جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 148 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 148 )

  • یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۶۰

جلسه یکصدوچهل وهشتم                                                     3  خرداد ماه 1360هجری  شمسی
                                                       بسمه تعالی               19 رجب ا لثانی 1401 هجری قمری
                                        مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی                                                                                                   
                  صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزیکشنبه سوم خرداد ماه1360
فهرست مندرجات
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2-بیانات قبل ازدستور آقایان اعظمی  لرستانی ،موسوی لاری و تاتاری .
3-بیانات  آقای رئیس در مورد تذکرات آقای  همتی و کشیده شدن مطالب آقای حجتی به روزنامه ها .
4- تصویب  قانون حذف ‹‹فرمان همایونی ››
5- ارجاع لایحه اخذ صدور پروانه دریانوردی  به کمیسیون راه و ترابری  برای تصویب آن به مدت 2 سال.
6- اجازه تفویض اختیار به کمیسوین اقتصاد ودارائی برا یتصویب لایحه راجع به ترانزیت  کالا از کشتی به گمرکات  داخل کشور برای مدت  2 سال.
7- اعلام وصول طرح 20 نفر از نمایندگان در مورد سواد آموزی وریشه کن کردن ببیسوادی  وارجاع آن به کمیسیون و اعلام ختم جلسه وتاریخ تشکیل ودستور جلسه آینده .
جلسه  ساعت هفت  و چهل  و پنج دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی  تشکیل شد :
1- اعلام رسمیت جلسه وتلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم .باحضور 180 نفر جلسه رسمی است .دستور جلسه قرائت شود .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .دستور جلسه یکصد و چهل  و هشتم روز یکشنبه  سوم خرداد ماه 1360 هجری شمسی مطابق با  نوزدهم رجب 1401 هجری قمری.
1-تلاوت کلام الهل مجید .
2-نطقهای  قبل ازدستور .
3-ادامه بررسی گزارش کمیسیونهای اداری واستخدامی و امور قضائی در خصوص لایحه  حذف عبارت ‹‹فرمان همایونی ›› در قوانین ومقررات مربوط به  انتصاب افراد به بعضی از مقامات کشور .
4- گزارش  شور دوم  کمیسیونهای امور اقتصادی و دارائی و راه و ترابری در خصوص لایحه  اخذ هزینه  صدور پروانه دریانوردی .
5- اجازه تفویض اختیار هب کمیسوین امور اقتصادی و دارائی در خصوص  لایحه  راجع به ترانزیت کالا از کشتی به گمرکات  داخل کشور بدون اخذ  سپرده  نقدی  ویا ضمانت نامه بانکی برای مدت دو سال.
6- اعلام اسامی غائبین ودیرآمدگان  .
7- اعلام ختم جلسه وتاریخ و برنامه جلسه بعد .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
و قال موسی انی  عذت بر بی و ربکم من کل  متکبر لایؤمن بیوم الحساب . وقال رجل مؤمن من آل فرعون یکتم ایمانه اتقتلون رجلا ان یقول ربی الله وقد  جاء کم بالبینات من ربکم وان یک کاذباً فعلیه  کذبه و ان یک صادقاً یصبکم  بعض الذی یعدکم ان الله لایهدی من هم مسرف کذاب .یاقوم  لکم الملک  الیوم  ظاهرین فی الارض فمن ینصرنا من سأس الله ان جاء ناقال فرعون مااریکم الامااری  وما اهدیکم الاسبیل الرشاد .
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند)
‹‹از آیه 28 الی آیه 31 سوره المؤمن ››
2-بیانات قبل ازدستور آقایان :اعظمی لرستانی ،موسوی لاری وتاتاری
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
منشی- آقای اعظمی لرستانی نماینده مردم خرم آباد بفرمائید .
 اعظمی لرستانی – بنام خدا  خالق جهان  هستی .
 آفریدگان را آفرید و انسان  رادر زمین  خلیفه  خود ساخت وبه او آزادی  داد تا برحسب طینت ونهاد خدائی اش دوباره به او برگردد .
درود به امام امت ،امامی که با ایمان بخدا  عاقبت  اجتماعات  برآشفته  را بطرف حق وحقیقت رهبری خواهد کرد .
وبنام ملت بپاخاسته ایران که با خون  فرزندان دلیرش ،انقلاب را بوجود آورد و آنرا  دوام خواهد بخشید .
         غلام  همت آنم که زیر چرخ کبود
                                        زهر چه رنگ  تعلق  پذیرد  آزاد است
در نطق  قبل ازدستور بسیار گذشته ،بعرض نمایندگان محترم مجلس  شورای اسلامی  رساندم روز بروز نارضایتی  در میان اقشار مردم توسعه می یابد این نارضایتی زنگ خطری است که باید متصدیان امور را وادار به انجامخواسته های طبقات  مختلف ایران بنماید .همچنین از مقام ریاست مجلس  خواستم مدت یک هفته به نمایندگان محترم اجازه داده شود بمیان موکلین خود رفته  و ریشة این نارضایتیها را کشف و توسط ریاست مجلس  بنظر امام امت و رئیس جمهوری ونخست وزی ررسانده شود تا با اقدامات سریع  علت نارضایتی های مردم را بر طرف کنند .
اکنون بانهایت تأسف باید بعرض نمایندگان ملت ایران برسانم آن زمزمه هایخفیف روی بی توجهی بخواست طبقات  مختلف  ملت ، تبدیل به فریادها  می شود واگر هر چه زودتر جلوگیری نشود، جنگ  داخلی شروع شده و انقلاب را به انحراف خواهد کشاند بهتر این است  برای کشف این نارضایتی مردم چند  اصل  از قانون اساسی را مرور  کنیم ،نکند  عدم اجرای قانون است که مردم رادادربه عصیان  وامیدارد .
اصل سی وهفتم – اصل بر  برائت  است وهیچکس  از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح  ثابت گردد . بله هیچکس  گناهکار نیتس .
خبرهای دلخراشی که وسیله  رسانه های گروهی  میخوانیم حکایت  از کشتار مردم بی گناه می کند ک بدون صدور حکم از دادگاه بوسیله  گروه های خود کامه  که هر کدام اسمی  روی خود  گذاشته اند بخو حق می دهند .مردم را به رگبار ببندند وعجیب  آنکه این قاتلین  نه از طرف مأمورین انتظامی جلب  می شوند ونه دادگاه انقلاب آنها ا تعقیب  قانونی می کند وعجیب تر آنکه گویا د رانتظار جایزه  عمل خود هستند .واگر بخواهیم بدانیم این قاتلین  از طرفچه کسانی  قانون را زیر پا می گذارند ومردم بی گناه  را به قتل م یرسانند ودر حمایت  چه  اشخاصی می باشند که نه قوای انتظامی آنها اردستگیر می کند ونه دادستان انقلاب قادر به تعقیب ومجازات آنهامی باشد، بناچا می گوئیم .والله اعلم .
ما در تمام گفته هایمان به فرمایشات امام امت آیت الله خمینی (حضار سه بار صلوات فرستادند ) استناد می کنیم در صورتی که نهادها در موقع عمل فرمایشات امام را از یاد می برند .امام امت در دیدار با استاندار لرستان می فرماید : معنی ندادر کسی از خانه اش بیرون بیاید و یک یاو را بزند ،اگر مجرم است دادگاه باید عمل کند (روزنامه انقلاب اسلامی سه شنبه 14 بهمن 59 شماره  465) من از همة نمایندگان محترم مجلس شورا ی اسلامی که برای  حفظ واجرای قانون اساسی سوگند یاد کردهایم می پرسم‹‹این همه کشتار که درسرتاسر ایران بدست  عده ای غیر مسؤول  انجام می گیرد بحکم کدام دادگاه انقلاب بوده است ؟ بالفرض  اگر کسی عضو یا ه هوادار گروهی  خاص بوده باشد در کجای قانون اساسی اجازه  داده شده است بدون حکم دادگاه مجازات ویا به قتل برسد ؟›› برای اثبات  عرایضم  د راول بهمن ماه  59 درهشر خرم آباد لرستان در روز روشن درانظار مردم چهار نفر به ترتیب :
1-دوشیزه مژگان اسدی  فرزند احمد 2- بهرام کردستانی فرزند غلامعلی  3- کبری  ایازی فرزند رضا 4-  مهری  صار می فرزند حاجی عیدی ، بدون اینکه  حکمی از دادگاه انقلاب صادر شده باشد بدست  گروهی   غیر مسؤول بقتل می رسند .در آن موقع من برحسب وظیفه  نمایندگانی خیلی تعقیب  کردم که قاتلین  طبق قانون مجازات  بشوند متأسفانه تاکنون اقدامی برای مجازات  آنان  به عمل نیامده است در اینجا پرونده قتل  بهرام  کردستانی  که وسیله  پدرش غلامعلی  تنظیم وبرا یتعقیب قاتل به نام مرادی برا من فرستاده شده است  برای تعقیب  ومجازات  قانونی قاتل به ریاست محترم مجلس تقدیم می شود تا جهت رسیدگی به شورای  عالی قضائی  ارسال شود .
اصل بیت و چهارم – نشریات  ومطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه  مخل به مبانی اسلامییا حقوق عمومی باشد ، تفصیل آنرا قانون معین می کند .این قانونی است که باید رعایت شود .
آیا گروههائی که بدون حکم دادگاه با حمله مسلحانه،کتابخانه ها و نشریات ومطبوعات  را پاره یا به آتش می کشانند مجوز قانونی دارند یا از طرف دادستان انقلاب اجازه کتبی برای این کا رگرفته اند؟این عمل وحشیانه مرا بیاد  حمله  مغول می اندازد  که تاریخ  می نویسد‹‹آمدند – کشتند – سوختند  و بردند››آیا این اقدام غیر اسلامی  نمی تواند یکی از موجبات نارضایتی مردم بوده باشد ؟ در بروجرد هر روز بمردم این شهرستان  حمله میشود ودردرود حمله منجر بقتل  وجرح شده است .بترسید از روزی که مردم بمقابله  برخیزند وشرم کنید از اینکه درزمان جنگدست به این کارها میزنید .
اصل بیست وهفتم : تشکیل  اجتماعات و راه پیمائی بدون حمل سلاح بشرط  آنکه مخل به مبانی اسلامی نباشد آزاد است .این قانونی است که نمایندگان خبرگان تمام روحانی  مؤمن  معتقد تنظیم کرده اند اما،ما قبولش  نداریم چرا؟ معلوم نیتس .(یکی از نمایندگان – ما نگوئید بگوئید  ،من )
پس اگر این دو شرط اجتماعات رعاتی شود هیچ مقامی حق ندارد از راه پیمائی و تشکیل  اجتماعات جلوگیری کند .
من از مسؤولین وزارت کشور می پرسم آیا  قصاص  قبل از جنایت جایز است ؟ اجتماعی  که هنوز بوجود نیامده وراه پیمائی که هنوز شروع نشده ودرخواست کننده  تشکیل  آن را با قید  مورد تعرض  قرار می گیرد  وحق قانونی از وی سلب می گردد؟  عجیب تر آنکه گاهی  وزارت کشور رل دایة دلسوز را بازی می کند ومی گوید  چون  امکان  دارد  درگیری  پیش بیاید ، بدین  دلیل حق راه پیمائی  نداردی .  من میخواهم  بدانم آیا می شود با خیال  وتصور  حق قانونی فرد یاافرادی  اراز آنان سلب  نموده و این عمل  خود نقض اصل 27 قانون اساسی است  از طرفی گروه بر هم زننده اجتماعات  که اغلب  اعمالشان منجر به قتل وجرح  می شود مگر ن تابع  حکومت جمهوری اسلامی  نمی باشند ویاامر ولایت امر را قبول ندارند که کراراً امام امر بوحدت  می فرمایند مننمیدانم که این افراددر خط کی هستند زیرا نه امر امام امت ار قبول دارند ونه رعایت قانون اساسی را مینمایند؟اگر این افراد که کسی جرأت  بردن اسم آنها را نمی کند ومردم را بقتل میرسانند حالا که اسم ندارند شاید از لشکر  جعفر جنی باشند .آنها را بسرور شهدا وشرف انسانیت حسین بن علی (ع) قسم میدهم به جای کشتن مردم ایران  بروند  صدام حسین را بکشند مااز خیرشان گذشتیم  شنرسانند .
رئیس- دو دقیقه دیگر  وقت دارید .
اعظمی – مسئلة بزرگتر که موجب نارضایتی گروه تحصیل کرده و فرهنگی را فراهم ساخته است موضوع  پاک سازی درادارات بخصوص در آموزش و پرورش است . قانون پاک  سازی که برا یمدت فقط شش ماه اعتبار  قانونی داشته و طبق بحث نامه نخست وزیری که به امضای بهزاد نبوی وزیر مشاور  منتشر گردیده است نیز تا تاریخ 6/6/59 قابلیت  اجرا داشته واز آن تاریخ ببعد احکام صادر شده غیر  قانونی بوده ومتخلف یامتخلفین باید تحت  تعقیب قانونی  قرار گیرند . این قانون بمنظور اخراج  اشخاص  ساواکی وناصالح  وکم کا رضرورت تصویب را پیدا نموده  است ،از طرفی در رژیم گذشته معمول بوده است که وقتی می خواسته اند کارمندی  را بر کنار نمایند  پست او را زائد وحذف می نمودند و برابر مقررات برای مدت  شش ماه آماده بخدمت می گراید واگر پس از آن شغلی  به وی ارجاع نمی دادند اورا  بازنشسته   می نمودند .د رحال حاضر ادارات آموزش و پرورش  با توسل به این حیله  رژیم گذشته نسبت به برکناری کادر آموزشی اقدام می نماید حال آنکه د رآموزش و پرورش هر چند دبیر یاآموزگار زیاد باشد چون دارای  شغل آموزشی  هستند و مملکت نیاز مبرمی به آنان دارد نمیتواند کارکنان آموزشی را مشمول زائد بودن  قلمداد نماید بخصوص اگر بعد ازانقضای  تاریخ 6/6/59 باشد . سؤالی که  در این  مورد پیش می آید این است آیا بجای معلمین  آماده بخدمت ،افراد دیگری  استخدام  کرده اند یاخیر؟ اگر بجای  معلم پاکسازی شده کسی استخدام شده پس  این فرد  زائد نبوده است واگر کسی را بجای وی استخدام ننموده اند با توجه به کمبود کادر آموزشی مملکت باید گفت ،وااسفا.
رئیس- وقتتان تماماست .
اعظمی – یکدقیقه اجازه بدهید ،لرستان میجنگد،کشته میدهد،شهید  میدهد،در خرم آباد مدیر کل آموزش و پرورش  فتوکپی احکام پاکسازی شده .
رحیمی – اجازه بدهید من به عنوان یک روحانی از خرم آباد صحبت کنم ،ایشان اطلاعی از خرم آباد ندارند ،نهاز جبهه ها ،نه از انقلاب …
 رئیس- اعتراض زیاد بود ولیکن نمیشود صحبت کرد .سخنران بعدی ار دعوت کنید .
 رحیمی – آقاایشان هر چه فرمودند برای  این بودکه گروهک های  فاسد  خوشحال بشوند .نه ربطی به جنگ داشت ونه اینکه  ایشان اطلاعی از  جبهه ها  دارند ،ایشان در لرستان وخرم آباد وچ چغلوندی لرستان در جهات  معنوی ومذهبی  وانقلابی در خط امام نقش نداشته اند .
رئیس- خواهش میکنم شما بی نظمی نفرمائید .
رحیمی – اینهم یکی از معاصی  جناب آقای خلخالی است که ایشان را تأیدی کردند .بااینکه موقع رأی گیری اکثریت در مجلس نبود .مجلس باید اعتبارنامه ایشان رادوباره بررسی کند . انه سئه من سیئاته .
رئیس- عرض کردم مسؤول اظهارات گوبنده قبل ازدستور خود او است وشما هم در وقت خودتان،حرف  خودتان را بزنید .
خلخالی- مگر من قیم مجلس  هستم من عقیده ام را گفتم این حرفها  چیست  که میزنید ؟
رئیس- آقای خلخالی بفرمائید بنشینید .
خلخالی- آقای  سلامتیان و آقای غضنفر پور را هم  همین شماها رأی دادهاید .
سلامتیان – آقا مردماصفهان رأی داده اند ،احتیاجی به شما نیتس اگر میخواهید دوباره رأی گیری را برای  همه تجدید می کنیم تا ببینیم به چه کسی رأی  میدهند ؟
منشی- آقای عبدالوحد موسوی .
عبدالواحد موسوی – بسم الله الرحمن الرحیم .الا وان الشیطان قد  جمع  حزبه واستجلب  خیله  ورجله وان معی  لبصیرتی ›› د این فکر بودم که پس از مدت ها که وقت به من رسیده است د رچه زمینه ای صحبت کنم . به نظر رسید آنچه که هر گز کهنه نمیشود و فراموش نخواهد شد مبارزه مستمر مردم مسلمان ما با آمریکای جنایتکار است . گفتم ،‌خط سیر توطئه ها یا آمریکا را مروری کنیم تا معلوم  شود امروز در کجا هستیم وامریکا درصدد انجام چه جنایتی است و راه دفاع برای ما کدام است ؟ از زمانی که انقلاب ما به اوج  خود رسید  توطئه  روی کار آمدن بختیار ،ووقتی آن به شکست  انجامید ،مسأله  نفوذ  عناصر وابسته به امریکا یا طرفدار امریکا دردولت انقلابی بعداز پیروزی  که نمونه اش را دیدیم ،مدنی ها ،نزیه ها ،یونسی ها،مراغه ای ها، امیر انتظام ها، دردولت  موقت  به اصطلاح  انقلاب رخنه کردند وتلاششان بر این بود که محتوای انقلاب ما را عوض کنند و  هنگامی  که سخن  ازنام جمهوری از تام  جمهوری به میان آمد حتی برای بعضی  از این ها این مسأله بود که  ،بعضی از قوانین اسلام نه قابل پیاده شدن است ونه اینکه اگر پیاده بشود مفید است .
پس از آن این خط ادامه پیدا کرد مسأله  انقلاب دوم وتسخیر لانه جاسوسی که نقاب ها از چهره  مزدوران آمریکا برداشته شد ، حمله نظامی طبس ، کودتای نوژه و جنگ تحمیلی  عراق به عنوان وسایل تخریب انقلاب  مطرح شد واماامروز آن مسائل سپری شده است و جنگ نیز به نفع جمهوری اسلامی  ایران در شرف اتمام است .امریکاباز به نقطه اول برگشته است  تشکیک در  مشروعیت  اصل  جمهوری اسلامی یا بعضی از نهادهای جمهوری اسلامی .امروز  امریکا تمام همتش این است که مشروعیت  جمهوری اسلامی ایران رامورد تردید قرار دهد ومتأسفانه بعضی از مسؤولین وبعضی از کسانی که مسلمان هستند  و داعیه مسلمانی دارند شاید دراین دام افتاده  باشند ودر این جهت  حرکت کنن .امروز وقتی که شنیده شود از ی یکی از مسؤولین  که  د رجمهوری اسلامی شکنجه  به جای قانون حاکم است ،وقتی که ا زمسؤولین شنیده شود که د رجمهوری  اسلامی آن چه نیست ، قانون است مسلماً خوراک بسیار خوبی برا یامریکا و ایادی جهانخوار امریکا است .از اهداف امروزین امریکا تشدید جو نارضایتی و  بدبین کردن مردم نسبت  به انقلاب ومسؤولین انقلاب است .مسأله امنیت قضایی  مطرح  است ،مسأله  احتکار وگرانفروشی  ومتیینگهای سیاسی و راهپیمائیهای  سیاسی مطرح است وشاید به مرحله  بمب گذاریخا هم بینجامد . تماماینها به خاطر این است که مردم  نسبت به لیاقت  مسؤولین امر بدبین شوند ،جو نارضایتی  بالا رود و سپس امریکا و ایادیش به مردم مااینجوری حالی کنند که این مسؤولین  نمی توانند مملکت را اداره  کنند ومسأله جایگزین کردن عناصر دیگر مطرح شود  ومیدانیم کهعناصری که بعدها جایگزین خواهند شد ،باید عناصری باشند ک  با خط عملی امریکا همگام باشند ، که خودشان گفتند،ملی گراهایی که چندان علاقه ای به مکتب نداشته ابنشد . سوال من از مسؤولین امر اینست : با توجه  به اینکه این خط امریکا مشخص است ،با توج هب اینکه حرکت امریکااز بدو  پیدایش انقلاب تا به امروز مشخص است ، چرا مسؤولین امر به فکر نیستند؟ مگرامروز روزنامه ها باز هم همان مسائل  تشنج آفرنی را مطرح نمی کنند؟هیأت  سه نفره حل اختلاف کجا رفته است  وچه می کند؟ چرااین  مسائل را بررسی نمی کند؟ چه ش آن پرونده هایی که دادستانی انقلاب می گفت تنظیم کرده اند وچر رسیدگی   نمی کنند؟ چرا به این مسائل  توجه نمی شود؟اگر واقعاً راست است ، اگر درست  است که عناصری بدون توجه به قانون وخود کامه  عمل  می کند،چرا  قوة قضائیه  مملکت  وارد صحنه نمیشود وجلو بی بندوباریها را نمی گیرد ؟ دولتی که مکتبی  است ودر خط مکتب حرکت می کند وداعیه مکتبی بودن دارد ،مگر این مشکلات  را نمی بیند ؟ من بنا داشتم  مسائل زیادی در رابطه  با دولت و وظائف دولت مطرح  کنم ،امامسأله مهمی که برای من مطرح است ،این است که اگ رامریکا امروز  ارهی براینجات از چنگال  قدرت مردم مسلمان ما داشته باشد ،مسأله اینست که  مردم ما رااز حاکمیت بیندازد ومجلس که مرکز ثقل  جامعه ما وتبلور حاکمیت  مردم و تفحص در همه  امور رادارد . مجلسی که طبق اصل  76 قانون اساسی  حق  تحقیق  وتفحص د رهمه امرو خارج شود . مجلسی که  طبق اصل 90  قانون اساسی ،شکایات  قوای سه گانه باید  به مجلس  بیاید ومجلس  نظر دهد.مجلسی که حق استیضاح  نخست وزیر و وزیران دارد ، مجلسی که می تواند رأی  به عدم کفایت سیاسی رئیس  جمهور دهد،ومجلسی که می تواند رئیس جمهور را احضار کند و توضیح  بخواهد، مسلماًُ بااین قدرتی  که مجلس  ودر نتیجه  مردم مادارند،آنچه  که برای  امریکا طمطرح  است اینست که برفراز مجلس  پل زده شود ومجلس  نادیده گرفته شود و مسؤولین  د رمقابل این کارها، این گفته ها،این شنودها  چه می کنند؟ من معتقدم  شما برادران وخواهران نماینده مسؤولیت بسیار سنگین وحساسی به عهده گرفته اید .شماامروز بنا دارید که حاکمیت مردم را پیاده کنید ، د رمقابل این مسائلی که مطرح می شود ایجاد  جو بدبینی نسبت  به انقلاب ،ایجاد یأس و دلزدگی مردم و  همه این مسائل ،ما چه کاری انجام دادهایم وچرا اقدام نمی کنیم ؟ فردا تاریخ درباره ما چه قضاوتی خواهد کرد . شورا یعالی قضایی وهیأت دولت ، فردادر مقابل خدا ود رمقابل خلق چه پاسخی  دارند؟اگر آنچه  آرمان جمهوری اسلامی  است واگر آنچه  خواست مردم ما است عملی نشود، اینها فردا چه جوابی دارند؟ بنابراین ،این مسائلی که مطرح میشود به عنواناینکه مردمناراحت شده اند، اولا مردم ناراحت نشده اند ولی تلاش  در ناراضی کردن مردم هست . این تلاشها از بیرون مرزها،از درون مرزها، از داخل خود دستگاههای اجراییاست . برای  مردم مامطرح است چرا  هیأت رسیدگی به وضع  بنیاد مستضعفان  چیست  وچه کرده  است وچه خواهد کرد ؟برای مردم ما مطرح است ،هیأت حل اختلاف چه شدهاست که دهانش را بسته است ودیگر سخن  نمی گوید ؟  برای مردم  ما مطرح  است ، دادستانی کل ،چرابه مسائلی  که به او محول شده است  عمل نمی کند وانجام نمیده؟ برا یمردم ما مطحر است ،اصول قانون اساسی ، چه وقت  می خواهد عمل بشود؟ دولت  برا یمالکیتها چه فکری کرده است ؟ برایاین مالکیتهای کلان  چه طرحی  دارد و چگونه  می خواهد مالکیت تعاونی ارد رجامعه پیاده کند؟ اصل چهل  ونهم  قانون اساسی که مشعر به این است که ،اموالی که از طریق ربا وغصب و رشوه و  راههای نامشروع دیگر در اختیار عدهای عناصر خود فروخته هست ، چرا باز پس  گرفته نمیشود؟ این را من بگویم ،به نظر من تاکنون دولت موضع انفعالی داشته  است .تاکنون مقطعی  عمل کرده است وهر گز بنیادی فک رنکرده است وشاید  مجلس نی در این کار  سهیم  باشد .ما ننشسته ایم فکر کنیم که  برای اقتصاد مملکت  چه طرحی  باید ریخت واین اقتصاد اسلامی  که این همه از آن دم می زنیم  کجا رفته است ؟آیا اقتصاد اسلامی  کاخها درمقابل کوخها  است ؟آیا اقتصاد  اسلامی این است که بازار در قبضه  عده ای سرمایه دار زالو صفت  باشد وخون مردم را بمکد،آیااین اقتصاد اسلامس است ؟( رئیس – دو دقیقه  وقت دارید .) چرا آن  جو کاذب علیه بند ‹‹ج›› اصلاحات اراضی ایجاد شد وچرا  زمین  زمینداران بزرگ  به مستضعفین وکشاورزان محروم واگذار منمیشود؟بنابراین عرایضم  را خلاصه  کنم .خط امریکا تشکیک  د رمشروعیت جمهور یاسلامی وارگانها یمختلف جمهوری اسلامی است وکم کاریها ، بی عرضه گیها واحیاناً سهل انگاریهای  ما ممکن است که کمک  کند .این آخوندهایی که تا دیروز دم فرو بسته  بودند و امروز نعره زنان در قم ومشهد پیدا شده اند  برای اسلام  یقه چاک  می کنند اینها  کجا بودند وچرا دادگاههای انقلاب به آنها رسیدگی  نمی کنند؟ چرا دادگاههای انقلاب در مقابل اینها ساکت شده اند؟آیا فرق است بین آن آخوندی که عمامه  به سر دارد وعلیه انقلاب فعالیت می کند وآن کسی که عمامه ندارد ؟ من کفکر  نم یکنم  که اسلام چنین فعالیت  می کند و آن کسی که عمامه  ندارد ؟ من فکر نم یکنم که اسلام چنین چیزی بگوید .(رئیس- وقتتانتمام است .)آقای  رحیمی  یک تذکر داده اند این را عرش  می کنم .‹‹آنچه  آقای اعظمی لرستانی در رابطه با خرم آباد گفتند،عکس واقعیاتی بوده که رخ داده است .اجازه بفرمائید در این زمینه بحث کنم .فخرالدین رحیمی ››والسلام علیکم  والرحمت الله .
رئیس- من به ایشان گفتم نمیشود ،ایشان از دیگران وقت بگیرند بعد می توانند صحبت کنند .آقای موسوی دو دقیقه از وقتشان را به آقای تاتاری داده اند .
 تاتاری- بمس الهل الرحمن الرحیم .بادرود بر روان پاک شهید مولوی حسین بر و 32 نفر هشید اخیر اره اسلام در استان  سیستان و بلوچستان وباتشکر از برادرم جناب موسوی باوجودیکه  لازم بودوضع خاص منطقه ار که موردتوجه  ابرقدرتهای شرق وغرب است اجمالا  به استحضار برسانم ، فرصتی نصیبم نمی شد . این روزها بحث فراوان ازتوطئه های خانها وضد انقلاب درمنطقه مااست . امپریالیستها به سرکردگی شیطان بزرگ وایادی آنها که در لجنزار  کثیف وخونین  بوروکراتیسم ،میلیتاریسم  درغلطیده اند،قلع و قمع  مستضعفین  راافتخار خود میدانند و برای این کار از هیچ توطئه ای بخصوص در این منطقه  فروگذاری نکرده نمی کنند .نطفه  همه بحرانهای این منطقه قبل از پیروزی انقلاب توسط  امپریالیسم امریکا وانگلیس وایادی آنها گذارده شده است وکنفرانس خاونانه کیسینجر  چند روز قبل از تشکیل کنفرانس طائف به قاهره  سفر کرد وملاقاتی با  سادات وفرح  داشت وهمزمان با آن آقای پرفسور برهان الدین ربانی یکی از رهبران گروههای افغانی که امریکا از پوسترهای ایشان دیوارهای تهران را رنگین کرده است ،به همراه نماینده یک گروه دیگر کههنوز دقیقاً شناخته نشده است ، در قاهره حضور داشتند وملاقاتی با سادات خائن داشتند . این اصولی به نظر میرسد که این پنج نفر جلسه  مشترکی  راترتیب داده باشند،زیرا ما ناظر بودیم که مدتی پس ازا ین جلسه   وکنفرانس طائف سیل آسا  برادران اهل تسنن آواره  افغانی  از اردوگاههای خوددر پاکستان بهاین منطقه سرازیر شدند وبه لحاظ اینکه مسلمان بودند،  مردم با آغوش  باز از آنها استقبال کردند .اما به همه این افراد اعتماد ندارند، زیرا مسافرتها ومذاکرات مشکوک ومخفیانه و علنی  پرفسور  به منطقه  ورفتار  مرموزانه بعضی ازاین افراد موجب سلب اعتماد مردم شده است . همچنین امپریالیسم  جنایتکار  امریکا علاوه بر تدارک واعزام  ناوگان  جنگی و بسیج نیروی صد و ده هزار نفری واکنش  سریع  در آبهای آزاد نزدیک به منطقه ،برای  اجرای طرحهای کنفرانس  طائف  از شرایط  و عوامل ومهره های گوناگون استفاده می نماید ومتأسفانه بعضی افراد هم ناآگاهانه دراین دام می افتند .امروز از نناحیه  مستضعفین منطقه  اعم از فارس و بلوچ  و سیستانی با همه فشاری که از نظر اقتصادی بر دوش آنها است و تنها پشتیبانان و وارثان به حق  انقلاب و پیروان را ستین خط امام درمنطقه  هستند،این سؤال مطرح  است که مسافرت اخیر برادرمان  مفتی  زاده به این استان ومذاکرات خصوصی وسخنرانیهای نیمه عمومی ایشان ، بخصوص در زاهدان وخاش وایرانشهر به چه منظوری  بوده است وچه مسائلی مطرح شده که  ضد انقلاب  میدان فعالیت پیدا کرد ودست به ترور مولوی حسین بر زد وموجب شهادت وی و 32 نفر دیگر از سربازان اسلام گردید؟ امروز خون مستضعفین منطقه به جوش آمده است وخواستار برخورد اصولی یااین مسائل هستند وگرنه خوداقدام خواهند کرد . علاوه براین مردم خواهان کنترل دقیق مرزها وتقویت  پاسگاهها وتقویت هر چه بیشتر سپاه وجهاد هستند .مردم خواهان مبارزه  جدی با خانها، مبارزه با قاچاق و قاچاقچی ،مبارزه با عوامل ضد انقلاب و تعیین وتکلیف وضعیت گروهکهای ضد انقلاب  در منطقه که اکثراً توسط خانها سازماندهی شده اند،میباشند .مردم خواهان سازماندهی و  حمایت دائمی ومستمر از مستضعفین ،بخصوص کشاورزان در منطقه هستند تا روحیه انقلابی آنها با توج به شرایطی که پیش آمده است ، حفظ  شود وبتوانند خود در برابر خانها بایستند،زیرا معتقدند که چاقی خانها حاصل  غارت دسترنج  ومکیدن خونشاناست . من در پایان از تو جهات اخیر دولت به این استان  محروم، بخصوص  که بودجه  عمرانی  این استان رانسبت  به سال قبل به سه برابر افزایش داده است ،از دولت  برادررجایی تشکر میکنم .والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته .(احسنت – احسنت )
3-بیانات آقای رئیس در مورد تذکرات  آقای همتی  وکشیده شدن مطالب آقای  حجتی کرمانی به روزنامه ها
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم .آقای همتی تذکری به مسؤولان وزارت کشور دارند که ‹‹شهر مشکین شهر سه ماه است فرماندار ندارد ››ومی خواهند زودتر اقدام بکنند .طرحهای  ضربتی راهسازی  و آب مشروب  شهری وصدهای خاکی  وبرق رسانی روستاها وتکمیل تلفن خودکار که در طرح سال 59 متوقف مانده  ایشان خواستارند که هر چه زودتر این طرحها به اجرا در بیاید .تا شروع دستور دو تذکر داریم ./1- مربوط به جلسه ای است که دردست داریم ، مسائلی به روزنامه ها کشیده شد . آقای  حجتی یاد داشتی فرستاده اند وگله کرده انداز اینکه حرف ایشان به روزنامه  کشیده شده است . البته این گله مربوط به خود ایشان است  به من مربوط نیست ، ولی چون  اذهان ممکن است مشوب شده باشد ، یکی دو جمله  در رابطه  بامسائلی که مطرح بود  عرض می کنم . آن روز که  مادراینجا  کارمان  را شروع کردیم ،زمزمه ای درمجلس پیچید  که مبدأ آن هم آقای حجتی بودند، چون ایشان خودشان هم به من نامه نوشتند یا خودشان آمدند گفتند که ‹‹امام مایل نیستند که این لایحه  دردستور کا رباشد ››. البته من با سابقه ای که ازامام داشتم واحترام خاصی که ایشان برای مجلس قائلند و تأکید های فراوانی  که در حضور خیلیلها کردند  که مجلس  باید معتبر ومستقل  و بدون اعمال نیرویی از خارج کارش را ادامه بدهد، برای من یک مقدار مشکل  بود که قبول کنم .در عین حال همانطور  که توجه  فرمودید در تنفس  از جناب آقای رجایی خواهش کردم، گفتم شما با امام ملاقات کنید و ببینید مسأله چیست ، چون چنین زمزمه ای صبح در مجلس بوده است .ایشان به خدمت امام  رفتند ، دو نفر ازاعضای شورای نگهبان ،آقای خزعلی و آقای جنتی هم آنجا تشریف داشتند . تنها جمه ای  که من می توانم نقل کنم ، مطالب دیگر ار عرض نمی کنم .اگر بنا باشد خود امام می گویند .در آخر امام فرموده بودند که ‹‹من رویه ام این نیست که دراینگونه موارد چیزی بگویم وباید بگویم واز مجلس  چیزی بخواهم ›› امام همانطور که ازاول اعلام کرده اند هر چیزی  را که مجلس  باامضای شورای نگهبان  تصویب بکند ،بهیچوجه  کسی حق  ندارددر آن خدشه  بکند و آقای رجایی رفته بودند که اگر امام مایل نیستند لایحه شان را پس بگیرند ، امام هیچ تکلیفی  به ایاشن نکرده بودند وحتی درخواست غیر  تکلیفی هم از ایشان  نکرده بودند و آقای رجایی و آقایان برگشتند وگفتند که بااجازه امام این لایحه ادامه پیدا بکند .بنابراین ،اینکه گفته بشود، روح امام با میل  امام بااین  لایحه موافق نیست ،من بااین قسمتی که نقل کردم،توضیح دادم که مسأله  چیست ومسائل دیگری همهست که به خاطر  همان  تعهدی که داریم و نمیخواهیم تشنج به وجود بیاید ونمی خواهیم ما لااقل بگومگوها رادامن بزنیم ،من فعلا حرفی نیم زنم .
4- تصویب قانون حذف ‹‹فرمان همایونی ››
رئیس- من  خواهشی از برادران ،از دوستان نماینده دارم .همانطور که میدانیدالحمدالله کارهایاصولی در برنامه مان زیاد است .لایحه مسکن ،شوراهها، احزاب وچیزهای زیادی از این قبیل اریم که پشت سر هم میادی .مردم انتظار  کارهای فعال و بنیادی از مجلس دارند والحمدلله راه باز شدهاست وکار آماده شده است ، کمیسیونها نسبتاً فعال شده اند،امیدواریم فعالتر بشوند .امروز باز هم  طرحهای یک فوریتی  داریم . پیشنهادها خیلی زیادا ست ،ماناچاریم پیشنهادها  را طبق آئین نامه مطرح بکنیم . خواهش من اینست که اگر آقایان می بینند خواسته شان تأمین شده است یا در مصوبات ذیل چیزی تصویب شده که دیگر  این خواسته قابل طرح نیست ،سعی کنند که کمتر وقت مجلس  گرفته بشود  وما از این به بعد با سرعت بتوانیم به کارهایمان ادامه بدهیم وبا توفیق خداوند مشکلات را حل کنیم .
ابوالفضل موسوی – بنده پیشنهادی کرده بودم که صرفنظر می کنم .
رئیس- جناب آقای موسوی از پیشنهادشان صرف نظ رکردند . خیلی متشکر حالا یکی یکی شما پیشنهادها را بخوانید .
منشی-  پیشنهاد او ل از آقای معین فر است . خودشان می توانند مطرح بفرمایند .
معین فر- خودتان بخوانید ، من ندارم .
منشی- یک تبصره است . در مورادی که هب موجب قوانین مصوب شورای انقلاب  جمهوری اسلامی تکلیف صدور احکام انتصاب پاره ای از مقامات تعیین شده است از شمول این قانون مستثنی است و چنانچه دولت اصلاحاتی رادر  این قبیل مصوبات شورای انقلاب لازم بداند،موظف است مجوز قانونی آنرا از  مجلس شورای اسلامی کسب نماید .
توکلی- تذکر آئین نامه ای دارم .
رئیس- پیش از تذکر آئین نامه ای آقای توکلی .،استاندارلرستان تلفنی اطلاع  دادند که چون د رنطق آقای اعظمی در مورد آن دو قاتل مطلبی شنیدند، اطلاع دادند که آن دو نفر متهم دستگیر شده اند و الان بازداشت هستند .ما متشکریم که آقایان اینقدر دقیقاً به مسائل توجه دارند و رفع شبهه می کنند .تذکرتان را بفرمائید .
توکلی- آقای هاشمی ،این پیشنهاد قابل طرح  نیست ،بدلیل اینکه این پیشنهاد ناظر بانک مرکزی و قانون پولی و بانکی کشور است که شورای انقلاب تصویب کرده است وبا تصویب پیشنهاد آقای موسوی خوئینی ها این پیشنهاد  دیگر قابل طرح  نیست .
رئیس- بعد از تصویب ،بلی. حالا یکبار پیشنهاد را بخوانید .
منشی- ‹‹پیشنهاد می نماید تبصره زیر به مادة واحده  حذف ‹‹فرمان همایونی ›› اضافه شود .
تبصره – مواردی که به موجب قوانین مصوب شورای  انقلاب جمهوری اسلامی تکلیف صدور احکام انتصاب  پاره ای از مقامات تعیین شده است از شمول این قانون مستثنی است و چنانچه  دولت اصلاحاتی رادر این قبیل مصوبات شورای  انقلاب لازم  بداند موظف است مجوز قانونی آنرا از مجلس شورای اسلامی کسب نماید .››
رئیس- همانطور که   توجه می کنید ،آقای معین فر،در مورد بانک که مصوبه شورای  انقلاب بود .(معین فر- درمورد بانک که من نگفتم ،شما چه میدانید من چه میخواهم بگویم ) خیلی خوب ، بگوئید  . چیزهای دیگری ممکن است باشد .
 توکلی- آقای هاشمی تذکر من وارد است .
رئیس- بعضی مواردش  ممکن است باشد که حالا …
سلامتیان – تصحیح بفرمائید ،آقای هاشمی . خبری که رادیو تلویزیون  د رمورد این لایحه گفت دروغ بود، همه این لایحه تصویب نشده است .
رئیس- بله ، خبر رادیو تلویزیون ناقص بود، یعنی یکچیزهایی که به عنوان پیشنهاد تصویب شده بود، مثل اینکه به عنوان  تصمیم نهائی  تلقی  کرده بودند وحالا امروز دیگر روشن میشود .
معین فر- بسم الله الرحمن الرحیم .عرض می شود همانطوریکه احساس فرمودید این پیشنهاد را بنده  قبل از پیشنهادات حضرت حجت الاسلام موسوی خوئینی ها داده بودم ولی علت اینکه درخواست کردم باز مطرح بشود به جهت این مسأله  است که در شورای انقلاب با دقت تعدادی از قوانین بررسی شد که الان مسأله  است که در شورای  انقلاب با دقت تعدادی از قوانین بررسی  شد که الان نمیدانیم تعدادش  چقدر است ومعلوم هم نیست که همه آنها در پیشنهاد  الان نمیدانیم تعدادش چقدر است ومعلوم هم نیست که همه آنها در پیشنهاد جنبا خوئینی ها ملحوظ شده باشد ،در آن پیشنهاد هفت ماده ای شان که مقامات مختلف بود،بنابراین  چون نمیدانیم که همه آنها ملحوظ شده است یا نه ،به این  جهت بنده تصور کردم که مصلحت این است که آن موارد  به طور کلی از شمول قانون  مستثنی بشود،خصوصاً  بااین توضیحی که حالا عرض می کنم . آن روز حق بود که بنده بر طبق مادة 66،البته اهانتی نشده بود وتحریفی هم نشده بود، ولی به علتی که نامی برده شده بود توضیحی راجع به آن کمیسیون شمارة 2 شورای  انقلاب  خدمت دوستان عزیز عرض کنم . چون اینجا گفته شد که قانون پولی و  مالی را شورای انقلاب در کمیسیونی که مرکب از معین فر و مهندس سحابی وچند نفر دیگر بودند،آنجا تصویب کردند ویک مقداری آن مصوبه  را خدشه دار کرده بودند .درحالکیه آن کمیسیون از فعالترین کمیسیونها بود، مورد  احترام شورای انقلاب بود واز طرف شورای  انقلاب مجاز بود . حتی حضرت  حجت الاسلام حسینی بهشتی  که د رکیمسوین قضایی عضویت  داشتند از لحاظ  اینکه به مصائل اقتصادی هم یک مقداری وارد بشوند،در آن کمیسیون شرکت  می فرمودند .بنابراین مسأله ای نبود که ما نشسته باشیم ودر اتاق دربسته  این کا رار کرده باشیم .مع الوصف  به احترام جناب آقای رئیس که فرمودند، برای  اینکه  وقت کمتر گرفته بشود، چون  احساس این را می کنم که  ممکن است این  پیشنهاد مورد تصویب قرار نگیرد ، پیشنهادم را پس می گیرم .متشکرم .
توکلی- آقای هاشمی ،طبق مادة 70 تذکر آئین نامه ای دارم .
رئیس- خواهش میکنم وقت نگیرید .
توکلی- چرا آقای هاشمی ،اجازه بفرمائید .شمااجازه می دهید هر کس بر خلاف مادة 70 آئین نامه داخلی هر چه دلش می خواهد بگوید و وظایف دریاست  خودتان رااعمال نمی کنید .
رئیس- شما چرا بی اجازه حرف می زنید ، اخطارتان را قبول ندارم .در بعضی از موارد ممکن بود مصوباتی که ما داشتیم مصوبات شورای انقلاب را نسخ کرده باشد ، بعضی مواردش ممکن است مانده باشد .ایشان می توانست مطرح کند .
مجید انصاری- نماندهاست . با آن تبصره آخر که تصویب شد .(رئیس – هنوز تصویب نشده است ) تبصره آقای موسوی خوئینی  که تصویب شد دیگر موردی نمانده است .
توکلی- آقای هاشمی  اجازه بدهید من تذکرم را بگویم  تا روشن بشود .
مجیدانصاری- آقا شما آخرین تبصره را ملاحظه  بکنید این تصویب شده است .
توکلی- ایشان استناد به مادة 66 کرد، این استناد اشکال دارد .
رئیس- گذشت دیگر .شما نباید به چیزی که گذشت اعتراض کنید . تذکر آئین نامه ای به روال موجود است .
منشی- آقای هاشمی ایشان می گویند پیشنهادشان قبل از پیشنهاد آقای  موسوی خوئینی بوده است . چرا شمااین را تذکر نمی دهید .چون مامقصر قلمداد می شویم .
رئیس- آقای الویری می گویند آقای معین فر گفتند که پیشنهاد من قبل از  پیشنهاد آقای خوئینی ها بوده است .ایشان می گویند ما ترتیب را مراعات کردیم .
معین فر- معذرت می خواهم آقای هاشمی قبل از اینکه آن تصویب بشود من این پیشنهاد را داده بودم نه اینکه قبل از ایشان داده باشم .
رئیس- بلی ، ایشان می گویند پیش از مطرح  شدن آن بوده است .والا  آقایان د راینجا  پیشنهادها را شماره گذاری می کنند و طبق شماره مطرح می شود .
منشی- پیشنهاد شما شمارة 13 بوده که حالا نوبتش شدها ست . پیشنهاد بعدی هم از آقای سحابی است که شماره اش چهارده است طبق شماره من می خوانم .حالا پیشنهاد آقای دکتر سحابی را می خوانم . عین عبارتشان این است . پیشنهاد می کنم ‹‹تبصرة 2 ماده واحده شود ››.
رئیس- آقای دکتر  سحابی اگر مطلبی داردی بفرمائید .
سحابی- کلمه ‹‹حذف ››افتاده  است . پیشنهاد بنده براین بود که تبصره 2 ماده واحده با مدلول خود ماده واحده اصلا دیگر موردی ندارد . خصوصاً با تصویب پیشنهادات آقای خوئینی ها دیگر این تبصرة 2 موردی نخواهد داشت بنابراین بنده پیشنهاد حذف تبصرة 2 را کردم .
رئیس- بلی ،آقای دکتر سحابی  اگر مطلبی  دارید بفرمائید .
سحابی-  کلمه ‹‹حذف ››افتاده است . پیشنهاد بنده براین بود که تبصره 2 ماده واحده با مدلول خود ماده واحده اصلا دیگر موردی ندارد .خصوصاً با تصویب پیشنهادات آقای خوئینی ها دیگر این تبصرة 2 موردی نخواهد داشت بنابراین بنده پیشنها حذف تبصرة 2 را کردم .
رئیس- بلی ،آقای دکتر سحابی پیشنهاد حذف تبصره را کرده اند معلوم هم هست که کلمه ‹‹حذف ›› افتاده است . ‹‹تبصرة2 ماده واحده حذف شود ››.حالا رویاین پیشنهاد اصرار دارید ؟
سحابی- آن پیشنهاددیگر موردی  ندارد اما این یک پیشنهاد هنوز به قوت خود باقی است . برایا ینکه مدلول تبصرة 2  یا آنچه  که در خود ماده واحده هست اصلا موردی  ندارد .خود ماده واحده تصریحی  دارد  که دیگر مدلول این تبصره موردی ندارد کهاین ار ذکرش بکنیم . مضافاً با تصویب آنچه  که آقای  خوئینی ها پیشنهاد کرده بودند ،خودبخود این موضوع تبصرة 2 متنفی خواهد  شد دیگر  موردی ندارد که تبصرة 2 باشد .
منشی- آقای رحمانی مخالف بفرمائید .
رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم .لایحه در اصل مربوط به افراد است وتبصرة 2 راجع به افراد نیست ،وزارتخانه ها وکلیه مؤسسات وشرکتهای دولتی  وبانکها اشخاص حقیقی است لایحه ولکن این تبصره مربوط است به اشخاص  حقوقی ،ازاین جهت باقی ماندن این تبصره ضرورت دارد .
رئیس- بسیار خوب کسی موافق هست ؟
معین فر- موافق هستیم صحبت نمی خواهیم بکنیم ،لازم نیست صحبت بکنیم .
رئیس- یعنی کسی نمی خواهد صحبت بکند ولی موافقینی د دارد  آئین نامه می گوید یک مخالف ویک موافق  صحبت  کند، حالا اگر موافق نخواهد   صحبت  کند و توضیح را کافی بداند ماباید تشکر  کنیم ،183 نفر حضور دارند پیشنهاد آقای سحابی در مورد حذف تبصرة 2 ماده واحده مطرح است آقایانی  که اباین پیشنهاد  مواف ق هستند قیام بفرمایند .(عدة کمی برخاستند ) تصویب  نشد بفرمائید .
منشی- پیشنهاد بعداز آقایسید محمد خامنه ای است .
رئیس-  ایشان نیستند، حقشان ساقط شد چون نمره گذاری هم شده است .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای مهندس بازرگان است .
بازرگان – این پیشنهاددیگر منتفی است .
رئیس- آقای مهندس بازرگان هم منتفی می بینند پیشنهادشان را متشکر.
منشی- آقای غضنفرپور.
رئیس- آقای غضنفر پور نیستنددر جلسه پیشنهادشان ساقط است .
منشی- آقای عباس ححیدری در سطر چهارم بجای ‹‹تشخیص هیأت وزیران ، تشخیص مجلس قرار داده شود ››.
 رئیس- اینکه اصلا منتفی شده واز بین رفته است .
منشی- ممن پیشنهادها  را همینطور می خوانم آقایان اگر می خواهند پس بگیرند . آقای آیت ، پیشنهاد می کنند تبصرة ذیل به مادة واحده افزوده شود ‹‹‚نصب هر یک از مقاماتی کهدراین قانون آمده است به منزلة عزل مقام  قبلی است ››.
آیت – پس می گیرم .
منشی- آقای رجائیان ،‹‹تبصرة 1 حذف شود ››.
رجائیان – پس گرفتم .
رئیس- آقای رجائیان هم پس گرفتند متشکر.
منشی- آقای آیت ،‹‹تبصره – صلاحیت  سفرا ومأمورین سیاسی تا سطح  کارداری واستانداران ونماینده ایران در سازمان ملل متحد و رئیس شهربانی کل کشور و فرماندهکل ژاندارمری  جمهور یاسلامی ایران ودبیر کل شورای عالی فرهنگ وسایر مقامات مهم  با تأیید کمیسیون مربوط در مجلس  شورای اسلامی خواهد بود ودر صورتیکه  30 نفر از نمایندگان درخواست نمایند باید مجلس  شورای اسلامی  نیز د رمورد صلاحیت  یا عدم صلاحیت  نظر بدهد در مورد استانداران و فرمانداران باید نظر شورای  مربوطه خواسته شود ››.
آیت – چون جدا جدا داده ام این را پس می گیرم .
رئیس- بسیا رخوب ،این پس گرفته شد .
منشی- آقای موحید ساوجی پیشنهاد داشتند ؟
موحدی ساوجی – پس گرفتم .
منشی- آقای آیت ،‹‹ دولت موظف استدر ظرف 3 ماه لوایح و آئین نامه های مربوط به این قانون راتنظیم و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد ››.
رئیس- اقای آیت بفرمائید .
آیت – بسم الله الرحمن الرحیم .این لایحه ای که آمده است به مجلس با وجودی که خیلی کار رویش شد و بخصوص پیشنهاداتی که آقای خوئینیها  دادند وتصویب شد بسیاریاز مسائل  را حل کرد معهذا مسائل استخدامی و فرمان شاه آنقدر در قوانین ما مصداق  دارد که قطعاً شمارش آن در این لایحه  ممکن نیست بخصوص درزمینه ارتش کهیک پیشنهادی تصویب شد به نظر من آن ناقص بود ودر زمینه های دیگر هم خیلی چیزها هست که این لایحه  شاملش نمی شود  وبعد ممکن است ایجاد اشکال  بکند  برای رفع این اشکال این  پیشنهاد راداریم که دولت فرصت داشته باشد تا سه ماه دقیقاً مطالعه کند، مواردی را که مورد  توجه قرارنگرفته است پیدا بکند و هم لایحه اش را بنویسد وهم آئین نامه هایش  راتنظیم بکند واینکه آئین نامه به تصویب مجلس نباید  برسد البته اگر مفادش و آن قسمتهائی که جنبه قانونی می تواندداشته باشد در لایحه بیاید  بدیهی است که نه  ولی بسیاری از آئین نامه ها هست که  قبلا هم ما  پیش   بینی  کردیم که باید به تصویب مجلس برسد واشکالی ندارد حالا این بسته به این  است که آن لوایح و آن  آئین نامه ها چگونه تنظیم بشود،آئین نامه هایش را من پس می گیرم ،لوایح بماند .
رئیس- بسیا رخوب آقای توکلی بفرمائید .
توکلی- علت مخالفت من این است که با آن چند پیشنهادی که آقای  موسوی خوئینی ها دادند، من فکر می کنم مورد ندارد و کلیت بعضی از پیشنهادهای آقای موسوی تمام مواردی که بعد پیش خواهد آمد در برخواهد گرفت .
منشی- آقای زرهانی ،موافق هستید ؟(زرهانی – موافقم )آقای زرهانی بفرمائید .
زرهانی – بسم الله الرحمن الرحیم ،موافق من به این خاطر است که پیشنهادی مشابه این دادم یعنی  قسمتی از پیشنهاد من را نظر آقای آیت تأمین می کند و آن ایناست  که سابق  براین خیلی از منصب ها وموقعیتها بوده که به شاه داده شده که مشمول  همین  فرمان همایونی می شود که  نه لیاقتش را داشته ونه شرایط خاص انقلاب مادر این شرایط ایجاب می کند که باز هم آنها به شخص دیگری تفویض و واگذار بشود برای مثال تبصرة2 مادة 68قانون محاسبات  عمومی  می گوید که به  فرمان همایونی می توانیم هر مقدار پولی راخارج ا ز قانون محاسبات عمومی هزینه بکنیم ومن نمی دانم این مورد چگونه می خواهد بااین  قانون تنظیم بشود؟لذا من موافقم که دولت سرفرصت این ها را بررسی بکند و آنچه  که زائد  است ویا آنچه که بایستی موردخاص دراین قانون  برایش تعیین بشود اینها را به مجلس  ارائه بدهد .
رئیس- نماینده دولت حرفی ندارند؟
اسلامی (معاون نخست وزیر )-خیر.
رئیس- 182 نفر در  جلسه  حاضرند .آقای آیت پیشنهادتان را مشخص کنید .
آیت – مفهومش ایناست که لوایحی تهیه بشود که مواردی  که د راینجا  پیش بینی نشدهاست مثلا  شاه رئیس بیست و هفت ، هشت شورای  عالی  بوده است …
رئیس- حالا توضیح  ندهید ، فقط  عبارت  را بخوانید .
آیت – عبارتش  همانجا هست  همان عبارت  منهای آئین نامه اش را بخوانند .
رئیس- عبارت را بخوانید .
منشی- ‹‹دولت موظف  است در ظرف سه ماه لوایح  مربوط به این قانون را تنظیم و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم دارد ››.
رئیس- 185 نفر حضور دارند،آقایانیکه با این پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند  47 نفر ایتساده اند .تصویب نشد .
منشی- پیشنهادی است از آقای دکتر سحابی و آقای صدر حاج سید جوادی .
دکتر سحابی – منتفی شده است .
صدرحاج سیدجوادی – منتفی شده است .
رئیس- منتفی شده متشکر.
منشی- آقای محلاتی ، پیشنهاد شما را بخوانم ؟
محلاتی – بخوانید .
منشی- مادة واحده  به این صورت اصلاح شود عبداز جملة به تشخیص هیأت وزیران این عبارت ذکر گردد:‹‹ به تشخیص  هیأت وزیران وتصویب مجلس   شورایاسلامی انجام خواهد گرفت ››.
رئیس- این منتفی شده است .
منشی- تبصره – دولت مکلف است ،لوایح مربوط به کلیه مواردی که مشمول مادة  فوق هستند جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی .
رئیس- منتفی شده است .
منشی- پیشنهاد آقای آقا محمدی : جمله های بعداز فرمان همایونی ‹‹شده است › حذف گردد .
آقا محمدی- بسم  الله الرحمن الرحیم .اینجا قبلا دولت موارد را مشخص نکرده بود لذا یک اصل کلی آورده بود که بعد از فرمان کذا،نوشته بود جز در مورادی که به موجب قانون  اساسی جمهروی اسلامی  مستقماً به رهبری و ریاست  جمهور یمربوط می شود  به تشخیص هیأت وزیران بر حسب مورد با صدور حکم از طرف نخست وزیر مادر پیشنهادات بعدی که تصویب کردیم یکی یکی معین  کردیم ،یعنی آنچه که به رهبری در رابطه با فرماندهی کل قوا بود مشخص کردیم ،آنچه که در مورد وزراء بود مشخص کردیم بعد یک تبصره ای را هم  گذاشتیم که جز این موارد بقیه موارد ار هم باید دولت بایورد واز مجلس اجازه  بگیرد ،بنابراین دیگر فرمان همایونی که یک چیز مستمری است مال گذشته است  یک سری از مواردش را مشخص کردیم و یک سری از مواردش هم می خواهد بیاورد ومشخص کنیم ،این جملات دیگر اضافه است ،یعنی موکول به صدور  فرمان کذا شده است دیگر  جز در مورادی  به بعدش نیست به ترتیب زیر می شود  1،2،3 تا آنجا ،بعد ماده ای هم آوردیم کهبقیه موارد را هم باید دولت  بیاورد به مجلس .
منشی- من خودم مخالف نوبت  گرفتم ،اینجامامجبور هستیم مواردی   را که قانون اساسی به صورت  مشخص تعیین کرده است استثناء  بکنیم  از سطر دوم  هم به این صورت هست ‹‹شده است جز در مواردی که به موجب قانون اساسی  جمهوری اسلامی مستقیماً به رهبری و ریاست جمهوری و قوة مقننه وقوه قضائیه  مربوط می شود ››، اگر این را ما ذکر نکنیم ،این احتمال  وجود دارد که شورای  نگهبان اشکال بکند وبگوید این موارد که در قانون اساسی مشخص شده است چطور  ما در چهار چوب کلی مصوبه مجلس گذارده ایم ، بنابراین به نظر من این کار را نمی توانیم بکنیم . آقای رضوی بعنوان موافق بفرمائید .
رضوی- بسم الله الرحمن الرحیم . عرض کنم این موارد را چون مجلس با این پیشنهادات دارد مشخص می کند این ماده  واحده در صورتی  بااین عبارت درست بود که موارد را دیگر مجلس مشخص نمی کرد اما تشخیص موارد با هیأت وزیران  داده شده بعد هم با صدور حکم نخست وزیر، اصلا اینعبارتزائد و بی جا هست و چون موارد ذکر شده وباز هم در همان پیشنهادات بود: سایر مواردی که نماینده آنها را هم حذف  کنند البته قسمت جلویش لازم هست یعنی ذکر قانون اساسی و مواردی که قانون اساسی مشخص کرده است ولی جمله،‹‹مربوط  می شود به تشخیص هیأت وزیران بر حسب  موارد ، چون موارد را مجلس  مشخص کرده است وسایر مواردی هم که مشخص نشده باز در  پیشنهاد بوده است لذا این جمله  زائد است وبنده باحذف آن موافقم .
رئیس- بسیار خوب ، پیشنهاد آقای آقا محمدی را مشخص  کنید برای رأی گیری آقای آقا محمدی خودتان پیشنهاد رامشخص کنید .
آقا محمدی- من عذر می خواهم که این توضیح را می دهم هیچ  مخالفتی ندارد چون ما تمام موارد را تک تک  خودمان گفتیم باید تعیین بکنیم …
رئیس- دیگر توضیح ندهید .
آقا محمدی – فورتی لزوم ندارد . بنابراین مادة واحده از اول که شروع می شود انتصاب کلیه مقاماتی که به موجب قوانین مصوب تا تاریخ 22/11/57 موکول  به صدور فرمان …شده است به ترتیب زیر است آن موارد مشخص است که تصویب کردیم وبعد هم تبصره گذاشتیم که بقیه موارد ار هم باید مجلس تصویب بکند .
رئیس- متشکر، تعداد 183 نفر تالو نشان میدهد،آقایانی که با پیشنهاد قرائت شده آقای آقا محمدی مبنی بر حذف آن قطعه  موافق هستند قیام بفرمایند ، 24 نفر  ایستاده اند ، تصویب نشد . پیشنهادات بعدی را مطرح کنید .
منشی- چند پیشنهاد از آقای آیت است پیشنهاد اول :‹‹ رئیس کل شهربانی  جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران وتأیید صلاحیت  بوسیله  کمیسیون امور داخلی مجلس  تعیین و وزیر کشور موظف است ظرف 5 روز  حکم راصادر و ابلاغ نماید .››
 رئیس- این قبلا تصویب  شده است و گذشته  است ودر حوزه وزارت کشور است و …
فواد کریمی – این استثناء است .
رئیس- اگ راستثناء  بخواهیم بگذاریم همة مصوبات مجلس بهم می خورد ما تصویب کردیم که با تصویب دولت است پیشنهاد حذف  می توانید بگوئید ولی مصوب را نمی توانید عوض کنید .
آیت – مصوب  نیست .
رئیس- تصویب کردیم .
آیت – خیر هیچ  چیز را ، تصویب نکردیم .
رئیس- جزء پیشنهادات هست .
آیت – ما هیچ چیزی  تصویب نکردیم .
رئیس- آنچه که مربوط بوزارتخانه هااست عبارت را می خوانم :
4- نصب وعزل مقامات ادارات و سازمانهائی که وابسته به وزارتخانه های مشخصی هستند به استثناء وزارت  دادگستری که حتی توجه هم داشتیم به امضاء  وزیر آن وزارتخانه انجام می گیرد .شهربانی و ژاندارمری وابسته به وزارت کشورند و حکمشان را هم وزیر کشور خواهد داد .
آیت – این تعبیر درست نیست آقای هاشمی ، چون مادة واحده خودش اصولا هیچ  پیشنهادی را نمی پذیرد …
رئیس- نه آن تصویب نشده ، قبل از تصویب مادة واحده می توانستیم  پیشنهاد دبهیم بعد از تصویب نمی توانید .
آیت – بصورت استثناء  میباید میشده .
رئیس- نه خیر، استثناء دیگر نمی شود .
آیت- پیشنهادها قابل طرح است این درتس نیست آقای هاشمی .
رئیس- آخر آنطور نیست یک چیزی که تصویب شد پس صدتا استثناء می توانیم بگذارمی شما از نو می توانید بگوئید  که به استثناء وزارت دادگستری به استثناء وزارت  بهداری ،به استثناء  وزارت علوم ،به استثناء …
آیت – این یک چیز کلی است آقای هاشمی .
رئیس- نه کلی نیست ومشخص است مربوط به … پیشنهاد بعدی را قرائت کنید .
آیت – درست نیست آقای هاشمی .
رئیس- درتس هست .
آیت – هیچ درست نیست .
رئیس- خیلی خوب نباشد . دیگر اینقدر بحث که ندارد ،درتس است که دیگر …
آیت – شما نمی توانید این کار را بکنید .
رئیس- می توانم (همهمة نمایندگان ) پیشنهاد بعدی  را بخوانید .
شاهچراغی- پیشنهاد بعدی از آقای آیت است ‹‹سفرای  کبار و سایر  مأمورین  سیاسی تا سطح  کاردار به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تأیید  صلاحیت به  وسیله  کمیسیون امور خارجه مجلس تعیین می شود وحکم  بوسیله  وزیر امور خارجه  صادر می گردد.››
یکی  از نمایندگان – این هم مثل همان است .
رئیس- این هم مثل همان است .
آیت – پس اصلا پیشنهاد نمی شود داد .
رئیس- بله پیشنهادهائی که تصویب شد دیگر نمیتوانید پیشنهاد بدهید.
آیت – آقا مادة واحده کلیات است واین را هم دربر میگیرد .
رئیس- آقای آیت اصرار نفرمائید تصریح کردیم .
آیت – هیچ  هم تصریح نیست .
رئیس- می گویم تصریح است سازمانی که وابسته است به یک وزارتخانه با حکم آن وزیر است خوب شما بروید در قانون ببینید شهربانی وژاندارمری وابسته به وزارت کشور هستند یا نیستند .
آیت – این وضعیت  خاصی دارد .
رئیس- خوب جای بحث  این نیست ، خوب سازمان دارد ، چارت دارد .
یکی از نمایندگان – خوب آقای هاشمی رأی نمی آورد .
رئیس- خوب رأی نمی آورد که من نمی خواهم خلاف قانون عمل کنم ،ما اگر این رویه  را باز کنیم د راین مجلس ،خیلی خطرناک است ،یعنی از این بهبعد هر چه تصویب شده است صد تا استثناء می توانند برای آن پیشنهاد کنند، اصلا این ما را می کشاند به فاجعه  در این مجلس . اصلا قابل طرح نیست و چیزی کتصویب شده دیگر ،دیگر نمیشود برگردیم .
شاهچراغی- پیشنهادی است از آقای کیاوش و آقای فواد کریمی که  آقای فواد کریمی حضور دارند .مطرح می کنم .
‹‹جمله  فرمان همایونی و جملات مشابه  از کلیه  قوانین ومقررات حذف می گردد ومرجع نصب و عزل کلیه مقاماتی که به موجب این قوانین موکول  به صدور  فرمان همایونی شده است جز  مواردی که به موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی تعیین گردیده با پیشنهاد نخست وزیر و تصویب مجلس انجام می گیرد ›› در مورد اصل مادة واحده است .
رئیس- من این را توجه نکردم یک مرتبه دیگر بخوانید (بشرح سابق قرائت گردید).
رئیس- آقای فواد کریمی پیشنهادتان را مشخص کنید .
فواد کریمی – اجازه بدهید من توضیح میدهم سه نکته در پیشنهاد من است .
رئیس- یعنی کیفیت آنرا اصلاح کردید .
فواد کریمی – بله کیفیت اصلاح می شود .
رئیس- خیلی خوب، تغییری در مادة واحده است .
فواد کریمی – سه تغییر در این مادة واحده من پیشنهاد کردم ،در همان صدر  مادة واحده ، یکی اینکه تغییر اول پیشنهاد کردم بجای  آنچه که دراین مادة واحده آمده بگوئیم لفظ فرمان همایونی وجملات مشابه آن از کلیه قوانین حذف میگردد، تفاوت این با آنچه که دولت پیشنهاد کرده است این است ،آنچه  که در لایحه است فقطو فقط اشاره به فرمان همایونی درموارد عزل ونصبها دارد  فقط  در موارد یکه فرمان همایونی مربوط به عزل ونصب می شود،اما ما موارد  دیگری داریم که مربوط به عزل ونصب هم نیست ولیکن در آن قید  فرمان  همایونی  وموکول  به فرمان همایونی  شده بعنوان مثال  درقانون محاسبات عمومی  تشخیص ضرورت وخروج از قانون محاسبات عمومی به فرمان همایونی است این  نه عزل  است ونه نصب  ولیکن فرمان همایونی است حالا که مسأله  فرمان  همایونی  مطرح شده است یک باره  دیگر مااز شر فرمان همایونی راحت  بشویم  که دیگر  فرمان همایونی  نه تنها د رعزل و نصب  بلکه درهیچ قانونی نداشته  باشیم ، این نکته اول. نکته دوم ایناست  که در متن لایحه پیشنهادی دولت  تاریخ  ذکر  شده است ،تارخی هیچ ضرورتی ندارد کلیه قوانینی که در آن فرمان همایونی بوده وموکول به فرمان همایونی  بوده  حذف  می شود  دیگر تا چه  تاریخی  هیچ ضرورت ندارد ،این چیز زائدی  است . سومین نکته  در این متن  مادة واحده اشاره شده است به جز مواردی که در قانون اساسی موکول  به رهبری و رئیس جمهور و قوة مقننه و قوه قضائیه  شده ،این تطویل  بدون  فایده  است .من پیشنهادی که کردم این است که یک کلمه بنویسیم ،‹‹ به جز مواردی که قانون اساسی تعیین کرده است .›› دیگر قانون اساسی چه موردی  تعیین  کرده به رهبر داده به رئیس جمهور داده به قوه قضائیه یا مقننه داده در قانون اساسی مشخص است واشاره بر آن در این هیچ فایده ای ندارد جمله را هم طولانی می کند .این است که پیشنهاد من سه چیز مشخص است ، یکی اینکه در صدر مادة واحده  بگوئیم که لفظ فرمان همایونی و الفاظ مشابه ،این را هم
می گفتیم ،والفاظ مشابه  چون مواردی هست که لفظ فرمان همایونی نیامده مثلا  ارادة سنیه آماده یا اراده ملو کانه یا چیزهای دیگر کلا لفظ فرمان همایونی وجملات مشابه از تمامی قوانین  حذف بشود .
رئیس – وقتتان تماما ست .
فواد کریمی – و دوم اینکه تاریخ حذف بشود وسوم این است که گفته بشود به جز در مواردی که قانون اساسی تعیین کرده و اشاره به آن موارد ضرورتی ندارد .
رئیس- متشکر.
الویری- آقای موحدی ساوجی مخالف هستید شما؟
موحدی ساوجی – من با قسمت دومش مخالفم .
رئی-س البته سه پیشنهاد است که ایشان در یک تغییر پیشنهاد کرده است شما آن جهت مخاالفتتان را بگوئید .
خامنه ای – آقای هاشمی یکی یکی رأی بگیرید .
رئیس- خیلی خوب، پس بگذارید یکی یکی رأی بگیریم . پیشنهاد خوبی است که آقای خامنه ای میکنند،شما راجع به قسمت اولش مخالفید ؟
موحدی اسوجی – خیر.
رئیس- هر کس با قسمت اول مخالف است  صحبت کند .
الویری- آقای شبستری .
شبستری- بسم الله الرحمن الرحیم . مخالفتم از این بابت هست که حل مشکل نمی کند والا همه ما  موافقیم کهاین الفاظ در عبارات قانون نباشد امام در آن مواردی که  عزل  ونصب نیست ولی آن الفاظ آمده یعنی یک ماهیت قانونی دارد ، یعنی یک کاری را یک وظیفه  حقوقی و قانونی را بالاخره گذاشته اند  به عهدة او،  و حرف حذف  لفظ مشکل را حل  نمی کند قانون ار دچار ابهام می کند یعنی چیزی را کهدر گذشته بر عهدة یک مقامی بوده شما آن مقام را  حذف می کنید چیزی هم جایش نمی گذارید ،این حل مشکل نمی کند، پیشنهاد ایشان در صورتی می تواند کامل باشد که برای دانه ، دانه آن مواردی که عزل ونصب نیست ولی فرمان همایونی  یک نقش قانونی  داشته یک جانشین معین بکنند،آنوقت حل مشکل می شود وآن چون در اینجا عملی نمی تواند بشود در یک مدت کوتاه  این عبارت بسیار  خوباست اما قانون را دچار ابهام و بلاتکلیفی می کند وحل هیچ مشکلی را نمی کند .
الویری- آقای موسوی خراسانی موافق هستید ؟
موسوی خراسانی – بسم الله الرحمن الرحیم .ما وتقیکه خود همایون را  حذف کردیم دیگر فرمان همایون را بطور مسلم  بایستی حذف کنیم و آنچه  که ایشان فرمودند ‹‹الفاظ  مشابه ›› است می گویند الفاظ  مشابه هم داریم در  مقرراتی که قبلا  بوده بنابراین هم بایستی خود لفظ فرمان همایونی حذف بشود  وهم الفاظ مشابه حذف بشود اما آنچه را که جناب آقای شبستری فرمودند که ما بایستی کسی را و کسانی را جایگزین آن بکنیم تا آنکه بتوانیم که حذف کنیم ،البته در هر موردی که وقتی که یک فرمان همایونی و یا الفاظ مشابه  حذف بشود در رابطه با هر ارگانی که باشد خود آن ارگان به دولت پیشنهاد می کند و دولت باز به مجلس لایحه ای می دهد و جانشین آن رامادر آنجا تعیین خواهیم کرد .بنابراین موافقم  برای اینکه حذف بشود .
یکی از نمایندگان – آقای هاشمی اگر می خواهید بحث بشود یک کلمه  به آن تبصره ای که ….
رئیس- ما نمی خواهیم برطرف بشودایشان  می خواهند برطرف خراب بشود ، حالا  پیشنهاد ایشان مطحر است آقای کریمی قسمت اول پیشنهادتان را مشخص کنید .
یکی از نمایندگان – همه اش یک پیشنهاد است .
رئیس- آخر 3 قسمت  جداگانه دادر که گفته اند وحق هم هست .
فواد کریمی – قسمت اول پیشنهاد من این است که  بنویسیم :‹‹ لفظ فرمان همایونی و الفاظ مشابه از کلیه قوانین حذف گردد.››
رئیس- ( 181 نفر حضور دارند )کسانیکه با پیشنهاد آقای کریمی که مشخص کردند موافقند قیام بفرمایند (69 نفر برخاستند ) تصویب نشد ،آقای کریمی آن قسمتهای دوم و سوم را هم اصرار داردی ؟
کریمی – زائد است .
رئیس- زائد ضرری ندراد ولی وقتی که مجلس مصرف می کند بیشتر از این زائد حذف کردنهاست پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
منشی(شاهچراغی)- پیشنهاداصلاحی از آقای شجاعیان ‹‹استاندار با پینشهاد شورای عالی استان وحکم وزیر کشور .››
رئیس- آنهم قابل طرح کردن نیتس پیشنهاد بعید را مطرح کنید .
منشی- دو، سه تا پیشنهاد آمده در مورد رئیس هلال احمر ، پیشنهاد اول از آقای محلاتی است که ‹‹ سرپرست  هلال احمر به پیشنهاد وزیر بهداری وتائید  مقام رهبری تعیین وحکم او از طرف نخست وزیر صادر شود ››
رئیس- اینهم قابل طرح نیتس، قبلا در همین بند تصویب شد .
آقای محلاتی ببینید من اینکه اصرار دارم دراینکه چند دقیقه از وقت امروز را مصرف  کنم نیست مساله این است ما اگر چیز تصویب شده رااجازه دارمی که رویش  دوباره  بحث بشود واستثناء بشود در آینده کارمان در مجلس  نهایت نخواهدداشت پیشنهادی که تصویب شددیگر بعدش مضاد با آن هیچی نمیتواند مطرح بشود .
آیت-آقای هاشمی کدام آئین نامه بشما این حق را می دهد .
رئیس- خلاف آنهم باشد ،آخر چیزی که غیز از آن باشد دیگر نمی تواند مطرح بشود (محلاتی – مشکل برای مملکت درست میکنند)دیگر بحث آنجوری نفرمائید .
آیت – آقای هاشمی شما مطابق آئین نامه چنین حقی ندارید .
شاهچراغی- آقای دکتر زرگر همان پپیشنهاد را پذیرفتند یعنی همان که  تصویب شده اضافه کرده اند،‹‹وزیر بهداری ظرف مدت 5 روز حکم نامبرده را بهعنوان قائم مقام وزیر بهداری و سرپرست هلال احمر صادر و ابلاغ می کند .
رئیس- این را هم نمیخواهد، بی خود وقت مجلس را نگیرید ،آن 5 روز اینقدر ارزش ندارد . خواهش می کنیم دیگر سر این چیزها ،اصرار نفرمائید رفقای مابدتر اصرار می کنند سریک چیزهائی که مهم هم نیست .
 محلاتی- آقا چرا مهم هم نیست ، یکچیزی مطرح  شده .
رئیس- آخر شما کهحق  ندارید من دارم برای آقای زرگر می گویم ،ایشان یک چیز استثناء وخلاف بر آن ندارند که …
منشی- پیشنهاد آقای آیت ‹‹ پیشنهاد میکنم د رمورد عزل ونصبها در  ارتش (تصویب شورای  عالی دفاع ) نیز افزوده گردد .››
رئیس- نمی شود .
آیت – آقای هاشمی شما اصلا  آئین نامه را ندیده میگیرید .
رئیس- چطور ؟!بگوئید .
آیت – برای اینکه  همیهش یک استثناء بر کل وارد می کنند من اینجااز شورای نگهبان میخواهم طرز تصوی این را ببیند واین مساله را رد کند  ومن به اصل 90 هماز شما شکایت میکنم . کدام قسمت آئین نامه به شما اجازه  داده است که  پیشنهاد یک نماینده ار ندیده بگیرید .
رئیس- چیزی که تصویب شد دیگر نمی شود روی آن بحث کرد .
آیت – چیزی تصویب نشده .
رئیس- همینجا توی مجلس  تصویب کرده است .
آیت – هیچ چیزی تصویب نشده یک کل بوده واین بر کل استثنا است .
رئیس- پیشنهاد تصویب شده که آقای رئیس فلان مؤسسه بااین  شرایط تعیین می شود .شما میخواهید چیزی بگوئید که آن راخراب کنید .
آیت – مااضافه  بر آن گذاشتیم  .چه اشکال  دارد ؟
 رئیس- نمیشود اینجا اضافه  کنیم باید لایحه بیاید بعد .
آیت – پس دیگر  پیشنهاد نمیشود داد .
رئیس- باید اصلا این پیشنهاد اینجا را حذف کنیم .
آیت- آقای هاشمی  این کار درست نیست .امروز  عجله  داردی ومیخواهید  لایحه را تصویب کنید .این است که این مسایل را پیش میاوردی .
محمد یزدی – جناب آقای  هاشمی در موقع طرح پیشنهاد قائئم مقامی صحبت شد خود شما فرمودید که در موقع پیشنهادات باشد و مضاف با مصوب  باشد .
رئیس- من از آقای زرگر خواهش کردم صرفنظر کنند شما دومطلب را با هم مخلوط نکنید در این موردمن مخالفم که چیزی برخلاف  آنچه  تصویب شده مطرح بشود ودر موارد آنطوری من ازشان خواستم که این کار را نکنند  آیت –شما نظر خودتان را اعمال میکنید .
رئیس- پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای معین فر ‹‹تبصره زیر به ماده واحده اضافه شود . صدور احکام فرماندهان شهربانی و ژاندارمری با مقام رهبری ویا کسی است که بموجب حکم رهبر به سمت فرماندهی کل نیروهای مسلح  را بر عهده دارد .››
رئیس- این هم قابل طرح نیست . مثل همان است . چون قبلا تصویب شده که با زورات کشور است .
معین فر- نه، تصویب نشده است .
رئیس- تصویب شده ،آقای آیت هم همین را میگویند اختلاف مان با آقای آیت سر همین است .
آیت – اختلاف تان اشتباه است .
رئیس- خیلی خوب،باشد آقای معین فر ما گفتیم که ‹‹مؤسساتی که وابتسه به وزارتخانه مشخصی هستند رئیس شان را همان وزیر تعیین می کند .››
معین فر- بطور اعم ،بطور اخص الان یک پیشنهادی داریم میدهیم .
رئیس- نمی شود .دیگر آن حکم  شامل آن شده است شما می توانید از این ببعبد بگوئید  فرمانداری نهاوند راهم مثلا آقای استاندار فلان منطقه تعیین بکند .دولت حق ندارد ومیتوانی حکم بیاوردی .
معین فر- آقای رئیس ! با همه ارادتی  که به شما داریم اشتباه می کنید .
رئیس- با همه لطفی که داردی اذیت نکنید .
معین فر- آن ‹‹اعم ››بوده واین ‹‹اخص ›› است .نمی شود .این برخلاف است
رئیس- می شود اگر این کا ررا بکنند قبل  از شما آقای آیت این پیشنهاد  را داده است .
معین فر- قبل از بنده شمر هم باشد ،من حرف ندارم ( خنده نمایندگان )
رئیس- یک پیشنهاد به رأی گذاشتیم وحق را به وزیر کشور دادیم ودیگر نمیتوانمی این حق را از وزیر کشور بگیریم پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای رضوی اردکانی ‹‹انتخاب و سرپرست  جمعیت هلال احمر و رئیس  کمیته المپیک  بوسیله  مجمع  عمومی انجام پذیرد .››اینجا ‹‹کمیته المپیک ››را اضافه کرده است .
رئس- سرپرست هلال احمر تعیین شده و گذشته است .کمیته المپیک  را هم گفتیم آنهایی که وابتسه به نخست وزیری هستند مال نخست وزیر است آن هم تعیین شد . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد مفصلی آقای قره باغی داده اند نمیدانم لازم است همه آن را بخوانم یا نه؟ از خودشان سؤال کنید .
رئیس- آقای قره باغی  یک مقاله ای بعنوان پیشنهاد اینجا فرستاده اید چه کارش کنیم ؟( قره باغی – پس گرفتم )متشکریم ، پس گرفتند . پیشنهاد بعدی  را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای عابدین زاده ( در پیشنهاد آقای موسوی خوئینی ها  عبارت ‹‹تایید صلاحیت مجلس شورای اسلامی ›› حذف گردد)
رئیس- پیشنهاد حذف میتوانند بدهند . آقای عابدین زاده بفرمائید .
عابدین زاده – بسم الله الرحمن الرحیم ،در آن مصوبه پیشنهادی جنبا  موسوی خوئینی ها باید به تأیید مجلس شورای اسلامی میرساندیم .این کا ریک  اشکال دارد …
رئیس- اجازه بدهید اینجا یک شبهه من دادم . چیزی که  دراین مجلس  تصویب بشود معلوم نیست  اینجا بتوانیم پیشنهاد حذفش را بکنیم .
فؤاد کریمی- اتفاقاً همینسات . پیشنهاد حذف آخر است .
رئیس- پیشنهاد حذف مال طرحی است که از کمیسیون آمده است نه یک چیزی را اینجا  تأیید بکنیم وبعد  هم یکی دولاره همین را پیشنهاد حذف بدهد .اگ راین هم باز باشد معنایش این است که مالا نهایت میتوانیم دوباره  روی هر مصوبه مان حرف بزنیم .بگذارید آئین نامه رادر مورد پیشنهاد حذف  بخوانم تا دوباره  بدعتی  نشود .ملاحظه بفرمائید مادة 105و 106 را بخوانیم :
مادة 105-‹‹هر گاه در شور  نهائی پیشنهاد حذف  نسبت به یکی از مواد تبصره های لایحه یا طرح داده شود پیشنهاد قرائت  ولی رأی گیری  نسبت به  آن  موکول به طرح وتصویب بقیه مواد و توضیح پیشنهاد دهنده واظهارات  یک موافق ویک مخالف خواهد بود .در صورتیکه  پیشنهاد حذف تصویب نشود نسبت به خود ماده رأی گرفته خواهد شد .››
مادة 106 هنگام اخذ رأی نسبت به هر ماده هر گاه پیشنهاد حذف  قسمتی  از آن بشود (این هم هنگام اخذ رأی است یعنی بعد از اخذ رأی نیست .) پس از توضیح  پیشنهاد دهنده واظهارات یک مخالف ویک موافق نسبت به پیشنهاد اخذ رأی بعمل  خواهد آمد .در صورتیکه  پیشنهاد تصویب شود نسبت  به بقیه مواد اخذ رأی بعمل  خواهد آمد … در این ماده هم نداریم و بطور کلی روح قانون این نیست  که ما از آن شورنهائی  هم که داده شده که دفعه سوم فقط روی الفاظ میتوانیم اصلاح عبارتی بکنیم یعنی این قدر هم ما محدودیم بعداز تصویب اصلاح معنوی نمیتوانیم بکنیم درآن جلسه وباید برود فقط اصلاح لفظ که ترکیب الفاظ داده بشود .بنابراین راه این کا رباز نیست .
محمد یزدی- آقای هاشمی در اصل لایحه نبوده ودر هیمن مجلس اضافه شده و تصویب شده است .
رئیس- بلی،دیگر این را بخواهیم حذف بکنیمم نمیتوانیم .مگر این که شورای نگهبان  بخواهند کاری بکنند که دیگر آن مربوط به ما نیتس . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
محلاتی- آقای هاشمی خواهش میکنم این را برای ما روشن کنید .که یک قوه مقننه چطور نمیتواند یک قید برای یک قانونی که وضع کرده بایورد ؟
رئیس- علتش این است که  هزار قید هم میتواند بیادی .منتها باید بعداً شما پیشنهاد بدهید و بصورت طرح یا لایحه بیاید در این مجلس وتصویب بشود امادراین مجلس  که همینجا تصویب کردیم پیدا است شیوه …
محلاتی- قیدش را هم میاورند .امروز یک چیزی را شما آورده اید که  هیچ یکاز قانونگذاران دنیا آن را قبول ندارد .وبااصرار میخواهید به مجلس  تحمیل کنید .
رئیس- شمااجازه حرف زدن  بیش از این رادر مجلس نداردی . بفرمائید بنشینید .
محلاتی- چرااجازه حرف زدن ندارم ؟ چرا سلب آزادی  می کنید ؟ رئیس- از آن شعارهای مخصوصی دیگران میدهید .
یکی از نمایندگان – آقای محلاتی از شما بعید است .
محلاتی – من نظری ندارم ،تمام قانونگذاران دنیا …
رئیس- آقا بی نظمی نکنید .
محلاتی- اگر تصویب شده پس رأی آخر برای چیست ؟
رئیس- هر چه که در مجلس تصویب شد اینجا نمی شود دوباره روی آن رأی بگیرمی .
محلاتی – اگر تصویب نهائی شده چرا رأی آخر را میگیرید ؟
رئیس- خوب،آئین نامه گفته است .
محلاتی – این را هم آئین نامه می گوید .
 ئیس- آن رأی را برای مجموعش میگیرند .
معین فر- آقای رئیس تنفس بدهید در تنفس فکر کنید .
رئیس- خیر،مدتی از وقت  جلسه  تا زمان تنفس باقی مانده است .
منشی- پیشنهاد آقای رحمانی د رمورد لایحه حذف ‹‹فرمان همایونی ›› است .
1- در بند 6 عبارت ‹‹لایحه  قانونی ›› حذف وبجای آن عبارت ‹‹قانون ›› گذارده می شود .
2- در مورد تبصره 1و 2 جای آنها عوض …..
رئیس- ایشان صرفنظر کردند .متشکرم .
رحمانی- نه صرفنظر نکردم عرض کردم که لفظ ‹‹لایحه قانونی ››را به  لفظ ‹‹قانون ››اصلاحش فرمایید .
رئیس- بلی، اصلاح لفظی  است . آقای حسینعلی رحمانی بفرمایید .
معین فر- آقای هاشمی حیف است این لایحه در آن حرف در بیاید  بگذارید پیشنهادم را بگویم .
رئیس- شما خیال می کنید من برایاین لایحه میگویم .این باب اگر باز بشود .دراین مجلس  که ماداریم می بینیم  یک کاری است که فاجعه است شما هر روز میتوانید دائماً چیزی را تصویب کنید بعدش آقئی بلند بشود و بگوید ‹‹استثناء‌›› اصلا این روح قانون را .
آیت – آقای هاشمی ‹‹استثناء›› نیست کل است .
رئیس- میشود .دائماً میگوئید ‹‹استثناء›› برمصوب است .
آیت –استثنا بر مصوب نیست ، کل است …..
رئیس- من برایاین کا راز مجلس رأی میگیرم که اگر…..
امامی کاشانی – نه واقعیتی  است . اگر لایحه ای تصویب شد ودر مرحله  عمل درآمدیا کمیسوین یا دولت تحت عنوان طرح یالایحه باید برگرداند .این یک چیز مشخص است .
رئیس- حالا آقای رحمانی صحبت شان را بکنند من روی این هم یک تصمیم میگیرم .
رحمانی- بسم الله الرحمن الرحیم .تبصره مصوبه  جلسه قبل  کلیه مواردی  که در قوانین گذشته عزل ونصب با فرمان که بوده ودر این لایحه قانونی حکم آن مشخص  نشده است .لایحه قانونی عبارت از آن لایحه ای که دولت تصویب می کند هیأت  وزیران  تصویب می کند و برا یتصویب آن را به مجلس ارائه میدهد .این لایحه قانونی است وما نمیخواهیم در اینجا بگوئیم ک در این لایحه قانونی ، چون  لایحه قانونی زیر  زبر شده است .ولایحه قانونی به آن صورت  نیست .بعلاوه  لایحه قانونی خودش فی حد نففسه  نمی تواند منشأ برای قانون قانون باشد ولذذا در اینجا بجای لایحه قانونی اینجور اصلاح  بشود .‹‹ ودراین  قانون حکم آن مشخص نشده است .›› نه لایحه قانونی .
رئیس- خیر، این هم مثل همان است  ،قدری اصلاح لفظی اگر باشد می توانیم این کا ررا بکنیم والا چون رأی گرفتیم برایاین رأی مجدد نمیتوانیم  بگیریم .لایحه قانونی هم هست برایاینکه دولت تصویب کرده واینجا آورده است .این لایحه قانونی است .
حسینعلی رحمانی- این مطلب کهمیفرمایید نمی توانیم اصلاح کنیم  چنین  چیزی نیست .درشورنهائی هم میتوانیم باز اصلاح بکنیم .
رئیس- اصلاح لفظی  میتوانیم بکنیم .
حسینعلی رحمانی – اصلاح لفظی خیر، هر اصلاحی .
رئیس- یعنی بعد  از شور دوم ؟
حسینعلی رحمانی- بلی، بعد از شور دوم مخالفین میتوانند بحث بکنند . د راین لایحه قانونی ودر این مصوبات .این اشخاص که بعنوان مخالف اسم نویسی کرده اند تاکنون صحبتشان بعنوان مخالفت در کلیات بوده است .بعداً درر جزئیات  هم بحث می کنند .
رئیس- الان برایتان میخوانم .این است ‹‹ مادة 96- پس از خاتمه شور دوم در ماده واحده یا مواد هر یک از نمایندگان با تصویب مجلس میتوانند بعنوان شور آخر در کلیات پانزده دقیقه  نظرات  خود را نسبت به لایحه اظهار نمایند همچنین مجلس  میتواند قبل از رأی دادن به مجموع  لایحه ویا طرح  مجدداًآن را به کمیسوین ارجاع ،تا کمیسوین ظرف 5 روز فصول  ومواد آن را مرتب  نموده (فقط ترتیب لفظی است ،تازه د رکمیسوین نه د رمجلس ) برای اخذ  رأی قطعی  به مجلس  عودت دهد .
حداکثر زمانی  که به نمایندگان … طبق این ماده در مجلس  اگر کسی بخواهد بحث بکند برا یتغییر چیز مصوب نمی تواند .
حسینعلی رحمانی – وقتی که معلوم است لایحه قانونی است و قانون است .چطور مثلا بگوئیم که ما …
رئیس- عرض کردم ما فقط اصلاح لفظی  میتوانیم بکنیم پیشنهاد دوم را بفرمائید .
حسینعلی رحمانی – فعلا همین بود .
رئیس- متشکرم ، پیشنهاد بعدی را قرائت کنید .
حائری زاده – اخطار آئین نامه ای دارم .
رئیس- آقای حائری زاده بفرمایید .
حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم .مادة 115 آئین نامه داخلی اینجا قید می کند که هنگام بررسی لوایح  وطرحهای یک فوریتی  بجز یک یا چند دوازدهم بودجه ، برای طرحهای یک فوریتی ،‹‹هر اصلاح  یا ماده الحاقیه  که  پیشنهادشود،باید دلایل آن بطور اختصار ظف 5 دقیقه از طرف  پیشنهاد دهنده الی آخر ››. یعنی هر اصلاحی که انجام می شودیا ماده الحاقیه ،باید مطرح بشود .
رئیس- روی مصوب نه،وقتی که تصویب شده ،بعد از تصویب؟
حائری زاده – من حرفم تمام نشده آقای هاشمی .
رئیس- خواهش میکنم بفرمایید .
حائری زاده  عرض میکنم وقتی که  پیشنهاد داده می شود بعد که حل و بحث  می شود یک نماینده دیگری پیشنهاد جامع تری میدهد یا همان فرمانداری که شما مثال زدید اگر استثنائی  باشد و بایستی  آن مسأله را دقیقاً در قانون استثناء کرد ومشخص  کرد چه مانعی دارد که روی آن کلیت استثناء زده بشود .
رئیس- چه مانعی دارد که  مانعش همین است که چیزی تصویب شده است .
حائری زاده – نه ،لازم است که ه رنماینده ای وقتی بحث خودش را می کند اگر پیشنهاد اول قبلو شد ولو پیشنهادهای  جامع تر با استدلال شما بعد قبول نخواهد شد . طبق مادة آئین نا.مه  داخلی بایستی  هر پیشنهادی را شما مطرح کنید .
رئیس- برایاینکه آقایان خیالشان راحت بشود ومن هم تابع مجلس  باشم .ما برای این قضیه  یک بار از مجلس رأی میگیریم .
آیت – آقا یهاشمی باید صحبت کنم .( همهمه نمایندگان ).
رئیس- ببینید ،آقایان یکی  یکی  پامیشوند ویکی اخطار آئین نامه ای میکند ویکی… دو نظر اینجا مشخص  شده البته در آیین نامه چنین چیزی صراحت  ندارد کهبگوید بعد از تصویب دوباره روی آن بحث می شود یا نمی شود من استناد به روح قانون می کنم .
محلاتی- حذفش نمی شود ولی قید می شود زد .
رئیس- حتی قیدی که با مضمون تصویب شده مخالف باشد من می گویم  این نمیتواند مطرح بشود . آقایان آیت وحائری زاده میگویند که  پیشنهادها دیگری گر چه مخالف است .(آیت – نه مخالف …)(رحیمی- جامع تر باشد ) خوب مخالف است . یعنی وقتی که ما تصویب کردیم رئیس شهربانی را وزیر کشور تعیین بکند اگر گفتم شورای فلان بگوید این مخالف آن می شود .
آیت – پس مدیر کل بانک مرکزی با پیشنهاد آقای خوئینی ها تضاد دارد . شما تصویب کردید هر وزارتخانه ای اینطور .ولی در مورد  کل بانک مرکزی یکاستثناء گذاشتیم .
رئیس- آن راقبلا گفتیم .
آیت – قبل وبعد ندارد .
رئیس- اولین چیزی که تصویب کردیم آن بود . حالا نظریه  آقایان حائری زاده و آیت ومعین فر را به رأی میگذاریم تا ببینیم که مجلس   موافق است  یا نه ویکی از آقایان هم می تواند توضیح بدهد .آقای آیت توضیح بدهید .یک نفر هم مخالف توضیح بدهد .
آیت – بسم الله الرحمن الرحیم .آقای هاشمی  توجه بفرمایدی بحث مااین نیست که مصوب  مجلس  را بشود دوباره در همان مجلس  ضد آن را تصویب  کرد این بحث ما نیتس بحث ما این است که یک قاعده کلی را که مجلس  تصویب کرد میشود درمورد آن پیشنهاد کرد واستثنائاتی داد .آن قابل طرح است  بحث  ما این نیست که اگر مثلا مجلس تصویب کرد فلان مسأله را باز ضدش  را بگویم .مثلا  مجلس تصویب کرد که وزیر کشور باید این را تعیین بکند وما  بیائیم  و بگوئیم  که وزیر  بهداری تعین کند این قابل طرح نیتس . اما بحث  ما این است که د رمورد یک حکم کلی میشود استثناء زد و آن مورد شهرداری و  شهربانی نهاوند که شما اشاره کردید آنخاص است نه یک چیز عمومی ،در قانون که نمیایند بگویند که آقای هاشمی را استثناء میکنید .
رئیس- خوب، این هم خاص است .استثناء همیشه خاص است .
آیت – اجازه بفرمایید .اگر اینطور باشد که همانطور که اشاره کردم . آقای خوئینی ها یک پیشنهاد داده است که هر سمیت که مربوط به وزارتخانه می شود وزیر امضاء می کند که حالا  اگر این  قبل از حتی آن بانک مرکزی تصویب شده بود بعدی آن را می گفتمی قابل طرح نیست . صحیح نیست . اضافه بر آن ما داریم می گوئیم  بانک مرکزی را گفته که مجلس  باید چه کار کند ؟‌تصویب بکند . شهربانی  را هم ما گفتیم وزیر کشور باید امضاء بکند گفتیم یک اضافه هم داشته باشد . تأیید و  صلاحیتش  توسط کمیسیون داخله مجلس ،این قابل طرح است . چون یک چیز  واگر این مورد را هم رأی بگیرید دو سوم آراء مجلس را میخواهد چون مربوط به آئین نامه است .
رئیس- بیا رخوب آقا یالویری هم بعنوان مخالف صحبت  می کنند .
الویری- بسم الله الرحمن الرحیم . من فکر میکنم د راینکه یک انتقادی  وجود دارد نسبت به شیوه ای  که آقای  هاشمی اتخاذ کرده اند  ، چون وقتی که تعداد زیادی (رئیس – شما خارج  شدید از موضوع ) انتقاد  دارند نسبت به آئین نامه

بایستی  از مجلس  نظر خواهی بشود اما با نظر آقای آیت مخالف هستم باین دلیل که اگر باین روال بخواهیم  پیش برویم من یک مثال میزنم. فرض کنیم در یکی از بندها تصویب شده باشد که رئیس شهربانی به پیشنهاد وزیر کشور وحکمی که وزیر کشور میدهد منصوب می شود .اگر من معتقد بودم که میبایستی  کمیسوین داخله  هم روی این نظر بدهد بالطبع  به این پیشنهاد رأی نمیدادم یعنی  یک پیشنهاد تکمیلی رئیس شهربانی بوسیله وزیر کشور رأی داده است .مشخصاً به همین رأی داده است . نه به یک چیزی اضافه تر و نه به یک  چیزی کمتر ، چون اگر در هر حالتش بود میبایستی  یک پیشنهاد دیگری میداد و پینشهاد خودش را مطرح  میکرد .وارگ این روال بخواهد ادامه پیدا بکند مسلماً یک دور وسیکلی  تشکیل  خواهد شد  که مرتباً روی پیشنهاد چیزهایی اضافه وکم می شود واین عملی  نخواهد بود بنابراین چیزی ک بعنوان پیشنهاد تصویب شده بایستی به همان صورت عبارت خودش باقی بماند .
مجتهد شبستری-  تذکر آیین نامه ای دارم .
رئیس- آقای شبستری تذکر آئین نامه ای دارند . خدا کند این تذکر مسأله ای را حل  کند .
مجتهد شبستری-  بمس الهل الرحمن الرحیم درمادة 92 آیین نامه مطلبی هست که اگر عمل می شد این مشکل برطرف می شد .در اصل این مسأله  صحیح  است . چیزی که مصوبه یک جلسهمجلس هست  د رهمان جلسه حتی  به آن مصوبه ‹‹قید ›› نمی شود زد . الااینکه یک شبهه است و آن ایت  است که ممکن  است پیشنهادهایی که بعداً طرح می شود جامع تر از آن پیشنهادی که قبلا طرح  شده باشد وکسیکه به آن پیشنهاد قبلی رأی داده اطلاع از آن پیشنهاد جامع  بعدی  نداشته ومشکل پیش آمد . حل این د رمادة 92 هست .اگر عمل می شد .ما به این مشکل بر نمی خوردیم .د رمادة 92 در آن سطرهای آخر گفته می شود که ‹‹وبعد  پیشنهادهای کتبی واصله  نسبت به هر یک از مواد وهمچنین مواد الحاقیه که هر دو  باید کاملا مربوط به موضوع  مواد لایحه باشد جداگانه قرائت وبدون بحث  به کمیسوین ارجاع می شود ››.  این ‹‹جداگانه قرائت ›› که چندی  قبل  هم صحبتش   شد این برای همین بود که اول مجموع پیشنهادهای رسیده یکبار قرائت می شود قبل از بحث وشور درباره آنها و افراد به ذهنشان می سپرند که کدام یکی از این  پیشنهادها یک جا قرائت نمی شود این شبهه جایش  باقیمانده است که آقایان می گویند که ممکن است پیشنهاد بعدی  جامع تر باشد اگر آقای  هاشمی این را  مراعات بکنند حتی در لوایح یک شورای  که اول یکبار همه پیشنهادات  خوانده  بشودوبعد  روی آن بحث  بشود،این اشکال برطرف می شود والا چیزی که  در یک جلسه مصوب واقع شده و آن رااز کلیت انداختن خلاف  آئین نامه است .
رئیس- خوب،توضیح آقای شبستری  را شنیدیم اما اولا خود آن  موردش  لوایح دو شوری است که به کمیسیونها می رود ودر آن مورد هم ما به کیفیتی  عمل کردیم که جایگزین  آن است .ما پیشنهادها را چاپ می کنیم ومنتشر  می کنیم یعنی همه آقایان موظفند پیشنهادهایی که به کمیسیون رفته …( محمد شبستری – در یک شوری چاپش ممکن نیست ) آئین نامه مال دو شوری همین حالا که ما داریم بحث  می کنیم شما می توانید   پیشنهاد  بدهید  یعنی  بعد از  پیشنهاد تصویب شده شما داردی پیشنهاد می دهید  چطور  من قبلا بخوانم .اکثر  پیشنهادها ضمن بحث  می رسد  ما چند تا پیشنهاد را شروع می کنیم بعد می بینیم  سیل  پیشنهادها دارد می آید تازه آقایان وارد بحث  می شوند . در این مورد که نمی شود در مورد دو شوری هم ما آن را چاپ و پخش می کنیم آقایان اگر مایل باشند همه پیشنهادها را یک جا می بینند .دیگر بحثی سر این نیست . بعلاوه  در کمیسوین هم می روند .مخالف وموافق صحبت کردند پیشنهاد آقای آیت و آقای  حائری زاده .. و آقای معین فر و بخشی هم که آقای محلاتی روی آن حرف زدند موافق هستند قیام بکنند، 38 نفر ایستادند تصویب نشد . پیشنهاد دیگری داریم ؟
منشی- یک پیشنهادی از آقای رحمانی هست ‹‹اصلاحیه  در مورد بند 4  فقط امضاء کننده ار معلوم کرده واما مشخص معلوم نیست . پیشنهاد می دهم که مشخص برای آن منظور شود ››.
رئیس- آقای رحمانی بفرمائید .
حسینعلی رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم .بند 4 این است . ‹‹نصب و عزل مقامات و ادارات وسازمانهایی که وابسته  به وزارتخانه مشخصی هستند با سثتثنای  وزارت دادگستری به امضای وزیر آن وزارتخانه انجام می گیرد ›› بدون اینکه معلوم  بکند با تصویب چه افرادی .این مشخصش معلوم نیست  فقط امضاء کننده اش  معلوم است واینکاری نیست وناقص است و لازم  است که تبصره ای در اینجا اضافه شود . که آن تشخیص دهنده ار معلوم کند .
رئیس- تشخیص دهنده آن مؤسسه؟ مؤسسه که د رچارت اداریش معلوم است که به  کجا  وابسته است .
حسینعلی رحمانی – مؤسسه نیست  قربان ‹‹نصب و عزل  مقامات  ادارات (رئیس – پس می خواهید بوئید تصویب کننده ) و سازمانهایی که وابسته به وزارتخانه مشخصی هستند .باستثنای وزارت دادگستری بامضای وزیر آن وزارتخانه انجام می گیرد ››. با تصویب چه مقاماتی ؟ این را معلوم نکرده اند .
رئیس- خود وزیر معلوم است ، کسیکه  امضاء می کند مؤسسه زیر نظر او اداره می شد .امضاء می کند یعنی حکم صادر می کن نصب با امضای اوست.
حسینعلی رحمانی- یعنی که این اختیار رادارد که عزل بکند ونصب  بکند هیچگونه قانونی نداشته بادش .
رئیس- طبق قانون  خودش، قانون دارد .
حسینعلی رحمانی – پس باید ‹‹طبق قانون ››اضافه شود .
رئیس- این که دیگر احتیاجی ندارد . بفرمایید . پیشنهاد دیگری نداریم ؟
منشی- یک پیشنهادد یگر  ماند است . البته پیشنهاد آقای شجایعان  را خواندم ولی دو سه تا نامه نوشتند که چرا پیشنهاد مرا نخواندید. حواسشان  نبود .‹‹استانداران به پیشنهاد شورای عالی استان وحکم وزیر کشور منصوب می شوند ››.
رئیس- بله گفتم قابل طرح نیست .یکبار هم خواندیم .
شجاعیان –از کجا می گویید قابل طرح نیست .
رئیس- شما بند 3 را بخوانید ببینید .یکبار هم خواندیم .تشریف نداشتید یابودید وتوجه نکردید .بند 3 را بخوانید .
منشی- ‹‹استانداران با پیشنهاد وزی رکشور و تصویب هیأت دولت تعیین  می شوند و وزیر کشور حکم آنان رادر مدت حداکثر 5 روز صادر  و ابلاغ  می نماید .››
رحیمی – من پیشنهاد کردم به پیشنهاد …
رئیس- همنی الان بحث بود ،بهتر از این بود دیگر نمی شود  تصویب شد . حالا اصل ماده واحده و اضافات ار برا یرأی گیری بخوانید .
زرهانی – آقای هاشمی پیشنهاد یکی از آقایان یکی بود وبحث کردید . پیشنهاد آقای زرهانی چیست ؟
منشی- پیشنهاد ایشان در موردی است که به تصویب رسیده است .
رئیس- اگر تصویب شد .دیگر مطرح نکنید .
منشی- من می خوانم پیشنهاد آقای آقا رحیمی  را هم می خوانم .‹‹رئیس کل بانک مرکزی به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی و تصویب هیأت دولت وحکم رهبر یا شورای  رهبری وقائم مقام آن به پیشنهاد رئیس کل وتأیید وزارت  اقتصاد و وزیر مذاکور در مقابل مجلس مسؤول است وهیأت دولت موظف است بقیه وظایف را بر طبق قانون اسای به هر یک از سه قوه واگذار نماید ››.
رئیس- اینها را رأی گرفتمی ورد شد .
آقا رحیمی – آقای هاشمی اجازه بدیهد .نیم دقیقه وقت به من  بدهید …
رئیس – اجازه نمی دهم .آن مقداری هم که وقت گرفتید  ظلم  به مجلس  بود بفرمائید پیشنهاد  بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاددیگری نداریم .
زرهانی – من پیشنهاد داده ام .(زنگ رئیس ).
رئیس- آقای زرهانی می گویند پیشنهاد داده ام .خودتان پیشنهادتان را بخوانید .
زرهانی – ابتدا توضیح بدهم که گفتم یک قسمت از پیشنهاد مرا پیشنهاد آقای آیت تأمین می کند وآن هم بخاطر این است که لفظ شوم امر همایونی  از متن
همه قوانین ما حذف بشود واشکال قانونی را هم که آقای صباغیان مطرح کردند شاملش نشود . تبصرة4 به ماده واحده اضافه شود . ‹‹آن قسم از احکام وموارد  زائدی ار که در قوانین سابق منوط به صدور حکم همایونی بوده و صرفاً جنبه  تشریفاتی داشته واز موضع باج دهی وخوش خدمتی به مقام سلطنت تصویب شده است هیأت دولت موظف است پس از پانزده روز از تصویب این ماده واحده آنها را مشخص و طی لایحه ای حذف آنها را از مجلس پیشنهاد کند ››.
رئیس- خوب این را به دولت نصیحت  کنید . که می آورد چه زحمتی داردی که حالا از ما این را بگیرید .
زرهانی – فقط مقام ومنصب نیست ، موارد هست .مثل تبصرة2.
رئیس- آقای زرهانی ببینید .شما از دولت خواسته اید که لایحه بیاورد . خوب از دولت بخواهید بیاورد وهمچنین خودمان می توانیم بگردیم و پیدا کنیم وطرح بدهیم این که مشکلی ندارد .زرهانی- آقای هاشمی من می خواهم بلاتکلیف نماند .
رئیس- بلاتکلیف نمی ماند دنبالش را بگیرید و بیاورید . ماده واحده را بخوانید . ( همهمه نمایندگان )آقای می خواهیم تنفس بدهیم آقایان یک پیشنهادات  جدیدی   یادشان  می آید چیزهائی هم می فرستند که اینطوری می شود .
منشی- پیشنهاد آقای علم الهدائی  را می خوانم اگر مایل بودند …
ماده واحده – انتصاب کلیه مقاماتی که به موجب  قوانین مصوب تا تاریخ 22/11/57 موکول به صدور  فرمان  همایونی  شده است به تشخیص  هیأت  وزیران بر حسب مورد با صدور  حکم از طرف نخست وزیر ویا وزیر مربوط انجام خواهد گرفت ..
تبصرة1- مواردی که بموجب قانون اساسی جمهوری اسلامی مستقیماًبه رهبری و ریاست جمهوری و رؤسای قوه مقننه وق وه قضائیه مربوط میشود از این حکم مستثنی است .
رئیس- بله آنرا که تصویب کردیم فقط عیب آن اینست که آقایان  توجه نمی کنند بعد می خواهند  صحبت کنند خوب اینکه نقض کردیم وبه نخست وزیر ندادیم شما دیگر از نخست  وزیر ندادیم شما دیگر از نخست وزیر چه می گوئید جدا کردیم بخشها را و یکی یکی (یکی از نمایندگان – ما اول دادیم ) نه می گویم اول دادید ولی حالا  تصویب شده ، آقای شبستری هم بیکارند  مرتب آئین نامه را مطالعه می کنند ویک تذکری  یادشان می آید البته تقصیر رفقا  هست که اینجور شلوغ می کنند .(شبستری – اخطار دارم ) بگوئید .
محمد شبستری – اخطار اینست که شما می خواهید برای این مادة واحده بصورت مادة واحده رأی بگیرید این ظاهراً اشکال آئین نامه ای دارد و بنده یک  پیشنهاد دارم که اصلاح بشود ما در آئین نامه تبصره ای داریم برای مادة 86 آن تبصره اینست ‹‹ نمایندگان مجلس   و دولت نمیتوانند مواد یک لایحه  یا طرح  قانونی را بعنوان مادة واحده پیشنهاد و تقاضای  تصویب  نمایند ›› با این تغییراتی که آقایان  از طریق پیشنهادات دادنداین از طریق  مادة واحده واقعاً بیرون رفته  یعنی مجلس مواد مختلفی را تصویب کرده است بهمین جهت هم هست که شما برای هر کدام از این پیشنهادها جدا جدا رأی گرفتید  یعنی به شکل ماده واحده اصلا  رأی گرفته نشد بنابراین  پیشنهاد من اینست برای اینکه اشکال پیش نیاید شما یک استفاده بکنید از آن اصلی که می گوید میشود یک بار دیگر تنظیم  کرد شکل نهائی لایحه  تنظیم  بشود و کمیسیون بکشل  پنج یا 6 ماده تنظیم کند تا برای مجموع آنها رأی  بگیرید والا با این ماده برخورد و اشکال پیدا میشود .
رئیس- خوب متوجه شدم من تعجب  می کنم از آقای شبستری که  دیدند  ما تابحال مکرر مواد واحدی رااینجا بصورت مادة واحده تصویب کردیم که  چندین بند  ذیلش بوده واین رویه همیشه این جلسه  بوده تابحال  ما چند بند را آنهم  بصورت پیشنهاد اینکه دلیل آوردید جداگانه رأی گرفتید مادر یک مادة واحده  روی الفاظش  هم مکرر پیشنهادهای جزئی جزئی شده جداگانه رأی گرفتیم هیچ دلیل نمیشود .
سلامتیان – مواد متعدده نیست لوایح متعدده است .
رئیس- خیر آن حرفی بود که از اول آقای رحمانی گفتند .
محمد شبستری – مادة واحده آقا یک رأی گرفته شد .
رئیس- مادة واحده را بخوانید .
(بشرح زیر قرائت شد )
مادة واحده – انتصاب کلیه مقاماتی که بموجب قوانین مصوب تا تاریخ 22/11/1357 موکول  به صدور فرمان همایونی شده است جز در مورادی که بموجب قانون اساسی جمهوری اسلامی مستقیماً به رهبری و ریاست جمهوری و قوه مقننه و قوه قضائیه مربوط میشود بترتیب زیر انجام می گیرد .
1-رئیس کل بانک مرکزی و قائم  مقام او به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب هیأت دولت و تأیید صلاحیت  بوسیله  مجلس شورای اسلامی  تعیین میشود و وزیر اقتصاد و دارائی موظف است در مدت پنج روز حکم  وی را صادر و ابلاغ نماید .
2-رئیس هلال احمر به پیشنهاد وزیر بهداری وتأیید صلاحیت وی بوسیله  کمیسیون امور بهداری مجلس  شورای اسلامی تعیین میشود و وزیر بهداری موظف است درمدت پنج روز حکم وی را صادر  و ابلاغ نماید .
3- استانداران با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت دولت تعیین میشوند و وزیر کشور حکم آنان رادر مدت حداکثر پنج روز صادر وابلاغ مینماید .
4-نصب وعزل  مقامات ادارات و سازمانهائی که وابسته به وزارتخانه مشخصی هستند به استثنای وزارت دادگستری به امضاء وزیر آن وزارتخانه انجام می گیرد .
5- کلیه  نصب و عزلهائی که بموجب قانون به تصویب مجمع عمومی بانکها ومجمع  عمومی سایر شرکتهای دولتی میرسد باامضای رئیس مجمع  عمومی  ابلاغ می گردد .
6- عزل ونصب ها در قوه قضائیه به پیشنهاد یکی از اعضای شورای عالی قضائی حسب  مورد وتصویب آن شورا با رعایت اصل 164 قانون اساسی انجام میشود و رئیس شورای عالی قضائی موظف است در مدت پنج  روز احکام  آنرا صادر و ابلاغ نماید .
7- احکامی که در حوزة عمل ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد درهر یک از نیروهای سه گانه با پیشنهاد فرمانده همان نیرو و تصویب وامضاء فرمانده کل نیروهای مسلح  میباشد .
تبصرة1- کلیه مواردی  که در قوانین گذشته عزل ونصب با فرمان همایونی  بوده ودر این لایحه قانونی حکم آن مشخص نشده است مرجع  تصویب وامضاء آن با تصویب مجلس  شورای اسلامی تعیین می گردد .
تبصرة2- آن قسمت از قوانین ومقررات موجود که با  مفاد این مادة واحده وتبصره های آن مغایرت دارد از تاریخ تصویب این قانون ملغی است .
تبصرة3- وزارتخانه ها وکلیه مؤسسات و شرکتهای دولتی وبانکها که  شمول مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر نام است نیز مشمول این قانون خواهند بود .
رئیس- 183 نفر را تابلو نشان میدهد نمایندگانی که با این متن قرائت شده موافق هستند قیام بفرمایند (127 نفر موافق 55 نفر هم  نشسته اند)تصویب شد (زنگ  رئیس ) یک ربع ساعت تنفس  میدهیم آقایان زود برگردند
(جلسه ساعت 55/9 دقیقه بعنوان تنفس تعطیل  ومجدداً در ساعت 45/10 دقیقه تشکیل شد )
رئیس- بسم الله  الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است بقیه دستور جلسه مطرح بشود .
5- ارجاع لایحه اخذ صدور پروانه دریانوردی  به کمیسیون راه و ترابری برای تصویب آن به مدت 2 سال
منشی – گزارش شور دوم کمیسیون های امور اقتصادی و دارائی وراه و ترابری در خصوص لایحه اخذ هزینه صدور پروانه  دریانوردی – مخبر کمیسوین اقتصاد و دارائی .
رئیس- آقای شهرکی در شور دوم پیشنهاد کرده اند که  این لایحه برای تصویب نهائی به کمیسوین برود .
یکی از نمایندگان – شور دوم است نمیشود .
رئیس- بله شور دوم هست ولی بهر حال  ایشان  پیشنهاد کردند  حالا ببینیم دلیلشان چیست .
شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم .با توجه به اینکه  اخذ هزینه  ای در حدود 30 تومان یا 50 تومان یا 100 تومان مسأله ای نیست که بیاید وقت مجلس را نصف روز یا دو سه ساعت بگیرد وبا توجه به اینکه درابتدائی که این لایحه به مجلس آمده بود اطلاعات کاملی داده نشده بود ولازم هست  از نظر  فنی و سایر مسائل بررسیهای بیشتری درکمیسیون  بشود من پیشنهاد می کنم که این
لایحه   ضمن  اینکه لایحه  مهمی نیست و وقت زیادی می گیرد بایستی  چون یکمقدار بررسی های بیشتری هم رویش بشود بیاید به کمیسیون و کمیسیون با دقت  بیشتری حالا گر می خواهیم به یک کمیسیون ندهیم به کمیسیون مشترکی که مجلس  تعیین می کند به آن کمیسیون بدهد که برای مدت  حداقل دو سال این لایحه  را تصویب کند و بدولت ابلاغ کند .
منشی- آقای آقا محمدی مخالف هستید بفرمائید .
آقا محمدی- بسم الله الرحمن الرحیم .این لایحه یک ،لایحه  بسیار گنگی  است ومشخص نیست  چه می خواهد بکند  برداشته می گوید 30 تومان حق دربانوردی بگیریم .برای آن قرارداد بین المللی .
شهرکی- آقای هاشمی خارجاز موضوع است .
رئیس-  نه میخواهند استدلال می کنند بفرمائید .
آقا محمدی-  بعد این سؤالات را خود کمیسیون راه و ترابری هم جواب مشخصی برایش ندارد که آیا (یکی از نمایندگان جواب دارد ) اگر داشت میداد . آیا این 300 ریال فقط الان بحث است ما پرسیدیم که چندتا کارت وجود دارد گفتند حدود 200 تا کارت دریانوردی وجود دارد 200 تا سی تومان می خواهد گرفته بشود دویست تا سی تومان می شود 6 هزار تومان آیا این دویست تا سی تومان را دولت نیازمند است که این لایحه را آورده ، دوم اینست  که آیا آوردن  این لایحه برای صدور کارت برای تعویض  کارت است و تأیید آن قرار داد دریائی است که باید آن قرار داد مورد رسیدگی قرار بگیرد به اسم سیصد  ریال  آن قرار داد نمیشود تصویب بشود بنابراین یک چنین چیزی کهسؤالاتش  پاسخ  داده شده نیست  و روشن نیست اینرا به کمیسوین دادن کار درستی نیست ومن برایاینکه خود مسأله روشن نیست وخود آقای شهرکی هم  الان  اشاهر کردند که روشن نیست علاوه براینکه مخالف هستم برود کمیسیون خواستار متوقف  شدنش هم هستم که  پیشنهادش را میدهم وبعداً در موردش صحبت میکنم .
منشی- آقای موحدی کرمانی موافق.
شهرکی – آقای هاشمی  چون ایشان دو سؤال کردند جواب بدهیم به سؤالات بهتر است .
موحدی کرمانی- بهمین دلیل که آقای آقا محمدی اظهار کردند که  کمیسیون روشن نیست و جهات  قضیه  کاملا معلوم نیتس من می خواهم عرض کنم که با توجه به مسؤولیتی که برادران ما دارند در مجلس ودر کمیسیونها این کار را اگر ما به کمیسیون واگذار کنیم آنها دعوت می کنند از افرادی که  احتیاج هست به اینکه مسأله را روشن کنند وبعد از آنکه کاملا روشن شدند تصمیمشان را بطور صحیح خواهند گرفت و الاناین مسأله اگر در مجلس مطرح  بشود بطریق اولی برادران ما این حضور را برای اظهار نظر ندارند .
رئیس- بسیار خوب مخبر کمیسیون هم اگر توضیحی  می خواهد بدهد که بعد رأی بگیریم .
منشی- آقای انصاری بفرمائید .
مجید انصاری- بمس الهل الرحمن الرحیم . همینطور که از توضیحات مشخص  شد لایحه  بسیار  جزئی هست پروانه هائی است که می خواهند تعویض بکنند یا صادر بکنند هزینه صدور این پروانه چیزی در حدود 30 تومان هست ومسأله  مبهمی هم ندارد که برادرمان آقا محمدی فرمودند که باید بیاید وتحقیق بشود درمجلس  مسأله بسیار جزئی هست مادر کمیسوین اقتصاد و دارائی  روی این  موضوع با حضور مسؤولین  بحث کردیم و ابعاد قضیه  روشن شده لذا اگر به  کمیسیون بیاید هیچ معطلی نخواهد داشت وکمیسوین موافق هست  که بیاید  میزان هزینه ای که صدور این پروانه ها برمیدارد کم و زیادی باشد  که الان در عمل بهتر به آن میرسد بعد از دو سال یک  مبلغ تأیید  شده ای  را یا همین مبلغ  اگر صددرصد  د رعمل  مشخص  شد بعد درمجلس مطرح بشود یا ارجاع به کمیسیون  ما موافق هستیم .
رئیس- متشکر خوب حرفها زده شده ولی آماده رأی نیستند .آقای معاون پارلمانی وزارت راه وترابری بفرمائید .
حاجی لاری ( معاون  پارلمانی  وزارت راه و ترابری )- بسم الله الرحمن الرحیم . من موافقم که به کمیسیون برگردد برای اینکه تحقیقاتی که من کردم ( فقط  یک  آمار و ارقامی عرض میکنم ) حدود  59 هزار کارت و پروانه دریانوردی صادر  میشود که نوع پروانه این است ( به نمایندگان نشان داده شد ) وما طبق  مقاوله نامهای  که باز هم یکی از آن چیزهای منحوس فرمان همایونی ه هست به این مقاوله  نامه الحاق شده ایم ودراینجا این پروانه دریانوردی  حکم  پاسپورتی  برای ملوان ها داشت که باید به دو دلیل تعویض میشد یکیاینکه  علائم  شاهنشاهی  را داشت ،دوم اینکه  کاغذش  میتوانست جعل بشود ودر این میان سازمان بنادر کشتیرانی اقدام کرده بود واین دفتر چه رادرست کرده بود که متأسفانه در  حمله عراقی ها  ر درخونین شهر ،مقدار زیادی از اینها به دست آنها افتاد  وناچار شد این دفتر چه  را همباطل  کند ویک چیز جدید دیگری با کاغذ دیگری ( که  نمونه اش اینهست )‌بوجود بیاورد این پروانه دریانوردی است وبعداز برآورد دیدیم اولا مبلغ 30 تومان هم مکفی این نیست و ضمناً این مداوم همهست  وهر چند سال یک بار هم بایدعوض بشود (این نمونه پروانه دریانوردی بود ) واما کارت ملوانی یک کارتی است  به این ترتیب که مثل گواهینامه رانندگی می ماند،و  برای  ملوانان  داخل اعتبار دارد  وآن کارت  هم عوض میشود به این ترتیب که مخارجی دارد و وقتیکه به کمیسیون برگردد ما پیشنهاد خواهیم کرد ، وامیدواریم که پیشنهادات ما بررسی  بشود معقول ودر ارتباط با هزینه ای که برمیدارد یک چیزی تصویب بشود ،متشکر.
موحدی ساوجی – مدتش هم مشخص بشود .
رئیس- پینشهاد برای مدت دو سال است .(تابلو 181 نفر را نشان میدهد )  نمایندگانی که باارسال این لایحه  به کمیسوین راه وترابری جهت تصویب برای مدت دو سال ( که خودشان پیشنهاد کردند ) موافق هستند قیام بفرمایند (138 نف رموفق ایستادند) تصویب دش .این رویه مخصوصاً حالا که ما لوایح مهمی برای روزهای بعد دردستور میاوریم  انشاءالله رویه خوبی است . برنامه  بعدی را مطرح کنید .
6- اجازه  تفویض اختیار به کمیسوین اقتصاد و دارائی برای تصویب لایحه راجع به ترانزیت کالا از کشتی به گمرکات داخل کشور برای مدت 2 سال
منشی- اجازه  تفویض  اختیار به کمیسوین اقتصاد و دارائی در خصوص لایحه راجع به ترانزیت کالا از کشتی به گمرکات  داخل  کشور بدون اخذ سپرده  نقدی ویا ضمانت نامه بانکی برای مدت دو سال.
منشی- آقای هشرکی موافق،آقای خزاعی مخالف.
رئیس- آقای انصاری ،شمااز طرف کمیسوین این را توضیح بدهید .
فؤاد کریمی – این نظر کمیسیون نیست نظر شخصی  است .
رئیس- نظر شخصی باشد ، پیشنهاد دهنده توضیحی  بدهد .
مجید انصاری- البته ایشان فرمودند که نظر کمیسوین نیست ( اشاره به فواد کریمی ) یک مقر بحث شد  حالا اگر تصمیم  قطعی گرفته نشد در هر حال  الان  کالاهای فراوانی د رگمرکات معدودی که برای ماامکان بارگیری با تخلیه  کالا وود دارد هست .گمرکات از کالاهای فراوان مملو شده است به خصوص کالاهای  بخش خصوصی طبق مقررات  و قوانین موجود اینها باید وثیقه یا ضمانت هائی  از صاحبان  کالا بگیرند یعنی برای ترخیص کالا وحمل  کالاها از گمرک به داخل  کشور ،‌چون یک مقدار این امر طول میکشدالبته  فعلا مادرصدد اثبات یا نفی اصل قضیه نیستیم که آیا باآن موافق هستیم یانه آن در کمیسوین باید  بررسی بشود .
این امر چون موجب کندی کار د رحمل کالا شده است پیشنهاد دولت  این بود که آن برنامه وثیقه  وضمانت نامه ومقررات اداری فعلا موقتاً برداشته بشود وهمراه هر کاروانی که کالا رااز گمرکات  به داخل کشور میاورد افرادی  باشند که بدرقه  بکنند که کالا در بنی اره حیف ومیل نشود وبه مقصد برسد  تا با  برداشتن  این مقررات زود گمرکات تخلیه بشود تا کشتی هائی که میاید معطل  ودر نوبت تخلیه  قرار نگیرند که دولت مااز این رهگذر ضررهای زیادی دارد متحمل  میشود .کشتی ها چندین  روز درنوبت میمانند برای نبود  جاه،وعلت  آن هماین است  که آن مقررات ادار ی دست و پای مسؤولین  وحتی  صاحبات کالا را برای حمل  سریع  کالاهایشان بسته است از طرفی اگر این بخواهد بیاید در مجلس  مطرح بشود  مسأله  جزئی  است علاوه براینکه مدت زیادی طول خواهد کشید وحتی خوب بود خیلی  زودتر به مجلس میامد وحدود  یک ماه یا یک ماه ونیم  پیش در کمیسوین مطرح  شداز این جهت طرحش در مجلس  معطلی فراوانی  دارد شما تصویب با رد آن را بالاخره  بررسی این لایحه را بهعهده کمیسیون واگذار کنید که کمیسیون با وقت بیشتر با حضور مسوولین  ابعاد قضیه  را بررسی بکند وتصمیم  لازم را اتخاذ  بکند و قهراً پیشنهاد مدت هم محدود است چون در رابطه با شرایط اضطراری موجود است یک سال فعلا می تواند  باشد  بعداً انشاءاله  اگر جنگ دراین فاصله  تمام شد عملا  این ضرورت  هم منتفی شده است  لذا یاارجاع آن به کمیسوین موافق هستم وکار خوبی است .
منشی- مخالف آقای فؤاد کریمی .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم .این لایحه د رکمیسیون ما ابحضور نمایندگان گمرکات کل کشور مورد بررسی قرار گرفت این لایحه اساساً یک اشکال بنیادی دارد وآن این است که آقایان برای اینکه بگویند مامیخواهیم گمرکات راهر چه زودتر تخلیه کنیم آمده اند ضمانت نامه بانکی را میخواهند لغو کنند واین ضربه بسیار بزرگی  براقتصاد بانکی  مامیزند  بعلت اینکه تجاری که میخواهند حالا کاملا وارد کنند مجبورند یک مقدار پول یا سپرده  یا ضمانت نامه داشته باشند مجبورند هب  خاطر اینکه میخواهند کالایشان را وادر کنند  گرنه عاشق چشم و ابروی ما وبانک های ما نیستند وهمی  که شما بخواهید این لایه را تصویب کنید زود این افراد میایند پول هایشان رااز بانک برمیدارند ومیبرند .
 مجیدانصاری- بحث د راصل لایحه نیتس آقای هاشمی !
فؤاد کریمی – اما در خود کمیسیون که بحث کردیم کلا نماینده دولت گفت ما می رویم  تحقیق میکنیم تا ببینیم مشکلات را چه  کا رباید بکنیم وفعلا  شمااین لایحه را نگهدارید  تا عبد ما به شما اطلاع  دهیم شاید بخواهیم  پس  بگیریم کارهای کمیسوین ما هم زیاد است یعنی مسأله مالیات های مستقیم داریم . موارد دیگری که خود مجلس  به این کمیسوین مراجعه کرده است واگ رکمیسوین ماوقت داشته باشد بنشینیم آن چیزهائی که مجلس به ما تفویض  کرده است ، بررسی کنیم به اضافه اینکه اگر این لایحه به کمیسوین آمد ورد کردیم دیگر اصلا  مسأله  زمان مطحر نخواهد شد به این دلایل من باارسال این لایحه به کمیسوین مخالفم معتقدم د رمجلس  مطرح بشود .سأله خیلی روشن است بویاد رد بشود به خاطر اینکه از نظر اقتصادی  برای بانک های ما عوارض شدید دارد گذشته از این مسأله سوءاستفاده هائی که در بین  راه میشود؟ سرقت هائی که تا حالا شده است واعمال نفوذها وقاچاق ها وغیره اینها مسائلی است که از عوارض این لایحه است واساساً به عقیده  من طرح این لایحه بوسیله  دولت غلط است ومن تعجب کردم که دولت چنین  لوایحی میاورد  که بضررشهست  وبه نفعش نیتس .
مجید انصاری-این نظر  کمیسیون نیست .
منشی- آقای شهرکی  و آقای خزاعی به عنوان موافق اسمنوشتند .
رئیس- آقای شهرکی بفرمائید .
شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم . اولا آنطوری  که آقای  کریمی گفتند نبود واین لایحه را نماینده های دولت آمدند در کمیسیون ما وگفتند که لازم است ودر حال  حاضر ضرورت دارد که این کار هر چه زودتر انجام بشود واینکه ما گفتیم به کمیسیون  بیاید به همین دلیل است ضمناً  کمیسیون اصلی هم ( کمیسوین مادر ،کمیسیون  راه و ترابری )ذکر شده بود که با کسب نظر کمیسوین اقتصاد و دارائی ما این کار را انجام بدهیم و دلیلی که ما خواستیم به کمیسیون بیاید  این است که الان تعداد زیادی کشتی  در بنادر  جنوب وجود  دارند که اینها همه روزه پولی  به عنوان دموشارژ از ایران میگیرند وهر چه زودتر بایستی این کالاها تخلیه بشود و دولت هم نمی تواند  در بنادر جنوب این کالا را تخلیه کند ودر آن انبارها نگهدارد  دلیلی دارد  که  خیلی مهم است ،آقایان نمایندگان توجه کنند دولت بلافاصله  بایستی  از  کشتی این بارها را به گمرکات  و داخل کشور حمل بکند والا این کالا اگر دربنادر  بماند  بلافاصله  مثل  همان بندر  خونینی شهر با مورد حمله قرار میگیرد  یا خدای نکرده  یک وقت مسائل دیگری پیش میاید وهر چه زودتر  بایستی   ترتیب   حمل آن ها به گمرکات  داخل کشور داده بشود این حمل بوسیله  دولت باامکاناتی که داد فعلا امکان ندارد برای اینکه  بخش خصوصی  خودش وارد کار بشود ودر این امر  به دولت  کمکی بکند لازم است که یک مقدار بخش خصوصی که برای آن ممسائل  که وجود دارد وپاگیری هائی که وجود دارد از بین برود وبخش خصوصی بتواند فعالانه د رامر حمل کالا  از بنادر به گمرکات داخل کشور دخالت داشته باشد و  این بنفع  دولت  است من تعجب  میکنم  برادرمان میگویند  که به سیستم بانکی  مملکت   لطمه ای  میزند چنین چیزی  نیست  دولت  بایستی  این کالا رااز بنادر به گمرکات  داخل  بیاورد خودش چون ن نمی تواند وادار میکند صاحب کالا بیاورد . حالا صاحب کالا میگوید شما که این کالا را بمن  تحویل نمیدهید برای اینکه  تحویل  نمدهی پس  من سپرده ای نمیدهم کالا میاید د رگمرکات داخل میماند برگ سبزش بیاید وبعد کالا  ترخیص  بشود  برا ی این حمل مأمور  بدرقه  با صاحب کالا میاید . کالا را میاورند د گمرکات  داخل  نگهمیدارند ،تا تشریفات اداری آن تمام بشود وتحویل صاحب آن بشود و ضمناً این فقط برای شرایط اضطراری  است .در حال  جنگ  هستیم تبصره ای هم  پیشنهاد شده است که فقط برای مدت  6 ماه  این کار انجام بشود وبعد در آن تجدید نظر بشود خواهش میکنم آقایان موافقت کنند که این لایحه به کمیسوین برود . کمیسیون هم مشترک است ( امور اقتصادی وراه و ترابری ) و برای مدت 6 ماه آن را تصویب بکند .
رئیس- خیر، پیشنهاد برای مدت دو سال است . چون هیأت رئیسه  پیشنهاد دهنده بود .
مجید انصاری- آقا یهاشمی دو سال زیاد است یک سال کاخ است درکمیسوین به اتفاق آقای فواد کریمی به توافق رسیدیم  ولی آقای فؤاد کریمی کم لطفی کرده اند. مدت آن یکسال هم بود .
خزاعی- آقای  کریمی  خودشان در کمیسیون تصویب کرده انددراینجا مخالفت میکنند .
رئیس- دیگران هم همین را تأیید کردند (183 نفر حضور دارند ).
آقا محمدی- باندازه کافی بحث نشد اگر راجع  به خوداصل هست حرف زیاد است .
رئیس- اصلا بحث هم همین بود که چون فوریت دارد واگر د رمجلس  نخواهد دو مرحله ای بگذرد طولانی میشود گفتند برود وبه کمیسیون  زود بتوانند انجام بدهند .
آقا محمدی- آقای هاشمی ، جنس رامیتوانند با یک مأمور بیاورند، وسط راه آن را خالی بکنند .
رئیس- 183 نفر حاضر هستند نمایندگانی که  باارسال این لایحه ( طبق همان پیشنهادی که از اول شده است ) به کمیسیون برای مدت  دو سال موافق هستند  قیام  بفرمایند (103 نفر موافق ) تصویب شد .
برنامه های امروز برای اولین بار پیش از اینکه وقت مان تمام بشود برنامه های مجلس تمام شد الان سه چهار تذکر است که  عرض میکنم ویک مسأله را هم میخواهم با آقایان مطرح کنم که بین خودتان بحث کنید که در هفته آینده انشاءالله تصمیم بگیریم . آقای گیوی به مسؤولان تذکر دادند که  سوخت منطقه خلخال ضعیف است لذا تقویت کنند که مردم نیازمندند .
آقای لطیف صفری ،آقای محمودی ،آقای  عالی پور تذکر دادند که دولت،هر چه سریعتر به وضع کارگزاران چند پیشه برسد که عدهای  از آنها جحیران  هستند ودر نتیجه وضع آنها روشن  نیست . آقای موحدی ساوجی  تذکر میدهند به وزیر نیرو که  سد و فرقان در ساوه که از 20 سال پیش در برنامه بوده اجرا بشود و شش سال است که مرتب بودجه اش رادر بودجه میگذارند واجرا نمی شود واثر  بسیار خوبی هم میتواند در وضع کشاورزی و برق  منطقه ای  داشته بادش ایشان تذکر میدهند که امسال دیگر  کوتاهی نشود واین پروژه اجرا بشود . آقای  موحدی کرمانی تذکر  میدهند که  پارک  صنعتی  کرمان  با شهر کرمان با فاصله  کمی  درنظر گرفته  شده است که در هوای کرمان تأثیر  نامطلوب  دارد  مسؤولان  توجه بکنند که این قضیه  اینطوری نشود. نمایندگان استان لرستان هم گفتند از اظهار من که خبر تلفن استاندار را گفتم نمایندگان ایجوری  تلقی کرده اند که دررابطه  با اظهارات  آقای  اعظمی آنها باز داشت دشه اند؟ گفته اند ،مدتی است که نمایندگان لرستان،تقاضا کردیم ومدتی است که آن دو نفر متهم باز داشت  شده اند ومربوط به  اظهارات  امروز نیست ،من  هم نگفتم امروز ،گفتم ایشان اطلاع  دادند که اینها باز داشت  هستند ونگوئید که رسیدگی نشود .مسأله ای که می خواستیم با آقایان مطرح کنیم  این است واین موضوع د رهیأت رئیسه  مطحر شده و البته ما تصمیم  نگرفتیم  ومنتظریم که نظر دوستان مجلس  را ببینیم بعنوان یک فکر که از این به بعد یا بعد از یکی دو هفته  اگر آمادگی وجود داشته باشد ، چون صبح ها وقت اضافی  هست ، 5 روز در هفته اگر لایحه زیاد داشته باشیم (که شاهراً داریم ،و لوایح  مهم هم  می باشد )5 روز  د رهفته  آقایان  صبح ها ساعت 6 بیایند تا هشت یا هفت ونیم  کمیسیون داشته باشند ود ساعت 5/8،نیم ساعت تنفس  بدهیم  که صبحانه  را همهمینجا  میل کنند از ساعت 5/8 تا ظهر  هم جلسة علنی  باشد ،یعنی در هفته پنج روز  جلسه داشته باشیم .البته این فکری است و الان نمی خواهم بحث بکنم ، این را آقایان دربحثهای خصوصی بگذارند در هفته آینده  یک نیم ساعتی وقت می گذاریم ودراینجا بحث می کنیم ،اگر اکثریت  نیرومندی از مجلس چنین چیزی را موافقت کردند،آنوقت ممکناست انجام بدهیم .
صباغیان – در مقابل صحبتهای آقای نبوی قرار بود یک جلسه  غیر علنی داشته باشیم .
رئی- بسیار خوب آن را هم قرار می دهیم . لطفاً اسامی غائبین را بخوانید .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم ،جلسة روز یکشنبه امروز مورخ 3/3/1360 غائبین غیر موجه :
آقایان :متکی – حجتی کرمانی – عباسی فرد- بهروزیه – شاهرخی- بیت اوشانا- ابراهیم حبیبی- غضنفر پور- خوئینی ها – پورمیرغفاری.
تأخیر های غیر موجه :
آقایان :عبدالکریمی – طبیبی- علیزاده – طاهری17 دقیقه – خلخالی ،غلامرضا دانش،عبدخدائی ،آقای محمدی ،زرهاین ،‍قانی ،اعظمی 18 دقیقه – محمد حسین صادقی ،دکتر اخوتیان ،حسینی  طباطبائی ، محمودی سرتنگی 19 دقیقه – صاحب الزمانی ،  محمودی  گلپایگانی ،گلزاده غفوری 20 دقیقه . هاشمیان 21 دقیقه . حسین رامیانی ،یار محمدی،اسدی نیا 22 دقیقه .مجیداصناری ،موسوی  خراسانی 23 دقیقه .سلامتیان ،عباس حیدری 24 دقیقه .نصیری لاری ،بیانی ، پرورش مهریزاده استکی 25 دقیقه .نجفی ،حائری ،فتحح الهل امید 30 دقیقه . محسن مجتهد شبستری 27 دقیقه . صباغیان 31 دقیقه . قره باغی 32 دقیقه . محمد علی حیدری ،رضوی ،منظری ،کروبی 33دقیقه . مصطفوی ،مهندس سحابی 35 دقیقه .انواری ،سید محمدی خامنه ای 36 دقیقه . محمد مجتهد شبستری ،میریونسی ،معین فر 40 دقیقه .دیالمه ،معصومی ،سید علی خامنه ای ،کرمی 45 دقیقه .کمالی نیا، خانم طالقانی ،رفیعیان 46 دقیقه .کیان ارثی ، ابوسعیدی 50 دقیقه .محمد شجاعی 55 دقیقه .  فرض پور 60 دقیقه .ایمن ناصری  94 دقیقه .قاسمی از ساری 90 دقیقه .
7- اعلام وصول طرح 20 نفر از نمایندگان در مورد سواد آموزی و ریشه کن کردن بیسوادی وارجاع آن به کمیسیون و اعلام ختم  جلسه وتاریخ تشکیل ودستور جلسه آینده
رئیس-  جلسه بعدی مان فردا ساعت 7 صبح  ودستور جلسه هم ،همانطوری است که قبلا اعلام شده وخدمتتان داده ایم وضمناً طرحی با امضای 20 نفر از نمیاندگان راجع ب سواد آموزی و ریشه کن کردن بیسوادی آمده که مااین را به کمیسیون ارجاع میکنیم .جلسه  ختم می شود .
(جلسه در ساعت 10/11 پایان یافت )
رئیس مجلس  شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی