جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 203 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 203 )

  • یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۶۰

جلسهَ دویست و سوم                                            بسمه تعا لی                    1 شهریور ماه1360 هجری شمسی
                             22    شوال  1401  هجری  قمری

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه  اول شهریور  ماه 1360 هجری و شمسی
فهرست مندرجات
1–اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید.
2- بیانات قبل از دستور آقایان صاحب ا لزمانی و معرفی زاده.
3- تذکرات نمایندگان به مسؤولین امور بوسیله آقای رئیس .
4- انتخاب آقای حسینعلی رحمانی برای عضویت در کمیسیون تدوین آئین نامه .
5- تصویب اعتبار نامه آقای مهدوی ملائی سمنانی نماینده شهرستان بویر احمد .
6- انتخاب آقای شیخ محمد یزدی بعنوان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
7- مراسم تحلیف آقای سید جلیل سید زاده یزدی نماینده کرمانشاه
8- طرح گزارش کمیسیون تحقیق راجع به انتخابات تبریز و تصویب اعتبار نامه آقای سید محسن موسوی و رد اعتبار نامه آقای دادمان .
9- تصویب اعتبار نامه آقای سید جلیل سید زاده یزدی نماینده کرمانشاه .
10- تصویب اعتبایرنامه آقای عزت الله دهقانی از تربت جام .
11- طرح مجدد پرونده انتخاباتی آقای مهیمی از کهنوج و موکول شدن رسیدگی به آن پس از آزادی ایشان از زندان .
12- طرح پرونده انتخاباتی لأقلی مرتضی فهیم نماینده کرمان .
13-پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
 1–اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس  - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، با حضور 190 نفر جلسه رسمی است . دستور جلسه را قرائت کنید .
منشی - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ،  دستور جلسه دویست و سوم روز یکشنبه 1/6/60 هجری شمسی ، مطابق  با بیست و دوم شوال 1401 هجری قمری .
1- انتخاب دو نفر نماینده برای کمیسیون تدوین آئین نامه .
2- انتخاب نایب رئیس مجلس شورای اسلامی .
3- گزارش کمیسیون تحقیق در خصوص انتخابات تبریز .
4- زارش کمیسیون تحقیق در خصوص پرونده آقای علی مهیمی از حوزه انتخابیه کهنوج .
5- گزارش کمیسیون تحقیق در خصوص پرونده انتخاباتی آقای فهیم کرمانی از حوزه کرمان .
6- اعلام غائبین و دیرآمدگان جلسه .
7- اعلام ختم جلسه و تاریخ برنامه جلسه بعد .
رئیس  - تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذ بالله ا لشیطان ا لرجیم
بسم الله ا لرحمن ا لرحیم
(( قل سیروافی ا لارض فانظر وا کیف کان عاقبت ا لذین من قبل کان ا کثر  هم مشرکین فاقم وجهک للذین ا لقیم من قبل ان یاتی یوم لامردله من الله یومئذ یصدعون . من کفر فعلیه کفره و من عمل صا لحا فلا نفسهم یمهدون . لیجزی الذین آمنوا و عملوا ا لصالحات من فضله انه لا یحب ا لکافرین . و من آیاته ان پرسل ا لریاح مبشرات و لیذیقکم من رحمت و لتجری ا لفلک بامره و لتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون . ولقد ارسلنا من قلبک رسلا ای قومهم فجاؤهم با لبینات فانتقمنا من الذین اجرموا و کان حقا علینا نصر المؤمنین . ))
( صدق الله ا لعلی ا لعظیم – حضار صلوات فرستادند)
(( از آیه 41 ا لی آیه 47 سوره ا لروم ))
2- بیانات قبل از دستور آقایان صاحب ا لزمانی و معرفی زاده
رئیس – سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی آقای صاحب ا لزمان نماینده اسد آباد.
صاحب ا لزمانی – سلام علیکم اعوذ بالله من ا لشیطان ا لرجیم
 بسم الله ا لرحمن ا لرحیم .
(( ان  الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها ا لذین آمنوا صلوا علیه سلموا تسلیما ))
( حضار صلوات فرستادند – آیه 56 سوره ا لاحزاب )
درباره رهبر خداوند تبارک و تعالی برای اینکه جامعه را کاملا فکرش را توجهش را به رهبر و به طرف رهبر متوجه کند در آیات قرآنی و حتی در جزء ایمان قرار دادن بعد از کلمه (( لا اله الا الله )) اقرار به رسالت خود اقرار به رهبری و توجه به وجود رهبر که وجود رهبر چه اثری در جامعه و سرنوشت جامعه دارد ، بعد در حال نماز وقتی که تشهد خوانده میشود بلافاصله بعد از (( اشهد ان لا اله الا الله اعتراف و شهادت به موقعیت رهبری و توجه به رهبری و مقام رسا لت و بعد از آن حتی ختام صلوه هر جا اسمی از خداوند می آید می بینیم اسمی از رهبران بعنوان نبی یا بعنوان رسول ذکر میشود این برای این است که جامعه متوجه شود که ارزش رهبر در سرنوشت جامعه و انسانها چقدر اهمیت دارد. هر وقتی که جامعه توجهش به هر وسیله و نیرنگ از رهبران ا لهی برگشت ، آن جا معه  رو به نابودی و ذلت و خواری میرود . نمونه اش ا لی ماشا ء الله از اول خلقت  تا به ا مروز  ( زماننا هذا )این همه نعمت و عزت و فتح و پیروزی و نجات ملت و بلکه تمام مستضعفین از چنگال ابر قدرتها که میرود ان شاءالله  ریشه همه مستکبرین را بزند ، در سایه رهبری از 20 سال قبل شروع شده در هر پیش آمد حساس که یأس به ملت رو میداد با یک چند عبارت و جمله ای از رهبر روحیه ملت را عوض و نیروی امید دوباره به ملت میداد و ملت حرکت میکرد . نمونه اش ا لی ماشاء الله تا به حرکتهای اخیر که توطئه های شرق و غرب ، داخل و خارج باز برای منحرف کردن اذهان و افکار مقدمه بسیار جا لبی چیده بودند  ولی رهبری و برکت وجود رهبری که بحق باید گفت جانشین حقیقی و ا لگو و ا سوه از پیا مبر  ا کرم صلی الله علیه و آله و سلم است . این ارزش رهبر وقتم خیلی کم است ما هر چقدر توجهمان به رهبر باشد . یکی میگفت چرا بعد از نماز یا در هر جا (( الله اکبر )) و بعد شعار خمینی رهبر میگویند ؟ گفتم  بیچاره متوجه نیسیتی . همینها که باعث زنده شدن ملت و نابود شدن دشمنها شده است . بگذرم مطالبی که یاد داشت کرده ام مختصراً عرض کنم تا شاید اگر برسد چند دقیقه وقت به یکی از برادرها بدهم . یکی از پیشنهادهای من همین پیشنهادی است که دولت جدید مکتبی مان پیشنهاد کرده اند تشکیل جبهه اسلامی ضد آمریکائی و ضد صهیونیستی ، مثل دولتهای گذشته نباشد که فقط حرف بزنند ، وقت تلف کنند ، هرجه زودتر برای خنثی کردن تبلیغات و خدعه ها و نیرنگهای ابرقدرتها و آمریکا و صهینویست ها ، هر چه زودتر عملا شروع کنند ، حتی یک روز هم دیر میشود.
2- وزیر محترم کور که تقسیمات جدید کشوری را شروع کرده اند ، آن تقسیمات آریا مهری بگذارند ، روی برنامه اسلامی ان شاء الله لازم است در تقسیمات کشور آن  جاهائی را که مرکز جدید برای فرمانداری یا بخشداری میخواهند قرار بدهند ، فرهنگ آنجا را از نظر اسلامی و فکر سا لم افرادی را که قبلا تا حال آنجا سک.نت داشته ا ند در نظر بگیرند . مبادا یک وقت در اثر سهل انگاری منطقه ای ، یا محلی ، یا مرکزیت پیدا کند که فکر آنجا ناسا لم باشد . افرادی که مراجعه میکنند از آنجا متأثر شوند و خدای نکرده ضرر ببریم .
صفای طولانی تریلرها و کامیونها مثل همین تاکسی ها در داخل شهر بلکه آنها با لاتر در بین جاده های سر تا سر کشور ، برای سوخت گیری ، چرا چنین است ؟ آیا اینها لطمه به ملت و مملکت نیست ؟ برای رساندن کا لا ، برای دولت ، با این کمبود که مرتب میگویند کا لا ها در بندر گمرک جمع شده است ، این راننده ها بروند و حمل کنند و برسانند ، اگر اینجنین است ، چرا در بین راه اینقدر مردم را معطل میکنند بلکه بعضی از این راننده ها یک شبانه روز برای گرفتن سوخت در بین  راه معطل میشوند آیا خود این باعث رکود رسیدن کا لا نیست ؟ آیا این تقصیر خود دولت است ؟ یا آنهائی که در آنجا عا مل هستند . چرا رسیدگی نمی شود ؟ چرا اینقدر بی توجهی و ناراضی تراشی ؟ و دیگر مسأله گاز در شهر و شهرها است و شنیده میشود که گاز را هر کپسولی 40 تومان میفروشند چرا ؟ چرا باز اینها شروع کرده اند ؟ بظاهر امر کوچکی است ولی چرا دولت نباید توجه کند ؟ حال که دولت مکتبی آمده است باید تمام اینها حل بشود ( شجونی – علت کمبود گاز بمباران پا لایشگاه تبریز است . شما به چه اعتراض میکنید ) و دیگر سهمیه قند و شکر برای روستا ها است ( رئیس – آقای صاحب ا لزمانی دو دقیقه دیگر وقت دارید ) چقدر این بیچاره ها گرفتارند ، حتی می آیند در شهر نقل بسیار کثیف کیلوئی 30 یا 40 تومان میخرند و میبرند و حال اینکه آنها واقعاً تولید کننده و خدمتگزار ملت هستند . چرا نباید دولت توجه کند ؟ چقدر وقت دارم ؟
رئیس – یک دقیقه وقت دارید .
صاحب ا لزمانی – این یک دقیقه را به آقای معرفی زاده میدهم .
منشی – آقای معرفی زاده بفرمائید.
معرفی زاده - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم . (( ان الله یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفاً کانهم بنیان مرصوص )) از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون از جنایات صورت گرفته و به رهبری ابر قدرتهای شرق و غرب و به سرکردگی آمریکای جنایتکار و صدام و صدامیان این انتظار را میرفت که همانند دیگر شهرهای مناطق جنگی شهر شادگان را ناجوانمردانه زیر رگبار های توپخانه خود قرار بدهند تا اینکه این نیت شوم را از مورخه 18 مرداد تا31 مرداد ( دیروز ) در پنج روز متناوب و هر ورز پنج تا ده گلوله توپ عملی ساخت ودر این مراحل یک بار 11 نفر از برادران و خواهران جنگزده مستضعف خرمشهری را شهید و عده ای را مجروح نمود . این را باطلاع حضار و نمایندگان محترم برسانم که تمام شهدا و مجروحین اعم از برادر و خواهر و اطفال از اعراب و از طبقه مستضعف منطقه بوده اند . صدام چه خوب از حقوق و قومیت اعراب دفاع مینماید و چه خوب در رسانه های تبلیغاتی اش طرفداری خود و ارتش مزدور بعث عراق را اعلام مینماید . برای منطقه و تمام مردم در صحنه این مملکت این مسأله بسیار روشن است که این جنگ ، جنگ عراق با ایران نبوده و این ادعای صدام جنایتکار مبنی بر اینکه میخواهم از قومیت و حقوق اعراب طرفداری کنم ، بی اساس است . ولی خطاب من به افراد قلیل انگشت شماری است که هم اکنون در منطقه خدمتگزار این از خدا بی خبران بوده که در اصل نوکری آمریکای جنایتکار را بعده گرفته اند . آیا این همه جنایات و آوارگی که به سر برادران و خواهران عرب ما آمده نمایانگر این نمی باشد که این جنگ بخاطر دفاع از حقوق و قومیت اعراب نبوده ، بلکه به اجرا در آوردن خواست شوم آمریکای جنایتکار که همانا خدشه دار نمودن انقلاب اسلامی ما ، هدفی دیگر ندارد . ولی از آنجائی که مردم در به ثمر رساندن این انقلاب سهم بسزائی را داشته و دارند برنامه ی جنایتکاران را خوانده و علاوه بر اینکه فریب این دغل بازان اثری بر آنها نداشته با قامتی استوارتر تا پیروزی نهائی انقلاب اسلامی در برابر تمام مشکلات پایداری خواهند نمود . از طرفی  باطلاع مردم انقلابی کشورهای عربی برسانم شادگان منطقه ای است که در زمان رژیم گذشته ، یکی از بخشهای تبدیل شده و قریب به اتفاق مردم آن منطقه عرب میباشند . از پبروزی انقلاب تاکنون هزینه ای معادل پنجاه سال حکومت رژیم گذشته ، مسائل عمرانی و رفاهی آنهم در روستا های شادگان صورت گرفته و بمنظور اثبات این ادعا از خبرنگاران کشورهای عربی استدعا دارم به شهر و روستای شادگان اعزام و از نزدیک خدمت این جمهوری اسلامی را مشاهده و جنایات وارده توسط صدام و صدامیان این حامیان دروغین حقوق و قومیت عرب را مقایسه و باطلاع دیگر مردم انقلابی کشورهای عربی خود برسانند .
رئیس – وقتتان تمام است .
معرفی زاده – با عرض معذرت دو دقیقه دیگر میخواهم صحبت کنم . سخنی هم با برادران و خواهران شادگانی و جنگزده ساکن منطقه دارم (( و لا یغرنک تقلب ا لذین کفروا فی ا لبلاد متاع قلیل ثم مأواهم جهنم و بئس ا لمهاد .)) با مشکلات و مصائب پیش آمده با صبر و استقامت و با دید سیاسی عمیق تر توجه نموده و فرصتی به ضد انقلاب بمنظور سوء استفاده از پیش آمدهای صورت گرفته ندهید که ان شاء الله پیروزی نزدیک است . از فرصت استفاده نموده و باطلاع نمایندگان محترم میرسانم که هفته گذشته باتفاق برادرم یونس محمدی دربازدیدی که از حوزه های انتخابیه خود خرمشهر و شادگان و جبهه های جنگ داشتیم ، ایثار گری برادران پاسدار و ارتشی و بسیج دیگر نهادهای انقلابی را مشاهده نموده و جا دارد در این مکان مقدس از این چنین خدمات سپاسگزاری شود . و لازم دانستم به تنهائی از برادران سپاه پاسدار اعزامی از شهرستان قم که در خطرناکترین خط اول آتش به ایثارگری مشغول هستند . تشکر نموده موفقیت آنها را از خدای متعال آرزو نمایم . ضمناً همانطوریکه باتفاق دیگر برادران نماینده استان خوزستان در دو مرحله بطور کتبی از مسؤوین رادیو تلویزیون درخواست تقویت برنامه های تلویزیونی بعضی از شهرهای خوزستان با لاخص شادگان را خواسته بودیم ، با کمال تأسف هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است . با توجه به مشکلات موجود آن سازمان  از نظر سیاسی این مسأله حائز اهمیت بوده که برنامه های تلویزیونی در منطقه شادگان تقویت شود . زیرا مردم بخاطر اطلاع از جبهه های جنگ مرتب از کانال تلویزیونی دشمن استفاده می نمایند و از این بابت از ما گله های زیادی داشتند . در آخر عرایضم همان طوری که مطلع هستید برادرمان پاسدار خرمشهری از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون شهدای زیادی را تقدیم انقلاب نموده و هم اکنون با اراده ای آهنین در تمام سنگر های سپاه اسلام علیه کفر تا نابودی صدام و صدامیان و آمریکای جنایتکاراز پای نخواهد نشست و در نشست هائی که با  برادران داشتیم بدون اینکه خود از مشکلات شخصی صحبتی بکنند ، به این نتیجه رسیدیم که خانواده برادران محترم در شهرستانها از نظر اسکان دچار مشکلاتی هستند . از مسؤولین بنیاد جنگزدگان مرکز استدعا داریم در این مورد ، در اسرع وقت دستور حل مشکل را بفرمایند . والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
3- تذکر ات نمایندگان به مسؤولین امور بوسیله آقای رئیس
رئیس – متشکر ، بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، تذکر دو ، سه نفر از برادران نماینده آقای رضوی اردکانی در مورد تعیین تکلیف کارگزاران چند پیشه به دولت تذکر میدهند . و نمایندگان استان مازندران در مورد بهتر کردن وضع باشگاههای مرزی ترکمن صحرا تذکر میدهند .
آقای موحدی کرمانی به هلال احمر و دولت در مورد رسیدگی سریع به وضع مسکن زلزله زده های کرمان که خانه هایشان به مقدار زیادی در زلزله های مکرر آسیب دیده تذکر میدهند . آقای رحیمی در مورد بیمارستانهای خرم آباد و آقای زرهانی در مورد آب کشاورزان و روستائیان دزفول تذکر میدهند.
4- انتخاب آقای حسینعلی رحمانی برای عضویت در کمیسیون تدوین آئین نامه
 اولین دستوری که در برنامه مان گذاشته ایم ، ا نتخاب یک نفر نماینده برای کمیسیون تدوین آئین نامه است . همانطور که آقایان میدانند ما ا  ا لان  4 نفر کم داریم که 3 نفر از آنها را شعبه باید تعیین بکند . آقای عسکری اولادی سه شعبه ای که نمایندگانشان در کمیسیون آئین نامه تشریف ندارند ، همین امروز این شعبه ها تشکیل بشود و نماینده شان را بعد از ظهر به ما معرفی کنند ، چون ما دیروز از صبح تا عصر جلسه برای آئین نامه گذاشته بودیم مه دلیل اینکه با رفتن یک نفر اکثریت لازممان بهم میخورد ، نتوانستیم کار بکنیم . فقط تا ظهر کار کردیم و عصر نتوانستیم کار بکنیم و یک نفر را هم ما باید انتخاب بکنیم که آن شخص آقای معاد یخواه هستند که انتخابی مجلس بودند و ایشان تشریف برده اند . بنا براین همین امروز باید به یک نفر از آقایانی که برای کمیسیون آئین نامه کاندید هستند رأی بدهد . از آقایان چه کسانی کاندید شده اند ؟
منشی – 3 نفر هستند . آقای فدائی و آقای موحدی ساوجی و سید احمد کاشانی هستند .
صلواتی – آقای رحمانی هم هستند .
رئیس – آقای رحمانی هستند ؟
حسنعلی رحمانی – بلی .
رئیس – بسیار خوب این 4 نفر آقایان : ، آقای موحدی ساوجی ، آقای سید احمد کاشانی و آقای فدائی وآقای حسینعلی رحمانی ، برای عضویت در کمیسیون آئین نامه کاندیدا هستند . البته آقایان توجه داشته باشند که بنا است کمیسیون آئین نامه در این چند هفته آینده وقت زیادی صرف بکند برای اینکه ان شاء الله برسیم . آقایانی که در بیرون هستند تشریف بیاورند که مجلس میخواهد رأی بگیرد .
انتخاب دوم ما انتخاب نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است که آقای عسکر او لادی بوده اند که ایشان هم تشریف برده اند . کسانیکه کاندیدا شده اند معرفی کنسد.
منشی – آقای شیخ محمد یزدی ، آقایسید محمد خامنه ای …
رئیس – آقایانی که کاندیدا هستند بنویسند و به اینجا بدهند چون حا لا این دو را با هم انتخاب نمی کنیم . حا لا اسامی کاندیداهای کمیسیون آئین نامه را بخوانید.
منشی (بیات ) – عنایت کنید.
1- آقای اسماعیل فدا ئی .
2- آقای حسینعلی رحمانی . ضمناً آقای سید احمد کاشانی ا لان انصراف خودشان را اعلام کردند.
3- آقای علی موحدی ساوجی .
4- آقای سیدابوالحسن حایری زاده .
5- آقای محمد فرض پور.
6- آقای دکتر محمد علی هادی .
رئیس – آقاین روی یک ورقه ای اسم فرد مورد نظر خودتان را بنویسید .
آقای فرض پور هم اعلام انصراف کردند. آقایان نمایندگان بجای نام ایشان نام یکی دیگر از آقایان را بنویسند .( در این هنگام اخذ آراء به عمل آمد و نتیجه به شرح زیر اعلام شد:)
رئیس – نتیجه استخراج آراء کاندیداهای کمیسیون آئین نامه . آقای حسینعلی رحمانی یکصدو پنج رأی . آقای موحدی ساوجی بیست و پنج رأی ، بنابراین آقای یازده رأی و آقای حایری زاده پانزده رأی و آقای هادی هفده رأی.بیابراین آقای حسینعلی رحمانی عضو کمیسیون آئین نامه هستند.
( تکثیر نمایندگان ) ضمناً شعبه هائی که آقایان آیت و عسکر اولادی و غفوری نماینده شان در کمیسیون آئین نامه بودند تا امروز عصر حتماً جلسه تشکیل بدهند و نماینده انتخاب کنند.
5- تصویب اعتبار نا مه آقای مهدی ملائی سمنانی نماینده شهرستان بویراحمد
رئیس – آقای رفیعیان مخبر شعبه سوم تشریف بیاورند . و پرونده آقای مهدی ملائی سمنانی را که از بویر احمد انتخاب شده اند گزارش کنند.
رفیعیان ( مخبر شعبه سوم ) - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، پرونده انتخاباتی آقای مهدی ملائی قائمی سمنانی از شهرستان بویر احمد در ساعت هشت صبح روز یکشنبه 1/6/60 در شعبه سوم مورد بررسی قرار گرفت و به اکثریت آراء تا ئید گردید. تعداد کل حاضر هفده نفر ، آرا موافق ده نفر .
رئیس – ( زنگ رئیس ) اعتنارنامه آقای قائمی سمنانی از بویر احمد مطرح است  اظهاری نشد ) اعتنار نامه آقای قائمی سمنانی تصویب شد . ( تکبیر نمایندگان )
6-انتخاب آقای شیخ محمد یزدی بعنوان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی
رئیس – آقایان نمایندگان اسامی کاندیدا هایشان را در مورد نیابت ریاست مجاس بفرستند تا ما اعلام کنیم .
انتخاب نایب رئیس مجلس مطرح است . آنچه تاکنون بصورت کتبی به دست من رسیده است عبارت است از :
1- آقای شیخ مخمد یزدی که آقایان بشارتی و حججی و دکتر ولایتی معرفی کرده اند . آقای دعائی هستند که از طرف آقای جلابی معرفی شده اند . ا لبته چون اعتبار نا مه آقای دعائی هنوز تصویب نشده است متأسفانه نمی توا نند در این ا نتخابات شرکت کنند .
2- آقای سید محمد خا منه ای که آقای دکتر شیرازیان ایشان را معرفی کرده اند.
3- آقای بجنوردی که آقای صلواتی ایشان را معرفی کرده اند .
ضمناً آقایانی که اعتبار نا مه شان تصویب نشده است نمی توا نند در انتخابات رأی بدهند.
آقایان میتوانند اسم فرد مورد نظر خودشان را روی ورقه ای بنویسند و لطف کنند و ضمناً آقای بجنوردی اعلام انصراف کردند و آقایان نمایندگان اسم آقای بجوردی را ننویسند و کسانیکه اسم آقای بجنوردی را نوشته اند باسم یکی دیگر از آقایان تبدیل کنند.( اخذ رأی بعمل آمده و نتیجه به شرح زیر اعلام شد.)
رئیس - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، نتیجه استخراج آراء نایب رئیس مجلس شورای اسلامی .
آقای محمد یزدی یکصد و هیجده رأی و آقای سید محمد خامنه ای سی و چهار رأی و آقای بجنوردی سه رأی .ایشان که منصرف شده بودند . رأی ، باطل اعلام میشود . آقای دعائی یک رأی . ایشان هم باز همنطور . و سفید هم هفت رأی . بنا براین آقای حاج شیخ محمد یزدی به عنوان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند .( تکبیر نمایندگان )
7- مراسم تحلیف آقای سید جلیل سید زاده یزدی نماینده کرمانشاه
رئیس – برادرمان آقای سید جلیل سید زاده یزدی نماینده کرمانشاه برای انجام تحلیف تشریف بیاورند.
سید جلیل سید زاده یزدی -بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد میکنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم ، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف و کا لت ، ا مانت و تقوی ملت را رعایت نمایم . و همواره به استقلال و اعتلای کشور وحفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند   باشم .  از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها ، استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصا لح آن ها را مد نظر داشته باشم . ان شاء الله .
8- طرح گزارش کمیسیون تحقیق راجع به  انتخابات تبریز و تصویب اعتبار نامه آقای سید محسن موسوی و رد اعتبار نامه آقای دادمان
رئیس – برنامه بعدی انتخابات تبریز است آقای موسوی تشریف بیاورند و گزارش کمیسیون تحقیق را راجع به انتخابات تبریز بدهند . دو نفر آقایان نماینده تبریز هم آماده باشند چون که حق دارند بعد از گزارش کمیسیون تحقیق صحبت کنند ( یکی از نمایندگان مخا لف و موافق هم باید صحبت کند )  بهرحال اعتبارنامه مطرح است و ما روی اعتبار نامه رأی می دهیم مجلس  کاری به        د لیل  انتخابات ندارد .
یکی از نمایندگان – مخالف و موافق صحبت نمی کند ؟
رئیس – در اینجا مخالف ، موافق ندارد ، کمیسیون مخا لف است نظرش را می دهد بعد آقایان هم دفاع می کنند از صحت ا نتخابات ،  مجلس هم رأی می دهد روی اعتبارنامه ….
یمی از نمایندگان – مخا لف و موافق باید صحبت کنند.
رئیس – در اعتبار نامه ها مخا لف و موافق ندارد .
موسوی تبریزی - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی .
دکتر شیبانی – آقای هاشمی ، کمیسیون بنا بود من را خواهد چون من اعتراض داشتم روی این موضوع ولی من را نخواست .
موسوی تبریزی – آقای دکتر شیبانی شما شهادتتان را بمن گفتید منهم در کمیسون منعکس کردم ، فقط یک شهادت داشتید که من آنرا در کمیسیون منعکس کردم اتفاقاً غیر از من رفقای دیگر ما هم در کمیسیون این شهادت را منعکس کردند .
چند تا از نمایندگان – راجع به صلاحیت …
موسوی تبریزی – برادرها و خواهرها توجه بکنند …
رئیس – آقایان بگذارید گزارش کمیسیون تحقیق را بدهند . بعداً صحبت کنید.
موسوی تبریزی – برادرها و خواهرها توجه بکنند این گزارش کمیسیون تحقیق ابدا در رابطه با صلاحیت این دو نفر منتخب نماینده محترم تبریز نیست ، اصلا در این باره بحث نشده است ، فقط مربوط است به صحت انتخابات که اگر  مجلس طبق آئین نا مه به صحت انتخابات رأی داد قهراً آنوقت صلاحیت این دو نفر بعداً باید بررسی بشود.
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
احترا ماً گزارش کمیسیون تحقیق  در خصوص ا نتخابات  تبریز تقدیم میشود پرونده انتخاباتی تبریز که در شعبه 3 مجلس شورای اسلامی بدلبل تخلف از مقررات مخدوش  اعلام  شده بودگزارش شعبه در تاریخ 28/5/1360 پرونده فوق را با 15 رأی مخا لف و یک رأی ممتنع باطل اعلام می نماید .
دلایل رد.
یکی از کاندیداهای ا نتخابات مورد بحث در دوره اول انتخابات مجلس شورای اسلامی ، صلاحیت ایشان برای شرکت ئر انتخالات تأیید شده بود و به دور دوم رسیده نفر هشتم و یا نهم بوده است .( ا لبته تردید از ما هست که نفر نهم  بوده   یا هشتم ) در ا نتخابات میاندوره ای به دلیل اتهاماتی صلاحیت ایشان رد می گردد ولی بعداً با شهادت شهود مورد اعتماد و تأیید نماینده شورای نگهبان ، شخص مذکور واجد صلاحیت کاندیداتوری تشخیص داده میشود و برائت نامبرده مورد تأیید واقع می گردد ، ولی دوره نامنویسی سپری شده بود و بدین طریق ا
ایشان از شرکت در انتخابات محروم می گردد ، با توجه به دلائل فوق که گزارش مشروح آن از طریق شعبه 3به کمیسیون تحقیق حق بررسی صلاحیت افراد را درصورت گذشتن از مراحل قانونی برای خود محفوظ می دارد . با تشکر مخبر کمیسیون ، سید ابوا لفضل موسوی تبریزی .
چند نفر از نمایندگان – توضیح بیشتری بدهید .
موسوی تبریزی – توضیح بیشتر این هست که یکنفر از آقایان برادران تبریزی  ما حا لا  اسمش را هم نمی خواهم بگویم ، ایشان در دوره اول انتخابات یعنی در آن دوره که ما انتخاب شدیم ، ایشان هم شرکت داشتند بعد در آن مرحله اولش که من از بین  6 نفر کاندیدا  ا نتخاب شدم در مرحله  اول ، 5 نفر قهراً ماندند به مرحله دوم و طبق قانون آنها که اکثریت نسبی داشتند ده نفر را باید انتخاب می کردتد که دوباره در انتخابات مرحله دوم شرکت بکنند یکی از آن 10 نفر همین آقا  بود که نفرنهم یا نفرهشتم بوده است . حدود صدو خرده ای هزار رأی داشته ، این در انتخاب شد ، این 5 نفر بقیه برادران ما که جنتب آقای انزایی و جناب آقای دکتر میلانی و آقای دکتر سبحان ا للهی و آقای موسوی تبریزی و دیگران 5 نفر ا نتخاب شدند ، اینها قهراًدیگر حق راه یافتن به مجلس شورای اسلامی را پیدا نکردند ، در انتخابات دوره ائل هیچ بحثی از این نبود که این آقائی که ا لان در این انتخابات مورد بحث ما هست صلاحیت ندارد .آنجا بحث نشد ، وزارت کشور اعلام صلاحیت او را در شرکت در انتخابات تبریز ، اعلام کرده بود وهیچ حرفی هم نبوده آنروز ، آن اتهامی که به این آقا زده اند در این انتخابات میاندوره ای آن روز با این که مدت انتخابات هم از نظر مرحله اول و هم مرحله دوم این حرفها نبود . حا لا اتها مش هم هرچه هست من نمی خواهم بگویم با لاخره ئر بوته اتهام هست و لزومی هم ندارد باشخصیت و حیثیت افراد  با این  نقل اتهام بازی بکنیم ، این اتهام را به او می زنند ، اتخام را که زدند قهراً وزارت کشور به او صلاحیت شرکت در ا نتخابات  را نمی دهد ، بعد آنور ، اینور نماینده شورای نگبان که آنها که در تبریز هستند که آنها سه ، چهار ، پنج نفر از آن افراد خیر تبریز هستند از قبیل آقای راهنما . آقای کی و کی که واقعاً از آن افرادی هستند که آنها هیچ ملاحظات خارج از منطقه این ندارند بعد آنها آن اتهام را رد میکنند که خیر این تهمت بوده و این حق صلاحیت داشته ، منتها در زمانی شده است که مدت ثبت نام در وزارت کشور تمام شده بود واین در اینجا موهن شد ز نظر کمیسیون که شاید یک بازی بوده است ، دستی درکار بوده خواسته است ، این شخص را در شرکت در ا نتخابات میان دوره ای تبریز محرومش بکند ، مخصوصاً چون حق این شخص در کار است ، انتخابات این دو نفر آقایان که رأی دادند رأی همان مردم هست و واقعاً مردم انتخاب کردند اینها را و مورد تأیید هم هستند ولی در عین حال چون حق شخص سوم در کار هست کمیسیون تحقیق برای احقاق حق که مبادا که در جمهوری اسلامی طوری باشد حقی از احدی ضایع بشود از این جهت این ا نتخابات  را باطل اعلام میکند واصل اشکا لش  متوجه هست به  مراحل به اصطلاح کاندیدا توری که در وزارت کشور تا میاید نماینده شورای نگهبان به خود رأی اینها که دادند ما اشکال نداریم ، حتی شعبه هم همینطور گزارش شعبه هم اینجاست ، گزارش شعبه هم مستنداً برای همین جهت رد کرده است ، اشکال اصا لتاً متوجه هست بر وزارت کشور ، چطور شده در دوره اول شما اعلام عدم صلاحیت نکردید در میان دوره ای آمدید در وقتی اعلام عدم صلاحیت کردید و بعد آن اعلام عدم صلاحیت را تبدیل بر صلاحیت میکنید در وقتی که وقت شرکت در انتخابات  سپری شده است ، از این جهت برای احقاق حق او کمیسیون تحقیق و شعبه این انتخابات را باطل اعلام میکند تا ا ینکه انتخابات مجدد بشود ، متشکرم این توضیح پرونده بود.
دکتر شیبانی – آقای هاشمی من ….
رئیس – شما میتوا نید از وقت یکی از آن دو نفر آقایان اگر به شما بدهند استفاده کنید و توضیح  بدهید اگر آنها وقت به شما بدهند.
محمد مجتهد شبستری – تذکر آئین نامه ای دارم.
رئیس – آقای شبستری تذکر آئین نامه ای دارند . بفرمائید.
مجتهد شبستری - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، در آئین نامه یک ابهام هست که آقایان بتوانند از خودشان دفاع بکنند ، برای اینکه اینجا هست ، ((پس از صحبت مخا لف نماینده مورد اعتراض میتواند بمدت  یکساعت یا بمیزان  مجموع مدتی که نمایندگان ا لی آخر … )) یعنی این ظاهرش این است که اگر مخا لفی  صحبت بکند آقایان میتوانند دفاع بکنند ولی اگر مخا لفی …..
رئیس – پس آن مخا لف نبود چه بود ؟
مجتهد شبستری – غیر از کمیسیون آقا این ماده را بخوانید .
رئیس – ا لبته من قبول دارم حرف آقای شبستری را که آئین نامه سخت مبهم و ناقص است ا ما معلوم است  که مطلب این است یعتی علیه اعتبار نا مه یک کسی چه شخص صحبت کند …
مجتهد شبستری – در هر حال ببینید این ….
رئیس – من حرف شما را قبول دارم یعنی ننوشته فرض این را که ا گر مخا لف نداشت و کمیسیون مخا لف یا شعبه مخا لف بود اگر حتی دو نفربودند این فرض ها را اصلا نباورده ، ا ما  مطلب روشن است دیگر مگر مخا لفی گفته اعتراض هم به اعتبارنا مه شده و این اعتراض مطرح شده ، د لیلش هم …
مجتهد شبستری – اعتراض نشده .
رئیس – اعتراض کمیسیون است .
مجتهد شبستری – کمیسیون که معترض نیست .
رئیس – لازم نیست شخص باشد ، ببینید اول اینجور شروع میشود ، آقایان توجه بکنید من آئین نامه را چون مربوط به خودم بوده است .
فؤاد کریمی – آقای هاشمی رو به مجلس هم همنطور بود .
رئیس – اجازه بدهید برای اینکه روشت بشود من میخوانم (( هرگاه این گزارش مبنی بر تأیید نماینده باشد و از طرف نمایندگان مخا لفتی ابراز نشود اعتبارنامه تصویب شده تلقی میگردد و رئیس تصویب آنرا اعلام می نماید و در صورتیکه گزارش شعبه مبنی برعدم تأیید اعتبار نامه  باشد و یا در بجلس کسی مخالفت کند )) اینجا دو فرض در نظر گرفته شده که هر دو  فرض را میگویند میرود به کمیسیون تحقیق ، از کمیسیون تحقیق که برمی گردد دیگر فرض اینکه اگر اتراض از طرف شعبه بود یعنی شعبه مخا لفت کذده لوذ و کمبیبون تحقبق ابن را تأیید رد ، اصلا روی این فرض دیگرر آئین نامه هیچ بحث نکرده و چون نکرده پس مسأله باید اصلا نباید مجلص آنطور که شما می فرمائید چون آنجا ندارد اگر کمیسیون مخا لفت کرد و یا اگر شعبه مخا لفت کرد ، و به مجلس آمد چه ؟
صباغیان – نوشته (( نماینده  ای که در موقع طرح اعتبار نامه … کاره ای نبودو…
رئیس – می گویم  آن فرض را گفته اما فرضی که اگر کمیسیون مخا لفت کرده باشد شعبه … این را  اصلا نگفته بیاید مجلس و هیچ نکرده ، شعبه مخالفت کرده بعد کمسییون مخا لفت کردند ، حا لا مخا لفت شخصی نبوده شعبه مخا لفت کرده بعد کمیسییون  مخا لفت کرده ، کمیسیون هم آمده د لیلش را گفته خوب حق نماینده است، ا لان باید از خودش دفاع کند، بگوید این د لیل شعبه (خزا عی – مساله ی انتخاب شخص نیست مسا له ی ا نتخابات است) بلی انتخابات هم هست ولی خوب چه کسی باید دفاع کند بگوید انتخابات صحیح بوده ؟ ( چند نفر از نمایندگان – وزارت کشور) در این آئین نا مه پیش بینی نشده ( کروبی – شخص که مطرح  نیست )هیچ فرق نمی کند (کروبی – چرا فرق می کند) اینها از صلاحیت خودشان دفاع نمی کنند از صحت انتخابات دفاع می کنند ( کروبی- مگر آنها  در انتخابات دخا لت دا شتند)  د لیل می آورند ، حق آنها دارد ضایع میشود ، ( کروبی – وزارت کشور باید دفاع کند ) اینجا  که ننوشته وزارت کشور شما بچه د لیل می گوئید وزارت کشور بیاید دفاع کند ؟ ( کروبی – آخر مطلبی که در پرونده … ) آ قای کروبی ، ببینید ، آقایان تعصب نگیردتان اگر می گوئید چون اینها نمی آیند دفاع کنند پس استدلالی علیه یک انتخاباتی در مجلس بشود وطرف مقابلش صحبت نکند یا اصلا معنایش این است که این ا نتخابات تا قیامت متروک بماند چون این فرض اصلا در آئین نامه نیامده یعنی هیچکس اصلا بحث نکند ول کنیم برود و انتخابات تبریز لازم نیست .
یکی از نمایندگان – آقا باطل بشود.
رئیس – آخر از کجا باطل بشود ، مجلس باید ر.ی بدهد آقای علیزاده تذکر می دهند ، می گویند (( اعلام نظر شورای نگهبان در خارج از موقعیت قانونی هیچگونه رابطه ای با انتخابات ندارد و به فرض تضییع حق از شخص ثالث جریان )) این  را شما باید بگوئید آقایان استدلا ل کنند یعنی از استدلال باید بیاید ربطی به این جریان ندارد.
صباغیان – اگر آقایان صحبت کنند اعضاء کمیسیون تحقیق هم باید صحبت کنند.
رئیس – بیایند صحبت کنند ، اعضاء کمیسیون که ا لان صحبت کردند باز هم صحبت کنند ، مخبر کمیسیون اینجا نشسته اگر حرفی بود صحبت کند . آقای موسوی یا آقای دادمان ، تشریف بیاورند صحبت کنند .
خزاعی – آقای هاشمی فقط باید در رابطه با انتخابات صحبت کنند راجع به خودشان حق ندارد صحبت کنند .
رئیس – بلی از خودشان نباید صحبت کنند اصلا خودشان مطرح نیستند ، خود آقایان هر دو قبول داریم ، اصلا خودشان مطرح نیستند آقایان باید از انتخابات صحبت کنند ، بحث از صلاحیت نیست راجع به آنچه که کمیسیون تحقیق گفته صحبت میشود.
سید محسن موسوی - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، البته من بنا نداشتم صحبت کنم ، داعی هم نداشتم ، حرفی هم نداشتم چون مربوط به شخص نیست ، راجع به انتخابات هم ما حرفی نداشتیم ، و لکن مسائلی مطرح شد ضمن طرح آن مسائل ، مسائلی به ذهنم آمد که قابل ذکر بود که اولا اینجا طرح شد تخلف ولی توضیح داده نشد که تخلف از طرف کی ؟ این شبهه به ذهن بعضی از برادران شاید بیاید که تخلف از خود نماینده ها بود یا تقلبی و چیزی بوده .
دوم من فکر نمی کردم که استدلالها اینقدر پای چوبین داشته باشد ، ببینید من هیچ اصراری در انتخابات ندارم این رفع تو هم بشوذ به بعضی از برادران کمیسیون تحقیق هم قبلا اصرار داشتم که مهر باطله بزنید و ما راحت بشویم ، بی خاصیت ماندیم اینجا کار در بیرون زیاد داریم ن یکی این مسأله مطرح شد که چرا در انتخابات قبلی صلاحیت داشته  و ا لان ندا شتیم ، من عرض می کنم میکنم اگر از باب استصحاب هم که باشد بقاء موضوع لازم است ، قبلا آنطور که از وزارت کشور اظهار شده و مدرکش اینجا هست این است که قبلا اینها می گویند که ما از مرکز اسناد هر چه خواستیم اینها معمولا ندادند ، غالب مدارک را در دوره اول به وزارت کشور مرکز اسناد نداده اند ولی این دفعه آنطوری که خودشان گفته اند معمولا داده است . این یک مسأله مطرح است . یکی هم این است که میگویند آقایان ، در آن ، در آن دوره شرکت کرده ، چقدر آراء داشته من نسبت به آن شخص نمی خواهم حرف بزنم ، درست هم نیست که حرف بزنم ولکن آن شخص در آن دفعه که شرکت کرده بود در مرحله اول پنجاه و خرده ای بوده در مرحله دوم ده و خرده ای بوده ، حا لا چرا کم شده ؟ د لیل کم شدنش این بوده که در مرحله اول موقع ا نتخابات ایشان فرمانده سپاه بود ، مردم به سپاه رأی دادند نه به ایشان و بعد مسائلی مطرح شده در رابطه با خلق مسلمان ، حا لا من اینجا شاید شرعاً مجاز نباشم باز کنم که چرا ، چه شد ، در رابطه با خلق مسلمان که در رفع خلق مسلمان در تبریز ایشان لا بد اصراری نداشته که دفع بشود ، اخوی آنجا چه کارها کرده ، مستقیم خودش عملیات را در دست گرفته ، در حا لیکه او فرمانده سپاه بوده روی این اصل مردم آراء شان را یعنی حزب ا للهی ها و خط ا مامی ها در مرحله دوم آراءشان را از او برداشتند و گذاشتند کنار و به کس دیگر رأی دادند . این مربوط به قبل ، و ا ما حا لا در این دفعه یعنی قبل از هیجدهم برج عدم صلاحیت ایشان اعلام شده و یک روز مانده به انتخابات باز دوباره تأیید صلاحیت شده ، تأیید صلاحیت دوم ، ظاهراً قانونی نیست ، این جا من اول نامه وزات کشور را به فرمانداری تبریز در چواب سؤا لاتی که کرده است میخوانم که سؤا لاتش هم اینجا هست . (( براساس تصمیم متخذه در جلسه مورخ ¾/60 شورای نگهبان که طی نامه شماره 2826 مورخ 4/3/60به ستاد انتخابات کشور ابلاغ شده ( از شورای نگهبان به ستاد انتخابات  وزارت  کشور  ابلاغ شده ) کلیه تصمیمات متخذه از طرف هیأتهای سه نفری نظارت حوزه انتخابیه و هیأتها 5 نفری نظارت استان در مورد تأیید یا عدم تائید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی که بعد از تاریخ 18/3/60 اتخاذ شده فاقد اعتبار است .(( این تائید صلاحیت ، در محتوای تائید صلاحیت من نمی خواهم صحبت کنم ، آنجا هم فیه ما فیه خیلی حرف است که چطور شد تائید صلاحیت کردند آنجا را هم نمی خواهم بگویم ولی شورای نگهبان گفته است که بعد هجدهم این تائید صلاحیت اعتبار ندارد ، فاقد اعتبار است . (( علیهذا با توجه به سابقه نامبرده )) 11 نفر که اسم برده اینها صلاحیت دارند و تا آخر …. اینجا هم دارد که بنا بر این تصمیمات متخذه بعد از تاریخ 18 /3/60 کان لم یکن تلقی و مراتب را به مردم برساند . خوب این هم یک مطلب یکی دوتا مطب هست که من شبهه شرعی دارم که اینها را بگویم یا نه ؟   با لاخره یک  اتهاماتی هست که راجع به آن شخص است دیگر من اینها را فکر نمی کنم شرعاً درست باشد که بگویم که ایشان صلاحیت کاندیدا شدن هم دارد یا ندارد همان موقع یک نامه در 20/3/60 از دادگاه انقلاب تبریز به فرمانداری نوشته شده که ا لبته چون اینهم در تاریخ 20 است فاقد اعتبار است بنا براین ابلاغ شورای نگهبان ( از  18     به بعد است دیگر ) اینجا هم دارد که ایشان یک مسائلی دارد و چون من شبهه شرعی دارم نمیگویم و مسأله ای هم که سرپرست ستاد انتخابات کشور به فرمانداری تبریز در مورد تلگراف نوشتند ، آنجا هم ، راجع به همین شخص باز جواب دادند که (( نامبرده پس ازدستگیری … )) اجازه بدهید من اینرا هم نخواهم چون این هم اتهامی است که شخص اینجا نیست من نمی توانم اینرا بخوانم . با لاخره خلاصه اینها را من بطور کلی بگویم . ببینید مسأله از این قرار است که این آقایان میگویند که ستاد مرکز اسناد این پرونده را داده به فرمانداری یا وزارت کشور چرا آنموقع نداده ، خوب ما جوابش را دادیم ولی ا لان داده ، آنطور که شعبه بما گفت ، گفتند که این پرونده درست نیست من اینجا یک کلمه میگویم که آقایان نمی دانم از مسائل دادگاههای انقلاب هیچ خبر دارند ؟ یا نه ؟ شاید خبر دارند منتها میخواهند مسائلی را مخفی نگاه دارند ببینید اگر ما بخواهیم بگوئیم که این پرنده واقعیت ندارد ، دست نیست نمی خواهم نسبت به آن شخص حرف بزنم ، می خواهیم اینجا دفاع از انقلاب بکنیم ، بنا باشد که مرکز اسناد حرفهایش درست نباشد کلیه پرونده های رؤسای ساواک باید هیچ باشد ، اگر شما قبول میکنید این اسناد را درباره همه ساواکیها باید قبول کنید ، اگر اینرا رد میکنید  درباره همه باید رد کنید در جنبه نفی و اثبات هیچ د لیلی ترجیحی ندارد که شما بگوئید اینجا ترجیح ، آنجا غیر ترجیح .
رئیس – ببینید  مسأله همه دور میزند روی اینکه آیا فرمانداری تبریز حق داشته بخاطر عدم صلاحیت او ، او را از انتخابات حذف کند یا نه ؟ حا لا ما باید این رأی را بدهیم منتها یک چیزی باید باید اینجا در ذهن نماینده ها باشد ، پس ما به چه میخواهیم رأی بدهیم ؟ اگر میخواهید آن اسناد خوانده بشود ، ایشان شبهه میکند بخواند ، بگوید نمی خواهم ( همهمه نمایندگان ) چه بکنیم ؟ می خواستند از شعبه نیاورند به مجلس وقتی که آمده به مجلس ، کمیسیون گفت فرمانداری اشتباه کرده یک کسی باید بگوید اشتباه نکرده ( همهمه نمایندگان ) آخر شما که اینطور میکنید بد تر میشود ما میخواهیم رأی بدهیم باید بفهمیم که چرا باطل شد .
سید محسن موسوی – ببینید برادرهای نماینده تبریز می دانند دیگران هم شاید بدانند ، من روی این موضوع اصرار ندارم من که آمدم اینجا به این جهت بود که من دیدم آخر این شعبه کمیسیونی است که اینطور استدلال می کند ؟ آخر آدم نباید سطحی باشد . ببینید اینجا دارد که ماده 10 قانون دوره انتخابات ، راجع به اینکه اینها اشکال کردند که این اسناد درست نیست ، اشخاص زیر از انتخاب شدن محروم می باشند ، دربند چهارم اینطور نوشته (( نخست  وزیران ، وزیران ، معاونین وزرا ء استانداران ، سفر نمایندگان مجلسین اعضاء ساواک منحله اعضای انجمنهای شهرو شهرستان و وابستگان نزدیک به رژیم سابق از 15 خرداد 42 تا بهمن 57 و کسانی که ( دقت کنید ، این آقایان شعبه ای ها این را دقت کنند ) این استناد مدارک موجود ارتباط و یا همکاری با ساواک منحله داشته اند )) بنا براین ، خوب این هم یکی من توضیحش را … این تقوای شرحی نمی گذارد من درست حرف بزنم ، خوب اینجا هم یک ماده دیگرمن می خوانم ، ماده ی 25 قانون دوره انتخاباات ، این را هم دقت کنید (( هیأت نظارت استان به کلیه گزارشاتی که از طرف هیأتهای نظارت 3 نفری حوزه های انتخابی و فرمانداران و بخشداران و ستاد انتخابات استانداری در زمینه انتخابات میرسد دقیقاً رسیدگی و نسبت به مسائل مطروحه صریحاً اظهار نموده و مراتب را صورت جلسه می نماید ، رؤسای هیأتهای نظارت استان و ستادهای انتخابات استانداریهای بترتیب مقرر در تبصره ذیل ماده 22 نسبت به ارسال صورت جلسات تنظیمی اقدام خواهند کرد و همچنین ستاد انتخابات استانداریها نظر قطعی هیأت نظارت استان را جهت اجراء به فرمانداری و بخشداری مرکز حوزه انتخابیه اعلام می دارد .(( ببینید این مسأله دوم که صلاحیت را تأیید کرده یک نامه شخصی است دادند بدست همین بنده خدائی که صحبتش هست صورت جلسه ندارد گزارش هم ندارد فقط یک نامه است اینهم خلاف قانون است . بنابراین باز هم من تذکر خودم شرکت بکنم فکر می کنم به احتمال قوی به تأیید خود  نمایندگان تبریز این دفعه آراء بنده سه برابر بشود مسلم اینطوری است ولی من می خواستم بگویم که یک مقدار ، استدلالها باید قوی باشد و از برادران و خواهران نماینده هم تقاضامی کن که در رأی دادن یک مقدرای به مدارک توجه کنند ، شما می فرمائید که این حرفها را ما از کمیسیون  شنیدیم بدون رغدغه و بدون استدلال بررد و بدون اینکه سستی اش نشان داده بشود و راجع بهمین انتخابات مسائل در مقابل این رد مطرح بشود ما رأی مثبت یا منطقی بدهیم ، نه . اجازه بدهید مسائل دو طرفه مطرح بشود آنوقت ، همه آزادند که … من دیگر عرض ندارم والسلام علیکم .
رئیس – آقای دادمان .
آقا محمدی – آقای هاشمی بعد از صحبت اینها دیگر آقای موسوی نمی توانند صحبت کنند.
رئیس – آقای دادمان بفرمائید .
دادمان - بسم الله الرحمن الرحیم ، مسأله اشکال پرونده انتخاباتی تبریز بر سر این موضوع است که یکی از داوطلبین انتخابا برای مجلس هائی است ک وقتی مهلت ثبت نام تمام میشود و اسامی ثیت نام شده ها از طریق فرمانداری به ستاد انتخابات وزارت کشور طی تلگرامی اعلام می کند که تعدادی از این افراد صلاحیت ندارد علت صلاحیت نداشتن را هم اعلام میکند در مورد این آقائی که بحث است اعلام میکنند که ایشان همکار اطلاعاتی ساواک در زندان بوده بعد خوب ، وقتی این گزارش طی تلگرام رسمی از ستاد انتخابات وزارت کشور بدست فرمانداری میرسد و فرمانداری این را منعکس می کند به هیأت پنج نفری نظارت از جانب شورای نگهبان در استان هیأت نفری این را تطبیق می دهد با قانون انتخابات ، قانون انتخابات در ماده 10 بند 4 می گوید (( کسانی که نماینده مجلس بوده اند وزیر  بوده اند ، وکیل بوده اند و چه و چه بوده اند ))  آخرش هم می گوید (( کسانی که طبق مدارک موجود همکار ساواک بوده اند )) خوب ، چه  مدرکی  برای فرمانداری و هیأت پنج نفری استان معتبر تر از تلگرامی که از ستاد انتخابات وزارت کشور ابلاغ میشود و برای این تلگرام بعداً هم نامه تأیید به رسمی می آید آیا این کافی نیست خوب این را تطبیق می دهند در فرصت 5 روز یعنی از 13 خرداد تا 18 خرداد زمانی بوده که هیأت پنج نفره و سه نفره و هیأت اجرائی مجاز بوده اند در مورد صلاحیت کاندیدا ها نظر بدهند در این 5 5 روز هیأت پنج نفره و هیأت سه نفره صلاحیت این نفر ار رد می کنند بحث من بر سر این نیست که ایشان ساواکی هست یا نیست ، همکار بوده یا نبوده من به این کار ندارم بحث بر سر این است که هیأت پنج نفره و هیأت سه نفره و هیأت اجرائی کار خودش را از نظر حقوقی کا ملا درست انجام داده است در فرصت سیزدهم تا هیجدهم یعنی آن 5 روز صلاحیت این آقا رد میشود به اضافه چند نفر دیگر بعر ایشان به شورای نگهبان و وزارت کشور شکایت می کند که من چهارشنبه هفته پیش با آقای رضوانی که اینجا صلاحیت کردم ایشان فرمودند که آمدند به ما شکایت کردند و ما شکایتشان را رد کردیم بعد فرمانداری تبریز با یک مسأله مواجه میشود که هیأت پنج نفره در خارج از فاصله پنج روزه مقرر و قانونی اظهارات دیگری کرده در مورد صلاحیت افراد مثلا یکی را تأیید  کرده بوده دوباره رد  میکند یا رد کرده بوده تأیید میکند فرمانداری تبریز  از طریق هیأت اجرائی این را به ستاد انتخابات وزارت کشور منعکس میکند که وزارت کشور تکلیفمان چیست ؟ هیأت پنج نفره نظارت یک بار مثلا در مورد کسی گفته رد است بعد گفته قبول است یا گفته قبول است و بعد گفته رد است این را چه بکنیم ؟ شورای نگهبان جلسه ای تشکیل میدهد و در این مورد تصمیم میگیرد طی نامه ای که شماره اش فکر میکنم که اینجور که آقای فرماندار به من گفتند 2826 مورخ ¾یعنی سوم تیرماه است و دو روز قبل از انتخابات است . شورای نگهبان این نامه را میدهد و تلفنگرامی هم از طریق وزارت کشور به فرمانداری که هیچ هیأت نظارتی چه سه نفره چه پنج نفره و چه اجرائی خارج از فرصت مقرره پنج روز یعنی از 13 تا 18 خرداد ماه حق اظهار نظر در مورد صلاحیت ندارد و اگر اظهار بکنند بی اعتبار است .
سوم این تلگرا می است که به فرمانداری است که فرمانداری این را به هیأت پنج نفره نظارت منعکس میکند بعد هیأت پنج نفره نظارت فردای آن روز یعنی چهارم تیر ماه بعد از اینکه اطلاع حاصل میکند از نظر صریح شورای نگهبان که هیأت سه نفره و هیأت اجرائی حق اظهار نظر در مورد صلاحیت ندارد یک اظهار نظر غیر رسمی ، طی نامه خصوصی به دست این آقا میدهند که ممکن است در مورد شما اشتباه شده باشد و در ا نتخابات بعد میتوا نید شرکت کنید . چند مسأله حقوقی مطرح است .
اولا هیأت پنج نفره به چه مجوزی برای ا نتخابات بعد اظهار نظر کرده است ؟ آیا ا ینها هیأت پنج نفره نظارت برا نتخابات بعدی هم هستند ؟ ای بسا که نباشند ، ای بسا هم به لحظ اینکه احترام و حرمت و وجه ای بین مردم دارند و جزو معتمدین هستند باشند ولی بهر حال از نظر حقوقی این کار معتبر نیست .
دوم اینکه اظهارات هیأت نظارت پنج نفره نظارت در فاصله 13 تا 18 خرداد اعتبار دارد و خارج از آن هیأت نظارت و هیأت اجرائی هر نظری که دارد موظف است منعکس کند به شورای نگهبان و شورای نگهبان تصمیم بگیرد در این مورد قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات صراحت دارد . میگوید .(( هیأتهای نظارت بهیچوجه حق ابطال انتخابات یک حوزه را ندارند )) و حق متوقف ساختن را هم ندارد ، این سؤالی را که من خدمت آقای حائری بودم و از اعضای کمیسیون پرسیدم که چرا رد شده ایشان فرمودند که هیأت پنج نفره نظارت  یک بار گفته که شما بی اعتبار ید و مثلا نمیتوانید شرکت بکنید و یک بار دیگر گفته ، خیر میتوانید اگر اینها رسیده بودند به اینکه میتوانی شرکت بکنی چرا ا نتخابات را متوقف نکردند ؟ اگر چنین سؤالی هم مطرح باشد جوابش روشن است هیأت پنج نفره نظارت مجوز اینکه انتخابات را متوقف یا باطل کند ندارد موظف است نظراتش را طبق قانون منعکس کند به شورای نگهیان و اگر شورای نگهبان صلاح دید میتواند ا نتخابات را متوقف یا باطل کند اما شورای نگهبان آنطور که آقای رضوانی فرمودند این برادرمان به آقای رضوانی و به شورای نگخبان مراجعه کرده و شکایت کرده و شکایتش هم مردود شناخته شده اما من اینجا یک مسأله دارم و آن این است که ا ساساً بسیاری از تصمیمات که در مورد سابقه اشخاص گرفته میشود بر اساس گزارشاتی است که مرکز اسناد ملی میدهد این گزارش را هم مرکز اسناد ملی به وزارت کشور داده است و آنها به تبریز و فرمانداری منعکس کرده اند .حال وزارت کشور یک گزارشی را منتقل کرده و فرمانداری بر اساس آن تصمیم گرفته این چه خدشه ای به انتخابات وارد میکند ؟ اگر کسی خلاف را در مرکز اسناد ملی داد باید رفت یقه او را گرفت یا یقه فرماندار تبریز را ؟ اصلا فرمانداری تبریز و هیأت پنج نفره هیچ دخالتی در اینکه حذف بشود این آدم از کاندیدا توری نداشته اند فقط تطبیق داده اند عین گزارش را که نوشته است (( همکار اطلاعاتی ساواک بوده است )) با قانون ، البته من خودم به این رسیده ام و در تحقیقی که کرده ام این گزارش به احتمال زیاد از جانب مرکز اسناد ملی غلط و کلی بوده . ا ما این منجر میشود به ضایع شدن حق یک کسی ولی بر انتخابات از نظر حقوقی هیچ اشکالی وارد نیست .
یک مسأله دیگر ، این است که من این را تذکر میدهم برادرمان فرمودند که اتهام وارد شده است و این اتهام بنظر من خوب بود حتی صریحاً اعلام میشد و اگر کمیسیون تحقیق در این مورد رسیدگی کرده و به خلاقش رسیده است همین را هم اعلام میکرد که باعث اعاده حیثیت بشود در عین حال که اینقدر کلی بخواهیم برگزار بکنم در همین حد که اینقدر کلی   بخواهیم برگزار بکنم در همین  حد کلیتش حضورتان عرض میکنم که گزارش رسمی ستاد انتخابات وزارت کشور و تطبیق آن توسط هیأت پنج نفره نظارت و هیأت سه نفره و هیأت اجرائی با قانون ا نتخابات  و عمل بر اساس آن یک ا نتخابات کاملا قانونی است و اگر این شورای پنج نفره هیأت نظارت به ا نتخابات اشکالی داشت فردایش یعنی چهارم تیرماه ا نتخابات شده فردا که در ا نتخابات میتوانید شرکت بکنید انتخابات برگزار شده و همین هیأت پنج نفره صحت انتخابات را کاملا تأیید کرده اند و همه شان امضا کرده اند این نظر هم ممکن است این باشد که هیأت پنج نفر متزلزلی داشته است چرا یک بار در مورد سند اظهار نظر کرده اند و تطبیق کرده اند و یک بار دیگر بر اساس شواهد و شهادتها آن چیزی که از نظر حقوقی در پرونده منعکس شده آن مدلول و تطبیق شده سند است و چیزی خارج از آن نیست و آن نامه چهارم تیر ماه هم که نشان میدهد خصوصی است و داده اند به آقائی که حذف شده است آن نامه هم در پرونده منعکس نیست و نشانی از آن نیست نه به فرمانداری و نه به هیأت اجرائی و نه وزارت کشور منعکس شده است من خدمت برادران مسؤول در وزارت کشور رسیدم و به آنها گفتم که چرا ا نتخابات به این روز افتاده و ما چه بکنیم ؟ ما چه تقصیری داریم ، مردم چه تقصیری دارند ؟ اینها گفتند ما حاضریم از ا نتخابات دفاع کنیم ا نتخابات هیچ اشکالی ندارد و اگر کسی هم خلاف کرده آن مرکز اسناد می است به آقای هاشمی عرض کردم که به من اینطور گفته اند ؟ گفتند خیر ، وزارت کشور نمیتواند از ا نتخابات دفاع بکند . حا لا اگر چنین چیزی برای کمیسیون تحقیق ثابت شده که مرکز اسناد ملی گزارش کلی و نا معتبر میدهد این اعتراض را همینجا به مرکز اسناد ملی میکنم که این گزارشات چه جور گزارشاتی است ؟ آیا فقط برداشت است ؟
ابوالفضل موسوی تبریزی – نظر کمیسیون آن نبود.
رئیس – خوب ، شما بعد این را توضیح بدهید .
دادمان – در ضمن یک مسأله دیگری هم هست در مورد تعداد رایی که داده اند . من در افواه هم شنیدم که شبهه ای بوجود آمده بود که آن برادری که شرکت کرده بودند یک دفعه پنجاه هزار و خرده ای رأی داشتند یعنی در مرحله اول دوره ا نتخابات به پنجاه و یک هزار نمیرسید و در دوره دوم نوزده هزار و خرده ای یعنی آخرین رأی شان قبل از انتخابات نوزده هزار بوده ا ما اینکه رأی تبریز هم شکسته بوده این را هم عرض بکنم که این رأی در مورد همه بوده است . یعنی کاندیدی که در ا نتخابات دور اول سیزده هزار رأی داشت در ا نتخابات دوره دوم و میان دوره ای سه هزار رأی آورد کاندید که هشت هزار رأی داشت چهار هزار آورد کاندیدی که مثلا سه هزار رأی داشت هشتصد تا آورد و اساساً کل شرکت کننده ها به لحاظ نوع برخورد با انتخابات که تبلیغ کافی نشده بود و مردم بسیج نشده بودند قبل از انفجار و قبل از هفتم تیر بود اصلا کل رأی پائین بود این را هم حضورتان عرض کنم و دیگر مزاحم نمیشوم .
رئیس – ده دقیقه آقای شیبانی میتوانند صحبت کنند از همانجا صحبت کنید .
دکتر شیبانی - بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ،همانطور که گفتید از نظر نحوه ا نتخابات ایرادی وارد نیست عده ای شهادت دادند که این فرد ساواکی نبوده یا با ساواک همکاری نمیکرده است حا لا اسمش را هم نمیبرند من هم اسمش را نمیبریم ولیکن این را بدانید که با ساواک همکاری میکرده حا لا به دستور مقامات ما فوقش همکاری کرده در زندان بوده و این از منافقین کمونیست زندان بود با من هم زندان بوده ، شما به د لیل اینکه اسناد ملی گزارش اسناد ملی گزارش درستی داده نمیتوانید اسناد ملی را تخطئه بکنید گزارش اسناد ملی درست است ایشان همکاری هم کرده گزارش هم در زندان داده ولیکن به دستور مافوقش بوده به دلائل خاص خودشان ( یکی از نمایندگان – از کجا میگوئید ) این را من میگویم بلی ، با من زندان بوده و این از منافقین کمونیست آن موقع بود.
رئیس – آقای موسوی اگر شما چیزی میخواهید توضیح بفرمائید چون ایشان اینجا کسی را ندارد ، اگر هم فکر میکنید میتوانید از حقوق ایشان دفاع بکنید چیزی که به حالش مفید باشد بگوئید .( همهمه نمایندگان ).
ابوالفضل موسوی تبریزی – برادران و خواهران توجه بکنند ما از نظر صلاحیت این دو نفر هیچ بحث نکردیم و صلاحیتشان هم مورد تردید ما نیست بحث در صحت  ا نتخابات  است و اینکه آقای دکتر شیبانی شهادت میدهند از این طرف هم آقای کروبی شهادت بر خلافش را میدهند و با ان تعارض شهادتین اینها ثابت میشود.
بجنوردی – بنده معتقدم که آقای دادیزاده نه همکاری با ساواک را داشته است و نه جزو منافقین بوده است .
محمد محمدی – من در زندان بودم فرد مورد بحث هرگز مارکسیست نبود بلکه اختلافهائی با مجاهدین داشت و تا قبل از سال 54 مدتها رابطه اش قطع بود این شهاذدت در این مورد است و از آن پس اطلاع ندارم .
رئیس – آقای محمدی گرگانی و آقای بجنوردی هم بر خلاف رفتار کردند .
کروبی – شخص مورد بحث متهم است به همکاری برای مدت موقت با ساواک منحله در زندان ، در صورتیکه چنین نبوده و ما از نزدیک با او در زندان بودیم .
ابوا لفضل موسوی تبریزی – توجه  بفرمائید من دارم می گویم آقا ، عمده نظر کمیسیون تحقیق ، در حدود 14-15 نفر در آن جلسه شرکت کرده بودند این نامه بود تاریخ 4/4/60به برادران فلان .
با توجه به بررسی لازم و شواهد موجود از مبارزات شایانشما با رژیم سابق از نظر هیأت شورای نگهبان استان آذربایجان شرقی جنابعالی جهت کاندیداتوری برای مجلس شورای اسلامی از نظر موضع سیاسی باصلاحیت بوده و می توانید ان شاء الله در ا نتخابات  آینده شرکت فرمائید ، موفقیت جنابعالی را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از خداوند می خواهیم .
ا لحاج میرزا عبدالحمید باقری بنایی رئیس هیأت
حاج علی رهنما نایب رئیس هیأت .
حاج محمد علی گلزار دبیر و سخنگوی هیأت .
حسن حسین زاده منشی هیأت .
که اینها چهار نفری این را امضاء کردند و دادند ،اثبات صلاحیت حا لا ما نمی گوئیم چیزی را که مرکز اسناد ملی داده است آن مثلا درست بود یا درست نبود ما به آن کار نداریم ممکن است قابل بررسی است بررسی بشود و شاید هم باشد و این هم نظر شخصی من است ، اگر این آقای مورد بحث ما بخواهد در ا نتخابات شرکت بکند و به مجلس راه بیابد من با لاخره با او مخالفم و کارهائی ، اعمالی از ایشان دارم فقط برای احقاق حق مستندا بر این نامه است که اگر….
یکی از نمایندگان – در تبریز هم رأی نمی آورد.
موسوی – در تبریز هم رأی نمی آورد و یا اگر هم می آورد آن دیگر مربوط به شما است ..
رئیس – حا لا شما بحث نکنید …
ابوا لفضل موسوی تبریزی – روی این اساس کمیسیون تحقیق و شعبه که رد کرده است منهای چند رأی آنوقت نظرشان بر این نامه بوده است که این صلاحیت داشته و برای صلاحیتش نباید محروم از ا نتخابات باشد این حا لا گزارش پرونده است تا آقایان چه تصمیمی بگیرند .
رئیس – متشکر ، نصاب هم درست است آقایان آماده بشوید برای رأی دادن ، ببینید ما به چه ر.ی می گیریم ؟
موسوی تبریزی – برادران این تذکر یا دم رفت ، اینکه ا لان رأی گیری کنند برای صحت ا نتخابات است در رابطه با صلاحیت هنوز بحث نشده است در کمیسیون تحقیق ( همهمه نمایندگان ، فقط صحت ا نتخابات است …
رئیس – کسی اعتراض نکرده پرونده وقتی که ا بنجا آمده …
خلخالی – کسی اظهار نظر نکد که بحث در صلاحیت است .
رئیس – خوب ، نباشد ، بنا نبوده بحث باشد ا لان ما ر.یی که می گیریم ببینید ما کار به چیزی نداریم ما رأی می گیریم که اعتبار نامه این دو نفر برادرانی که از تبریز آمده اند بهر د لیلی ، ادله را شما فهمیدید هر کس هر چه می خواست بگوید فهمیدند.
خلخا لی – آقای هاشمی اگر کسی بخواهد بحث در صلاحیت اشخاص بکند کجا باید بگوید .
رئیس – آقای خلخا لی چرا بی نظمی می کنید ؟ یکبار آئین نامه را بخوانید اینقدر حرف نزنید ( خلخا لی – کجا باید بگوید ) اگر اعتراض می خواست بکند وقتی که اینجا بود بایستی اعتراض می کرد ا لان دیگر حق اعتراض گذشته است .
خلخا لی – چرا گذشته آقای هاشمی .
رئیس – گذشته است دیگر آئین نامه را بخوان ببین چرا اذیت می کنی ؟ چرا وقت مجلس را می گیری ؟ آقایان بجای اینکه وقت مجلس را بگیرند آئین نامه را بخوانند …
خلخا لی – افرادی که اعتراض دارند افرادی که …
رئیس – بی نظمی نکنید اینقدر ، اینقدر با مجلس اینجور بازی نکنید هر چه من تذکر می دهم آقایان همه حرف می زنند ، ببینید رأی دادن این است کسانی که موافقند با اعتبار نامه این دو نفر آقایان کارت سفید بی امضاء می اندازند و کسانی که مخالفند کارت کبود می اندازند ( همهمه نمایندگان ) نه راجع به شخص که نیست ببینید اگر باطل شد اعتبار نامه هر دو باطل  است و اگر درست باشد (همهمه نمایندگان ).
علی اکبر ناطق نوری – این پرونده از شعبه به کمیسیون آمده اصلا در مجلس مطرح مخ لف باشد با موافق .
رئیس – خیر ، به مجلس آمده بعد رفته است ، آقا به مجلس آمده قرائت شده چرا بیخود می گوئید؟
علی اکبر ناطق نوری – بخاطر رد شعبه به کمیسیون آمده .
رئیس – بهر حا ل به مجلس آمده خوانده ایم اگر کسی مخا لف بود آنجا می توانست بگوید من مخا لفم ( همهمه نمایندگان ).
علم الهدائی – از لحاظ ا نتخاباتی اشکال داشت .
رئیس – شما آن روز نبودید ، برادر من وقتی که در مجلس آمد ، خواندیم و ارجاع کردیم .
یکی از نمایندگان – کی خواندید آقا ؟
رئیس – خواندیم شما باید نظرتان را میدادید . و مخا لف یا موافق میگفتید ، آئین نامه را بخوانید بعد بیائید توی مجلس (همهمه نمایندگان ) بنشینید رأی گیری است ( علم ا لهدائی – به چه رأی میگیرید من مخا لفم ) آقا بفرمائید بنشینید اینقدر بی نظمی نباشد .
یکی از نمایندگان – من قسم میخورم …
رئیس – خیلی خوب قسم هم بخورید بعد بهتر بشود ، بفرمائید بنشینید . گلدانها را بگردانید رأی هم مخفی است ( همهمه نمایندگان ).
علم ا لهدائی – من مخا لفم میخواهم صحبت کنم .
رئیس – این آقا علم ا لهدائی مثل اینکه هنوز هیچ به آئین نامه آشنا نیست میگوید من مخا لفم و میخواهم بعنوان مخا لف صحبت کنم .
علم ا لهدائی – موضوع آئین نامه نبود شما بفرمودید رد شد به کمیسیون نگفتید که اعتبار نامه اینها مطرح است .
رئیس – خیر ، آمد و از مجلس رفت آقایان بنشینند ( شاه آبادی – رأی منفی داد یعنی چه ؟ همینطور فرستادند به مجلس ) آقای شاه آبادی بفرمائید بنشینید برادران اگر یک بار آئین نامه را بخوانید بهتر از این است ک اینجور خودتان را بد نام کنید به نفهمیدن ، ببینید آئین نامه این است آقایان آئین نامه را نگاه بکنید آئین نامه مبهم هست ولی اینطور است . گزارش هر یک از شعب که صرفاً در باره تأیید اعتبارنامه ها و بدون ذکر د لیل میباشد در مجلس قرائت میشود:
هرگاه این گزارش مبنی بر تأیید نماینده باشد و از طرف نمایندگان مخا لفتی ابراز نشود تصویب شده تلقی میشود ( آن که نشد ) و رئیس تصویب آن را اعلام مینماید و در صورتی که گزارش شعبه مبنی بر عدم تایید اعتبار ناه باشد یا در مجلس کسی مخا لفت کند ، وقتی که ما اینجا خواندیم مبنی بر عدم تأیید بود حق اعتراض هم از کسی گرفته نشده بود آقایان میتوانستند وقتی که خواندیم و رد شده بود بگویند من هم اعتراض دارم 0 همهمه نمایندگان ) میگویم وقتی که خواندیم اگر کسی اعتراض داشت میگفت .
شاه آبادی – راجع به شخصیت اصلا بحث نشد .
رئیس - - بلی ، آن صحبت مال بعد است . چون ابهام وجود دارد در اینکه دو تا گلدان با هم بیآوریم یک ربع ساعت تنفس میدهیم که مسأله قدری روشنتر بشود …
( ساعت ده وسی دقیقه جلسه بعنوان تنفس تعطیل شد و مجدداً در ساعت یازده و ده دقیقه به ریاست آقای هاشمی تشکیل شد )
رئیس -  بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است ولی ضرورت دارد که انصاب به مرحله رأی برسد آقایانی که هنوز نیامده اند خواهش میکنم سریعاً به داخل تا لار تشریف بیاورند . در من من یک توضیحی بدهم و امیدوارم که همه آقایانی هم که بیرون هستند تشریف بیاورند و این توضیح من را بشنوند چون میخواهم تصمیم بگیریم .  دو مطلب است که باید  توجه بفرمائید تا در مورد این پرونده تصمیم بگیریم . یکی اینکه مس.له رأی گیری بود که آیا یک گلدان برای اصل ا نتخابات باشد یا دو گلدان که شخصیت نماینده هم در رأی دخالت داشته باشد ؟ هنانطور که میدانید ریز این مسائل  در آئین نامه نیست ولی آئین نامه برای  این مضمون هدایتی دارد . بحث درباره  اصل ا نتخابات بود ولی درباره شخصیت نمایندگان بحث نشد علتش هم این بود که آن روزی که از شعبه گزارش  را در مجلس خواندیم کسی اعتراض نکرد . عده ای میگفتند که چون آن روز پرونده رد شده بود دیگر جای اعتراض نبود . اگر رد نشده بود ما اعتراض میکردیم به شخص ، ولی ما در گذشته هم نمونه اش را داشتیم . از جمله پرونده مدنی که اینجا مطرح شد ، پرونده رد شده بود در شعبه ،شش نفر هم در همین مجلس علاوه اعتراض کردند و بحث هم کردند . حا لا اگر کسانی مخا لف بودند و غفلت کردند و آن موقع ثبت نام نکردند این غفلت را دیگر مجلس نباید جبران بکند پس ما راهی برای بحث در شخص بخاطر عدم اعتراض از طرف نمایندگان نداشتیم ا لبته کمیسیون تحقیق میتوانست چیزهائی بگوید که در گزارش کمیسیون نبود . پس از آن جهت ما  گیری نداریم . ا ما در ر.ی دادن . هر نماینده ای حق دارد ، ما اعتبار نامه را مطرح میکنیم یعنی مجلس همیشه به اعتبار نامه رأی میگیرد . د لیل صحت اعتبار نامه با بطلان اعتبار نامه هر چه میخواهد باشد گاهی شخص است گاهی ا نتخابات است گاهی هر دو است .هر نماینده ای  هم قطع نظر از بحث هائی که در مجلس شده یا نشده ، حق دارد به هر نماینده ای که اعتبار نامه اش مطرح است رأی بدهد . یعنی اعتبار نامه  بنده که مطرح شد اگر چه در باره من بحث هم نشده باشد ، شما با شناختی که از من دارید حق دارید که رأی بدهید می گوئید من این را قبول دارم یا ندارم ، لزومی هم ندارد که بحث شده باشد حتی در مجلس هم نباشید ، لحظه  رأی که رسید با رأی خودتان رأی می دهید ، پس بنا براین طبیعی کار اینست که ما اعتبار نامه را جداگانه به رأی بگذاریم ، آقایان به اعتبار نامه رأی میدهند منتها دو د لیل دارند کی د لیل اصل ا نتخابات است ، هر کس موافق با اصل انتخابات است به اعتبار نامه طرف رأی مثبت می دهد ، هر کس مخا لف است رأی مخا لف می دهد ، هر کس ممتنع است رأی نمی دهد ، خوشبختانه یک نکته ای هم هست که در ذهن آقایان است . ممکن است خیلی ها ، نمی توانند رأی بدهند یا تصمیم بگیرند ، رأی ممتنع اینجا بحساب نمی آید آن مقداری که رأی داده شده مثبت یا منفی ، هر یک از آن بچربد آن مؤثر است ، ممتنع اصلا در اعتبارنامه ها بحساب نمی آید . بنا براین اگر کسی شخصی را قبول دارد و انتخابات را هم قبول دارد ، به او رأی مثبت می دهد ، اگر کسی انتخابات را قبول دارد ، شخص را قبول ندارد به آن یکی که قبول ندارد رأی منفی می تواند می دهد ، اگر هر دو را قبول ندارد ، رأی منفی می دهد ، از نظر برنامه ما در هیچ بن بستی نیستیم ولی یک واقعیتی در مجلس پیش آمده که اگر مجلس موافقت بکند ، چون آئین نامه ، اینجا بحث ندارد ، من از نظر مدیریت مجلس موافقم برای اینکه این ابهام برطرف بشود . بعضی از آقایان درباره یکی از این دو نفر ( در تریبون خیر ) در فضای مجلس صحبت کردند ، اگر مجلس موافقت کند ، یک مخا لف و یک موافق درباره شخصیت آن آقا که مطرح شده ( از نظر خصوصی ) مثلا ده دقیقه ، پنج دقیقه یک مخا لفی و یک موافقی حرف بزند که حق آن نماینده هم ضایع نشود خود آقای دادمان که پرونده ایشان مطرح است ، ایشان مایلند که مسأله شان از تریبون بحث بشود ، اگر مجلس موافقت بکند یکنفر راجع به آقای دادمان که بعضی ها مطالبی گفتند چند دقیقه صحبت کند و یکنفر هم موافق صحبت کند …
روحانی – آقای هاشمی برگردد به کمیسیون تحقیق .
رئیس – اگر مجلس موافقت کند ، من اینرا می پذیرم .
خزاعی – آقای هاشمی اصلا بحث روی آقایان نیست ، مسأله انتخابات است .
رئیس – خودش می خواهد شما که حرفهایتان را زدید و من جداگانه شنیدم یک پیشنهاد دیگر شده عده ای از آقایان امضاء کرده اند که یک هفته این پرونده ساکت بماند ( یکی از نمایندگان – به کمیسیون تحقیق برود ) کمیسیون تحقیق فایده ای ندارد ( ابوالفضل موسوی تبریزی – در کمیسیون تحقیق در مورد صلاحیت بحث نشده ) اینها هیچکدام در آئین نامه نیست ، فقط برای حل موضوع است ، من اگر مسأله حل نشود با همین آئین نامه موجود امروز مسأله را تمام می کنم ( احمد کاشانی – یک هفته مسکوت بگذارید ) مسکوت هم نمیسود بماند ، میگوید طرح یا یک لایحه می تواند مسکوت بماند . این  نه طرح است و نه لایحه ، ماده 118 نوشته است هر طرح یا لایحه ای که تقاضای مسکوت ماندن آن بشود آقایان اولا تکلیف تبریز را معلوم کنید ، تبریز یک شهری نیست که بی نماینده در اینجا باشد نماینده های آنجا باید بیایند . و ثانیاً در این یک هفته فاصله هم چیزی بدست نمی آید نقطه مبهمی وجود دارد که آقای دادمان می گوید در فضای مجلس حرفهائی زده شد که مایل است یک موافق و یک مخا لف نفری پنج دقیقه صحبن کنند .
ابوالفضل موسوی تبریزی – بعنوان موافق می توانم آنچه راکه می دانم شهادت بدهم .
یکی ار نمایندگان – آقای هاشمی اول در مورد کل انتخابات رأی گیری بشود .
رئیس- خیر ، دو رأی گیری و با انتخابات هم موافقند رأیشان را در دو گلدان جداگانه بیندازند فعلا من اینرا از مجلس می خواهم . آقایانی که موافقند دو وقت پنج دقیقه درباره آقای دادمان موافق و مخالف اینجا صحبت بشود قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد.
بابا صفری – این شیوه ای که شما دارید رأی گیری می کنید که مخا لف و موافق صحبت کنند درست نیست من شیوه بهتری سراغ دارم .
رئیس – بنویسید بدهید ما تنفس دادیم که شیوه هایتان را بگوئید . هر کس با آقای دادمان مخا لف است صحبت کند .
منشی – آقای محلاتی بفرمائید .
محلاتی -  بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، برادر رحمان دادمان فرمانده سپاه تبریز بودند . من هم وقتی تشریف آوردند خیلی  خوشحال شدم و حتی از ایشان خواستم که در کمیسیون دفاع هم بتوانم از وجودشان استفاده کنیم ، بعد با مسؤولین سپاه مسأله ایشان را مطرح کردم ، دیدم که مسائلی دارند قرار بود به من گزارش بدهند . گزارش ندادند، من ا لان در حین تنفس رفتم با مسؤول سپاه با مسؤول مناطق شهرستانها و مسؤول منطقه آذربایجان با هر سه صحبت کردم  یک سلسله مدارکی در انتخابات بهره گرفته و بریوارهای تبریز هم شعارهایش هست و این بر خلاف ضوابط سپاه بوده دوم این که ایشان شخص قدرت طلبی است . سوم اینکه مسائل روشنفکری تمایل به لیبرا لیسم و این مسائل در وجود ایشان است . مسأله دیگری هم که برای ایشان نقل کردند و سندش هست چند نفر از گروه میثم ، مجاهدین را ایشان مأموریت داده اند و فرستاده اند به جبهه و در اهواز آنها دستگیر شده اند نتوانسته دلایلی بیاورند از برای اینکه این عمل خلاف خودشان را توجیه کنند ، این مسائلی بود که همین ا لان سپاه بمن گفت من به حکم وظیفه شرعی که داشتم ( من نمیگویم اینها ثابت است ) من از آنهائی بودم که تقاضا کردم این پرونده یک هفته دیگر در کمیسیون تحقیق بررسی بشود از نظر صلاحیت ایشان و بعد رأی داده بشود . این خلاصه نظریه بنده است خودم هم نظری نداشتم ، عین جملاتی بود که ا لان از مسؤولین سپاه سؤال کردم و خدمت آقایان عرض کردم ، وا لسلام .
رئیس – آقای موسوی خوئینی ها موافق بفرمائید .
موسوی خوئینی ها -  بسم الله ا لرحمن ا لرحیم ، با توجه به اینکه خراب کردن شخصیت افراد حتی پنج دقیقه برایش زیاد است در یکدقیقه میشود فردی را شخصیتش را خراب کرد ، اما دفاع از آن شخصیت و دفاع از اتهامات وارده ، طبیعی است که پنج دقیقه وقت خیلی برایش کم است ، لذا من فکر کردم که در این پنج دقیقه هیچ مطلبی را نمیتوانم بگویم و به یک جائی برسانم ، راجع به اینکه سوابقی که من از ایشان دارم و فعالیتهائی که مشترکاً ما داشتیم پیش از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب در جریان اشغال لانه جاسوسی در جریان مسؤولیت ایشان در همین رابطه در تبریز در زمانی که فرمانده سپاه بوده ، هر یک از اینها بحث هائی است که مفصل میتوانم از قدم به قدم رفتار ایشان شواهدی ذکر کنم که اصلا این حرفهائی که آقای محلاتی میزنند ( همانطور یکه خودشان هم فرمودند ) این فقط یک چیزهائی است که گفته شده و خود ایشان هم روی آن نظر ندارد، ا لبته بعنوان اینکه گفته شده سپاه حق داشته روی آن بررسی و تحقیق بکند ولی در حال حاضر اینها هیجکدام مسأله ثابت شده در مورد ایشان و شخص ایشان نیست ، من تنها میتوانم بگویم که من شهادت میدهم بر اینکه ایشان هیچگونه ارتباطی بعد از پیروزی انقلاب با گروههای سیاسی منحرف و منافق نداشته ، تنها چیزی که هست مسائل قبل از پیروزی انقلاب است این نکته را جا لب است که بگویم در زمانی که اگر کسی در طیف مبارزات ضدنمیآید ، چه مسأله مجاهدین و غیر مجاهدین ، اگر شرکت نمیکرد یا یک فرد ساکت بی تفاوت خنثائی بود ، یا آدمی بود که در طیف همکاران رژیم شناخته میشد ، حا لا جالب است که امروز بیایند بگویند که یک فردی چون در یک روزگاری با گروه منافقین در پیش از پیروزی انقلاب همکاری داشته ، پس بنا بریان علامت سؤال رویش است بسیاری از روحانیون معظم ما در همین ارتباط اصلا دستگیر شدند ، لأیت الله طالقانی ، آیت الله منتظری خود آقای هاشمی رفسنجانی ، آقای مهدوی کنی  بسیاری از اینها در همین روابط با واسطه یا بیواسطه اکثراً دستگیر شدند . حا لا اینرا بعنوان یک نقطه جرم مطرح کردن خیلی خلاف انصاف است . آقای رحمان دادمان را پیش از پیروزی انقلاب من میشناختم مسامان ومتدین و در آن روزگار به تصور اینکه مثل همه گروه کجاهدین ،یک گروه مسلمان مبارز ضد رژیم بودند در آن گروه همکاری میکردند با عضو بودند که ا لبته ایشان عضو نبوده ، یا سمپانی داشتند نسبت به آنها و یعد از مسأله تغییر مواضع بسیاری از روحانیون در همان موقع فهمیدند اشکال از اساس خود سازمان است ، لذا از همانموقع مخا لفین ( از سال 54) مخا لفتشان را با سازمان مسلمان مثل روحانیون عالیمقام از همان سال 54 فهمیده باشند که مجاهدین منحرف هستند . این  توقع فکر نمیکنم توقع صحیحی باشد ، بسیاری در همانکوقع فهمیدند ، حتی بسیاری بعد از گذشتن مدتی از پیروزی انقلاب فهمیدند که اینها منافقند و دروغ میگویند و همه حرفها مزخرف است که اینها بعنوان مجاهدین شروع کرده اند بنا براین ایشان از پیروزی انقلاب به اینطرف هیچ نقطه ضعفی در این رابطه نداشته است ا ما مسأله اینکه قدرت طلب است و از این چیزها ، خوب ، از این حرفها می شود برای هر کسی ساخت ، قدرت طلب است ، انحصار طلب است ، مگر این حرفها ی قدرت طلب و انحصار طلب را نسبت به خود همین آقایانی که در مسؤولیتهای عالی کشور هستند ، مگر همانها نمیگفتند و بعد اعلامیه های مجاهدین را علیه ایشان به د لیل اینکه بعد از پیروزی انقلاب هیچگونه همکاری نداشته، خود مجاهدین اعلامیه هائی علیه ایشان میداند و میگفتندایشان سمپات حب حاکم است ، و از این قبیل حرفها ، لذا من شهادت میدهم بر اینکه جوانی مسلمان ، متعبد و متدین و در خط ا مام و هیچگونه گرایش انحرافی و سیاسی و مذهبی در ایشان وجود ندارد.
رئیس- بسیار خوب ، دیگر بحث اضافی نمی شود . آقای بابا صفری هم که پیشنهادی نوشته اند ، همان پیشنهاد دیگران بود که بمن گفته بودند اینجا یرای اصل ا نتخابات رأی گیری بشود بعد برود به کمیسیون تحقیق و روی اشخاص صحبت بشود و من گفتم چون در موقع طرح مجلس کسی روی اشخاص صحبت نکرده ، ما اصلا راه آئین نامه ای برای آن مسأله نداریم و روی اشخاص فقط میشود رأی بدهیم ، بنا براین دو گلدان مأموران بردارند هر گلدانی بنام آقای موسوی ، گلدانی بنام آقای دادمان ، کسانی که موافق اعتبار نامه هر کدام از این دو هستند رأی خودشان را به آنجا بیندازند ، رأی سفید  علامت  موافقت ، کبود علامت مخا لفت ن زرد ممتنع ، فقط برای اعتبار نامه رأی می گیریم ، آقایانی هم که جدید آمده اند یعنی اعتبار نامه خودشان تصویب نشده می توانند رأی بدهند . 195 نفر در مجلس حضور دارند کسانی که بیرون تشریف دارند بگوئید بداخل تشریف بیاورند تا رأیها را می شمارند یکی دو برنامه داریم انجام می دهیم .
9- تصویب اعتبار نامه آقای سید جلیل سید زاده یزدی از کرمانشاه
رئیس – اعتبار نامه آقای سید جلیل سید زاده یزدی از کرمانشاه از شعبه مطرح است . آقای ناطق نوری برای گزارش شعبه تشریف بیاورند.
منشی آقای ناطق نوری نیستند بجای ایشان آقای در تشریف آوردند.
دری نجف آبادی ( نایب رئیس شعبه 8) بسم الله ا لرحمن ا لرحیم .
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
پرونده ا نتخاباتی آقای سید جلیل سید زاده یزدی از حوزه ا نتخابیه کرمانشاه در ساعت ده و سه چهارم صبح روز یکشنبه مورخ 1/6/60 در شعبه 8 رسیدگی و باتفاق آراء تصویب شد .
رئیس – اعتبار نامه آقای سیدزاده از کرمانشاه مطرح است .کسی اعتراض ندارد  اظهاری نشد ) اعتبارنامه آقای سیدزاده تصویب شد ( نمایندگان – الله ا کبر ، الله ا کبر ، الله ا کبر ، خمینی رهبر، مرگ بر ضد ولایت فقیه ن مر گ بر آمریکا)
10 – تصویب اعتبار نامه آقای عزت الله دهقانی از تربت جام
دری نجف آبادی – بسم الله ا لرحمن ا لرحیم .
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
پرونده ا نتخاباتی آقای دهقانی از تربت جام مطرح است ( اظهاری نشد ) معترضی نیست  بنابراین اعتبار نامه آقای دهقانی تصویب شد ( نمایندگان -  الله ا کبر ، الله ا کبر ، الله ا کبر ،خمینی رهبر ، مرگ بر ضد ولایت فقیه ، مرگ بر آمریکا ) خوب ، آقایان تا آراء را می شمارند ما می توانیم بحث بعدی مان را شروع کنیم برای انکه تا ظهر وقتی نمانده است آقای حجتی ا لان نیستند چون ایشان نه پرونده آقا ی فهیم اعتراض داشتند ، بنا براین نمی توانیم پرونده آقای فهیم را مطرح کنیم .
11- طرح مجدد پرونده ا نتخاباتی آقای مهیمی از کهنوج و موکول شدن آن به پس از آزادی ایشان از زندان
رئیس – آقای موسوی تبریزی اگر مطلبی به پرونده آقای مهیمی از کهنوج دارید بفرمائید.
ابوالفضل موسوی تبریزی – بسم الله ا لرحمن ا لرحیم .
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
گزارش کمیسیون تحقیق در مورد اعتبارنامه علی مهیمی نماینده کهنوج که در تاریخ 25/6/1359 به هی.ت رئیسه گزارش شده بود ، و بدلیل نقص پرونده متوقف مانده بود . پس از تأیید فرمانداری و تکمیل اعتبار نامه اینک مجددا به مجلس گزارش میشود :
پرونده ا نتخاباتی کهنوج و اعتبار نامه آقای علی مهیمی که در شعبه 8 رد و به کمیسیون تحقیق ارجاع شد، در طی چند جلسه مود بررسی قرار گرفت و آقای مهیمی برای ادای توضیحات در کمیسیون حضور بهمرسانید ( این گزارش است که مربوط به کمیسیون تحقیق سال 59 است ) و بعد از استماع دلائل ایشان و بررسی شکایتها پرونده ایشان باتفاق آراء رد گردید .( آنموقع پرونده را رد کرده بودند مضافاً بر اینکه نقص ا نتخاباتی هم داشته است که آن بعداً تکمیل شده یعنی فرماندار عوض شده و نقص ا نتخاباتی آ تکمیل شده است ) خلاصه پرونده از این قرار است :
1- ا نتخابات کهنوج در تاریخ 24/12/1358 برگزار گردیده و از 23968 رأی آقای علی مهیمی با 14221 رأی در دور اول ا نتخاب میشود .
2- بعد از اعلان نتیجه چندین نفره  شکایات به انجمن نظار میرسد که در تاریخ 27/12/58 مورد رسیدگی و ناوارد تشخیص داده میشود.
3- در تاریخ 28/12/58 انجمن نظار و هی.ت اجرائی گزارش ا نتخابات را تهیه و دستور صدور اعتبار نامه  به نام ایشان را امضاء می نماید .
4- اعتراضات و شکایات به وزارت کشور می رسد و وزارت کشور رسیدگ ی به آنها را به فرماندار ارجاع می نماید و همجنین اعتراضاتی به صلاحیت آقای مهیمی می شود . بخشداری کهنوج طی نامه ای ضمن رد تخلف در ا نتخابات موارد اعتراض به صلاحیت آقای مهیمی را تأیید می نماید.
5- د لیل عدم صلاحیت آقای مهیمی بر پایه شکایتی است که آقای حسین پور سالاری رقیب ا نتخاباتی ایشان در رابطه با سوابق نامبرده به وزارت کشور ارائه داده است . د لایل از این قرار است :
1-همکاری حاج علی مهیمی با جنایتکار معدوم رحیم علی خرم .( در مورد کشور و صنعت ).
2- در تاریخ 11/1/59 نامه ای از آقایان علیرضا صدر دادستان انقلاب اسلامی جیرفت خطاب به آقای مهدوی ارسال شده که 15 برگ از اسناد مربوط به شکت (( ایران شهر یاران )) را فرستاده است که خلاصه آن به شرح زیر است :
شرکت ایران شهریاران محمود رضا پهلوی که آقای علی مهیمی بعنوان مدیر عامل و فرزندانش صمصام نظام و بهادر نظام و عبدا لامیر مهیمی از شرکاء آن میباشد و از اداره ثبت شرکتها به شماده (22466) تاریخ 2/5/54 اخذ شده است ، تقدیر می شود ( که اسناد شریک اینها به این شماره و این تاریخ موجود است .)
سوابق ایشان در منطقه کاملا مشخص است . ایشان سر دسته خوانین مهیمی منطقه جیرفت می باشد و فرزندانشان آقا یبهادر نظام و چند نفر دیگر بطرف سپاه پاسداران تیراندازی کرده و 2 نفر از پاسداران را زخمی نموده اند ( که آنموقع که این را در کمیسیون تحقیق ، تحقیق کردیم آنموقع هم پاسدارها در بیماستان بودند ) از بهادر نظام دهها مدرک مورد سرقت مسلحانه و اخاذی مسلحانه موجود است که بسیاری از آن در همین اواخر و بعد از انقلاب بوده است و هم اکنون فراری و تحت تعقیب است . کمیسیون بدلائل فوق ا لذکر صلاحیت آقای مهیمی را برای نمایندگی از طرف مردم کهنوج باتفاق آراء رد نمود .
یک جمله در توضیح بگویم ا لبته مسائلی هم بوده که بد لیل حفظ عفت مجلس ما آن مسائل را در گزارش کمیسیون مجلس ننوشته ایم . اینسابقه صلاحیت آقای مهیمی است . حا لا نمایندگان خود دانند .
رئیس – مثل اینکه آنموقع ایشان مخا لفی هم داشته است وگویا درمجلس مخا لف و موافق هم صحبت کرده اند من آنموقع در مجلس نبودم . بد لیل همان امضاء نداشتن اعتبار نامه بحث موقوف مانده است . حا لا خود ایشان هم که نیستند و با اعلان ما هم نیامدند و نامه هائی هم که نوشتیم نیامدند لذا مجلس رأی می گیرد و مخا لف و موافقینی هم صحبت نمی کنند .
هادی – آقا بیچاره در زندان است و نمی تواند بیاید .
رئیس – این حرف دیروز زذه شد ولی اثبات نشد ، مأموران گلدانها را بردارند و برای اعتبار نامه آقای مهیمی رأی بگیرند . کارت سفید علامت موافقت و کارت کبود علامت مخالفت و کارت زرد هم علامت ممتنع است .
بابا صفری – من پیشنهاد می کنم که این موضوع یک هفته به تعویق بیفتد و تحقیق شود که اگر در زندان نبود بیاید و از خودش دفاع کند .
احمد کاشانی – این رأی گیری صحیح نیست .
رئیس – نامه ای به مجلس رسیده است که حا لا بدست داده اند در این نامه اعلام می کند که آقای مهیمی در زندان هستند .
عطاری – بدون اجازه شما می توانستند اینکار را بکنند ؟
رئیس – اجازه نمی خواهد اطاع باید بدهند . یعنی آنموقع که حکم بازداشت صادر شده اطلاع داده اند. بهر حال رأی گیری نکنید چون ایشان باید از زندان بیایند و از خودشان دفاع بکنند .
فؤاد کریمی – اعلام رأی شده و نمی توانید برگدانید .
رئیس – ما تا تاریخ نمی دانستیم که ایشان زندان هستند. ولی ا لان رسماً اطلاع دادند و نامه رسمی آمده با تاریخ و شماره هم نوشته شده که ایشان در زندان هستند و باید تکلیف او را روشن بکنند . بنا براین رأی متوقف است .
( نتیجه رأی گیری ا نتخابات تبریز )
رئیس – حالا نتیجه استخراج آراء ا نتخابات تبریز . آقای سید محسن موسوی مجموع آرائی که داده شده 186رأی) آراء موافق (109) رأی ،آراء مخا لف (52رأی )، ( آراء 25 رأی ) بنا براین ، اعتبارنام آقای موسوی تصویب شد . ( نمایندگان -  الله ا کبر ، الله ا کبر ، الله ا کبر ، خمینی رهبر ، مرگ بر ضد ولایت فقیه ، مرگ بر آمریکا ).مج.وع آرائی که برای آقای دادمان داده شده ( 179 رأی) آراء موافق (56 رأی ) آرء مخالف (68 رأی ) آراءممتنع (55رأی ) بنا براین اعتبار نامه آقای دادمان تصویب نشد .
ا ما در مورد اینکه آقای دادمان در ا نتخابات می توانند شرکت کنند یا نه ؟ مجلس نظری نداده چون (52) نفری که به آقای موسوی رأی مخا لف داده اند ، آنها ممکن است نظرشان بعنوان مخا لفت با اصل ا نتخابات بوده یا ا شخص آقای موسوی . بنا براین معلوم می شود که مجلس اصل ا نتخابات را درست می داند چون آقای موسوی را قبول کرده است . در مورد آقای دادمان هم ممکن است خیلی آراء مخا لف ایشان بخاطر اصل ا نتخابات باشد ، این است که مجلس رأی نداده و آقای دادمان می تواند در ا نتخابات مجدد شرکت کند .
12- طرح پرونده ا نتخاباتی آقای مرتضی فهیم نماینده کرمان
رئیس – گزارش کمیسیون تحقیق در مورد آقای فهیم کرمانی مطرح است مخبر کمیسیون تحقیق برای دادن گزارش تشریف بیاورند .
سید ابوالفضل موسوی تبریزی ( مخبر کمیسیون تحقیق ) بسم الله ا لرحمن ا لرحیم .
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
پرونده ا نتخاباتی آقای مرتضی فهیم کرمانی از حوزه ا نتخاباتی کرمان که بد لیل اعتراض آقای حجتی کرمانی به کمیسیون تحقیق ارجاع شده بود ، در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و چون د لائل آقای حجتی کرمانی را در در اعتبار نامه نامبرده وارد ندانست اعتبار نامه آقای فهیم کرمانی را با اکثریت آراء (11رأی موافق )و ( 1 رأی مخا لف ) و (2 ر.ی ممتنع ) تأیید نمود.
مخبرکمیسیون – سید ابو ا لفضل موسوی تبریزی
رئیس – آقای حجتی بعنوان مخا لف صحبت بفرمایند .
حجتی کرمانی – بسم الله ا لرحمن ا لرحیم . قولوا ا لحق و لو علی ا لفسکم .من این حرفهائی که می خواهم بزنم در حقیقت (( علی الفسکم ) است چون ما با آقای فهیم یکی هستیم و یک نفس واحد حساب می شویم ان شاءالله این یک نحوه جهاد با نفس است و مبارزه و امیدوارم که همه برادران دقت کنند و مسأله را خالی از این مسائل جاری و خط و این چیزهائی که مطرح است با لاتر از این جو مسائل را بررسی کنیم . من اول تذکر ی می دهم که این مخا لفتهائی که در این مجلس برادران با هم دارند من خودم یک نظری در باره این مخا لفتها دارم . تا آنجائی که بین برادران و خواهران مسلمان مطرح است . اینرا می گویم برای اینکه گروههای مخا لف ن ضد انقلاب آنهائی که دوست دارند مسائل خانوادگی ما را و خودمانی ما را بنفع خودشان با علیه جریان انقلاب یک سوژه ای قرار بدهند و بخواهند علیه هر کدام از ما پاله هر کدام از ما بنفع خودشان بهره گیری کنند ن اینرا من می خواهم تذکر بدهم که یک آب پاکی روی دست آن گروهها ریخته بشود و آنها بدانند که این مسائل مربوط بخود ما است و دیگران حق فضولی درباره مطاب ما را ندارند . بنابراین آنچه که در این ملس میگذرد ، لا اقل در باره مطالبی که من خودم در گذشته گفته ام یا ا لان دارم می گویم یا در آینده خواهم گفت ، در حقیقت فوقش اگر خیلی هم رودرروئی باشد با افراد یا با مسائلی که صحبت میشود یک صحنه کشتی است که دو نفر با هم کشتی می گیرند و هر چه هم فن دارند بکار می برند که آن یکی را پشتش را خاک برسانند ولی وقتی که طرف پشتش بخاک رسید از نظر من هیچ مسأله ای اتفاق نیفتاده و باز ما از قهرمانان کشتی کشورمان باید یاد بگیریم این مسأله را که بعد صمیمانه دست بدهیم بدست هم و روی همدیگر را ببوسیم . این سنت که بین کشتی گیر ها هست باید برای ما که در این مجلس هستیم یک سنت باشد . ما از این مردانگی های سنتی کشورمان ، از این پهلوانهای کشورمان یاد بگیریم . وقتی که صحبت میشود و از این قبیل چیزها هم شده منتها متأسفانه چون بعد آنرا مردم نمی بینند که وقتی که با هم مخا لفت ممی کنیم بعد با هم می نشینیم صحبت می کنیم ، همین پریروز با برادرمان آقای زائری نشسته بودیم و در دل می کردیم و از این قبیل چیزها آنطور تصورات شیطنت آمیزی میشود که خدای نکرده بین برادران مسلمان مسأله ای هست . بنا براین ، این مخا لفت یکنوع کشتی گیری است ، ا بته من به آقای فهیم می خواهم بگویم که در این کشتی من همه فن ها را بکار نمی برم و ایشان را نمی خواهم پشتش را بخاک برسانم ن خدا رحمت کند مرحوم پوریای ولی را که آنهم باز یک سنتی به ما یاد داده که بعضی اوقات با مردانگی …
رئیس – یک کمی هم وارد موضوع بشوید .
حجتی کرمانی – این خود موضوع است و مسأله یک کشتی است که می خواهم مطرح کنم در این کشتی حقایق باید عریان بشود نه اشخاص.
تذکر دوم که اینرا باز مقدمه عرض می کنم و تأکید می کنم که در جریانی که من می خواهم صحبت کنم متأسفانه سوء استفاده هائی گروهها از این مس.له کرده اند و من باز دو مرتبه تأکید می کنم و اصرار دارم بر اینکه این مسأله را آنها حق نداشته اند از اول ، و ا لان هم حق ندارند که بهانه کنند و یک تبلیغاتی علیه ارگانهای انقلابی ما یاد افراد ما انجام بدهند ، منتها یک تذکر هم می خواهم به خودمان بدهم به ارگانهای انقلابی ، به مجلس ، به دادگاههای انقلاب به همه افراد که ما اگر چنانچه یک واقعیتهای تلخی در گوشه و کنار مملکت می گذرد که احیاناً پای ماگیر می کند یا دادگاه انقلاب پایش گیر می کند یا شخصی از افراد ما پایش گیر می کند ، ما سعی درکتمان نداشته باشیم برای اینکه این به ضرر ما بنظر من تمام میشود چون یک واقعیتهائی نیک جریانات واقعی وجود دارد که مثلا مردم کرمان می دانند . ما که سعی می کنیم آنرا کتمان کنیم ، فلان گروهک سعی می کند با تکیه به آن واقعیت این را بردارد و چند دروغ هم به آن اضافه کند و عروسک درست کند و بر ضد دادگاه انقلاب ، بر ضد شخص ، بر ضد ارگانهای انقلاب منتها تکیه اش به یک مقدار واقعیت است . یعنی صد تا دروغ می گوید ولی دوکلمه راست هم در حرفهایش هست و تکیه اش هم روی همان دو کلمه راست است . ما این درس را بگیریم بطور کی در انقلابمان که سعی نکنیم آن چیزهائی که اتفاق می افتد احیاناً در گوشه و کنار مملکت مخفی کنیم و خیال کنیم که این مخفی می ماند نه ، اینطور نیست ، یک سری انحرافات و یک سری اشتباهات است که اینها را باید برادرانه ن منصفانه صحبت منیم و اگر این اشتباهات  وجود دارد واقعاً رفع کنیم ما که با هم دعوا نداریم . من این آیه را می خوانم . اعوذ بالله من ا لشیطان ا لرجیم ( انا انزلنا ا لیک ا لکتاب با لحق لتحکم بین ا لناس بما ا ریک الله و ال تکن للخائنین خصیما )) خوب می دانیم که این آیه بر ضد یک مسلمان و بنفع یک یهودی نازل شده و این از ا فتخارات قضای اسلامی و پیغمبر و تاریخ ماست . یک دزدی شده بود و مسلمانها می خواستند این دزدی را از دامن خودشان دفع کنند و بگویند یهودیها اینکار را کرده اند ، دشمنان ما این کار ار کرده اند ، آیه نازل شد نه بابا خودتان بودید ن دشمن نبوده به پیغمبر هم می گوید که ما این قرآن را بر تو نازل کردیم برای اینکه به حق حکم کنی و به نفع خائنین ( که در اینجا خائنین مراد خود مسلمانها هستند خود انقلابیون هستند ) به نفع خائنین تو دشمنی با یهودیها نکن (( واستغفرالله ان الله کان غفوراً رحیماً )) این یک اصل باید باشد در قضاوتهای ما ، طرفدار حق باشیم و او این حق در دشمن ما باشد ا ام هم بارها و بارها کراراً و کراراً این نصیحت هم یک حرف حسابی دارد قبول کنید . اگر دوستتان هم یک عیبی دارد و به شما گفتند آن عیب را قبول کنید . چرا ما از این روش اسلامی که ا مام هم پیوسته تأکیید کرده نباید پیروی کنیم ؟ وقتیکه اینطور شد دشمن خلع سلاح میشود و او به تو ایمان می آورد ن می بیند که تو علیه خودت اینطور قضاوت می کنی علیه دوست دیرینه ات اینطور ی حرف میزنی ن به تو بیشتر ایمان می آورد .
من همانطور که اشاره کردم با آقای فهیم 20 سال است که دوست هستسم ا لان هم دوست هستیم . ولی حق و واقعیت هم از من با لاتر است و هم از آقای فهیم .
گله ای از کمیسیون تحقیق است که من رفتم در این کمیسیون ، و یکی دو نفرشان خواب بودند و بقیه هم بحرف من گوش ندادند و بعداً هم گفتم که آقا ، این پرونده را شما باید از دادگستری کرمان بخواهید در حالی که پرونده را نخواستند به خود آقای هاشمی هم مراجعه کردم برادر بزرگوارمان جناب حجت ا لاسلام موحدی هم که نماینده کرمان هستند با ایشان هم صحبت کردم ایشان هم تأکید داشتند به اینکه پرونده از دادگستری کرمان خواسته بشود. و ایشان هم رفتند در کمیسیون تحقیق صحبت کردند ولی آقایان هیچ توجهی نکردند ، دادگستری کرمان هم به افرادی که مراجعه کرده بودند گفته بود که اگر کمیسیون تحقیق  از ما بخواهد ، ما این پرونده را خواهیم فرستاد ولی این آقایان کاری نکرده اند . حا لا من نمی دانم این کمیسیون باز هم می تواند مدعی بشود که من تحقیق کرده ام با اینکه مسأله روشنی بوده است . من رفتم از من نپذیرفتند از آقای موحدی که خودش نماینده کرمان است و وارد به این جریا است چرا از او نپذیرفتید ؟ خوب ، تلگرافی می خواستید خود آقای هاشمی هم به ایشان گفتند باز حرف ایشان را هم گوش نکردند ،گفتیم آقا ، این پرونده در کرمان هست شما از دادگستری کرمان بخواهید تا مسأله روشن بشود . هم برای من هم برای خود آقای فهیم ، هم برای مجلس ، هم برای مردم کرمان این مسأله روشن بشود.اصل قضیه را من ا لان اشاره می کنم ولی چون همینطوری که عرض کردم نمی خواهم که ملاء همه چیز مسائل گفته بشود و شاید خود آقای فهیم صلاح دانستند بگویند لذا من اشاره ای به این مسأله می کنم و همانطوری که قبلا هم در یک مصاحبه ای (7-8ماه پیش که مسأله اتفاق افتاده بود یادم نیست ) آنوقت هم اعلام کرده بودم این را بصورت یک سؤال از دولت تقدیم رئیس محترم مجلس می کنم ( که بصورت یک سؤال از دولت در رابطه با مسأله کرمان مطرح شده است ) و من از دولت و مقامات قضائی می خواهم که این مس.له را سریعاً رسیدگی کنند و به مجلس گزارش بدهند.
مسأله این بوده است که یک ترور در کرمان اتفاق می افتد که شخصی بنای آقای علی فدائی که معلم بوده است در آنجا ترور میشود و مقدمات مؤخرات این ترور در مجموع دادگاه انقلاب اسلامی کرمان را زیر علامت سؤال قرار می دهد درباره این مسأله در تهران هم من شخصاً جلو منزل ا مام با جناب آقای موسوی اردبیلی صحبت کردم . با آقای قدوسی هم صحبت کردم این آقایان هم در جریان بودند و آنها گفتند که ما یک دادگاه مخصوصی برای این پرونده قرار می دهیم که چون مس.له اتهام دادگاه انقلاب اسلامی کرمان مطرح است و مسأله یک قسمتش روی دادگاه انقلاب اسلامی کرمان هست ، دادگستری کرمان خودش جرأت اینکه این کار را بکند ، ندارد این مطلبی بود که خود آقای موسوی اردبیلی به خود من گفتند . بنابراین یک دادگاه انقلاب خاص برای این کار قرار می دهیم تا این پرونده رسیدگی بشود . آقای قدوسی هم که در همانجا کنار ایشان ایستاده بودند من به ایشان گفتم که آقا ، این کار را بکنید .خونی پایمال میشود معلوم نیست ، مسأله روشن نیست ن برای خودما هم مبهم است و شما این مسأله را روشن کنید . آقای قدوسی هم قول دادند ( یکی دو نفر از برادرانی که در اینجا بودند ) گفتند یکی از این دو نفر را می خواهیم بعنوان دادگاه انقلاب کرمان بفرستیم که پرونده قتل فدائی در کرمان روشن بشود ن ولی این کارها انجام نشد.
من تقاضا یم اینست که مجلس صبر کند تا اینکه ایندادگاه در کرمان تشکیل بشود  و پرونده قتل فدائی در رابطه با دادگاه انقلاب کرمان روشن بشود ، و مسأله ، هم از نظر مردم کرمان ، هم از نظر کسانی که در این رابطه هستند مخصوصاً از نظر خانواده های داغداری که این قتل انجام شده است و همچنین بچه هائی که این بیچاره دارد معلوم بشود که این خون به گردن چه کسی است ؟ ا لبته من سؤا لم را تقدیم ریاست مجلس می کنم و تقاضای من همین بود که تصویب این پرونده را بگذارید یا اینکه کمیسیون تحقیق پرونده را از دادگستری کرمان بخواهد و دو مرتبه کمیسیون تحقیق روی پرونده بررسی بکند ، آنوقت نظر بدهد یا اینکه تصویب پرونده باشد بعد از آنکه دولت به مجلس بیاید و این سؤال را جواب بدهد. و همچنین مقامات قضائی بیایند جواب بدهند که من از آنها خواسته ام که این مسأله را جواب بدهند . من عرض دیگری ندارم امیدواریم که بعد از جلسه هم بدانند که ما باز با آقای فهیم می نشینیم صحبت می کنیم و روی هم را هم می بوسیم . وا لسلام علیکم و رحمت الله .
رئیس – صحبت آقای حجتی تمام شد . آقای فهیم یکساعت وقت دارند امروز نمیشود فردا اول وقت می توانند صحبت بکنند . در مورد کمیسیون که به من مربوط میشود آقای حجتی به من گفتند . من گفتم که این حق کمیسیون تحقیق است اگر کمیسیون تحقیق تشخیص داد که نیاز به تحقیق دارد پرونده را می خواهد ، اگر هم تشخیص نداد ، خودشان می دانند . اسامی غائبین خوانده بشود .
منشی – بسم الله ا لرحمن ا لرحیم – جلسه روز یکشنبه مورخ 1/6/60 شامل چهار مرخصی ، یک مأمور ، پنج بیمار و سه مجروح است و 8 عائب غیرموجه .
غائبین غیرموجه آقایان : مهدوی بازرگان از تهران – مریم بهروزی از تهران – مهددی کرمی از دشت آزادگان – گلزاده غفوری از تهران – لاهوتی از رشت – معزی از ملایر ضمناً آقایان سالمیتان و غضنفر پور طبق معمول از تاریخ عزل رئیس جمهور تا بحال غائب هستند قرار شد از این پس در صورت اسامی غائبین نامشان خوانده نشود. بشرط حضور نامبردگان در مجلس نامشان اعلام میشود . فعلا تا اعلام بعدی غائب هستند.
تأخیرهای غیر موجه :
آقایان : فومنی حائری (17 دقیقه )معصومی (17 دقیقه )، خزاعی (20 دقیقه ) علم ا لهدائی( 20  دقیقه ) ، فؤاد کریمی (20 دقیقه ) ، خانم طالقانی (21 دقیقه ) ، انصاری راد (22 دقیقه ) ، سید حسن حسینی طباطبائی (23 دقیقه ) محمد نوروزی (31  دقیقه ) آل سید غفور (34 دقیقه )، رجبعلی طاهری (40 دقیقه ) اکرمی (47  دقیقه ) اسدی نیا (47  دقیقه )، عزت الله سحلبی (135 دقیقه ) ، عزت الله دهقان (175 دقیقه )
13- پایان تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
رئیس – جلسه و برنامه فردا اول ادامه همین بحث پرونده آقای فهیم است و بعد لایحه بازسازی مطرح است و ساعت شروع جلسه هم 8 صبح است.
(جلسه در ساعت دوازده و بیست دقیقه پایان یافت)
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی