که به آن رسیدیم ایشان می گویند که مربوط به بین مادة 22و23 است . باید در پیشنهاد بنویسند پیشنهاد جدید مربوط به بین ماده 22و23  است .
این پیشنهاد قابل طرح است حقتان از بین نمی رود .
رئیس- شما حقتتان محفوظ است و در موقع خودش طرح می شود .
مجید انصاری – آقای هاشمی شما الان مطرح بفرمائید .
رئیس- بفرمائید بنشینید حالا گذشته خلاف آئین نامه نمی توانیم عمل کنیم . ما از این رد شده ایم .
محمد یزدی – خلاف آئین نامه نیست . بحث مربوط است اگر بماند برای بعد ممکن است فراموش شود .
رئیس- فراموش می شود مگر ما مردیم؟ دوباره بحث می کنیم زنده می شود .
فؤاد کریمی – رد نشدیم . منشی باید مطرح کند حق نماینده را دارید از بین می برید .
رئیس- آقا رد شدیم از اینجا پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
فؤاد کریمی – حق نماینده است مطرح کنید .
رئیس- آقای فؤاد کریمی بنشینید ، بنشینید آقا.
مجید انصاری – به عنوان شماره 24 مطرح است .
رئیس- خیلی خوب شماره اش را عوض کنید و بعد مطرح کنید پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
منشی – پیشنهاد بعدی از آقای ساوجی است که حذف تبصره یک  است که نمی شود مطرح بشود . آقای قره باغ پیشنهاد کرده اند از متن ماده کلمه ‹‹حداقل›› حذف شود. یعنی ‹‹مسولین حزب مذکور در سطح شهرستان حداقل محکوم به بازنشستگی خواهند شد.›› بایین صورت :‹‹در سطح شهرستان محکوم به بازنشستگی خواهند شد››.
رئیس- آقای قره باغ دفاع کنند .
قره باغ – بسم الله الرحمن الرحیم . این مطلب به نظر من از اینجا ناشی می شود که در مساله زمینهای کشاورزی گفته شده که سه برابر مایحتاج زمین دار بزرگ داده می شود و بقیه بین کسانی که زمین کشاورزی ندارند تقسیم می شود . در آنجا چون گفته شده تا سه برابر گاهی اصلا زمین نداده اند . یا گاهی همان مقداری که خودش را تامین می کند آن مقدار داده اند و گاهی هم کمتر من میگویم حداقل که می فرمائید عملا شما ‹‹حداقل ›› را پیاده نخواهید دید و این طبعاً در مناطق تفاوت خواهد کرد . در بعضی از جاها بازنشسته و در بعضی از جاهای دیگر محکوم به انفصال از خدمت خواهند بود . لذا چون اساس حزب رستاخیز است و اصلا حزبی در کار نبود و تشکیلاتی در کار نبود یک مطلبی بود که بشاهه دیکته کرده بودند شاه علناً گفت باید همه حزبی بشوند هر کس آماده نیست چمدانش را جمع کند و از ایران بیرون برود . از طرف دیگر اهل علم شما در شهرستانها آنهائی که یک مدت با آن ها ارتباط داشتند و مردم مسلمان مشت آن ها را نخوانده بودند می رفتند از آنها مثلا می پرسیدند که آقا ما چه بکنیم ؟ دفتر را آورده اند به دبیرستان . دفتر را آورده اند در کارخانه . وظیفه ما چیست ؟ خوب به آن ها گفتند که الان که شما امنیت شغلی ندارید باشد مانعی ندارد. این هم خیال میکرد که این ، حکم شرعی است و این آقا هم مساله گوی ما است و من می توانم از او مساله بپرسم ، بعداً معلوم شد که او مضل بوده است . در این جو خفقان و با این راهنمائی های مسموم آیا شما چه انتظار دارید؟ لذا اصلا فورمالیته بود، حزب و تشکیلات نبود. بلی یک عده هم بودند که رقاص بودند ، و از جمله کسانی بودند که رژیم بوسیله آن ها نگهداشته شده بود اگر اینها نبودند پهلوی کجا میتوانست حکومت کند؟ یک عده بودند که سند حککومت پهلوی بودند . لکن نمیشود گفت هر کی دبیر یا مسوول حزب در شهرستان است، ااو حتماً‌سند حزب است و آن ها او را نگهداشته بودند . لذا من معتقدم که حالا بنا شده که مسوولین حزب در سطح شهرستان محکوم به بازنشستگی باشند . لکن ‹‹حداقل ›› برداشته بشود و محکوم به بازنشستگی باشند . لکن ‹‹حداقل›› معنایش اینست که درجه پائینش است و درجه بالاتر اخراج است و از آن بالاتر انفصال از خدمت است من معتقدم منفصل از خدمت و اخراج از وزارتخانه یا مؤسسات دولتی  این ، اینطور نباشد، و کلمه :‹‹حداقل››برداشته بشود .
رئیس- آقایان بیرون نروید دیدید که دو رای گیری را با هم انجام دادیم و این خلاف است . چرا آقایان روی صندلیهایشان نمی نشینند ؟ کجا می خواهید تشریف ببرید؟ شما غیر از نمایندگی چکار دادید؟ من نمیخواهم از این تریبون دائماً این تذکر را بدهم برای مجلس زشت است و شماها هم آبروی مجلس را می برید . نروید بیرون اینقدر . ما یک ساعت و نیم کار  میکنیم و تنفس می دهیم و بیرون می رویم . برای یک ساعت و نیم به آقایان ده بار باید من تذکر بدههم چهار و پنج نفر این جوری میکنند ما آبروی همه مجلس را می بریم . یکصد و هفتاد و نه نفر نشسته اند بخاطر یک نفر ما مجلس را معطل میکنیم . اینکه رویه کار مجلس نشد . اینکه نمایندگی مردم نشد .
عابدین زاده – آقای دکتر سامی و چند نفر دیگر صبح اول وقت میایند امضاؤ میکنند و بعد میروند .
رئیس- آقایان می آیند می نشینند و امضاء می کنند حضور بهم میرسانند و بعد به اطاقای بالا می روند .
عابدین زاده – آقای هاشمی اسامی این افراد را از تریبون اعلام کنید
رئیس- امروز کارت می گیریم و معرفی میکنیم . شما بحث را ادامه بدهید و مامورین گلدانها را بگردانند و نمایندگان کارت با امضاء در گلدانها بیندازند .
هاید غفاری – از تریبون اعلام کنید .
فواد کریمی – آقای معین فر الان آمدند .
رئیس- آقایان نمایندگان که نشسته اند اگر احیاناً نماینده ای نبود و حالا آمد بگویند این آقا نبود و حالا آمده است . آقایان کارت با امضاء بداخل گلدانها بیندازند برای اینکه ما کسانی که نیستند معرفی کنیم و بی جهت آبروی همه نرود بخاطر پنج یا شش نفر . ما هر روز باید موقع رای گیری که می شود مامور بفرستیم به اطراف جلسه و عده ای از این قبیل نمایندگان را بداخل مجلس بیاوریم . اینکه نشد . با یکساعت و نیم کار در مجلس که اینقدر بیرون رفتن ندارد .
منشی- آقای موسوی خراسانی به عنوان مخالف بفرمائید .
رئیس- آقایان کارت امضاء دار به گلدانها بیندازید تا آقایانی که نیستند بشناسیم . معرفی کنیم .
موسوی خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم . آنچه را که برادرمان آقای قره باغ فرمودند اشتباهی بود به این صورت که عضویت را بامسؤول بودن در حزب کسانی بودند که ناچار بودند براینکه عضویت پیدا کنند و گرنه از اداره اخراج می شدند و زندگیشان مختل می شد . اما مسؤول بودن حزب غیر از عضویت در حزب است . بقول برادرمان آقای رضائی نماینده دولت و این انتخاب بوده و انتصاب بود است . بنابراین چرا ما مسؤول بودن بودن را با عضویت اشتباه کنیم و اینکه فرمودند کلمه حداقل در این جا حذف بشود درست نیست . برای اینکه ما وقتی دیدیم مسؤول حزب است بایستی ببینیم چقدر فعالیت کرده است . حداقل مجازاتی که دارد ( همهمه نمایندگان ) آقای هاشمی همهمه است .
رئیس- آقایان الان صحبت نفرائید بعد بفرمائید آقای موسو بفرمائید .
موسوی خراسانی – کلمه حداقل باید در این جا باشد که حداقل مجازاتی که برای مسؤولین حزب قائل هستند  بازنشستگی است و حداکثر ه از اخراج تا انفصال دائم است یعنی کسانی هستند که مسؤولیتشلن را بیشتر به اصطلاح خودشان انجام داده اند انفصال و اخراج هم هست . کسانی  هم هستند که نه
یک مقدار کمتر بوده بازنشستگی بطور مسلم باید باشد . حالا انفصال و اخراجش هم بدنبالش .
رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای موسوی تبریزی موافقید؟
موسوی تبریزی – خیر .
منشی- آقای رحمانی ؟(رحمانی-خیر)آقای رهامی ؟(رهامی – خیر).آقای حمیدی ؟(حمیدی- خیر)آقای شهرکی(ششهرکی- خیر).
رئیس- موافق ندارد. پس رای گیری نمی شود .
قره باغ – پیشنهادم را پس گرفتم .
منشی- آقای قره باغ پیشنهادشان را پس گرفتند .
رئیس- پیشنهاد بعدی را مطرح کنید.
منشی- آقای روحانی پیشنهاد کردند مسؤولین حزب مذکور در سطح شهرستان حداقل محکوم به اخراج خواهند شد.
رئیس- آقای روحانی بفرمائید.
روحانی – بسم الله الرحمن الرحیم . در مادة 23 برای آن هائی که مسؤولیت حزب رستاخیز داشتند در سطح استانش مجازاتی در نظر گرفته به عنوان انفصال دائم .
 اما در سطح شهرستان تنزل داده است تا حد بازنشستگی . در حالیکه می دانیم بین مسؤول استان با مسؤول شهرستان فرق زیادی نیست . با توجه باینکه بسیاری از شهرستان ها حتی از استان ها هم مهمتر هستند . ما شهرستانهائی داریم که به مراتب از استانها مهمتر هستند . بنابراین اگر هم ما می خواهیم برای آن ها یک درجه تخفیف قائل بشویم ، اخراج بگذاریم نه بازنشستگی .برای کسیکه مسؤول استان است انفصال دائم و برای مسؤول شهرستان بازنشستگی . خیر . آنکه مسؤول استان است انفصال و آنکه مسؤول شهرستان است اخراج باشد .
رئیس- حداقل؟
روحانی – بلی ، حداقل اخراج است.
رئیس- پس حداکثر چه ؟
روحانی – حداکثر انفصال است . حداکثر انفصال و حداقل آن اخراج است .
رئیس- مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی- آقای موسوی تبریزی به عنوان مخالف بفرمائید .
سید ابوالفض موسوی تبریزی – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران و خواهران توجه کنند علت مخالفت من بااینکه اینجا اخراج بگوئیم این است که دیروز بعضی از نمایندگان مجلس یک چیزی را تصویب کردند و متاسفانه حزب الهی ها هم پیشنهاد دادند . ساواکی ها را وقتی که بکلی محروم نکردیم از بیت المال مسلمین در صورتی که گرداننده حزب رستاخیز با تمام شؤونش ساواکیها بودند ساواک حاکم بر آن ها بوده بنظر من وقتی که نامه بر ساواک هم که باید منفصل و اخراج از خدمت باشد به قول آقای غفاری سپورش هم همانطور آنجا این تصمیم را گرفتید که واقعاً خطرناکترین تصمیم است و بدترین تصمیم است به عقیده من ، شما برای یک کسی که گرداننده حزب رستاخیز بوده در شهرستان بیائید بگوئید او را اخراجش کنند ، این واقعاً یک تصمیم غیر عادلانه است . اگر بخواهید این رقم تصمیم را بر مسؤول متصدی حزب در شهرستان بگیرید باید ساواکیهایش هم …. من از مجلس محترم تقاضا میکنم در آن مصوب دیروزشان تجدید نظر کنند . چون قانون الهی و قانون خدا که نیست . دوباره مجلس می تواند در آن ، تجدید نظر کند و آن مصوب دیروز را نقض کند تا عدالت نیروی بازساری برقرار شود والسلام.
رئیس- متشکر . موافق صحبت کند .
منشی – آقای موسوی خراسانی بعنوان موافق بفرمائید .
موسوی خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم . بر خلاف نظر آقای قره باغ که فرمودند ‹‹حداقل›› را برداریم تا بازنشستگی انحصاری بشود ، با پیشنهاد آقای دکتر روحانی موافق هستم باین معنا که حداقل اخراج باشد و آنطوریکه آقای موسوی تبریزی فرمودند که این ، عدالت نیست . عینعدالت است .اگر راجع به ساواکیها هم تجدید نظر بشود با آن هم موافقم که آن ها هم اخراج باشد نه اینکه بازنشسته بشوند . بنابراین با این پیشنهادیکه آقای دکتر روحانی فرمودند صددرصد موافقم . و امیدوارم که برادران و خواهران هم موافقت بفرمایند و رای بیاورد.
یکی از نمایندگان – آقای دکتر یزدی هم الان آمدند .
رئیس- بعداً اسامی همه خوانده میشود نماینده دولت و مخبر کمیسیون مطلبی ندارند؟(اظهاری نشد) صدوهشتاد و نه نفر حاضرند پیشنهاد مشخص  شود.
منشی- پیشنهاد این است که ‹‹مسوولین حزب مذکور در سطح شهرستان حداقل محکوم به اخراج خواهند شد .››
رئیس- کسانیکه با این پیشنهاد آقای دکتر روحانی موافق هستند قیام بفرمایند . ( شصت و پنج نفر موافق ایستاده اند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
منشی- آقای موسوی خراسانی پیشنهادی داده اند که در پیشنهاد آقای موسوی تبریزی تقریباً مطرح شد و رای نیاورد .
رئیس- بسیار خوب . پس هیچ .
موسوی خراسانی – دو تبصره باید ادغام بشود .
رئیس- پیشنهادشان را بخوانید .
منشی- ‹‹تبصره یکو دو درهم ادغام شود ( در حقیقت خواسته است مجازات کنند) تعیین مجازات رؤسای کانونهای حزبی و عضویت در آن به نسبت فعالیتشان در حدود اختیارات ….
رئیس- نه. این نمیشود . رد شد. پیشنهاد بعدی مطرح شود .
منشی- آقای فدائی پیشنهاد داده اند که ‹‹مسوولین شهرستانها انفصال دائم از خدمات دولتی بشوند.››
رئیس- این هم تصویب نشد، حداقلش تصویب نشد. دیگر شما دنبال … رفتید .من این جوری اجازه نمی دهم وقت مجلس تلف بشود آقایان گفتند حداقل را بردارید تصویب نشد گفتند ، اخراج تصویب نشد . شما رفتید روی انفصال دائم .
فدائی – چی تصویب نشد؟
رئیس- مگر با مجلس می خواهید چه بکنید امروز شما؟
فدائی – شما جائی که نباید اجازه بدهید ، اجازه میدهید.
رئیس- بفرمائید بنشینید . این جور نمی شود . با هر کلمه ای که نمیشود مجلس را معطل کرد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
فدائی – چند نفر وضع مجلس را مختل کردند شما تصمیم قاطع درباره آنها نمی گیرید…
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای سیدزاده است که قابل طرح نیست . رای نیاورد . آقایان سید زاده ، آقارحیمی ، آقامحمدی و حسن زاده حذف تبصرة دوم را پیشنهاد کرده اند .
رئیس- بحث شد اگر می خواهید همان را به رای بگذاریم ؟ دو طرف بحث کردند . تبصرة دوم را بخوانید .
تبصرة 2- عضویت در حزب رستاخیز به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود.
رئیس- نمایندگانی که با حذف تبصرة دوم موافقند قیام فرمایند . ( عده کمی برخاستند) تصویب نشد.
فدائی – جناب آقای هاشمی چرا نمیگذارید من پیشنهادم را بگویم /
رئیس- چیزیکه نبوده است بی جهت آقایان دنبال یک چیزی می گردید که برای خودتان راه درست کنید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقایان مرتضی محمودی ، قهرمان رحمانی ، محمد خزاعی و عالیپور است که بشود :
‹‹مسؤولین حزب  مذکور در سطح شهرستان که شدند به بخش هم می رسد . ( عده ای از نمایندگان – خیر) پس دفاع کنید.
منشی- آقای قهرمان رحمانی بفرمائید .
قهرمان رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم . در مادة 23 آمده است که ‹‹مسؤولین حزب مذکور در سطح شهرستان حداقل محکوم به بازنشستگی خواهند شد››. ما بخش را پیشنهاد کردیم که اضافه بشود . چون دبیر حزب منحله رستاخیز در بخش یک شخص ساده ای نبوده است .
و در تبصرة همین ماده آوردیم که ‹‹نواب و منشیان ›› حتی مجازات می شوند . و این جا ما بخش را نیاوردیم . ما در محل خودمان یک کسی را داشتیم که دبیر حزب در بخش بود هم محکوم به مصادره اموال شده است و هم پنجسال  محکوم به زندان شده است . اگر ما این ج کلمه بخش را نیاوریم بنظرم درست نیست .
رئیس- مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی- آقای صلواتی به عنوان مخالف بفرمائید .
صلواتی – بسم الله الرحمن الرحم. با این جوسازی هائی که بعضی از برادران می کنند ما اسلامی را می پذیریم که وقتی وحشی . حمزه را شهید کرد و جگرش را درآورد وقتی مسلمان می شود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید :‹‹یحب ما قبل›› و او را فرمانده سپاه می کند و به او پست هم می دهد ( یار محمدی – کی همچون کاری می کند ) و رهبر هم می شود . ما این اسلام را ( همهمه نمایندگان ) می پذیریم (رئیس- آقای یارمحمدی شما عضو هیات رئیسه هستید نباید شلوغ کنید ) ما اسلامی را می پذیریم که وقتی عمروبن عبدود به اصطلاح خدو به چهره حضرت علی علیه السلام می اندازد ، حضرت علی از روی سینه او برمیخیزد و راه می رود و بعد برمیگردد و برای خدا او را می کشد ( یکی ازنمایندگان – جوسازی نکنید) این جو سازی نیست . نمیدانم . بعضی از برادران و خواهران می فرمایند که صابون ساواک به بدن بعضیها نخورده است . از آن هائی که شاید بیشتر از خیلی ها خورده است خود من هستم و خود من از آن هائی هستم که مخالف شدت عمل و ناراضی تراشی هستم . و معتقد هستم این آقایانی که شاید می خواهند افراد را بیش از حد ناراضی کنند اینها حتماً ریگی در کفش دارند . که در شرایطی که فقط ضد انقلاب مشکل ما است . ( همهمه نمایندگان) ( رئیس- صحبتتان تمام شد) عرضم به خدمتتان من معتقدم الان مساله ما ضد انقلاب است . ساواکی و رستاخیزی مردند . الان ضد انقلاب مشکل ما است . شما همه اش چسبیده اید به ساواکی و رستاخیزی که آیا در بخش یک غلطی می کرده است یا غلطی نمیکرده ؟این را دادگاه انقلاب اگر کاری کرده است باید نابودش کند . اگر هم کاری نکرده این هیات بدوی چکار باید بکنند ؟ که این شرائط را سخت ، حاد، تند، کم و زیادش می کنید؟والسلام .
رئیس- متشکر . موافق صحبت کند .
منشی- آقای احمد ناطق نوری بفرمائید .
احمد ناطق نوری – بسم الله الرحمن الرحیم . من توجه برادران و خواهران را بیک نکته ای جلب می کنم اولا جواب برادرمان که فکر میکنند که الان ضد انقلاب جدای از ساواکیها هستند . نه ضد انقلاب برادر عزیز همان رستاخیزی دیروز و همان ساواکی دیروز بوده است . امروز با آب و رنگ دیگری در صحنه ظاهر شده است . والا شما بچه هها را نگاه کنید همان بچه های ثروتمندان هستند که حالا ادای خلقیها را برای ما در می آورند ،  بنابراین اینها جدا از آن ها نیستند و اما با توجه به مناطق کوچکتر در گذشته می بینید که اهمیت بیشتری داشته است حزب رستاخیز بلکه حزب رستاخیز در بخشها و شهرها بعنوان ساواک کار میکرده و شما الان حتی اگر در ده بروید می بینید یک دهبانی که نوکر آن دستگاه و رژیم گذشته بوده است او هم عمل ساواک را انجام میداده و هم کانون حزبی برایش تشکیل میداده  و او کسی بوده که سعی میکرده که رژیم را پا بر جانگهدارد بنابراین اعتقاد من براین است که شما ضربه های اینکه با صفت های بسم الله الرحمن الرحیم وارد صحنه بشید ضربه هایش را خورده اید باز تکرارش نکنید اگر یکبار هم شده است بسم الله قاصم الجبارین بگوئید . و این را آزمایش کنید . آزمایش گذشته را کردیم و هنوز داریم شلاقش را می خوریم . بنابراین دیگر اینقدر آن عطوفت و رحمانیت را به رخ نکشیم و مطمئن باشید که اینها هر گز دوستار انقلاب نخواهند شد و امروز اگر نمی توانند کاری بکنند در خفاء قطعاً به ضرر انقلاب حرکت خواهند کرد .والسلام .
رئیس- نماینده دولت و مخبر کمیسیون مطلبی ندارند ؟(اظهاری نشد ) پیشنهاد این است که بعد از ‹‹سطح شهرستان ›› کلمه بخش هم اضافه بشود . یکصد و نود ودو نفر در جلسه حاضرند نمایندگانی که با اضافه شدن کلمه ‹‹بخش››بعد از‹‹شهرستان››موافق هستند قیام فرمایند(107نفر موافق ایستاده اند ) تصویب شد.
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای فروغی است که ماده 23 را تغییر داده اند گفته اند ‹‹مسؤولین حزب مذکور در شهرستان ها محکوم به  انفصال می گردند مگر در صورتیکه ثابت شود که مجرم نبوده اند که مسوول مجازات های بند 1 تا 6 از مادة 19 باشند››
رئیس- این قابل بحث نیست . ما وقتی که اخراجش را قبول نکردیم دیگر این نمیشود . ماده را با اصطلاحات جهت رای گیری بخوانید .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .
مادة 23- دبیران حزب منحله رستاخیز . در سطح استان و مقامات بالاتر از آن به صورت دائم از خدمات دولتی و مؤسسات وابسته به دولت منفصل و مسؤولین حزب مذکور در سطح شهرستان و بخش حداقل محکوم به بازنشستگی خواهند شد .
تبصرة1- تعیین مجازات رؤسا و نواب رئیسو منشیان کنونهای حزبی به نسبت فعالیتشان در حدود اختیارات قانونی هیاتها به عهده آنان میباشد .
تبصرة2- عضویت در حزب رستاخیز ، به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود .
روحانی – شهر را هم اضافه کنید .
رئیس- آقا ضوابط آئین نامه را بهم نزنید . ما وارد رای گیری شدم آقایان در وسط یادشان آمده است . این ضوابط را با این بی نظمی بهم می زنید . تا کی میخواهید با بی نظمی ادامه بدهید ؟
لطیف صفری – شامل شهر هم میشود .
رئیس- وقتی که شهرستان بود شهر هم هست . کدام شهرستانی استکه شهر نیست ؟ چرا اینقدر وقت مجلس را از روی بی نظمی ضایع می کنید؟194 نفر در مجلس حاضرند) مادة 23 مطرح است نمایندگانیکه با مادة 23 و تبصره هایش موافق هستند، قیام فرمایند (  150نفر  موافق ایستاده اند ) تصویب شد . آقایان ببینید الان رقم چقدر خوب شد چرا باید این جور باشد مجلس که با عصبانیت من و با این بحث ها این جور خوب بشود ؟
یکی ازنمایندگان – اگر عصبانی نشده بودید این جور خوب نمی شد .
رئیس- آخر این درست نیست . شما برادرانی کا اینجا هستید همه تان بالاتر از بنده هستید . من اسماً رئیس هستم والا چه شانی نسبت به شماها دارم ؟ چرا باید با یک عصبانیت ، با یک بداخلاقی تعداد نمایندگان حاضر در مجلس از صدوهفتاد وو پنج نفر به صدو نود نفر برسد؟خوب آقایانی که می روید در راهروها تشریف بیاورید در مجلس . این یک ساعت را بنشینید هر وقت خسته شدید بگوئید می رویم بیرون .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقایان یزدی ، انصاری، اسدی نیاو بقیه امضاؤ کنندگان است که تذکر داده اند اینجا مطرح بشود بعد شماره اش معلوم بشود .
رئیس- اینجا نمی شود . این مربوط به ساواکیها است باید بگذاریم برای بعد .
مجید انصاری – آقای هاشمی اجازه بدهید توضیح بدهم .
رئیس- آقای انصاری . برادر اگر اشتباه شده است در ان اشتباه شده است که در موقع خودش قرائت نشده وقت مجلس را نگیرید من آئین نامه را بهم نمی زنم .
انصاری – اجازه بدهید توضیح بدهم …
رئیس- توضیح ندهید .
مجید انصاری – مطلب من در موضوع است و از لحاظ آئین نامه هم شما بعد از تصویب حق دارید شماره ها را عوض کنید .
رئیس- خیلی خوب . موقعش می رسد .
مجید انصاری – الان از موقع بحث آن میگذرد اجازه بفرمائید …
رئیس- نمی گذرد بعد می رسیم و آخر بحث بیاورید ما از این موضوع رد شده ایم  اگر این کار را کردید و این بدعت را گذاشتید ( انصاری – دعت نیست ) آقای انصاری برادر من شما می دانید برای همه ماده ای ممکن است یک چیزی یادشان بیاید…
مجید انصاری – اشتباه هیات رئیسه است صبح من این را گفتم .
رئیس- اشتباه نیست . اشتباه نویسندگان است . اشتباه خودتان بوده است بفرمائید بنشینید من این کار را قبول نمی کنم . نه بخاطر این یک ماده بخاطر این که اگر این نظم بهم خورد برای هر ماده ای یک پیشنهاد خواهد آمد .
منشی – پیشنهاد بعدی در مادة 24 است .
مادۀ 24- عضویت درتشکیلات فراماسونری و سازمان های مشابه آن موجب انفصال دائم می‌باشد.
فؤاد کریمی – آقای هاشمی این مادۀ 24  است؟
رئیس – شماره بیست و چهار تناسب ندارد. برای اینکه می‌گویم ماده جدید پس از رستاخیز که نمی‌آورند بعد از ساواکیها باید بیاورند.
مجید انصاری – حق ما ضایع میشود.
رئیس – دارید وقت مجلس را می گیرید. حق کشور را از بین می‌برید که حق شما از بین نرود که دو دقیقه حرف بزنید حق شخصی من که نیست اجازه نمی‌دهم عجیب است امروز آقایان پیله کرده‌اند که مجلس را بهم بزنند بفرمائید بنشینید آقای انصاری. (همهمه نمایندگان).
آقامحمدی – دیروز یک چیزهائی تصویب کرده‌اند که آبرو را بردند.
رئیس-  دیروز هر چه بوده که امروز نمی‌شود نظم را بهم بزنیم این چه وضعی است؟ گفتم آخر بار، که تمام شد.
خلخالی – دوباره میخواهید ساواکی‌ها را احیاء کنند در صورتیکه باید آنها را اعدام کنند.
رئیس – آقایان بجای اینکه الان با ساواکی‌ها مبارزه کنید حرف آقای صلواتی درست است بروید با ضد انقلاب موجود و عرضه‌تان را ببرید آن جا ساواکی که حالا دیگر مرده است...
فؤاد کریمی- همان ساواکی‌ها رفته اند ضد انقلاب شده‌اند.
رئیس – با آنها به‌عنوان ضد انقلاب مبارزه میکنند.
منشی – پیشنهاد از آقای رهامی هست که موارد مشابه حذف بشود و سازمانهای وابسته بیاید «عضویت در تشکیلات فراماسونری و سازمانهای وابسته به آن با علم و اطلاع موجب انفصال دائم میباشد».
رئیس – آقای رهامی.
رهامی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، پیشنهاد من تغییر مانوی در قانون نمیدهد الا اینکه آوردن سازمانهای مشابه از نظر حقوقی و قانون‌نویسی خلاف است. من با یکی از برادران اعضای شورای نگهبان و با برادران دیگر صحبت کردم که مقصودتان از این سازمانهای مشابه چیست؟ اگر سازمانهای مشابه شبیه لاینزو روتاری است که اینها همه‌شان جزو سازمانهای وابسته به تشکیلات فراماسونری، برادرمان نماینده دولت گفتند ممکن است بعداً لژهایی کشف بشود که ما الان نمیدانیم. بنابراین ما همین حالا بیائیم برایش جرم تعیین کنیم . این از نظر حقوقی یک چیزی روشن است یعنی ما الان اگر تصویب هم بکنیم من علم یقین دارم که شورای نگهبان آن را رد میکند شما نمیتوانید برای مجازاتی قیاس کنید و بگوئید مثلاً مشروب خوردن80 ضربه شلاق دارد و جرمهای مشابه هم اینطوری است نمیشود آورد. در قانون‌نویسی نمیشود که برای جرمی که انجام نشده مجازات تعیین کنید و یک مورد سطح مشابه هم بیاورید . تمام سازمانها مانند روتاری ولانیز، شیر مردان، شیر زنان، نمیدانم شیر بچگان اینها همه شان وابسته به فراماسیونری هستند حالا اگر بعداً یک سازمانی کشف شد که آن سازمان هم مثلاً سیا عمل میکرد ما الان نمیتوانیم بگوئیم هر کس توی آن سازمانی که کشف نشده عضویت داشته باشد آن هم بیائید مثلا انفصال دائم بشود . این را شورای نگهبان بطور قطع رد میکند در عین حال پیشنهاد من این است که به این صورت عضویت و تشکیلات و فراماسیونری و سازمانهای وابسته به آن. و اما علم و اطلاع را من اضافه کردم به این خاطر که برادران و خواهران توجه دارند سازمانهای وابسته بعضیهایشان کسانیکه عضو بوده‌اند یا مثلاً دربان بودند یا ماشین نویس بوده اند این را در صورتی ما میتوانیم مجازاتش کنیم که علم حاصل کنیم که این شخص با علم رفته در این سازمان رفته است. اگر کسی مثلاً قتل، خطائی واقع بشود و علم حاصل نکنیم که این عمدی کشته است شما نمیتوانید قتل عمد را در باره‌اش جاری کنید. عضویت در تشکیلات فراماسیون روشن بوده و هر کسی هم رفته با علم و با اطلاع رفته و میدانسته چه سازمانی است ولی بعضی سازمانهائی که وابسته به فراماسیونری است مثلاً روتاری شاید در سطح‌های پائینش کسانی باشند که فکر میکردند تشکیلات فرهنگی است. هست تشکیلات فرهنگی در ایران که در اصل وابسته به فراماسیونری بوده است ولی بعضی اشخاص عضو شده‌اند مثلاً دربان بودند مستخدم بودند غیره بوده اند اینها علم نداشته اند بنابراین در خود تشکیلات فرماسیونری علم داشتن قید نشده در سازمانهای وابسته به آن، داخل پرانتز من نوشته‌ام با علم و اطلاع و موارد مشابه حذف میشود من از نماینده دولت پرسیدم شما یک مورد مشابه بگوئید، نداشتند به ما بگویند اگر برادران میدانند...
فؤاد کریمی- مشابه ...
رهامی – آقای فؤاد کریمی- شما در نوبت خودتان صحبت کنید نه اینکه وسط حرف من بدوید.
رئیس – وقتتان تمام است.
رهامی – اگر مشابه دارید بفرمائید وابسته به فراماسیونری است. همان سازمان وابسته به فراماسیونری میگیرد. از نظر قانون‌نویسی هم خلاف است یعنی من اصراری ندارم بر فرض هم تصویب بشود بعد رد میشود، شورای نگهبان رد میکند .
رئیس – مخالف و موافق صحبت کند.
منشی – آقای موحدی ساوجی مخالف.
موحدی ساوجی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم – در مادۀ 14 که تصویب شده و در آنجا جرائم سیاسی و نظامی قبل از انقلاب اسلامی را در طی 6 شماره شمرده است .درشماره پنجم مربوط به همین قضیه است که میگوید عضویت در تشکیلات فراماسیونری و سازمانهای وابسته و مشابه آن ( به تشخیص هیأت عالی نظارت ) در آنجا این مطلب تصویب شده و البته چون واقعاً نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نوعاً یا کلاً بلکهدراین سازمانها قبلاً نبوده اند . نه عضو بوده اند و در داخل این سازمانها بوده اند نه اطلاع دقیقی دارند این است که بنظر من بهتری تعبیر همین است که ما بگوئیم سازمانهای وابسته و مشابه آن هم با تشخیص هیأت عالی نظارت که قبلاً تصویب شده و اینجا بگوئیم بسا علم و اطلاع و سایر جهات اینها مسائلی است که مسلماً هر عملی هر عضویتی یا هر جرمی در محاکم صالحه باید شرایط اثباتش فراهم شود اگر موجباتی برای اثباتش نباشد، خوب، ثابت نمیشود. ما اینجا بگوئیم با علم و اطلاع بوده و نمیدانم عمداً باشد به میل و اختیارش یا اجبار باشد این جور قید و قیود بنظر من هیچ ضرورتی ندارد و مضر هم هست.
رئیس – موافق صحبت کند .
منشی – آقای رجائیات بفرمائید.
رجائیات – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، این مسأله‌ای را که آقای رهامی مطرح کردند اتفاقاً دربند5ماده 14مهم نوشته شده است . « عضویت درتشکیلات فراماسونری و سازمانهای وابسته و مشابه آن» این مسأله مشابه آن خیلی در کمیسیون هم مورد بحث قرار گرفت متأسفانه اساسی را که الان پیشنهاد آقای رهامی هست نماینده دولت موافقت نمیکند. پیشنهاد آقای رهامی خیلی جالب است یعنی این سازمانهای مشابه. هر سازمانی را میشود واقعاً مشابه فراماسیونی گذاشت و این از نظر حقوقی همینطور که ایشان گفتند شاید اشکال داشته باشد و خود شورای نگهبان هم برایش واقعاً سؤال هست. من خواهش میکنم نماینده دولت الان کمک کنند و پیشنهاد آقای رهامی که در ارتباط با فراماسیونرها هست در اینجا گنجانده بشود و این اشکال حقوقی رفع بشود.
رئیس – متشکر، نماینده دولت مطلبی دارند؟ بفرمائید.
نماینده دولت( رضائی )- این قسمت که صحبت شد و برادر نماینده‌مان که با من صحبت میکردند به عرضشان رسانده که فراماسیونری بر خلاف حزب رستاخیز یک انتخاب بود و این قاعده هم بر این روش بود که افرادی را که میدیدند یک زمینه مذبذیی دارند. یک زمینه‌ای دارند که خیلی ضعیفند ولی میخواهند جاه‌طلب باشند و احتمالا سوادی هم داشتند و قابل معامله هستند اینها را دعوت میکردند به لژهای متفرقه‌ای که تا 17 لژ است دعوت میکردند و این مراحل را طی میکردند تا بالا می‌آمدند. در این حد وقتی طرف میرفت و مدتی میماند حالا فکر میکینم آن بخش لاینز یا روتاری میآمد این مراحل را میگذارند تا میرسید به آن حد بالاتر لژ که خیلی وسیع است. ما در اینجا سه تا لژ را میشناسیم و بقیه‌اش را نمیشناسیم و نشناخته‌ایم. اینجا اگر ما تمام آن موارد را بیاوریم و یاد بکنیم و بگوئیم تمام وابسته، یادآوری به وابسته بکنیم در اینجا خیلی خوب مشخص میشود این 17 لژ که کلیه کارهایشان مسلم است و

این از مسلمات است که بخشهای سیاسی جاسوسی بوده است و نفرات و نیروهائی که میخواسته اند وو 5 سال بعد وزیر بشوند رویش کار میکردند و تا آنجا میاوردندش اینجا را اگر ‹‹وابسته ›› بیاوریم و مشابه نیاوریم این 17 لژ شناخته میشود ، درست است و قابل ذکر است . اما وقتی ما ذکر مشابه را میاوریم حدود را مشخص میکنیم که این یک سازمانهائی به این نام است که الان  برایمان مکشوف نیست شاید برای آقایان هم مکشوف نباشد . اگر مشابه نیاوریم اگر ک سال دیگر ، دو روز دیگر یک وقت  دیگر در هر صورت بعد از اینکه این قانون تصویب شد ممکن است یک چیزی را ما کشف بکنیم که این بی ارتباط نبوده در کل خط اجرای اینجا ولوابسته به این سازمان هم نبوده ، وابسته به این نبوده این فرم انگلیسی اش بوده آقایان یک فرم آمریکائی اش را پیدا کرده اند و ارائه داده باشند این است که اینجا پیش بینی این قضیه شده حالا اگر اکتفا نمیکند برای شورای نگهبان یا برای آقایان این دلیل آمدن مشابه برای آن چیزی است که احتمالا به دست بیاید .
رئیس- پیشنهاد برای رای گیری مشخص بشود .
منشی- پیشنهاد آقای رهامی این است که مادة 24 به این شکل در بیاید :
‹‹عضویت در تشکیلات فراماسیونری و سازمانهای وابسته به آن با علم و اطلاع موجب انفصال دائم میباشد .››
رئیس- خیلی خوب، 191 حاضرند کسانی که با پیشنهاد آقای رهامی که قرائت شد موافقند قیام بفرمایند ( 8 نفر موافق بودند ) تصویب نشد . پیشنهاد دیگری دارید؟
منشی- پیشنهاد دیگر حذف سازمانهای مشابه است از آقای رضوی ارکانی .
رئیس- آقای رضوی بفرمائید .
رضوی – بسم الله الرحمن الرحیم . این جمله سازمانهای مشابه ان یک جمله مبهمی است که حتی خود مسؤولین اجرائی اسن قانون تویش گیر می کنند که این سازمان مشابه چه جوری است ؟ اگر مقصود تان سازمانهای جاسوسی باشد در ماده 26 بند2 هر نوع سازمانهای جاسوسی چه وابسته به صهیونیسم چه امپریالیسم پیش بینی شده و حکمش هم آنجاییان شده است . اگر سازمانهائی که در لفافه مذهب و دین و امثال اینها است باز در بند 8 مادة 26 قید شده است لذا اگر احتمال میدهید که سازمانهائی ممکن است بعد بیاید که ما ندانیم در آن بندها به عنوان سازمانهای جاسوسی و وابسته به خارج لذا این چون مبهم است بنده پیشنهاد حذف سازمانهای مشابه آن را میدهم . که میشود ‹‹عضویت در تشکیلات فراماسیونری موجب انفصال دائم میباشد››.
رئیس- متشکر ، مخالف صحبت کند .
موحدی ساوجی – آقای هاشمی ! پیشنهاد ایشان مشابه پیشنهاد قبلی است .
رئیس- نه ، آن جا ‹‹ سازمانهای وابسته ›› اضافه شده بود.
منشی- آقای موسوی خراسانی فرمائید .
موسوی خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم . همان فرمایشاتی که …
رئیس- موافق دارد؟
منشی- بلی ، آقای موسوی ننه کران و آقای عباسی موافق هستند .
رئیس- بسیار خوب ، آقای موسوی بفرمائید .
موسوی خراسانی – همان بیاناتی را که برادرمان آقای رضائی فرمودند بسیار وافی است برای این مساله که سازمانهای مشابه باشد بعلاوه هیچگونه اشکالی هم بوجود نمیاورد . بنابراین با حذفش من مخالفم .
رئیس- متشکر ، موافق صحبت کند .
منشی- آقای موسوی ننه کران بفرمائید .
موسوی ننه کران – بسم الله الرحمن الرحیم . این واژه فراماسیونری خودش بر بیشتر اهل نظر و تحقیق مخفی است زیرا ما وقتی که به ریشه فراماسیونری به اصطلاح فکر میکنبیم ا تحقیق و بررسی میکنیم می بینیم این فراماسیونری از زمان حضرت سلیمان بن داوود الی یومنا هذا بوده و علاوه بر این در مصر و ممالک اروپا و کشورهای عجیب و غریب هم تشکیلات عجیب داشته حتی طوری است اگر انسان فراموش خانه ، فراماسیونری اسماعیل رائین را که سه طوری ضخیم است بعضی از رجال به اصطلاع محکم و مستحکم و مرد مبارز درجه یک – یسید جمال الدین اسد آبادی را برده آنجا جزو فراماسیونر بوده ما چیزی که حقیقت فراماسیونر را آنطور که شاید و باید ، تشکیلاتش ، بگفته خود نماینده دولت نمیدانم چیست ، ما یک قانونی وضع میکنیم و میگوئیم و مشابه آن ‹‹ما فرحنا بابلیس فکیف باولاده ›› ما مگر از آن خوشمان میاید تا اینکه اولادش را هم ببینیم و من صددرصد موافق هستم لفظ مشابه آن خودش معلوم نیست تا کجا رسد مشابه حذف بشود .
رئیس- متشکر ، آقای دری، آقای رضائی اگر مطلبی دارند بفرمایند .
مصطفی تبریزی – آقای هاشمی ! این مطلب پخش شد ، تصحیح بکنید .
رئیس- مطلب مربوط بخودشان است ، نمی شود تصحیح بکنیم . این بک مساله سادهای نیست که همینطوری تکذیب بکنیم . این مساله بحث دارد ، 19 نفر حاضرند پیشنهاد را برای رای گیری مشخص کنید .
منشی- مادة 24 به این شکل در میاید :
مادة 24 – عضویت در تشکیلات فراماسیونری موجب انفصال دائم میباشد .
رئیس- پیشنهاد حذف ‹‹سازمانهای مشابه›› هر کس موافق است قیام بکند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای شهرکی است که میگویند اینها به دادگاههای انقلاب بروند که در مادة 38 باد مطرح بشود .
پیشنهاد آقای شهرکی این است :
‹‹ افرادی از کسبه و سایر مشاغل غیر دولتی که در سازمانهای فوق عضویت داشته اند به دادگاههای انقلاب احضار و به وضع آنان رسیدگی میشود ››.
ریس – ربطی به اینجا ندارد .
منشی ( توکلی ) – ربطی به لایحه ندارد . من اصلا اشتباه کردم . پیشنهاد بعدی از آقای رجائیان است که امروز دارند مطرح بشود .
رئیس- چیست ؟
منشی- این تبصره اضافه بشود ‹ر احراز عضویت افراد منوط بوجود مدارک و یا شواهد مستندی است که دلیل بر شرکت افراد به عنوان عضو در مراسم و جلسات فراماسیونری یا سازمان مشابه دیگر باشد .
رئیس- خوب، اینکه همینطور است . این عملا بدون احراز که نمیشود این قانون نمیشود که آقای رجائیان میدانید قانون که نمیشود ، ما میگوئیم ‹‹عضو›› این تشخیص  بدهد عضو است که ما نباید تشخیص بدهیم باید آن کمیسیون تشخیص بدهد ، دادگاه تشخیص بدهد آن کار خودشان است . جای این اصلا در قانون نیست . اصل ماده برای رای گیری خوانده بشود .
منشی – مادة 24 – عضویت در تشکیلات فراماسیونری و سازمانهای مشابه آن موجب انفصال دائم میباشد .
رئیس- 186 نفر حاضرند کسانی که با ماده 24 موافقند قیام بفرمایند (139نفر موافق) تصویب شد . ماده 25 خوانده شود .
منشی – ماده25- در مورد فعالیتهای مؤثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آنچه در سایر مواد مجازات آنها تعیین شده است هیات با رعایت دستورالعملای صادره از طرف هیات عالی نظارت و با توجه به نکات زیر تعیین مجازات مینماید :
1- عملکرد مستخدم در جریان انقلاب و بعد از آن باید مورد توجه قرار گیرد .
2- فعالیت مستخدم در حوزه محل اشتغال در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق از حد متعارف بیشتر بوده باشد .
3- تشویق نامه ها مدالها و عکسها به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود مگر آنکه نشانگر فعالیت مؤثر مستخدم در تحکیم مبانی رژیم گذشته بوده باشد .
اولین پیشنهاد  از اقای محمد شبستری است که ماده باین صورت اصلاح شود:
در مورد فعالیتهای موثر در تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آنچه در سایر موارد مجازات آنها تعیین شده است دادگاههای صالحه با توجه به نکات زیر تعیین مجازات مینمایند .
رئیس- آقای شبستری .
محمد شبستری – بسم الله الرحمن الرحیم . من این پیشنهاد اصلاحی را به این منظور داده ام که با توجه به اینکه آنچه که تحت عنوان تحکیم موثر رژیم گذشته یکی از جرایم شناخته شده جرمی است که دادگاه باید آنرا اثبات کند یعنی مطابق قانون اساسی فقط دادگاه صالح است که میتواند بگوید چه
کسی در گذشته این جرم را مرتکب شده که در تحکیم رژیم گذشته مؤثر بوده است چون ما در قانون اساسی دو اصل داریم یکی از آن اصول این است که تشخیص جرم یعنی یکی از اصول تأکید میکند اینکه تنها چیزی است که قانون آنرا جرم اعلام بکند و دیگری تأکید میکند که اعمال مجازات تنها از طریق دادگاه باید انجام بگیرد بنابراین چون دادگاه است که طبق قانون اساسی میتواند تشخیص بدهد که چه کسی جرم تحکیم رژیم گذشته را مرتکب شده است بنابراین تعیین مجازات آن هم مطلقاً با دادگاه است پس آنچه که در قسمت اول این ماده آمده دست نمیخورد درست است در مورد فعالیتهای مؤثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آنچه که در سایر موارد مجازات بکنند کی تعیین مجازات بکند؟ این ماده میگوید هیأتها تعیین مجازات بکنند و این براساس آن اشتباهی است که اصولاً در این لایحه که از طرف دولت داده شده بود. انجام گرفته بود که آقایان تصور میکردند این هیأتها میتوانند تشخیص دهندة جرم و مجازات کننده باشند. ما آمدیم در کمیسیون تفکیک کردیم گفتیم بله، جرایم اداری انضباطی همینطور است، براین اساس این تغییر کلی که در این لایحه داده شده و در مواردی بر این اساس اصلاح شده است این مورد هم باید اصلاح بشود و بنده معتقد هستم که توجه نشده و غفلت شده که این مورد تا حالا اصلاح نشده است به همین جهت است که بنده پیشنهاد کردم که «در مورد فعالیتهای مؤثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آنچه در سایر موارد مجازات آنها تعیین شده است دادگاههای صالحه با توجه به نکات زیر تعیین مجازت مینمایند»، البته هنوز یک شبهه در ذهن بنده باقی است و آن این است که ممکن است شورای محترم نگهبان بگویند که اصولاً دادگاه میتواند مجازات معینی را اعمال بکند و دادگاه را نمیشود مخبر کرد که از چند مجازات یکی را انتخاب و اعمال بکند حالا اگر این شبهه شد بعد آن هم باید اصلاح بشود ولی فعلاً کاری به آن نداریم اما هر مجازاتی که قرار بشود تعیین بشود این بر عهده دادگاه خواهد بود و اینکه آقایان میفرمایند این مجازات اداری حل قضیه را نمی‌کند. اگر مجازات هست طبق قانون اساسی فقط دادگاه میتواند .
منشی – آقای هادی.
هادی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، آقایان توجه بفرمایند مسأله‌ای که از اول این لایحه تا حالا مطرح بوده است این است که آیا این جرایم و بعد این مجازاتهائی که در این لایحه تعیین شده جنبة قضائی دارد یا جنبه اداری دارد . آقای شبستری میفرمایند که جنبه قضائی داشته باشد و چون جنبه قضائی دارد خوب بلی، اگر یک چیزی جنبة قضائی داشته باشد حق ندارد اداره ای در آن دخالت بکند و هیأتها در آن دخالت بکنند ولی اینها بنظر من هیچ جنبة قضائی ندارد چرا ؟ برای اینکه اگر جنبة قضائی داشت مثلاً یک نفری که مشخص باشد در تحکیم مبانی رژیم فعالیت داشته بطوریکه فرض میگیریم ده نفر را به ساواک معرفی کرده و این ده نفر هم اعدام شده اند نه، خودش قاتل ده نفر بوده، از این بالاتر که نیست که ما در اداره به یک نفری برخوردیم که این ده قتل مرتکب شده است. ما این را چه کار میکنیم؟ و حالا بهمه ثابت شد، ادله مختلفی هم هست به ما مربوط نیست که این را بازداشت بکنیم و برویم اعدامش بکنیم . ما میگوئیم تو به درد اداره نمیخوری و منفعل هستی . با یک نفری که یک جرم کمتری مرتکب شده یک توبیخ کتبی میشود یا باز جرمی مرتکب شده است رسته اداریش تنزل داده میشود پائین میآید .پس در یک اداره ای که دولت آمده افرادی را استخدام کرده ما داریم طبق این قانونی که الان تصویب میکنیم، میگوئیم دولتی که اینها را استخدام کرده قبل یا بعد استخدام میکند حق دارد اگر کارمندانی را که به آن کارمندان ماهانه حقوق میپردازد این جرائم را این کارمندان مرتکب شده‌اند یا مرتکب میشوند بیائید بگوئید آقایان شما از کار برکنار میشوید. در تحکیم مبانی رژیم گذشته فعالیت داشته‌اند. البته تشخیص با کیست؟ با هیأت عالی نظارت و فرض را بر این میگذاریم که افراد صالحی در هیأتهای عالی نظارت بکار گمارده میشوند همانطور که شرایط را ما یک شرایط سنگین گذاشته‌ایم. اگر آن افراد با آن مشخصاتی که ما گفته‌ایم یعنی مومن و مسلمان و بی‌غرض و یک چنین افرادی در هیأتهای عالی نظارت باشند خوب اگر اینها آمدند تشخیص دادند با مدارک کافی، ما همه این قیود را گفته‌ایم. اینقدر ما قید و بند این لایحه را زیاد کرده‌ایم که من فکر نمیکنم کسی اصلاً باقی بماند که منفصل بشود . حالا با تمام شرائطی که ما برای این قانون گذاشته‌ایم اگر آمدند این هیأتهای عالی نظارت گفتند آقا این آقای زید به دلیل 1و2و3و4و5و6و20 این‌ها در تحکیم مبانی رژیم گذشته فعالیت مؤثر داشته است و این را منفصل دائمش بکنید. این یک کار اداری است و کار قضائی نیست و بنابراین من با پیشنهاد جناب آقای شبستری مخالفم و اگر ما بخواهیم این کار را با این کمبودی که در قوه قضائیه هست حالا چه دادگاههای انقلاب و چه غیر انقلاب چون خیلی از اینها به دادگستری مربوط میشود این معنایش این است که اصلاً باندسازی نه و بنابراین من با پیشنهاد ایشان مخالفم.
منشی – آقای رحمانی موافق.
حسینعلی رحمانی – بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، آنچه آقای شبستری فرمودند مطابق با برداشتی است که لایحه پاکسازی دارد بجهت اینکه در لایحه بازسازی سعی شده است که جرم از طریق دادگاه ثابت بشود . موضوع جرم، نهایت آنچه هیأتهای بازسازی دارند در ارتباط با اجرای این مجازاتها است آن هم نه مجازاتی که از قبیل حدود و قصاص و غیرذلک باشد مجازاتهای اداری، در ارتباط با استخدامی که دارند. اشتباهی که جناب آقای هادی داشتند بنظر بنده این است که ایشان بین حکم و موضوع خبط فرمودند. آن چیزی که لایحه بازسازی قبول دارد که باید از طریق دادگاهها ثابت شود موضوع تا اینکه مجازاتی که در این لایحه هست بتواند مرتب بشود ما نباید آنرا انکار بکنیم . حالا برای اینکه این موضوع ثابت باشد از آقایان اجازه میخواهم مادۀ 38 را بخوانم.
مادۀ 38 – مجازاتهای اداری جرائم بند ب مادۀ 14 به استثنای شماره‌های 4و5و6 آن بند و جرائم مادۀ 15 به استثنای شماره‌های 5 و6 و 9و 10 آن ماده و جرائم مادة18 به استثنای شماره 4 آن ماده و همچنین جرائم بند 1 و 5 و 6 و 7 و 9 مادۀ 26 و جرائم مادۀ 29 تنها در صورتی قابل اجراء خوهد بود که جرائم قبلاً در دادگاه صالحه به اثبات رسیده باشد پس بنابراین ما بحثمان اینجا است اموری هست که اداره قدرت دارد روی پرونده‌ها آن را تشخیص بدهد مثل عضویت، عضویت در ساواک، عضویت در سیا، عضویت در سازمانهای جاسوسی، عضویت در حزب رستاخیز و امثال اینها ... چیزهائی است که اداری است و مسئولین امر، هیأتهای بدوی و تجدید نظر میتوانند آنها را تشخیص بدهند، پرونده دارد. اما اموری هست که ثبوت این امور از طریق دادگاه باید باشد تا آثار لایحه بازسازی از طریق هیأتهای بازسازی و آثار جرم از طریق دادگاهها...
(رئیس – وقت‌تان تمام است اگر تذکر ندهم شما همینطور تا آخر وقت مجلس میروید) اینجا بنده عرض میکنم اینجا که دارد در مورد فعالیتهای مؤثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته و این فعالیت‌های مؤثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته جرم است که این جرم ناچار باید از روی مراجعه به دادگاهها ثابت شود و جز این راهی ندارد و نمیتواند یک پرونده ای حکایت بکند بهر صورت که باشد این فعالیتهای مؤثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته داشته، برای خاطر این که آن فعالیت ها امکان دارد که حتی خارج از حوزه ... باشد .
رئیس – آقای دری مطلبی دارید بفرمائید .
دری- بسم الله الرحمن الرحیم – این کلمه جرم و کلمه مجازات قطعاً مورد توجه نمایندگان محترم هست که در این لایحه آن عنوان جرم و مجازات خاصی را که درقانون اساسی مطرح است تقریباً ندارد در حقیقت مجازات اینجا یک نعو تنبیهات اداری است نسبت به کارکنانی که در رابطه با رژیم طاغوت در زمان گذشته کار میکردند و کارکنانی که در رژیم طاغوت با رژیم همکاری میکردند دسته های مختلفی میشوند بعضی‌هایشان اصلاً مشاغلشان حرام است مثل سفارت، استانداری، مأمور ساواک بودن، منبع ساواک بودن،که متأسفانه دیروز هم بر خلافش چیزی اینجا صحبت شد و تصویب شد و از جمله کسانی که فرض کنید دبیر رستاخیز بودند و امثال ذلک و بعد یک عده ای ممکن است فرض کنید که شغلشان حرام نبوده است ولی در عین حال به‌عنوان والی ازقبل جائر به‌عنوان «اغاته الظالمین فی ائمهم و فی ظلمهم» و بعد عده دیگری ممکن است باز این عنوان هم برایشان صادق نباشد و در نهایت جمهوری اسلامی این حق را برای خودش قائل است که نسبت به کارمندان گذشته یک تجدید نظر بکند و آن افرادی که واقعاً جذب جمهوری اسلامی نشده‌اند شایستگی همکاری را ندارند نسبت به آنها تجدید نظر بکنیم و مسأله جرمها و اینکه در دادگاههای قضائی باید رسیدگی بشود و غیره و عفو امام در رابطه با این بود که اینها از نظر جرم

قضائی آیا مجرم هستند یا مجرم نیستند وو باید در دادگاههای صالحه رسیدگی بشود و آنچه که در این لایحه مورد توجه است که از نظر اداری ، نظام اداری جمهوری اسلامی افرادی را میتواند بپذیرد که فرض کنید که این مواد جرم را، این موارد خلاف را در گذشته مرتکب نشده اند . بد نیست من در این رابطه قانون دادگاههای اداری سابق را اشاره کنم و به یکی دو تا از مواد آن که توجه بفرمائید در قانون دادگاههای سابق اداری هم همین مساله بوده است مثلا مساله مادة 4 مجازات تقصیر عبارت است از انفصال موقت از سه ماه تا یکسال  یا اخراج از خدمت وزارتخانه یا مؤسسه دولتی متبوع یا انفصال دائم ااز خدمت دولت تا آخر ماده 4 هم همینطور است . مجازات تخلف، مجازات قصور. ( محمد مجتهد شبستری – دادگاه بوده است ) خیر دادگاه نبوده دادگاه اداری بوده است ( محمد مجتهد شبستری – دادگاه اداری بوده است ) بلی اداری ، دادگاه نبوده است . عنوان دادگاه با شرایط دادگاه را نداشته است یعنی قاضی و آن خصوصیات را نداشته است . باز در ماده 4 مجازات تقصیر عبارت است از …. تا آخر همین مواد جرمی که در 11 بند در این جا ذکر شده است در قانون دادگاههای اداری سابق هم به همین کیفیت مطرح شده است . اصلا اگر ما بخواهیم کار را بصورت قضائی انجام بدهیم برای دستگاههای قضائی ما به آن صورت امکانش نیست ..
رئیس- آقای رضائی نماینده دولت بفرمائید .
رضائی  نماینده دولت) – بعد از سخنان برادرمان آقای هادی و دیگر برادرمان آقای دری  حق این است که من دیگر صحبت نداشته باشم چون تمام کلام را بیان کردند . اما من به نکته ای توجه میدهم که ممکن است به مواد دیگری هم بر بخوریم که این روح بررسی این را ارائه داد هدف این بود که این جرایم اداری در خود اداره زیر نظر دادگاه اداری که بنوعی اینجا تصویب شد و گذشت و خیلی هم سخت گرفته شد و آن نیروهائی که بر این بایستی قضاوت بکند یا بررسی بکنند آن حد کار اداری را که گذشت ولی خیلی کار سختی بود و پیدا کردن این افراد خیلی سنگین است ، در عین حال این گذشته روح اینگونه بود که تمام جرائم اداری اسمش را هر چه میخواهیم بگذاریم در خود اداره بررسی بشود . اما کمیسیون غیر از این نظر میداد و اصرار بر این بود که اینطور نباشد و وقتی که این کلمه ‹‹جرم››آمد ‹‹جرم›› باید در دادگاه برود و دادگاه ، دادگاه صالحه است بنابراین همانطور که میداند و اطلاع  دارید به آن جاا برسد که این لایحه غیر قابل اجرا باشد و ادارات ما هم چنان سر جای خودش به همان خطاهای گذشته خودش و با همان بی عدالتی های خودش و آن عدم انتظارات  مردم بیاید و به کار خودش  ادامه بدهد . بنابراین دقیقاً همان طور که میفرمایند این جرائم جرایم اداری است در حد انفصال چه  در گذشته بوده و قوانین دادگاه اداری در گذشته بوده است و هنوز هم هست مازاد بر آن چه که در ادارات ما میگذرد . کارمندی که بایستی منفصل بشود اگر جرایم دیگری دارد به دادگاه صالحه میرود که به دادگاههای اداری مربوط نیست بنابراین با پیشنهاد داده شده مخالفم .
رئیس- پیشنهاد آقای شبستری را برای رای گیری مشخص کنید .
منشی- مادة 25 به این شکل اصلاح بشود . در مورد فعالیت های موثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آنچه در سایر موارد مجازات آنها تعیین شده است دادگاههای صالحه با توجه به نکات زیر تعیین مجازات مینمایند .
رئیس- (الویری)- کم است .
منشی( توکلی)- پیشنهادی است از آقای موحدی ساوجی که گفته اند : بند 2 به این شکل در بیاید ‹‹ در حوزه اشتغال بیش از حد وظایف قانونی و اداری در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق››.
رئیس- اجازه بدهید بعد از تنفس ادامه بدهیم . یکربع ساعت تنفس میدهیم و آقایان دقیقاً بعد از یکربع ساعت تشریف بیاورند .
( جلسه ساعت 15/10 به عنوان تنفس ختم گردید و مجدداً در ساعت 43/10تشکیل شد .)
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم – جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است . پیشنهادها ماده ای که مطرح است خوانده بشود . منشی – در مورد مادة 25 پیشنهادی است از آقای موحدی ساوجی و آقای نواب .
بند 2 مادة25 به این شکل تغییر کند .‹‹در حوزه اشتغال بیش از حد وظایف قانونی و بخشنامه های اداری در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق ››. آقای موحدی بفرمائید .
موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم – عرض میشود که بند 2 مادة 25 تا حد زیادی مبهم و مجمل است زیرا آن شکلی که الان هست این است فعالیت مستخدم در حوزه محل اشتغال در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق از حد متعارف بیشتر بوده باشد . اولا تحکیم رژیم سابق این جرم است و ما اگر بیائیم و بگوئیم از حد متعارف بیشتر باشد مثل این است که بگوئیم یک آدم دزدی بکند ولی دزدی او از حد متعارف بیشتر باشد ، گناه که دیگر متعارف و غیر متعارف ندارد، البته حتماً منظور نویسندگان این بند این بوده است که افرادی در ادارات بوده اند این ها در حدود اداره و بخشنامه هائی که از نظر اداری از بالا به آنها میشده ناچار بودند که فرض کنید در یک جشنی یک پرچمی جلو در اداره بزند . این در حد بخشنامه های اداری اگر باشد اشکالی ندارد ولی اگر خارج از این مرحله باشد باید اشکال داشته باشد . این است که پیشنهاد من مشخصاً این است‹‹فعالیت مستخدم در حوزه اشتغال بیش از حد وظایف قانونی و بخشنامه های اداری در جهت مبانی رژیم سابق ›› این پیشنهادی است که ما داده ایم .
منشی- مخالف کیست ؟ آقای صلواتی شما مخالف هستید ؟( صلواتی – خیر) مخالف ندارد آقای زرهانی هم موافق اسم نوشته اند .
رئیس- خوب موافق صحبت نمی کند پیشنهاد برای رای گیری مشخص بشود .
منشی- بند2 به این شکل دربیاید . ‹رمستخدم در حوزه اشتغال خود بیش از حد وظایف قانونی و بخشنامه های اداری در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق فعال نبوده باشد.››
موحدی ساوجی – جمله ‹‹نبوده باشد›› را نمیخواهد .
منشی- ‹‹مستخدمین در حوزه اشتغال خود بیش از حد وظایف قانونی و بخشنامه های اداری در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق ››.
رئیس- پیشنهاد بعدی از آقای حسینعلی رحمانی است و تقریباً یک اصلاح عبارتی است که به جای ‹ر با نکات زیر تعیین مجازات مینماید ›› بشود ‹‹ با رعایت نکات زیر صدور مییابد ››. و این لفظ ‹‹ مجازات›› نیاید.
رئیس- عبارت چگونه میشود ؟
منشی- ‹‹ در مورد فعالیت های موثر در جهت تحکیم مبانی  رژیم گذشته غیر از آن چه در سایر مواد مجازات آن ها تعیین شده است هیات با رعایت دستورالعمل های صادره از طرف هیات های نظارت و با توجه به نکات زیر رای صادر می نماید .››
حسینعلی رحمانی – که با رعایت نکات زیر صدور می یابد .
رئیس- ‹‹صدور مینماید›› که درست نیست .یک لفظی خودتان بفرمائید که به این بخورد . فکر بکنید و لفظ مناسبی درست کنید و بعداً‌بگوئید .
حسینعلی رحمانی – فکر کرده ایم .
رئیس- پس بگوئید .
حسینعلی رحمانی - ‹‹ که با رعایت نکات زیر صدور می یابد تعیین مجازات می نماید .››
رئیس-تعیین مجازات می نماید؟
حسینعلی رحمانی – بلی .
 منشی- خیر ، ایشان میخواهند که دستورالعملها با رعایت نکات زیر باشد .
حسینعلی رحمانی – با رعایت دستورالعملها و بخشنامه های صادره از هیات عالی نظارت که با رعایت نکات زیر صدور می یابد تعیین مجازات مینماید.
رئیس- ‹‹ که با رعایت نکات زیر صدور می یابد››؟
حسینعلی رحمانی – بلی ، یعنی این رعایت را هیات عالی نظارت در

آئین نامه ها در دستورالعملها بکند .
رئیس- این تغییر اساسی است .
یکی از نمایندگان – این تغییر اساسی و بنده مخا لفم .
رئیس- نظر نویسندگان قبلا این بوده است که ‹‹هیات با رعایت نکات زیر عمل میکند ›› آقای رحمانی بگویند که هیات عالی نظارت ‹‹ با رعایت نکات زیر ›› یعنی ‹‹با رعایت نکات زیر ›› را میخواهند به هیات عالی نظارت بدهند . اگر پیشنهادتان این است عبارت تان را درست کنید و در یک  موقع مناسبی بدهید .
حسینعلی رحمانی – بلی ، همنین است ، ‹‹صادره از هیات عالی نظارت که با رعایت نکات زیر صادر میشود تعیین مجازات مینماید ››.
منشی- توضیح دادید؟
حسینعلی رحمانی – من توضیح نداده ام .
رئیس- خوب توضیح تان را بدهید . پس چرا همینطوری پشت میکروفون ایستاده اید .
حسینعلی رحمانی- بسم الله الرحمن الرحیم – آن چه مادر وظایف هیات عا لی نظارت دادیم این است که هیات عالی نظارت تنظیم آئین نامه داخلی ، صدور دستورالعملها و بخشنامه های صادره از طرف هیات عالی نظارت نباید مغایر …و در این جا اگر چنانچه ما بخواهیم اینطور عبارت را بگوئیم که :‹‹ هیات با رعایت دستورالعمل های صادره از طرف هیات عالی نظارت و با توجه به نکات زیر تعیین مجازات مینماید یکی از جمله  نکات زیر این است که عملکرد مستخدم در جریان انقلاب و بعد از آن باید مورد توجه قرار گیرد . دستورالعمل از این تشخیص انفکاک پیدا میکند بدین معنی کهدستورالعمل یک روندی دارد( دستورالعملی که هیات عالی نظارت داده است) و آنچه تشخیص میدهد هیاتهای بدوی و تجدید نظر به سبب توجه به جریان انقلاب و بعد از آن این روند دیگری دارد و لذا تخلف پیدا میکند نظری که هیاتهای بدوی و تجدید نظر دارند در مقام اجراء از آن دستورالعملهائی که از طرف هیات عالی نظارت داده شده است بنابراین بنده خواستم که هیات با رعایت دستورالعملهای صادره از طرف هیات عالی نظارت که عملکرد مستقیم در جریان انقلاب وو بعد از آن تا چه حد و به چه صورت آن بندهایش را معلوم بکنند که تا چه حد موجب تخفیف میشود یا موجب تشدید مجازات میشود . از این جهت است که عرض کردم که هیات با رعایت دستورالعملهای صادره از طرف هیات عالی نظارت به این صورت باشد که عرض کردم و با توجه به نکات زیر این مربوط به هیات ، هیات بدوی تجدید نظر می شود و آن وقت اختلاف پیدا میکند ، تخلف پیدا میکند دستورالعمل در خیلی از اوقاف از آن چه نظر میدهد و هیات بدوی یا هیات تجدید نظر و این خارج از آن وظیفه اجرائی است که هیات بدوی و هیات تجدید نظر دارند و دخالت در وظایف هیات عالی نظارت است.
رئیس – من یکبار به شما تذکر میدهم وقتی که بلند می شوید ساعت خودتان را نگاه کنید چون زیاد صحبت می کنید . مخالف صحبت کند .
منشی- آقای آقا رحیمی بفرمائید .
آقا رحیمی – بسم الله الرحمن الرحیم – هیات عالی کاری به اصطلاح در امور هیاتهای بدوی و تجدید نظر ندارد و به یک نظارت است و یک دستورالعمل هائی ب هم به این هیات بدوی می نویسد که مثلا شما عملکرد این ها را در نظر بگیرید که بعد از انقلاب چگونه بوده اند ، قبل از انقلاب چگونه بوده اند . مسوول این ها هیات بدوی است بعد از آن میاید به هیات تجدید نظر و اگر این هیات ها اشکالاتی در کارشان باشد یا خوب رسیدگی نکنند بعد همین افرادی که مورد باز سازی قرار گرفتند میتوانند به آن هیات عالی شکایت بکنند و مسلماً دستورالعمل ها از طرف هیات عالی نظارت به این ها صادر میشود و دیگر احتیاجی به این حرفها نیست .
منشی – آقای آقا محمدی موافق هستید  بفرمائید .
آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم . در مواد قبلی که تصویب کردیم وظایف هیات ها را مشخص کردیم . وظیفه هیات عالی نظارت معین است و وظایف هیاتهای بدوی و تجدید نظر هم معین است و توجه بفرمائید در ماده25 نوشته است که در مورد فعالیتها موثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آنچه   در سایر مواد مجازات آن ها تعیین شده است هیات با رعایت دستورالعمل های صادره  از طرف هیات عالی نظارت و با وجه به نکات زیر این توجه را نباید هیات بکند ان توجه را باید هیات عالی نظارت بکند که دستورالعمل را صادر میکند یعنی دستورالعمل هیات عالی نظارت باید با توجه به مواد این قانون باشد کهدر آن وظایف هیات عالی نظارت هم داریم . در دادن بخشنامه ها باید مغایر با قانون نباشد . مغایر ان قانون باشد . بنابراین پیشنهاد آقای رحمانی که من خدمتشان صحبت کردم اینطور میشود که به جای (و) حرف(که) را بگذاریم و اینطور میشود .‹‹هیات با رعایت دستورالعمل های صادره از طرف هیات عالی نظارت دارد که با توجه زیر یعنی به این مواد قانونی ››.
رئیس- دولت و کمیسیون مطلبی ندارند؟( اظهاری نشد) رای بگیرید . عبارت را برای رای گیری مشخص کنید .
منشی ( الویری) – جمله ناقص می شود .
رئیس- خیر‹‹ که با توجه به نکات زیر صادر میشود تعیین مجازات مینماید .›› ‹‹صادر میشود›› اضافه میشود . در سطر ما قبل آخر عبارت اینگونه میشود. ‹‹ که با توجه به نکات زیر صادر میشود تعیین مجازات مینماید››186 نفر در جلسه حضور دارند کسانیکه با این پیشنهاد آقای رحمانی مواف هستند موافق هستند قیام بفرمایند 0 94 نفر ایستادند ) تصویب شد .
پیشنهاد بعدی را قرائت کنید .
نشی – پیشنهاد بعدی از آقایان : رهامی ، عابدین زاده ، فؤاد کریمی و یونس محمدی است که بند 3 ماده 25 به این شکل تغییر کند . و تقریباً یک تغییر عبارتی است :‹‹ تشویق نامه ها و مدال ها و عکس ها چنانچه نشانگر فعالیت موثر مستخدم در تحکیم مبانی رژیم گذشته بوده باشد.››و عبارت اصلی این است :‹‹ تشویق نامه ها، مدال ها و عکس ها به تنهائی موجب مجازات نخواهد بود مگر آن که نشانگر فعالیت موثر باشد››. و این آقایان پیشنهاد کرده اند :‹‹تشویق نامه ها ، مدال هاو عکسها چنانچه نشانگر فعالیت موثر مستخدم در تحکیم مبانی رژیم گذشته بوده باشد››.
رئیس- این فرقی ندارد و اصلاح عبارتی است . و کسی با این عبارت مخالف است ؟( اظهاری نشد) اصلاح میکنیم. ماده را برای رای گیری بخوانید .
منشی ک مادة 3- در مورد فعالیت های موثر در جهت تحکیم مبانی رژیم گذشته غیر از آن چه در سایر مواد مجازات آنها تعیین شده است هیات با رعایت دستورالعمل های صادره از طرف هیات عالی نظارت که با توجه به نکات زیر صادر میشود تعیین مجازات مینماید :
1- عملکرد مستخدم در جهت جریان انقلاب و بعد از آن باید مورد توجه قرار گیرد .
2- فعالیت مستخدم در حوزه اشتغال بیش از حد وظایف قانونی و بخشنامه های اداری در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق .
3- تشویق نامه ها، مدالها، و عکس ها چنان چه نشانگر فعالیت موثر مستخدم در تحکیم مبانی رژیم گذشته بوده باشد .
رئیس- 186 نفر در جلسه حضور دارند کسانیکه با ماده 25 که قرائت شد موافق هستید قیام بفرمایند . ( 141 نفر ایستادند ) تصویب شد . ماده 26 را قرائت کنید .
 منشی- ماده26- ارتکاب جرایم زیاد موجب انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد بود.
1- قیام  علیه جمهوری اسلامی و یا فعالیت موثر به نفع گروههایی که قیام علیه جمهوری اسلامی نمایند .
2- عضویت در سازمان های جاسوسی علیه نظام جمهوری اسلامی و یا جاسوسی و کسب اطلاع به نفع دول  بیگانه قبل یا بعد از انقلاب و یا جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه به نفع گروههای غیر قانونی داخلی .
3- همکاری با قوای نظامی بیگانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران .
4- افشای اسرار و اسناد نظامی و یا محرمانه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته بدولت .
5- نگهداری مدارک محرمانه و اموال و وجوه و اوراق بهادار مسروقه در دوران انقلاب و خودداری از تحویل آن ها به مراجع صالحه .
6- استفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد اهداف گروههای ضد انقلاب و یا گروههائی که فعالیت آن ها از طرف مقامات صالحه ممنوع اعلام شده است .
7- قاچاق اسلحه و مهمات و مواد مخدر.
8- عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین خارج از اسلام شناخته شده اند و یا عضویت در سازمان هائی که مرامنامه و اساسنامه آن ها بر نفی ادیان الهی مبتنی باشد .
9- اعمال  زور مسلحانه برای بدست آوردن امتیازات فردی و گروهی .
رئیس- پیشنهادات را مطرح  کنید .
منشی – اولین پیشنهاد از آقای فدائی است که برای مرتکبین بند 9 ماده 26 مجازات خفیف تری پیشنهاد کرده اند . اعمال زور مسلحانه برای به دست آوردن امتیازات فردی و یا گروهی که موجب انفصال دائم در این جا دارد میشود ایشان فرموده اند که بشود . انفصال موقت از سه ماه تا یکسال .
رئیس- به اینصورت که نمیشود . چون از همان بالا گفته است که این ها انفصال دائم میشوند .  اگر اینطور شد پس بگوئید که از این جا حذف کنید . شما پیشنهاد حذف از این جا را بکنید و به جائی دیگر ببرید .
فدائی – بسم الله الرحمن الرحیم – بنده میخواهم همین مطلب را عرض کنم که اصلا این بند 9 با این جرایمی که در بالا ذکر شده است نمیخواند و اصلا جای این در این جا نیست به عرض من برسید و برادران و خواهران توجه بفرمایند در مورد ان مطالب راجع به ادارات و پاکسازی در مورد ادارات است . وقتی شما در نظر بگیرید یک کارمند اداره در یک شرایط بخصوصی که به بعضی از برادرها عرض کردم مثلا این کارمند خاانواده اش مریض است ، ناراحت است و در عین حا ل هم میخواهد مرخصی از رئیس اداره بگیرد در آن حال رئیس اداره مثلا میگوییم این مرخصی را به او نیدهد و این دست به چاقو میبرد . با این که مثلا میخواهد با چاقو و یا وسیله ای دیگر تهدید کند . چاقو هم در عین حال مسلحانه است ولی اسلحه یک اسلحه سرد است . این حالت در اداره که پیدا بشود اگر این که مراتب دیگری دارد که من نمیدانم این ها را حالا نماینده دولت میفرمایند ولی چون مربوط به ادارات است و در عین حال در اداره یا کارمندی با کارمند ویا اگر کامندی با رئیس اداره یک چنین حالتی پیدا کرد ما یک مرتبه یک فردی را که در عین حال شاید هم مثلا آدم بدی نیست و این شرایط موجود ناراحتش کرد و باین اقدام مجبورش کرده است ما یک مرتبه زندگی این را متلاشی کنیم و از کار منفصلش کنیم . عرض کردم که این جا، این جایش نیست . مگر این که به جائی دیگر و از این انفصال از سه ماه تا یکسال باشد . حالا اگر یک نمونهای دیگری دارند که نماینده دولت میفرمایند ولی به نظر من در ادارات مشابه این چیزها پیش می آید . روی این اصل من با این قسمت یعنی این جرم برای این گونه جرایم مخالفم و برای این ها با هم سنخیتی نمی بینم .
رئیس- موافق و مخالف صحبت کند .
منشی- موافق کیست؟ ( اظهاری نشد) موافق ندارد صرف نظر کنید . پیشنهاد بعدی را قرائت کنید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقایان : سحابی- رمضانی- مجتهد شبستری حائری زاده و عطاری است که گفته اند بند 10 به ماده 26 به این شکل اضافه بشود کسانیکه به نحوی از انحاء در انعقاد قراردادهای غارتگرانه یا اسارت آور داخلی یا خارجی ، نظامی یا غیر نظامی یا پیشنهاد و تصویب قیمتهای جدید غیر عادلانه یا تنظیم و تصویب صورت وضعیتهای غیر واقعی دخالت ، مباشرت ، پاراف یا امضاءداشته باشند .
رئیس – این را در لیست مجرمین قبلی آورده بودیدکه حالا برایش مجازات تعیین می کنید؟
بیات – آنوقت صحبت شد و نباشد که بعد مطرح بشود .
رئیس- خوب اگر اینطوری است برای آخر بگذارید .
توکلی – آقای هاشمی ، از این پس اگر شما میخواهید اینکار را بکنید ، همه قبلیها را هم مطرح کنید . بنظر من میرسد طبق آئین نامه باید آخر  مطرح بشود و بعد فصل و جایش تعیین بشود ، یعنی در آخر اگر تصویب شد همان جا می گویند برود زیر ماده 26. چون این جرم جدید است باید اول به مادة 14 اضافه بشود . جرایم دیگری را هم دوستان پیش بینی کرده اند مثل روحانیون شیعه که سپاه دین بودند .
محمد شبستری – این جرم جدید نیست .
توکلی – در مادة 14 همه جرائم پیش بینی شده بجز این جرم ،
محمد شبستری – قرار داد استعماری رژیم گذشته را تحکیم میکرده است .
رئیس- البته جرم است . یعنی باید یک مجازاتی برای اینگونه افراد بیاوریم آقای شبستری توضیح بدهید .
محمد مجتهد شبستری – بسم الله الرحمن الرحیم – البته این پیشنهاد راجمعی دیگر از برادران هم داده اند که می توانند دفاع بکنند . ببینید در لایحه جرائم به دو قسم  تقسیم شده است . جرایم قبل از انقلاب اسلامی و جرایم بعد از انقلاب اسلامی . خود این تقسیم در این لایحه عملی شده است . بنابراین منظور این است که کسانیکه در رژیم گذشته این کارها را کرده اند ، آنها هم محکوم به انفصال دائم از خدمات دولتی بشوند ، پیش از آنکه  خودش را شرح بدهم این را عرض بکنم که بند 3 الف مادة 14 که مربوط به جرایم قبل از انقلاب است ئدارد که ‹‹فعالیت موثر در تحکیم رژیم گذشته ›› رژیم گذشته یک رژیم استعماری وابسته بوده است . تمام قراردادهائی که در مسیر وابستگی بسته می شده است ، چه اقتصادی و چه سیاسی و چه نظامی ، اینها در واقع تحکیم کننده  آن رژیم بوده اند . رژیم وابسته را این قراردادهای وابستگی تحکیم میکرده است . این را که ما بالخصوص ذکر کردیم یک فرع ویژه ای است از این جرم کلی که در ماده 14 گفته شده است و این در لایحه تازگی ندارد . یعنی آن مسائلی که شماالان … ( رئیس- خوب حالا توضیح بدهید) بنابراین جرم تازه ای نیست . پیشنهاد این است ، ( البته این را بعد ما عبارتش را عوض کردیم که به ترکیب این جائی که الان می خوانیم بخورد . چون در اینجا در مادة 26 اعمال ذکر شده است ما این را به شکل عمل در آوردیم نه به شکل افراد) ‹‹ داشتن نقش موثر یا نقش موثر داشتن در انعقاد قراردادهای غارتگرانه یا اسارت آور داخلی یا خارجی ، نظامی یا غیر نظامی ، بصورت پیشنهاد تصویب قیمتهای جدید غیر عادلانه ، تنظیم یا تصویب صورت اینکه اینها بالخصوص کسانی که در این مسائل نقش موثر را داشتند یکی از بزرگترین ضربه ها را به رژیم گذشته زده اند . ممکن است پاره ای یا تعداد قابل توجهی از سفرا هم که در خارج بوده اند ، واقعاً‌مرتکب این جرمها شده اند و آقایان می گویند آنها نمی بایست استثناء بشوند . بالصراحه مشمول این جرم می شوند علاوه بر اینکه مشمول آن تعبیر کلی تحکیم رژیم گذشته هم میشوند . این چیزی است که ما فکر کردیم بالخصوص ذکر بشود و کسانی که این کارها را کرده اند و این ضربه های اساسی را زده اند ، محکوم به انفصال دائم از خدمات دولتی بشوند .
رئیس- مخالف و موافق صحبت کنند .
منشی- بین اسامی که میخوانم اگر مخالف هست صحبت کند . آقای هادی  ( هادی- موافق) آقای انصاری ( انصاری- موافق ) آقای محلاتی ( محلاتی – موافق ) آقای تبریزی (‌تبریزی – مخالف ) آقای حسینی ( حسینی – موافق) آقای موسوی تبریزی بعنوان مخالف بفرمائید .
ابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله الرحمن الرحیم – الان برادرها تعجب می کنند که چطور من با این پیشنهاد مخالفت می کنم چون این یک سلسله الفاظی دارد که کش دار است و بعد از انقلاب قراردادهایی هم در مملکت ما بسته شده است . و هواداران بنی صدر هم الان در این مملکت نمرده اند. در تحکیم رژیم یا قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب ، فرق نمیکند . همان حرفی را که بنی صدر و هوادارانش در مملکت   می گفتند ، قرار داد الجزائر خیانت شده است ، اموال مردم را خوردند و اینها برسر ایران کلاه گذاشتند ، همانها نمرده اند . همانها زنده هستند . و لذا با این الفاظ ، با این طرز که در اینجا مطرح می شود ، من مخالفم . برای اینکه از این طرح به اصطلاح سوء استفاده سیاسی و اداری بیشتر می شود کرد . از این جهت مخالفم .
رئیس- موافق صحبت کند .
منشی – اقای هادی .
هادی – بسم الله الرحمن الرحیم – این پیشنهادی که اقای شبستری دیگر از برادران دادند عین این پیشنهاد را من میخوانم که برادران دیگر دادند . کلیه مسوولینی که در عقد قراردادهای اسارت بار (نظامی و سیاسی و اقتصادی ) نقش موثر داشته اند محکوم به انفصال دائم میشوند . آقای حسین نیا بنده آقای ناطق نوری آقای موحدی ساوجی ، آقای فاضل. آقای شجونی، آقای موحدی کرمانی ، آقای غفور خلخالی ،آقای کیان ارثی و
آقای مجتهد شبستری . پیشنهاد این است . ببینید افرادی که در تحکیم رژیم گذشته موثر بودند اینها را ما داریم محکوم به انفصال دائم می کنیم . آنوقت الان پیشنهاد این است که قراردادها، چه سیاسی، که مثلا ما کاپیتولاسیون را جزء قراردادهای سیاسی به حساب می آوریم . چه قراردادهای اسارت بار نظامی که وابستگی آور بوده است و در آن قراردادها بسیاری زدوبند می کردند و مقدار زیادی پول می گرفتند بعنوان اینکه این قرار داد را امضاء میکردند و گاهی هم جاسوس دو جانبه بودند . مثلا ارتشبد توفانیان ممکن است در این قرار دادها نقش داشته است . یعنی میخواهم بعنوان مثال بگویم که چه افرادی را شامل می شود . سفرای رژیم گذشته نوعاً، یعنی شاید صدی نود و پنج سفرا مشمول این ماده قانون بشوند . آقایانی که دیروز ناراحت شدند که سفرا استثناء شوند ، اگر الان با تصویب این موافقت بکنید ، اکثریت قریب به اتفاق سفرا که هم در تحکیم رژیم گذشته نقش داشتند و هم در نمایندگی شاه در خارج نقش داشتند و هم در این قراردادهای اسارت بار نقش داشتند ، اگر این ماده را تصویب بکید ، همه آنها را شامل می شود، و برادران هم موافقت  می کنند  که این پیشنهادشان یکی بشود . یعنی پیشنهاد این است ، ‹‹نقش موثر داشتن در انعقاد قراردادهای غارتگرانه یا اسارت آورداخلی یا خارجی ›› قرارداد داخلی را مثلا رفته اند فرض بگیرید که فلان سد را به یک نفر داده اند که  برود آنرا بسازد و خیلی در آن رشوه گرفته اند  و زیادتر به اصطلاح به آن کنترات داده اند ، از این قبیل چیزها. یا خارجی ، نظامی یا غیر نظامی  البته در رژیم گذشته ) . تصویب قیمتهای جدید غیر عادلانه ، تنظیم و یا تصویب صورت وضعیتهای غیر واقعی ، یعنی رشوه گرفته اند و صورت وضعیت را خیلی بالاتر نوشته اند . دخالت ، مباشرت، پاراف، امضاء و مانند اینها. اگر این تصویب بشود آن ناراحتی و جدانی را که شما از دیروز تا حالا برای اینکه سفرا را استثناء کردید، دارید ، این مساله حل میشود . و اما جواب آقای موسوی .  رئیس – وقتتان تمام است .) نیم دقیقه اجازه بفرمائید . جواب آقای موسوی ، آن چیزی را که آقای بنی صدر استدلال می کرد و می خواست به افکار عمومی تحمیل بکند و خوشبختانه نتوانست راجع به مساله الجزایر ، همان چیز را نباید ما تکرار کنیم . در مساله الجزایر بازهم میگوئیم، قراردادنبوده است، بلکه بیانبه الجزایر بوده است . بیانیه الجزایر هم مبتنی بر مصوبه چهار ماده ای مجلس بوده است و اگر میخواهید از دولت بازهم سؤال کنید، هیچ تخلفی از آن نشده است .والسلام.
رئیس- دولت هم با این پیشنهاد موافق است، کمیسیون هم که حرفی ندارند. پیشنهاد برای رای گیری مشخص بشود . با هم تفاهم کنند پیشنهاد را بخوانند . آقای شبستری پیشنهاد آقای هادی را قبول دارند . بخوانید .
منشی- آقای شبستری بخوانید .
محمد مجتهد شبستری – بند 10- نقش موثر  داشتن در انعقاد قراردادهای غارتگرانه یا اسارت آور داخلی یا خارجی ، نامی یا غیر نظامی در رژیم گذشته بصورت پیشنهاد ، تصویب قیمتهای غیر عادلانه ، تنظیم و یا تصویب صورت وضعیتهای غیر واقعی ، دخالت ، مباشرت، پارافو امضاءو مانند اینها.
رئیس- 193 نفر حاضرند . کسانیکه با این عبارتی که خوانده شد موافق هستند قیام بفرمایند .0 143 نفر ایستادند) تصویب شد.  . باز هم پیشنهاد دارید/
منشی – بلی، پیشنهاد از آقای علم الهدائی درباره بند5 مادة26 است . که بند 5 اینطور است. ‹‹ نگهداری مدارک محرمانه و اموا و وجوه اوراق بهادار مسروقه در دوران انقلاب و خودداری از تحویل آنها به مراجع صالحه››. ایشان پیشنهاد می کنند به این شکل تغییر کند ‹‹نگهداری و مدارک مهم محرمانه و اموال و وجوه و اوراق بهادار مسروقه به شرطی که از ده هزار ریال تجاوز نماید در دوران انقلاب و خودداری از تحویل آنها به مراجع صالحه››.
رئیس- آقای علم الهدائی میخواهید  صحبت کنید؟ ( علم الهدائی – پس گرفتم ) متشکر ، منصرف شدند .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای عرفانی است که این جمله بعنوان یک بند اضافه بشود . ‹‹روحانیونی که به هر نحوی علیه نظام جمهوری اسلامی به ویژه به ولایت فعالیت می کنند، پذیرش آنها در نهادها وارگانهای مملکتی ممنوع است››
رئیس- پذیرش که نیست، اینجا صحبت از انفصال است . این مضمون قبلا تصویب شده است.
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای یونس محمدی است که در انتها بند 8 که هست‹‹عضویت فرق ضاله که به اجماع مسلمین خارج از اسلام شناخته شده اند ، و یا عضویت در سازمانهائی که مرامنامه و اساسنامه آنها بر نفی ادیان الهی  مبتنی باشد›› مگر در صورت توبه کردن و بازگششت به اسلام››.
رئیس- می توانند صحبت کنند . آقای شهرکی هم همین پیشنهاد را داشتند، ایشان قبلا در مورد بهائیها این پیشنهاد را داشتند . آقای محمدی بفرمائید .
یونس محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم – بنده پیشنهاد را تقدیم می کنم و مجلس هر تصمیمی میخواهد بگیرد، بگیرد و هیچ اجباری هم نیست که تصویب بشود ، فقط پیشنهادی است و آن در نظر گرفتن چند مساله است . یکی مساله حر ریاحی که در آخرین لحظه بر اثر عواملی انقلاب درونی در او ایجاد شد و به اسلام بازگشت . یکی فرمایشات امام و سایر روحانیون مبارز است و برادرانی که ائمه جمعه هستند که میفرمایند باید به اسلام بازگردند، این گروهها و دیگر اینکه مساله ترس یکی از مسائلی است که فطرت انسان را بیدار میکند . البته این را نمیخواهم عرض کنم که مناطق بازی در بیاورد و در این آخرین لحظه بیاید لذا ببینیم واقعاً اگر این پشیمان شد، دگرگونی در درونش ایجاد شد یا مثلا مدتها قبل بر اثر مطالعاتی در این مسائل یک دگرگونیهایی در او ایجاد شده است و به اسلام بازگشته است ، این راه برای چنین کسانی باز باشد .دیگر عرضی ندارم .
رئیس- مخالف وموافق صحبت کنند .
منشی- آقای محلاتی مخالف بفرمائید .
محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم . کسی با توجه نمیتواند مخالف باشد،یک وقت سوء تفاهم نشود . اما مساله ای که هست این است که در پرونده این فرقه بهائیه این سوء سابقه هست براینکه در عین حالی که همکاری دارند، با صهیونیست بین المللی ، با سازمانهای بهائی بین الملللی و هزاران خیانت و کارهای جاسوسی می کنند ، صریح هم تمامشان در پرونده شان می نویسند مسلمان . این سابقه از اینها هست و فرقه خطرناکی هستند و حالا یکنفر اگر چنانچه پیدا شد در بین صدها نفر از اینها که توبه واقعی کرده باشد، ما نباید یک جمله ای در قانون بیاوریم که موجب سوء استفاده این فرقه بشود و بیایند هر روز به یک اسمی دروغ بگویند که ما توبه کردیم و دو مرتبه رخنه کنند . بنابراین ، این صحیح نیست. مثل سایر گروههای ضد انقلاب که خودشان می گویند بروید توبه بکنید ، الان دستور دادند و بروید دو مرتبه مشغول فعالیتتان بشوید . ما بهانه نباید به دستشان بدهیم که یک راهی برایشان باز کنیم برای اینکه بتوانند دو مرتبه در ادارات رخنه کنند و لذا من با یان پیشنهاد مخالفم.
رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای حقیقت افشار موافق .
حقیقت افشار – بسم الله الرحمن الرحیم . ‹‹اذاجاءنصرالله والفتح ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان تواباًً ››ان شاء الله با اجرای برنامه های انقلاب اسلامی فوجهای بیشماری از ادیان دیگر به اسلام  پناه خواهند آورد. از حالا باید یا خودمان را آماده بکنیم که اینها را بپذیریم . این فرقه های ضاله هم اگر واقعاً توبه بکنند و می کنند ، مجبوریم اینها را به حکم قرآن قبول بکنیم و ضمناً برادرمان فرمودند که می نویسند مسلمان ، ما با اینها بارها صحبت کردیم اینها گفتند که ما مسلمان نمی نویسیم، ما نمی نویسیم ‹‹مسلمان›› دروغ می نویسند و اگر اینها بیایند واقعاً توبه بکند و دین اسلام را قبول بکنند ما حق نداریم اینها را رد بکنیم . ما باید توبه اینها را بپذیریم .
رئیس- آقای رضائی نماینده دولت بفرمائید .
رضائی- برادران و خواهران به این قضیه توجه دارند که فرقه بهائیت دین نیست که یک سازمان سیاسی است، این یک . دوم اینکه اگر قرار براین باشد یکنفر بهائی که کارمند دولت است و توبه کرده است و میخواهد بازگردد مثل گذشته ای که بعد از انقلاب هر کجا که اینها بودند و بهر حال یک وزیر متعهد یا یک مسؤول متعهد هر کجا بود، او را بیرونش کرد. قاعده و قانون درستی هم نبود و بهر حال عذر آن را خواست . اینها می آمدند و آنچنانکه دیدیم در روزنامه عکسشان را می خوانداختند و می گفتند که نه اینطور
نیست و ما مسلمان هستیم و تبری می جستند . اما این هم سادگی بود و مجدداً بازگشت به کارشان  و مجدداً آن خط سیاسی کلی را که باید ادامه می دادند همچنان ادامه میدهند . اما اینکه این آقا را قرار  باشد که بپذیرید و لوبه صورت توبه، همانطور که برادرمان آقای محلاتی اشاره کردند، توبه او در زمانی میتواند کارمند اداره باشد که قبلا اشاره شد شروط را آوردیم . اگر این را اتفاقاً بیرون کنید ، این بهترین محکی است که به ایشان زده می شود ببینید آیا مومن به آن تبری جستنش هست یا نیست ؟ اصلا او را اگر منفصلش کنید و نباشد تازه مشخص می شود که این اقا از نظر عقیده و ارادت به اسلام آمده است مسلمان شده است یا این یک حرکت تاکتیکی است، که عموماً حرکت تاکتیکی است و من فکر میکنم اگر این موضوع به ان اضافه بشود و این پیشنهاد رسیده بیاید . غیر از اینکه دست و بال آنها را در کادر بازگشته و آن خط سیاسی را همچنان مدام کردیم ، غیر از این خیانت چیز دیگری نخواهد بود .
رئیس- پیشنهاد برای رای گیری مشخص بشود .( یونس محمدی – پس گرفتم ) شما پس گرفتند، دیگران هم پیشنهاد داده بودند . آقای حقیقت افشار و آقای شهرکی پیشنهاد داده بودند. ( عده ای از نمایندگان – رای بگیرید) رای می گیریم . عبارت خوانده بشود .
منشی- به آخر بند 8 اضافه بشود…
‹‹مگر در صورت توبه کردن و بازگشت به اسلام››.
رئیس- خیلی خوب، این استثناء را..
شهرکی – آقای هاشمی، پیشنهاد من یک چیز دیگری است .
منشی – آقای حقیقت افشار گفته اند ‹‹در صورت تبری از عضویت فرق ضاله و اعلام رسمی تبری بخشوده خواهند شد.››
رئیس- خیلی خوب این را به رای میگذاریم . کسانیکه با این پیشنهاد آقای حقیقت افشار که توبه را از این استثناء بکنیم موافق هستند قیام بفرمایند( 40 نفر ایستادند) تصویب نشد.
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای محسن موسوی تبریزی است که این بند بعنوان بند 11 اضافه بشود . ‹‹ معاونین ،وزرائ، سفراء، استانداران، فرمانداران، در صورتیکه مشمول بند 1و3مادة 14 باشند…››
رئیس- دیروز مجازات دیگری برایشان تعیین شد . من دیروز از رادیو گوش میدادم این طور دیگری تصویب شد، دیگر نمیشود برگردیم .
توکلی – در مصوبه دیروز نوشته است‹‹ اگر جرایم دیگر مرتکب شدند مطابقش مجازات می شوند›› حالا این جرایم دیگر را دارد مجازاتش را معین می کند . دیروز برای آن سمتها مجازاتی تعیین کردند و در پیشنهاد آقای شبستری که تصویب شد ، قید شده است که اگر جرایم دیگر مرتکب شده باشند، طبق این قانون مجازات می شوند حاا دارند می گویند که اگر جرائمش فلان چیز بود ، مجازاتش انفصال است. ( رئیس- اگر چه بود؟) اگر بند 1و3 بود . یعنی همکاری با ساواک منحله و تلاش برای تحکیم رژیم .
رئیس- این همان است . آقایان ببینید ، بنظر من این رویه اعتبار مجلس را پائین میاورد . بعضی از آقایان در این مجلس هستند وقتی که چیزی بر خلاف نظرشان می شود اینقدر از اطراف فشار می آورند تا بخواهند یک مصوبه مجلس را بهم بزنند . این رویه درست نیست . من با این طرز برخورد مخالفم . دیروز آنچه که من از رادیو گوش میدادم .درست نقطه مقابل ان بود . البته یک عده از آقایان از مصوبه دیروز ناراحت هستند و این ناراحتی نبای باعث بشود که تعهدتان را در مقابل مجلس ضعیف بکند ( موحدی ساوجی- این غیر از آن است) این درست نیست . مصوبه دیروز چیست ؟ بخوانید .
منشی- مصوبه دیروز این بوده است . ‹‹وزرای رژیم سابق بعد از خرداد 42 و نمایندگان مجلس مشمول بند 6 از قسمت الف مادة 14 از خدمات دولتی و مؤسسات وابسته به دولت بصورت دائم منفصل می گردند. ›› این قسمت را توجه بفرمائید ‹‹و معاونان وزراء سفراو استانداران رژیم سابق بعد از خرداد 42 مذکور در بند الف مادة14 محکوم به بازنشستگی خواهند شد . در صورت ارتکاب یکی از جرائم مصرح در این قانون ، در صورتیکه مجازات آن جرم بیش از بازنشستگی باشد به آن مجازات بر طبق این قانون محکوم خواهند شد›› حالا این پیشنهاد می گوید ‹‹جرام دیگر مجازاتش انفصال باشد››.
رئیس- این همان می شود، چیز جدیدی نمی شود . این نوع حیله ای است برای بر هم زدن مصوبه دیروز.
موحدی ساوجی – اینطور تعبیر نفرمائید .
رئیس- پیشنهاد بعدی را بخوانید . این باب را باز نکنید که ما بعد از این نتوانیم از هیچ ماده ای عبور کنیم .
منشی  - آقای محسن موسوی تبریزی . در بند 7 مادة 26 پیشنهاد کرده اند بند 7‹‹که قاچاق اسلحه و همات و مواد مخدر›› است ، ایشان ‹‹ اعتیاد به هروئین ›› را هم اضافه کرده اند .
رئیس- آقای موسوی توضیح بدهند .
رضائی- این در قانون جزا هست .
رئیس- آقای موسوی ، نماینده دولت می گویند این در قانون جزایی هست، احتیاجی به اینجا ندارد. اگر قانع هستید ؟ دیگر بحث نکنیم .
محسن موسوی تبریزی – این غیر از آن است آقای هاشمی .
رئیس- دیگر وقت را نگیرید . ایشان می گویند در قانون داریم . ( محسن موسوی تبریزی- قانون جزا مربوط به دادگاه است) خوب اعمال بشود ، قانون داریم ، می گویم نیاز نداریم .
محسن موسوی تبریزی – آقای هاشمی ، قانون جزایی را دادگاه میرسد چه ربطی به این دارد؟
رئیس- پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای روحانی و محسن موسوی تبریزی است که مادة 27 به شکل بند جدیدی به مادة 26 اضافه بشود .
رئیس- خوب این را وقتی به آنجا رسیدیم میخوانیم . و همین جا هم می شود ، بخوانید .
منشی- در مادة 27 است ‹‹ مستخدمینی که اقدام به تشکیل گروههای غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اسلامی نمایند حداقل مجازات آنها اخراج از وزارتخانه یا موسسه دولتی متبوعه خواهد بود ›› که حالا با این پیشنهادها به این شکل در می آید . بند 11 می شود ‹‹ اقدام به تشکیل گروههای غیر قانون و ضد نظام جمهوری اسلامی .››
رئیس- منظور اقدام مستخدمین است. آقای روحانی توضیح بدهند . انفصال در همین بود . ‹‹قیام علیه جمهوری اسلامی یا فعالیت موثر به نفع گروههایی که قیام علیه جمهوری اسلامی نمایند››.
روحانی – حالا عرض می کن ، این آن نیست .
رئیس- خوب اینکه بیش ز آ“ است .
روحانی – بسم الله الرحمن الرحیم . آنکهدر بند 1 است مساله قیام است، قیام غیر از تشکیل گروه ضد نظام است . ممکن است ما یک گروه ضد نظام جمهوری اسلامی درست کنیم . همه امکانات تبلیغیمان را هم بر علیه نظام جمهوری اسلامی درست کنیم. همه امکانات تبلیغیمان را هم بر علیه رژیم به کار بگیریم ، اما علیه نظام قیامنکنیم . ( رئیس- نوشته است فعالیت به نفع آنها انفصال است .) بلی، فعالیت به نفع گروهی که علیه نظام قیام کرده است . اما گروهی که ضد نظام است و قیام نکرده است این در ماده 27 است در ماده 27 مربوط به آن افرادی است که تشکیل دهنده گروههائی هستند که آن گروهها ضد نظام جمهوری اسلامی هستند . افرادی که به این کار دست می زنند، یعنی موسس و تشکیل دهنده گروههائی هستند . افرادی که به این کار دست می زنند ، یعنی موسس و تشکیل دهنده گروههائی هستند که آن گروهها بر علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کنند ، نه قیام علیه نظام ، ضد نظام جمهوری اسلامی هستند . آن افراد باید از خدمت دولتی بطور دائم منفصل بشوند در ماده 27 برای این قبیل افراد مجازات اخراج در نظر گرفته شده است . اخراج هم طبق تصویبدیروز گفتیم اخراجیها حتی آنچه هم که از حقوق ببازنشستگی آنها در صندوق ذخیره شده است،‌به آنها باید داده بشود ،‌فردی که تشکیل یک گروهی بر علیه نظام می دهد و ضد نظام جمهوری اسلامی ، این شایستگی ندارد که در نظام جمهوری اسلامی مستخدم دولت باشد . باید از خدمت بطور دائم منفصل بشود .
منشی- آقای رحمانی بعنوان مخالف بفرمائید .
حسینعلی رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم – با توجه باینکه در ماده 27 ‹‹مستخدمینی که اقدام به تشکیل گروههای غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اسلامی نمایند حداقل مجازات آنها اخراج از وزارتخانه یا موسسه دولتی  متبوعه خواهد بود›› گروههای غیر قانونی ممکن است که ضد نظام جمهوری اسلامی نباشند و همچنین ضد نظام جمهوری اسلامی ممکن است از لحاظ اعتقادات باشد تضاد
دارند با همدیگر ، ولی فعالیتی نکرده اند ، از این جهت تشکیل گروهای غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اسلامی به آنصورت نیست که بطور مطلق ما بخواهیم برای آنها انفصال دائم قائل باشیم . عادلانه است اینکه حداقل مجازات را اخراج از وزارتخانه یا موسسه دولتی متبوعه قرارداده اند و می توانند در صورتیکه منجربه فعالیت بشود یا به مشابهی باشد که استحقاق داشته باشد بند یازدهم را در حق او اجرا بکنند، اجرا کنند. به همین جهت عادلانه است .
رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای معزی به عنوان موافق بفرمائید .
معزی – بسم الله الرحمن الرحیم – کسی که میخواهد گروهی را تشکیل بدهد علیه جمهوری اسلامی ، این شخص یا اقدام به مخالفت کرده است یا تهیه و تدارک می بیند که بعداً اقدام به مخالفت بکند با آن فرع عبارات که مه حکم آنها را میگفتیم منفصل ازز خدمت بشود هیچ فرقی ندارد .
رئیس- متشکر ، آقای دری.
دری نجف آبادی  مخبر کمیسیون) – بسم الله الرحمنالرحیم – نمایندگان محترم توجه فرمودید که این پیشنهاد در رابطه با یک پیشنهادی بود که دیروز تصویب شد و شاید اگر آن پیشنهاد دیروز تصویب نمیشد، امروز هم به این نوع پیشنهادها گرفتار نمیشدیم . پیشنهادی که دیروز تصویب شد در رابطه ا بند 10 مادة 19 بود . بند 10 مادة 19 که مصوبه کمیسیون بود، این بود ‹‹اخراج از وزارتخانه  یا موسسه دولتی متبوع ›› منظور کمیسیون از اخراج این بود که دیگر حقی نداشته باشند . کسور بازنشستگی و غیره برای او مطرح نبود . این وزارتخانه میگوید من این کارمند را اخراج کرده ام حالا در چه مواردی ؟موارد آن این است که الان ذکر میکنیم . حالا وزارتخانه های دیگر آزادند میخواهند از این کارمند استفاده بکنند یا نه برادر محترم پیشنهاد دادید که اضافه بشود به بند10 مادة19 اینکه حقوق و کسور بازنشستگی او پرداخت بشود . اینجا که میائیم( در مادة 27) گرفتار اشکال میشویم کلمه اخراج وقتیکه میخواهیم مصداقش را اینجا مطرح بکنیم می بینیم چه بسا اصلا کسی که اقدام کرده و در نظام جمهوری اسلامی به تشکیل گروه غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اصلا کارش خلاف شرع است . آنوقت معنا ندارد . این را اخراج میکنیم و در عین حال حقوق بازنشستگی او را هم میدهیم . و کسور حقوق بازنشستگی او را می پردازیم . بنابراین بجا است که پیشنهاد برادر جناب آقای روحانی با توجه به پیشنهاد دیروز تصویب بشود .
رئیس- دولت هم با پیشنهاد آقای روحانی موافق است ، عبارت را مشخص کنید که رای بگیریم .
منشی- به این ترتیب میشود :
‹‹ تشکیل گروههای غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اسلامی ››
رئیس- چه کسی ‹‹تشکیل ››میدهد؟ یعنی ‹‹مستخدمین››.
منشی – معلوم است که ‹‹مستخدمینی ›› است . اول مادة 26 میگوید ‹‹ارتکاب جرائم ›› زیر جرم را میشمارد نه فردا را.
روحانی – فقط جرم را میشماریم ، اتکاب جرائم زیر موجب انفصال میشود آنوقت خود جرم را باید بشماریم یعنی ‹‹اقدام››….
منشی - ‹‹اقدام به تشکیل گروههای غیر قانونی و ضد نظام جمهوری اسلامی ››.
رئیس- 182 نفر حاضرند نمایندگانی که با این پیشنهاد اقای روحانی موافق هستند قیام فرمایند 97 نفر موافق تصویب شد .
منشی – پیشنهاد بعدی از آقای طیب است :
بند2 مادة 26 که عضویت در سازمانهای جاسوسی است ایشان گفتند ‹‹عضویت و فعالیت بنفع سازمانهای جاسوسی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و یا جاسوسی و کسب اطلاع و فعالیت بنفع دول بیگانه قبل یا بعد از انقلاب یا جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه و فعالیت بنفع گروههای غیر قانونی …››
رئیس- آقای طیب – توضیح بدهند .
مهدی طیب – عضویت در سازمانهای جاسوسی به این مادگی قابل اثبات نیست در حالیکه فعالیت بنفع سازمانهای جاسوسی به راحتی قابل اثبات  است با عملی که آن فرد انجام میدهد ( این یک ) دوم اینکه بسیاری از اقدامات و فعالیت ها خود بدون اطلاعات نیست، نفوذ دادن عناصری است در تشکیلات ، یا ایجاد بانکها و شبکه های همدستی که زمینه ساز است برای کار بنفع آن دولت بیگانه ( این نکته دوم) . مساله سوم اینستکه  فعالیت بنفع دول بیگانه همیشه از سخ کارهای اطلاعاتی نیست میشود یک باندی که جهت فکری آنها به سمت یک کشور بیگانه است ، آن سازما دولتی را به سمتی سوق بدهند که منافع آن دولت بیگانه نهایتاً در پناه این تامین بشود .
مساله دیگر ، در گروههای غیر قانونی هم که اینجا اسم برده شده و کسب اطلاعات محرمانه بنفع گروههای غیر قانونی داخلی باز تنها کسب اطلاع کاری نیست که بنفع گروههای غیر قانونی داخلی باشد . فعالیت های دیگری را در  داخل سازمانهای دولتی میتوانند عناصر وابسته به آن گروهها انجام بدهند که نهایتاً آن سازمان بهره را خواهد برد ، منتها این بهره ، بهره اطلاعاتی نیست . لذا علاوه بنفع دول بیگانه ، فعالیت بنفع دول بیگانه هم اضافه بشود و علاوه بر کسب اطلاعات محرمانه بنفع گروههای غیر قانونی داخلی ، فعالیت بنفع این گروههای غیر قانونی داخلی هم اضافه بشود .
منشی- آقای موسوی خراسانی مخالف .
موسوی خراسانی – ایشان میفرمایند ‹‹ عضویت و فعالیت در سازمانهای جاسوسی ›› کلمه فعالیت اضافه بشود . اگر چنانچه ‹‹یا فعالیت ›› باشد من موافقم اگر ‹‹و فعالیت باشد›› موافق نیستم .
ئرئیس- خیر، منظورشان ‹‹یا›› است . کسی مخالف نیست پس یک تعبیری درست بشود که ‹‹فعالیت بنفع هر یک از اینها ››، ‹‹عضویت در سازمانهای جاسوسی یا فعالیت به نفع آنها››.
منشی – بند 2 به این شکل میشود :
‹‹عضویت با فعالیتبه نفع سازمانهای جاسوسی …››
رئیس- ‹‹عضویت بنفع ››نمی شود . ‹‹عضویت در سازمانهای جاسوسی علیه نظام جمهوری اسلامی یا فعالیت بنفع آنها ››. تا تعبیر درست می شود پیشنهاد دیگری را بخوانید .
منشی – آقای موسوی خراسانی مخالف .
موسوی خراسانی – ایشان میفرمایند ‹‹عضویت و فعالیت در سازمانهای جاسوسی ›› کلمه فعالیت اضافه بشود . اگر چنانچه ‹‹با فعالیت ›› باشد من موافقم اگر ‹‹و فعالیت باشد ›› موافق نیستم .
رئیس- خیر ، منظورشان ‹‹یا›› است . کسی مخالف نیست پس یک تعبیری درست بشود که ‹‹یا فعالیت بنفع هر یک از اینها ››، ‹‹عضویت در سازمانهای جاسوسی یا فعالیت به نفع آنها ››.
منشی- بند 2 به این شکل اصلاح میشود :
‹‹ عضویت یا فعالیت به نفع سازمانهای جاسوسی …››
رئیس- ‹‹عضویت بنفع ››نمی شود . ‹‹عضویت در سازمانهای جاسوسی علیه نظام جمهوری اسلامی یا فعالیت بنفع آنها››. تا تعبیر درست می شود پیشنهاد دیگری را بخوانید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای نواب است :
که بند 9 مادة26 ‹‹اعمال زور مسلحانه ای برای به دست آوردن امتیازات فردی یا گروهی و یا تامین مقاصد غیر قانونی ››.
محمد شبستری – این یک اصلاح عبارتی است .
یکی از نمایندگان – قبلا در فصل جرائم بوده است .
رئیس- ‹‹امتیازات فردی ›› که می گوئید ‹‹تحمیل مقاصد ›› است .
خوئینی ها – غفلت شده است و این یک اصلاح عبارتی است .
منشی- در بند 2مادة 26 آقای حسینعلی رحمانی پیشنهاد کرده اند ‹‹بجای گروههای غیر قانونی داخلی ››بشود گروههائی که فعالیت آنها ممنوع اعلام گردیده است ››.
رئیس- کلمه ‹‹غیر قانونی ›› با کلمه ‹‹ممنوع اعلام گردیده ››که فرقی ندارد آقای رحمانی توضیح بدهید .
حسینعلی رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم . در مادة 26بند2‹‹عضویت در سازمانهای جاسوسی علیه نظام جمهوری اسلامی و یا جاسوسی و کسب اطلاع بنفع دول بیگانه، قبل یا بعد از انقلاب و یا جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه بنفع گروههای غیر قانونی داخلی ››که مربوط بشمارة 3 از بند ‹‹ب›› مادة 14 است و در ا“جا گروههای داخلی که فعالیت آنها ممنوع اعلام گردیده است می باشد . چون ممکن است غیر قانونی باشد مثل اینکه پروانه از وزارت کشور به وجهی از وجوه دریافت نکرده است ، ولی فعالیتش هم ممنوع اعلام نشده باشد ، از این جهت است بنده خاستم که این عبارت اصلاح بشود‹‹کسب اطلاعات محرمانه بنفع گروههای داخلی که فعالیت آنها ممنوع اعلام گردیده است ››.
رئیس- آقای الویری مخالف .
الویری – بسم الله الرحمن الرحیم . اگر یادتان بیاید طرح قانونی فعالیت احزاب و گروهها را ، در آنجا اگر یک گروهی پروانه نگرفت، این گروه غیر قانونی نیست، این گروه قانونی است منتها میتواند برای استفاده از امتیازات پروانه برود و پروانه بگیرد . گروهی غیر قانونی است که آن کمیسیون موضوع مادة10 آن قانون آن گروه  را بر مبنای تخلفاتی که انجام داده و مراحلی که طی کرده است غیر قانونی اعلام بکند وقتیکه غیر قانونی اعلام کرده است خود بخود منحل هم هست . یعنی غیر قانونی بودن مرادف است با منحل بودن . بنابراین برای این پیشنهاد ضرورتی نمی بینم که مطرح بشود .
منشی- آقای شبستری موافق.
محمد شبستری – اینکه ملاحظه میفرمائید در بسیاری از جاها در این لایحه تعبیر آمده است . گروههائی که فعالیت آنها ممنوع اعلام گردیده است ، روی یک عمدی بوده در کمیسون هم صحبت بود که گفته شد صحیح این است ،‌چون وقتیکه گفته میشود ‹‹گروههای غیر قانونی داخلی ›› یا اینکه آقای الویری میفرمایند منظور این  هست که یعنی گروههایی که غیر قانونی اعلام شده اند . و آن کمیسیون اعلام میشود کرد و ظاهر کلمه هم این است . اما شبهه در آن هست که گفته بشود منظور از گروههای غیر قانونی یعنی کسانی که خودشان را قانونی نکرده اند .یعنی ثبت نشده اند و به اصطلاح شخصیت حقوقی پیدا نکرده اند . چون این شبهه هست ، بهمین جهت پیشنهاد بسیار مفید است که جلوگیری از هر گونه ابهام بشود همانطوری که در جاهای دیگر لایحه هم شده و گفته میشود بنفع گروههائی که فعالیت آنها ممنوع اعلام شده است .
رئیس- مخبر کمیسیون و نماینده دولت مطلبی ندارند . رای گیری میشود .
منشی- پیشنهاد این است که در بند 2 آنجائی که میگوید‹‹بنفع گروههای غیر قانونی داخلی›› به اینصورت اصلاح بشود‹‹بنفع گروههائی که فعالیت آنها ممنوع اعلام گردیده است ››.
رئیس- (182 نفر  حاضرند) نمایندگانی که با این پیشنهاد آقای رحمانی موافقند ، قیام کنند046 نفر ایستادند) تصویب نشد . پیشنهاد آقای طیب که قبلا مطرح بود و بحث شد رای گیری میشود .
منشی- بند 2 به این شکل در میاید:
‹‹عضویت در سازمانهای جاسوسی علیه نظام جمهوری  اسلامی یا فعالیت بنفع آنها و یا جاسوسی و کسب اطلاع و فعالیت بنفع دول بیگانه قبل یا بعد از انقلاب و یا جاسوسی و کسب اطلاعات محرمانه و یا فعالیت بنفع گروههای غیر قانونی داخلی››.
رئیس- (182 نفر حاضرند) نمایندگانی که با این تغییرات پیشنهادی آقای طیب در بند  2 ماده 26 موافق هستند قیام بفرمایند ( 93 نفر موافق) تصویب شد.
منشی- پیشنهاد دیگری است از آقای سید علی خامنه ای که میخوانم :
بند 4 به این شکل در بیاید بند 4 هست ‹‹افشای اسرار و اسناد نظامی و یا محرمانه وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت››که ایشان پیشنهاد فرموده اند ‹‹افشای اسناد سری نظامی و یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی وابسته به هر ک از وزارتخانه ها و موسسات دولتی››.
رئیس- آقای خامنه ای توضیح بدهند .
سید علی خامنه ای – بسم الله الرحمن الرحیم . این عبارت ‹‹افشای اسرار و اسناد نظامی››که یک عبارت غیر مضبوطی است اولا‹‹افشای اسرار نظامی ››. اسرار نظامی چیست؟ اسرار نظامی چه تعریفی دارد و میدانیم که اسرار و سروراز یک ضابطه و تعریفی ندارد که شما بخواهید اگر کسی یک خبری را افشاء کرد بگوئید این سر بود یا نبود .
از این بدتر اسناد است، افشای اسرار و اسناد نظامی ، خوب بعضی از اسناد نظامی هیچ اشکالیی ندارد که افشا بشود چه مانعی دارد؟ یا فرض بفرمائید که اسناد غیر نظامی هم همینطور . چون مضبوط نیست ، لذا مردود است بعد باز عبارت دارد که ‹‹و یا محرمانه وزارتخانه ها ››، ‹‹محرمانه››یعنی چه ؟آن هم مشخص نیست . اگر محرمانه مراد همان است که مهر محرمانه روی آن میزنند هیچ اشکالی ندارد که افشا بشود، یعنی بسیاری از اسنادی است که روی آن مهر محرمانه است  و این اشکالی ندارد که افشاء بشود چون در طبقه بندی اسناد چهار طبقه وجود دارد، از قبیل ، خیلی محرمانه. سری و بکلی سری، آن مواردی که اشکال دارد که افشاء بشود، سری و بکلی سری است براساس  مهری که روی سند میخورد ، اما محرمانه و خیلی محرمانه افشای اینها اشکالی ندارد البته نه اینکه مثلا خیلی محرمانه را بیائیم در رادیو بگوئیم . اما اگر چنانچه در جمع مثلا 10 نفری یک وقت گفته شد اشکالی نخواهد داشت در حالیکه افشاء صدق میبیند براین ، و میتوانند بیخ خرش را بگیرند . بنابراین بنده پیشنهاد کردم که به این ترتیب بشود .
منشی- ‹‹افشای اسناد سری نظامی و یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ..››
سید علی خامنه ای – اجازه بفرمائید ، افشای اسناد سری نظامی و سیاسی فرقی نمیکند یعنی آن سندی که مهر سری روی آن خورده  است، براساس یک ضابطه ای مهر میخورد آن کسانی که این مهر را میزنند، مسؤولین وزارتخانه چه مسؤولین نظامی و چه غیر نظامی ، میدانند که روی چگونه سندی باید مهر سری زد. و روی چگونه سندی باید مهر زد بکلی سری، اصلا در حمل و نقل این سندها قانونی هست، ضابطه دارد. سند سری را به یک شیوه ای از یک جا به یک جا میبرند، سند بکلی سری را یک طور دیگری میبرنذ مثلا حافظ مسلح باید همراه سند بکلی سری باشد . بنابراین اگر میخواهید این ماده مضبوط باشد باید به این شکل در بیاید:
اسناد سری مراد از سری همان است که مهر سری روی آن خورده است فرقی هم نمیکند که نظامی و یا سیاسی باشد . که اگر به این ترتیب باشد بنظر بنده مربوط است .
منشی- آقای زرهانی به عنوان مخالف بفرمائید .
زرهانی – بسم الله الرحمن الرحیم . من متاسفام که در مقابل آقای خامنه ای بایستی مخالفت بکنم ، مسلماً این مخالفت بخاطر بعضی از نکات است والا آقای خامنه ای خیلی بالاتر از این مسائل هستند( این پیرامون توضیحی است که آقای هاشمی اشاره فرمودند ) حذف کلمه‹‹اسرار نظامی›› در زمانی که مادر جنگ بسر میبریم ، کار بیهوده ای است چرا؟ برای اینکه اکثر مسائلی که رد و بدل میشود و سرنوشت ساز در جنگ است، سندنظامی، سیاسی نیستند بلکه سر نظامی هستند، راز نظامی هستند وقتیکه شورای عالی دفاع طرح یک حمله را در یکی از جبهه ها میریزد و آن را بفرماندهان جزء و کل ابلاغ میکند این سند نیست بلکه یک راز نظامی است که افشای آن ممکن است مصیبت بار باظد . علائم و رموزی که در بی سیم های ما از آن استفاده میشود برای پیام دادن به سربازان و نهادهای رزمنده ای که در جبهه ها مستقر هستند اینها سند نیستند رمز و رازهائی هستند که بصورت لفظ از آنها استفاده میشود و دادن اینگونه اطلاعات به دشمن کار بسیار خطرناکی است و ممکن است شدیدترین ضربه ها را به ما بزند و اتفاقاً ستون پنجم هم بیشترین استفاده ها را در اوایل جنگ از اسناد ما نمی برد بلکه از اسرار ما میبرد لذا با حذف ‹‹اسرار››کاملا مخالفم . خود آقای خامنه ای هم اگر یک مقدار روی این موضوع فکر بکنند ممکن است رای ایشان هم عوض بشود .
رئیس- آقای علی اکبر ناطق نوری به عنوان موافق .
علی اکبر ناطق نوری- بسم الله الرحمن الرحیم . متاسفانه آقای زرهانی به فرمایشات آقای خامنه ای توجه نکردند . فرایشات آقای خامنه ای این بود که اسناد وقتیکه سری شد دیگر فرق نمی کند که ‹‹اسناد سری›› نظامی باشد یا غیر نظامی . سری است یا بکلی سری و یا سری ( زرهانی – ایشان به حرفهای هیچکدام ما توجه نکردند) و نتیجتاً وقتیکه ‹‹اسرار››، نظامی شد با غیر نظامی یکی است لذا آای خامنه ای فرمودند که این نظامی را برداریم چون اطلاق اسناد سری همه را شامل میشود و یک حکم دارد به اضافه ‹‹محرمانه››جزو چیزهائی نیست که ….
یکی از نمایندگان – ایشان خوب موافقت نمی کنند .
رئیس- یک موافق دیگر صحبت کند آقای عبد خدائی . بفرمائید .
عبدخدائی – بسم الله الرحمن الرحیم . من فکر میکنم با توضیحاتی که جناب اقای خامنه ای دادند ، مساله تمام است گاهی از اوقات راجع به یک مساله خیلی ساده اداری یا حتی مسائل ساده نظامی که مهر محرمانه روی کاغذی میخورد و روی اسن جهت طرف را نمی شود منفصل خدمت کرد شما توجه داشته باشید نسبت به جریمه ، منفصل خدمت یعنی بکلی در هیچ اداره ای طرف نتواند کار بکند راجع به چه ؟ راجع به اینکه یک سند محرمانه با توجه به اینکه میدانیم مسائل محرمانه ای که عنوان میکنند و مهر روی آن میزنند ، همین الان دو نمونه اش در جیب من است و ساده است یعنی در سطح این نیست که خواسته باشند طرف را منفصل خدمت بکنند . لذا پیشنهاد جناب آقای خامنه ای خیلی پیشنهاد اساسی و حساب شده است.
رئیس- نماینده دولت اگر نظری دارند توضیح بدهند .
ناصر رضائی ( نماینده دولت) – با عرض معذرت از برادر بزرگورمان جنا آقای خامنه ای . همنطوری که اطلاع دارید کلیه اسناد طبق بندی شده درجائی
نگهداری میشود ، بنام ‹‹بایگانی محرمانه›› این بایگانی محرمانه غیر از اسناد و موارد ساده ای است که در بایگانی های دیگری است در اینجا کارمندی بنا بفرموده ایشان ه اشاره داشتند بعضی از اسناد نظامی را هم میشود افشاء کرد ، اشکالی هم ندارد ، سند مالی باشد اشکالی ندارد یا بعضی از سندها که درست هم هست .
اما چگونه است که اگر سری شد  نمیباید افشا کرد ولی اگر محرمانه شد اشکالی ندارد؟ در حالتی که این اسناد محرمانه و سری که دوطبقه بالاترش خیلی محرمانه و خیلی سری است آن را در اینجا اشاره فرمودند که اگر امکاناً این کار را کرد حق او انفصال است ولی بطور کلی کسی که در بایگانی محرمانه  قراردارد اگر توانست یک بند محرمانه را افشابکند ، علی القاعده بر خودش اجازه داده که سند خیلی سری و خیلی محرمانه را هم افشاء بکند . بنابراین یک آدم امینی است در آن جرگه محرمانه ، که این مجموعه اسناد را برای خودش حفظ میکند و به او هم قبلا اجازه نشده است بهیچ صورت تاکنون به این بایگان های محرمانه این اجازه داده نشده است که یک سند را شما بتوانی از دفتر خودت خارج بکنی و طبق همان ضوابطی که فرمودند باید بدود و بیاید بنابراین اجازه ندهیم به آن کسی که آنجا ایستاده و یا میتواند این اسناد را بیاورد و ببرد که به محرمانه ، سری آن عنایت نکند ولی به خیلی سری آن و خیلی محرمانه توجه بشود . بنابراین پیشنهاد من این است که با عرض معذرت این ماده به همین صورت تصویب بشود .
محمد یزدی – در فصل دوم که انواع جرائم ذکر شده است ، آمده است که پخش  اسرار و اسناد هم جرم است .
رئیس- خیلی خوب ، ضرورتی ندارد کلمة ‹‹اسرار›› که شاید میفرمائید در اینجا به عنوان انفصال  بیاید .
محمد یزدی – در جرائم ذکر شده است .
رئیس- ذکر شده اما اینکه جرم او هم انفصال باشد، ذکر شده است؟ حالا میخواهیم بگوئیم حذف کنند . پیشنهاد آقای خامنه ای این است :
‹‹ افشای اسناد سری نظامی و یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی وابسته به هر یک از وزارتخانه ها و موسسات دولتی ››.
علی خامنه ای – کلمه ‹‹اسرار›› هم اضافه بشود .
رئیس- آقای خامنه ای میگویند اینطور باشد.
‹‹افشای اسرار و اسناد سری نظامی و یا سیاس دولت جمهوری اسلامی وابسته به هر یک از وزارتخانه ها  موسسات دولتی ›› نمنمایندگانی که با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند (119 نفر موافق ) تصویب شد . اسامی غائبین خوانده بشود .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه امروز ( صبح یکشنبه ) 8/6/60 ، در این جلسه ما یک مامور ، شش بیمار، هشت مرخصی، یک مجروح، هفت غائب غیر موجه و هفت تاخیر غیر موجه داریم .
غئبین غیر موجه:
آقایان : محمد اخلاقی نیا از سیرجان – امید نجف آبادی از اصفهان – جعفر حجت کشفی از اصطهبان . کرمی از دشت آزادگان – گلزاده غفوری از تهران – لاهوتی از رشت .
تاخیرهای غیر موجه :
آقایان – تاتاری و بیانی (19 دقیقه ) فخرابدین حجازی و بیت اوشانا( 20 دقیقه ) فومنی ( 21 دقیقه) ، خزاعی(23 دقیقه) خانم طالقانی (23دقیقه).
ضمناً حدود 18 نفر از  نمایندگان هستند که در هنگام رای گیری در مجلس حاضر نبودند و ما از طریق کارت اسامی اینها را بدست آوردیم .
آقایان : بازرگان از تهران -  احمد بهشتی از فسا- سید محمد خامنه ای از مشهد- صباح زنگنه از شیراز – کاظم سامی از تهران – صفری از اسلام آباد – صباغیان از تهران – علوی از لارستان- معصومی از شاهرود – یوسفی از تنکابن – حاج سید جوادی از قزوین – اخوتیان از ساری – دکتر یزدی از تهران – معین فر از تهران – کاظم نوروزی از آمل – خوشنویس از اردبیل -  شاهرخی از خرم آباد – منوچهری از جیرفت .
4- پایان جسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده .
رئیس- این افراد همان آقایانی هستند که وعده دادیم اسامی آنها را اعلام بکنیم . جلسه بعدی ساعت 3 بعد از ظهر و موضوع جلسه هم ادامه بحث در لایحه بازسازی است .
( جلسه در ساعت 10/12 دقیقه پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی