جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 143 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 143 )

  • یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۰

جلسه یکصدوچهل وسوم                                                       20اردیبهشت ماه 1360هجری  شمسی
                                                       بسمه تعالی                 5  رجب ا لثانی 1401 هجری  قمری
                                        مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی                                                                                                   
                  صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزیکشنبه بیستم اردیبهشت  ماه1360
فهرست مندرجات
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2-بیانات قبل از دستور خانم طالقانی و آقایان نقوی ،اسدالله عالی پور و لطیف صفری .
3- تذکرات آقای رئیس درمورد تذکر آقای رحمانی به دولت و جاری شدن سیل در شهرستانها وهمچنین  تسلیت به آقای   مهندس بازرگان بمناسبت  درگذشت برادرشان .
4- تصویب  قانون بنیاد جنگ زدگان .
5- اعلام وصول طرح  شوراها وارجاع آن به کمیسیون .
6- اعلام وصول طرح جهاد سازندگی وارجاع آن به کمیسیون .
7- طرح سؤالات آقای آیت  از آقای وزیر امور اقتصادی و دارائی درخصوص سرقت 80 میلون  تومان از بانک  ملی مهاباد و وصول حقوق نمایندگان مجلسین  سابق از 15 خرداد سال 42 تا زمان انقلاب .
8- طرح سؤال آقای گلزاده  غفوری از آقای وزیر امور اقتصاد و دارائی در خصوص وامها وکمکهائی که بلاعوض  به سایر کشورها پرداخت  شده وارجاع  آن به کمیسوین .
9-پایان جلسه وتاریخ تشکیل جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و سه دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمتی جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله  مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم .با حضور 180 نفر جلسه رسمی است ، دستور جلسه قرائت شود .
 منشی- بسم الله  الرحمن الرحیم .دستور جلسه  یکصد و چهل و سوم روز یکشنبه بیستم اردیبهشت ماه 1360 هجری شمسی مطابق با پنجم رجب 1401 هجری قمری .
1-تلاوت کلا م الله مجید .
2-نطقهای  قبل ازدستور .
3-دنباله  رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی درخصوص طرح بنیاد امور  جنگ زدگان .
4- تعیین مدت اجرای آزمایشی لایحه الحاق یک تبصره به لایحه قانونی راجع به اجازه وزارت  صنایع ومعادن برای نظارت با مدیریت ،بر بعضی  از شرکتها ومؤسسات  تجاری و خدماتی و تولیدی  طبق اصل 85.
5- سؤال آقای حسن آیت از آقای وزیر امور اقتصادی و دارائی درخصوص  سرقت 80 میلیون از بانک ملی مهاباد .
6-سؤال آقای آیت از آقای وزیر امور اقتصادی و دارائیدر خصوص وصول حقوق کسانی که از  15 خرداد 1342 لغایت 22 بهمن 1357 به نمایندگی  مجلسین  منصوب شده اند .
7-سؤال آقای گلزاده غفوری  از آقای وزیر  امور اقتصادی و دارائی در  خصوص تقدیم گزارش  جامع درزمینه وامها وکمکهای بلاعوض ایران به  سایر کشورها .
8- اعلام اسامی  غائبین ودیرآمدگان .
9-اعلام ختم جلسه و تاریخ و برنامه جلسه  بعد .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
‹‹ ما علی الرسول  الاالبلاغ والله یعلم  ماتبدون وما تکتمون . قل لایستوی  الخبیث و الطیب و لواعجبک کثره الخبیث فاتقواالله با اولی الالباب لعلکم  تفلحون یاایها الذین  آمنوا لاتسئلوا عن  اشیاء ان تبدلکم  تسوء کم وان تسئلوا عنها  حین ینزل القرآن تبدلکم  عفا اللله عنها والله غفور حلیم .  قدسألها قوم  من قبلکم ثم اصبحوا بها کافرین .››
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
‹‹از آیه 99 الی آیه 102 سوره المائده  ››
2- بیانات قبل از دستور خانم طالقانی و آقایان نقوی ،اسدالله  عالی پورولطیف صفری
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید .
 منشی- خانم اعظم طالقانی بجای آقای مهندس  سحابی .
 اعظم طالقانی – بسم الله الرحمن الرحیم .‹‹الذین  یکفرون بآیات  الله ویقتلون النبیین  بغیر حق  و یقتلون  الذین یأمرون بالقسط  من الناس فیشر  هم بعذاب الیم .››
درود بر شهداء ،درود بر مردان و زنان حق جو ،درود بر با بی ساندز و مردان رهرو او .
مطالبی که الان عنوان میشود ،مطالبی است که د رجامعه فعلی ما مورد بحث است و بسیاری از آنها مور سؤال .
1- از آنجا که امر به معروف ونهی از منکر با رعایت  شرایط مربوطه فریضه ای است بر مسلمین  و نیز نیرو بخش انقلاب ، ما خود را متعهد میدانیم  کهبه این دواصل سرنوشت ساز  عمل  نمائیم .
2-  امام امت  را منجی  بشر امروز دانسته وهر گونه برخورد خصمانه و غیر عادلانه را با او ظلم دانسته  ومحکوم مینمائیم .
3-  ما هیچگونه وحشت ونگرانی از غرب و شرق وگروههای سیاسی نداریم ،در صورتیکه  مسائل اسلامی  را با توجه به روح عدالت که د راسلام میباشد در جامعه اجراء نموده و ظرفیت و رشد مکتبی جامعه رادر نظر داشته باشیم .
4- رشد سیاسی اجتماع ما هماهنگ با آگاهی ایدئولوژیک آن نمیباشد ،  به همین  جهت  خطباء ونویسندگان ضرورت دارد  که در زمینه رشد و روشنگری  ایدئو لوژی و اشاعه فرهنگ اسلامی با حفظ  سعه  صدر کوشا باشند .

5- خواهران و برادرانی که د رهر کار و شغلی مسؤولیتی  دارند باید رعایت  حقوق مردم را بنمایند حتی اگر اعتقاد  هب نظام ندارند ولی متعهد و آزاد باشند زیرادر برابر فردفرد این ملت زجر کشیده  مسؤولند و با کم کار یو راندن مردم بجای خدمت به آنها چیزی عایدشان نخواهد شد .
6- اخیراً شایعاتی مبنی  بر اینکه به مجلس  لایحه ای در مورد حجاب داده شده که ما ضمن  تکذیب  چنین شایعه ای از کلیه  خواهران و برادران میخواهیم برای اینکه  فعالیتهای زنان ومردان جهت سالمی  د راجتماع  داشته باشد شخصیت و  عفت و آزادگی وارج  نهادن به مقام  کرامت انسانی رامورد توجه قرار داده هر گونه پوششی را که جامعه را بها ین هدفها نزدیک میسازد  انتخاب  نموده وهشیار  باشیم که رشد ما بستگی به برخورد با قضایا  دارد و بدانیم رعایت این مسأله  اجتماعی بعکس  بینش  غربی ، خود نوعی آزادی  است نه اسارت .
7- انقلابات  جهانی این تجربه  را نشان دادند ،بعداز مدتی  که سیاست  درهای بسته را دنبال  میکنند این سیاست درهای بسته جای خود را به سیاست درهای باز داده اند تا آنجا که بعضی از آنها  مثل چین بعد از  مائو سیاستهای درباز را که شروع میکند ، حتی افراد رادیکال انقلاب  را به محاکمه میکشاند .اما انقلاب را تز خود قرار داده ،لزوماً به عدم وابستگی نیاز دارد باید همچنان این عدم وابستگی را حفظ نماید بطوریکه  ما الان تقریباً اظهار نگرانی میکنیم ،چرا، در گوشه وکنار مطالبی میشنویم که ما هم سیاستمانرا بصورتی مثل چین  وکشورهای دیگر خدای نکرده اگر بکشانیم نمیدانم چه میشود .خود چینی ها میگفتند که هر شهری  را که آمریکائی ها بعد از  مائو وارد شدند د رهمان شهر با این همه زحماتی که قبلا  برای سالم سازی آن کشیده  شده بود دوباره فحشاء و  فساد راه پیدا کرده است .
8- با توجه به اینکه بیت المال مسلیمن  جهت قیام در راه حق و رهائی  تدریجی  از وابستگی است ،اقتصاد تک پایه  یعنی صرفاً فروش نفت و افزایش آن ، همت دولتمردان باید بر این باشد که سطح  تولید داخلی  بالا رفته بالاخص در زمینه کشاورزی که ما درایران  شاهد زمینهای مستعدی میباشیم که د رحال کشت نیست وهمینطور بایراست حتی در مناطقی مثل گنبد ، مثل خدا بنده ویا قسمتهای دیگری  که من تابحال  از نزدیک دیده ام و ضمناً آبهائی که برهرز میرود اینهاباید مهار بشود و برای استفاده کشت مورد استفاده قرار بگیرد .
9-از مسئوولین  تقاضای حل بنیادی مسکن را داشته وباید هر چه زودتر طرح یالایحه ای را هماهنگ  با برنامه های دیگر  دولت به مجلس ارائه دهند کدر آن عدالت اسلامی  در چنین نظامی موردتوجه  خاص قرار گیرد . زیرا این مشکل اجتماعی بالاخص  در تهران براثر مهاجرتهائی که در قبل اتفاق  افتاده است هنوز بدنبالش به هوائی که در تهران خانه وزمین میدهند مهاجرتهائی میشود ،  گرفتاری های زیادی را برای مردم تهران ببار آوردها ست که ضرورتاً با سرعت بیشتری باید  د رحل آن سعی شود .
10- از دولت ، خواهان اجرای اصل 44 قانون اساسی و اصل 49 قانون اساسی بوده که بایستی  بلافاصله پس از تصویب قانون اساسی اجراء میشده وهر چه زودتر توسط هیأت صالحه ای این اصل 49 قانون اساسی اجراء بشود .
11- تاکنون دولت هیچگونه برنامه ای  جهت حل مشکل بیکاری ارائه  ننموده است ،در صورتیکه  این خیل  عظیم  بیکاران خود نقش اساسی در اقتصاد وتولیدان داخلی ما دارند وچنانچه رفع این مشکل  نشود وابستگی  ما روز افزون خواهد بود .
12- گرانی مسأله ای است کهما زا دولت  انتظار داریم دست محتکرین و واسطه ها را از زندگی  این ملت  کوتاه  کند  زیرا اگر مواد غذائی و بطور کلی آنچه را که نیاز داریم نداشتیم این ملت    تحمل میکرد ولی اکنون اکثر کالاها را داریم ولی دردست  عده خاصی  قرار دارد چرا  که  این مسأله از زبان خودکسانی است که  فروشنده هستند ودر مسائل اقتصادی وارتباط  با خرید و فروش  گفته میشود واظهار ناراحتی میکنند .
13- مسأله کمبود پزشک زن ، مشکلی برای زنان این اجتماع  است بهمین  لحاظ از وزارت  علوم و آموزش  عالی خواستار تسهیلاتی  جهت ادامه  تحصیل زنها در رشته پزشکی  میباشیم .
14- هنگامی  که پدرمان تهران را ترک  کرد قضاوتهای مختلفی درباره  رفتن او از تهران به گوش ما میرسید ، بخود ما میگفتند ،ولی  او آن روز معتقد بود که  این دستگیری ،یادستگیریهای غیر قانونی و زندانیهای غیر قانونی یک خطر بزرگی برایانقلاب است . واگر ر آن روز به آن رسیدگی و دنبال میشد شاید امروز بجائی نمیرسید که عده ای که من نمیدانم  بگویم چه کسانی  هستند ویکجا وابسته به جامعه  زنان اصفهان حمله  میکنند و حدود یک ساعت  این خواهر انرابباد کتک میگیرند وبعد هم تکرار میکنند زودتر بروید که کاردی تان میکنیم .اینها باید بدانند بااین عملشان انقلابرا کاردی میکنند،اسلام را کاردی میکنند .ما با مسوولین  صحبت  میکنیم میگوئیم .خوب ،اگراینها حکم داشته اند خوب دستگیر  میکردند ولی چرا ؟ بدون حکم ، بدون مجوز  قانونی حمله میکنند میزنند وبعد  میاورند  تحویل میدهند این چیست ؟ اسمش را چه میشود گذاشت ؟ من  نمیدانم اینها چه کسانی هستند ، اما هر کس هستند باید  بدانند به انقلاب  خیانت میکنند .ومسوولین  که حداقل  تعدادی  ازاینها شناخته شدند باید اینها ار دستگیر و محاکمه کنند ومشخص  کنند چون اگراین ادامه  پیدا کند روزی  عکس العملی  خواهد شد واین برایانقلاب خطر بزرگی است . برادرمان آقای یوسفی  مطلبی را  نوشته اند که من بخوانم :‹‹ با توجه به اصول  32و36و37و38 قانون اساسی کسی را نمیتوان دستگیر  یا باز داشت یا مجازات کرد مگر به حکم  قانون ، عده ای از  دستگیر شدگان تنکابن ورامسر که در زندان سپاه پاسداران گیلان زندانی هستند هنوز پس از یکماه ونیم به وضع آنها رسیدگی نشده است با وجود اینکه به تمام  مقامات سیاسی و قضائی منطقه در سطح کشور مراجعه  شده است ولی هنوز هم بر خلاف قانون نه ، وضع اتهامی دستگیر شدگان معلوم است ونه محاکمه  وتشکیل  دادگاه  حال ک سال ،سال  قانون باید باشد استدعا میشود که مقامات قضائی کشور براساس قانون اساسی ومعیارهای اسلامی عمل نمیند تا خدای نخواسته افراد بیگناه در زندان نمانند وارزشهای اسلامی و چهره انقلاب مخدوش نگردد .
یوسفی اشکوری نماینده تنکابن
رئیس- خانم طالقانی شما یک دقیقه وقت دارید .
 اعظم طالقانی –این یک دقیقه را هم آقای نقوی صحبت کنند .
رئیس- بیشتر وقتهست ایشان می توانند سه دقیقه  صحبت کنند .
نقوی – بسم الله الرحمن الرحیم .با درود و سلام به روح  پاک شهدای انقلاب  اسلامی ایران و قربانیان  حادثه  اخیر سیل خراسان و باتشکر  و سپاس از ریاست  جمهور یکه با همه گرفتاریها ومشکلات ناشی از  جنگ ، مردم سیل زده و  محروم قائنات را فراموش نفرموده وبا تشریف  فرمائی خود به منطقه باعث تسکین و آرامش  خاطر مصیبت دیدگان گردیدند .متأسفانه بار دیگر  قهر  طبیعت  گریبانگیر  مردمی شد که از سال 46 تا کنون  بیش از سی هزار نفر کشته و  و آوراه زلزله  داشت است و هنوز هم  بیش از ده هزار نفر از زلزله زدگان درچادر زندگی میکنند، سیل  اخی  بیش  از چند روستا را بکلی ویران و بیست و پنج نفر کشته و هزاران رأس دام و تمامی دسترنج  کشاورزان رااز بین برد به علت  نبودن راه ارتباطی کمک رسانی به  روستاها فوق العاده مشکل  و اکثراً از نظر آب و مواد  غدایی سخت در مضیقه میباشند تنها وسیله ارتباطی قائن با سایر نقاط  کشور بی سیمی بود که  از طرف  هلال  احمر در قائن  نصب  شده بود که آنهم قبل از حادثه اخیر معلوم  نیست به چه علت به بیرجند که تقریباً از همه امکانات ارتباطی  برخوردار است منتقل  میشود در نتیجه درکمک رسانی مدتی تأخیر میشود از شرکت  مخابرات میخواهم کههر چه زودتر  نسبت به نصب تلفن  در این منطقه آسیب پذیر که ری خط زلزله  قرار دارداقدام و وزارت راه ،راههای روستائی این منطقه رادر اولویت قرار دهند تامشکلاتی که  از نظر کمک رسانی در این حادثه و زلزله های قبلی برای روستائیان پیش آمد تکرار  نشود . شهرداری  قائن  فاقد  لودر وبولدوزر میباشد تا د رموقع بروز  حادثه که هر آن ممکن استاتفاق بیفتد به کمک  آسیب  دیدگان بشتابداز  دولت میخواهم که  در  این مورد  بر کشاورزان اقدام  مؤثری  به عمل  آورند . قبلا از سازمان  غله و  استانداری  تقاضای ارسال  مقداری گندم  برای منطقه  زیر کوه قائنات  که بیش از  سایر  نقاط  مهاجر افغانی  دارد ولی تاکنون نتیجه ای عاید نگردیده است از دولت میخواهم دستور فرمایند حداقل 500 تن گندم  به منطقه زیر کوه ارسال  تا تحت نظر امام جمعه  همان منطقه  بین روستائیان تقسیم  گردد در خاتمه از همه مسؤولین اجرائی کهدر حد توانائی خود به کمک آسیب دیدگان شتافته اند کمال تشکر  را می نمایم . والسلام علیکم  ورحمت الله .
رئیس- سخنران  بعدی را بفرمائید .
منشی- آقای اسدالله عالی پور نماینده مردم ایلام .
اسدالله عالی پور- بسم الله الرحمن الرحیم .سلام بر امام امت وهمه شهدای راه خدا و همه مبارزین راه آزادی . حال که دشمنان داخلی وخارجی برای نابودی  انقلاب ما بسیج  شده  و جنگ و دندان نشان میدهند . ما دوستداران آزادی و ادامه دهندگان ره خدا باید از دستورات اسلام  پیروی کرده و با تمام وجود ازآنچه  ممکن است ما را از بیان حق  و عدالت وایمان مکتب  و آرمانهای بزرگ  اسلامی مان واز ادامه مبارزه بر علیه  استکبار  جهانی بدور دارد بپرهیزیم کلیة خودخواهیها ومنیتها  را کناری نهیم ودلهایمان را که باید تجلی  گاه نور خدا باشدا ز کینة عناد ،عقده ، میل به باطل ، انتقامجویی و گروه گرائیها  پاک گردانیم ، ارتفرقه ،تشتت ،افترا،تهدید ،تحقیر ، خودخواهی ،قدرت طلبی و انحصار گری بپرهیزیم ،انتقادات سازنده را با گوش  جان پذیرا باشیم  واشتباهات خود را جبران کنیم واز پیشگاه خدا وملت عذر بخواهیم ،از سرنوشت رژیم گذشته  ه سردمداران آن خودرا از مردم بریده وبه دامان بیگانه اناخته خدا را فراموش  ودست  دوستی  واخوت را به شیطان داده بودند وبا زندگی  در کاخهای پرتجمل و پر رزق و برق و پرداختن  به فساد در روستائیان وکارگران وهمه محرومان  جامعه را نچشیده و فراموش کرده بودند ،ویرانی روستا ها و فرهنگ ایرانی  و اسلامی و نابودی  شخصیتهای ملی ومذهبی  و چپاول بیت المال  د رسرلوحه برنامه هایشان بود و برکشتی هوسهاسوار ودر دریای خون هزاران شهید راه اسلام و آزادی به تفریح نشسته بودند عبرت بگیریم .از آنچه  آنان مرتکب  میشدند دوری جوئیم و کردار زشتشان را تکرار  نکنیم .ایران اسلامی را به رهبری  امام بزرگمان  پناه و مأمن  همه مستضعفین  جهان قرار دهیم و سعی نمائیم در اولین  جمهوری اسلامی که به بهای خون هزاران شهید گلگون کفن و معلول و مجروح بدست آمده قوانین  خدا و قرآن و قانون اساسی را پیاده  کنیم طوری که  رفتار و کردار پیامبران و علی علیه السلام و شجره  طیبة آنان در رفتار و کردار و پندار ما و همة  مردم  خصوصاً دولتمردان  عینیت  پیدا کند ، زیرا دستورات اسلام  عینی و عملی است . بگذارید  عملمان مؤید  مکتبی بودنمان باشد .اگر توجه  داشته  باشید محرومین این کشور که در دورة طاغوت و همه تاریخ مورد بی مهری  قرار  گرفته و در رنج و استضعاف  بسر برده اند قبل از همه به ندای امام امت  و مبارزان راه اسلام و آزادی لبیک گفتند ،خالصانه بدون اهداف سیاسی یا اقتصادی  و قصد  حکومت کردن ، فقط به خاطر  خدا چون دریائی  مواج به راه افتادند وبنیاد رژیم شاهنشاهی را برکندند، نازپروردگان و مستکبرین این حرکات را به مسخره گرفته و  طرفداران شاه در پی متوقف کردن این سیل بنیان کن و این خروش طوفندة  مستضعفان بر آمدند ولی به لطف خدا توفیق نیافتند .اگر آمار هزارها شهید و  معلول  و مجروح را بررسی کنید کسی از سرمایه داران بزرگ و طبقات  مرفه و لاقید  جامعه در آن نخواهید یافت بعد از پیروزی  نیز همین طبقه محروم کلیه ناملایمات ناشی از انقلاب را تحمل کردند  و دم برنیاوردند .در جنگ  تحمیلی مردم محروم شهرها و روستاها و عشایر مسلمان بودند که با مایه گذاشتن از جانشان به مرزها شتافتند و ماهها در  سنگرها گمنام و پرایمان و بدون چشمداشت و گمنام  شهید  شدند و از  طبقه سرمایه دار و فئودال و افراد ضد  مردمی و طاغوتیان در سنگرها کسی  دیده نشد ،اکثر مردم شرکت کننده ر نمازهای جمعه  خوب نگاه کنید و در چهرة  آنان دقیق شوید ،خواهید دید همان مردم زحمت کش  و ستمدیده و محروم هستند که با دستی پینه بسته و صورتی لاغر و استخوانی که حکایت از سالها درد و  رنج  دارد با قلبی مملو از عشق به اسلام و امام در پیشگاه  خدا با خضوع ایستاده  و از درگاهش طلب وحدت مسلمانان و پیروزی اسلام را می نمایند بر همه مسؤولین  اداره کنندگان این کشو راست که سعی  نمایند از خدمت به محرومین خصوصاً روستائیان عشایر صادق کوتاهی نکنند و برای رفاه آنان از هر امکانی استفاده گردد از دروغ گفتن و دادن وعده هایی که عملی  شدن آنها امکان ندارد خود داری  نمایند وبا بیان واقعیتها و کردار اسلامی خود اطمینان را در دل آنان تقویت و امنیت  قضایی را در اجتماع برقرار  کنند، از برخوردها ،تهمتها وکوبیدن  دیگران  سرباز زنند و برای ترقی خود شخصیت  و ارزشهای  انسانی  دیگران را پایمال نکنند و کاخ  اعتبار خود را بر ویرانه های اعتبار و حیثیت  سایرین بنا ننهند و خود را از  دیگران انقلابی تر ندانند که خداوند بر نیات و اعمالشان واقف است و بترسند از  روزی که در حضور پروردگار  باید حساب پس بدهند .ملت ایران با هم برادر و  دست در دست یکدیگر و تنها عده خاصی هستند که اصطکاک منافع دارند یا  طرفداران  شرق  و غرب میباشند که برای بیرون راندن رقیب  از احساسات  پاک مردم استفاده مینمایند و آنان را در برابر  هم قرار میدهند .بیائید  به خاطر خدا و امام امت  و مردم مسلمان ایران و به احترام خون شهدا از این کارها پرهیز  کنید ،  بگذارید شما موجب  وحدت و بقا و تعالی مردم باشید و بدانید که مردم هوشیار و آگاهند و خیلی زود مشت ریا کاران را باز خواهند کرد و خادم را از خائن باز میشناسند ،بترسید  از روزی  که خشم ملت برسرتان فرو ریزد  و شما را در قصر دریای قهر  انقلابیشان  چون  قطعه  سنگی  برای ابد ته نشین  نمایند .بیائید آنچنان رفتار کنید  که وقتی با وجدان و خدایتان خلوت  اعمال روزانه تان را ارزیابی  می کنید  رو سفید باشید و سرافراز  نه شرمنده و سرافکنده .از رهبر  بزرگمان  درس مکتب  و فروتنی و مردمی  بودن فرا گیرید و از آنچه  باعث  تفرقه و تشتت است و انقلاب  را تضعیف و فاصله  طبقاتی را روز افزون میکند جلوگیری  و از جمع  شدن سرمایه  ها در دست عده ای بخصوص واز قرار گرفتن املاک  فراوان  در دست بزرگ مالکان  و فئودالها و با دریافتن  کاخها  جلوگیری محرومان را صاحب مسکن و روستائیان  را دارای زمین زراعتی و بیکاران را صاحب کار و وسایل رفاهی  نمائید تا خدایتان نصرت دهد و بیامرزد .میدانید که ابر قدرتها و امپریالیست  جهانی که انسان  را جز اب پوست  سفید انسان نمی شناسند و قانونی را جز امیال  شیطانی و پیروی از هواهای نفسانی  ندارند، دراثر تکرار کشتار  بیرحمانه آزادی خواهان و مستضعفین  بیمار شده و حواس خود را از دست دادهاند زیرا بوی  خونهای ریخته شده بدست سربازانشان را استشمام نمیکنند و ضجه و نالة کودکان و یتیمان فلسطین  و مناطق تحت  سلطه  را نمی شنوند وکشتار بی رحمانه بهترین  فرزندان خلقها و ویرانی شهرها و روستاها  که ناشی از بمبارانهایشان است نمی بینند و در دو محرومیت گرسنگان و اطفال مریض آفریقائی و کشورهای  فقیر و در شکنجة آزادی خواهان و مسلمان را حس نمی کنند ،از دیدن چهره زرد و بی رمق آوارگان ستمهایشان قلبشان افسرده  نمیگردد و چون خو از آخور خود مشغول خوردن طعام هستند ک با خون میلیونها انسان و کارگر زحمتکش معجون است ( رئیس- یک دقیقه وقت دارید ) و فکرشان جز در اطراف تجاوز و غصب و غارت ثروت خلقها وزورگویی و تخریب  و تفرقه و اندوختن مال و ثروت و عیاشی به طرف دیگر  پرنمیکشد و برای  بقاء  خود باید هواپیماهایشان بمب فرو ریزند و توپهایشان غرض کنند و کارخانه هایشان آلات  قتاله بسازند تا امکان غارت ثروتهای مردم و دربند داشتن آنها را داشته   باشند ، ما که با چنین  دشمنانی  غدار و بی احساس  روبرو هستیم باید هوشیار و  به خود و خدای خود متکی باشیم که مبادا در دام این هیولا باز هم گرفتار آئیم برا ی گریز از این گرفتاری ها باید متحد و باایمان باشیم  دردها را بشناسیم  و در   پی درمان آنها بر آئیم و به خود کفائی برسیم به مردم اطمینان و شخصیت  بدهیم  از وجود افراد لایق استانها و شهرها در ادارة امور مربوط به خودشان استفاده کنیم .عللی که ضدانقلاب از آن استفاده کرده تا در کردستان  عزیز و بلوچستان  برادر و دیگر  جاها  توطئه نماید  و آنجا را برای اغتشاش و آشوب مناسب بیابد  بررسی کنیم وبا درمان زخمهائی که مردم در طول تاریخ بر پیکر  خود از  بی عدالتیها و ظلم و جور  خفقان و سلب آزادیها تحمل  کرده اند راه نفوذ دشمن  را در میان این برادران مسلمان و علاقمند به وجد مسدود کنیم .به آنان و به همة مردم استانها اعتبار ببخشیم و از رشد  شخصیتشان  جلوگیری نکنیم و آنان  را در اداره  امور مملکت و کارهای اجرایی دخالت  دهیم  تابا علاقمندی و آگاهی از مشکلات مردم در پناه اسلام و حکومت  قانون لیاقت و شایستگی  خود را بروز دهند وراه نفوذ بیگانه و بیگانه پرستان  را سد کنند و اثر سوء تبلیغات آنان را از بین ببرند . پیشنهاد میکنم مجلس  و دولت بودجه های عمرانی و سرمایه  گذاری  های  جدید  سال 60 استانهای آباد نسبتاً مرفه را به استانها و روستاهای محروم  اختصاص  دهند وهمه امکانات استانهای کشور را برای جذب  این بودجه د ر اختیار  بگیرند تا در ظرف یکسال محرومیت محرومان به حداقل  برسد و عدالت برقرار  گردد .این از کارهای بسیار خوب و انقلابی است وباید عملی شود استانهای آباد ومرفه در ظرف این یکسال ،هیچگونه لطمه ای نخواهند خورد .
 مشکلات ومحرومیتهای حوزة انتخابیه  بنده بسیار زیاد است و مردم از این مشکلات ومحرومیتها به تنگ آمده اند نداشتن  آب تصفیه  شده د ر مرکز  استان ایلام  وماندن مردم از سنگ کلیه وسنگ مثانه خود نمونه بارزی از همه محرومیتهای این ا ستان است . این استان جنگ زده کمبودهای فراوانی دارد و اقدامات وکارهائی انجام شده نتوانسته است  جوابگوی نیازمندیها باشد  مسؤولین باید برنامه ریزیها بی حساب شده و سریعی  را برای عمران آبادی استان ایلام ارائه مردمی که فداکارانه ومشتاقانه کمک کرده اند،تشکر می کنیم ودر آخر  اطلاع پیدا کردیم که برادر همکار  محترممان  جناب مهندس بازرگان فوت کرده اند .ما  به ایشان  وخانوادة ایشان تسلیت  عرض می کنیم .
4- تصویب  قانون بنیاد جنگ زدگان
رئیس- دستو جلسه ادامه بحث پیرامون طرح بنیاد جنگزدگان است .
منشی- ماده 4 را که موضوع بحث  است می خوانم :…
محلاتی – اخطار قانونی دارم .
رئیس- اخطا قانونی ؟ خوب بود قبلا به من می فرمودید، حالا بفرمائید  چه اصلی است ؟
محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم ،اصل 69 ،می گوید که :‹‹ مذاکرات  مجلس  باید علنی باشد و گزارش کامل آن از رادیو  تلویزیون  پخش بشود .››
رئیس- این مربوط به این جلسه نیست و اخطار محسوب نمی شود.
 محلاتی – این اخطار است و عرض می کنم که پرشیب  تلویزیون آبروی مجلس را برده است .
رئیس- این اخطار  قانونی نیست .یک بار دیگر  قانون اساسی را بخوانید تا بفهمید معنای اخطار  قانونی  چیست ؟
 محلاتی – اصلا احترام مجلس  را برده اند  جاهائی را پخش  می کنند که آبروی  مجلس می رود شما وظیفه دارید که آبروی مجلس  را حفظ کنید .
رئیس- آقای محلاتی  تذکرشان این است که ‹‹ مدتهاست که تلویزیون جلسات مجلس را مرتب پخش  کردن کرده است د رتمام این چند ماهة اخیر ما یک  چند دقیقه ای مجلس  متشنجی  داشتیم و تلویزیون  همان نقطه را شروع به پخش کردن کرده است و اعتراض  ایشان   این است که شما که هیچوقت  پخش نمی کردید چرا ازاین لحظه  شروع  کردید، و اگر سؤء نظری نیست  توضیح  بدهید ؟ این اعتراض را بسیاری  از نمایندگان کردند ومن هماین اعتراض  راداشتم ، البته این اخطار  قانون نیست ،این تذکر  حقی بود که می بایست می دادید(شهریاری – سانسور هم می کنند )
محمد  منتظری – آقای هاشمی به من اجازه  صحبت  بدهید که از  حق قانونی خودم  دفاع کنم .
رئیس- آقای محمد منتظری هم سخت دنبال گرفتن  حق یک ربعی  شان  هستند ولی می بینید وسط بحث است وما از آن روزی که بحث  بنیاد  جنگ زدگان را شروع کردیم ، یک طرح  یک فوریتی  است و هنوز از آن فارغ نشده ایم .بگذارید این برنامه تمام بشود ،آنوقت شما می توانید از حقتان استفاده کنید .
خلخالی-  بعد از برنامه هم که جلسه  تمام می شود .
 رئیس- وسط برنامه  که نمی شود باید بعد از برنامه وقت بدهم .
منشی-  مادة 4- بنیاد از نظر مالی با کمکهای مردم و دولت اداره  خواهد شد ، هزینه های آن از قانون محاسبات  عمومی مستثنی  است .
 رئیس- پیشنهاد آقای توکلی مطرح بود .این پیشنهاد در جلسه  قبل  بحث شد ولی به رأی گیری نرسیدیم ، چون دو سه نفر از آقایان بیرون رفته بودند، حالا برای رأی گیری توضیح داده می شود .
 توکلی- بسم الله الرحمن الرحیم . پریروز صحبت  این شد که اگ رما محل ردیف بودجه را تعیین نکنیم وهمینجور مجمل  بگوئیم که بودجه اش از کمکهای  دولت تأمین می شود چون  طرح  است  با اصل  53 قانون اساسی مغایرت پیدا می کند روی  این حساب  اشکال قانونی برایش وارد  خواهد شد .  شکل ماده 4 جوری عوض شده که این اشکال  به آن وارد نباشد .ضمناً پیشنهادی که آقای  دکتر زرگر کردند واینجا تصویب شد ، عرض شد  که چون ‹‹ سازمان اداری وازترخانه ها را ››آن پیشنهاد تغییر می دهد واین طبعاً بار مالی  دارد واین بار   مالی باید محل تأمینش  معلوم بشود ، یک تبصره هم به مادة 4 اضافه شد که  منتقل بشودبه دستگاههای دیگر که وزارتخانه ها باشد برای تأمین  حقوق  افرادی که بوسیلة این تغییر سیستم اداری به استخدام وزارتخانه ها در می آیند . این نکته هم ذکر ش لازم است که مادة 4 دو قسمت دارد .یک قسمت  آن تأمین محل بودجه ›› است ویک قسمتش ‹‹مستثنی  کردن ، هزینه کردن این  بودجه از قانون محاسبات عمومی است .›› پیشنهاد من ناظر  به قسمت اول مادة 4 است . در مورد جمله  دوم من اظهار نظری نمی کنم .
رئیس-  خوب، پیشنهاد بعدی را مطرح کنید ، که آنهم بحث بشود تا آمادة رأی گیری بشویم .
 منشی- آقای عباسی نماینده میناب  پیشنهاد حذف مادة 4 را کرده اند .
رئیس- ایشان پیشنهاد حذف یک ماده را نمی توانند بکنند .
 توکلی- آقایهاشمی  این پیشنهاد غیر قاب طرح است .
رئیس- پیشنهاد حذف  یک مادة مستقل این است :
مادة 105-- ‹‹ هر گاه در شور نهائی پیشنهاد حذف نسبت  به یکی از مواد ( نه بخشی از ماده ) و تبصره های لایحه یا طرح و تصویب بقیة مواد می شود .›› وقتی  که بقیه مواد تصویب  شد ،اگر خواستیم برایا ین ماده رأی بگیریم . پیشنهاد حذفش را مطرح می کنیم .اما اگر بخشی از یک ماده ای  را بخواهند  حذف بکنند، همین حالا یعنی قبل از اینکه برای خودش رأی بگیریم . پیشنهاد باید مطرح بشود .
عباسی – پیشنهاد من حذف قسمتی از ماده چهار است .
رئیس- پس  پیشنهاد شما پیشنهاد حذف همة ماده نیست . آقای عباسی  شما لطفاً پیشنهاد کتبی تان رااصلاح کنید بفرستید تا دوباره  بحث شود .اینجا نوشته اید ‹‹ مادة 4 حذف شود ›› ولی حالا خودتان می گوئید که یک جلمه از مادة 4 حذف بشود . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
 منشی- پیشنهاد آقای بیات :‹‹ تبصره ای را اضافه به بند 4 بکنید .››(رئیس-  ایشان پیشنهادشان را پس گرفتند )آقای فؤاد کریمی  پیشنهاد کرده اند که :‹‹ هزینه این بنیاد از منابع اعتبارات مصوب مربوط به امور جنگ زدگان  ومناطق جنگ زده و اعتبارات پیش بینی شده در این مورد در لایحة بودجه  سال 60 تأمین می گردد . ››
 رئیس- بفرمائید توضیح بدهید .
 فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم .در پیشنهادی که من تقدیم مجلس کرده ام ،منبع درآمد را مشخص کرده ام وهمچنین  مشخص کرده ام که تشکیل این بنیاد و همچنین مؤسسات آن و فعالیتها آن ، منابع  درآمد مالی اش از  کجاست ؟اولا در بودجه دو دوازدهم که به تصویب مجلس  محترم رسید ، بودجه ای تصویب شد که براساس آن بودجه مخارج امور جنگ زدگان و امور  مناطق جنگی تأمین می شد واین بنیاد امور جنگ زدگان می تواند بااستفاده  از مصوبة مجلس ،اعتبارات  خودش را تأمین  کند . موضوع دیگر ، اعتباراتی  است که دولت در لایحة  سال 60 آورده . دولت  در لایحة  سال 60  آمده تأمین اعتبار کرده برای امور جنگ زدگان . د رپیشنهادی که من دادم، این دو مورد مطرح شد . یعنی مطرح  شده که این طرح ما منبع درآمدش از این  دو جا است . یکی از منابع مربوط به مصوبة مجلس  به همراه آن لایحة دو دوازدهم که به تصویب  مجلس  رسیده ، یکی  منابع  درآمدی  که دولت پیش بینی کرده در لایحة بودجه  سال 60 .این است که مشخص و معین  شده که منبع درآمد چیست ؟ واین کاملتر از پیشنهاد آقای توکلی است . گذشته از این در  این پیشنهادی که من داده ام ،تأکید کرده ام و اضافه کرده ام  که مخارجی  که این بنیاد دارد ، خارجاز قانون محاسبات  عمومی باشد و وزیر کشور  و نخست وزیر که مسؤول این بنیاد است  بیاید صورت مخارجی  کهاین بنیاد  داشته و نحوة مخارج را تقدیم مجلس  کند وبه اطلاع برساند . چرا  باید  ممخارجاین بنیاد خارج از قانون محاسبات  عمومی باشد ؟ بخاطر اینکه محاسبات  عمومی برای خرج هر دینار یک موانعی (رئیس- وقتتان تمام است ) ایجاد می کند که تاوقتی کهاین موانع طی بشود وبخواهداین اعتبار صرف امور جنگ زدگان برسد ، جنگ زدگان ممکن است تلف بشوند ، این است که خواهش  می کنم این پیشنهاد را  تصویب  بفرمائید .
رئیس- مخالف صحبت کند .
 منشی- آقای توکلی  بعنوان مخالف بفرمائید .
توکلی- بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن اینکه من دراصل عبارتش خیلی  فرق نمی بینم . حالا اگر عبارت ایشان یا عبارت  من به رأی گذاشته بشود ، خیلی مهم نیست ، اما راجع به استثناء شدن از قانون محاسبات  عمومی ، من فکر می کنم دو جور این بنیاد خرج دارد ، یک سری  خرجهائی است که سریع باید انجام بدهد بخاطر مسائل جنگ که آنجا مطرح است ،اینها به عقیدة من مستثنی  هست  ،تبصره اش را هم آن روز  خدمتتان خواندم ، یک سری مخارجی  هم که بعداً ان شاء‌الله در موقع آرامش پیش خواهد آمد . فرض کنید میخواهند شهرکی  بسازند دراطراف خرمشهر، این احتیاجی  ندارد که مستثنی باشد و نباید  هم مستثنی  باشد چون رقمهای کلانی است و به  مناقصه  منافع  بهتری  برای ملت  و دولت تأمین می شود واین را هم عرض بکنم . این برادرانی که می گویند  مواقعی پیش می آید  که وقت تنگ است وباید حتماً خرج سریع  انجام بشود ، هر مسؤول دستگاهی می تواند طبق قانون محاسبات با قبول مسؤولیت شخصی  آن خرج را بکند وبعد هم خودش باید پاسخگو بادش .بنابراین اگر یک  وقتی  یک همچون فشاری  هم پیش آمد، مسؤول بیناد می تواند امضاء بکند که به مسؤولیت  من فلان خرج انجام بشود وذیحساب هممجبور است که پرداخت بکند .
رئیس- موافق پیشنهاد آقای فؤاد کریمی  چه کسی است ؟
منشی- آقای موحدی ساوجی هستند . بفرمائید .
موحدی ساوجی- دراین بخشی که آقای فؤاد کریمی پیشنهاد کرده اند که در خود طرح هم این پیشنهاد هست ،و آن مسألة خروج  از قانون محاسبات عمومی است . آن مقدار کمی  که بنده اطلاع دارم د راثر مراجعات به مسؤولین  برای انجام کارها ومخصوصاً در زمینه مسائل  عمرانی می بینیم که دست اندر کاران وکسانیکه  د رکار اجرائی مملکت هستند از وزراء تا مسؤولین دیگر ،این قانون محاسبات عمومی برای آنها یک سدی  ومانعی  است ومایة کندی  کارهای مملکت می شود ، تا چه رسد  به مسألة جنگ زدگان ،مسألة جنگ  زدگان که شما ملاحظه می کنید ما در یک وضعیت  غیر عادی ( فرض کیند حالا یک میلیون یا یک مقداری بیشتر )‌جنگزده  در سراسر مملکت پراکنده اند یادر خود آن مناطق ،کمبود اجناس ارزاق ، کالاها وامثال اینها حالااگر ما بیائیم وبگوئیم بله ، بعضی از این کالاها و چیزهائی که مثلا جنگزدگان نیاز دارندبعضیهایش قابل پیش بینی است . مثل اینکه یک آقایی در این زمینه مثالی زد و گفت مثلا برای مهرماه آینده که بچه های مناطق جنگی  یا جنگزده  میخواهند به مدرسه بروند قلم و دوات وکاغذ ودفتر  لازم  دارند . خوب این را از  همین حالا بیایند مناقصه  کنند یااستعلام بها کنند وسایر آن پیچ  وخمهای قانون محاسبات را انجام دهند این برادر ما فکر کرده است که ( رئیس- نیم دقیقه وقت دارید ). مسأله جنگزده ها وکسانیکه میخواهند به امور  اینها برسند وهزارها مشکل آنی وفوری و فوتی دارند که واقعاً تمام حواس این مسؤولین را بخودش  جلب ومتوجه  کرده است دیگر وقت می کنند که بنشینند و ببینند که کدام کالا  چه موقع وقتش میرسد و پیش بینی هم میشود کرد واز این کانالها میشود عبور کند .این است که من پیشنهادم این است که همان که در طرح آمده است ‹‹این اعتبارات  مربوط به جنگزده از قانون محاسبات مستثنی باشد .››
رئیس- آقای میرسلیم  بفرمائید .
میسلیم( معاون پارلمانی وزارت کشور )- بسم الله الرحمن الرحیم .در رابطه با مستثنی  بودن از قانون محاسبات شاید یک توضیح  اینجا بتواند اصل موضوع را روشن بکند و آن اشتباهی است که بنی ن پایان  حالت جنگ و پایان حالت  جنگزدگی در اذهان صوتر گرفته است . وقتی  که جنگ   تمام بشود  مسأله جنگزدگی  تمام نشده است بلکه برای یک مدت  زمان خاصی  حتی  قوت میگیرد چرا  که خود اعلان  پایان  جنگ که ان شاء الله با پیروزی ما خواهد بود موجب  میشود کهاین مصیبت  دیدگان جنگ با شور و شوق  زیاد مبادرت به بازگشت به مناطق جنگی  بکنند در حالیکه آن مناطق هیچگونه آمادگی برای پذیرائی از آنها را ندارد و لذا مسایل آوارگی  نه مثل اکنون ، بلکه به مراتب شدیدتر در آن شهرها و آن مناطق روستائی مطرح خواهد شد .لازم است رسیدگی  به  آنها که قابل پیش بینی صددرصد  نیست برایاینکه عوامل ناشناخته اش خیلی زیاد است .لازم  است رسیدگی  بانها بهتر ازاین رسیدگی  که اکنون دارد صورت  میگیرد انجام بشود .اگر شما قبول بکنید که در زمانی که جنگ هست انجام معاملات یا پیاده کردن کلیه برنامه ها باید بتواند خارج از محاسبات عمومی انجام بگیرد   بهمین  دلیل و با قوت  بیشتر لازم  می شود بعد از  جنگ  تا آن موقعی  که حالت  جنگ زدگی برقرار  هست ما بتوانیم مخارج  مربوط  به رسیدگیهای بسیار  جزئی  تا متوسطی  را که پیش  میاید .  بدون اینکه هیچگونه کندی پیش بیاید در انجام عمل  بتوانیم پیش ببیم .  اینجا  است که ایجاب  میکند  حتماً مااز لحاظ  رسیدگی  به  جنگزدگان ، فرقی ،بین  قبل از جنگ  یا بعد از جنگ  قایل نشویم  حتی  تسهیلات  بیشتری را برای بعد از  جنگ فراهم بیاوریم .اما اگر بیائیم بگوئیم  د ربنیاد جنگ زدگان دو نوع خرج  کردن هست . یک نوعش  قابل پیش بینی  است ویک نوعش قابل  پیش بینی  نیست و بنابراین برای آنهائی که قابل پیش بینی هست . قانون محاسبات  را بگذاریم برقرار  بماند . مفهوم این کلمه این است که برای تمام موارد  قانون محاسبات برقرار باشد .الا بعضی موارد  که باید یک قدرتی  یک کسی آنجا تشخیص  بدهد .اگر تشخیص   دهنده اش یک شورا ویا سازمانی  است . ما همین معطلی را خواهیم داشت .واگر تشخیص  دهنده ار خودسرپرست بنیاد قرار  میدهید  بگذارید که گونه دیگری  این برنامه انجام بگیرد . یعنی باو اعتماد بکنید و مخبر بگذارید جایی به امکان پیش بینی داردخودش با توج به صلاح ومصلحتی  که جنگ زدگان را باید اداره بکند،آن مناقصه  یا آن معامله بنحوی که د رقانون محاسبات  آمده و در مقررات مربوط به آن آمده انجام بدهد ودر واقع او را محدود نکنیم که بادرگیرشدن با استثناها بخواهد کارهای خودش را که باید بسرعت انجام بگیرد متوقف کند یاراکد بگذارد یا عقب  بیندازد .این پیشنهاد من است  ک بنابراین قانون محاسبات  را بطور کلی مستثنی  بکنیم وتا موقعی که حالت جنگزدگی  هست ودر واقع بنیاد باید برقرار بماند این مهاملات  واین برنامه های اقتصادی  باین صورتی  کهخارج از محاسبات باشد بتواند انجام بگیرد بعلاوه باید توجه داشت که  د رموقع  بازگشت و شروع  برنامه های بازسازی مواجه خواهیم بود با بسیاری از کمبودهای  اساسی   چه در مورد مصالح  و چه د رمورد لوازم ،که خریدن و تهیه کردن آنها هم باز  اگر بخواهیم با قانون محاسبات انجام بدهیم مواجه  خواهد شد با مدت زمان بسیار  زیادی آن کمبود ها ایجاب میکند که بادست و بال بازتر بتواند بنیاد جنگ زدگان کار  بکند .اینجا باز دلیل دیگری است  برایاینکه برنامه های اقتصادیش مشمول قانون محاسبات نباشد . خیلی ممنون .
رئیس- متشکرم ،تذکر به آقایان به آقای میرسلیم هم میدهم که مواظب باشند که این مسایل باید با اختصار برگزار بشود و اصالت  این پیشنهادها بر اختصار است حالا به پیشنهاد آقای فؤاد کریمی رأی میگیریم آنرا قرائت کنید .
 منشی- ‹‹هزینه این بنیاد از منابع اعتبارات مصوب مربوط به امور جنگ زدگان ومناطق جنگزده  و اعتبارات پیش بینی شده د راین مورد در لایحه بودجه سال 60 تأمین میگردد .کلیه اعتبارات وکمکهای دولت د راین مورد  خارجاز قانون محاسبات عمومی در اختیار شورای   عالی بنیاد قرار میگیرد . شورای عالی گزارش فعالیتها و نحوه هزینه  بنیاد را در پایان هر سال به مجلس  تثدیم مینماید ››.
آیت – چند تا پیشنهاد است و قسمت به قسمت باید مطرح بشود .شاید یکی با یک قسمت آن موافق باشد وبا یک قسمت دیگر مخالف .
رئیس- خوب، در مجموع د رنظر بگیرید . ایشان یک ماده ای پیشنهاد داده بجای  یک ماده موجود .تابلو 186 نفر ار نشان میدهد آقایان با دقت توجه به  مفاد پیشنهاد کردید کسانیکه با این پیشنهاد آقای فؤاد کریمی  موافق هستند قیام بفرمایند .( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد ، 45 نفر موافق و 138 نفر مخالف .البته باز هم اعداد رادارند کنترل می کنند . ضمناً یک لحظه باید توقف  یعنی از این ببعد وقتی که رأی میگیریم یک چند لحظه ای باید ایستاده بمانیم که آن آقایان ،آ“جا کنترل کنند وبعد دودکمه  جداگانه دارد که موافق ومخالف را شماره کنند و بزنند این یک مقدار وقت میگیرد واین مستلزم این است که ما کمی ایستاده بمانیم  که آنها بتوانند کارشان راانجام بدهند . پیشنهاد بعدی قرائت بشود .
منشی- آقای عباسی پیشنهاد کرده اند که :‹‹  قسمت آخر مادة 4 حذف شود ››
رئیس- آقای عباسی بفرمائید .
عباس عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد من  د رموضوع قسمت آخر مادة 4 است راجع به ‹‹مستثنی  شدن از قانون محاسبات عمومی ›› البته رسیدگی به جنگزدگان و وضعشان ، خوب است وباید هم سرعت بگیرد نه تنها خوب است لازم هم هست واجب  هم  هست از هر چیزی شاید  ضروری تر باشد اما رسیدن به وضع برادران وخواهران جنگزد غیر از رسیدگی به مناطق جنگ زده هست آن جا احتیا ج به ساختن  شاید  چندین شهر باشد . من شنیدم و جایی دیم که بنیاد مستضعفان نوشته بود که من خودم به تنهایی ده هزار  خانه را د رمناطق جنگزده میسازم  اگ ربنا بشود تنها یک قسمتی که بنیاد مستضعفان  حاضر ایت بسازد .  ده هزار  خانه باشد بعد بقیه  چند خانه است ؟وآن  جاها بیمارستان  میخواهد ،دبستان میخواهد،  دبیرستان میخواهد . این است که من میگویم  این باید جزء قانون محاسبات عمومی باشد ساختن  دو تا  خانه نیست . یک جاده فوری  نیست .در رابطه  با وسایلی که بخواهند برگردند ان شاء الله بعداز  جنگ به شهرها  خودشان ، که برادرمان آقای میرسلیم فرمودند این مثل  همان قسمتهایی میماند   که جنگ  یک دفعه  شروع بشود یا سیل بیاید ، تهیه نمیدانم خیمه یا چادر و بادیگر وسایل که ضروری هست واحتیاجی  هم به محاسبات  عمومی ندارد این از اول مستلزم است و همه هم میدانند اما ساختن خانه ها یمتعدد ،کشیدن  خیابانها ،ساختن میدانها ،ساختن بازار ،ساختن گمرک ،ساختن پادگان این را  چطوری می شود یک دفعه  بدون  هیچگونه  ارتباطی با قانون محاسبات  عمومی ، بدون هیچ گونه ترک مناقصه  ای مزایده ای  ه رچه  هست  بهر صورت ،بنابراین من خواهان این هستم که د رقسمت  مربوط به ساختمان و ساختن مناطق جنگ زده این جزء قانون محاسبات عمومی باشد واز قسمت آخر مادة چهارم  حذف بشود .این ‹‹مستثنی  شدن ›› حذف بشود .
منشی- آقای دکتر خلیلی مخالف بفرمایید .
دکتر خلیلی – بسم الله الرحمن الرحیم .درست است که هزینه هایامور جنگ زدگان ضرورت خاصی  دارد وباید تشریفات دست و پاگیر  محاسباتی نداشته باشد ولی آیا ماواقعاً میتوانیم تضمین بکنیم که تمام دست اندرکاران ، یعنی از آن حسابدار جزء یک واحد، یک منطقه  تابالا، واقعاً تقوا وایمان کاملی داشته باشند که خدای نکرده دیناری حیف ومیل نکنند؟( عده ای از نمایندگان – آقای  هاشمی  ایشان که دارند موافق صحبت می کنند ). نمایندگان توجه داشته باشند که اگر تصویب کردند خواهی نخواهی اگر خدای نکرده دیناری حیف ومیل شد و لو در جزئی ترین قسمت .
رئیس- شما موافق حذف هستید ؟
 دکتر خلیلی – من مخالف م چون مسؤولم .
رئیس- شما مخالف پیشنهاد نیستید ، موافق پیشنهاد هستید .آقای عباسی پیشنهادشان این بود که این مشمول قانون محاسبات باشد .
 دکتر خلیلی – بله ، من موافق  پیشنهاد آقای عباسی هستم .( خنده نمایندگان ).
منشی- مخالف پیشنهاد آقای عباسی آقای دانش هستند ، بفرمائید .
کاظم دانش- بسم الله الرحمن الرحیم .احساس  می شود که بعضیها اینکه  محاسبات عمومی حذف بشود تاکار بی حساب انجام بگیرد  اینها را یکی میدانند منظور از حذف محاسبات این  نیست که کار بی حساب باشد ،منظور این است که آن تشریفات خاص و قوانین مخصوص که هست مناقصه  ومزایده  گذاشتن و آن  تشریفات  اینها نباشد. همانطور که برادرمان جناب آقای میرسلیم فرمودند، بعد از پایان جنگ  هم ماکار زیاد داریم وباز احتیاج به سرعت عمل  هست وخواست مااین است کهکمیته امور جنگ زدگان کارش مثل  کا رجهاد سازندگی و بنیاد شهید  باشد  حساب د رکار این دو بنیاد هست . ولی قانون محاسبات آنچنانی را ندارند وهمین  باعث می شود که باز سرعت عمل  بیشتر و با تشریفات کمتری  کا رخودشان را انجام  بدهند .ازاین  جهت  چون بعد از پایان  جنگ برای  ترمیم  مناطق جنگی و برای باز سازی مناطق جنگی  باز سرعت  عمل  لازم است ، من موافق هستم بااینکه محاسبات عمومی  نباشد وبا پیشنهاد برادرمان آقای عباسی در این زمینه مخالف والسلام و خواهش میکنم که برادران هماین را توجه کنند .
منشی- آقای آیت بعنوان موافق بفرمایید .
آیت – بسم الله الرحمن الرحیم .یک بیماری مسری که دستگاههای اجرایی مادچارش شده اند این است که دائماً تقاضای این را می کنند که از رعایت قانون محاسبات معاف باشند .د رحالیکه  من تقاضا میکنم از برادران نماینده ،تشریف  بیاورند در کمیسوین بودجه و ببینند که چه وضع بلبشو وخطرناکی  را این مسأله بوجود  آورده است .ماهیچوقت  نباید دقت  را فدای  سرعت کنیم .الان حتی  این جهاد  سازندگی که خوب هم کار می کند  مواد  متعددی برای خود من آوردند که یک  شیئی  ویک کالایی را به سه برابر یا چهار برابر قیمت خریده اند ،هیچ کارشان هم نمی شود کر  چون میگویند شما گفته اید که مناقصه انجام نشود ،مزایده  انجام نشود  استعلام نشود وبهاین صورت می شود که بودجه  ملت حیف ومیل میشود این هم در  مورد این بنیاد جنگ زدگان که میلیاردها پول در آنجا خواهد بود ،سالها ادامه خواهد داشت وهمینطور که آقای توکلی هماشاره کردند آن مواردی که باید با سرعت انجام بشود، خواه نا خواه مطابق مادة 67 با سرعت انجام میشود از رعایت  این مسایل  هم بدور است ولی دهها هزار  خانه  ساختن،خیابان درست کردن  وسایل دیگر ،  این هم برای سالهای دراز،، این را از قانون محاسبات عمومی معاف کردن، اصلا  خلاف قانون اساسی است ، هم خلاف آن اصولی است که در مورد قانون محاسبات  است و هم خلاف بند 6 اصل 43 کهمیگوید .‹‹ جلوگیری از اسراف و تبذیر ›› و این عدم رعایت  قانون محاسبات خودش  موجب  اسراف و تبذیر می شود یعنی یک کالای مثلا  صد  تومانی را هزار تومان بخرید .  بخرید پانصد  تومان و بنابراین  موافقم  که این قسمت اخیر این ماده حذف بشود .
رئیس- بسیار خوب ،آقای میرسلیم قبلا دررابطه با همین موضوع  توضیحاتشان را دادند آقای اسدی نیا هم اگر میخواهید چیزی بگوئید بفرمایید.
 اسدی نیا ( مخبر کمیسیون امور داخلی )- البته در این قسمت برای  حذف قسمت آخر که از محاسبات  عمومی مستثنی بشود توضیحات  زیادی داده شد ولی در  اینجا نیاز به توضیح  بیشتری است که توجه  داشته باشیم که جنگزده ها تاکنون قسمت اعظم  کمکهائی به آنها شده از طرف مردم بوده، هر چند  دولت همدراینجا زیاد  مایه گذاشته است .ولی بعلت  وجود  همین تنگدستی  ها و قوانین  دست و پاگیر باعث  شده که د رخیلی از موارد  حتی استانداری محل هم نتواند درست بدرد اینها برسد ویکنکته دیگر  که آقای آیت اشاره کردند که بلبشو شده د رکمیسوین بودجه  به علت  همین قانون محاسبات  که مستثنی بشوند از آن طرف هم باید توجه کنیم  که وجود یک چنین قوانین دست و پاگیر ایجاد  چه مسایل و حتی  تامرحله  ضد انقلاب  رساندن افراد در میان این جنگزده ها کرده که به آنها رسیدگی نمی شود بعلت  این تشریفات  واین قوانینی که موجود است این است که د رخواست می شود با توجه به  عمق فاجعه ای که تحت عنوان مسأله  جنگ زدگان هست ونزدیک به دو میلیون نفر هستند این بودجه بنیاد از قانون  محاسبات عمومی مستثنی بشود .
رئیس- پیشنهاد برای رأی گیری مشخص بشود .تابلو 181 نفر را نشان میدهد .
منشی- عبارت ‹‹هزینه های آن از قانون محاسبات عمومی مستثنیاست حذف بشود ››.
رئیس- 181 نفر حاضر هستند کسانیکه با پیشنهاد آقای عباسی که قرائت شد موافقند قیام بفرمایند ( اکثر برخاستند ) 100 نفر موافق 80 نفر مخالف . تصویب شد .
 توجه  بفرمائید چون روی پیشنهاد آقای توکلی  دو سه روز پیش بحث  شده و امروز بحث  زیاد نشد،دقت بفرمایید به مضمونش  چون میخواهیم رأی بگیریم .
منشی- مادة 4-  هزینه این بنیاد از محل  کمکهای مردم ومنابع  اعتبار  مصوب مربوط به امور جنگزدگان ومناطق جنگزده واعتبارات پیش بینی  شده د راین مورد در لایحه بودجه سال 60 تأمین میگردد .
 تبصره – بودجه لازم برایایجاد معاونت  امور جنگزدگان د رنخست وزیری و وزارتخانه های کشور، بهداری و سازمان  بهزیستی  از محل  بودجه  بنیاد امور جنگ زدگان تأمین میگردد .
 رئیس- خوب، مطلب روشن است ،181 نفر حاضرند کسانیکه با پیشنهاد قرائت شده آقای  توکلی موافقند قیام بفرمایند . ( عده کمی  برخاستند ) تصویب نشد .
یکی از نمایندگان – برای این طرح  تأمین اعتبار می شود اگر این پیشنهاد تصویب نشود که دیگر این طرح تصویب نمی شود .این طرح  غلط است آقای  هاشمی این پیشنهاد برای آقایان روشن نشد که رأی ندادند .اگر ممکن است توضیح بدهند تا آقایان روشن بشوند .
 رئیس- آن تأمین  اعتبار ار میتوانید جداگانه یک تبصره پیشنهاد بدهید .پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
فؤاد کریمی – تأمین اعبتار باید بشود .
رئیس- برای تأمین  اعتبار  یک تبصره مستقل پیشنهاد بدهید .
فؤاد کریمی – نمی شود آقا ،اگر هر چه  هم خبواهیم بیاوریم باید در همنی  باشد .
منشی- آقای آقا محمدی پیشنهادی دارند ‹‹ایجاد پستهای معاونت در امور  جنگزدگان چنانچه مستلزم  هزینه باشد از بودجه  بنیاد تأمین  خواهد شد .››
 شهرکی – این پیشنهاد جدید نیست .
رئیس-  این پیشنهاد جدید است مگر  قبلا یادتان نیتس ، مثلا پیشنهاد شده بود که یک قسمت از یک ماده حذف بشود، رأی ندادند دوباره جداگانه گفتند ‹‹ نمایندگان ›› حذف بشود ،رأی  دادند .این عین آن است  یعنی بخضی  از آن را  قبول ندارند و بخشی از آن را قبول دارند . آقایان باید دو پیشنهاد جداگانه میکردند که جداگانه رأی میگرفتیم .این کار را نکردند حالا این آقا پیشنهاد جدید دارد این رویه ای بود که د رگذشته هر روز عمل کردیم . آقای آقا  محمدی  توضیح  بدهند .
آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم .من روز پنجشنبه این پیشنهاد را داده بودم که د رمورد این پستهای جدیدی که ایجاد شده ، چون مستلزم هزینه است  از محل بنیاد جنگزدگان تأمین بشود ولی  یک صحبت هماینجا بود که اگر این
مستلزم  هزینه جدیدی  نباشد ،از پرسنل داخلی  آنجا بدلیل اینکه  حقوق معاونت از حقوق کارمندی کمتر اتس اگر از آنجا بخواهند بگذارند مستلزم هزینه نیست . اگر ا بیرون بخواهند بیاورند ،مستلزم هزینه  خواهد شد بنابراین برایاینکه دست د ستگاه باز بشود که اگر یک نیروی مثلا فعالی را خواست  بیاورد ودر معاونت بگذارد ودر وزارتخانه اش نباشد این پیشنهاد مطرح  می شود که اینایجاد پست  معاونت اگر هزینه هائی که داشته باشد از محل بنیاد جنگزدگان تأمین بشود اگر همهزینه ای نداشت چون اضافه ای نیست .اضافه نخواهد شد .بنابراین یک نکته مثبتی است که اگر نیروی متناسب درداخل دستگاه برایا ین پست نداشتند بتوانند یک نیروی متناسب رادر آنجا بگذارند واز لحاظ مغایرت با قانون اساسی که د رطرح میگوید که باید ما محل تأمین بودجه را هم معین بکنیم با آنها مغایرتی  نداشته باشد .
منشی- آقای دکتر خلیلی بعنوان مخالف بفرمائید .
رئیس- مثل مخالفت  قبلی نباشد .
توکلی- آقای هاشمی  قابل مخالفت نیتس . طبق اصل 53 قانون اساسی اخطار قانونی دارم .
 رئیس- اصلا این اخطار وارد نیست پیشنهادی داده اند وحالا هم مخالف وموافق صحبت می کنند .
 توکلی – عین اصل را میخوانم اخطار هست یا نیتس ؟
رئیس- خیر، وارد نیست .آنها ممکن است کارمند از خارج نیاورند . چه  اخطاری  است ؟ اجبار  که ندارند، کارمند داخلی ار میاورند وهیچ هزینه ای هم تحمیل نمی کنند آقای خلیلی بفرمایند .
موحدی ساوجی – آقای هاشمی هزینه، فقط  هزینه پرسنلی نیست .
دکتر خلیلی – بسم الله الرحمن الرحیم .اگ رخاطر نمایندگان باشد در جلسات  قبل برای سرعت  عمل و تصمیم گیری قرار بود که مسؤولیت به یک نفر داده بشود ، یعنی ما از نخست وزیر سؤال بکنیم ونسخت وزیر مسوول این کا رباشد که خوب یک معاونت در رأس  این بنیاد  میگذارد .اگر قرار باشد در هر وزارتخانه ای یک شاخه  معاونت خاص این کار .
رئیس- آن تصویب شد ،روی آن بحث نکنید روی این  بحث کنید که  گفته اند بودجه  اینکا راز این بنیاد  باید تأمین بشود .
دکتر خلیلی -  بله ، حالا اگر قرار باشد بودجه اش از این بنیاد تأمین بشود در حقیقت نصف بودجه جنگزدگان و امور جنگزدگان باید صرف تأسیس یک شاخه معاونت د روزارتخانه بشود که دبیر خانه میخواهد .دفتر میخواهد .بایگانی میخواهد سکرتر میخواهد میز میخواهد .اتاق میخواهداز این قبیل و این عملا با نفس کار  مغایرت دارد .
رئیس- بسیار خوب ، موافق صحبت کند .
منشی- آقای دکتر زرگر بعنوان موافق بفرمایید .
دکت رزرگر – بسم الله الرحمن الرحیم ، برادران توجه بفرمایید  اولا تشکیل معاونت د روزارتخانه ها (آقایانی که با مسایل اجرایی آشنا هستند ) احتیاج  به هزینه جدیدی  ندارد . معاونت پارلمانی یک معاونتی بود که دردوره شورای  انقلاب تقریباً وزارتخانه ها حذف  کرده بودند بعدازتشکیل  مجلس مجدداً تشکیل دادند البته من موافقم با پیشنهاد آقای آقا محمدی ،باین دلیل که من علاقه  داشتم  باینکه  به آقای مسؤولین وزراء بعداً صحبت بکنیم برایاینکه نظر برادران نماینده مناطق جنگ زده تأمین بشود این افراد شاخه معاونت رااز نواحی  جنگ زده انتخاب  کنند، چون دراین مورد بیشتر با مسایل ومشکلات مردم این ها روبرو خواهند بود میتوانند جوابگوی خوبی باشند باین  دلیل با آقای آقا محمدی موافقم که دست وزراء در انتصاب افرادی از بیرون اگر لازم شد باز باشد ولی بطور کلی اگر بخواهند  از کارمندان خودشان انتخاب کنند،آن سکرتر بقول  آقای  دکتر  خلیلی یادیگران  از یک قسمت  دیگر منتقل  میشود به شاخه  معاونت  ولی برای باز بودن دستشان  موافقم که حتماً اتین تصویب  بشود .
رئیس- بسیار خوب آقای میرسلیم  میخواهند د رهمین موضوع کنید ؟ در این موضوع صحبت کنید که بودجه  شاخه معاونت باید از این  جابر داشته بشود .
میرسلیم ( معاون پارلمانی  وزارت کشور )- اجازه بدهید  ما میخواهیم این رااجرا بکنیم یا نمیخواهیم اجرا  بکنیم ؟ چند دقیقه میخواهیم  صحت  کنیم .
رئیس- این موضوع مطرح است شما راجع به چیز دیگری که نباید  صحبت بکنید .
میرسلیم – در رابطه باکلش است .
رئیس- دررابطه با کل ، الان جایش نیست . فقط این پیشنهاد مطرح  است .
میرسلیم – شمااجازه بدهید  چند کلمه صحبت کنم .
رئیس- آخر نمی شود چون ما حالا میخواهیم راجع به این موضوع رأی بگیریم بعد نوبت به شما میدهیم راجع  به کل صحبت  کنید .
 میرسلیم -  راجع به کل  من میخواستم صحبت کنم .
رئیس- نه ، راجع به این قسمت هر کس حرفی دارد  بزند . پیشنهادهای آقای آقا محمدی برای رأی گیری مشخص بشود .
امامی کاشانی – آقای این پیشنهاد باید رأی بیاورد .
رئیس- آقای امامی میفرمایند باید این رأی بیاورد .
امامی – دلیل  دارم  این میکروفون مرا باز  کنید تا دلیلم را بگویم .باید در قانون ذکر  بشود که ما از کجا می آوریم؟
رئیس- خوب این حرف را همه گفتند .آقایان گفتند اگر نشود ممکن است  اشکال قانون اساسی پیدا کند . حالا شما میخواهید با طمأنینه بفرمایید، ما وقت نداریم ونمی شود .
 منشی- ‹‹ایجاد پستهای معاونت د رامور جنگزدگان چنانچه مستلزم هزینه باشد از بودجه بنیاد تأمین خواهد شد .››
 آیت – آقا این که مسأله را حل نمی کند .
رئیس- چرا حل می کند کاملا حل میکند 185 نفر در مجلس حضور دارند کسانیکه با پیشنهاد آقای آقا محمدی بعنوان یک تبصره موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند )100 نفر موافق 83 نفر مخالف ( تصویب شد ).
توکلی- آقا اخطار قانونی دارم .
رئیس-  اخطا قانونی را باید اول به من بگوئید بعد من مطرح  کنم . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی- پیشنهاد بعدی اضافه تبصره …از آقای شهرکی است .‹‹گزارش عملکرد و امور مالی بنیاد هر شش ماه یکبار به نمایندگان مجلس شورای اسلامی  تسلیم گردد.››آقای شهرکی بفرمائید .
شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم .این پیشنهاد رادر صورتی  مطحر میکردم  که از قانون محاسبات  عمومی هزینه های بنیاد مستثنی  می بود ، حالا دیگر موردی ندارد . حالا که مستثنی نیست مرتباً گزارش خواهند داد و اسنادش را باید تهیه  کنند .
 گلزاده  غفوری – آقای شاهچراغی پیشنهاد مشابهی  من د راین زمینه دارم .(منشی- در همنی جا ؟)بلی ، د رهمین  زمینه .
منشی- در مادة 4 ندارد . من پیشنهادات مربوط به ماده 4 را کنار گذاشته ام .
گلزاده غفوری-  مربوط به همنی است که ایشان پس گرفتند من پیشنهاد دادم .
 منشی- نه دیگر ،ایاشن خودشان پس گرفتند .
گلزاده غفوری- نه ، من  یک پیشنهاد مستقل دادم .
منشی- پس بنویسید و بدهید . شما که هنوز نداده اید . کلیه پیشنهادات در اینجا هست . اما شما بعنوان مادة جدید  پیشنهاد داده اید .
گلزاده غفوری- منهفته قبل دو پیشنهاد  داده ام .
رئیس- خوب ، پیشنهاداتتان اینجا هست .
منشی- اینجا به اینصورت است .‹‹بنیاد موظف است حداقل هر سه ماه یکبار  اقدامات انجام شده رادر زمینه وظایفی که داشته است ،بطور کامل  به آگاهی عموم برساند و حداکثر هر شش ماه یکبار گزارش رسمی  وجامع درمورد درآمدها،هزینه ها،اقدامات انجام شده و برنامه های مودر  نظر  را به مجلس  تقدیم  دارد .››
رئیس- این یک ماده جدید است ، بعنوان یک مادة اضافی مطرح کنید . (گلزاده غفوری—مربوط به همین است .) د رهمه جا  هم می شود  گذاشت . کجا  مربوط به این است ؟
منشی- مناینرا  گذاشته بودم که به عنوان مادة جدید مطرح کنیم .
گلزاده غفوری – پس به هر حال مطرحش کنید .
رئیس- بسیار خوب ، به عنوان یک ماده اضافی طرح بشود .
منشی- آقای  لواسانی  یک توضیحی دارند . آقای لواسانی ، می خواهید مطرح بشود ؟(رئیس- چیست ؟)‹‹هزینه های ضروری و جاری که طبیعتاً نمی تواند
به تبعیت از قانون محاسبات عمومی بماند ، مستثنی از قانون  محاسبات   عمومی ، ولی برنامه ریزیها طویل المدت ومسائل  عمرانی  دلیلی  جهت مستثنی بودن از قانون محاسبات عمومی ندارد .
لواسانی – پس گرفتم .
رئیس- خیلی  خوب ، پس گرفتند .
بشارتی – اصلا صحبتهای آقای شاهچراغی  مفهوم نیست ، چند بار هم ما تذکر داده ایم ولی توجه نکرده اند .
شاهچراغی- تقصیر من نیست .
رئیس- چون آقای توکلی مریضند و نمی توانند دراینجا بطور طولانی  انجام وظیفه بکنند و آنجا یک مقدار مسؤولیتش کمتر است ، جاهایشان را عوض کرده اند . آقای بیات ، ماده را برای رأی گیری بخوانید .( توکلی – من اخطار قانونی دارم )آقای توکلی  اخطار قانونی دارند  ولی چون من اخطارشان را وارد نمی دانم  ( اول از ایشان توضیح  خواستم ) مطرح نمی کنم .
توکلی- آقای هاشمی ، مجلس باید وارد بداند،اینطور که صحیح نیست .
رئیس-  من دیدم که وارد نیست .
 توکلی- بگذارید من بگویم ،اگر مجلس نظر داد که وارد نیست ، خیلی خوب وارد نباشد .
رئیس- چرا وقت مجلس را بگیرید .
 توکلی- ماده را به این شکل نباید به آن رأی بدهند .
رئیس- بگوئید ولی اگر وقت مجلس را بگیرید ، من هم هر چه خواستم  می گویم .
 توکلی- چه بکنم ؟ هر نماینده هر چه به نظرش می رسد مجبور است  بگوید . از اخطار قانونی خودش استفاده  می کند .
رئیس- اخطا قانونیتان  را بگوئید .
توکلی- اصل 52 قانون اساسی ، بودجه  سالانه کل کشور را به تصویب  مجلس می داند، بعد آخرش می گوید :‹‹ هر گونه تغییر در ارقام  بودجه نیز تابع  مراتب مقرر در قانون خواهد بود .›› از طرف دیگر ،اصل هفتاد و پنجم قانون اساسی قید می کند که اگر طرح قانونی به مجلس  بیاید ،باید محل هزینه آن را دقیقاً مشخص بکند .اینجا بها ین کلیت گفته اند که : بنیاد از نظر مالی با  کمکهای مردم و دولت اداره خواهد  شد ، به همین  دلیل  عبارتی  که آقای فؤاد کریمی  تنظیم کرده اند، من هم به عنوان پیشنهاد خودم خدمت شما عرضه کردم ، چاره  کار بود . الان اگر به این ترتیب این تصویب بشود ، بنظر حقیر مغایر  قانون اساسی  است .
رئیس- حالا حقیر که گفتید مسأله حل می شود .
توکلی- حالا به مادة 4 رأی نمیدهند ، حل میشود .
 رئیس- اینجا که ما بودجه خاصی معین نکرده ایم که بگوئیم مخالف قانون اساسی است ، چون طرح دادیم ، ما گفتیم از کمکهای دولت .دولت هر  مقدار کمک بخواهد بکند . می تواند در بودجه بیاوردواگر نمیتواند بکند، نمیاورد . کجای این مخالف قانون اساسی است . اگر دولت کمکی داشت وکرد ، بنیاد هم می گردد، شما هم که د راین مجلس تعیین نمی کنید که از کجا ،از نفت ، از مالیات اتومبیل ، دولت تأمین بکند . حتی در پیشنهاد شما تعیین نشده بود و گفته بودید  دولت در بودجه بیاورد . خوب ، اگر دولت امکانش را دارد در بودجه میاورد .اگر نیاورد ، چیزی هم ندارد  که مصرف بکند .این کجایش مخالف قانون اساس ی است .
محلاتی – هر طرحی که مستلزم هزینه باشد محل تأمین هزینه آن هم باید مشخص باشد .
رئیس- هزینه اش را گفتیم .کمک دولت ، دولت اگر کمکی دارد ،بنیاد می گردد. اگر کمکی ندارد ، نمی گردد .این بر خلاف قانون اساسی نیست . حالا  هم که شما تعیین نمی کنید که دولت در بودجه بیاورد . یعنی  باز کمک دولت . چیز معینی نخواهد بود .
شهرکی- آقای هاشمی ، دولت باید موظف باشد .
رئیس- حالا موظف است ، اما شما که مقدار تعیین نکرده اید ،دولت  ممکن است بگوید  من  یک میلیون در بودجه  می گذارم .شما که مقدار تعیین  نکرده اید . چون تعیین نکرده اید منبعش  هم تعیین نیست ، به قانون اساسی هم ربطی ندارد . این بسته به امکانات دولت است  کههر چقدر خواست در بودجه بگذارد . الان هم بودجه در مجلس  است . من این توضیح  را به آقای توکلی دادم ولی قانع نشدند .الان ماده را برای رأی گیری بخوانید .
منشی- مادة چهارم – بنیاد از نظر مالی با کمکهای مردم و دولت اداره خواهد شد .
تبصره – ایجاد پستهای معاونت درامور جنگ زدگان چنانچه مستلزم هزینه باشد از بودجه  بنیاد تأمین خواهد شد .
رئیس- تبصره را که قبلا رأی گرفته بودیم ،حالا اصل ماده را بخوانید .
شهرکی –آقای  هاشمی ، عملا بنیاد الان بودجه ای ندارد .
رئیس- بودجه که تعیین نمی شود ، شما در مجلس بگذارید .الان گفتند : با کمک دولت ومردم ،در مجلس تعیین کنید که این کمک دولت چقدر است این تعهد ما هم هست .186نفر در جلسه هستند .کسانیکه  با ماده قرائت شده موافق هستند قیام بفرمایند .( اکثربرخاستند ) با 108 موافق و 77 مخالف ( مخالف  معلوم نیست شاید کسانیکه رأی نداده اند ممتنع باشند ) تصویب شد .
 منشی- مادة 5- کلیه  فعالیتهای دولتی که تاکنون د رجهت اهداف مادة 1 انجام می گرفته است زیر پوشش این بنیاد قرار می گیرد و فعالیتهای غیر  دولتی باید اب این بنیاد هماهنگ گردد .
جعفری- پیشنهاد من قبل از مادة   5 است .
 رئیس- پیشنهاد آقایان  چه بوده است ؟
منشی-‹‹کارمندان بنیاد از میان  جنگ زدگان انتخاب شوند ومادام که از میان جنگ زدگان شخصی مناسب برای احراز شغل و وظیفه ای پیدا می شود ، از دیگران استفاده نشود ››.
رئیس- این ماده مستقلی است . مادة 5 مطرح است . اگر در مادة 5 پیشنهاد خاصی هست خوانده بشود .
 منشی- پیشنهادهای مکرر برای یک ماده مستقل رسیده است . این ها را در آخر بعد از مادة 5 مطرح می کنیم .در مادة 5 آقای چراغزاده  پیشنهاد کرده اند :‹‹کلیه  وزارتخانه ها و ادارات وسازمانها ونهادها موظفند  همکاریهایی را که شورای عالی بنیاد جهت اجرای هدفهای  بنیاد تقاضا می نماید انجام دهند و …
رئیس- این هم باز یک تبصره ای است .
چراغزاده – خیلی مختصر توضیح میدهم  به اینکه درمادة 5 فقط پیش بینی شده است ، نهادها و وزارتخانه هایی که تا الان در امور جنگ زده ها کا رکرده اند ، زیر پوشش بنیاد می آیند ،اما هیچ اسمی برده نشده است از آن نهادها و وزارتخانه ها و سازمانهایی که از این به بعد ممکن است نیاز باشد آنها کا رانجام  بدهند .این است که این جمله  به مادة 5 اضافه بشود .
منشی- آقای معادیخواه بعنوان مخالف بفرمائید .
معایخواه – بسم الله الرحمن الرحیم .دراین صورت این شورای  جنگ زدگان از خود دولت قدرتش  بیشتر می شود . معاون نخست وزیر که سرپرست این بنیاد هست ، اگراحیاناً موردی لازم ببینید که باید یک وزارتخانه ای کار خاصی را  انجام بدهد  درهیأت وزیران مطرح می کند،  تصویب می کند، بالاخره از ناحیه آن وزیر یا از ناحیه هیأت وزیران این کمک خواسته می شود .امااینکه این شورا  هر  چه  به هر وزارتخانه ای گفت ، مستقلا آن مجبور  است همان کار را عمل بکند، این منطقی نیست .
منشی- آقای فواد کریمی موافقید ؟(فؤاد کریمی – بلی ) بفرمائید .
فؤاد کریمی – بسم الله الرحمن الرحیم .نکته ای که باید در پیشنهاد برادرمان چراغزاده  توجه کرد این است (در طرحی  که از سوی  نمایندگان مناطق جنگ زده  تهیه شده بود ،این هم ذکر شده بود ) همین حالا یک عده نهادها و وزارتخانه و  مؤسساتی داریم که کمکهایی به امور جنگ زدگان کرده اند .در آینده ممکن  است این بنیاد جنگ زدگان در یک اموری از یک وزارتخانه ای کمک  بخواهد.اینوزارتخانه می گوید :آقا بنده به تو کمک نمی کنم . حالا باید مسؤولین بنیاد  جنگ زدگان تقاضایشان را به هیأت وزیران ببرند وبه تصویب هیأت وزیران برسد ، به وزیر ابلاغ بشود ،از وزیر به آ“ مؤسسه  ابلاغ بشود  تا این مراحل  کاغذ بازی ومراحل  اداری طی بشود ، مردم تلف شده اند واز گرسنگی  و تشنگی  و  از بی سامانی از بین رفته اند . شمادر نظر بگیرید  که مردم جنگ زده همین  حالا در سراسر کشور ، هر کدام یک گوشه ای پرت و پلا  شده اند ،در فقر و فلاکت دارند زندگی  می کنند وهزار درد دارند .اگر منتظر  طی  شدن مراحل اداری بشویم ، کار از کار می گذرد .آقایان بپذیرند ، اگر این بنیاد در موردی از وزارتخانه کمکی خواست و تقاضای همکار ی کرد ،آن  وزارتخانه و آن مؤسسه بااین بنیاد در  جهت برآوردن نیاز  جنگ زدگان همکاری کند . همکاری کردن د رکار خیر که دستور قرآن است :‹‹ تعاونوا علی  البر والتقوی ›› این قانون  خداست ، قانون اسلام است ، که وظیفه  است ومشا اینجا به صورت  قانون وضع می کنید  که هر  وزارتخانه یا مؤسسه ای باید با بنیاد امور جنگ زدگان همکاری کند چون این بنیاد  زیر نظر معاون نخست وزیر ، معاون وزیر کشور است واین ها افرادی هستند که مورد  اعتبارند . معاون نخست وزیر و معاون  وزیر کشور  ومعاونین دیگرافراد معتبری هستند .این معاون  نخست وزیر اختیارات  نخست وزیر به او تفویض شده است . (رئیس-  وقتتان تمام است .) بنابراین می تواند از یک وزارتخانه ای به عنوان معاون نخست وزیر تقاضای همکاری کند .
رئیس- آقای میرسلیم  یا آقای اسدی نیا توضیح بدهند .
اسدی نیا – همانطور  که آقای چراغزاده  پیشنهاد کرده اند درمورد اینکه دولت یا وزارتخانه هایی موظف بشود ،در این طرح  موجود هست . وقتی معاون نخست وزیر به عنوان فرد اول در این شورا باشد ،دیگر نیازی به این تأکید دوم  نخواهد بود و همان  کافی است که موظف می کند کلیه وزارتخانه ها با بیناد جنگ زدگان همکاری داشته باشند ،ودیگر نیازی به طرح این مسأله نخواهد بود .
رئیس- بسیار خوب،آقای میرسلیم شما توضیحی ندارید ؟( میرسلیم – خیر ) پیشنهاد آقای چراغزاده مطرح است .
منشی- به اول مادة 5 این جمله اضافه شود .‹‹کلیه وزارتخانه ها و ادارات و سازمانها و نهادها موظفند همکاریهایی را که شورای عالی  بنیاد جهت  اجرای  هدفهای بنیاد تقاضا می نماید ، انجام دهند .››
رئیس- 186 نفر در جلسه  هستند .کسانیکه با این پیشنهاد آقای چراغزاده موافق هستند قیام بفرمایند .( عده کمی برخاستند ) با 42 موافق تصویب  نشد . پیشنهاد دیگر را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد آقای حائری زاده این است که :
مادة 5-‹‹آن دسته از فعالیتهای دولتی که تاکنون در جهت اهداف  مادة 1 انجام می گرفته است با تصویب هیأت  وزیران زیر پوشش این بنیاد قرار می گیرد و فعالیتهای غیر دولتی  باید با این بنیاد هماهنگی گردد .››
رئیس-  این که قبلا بود ( منشی- یک کلمه عوض شده است )آقای حائری زاده توضیح بدهند ..
حائری زاده – در مادة  5 قید شده است ،‹‹ کلیه  فعالیتهای دولتی  که تاکنون در جهت اهداف مادة 1 انجام می گرفته است،  زیر پوشش بنیاد بیاید .›› از آنجا که د رمادة 4 به دولت اختیار دادیم که آزاد باشد آن مقداری که می تواند کمک کند،در مادة 5 گفتیم ‹‹ کلیه  فعالیتهای دولتی ›› یعنی وزارت نیرو هر برنامه ای برای مناطق جنگ زده یااسکان یا مراحل بعدی دارد الزاماً باید زیر نظر این شورا بیاید ، وزارت مسکن هر برنامه ای برای جنگ زدگان دارد ، وزارت  آموزش و پرورش برای کسانیکه حتی مهاجرت کرده اند  وبه اصطلاح به نقاط دیگر انتقال داده شده اند،بااین ماده این را ملزم می کنیم که تمام وزارتخانه  ها حتماً کارهایشان را زیر نظر بنیاد بیاورند ، ولی  مابایستی  به دولت اختیار بدهیم ، برنامه هایی را که از قبل داشته است ، همه را هب  هم نریزیم .آنچه را که صلاح  می داند،بیاورد ودر اختیار بنیاد قرار بدهد . چون دولت هم مجمو عه ای است که می خواهد برای جنگ زدگان کار کند .من اینجا پیشنهاد کرده ام که آندسته  از فعالیتهای دولتی که تاکنون در جهت  اهداف مادة 1 انجام می گرفته است با تصویب هیأت وزیران زیر پوشش  این بنیاد  قرار بگیرد  یعنی در هیأت  وزیران مطرح بشود . بگویند آقا این شهر کسازی که می خواهیم بکنیم وزارت مسکن  بکند واین زیر پوشش بنیاد نرود ، ولی قسمتهای دیگر ، بیمارستان سازی  بازسازی مناطق  جنگی ، فلان قسمت  را به بنیاد  جنگ زدگان بدهیم ، خارج از  محاسبات  عمومی ، فلان قسمت دیگر را خود وزارت مسکن و وزارت نیرو انجام  بدهد، یعنیا ین اختیار را بگذاریم که تقسیم بنید را که چه قسمتهایی را به زیر پوشش بنیاد  ببریم ، با نظر هیأت وزیران باشد ، که حداقل  وزیر مربوطه بتواند دفاع  کند، نظراتش را بگوید و برنامه هایی را هم که دولت از نظر برنامه و بودجه دارد ودر سال 60 تنظیم کرده است ، همه را یکباره به  هم نریزیم . حالا دوباره پیشنهادم را می خوانم . تنها چیزی که به مادة 5 اضافه شده این است ک من گفتم ‹‹با تصویب  هیأت وزیران تقسیم بندی بشود ،آنچه که زیر پوشش شورای بنیاد می رود و آنچه که برای خود هیأت دولت می ماند، برای وزارتخانه های مختلف می ماند . مادة 5 این است ، اصلاح به این صورت است .‹‹آن دسته از فعالیتهای دولتی که تاکنون د رجهت  اهداف مادة 1 انجام می گرفته است   با تصویب هیأت وزیران زیر پوشش این بنیاد قرار می گیرد ،بقیه اش فرقی نکرده است .
منشی- آقای محلاتی به عنوان مخالف بفرمائید .
محلاتی – بسم الله الرحمن الرحیم .در این مسأله که تمام ارگانهای دولتی ونهادهای  انقلابی در اینامر مهم باید هماهنگ باشند و بهتر این است که هماهنگ باشند ،هیچ  اختلافی نیست  و قطعاً اگر هماهنگی به وجود بیاید ،مسؤولیتها مشخص می شود وکارها تقسیم می شود و زودتر  هم به نتیجه می رسیم ، اما صحبت  د راین است ک چه برنامه ای تنظیم  بکنیم که با اصول قانونی تطبیق  بکند . الان کارهایی که برای جنگ زدگان  شده است ، قسمتهای مختلفی است .یک قسمت کارهائی است که دولت کرده است .یک قسمت کارهائی است که گروهها، جمعیت  ها ونهادهای انقلابی که اصلا زیر پوشش  دولت نیستند انجام  داده اند . دولت نمیتواند جمعیت های آزاد یا اشخاص آزاد یا برنامه هائی کهیک جمعیت های اسلامی  انجام داده انداین ها را مجبور بکند براینکه شما باید حتماً کارتان را با ما هماهنگ بکنید (‌یکی از نمایندگان  - ایشان د رمخالفت صحبت نمی  کنند ).( حائری زاده –این مطالب  مربوط به پیشنهاد من نیست .) اجازه بدهید من موافق صحبت نمیکنم اجازه بدهید من توضیح بدهم .(رئیس-  بگذارید خودشان توضیح بدهند ) پیشنهاد ایشان این است . ما میخواهیم تمام کارهائی که در  گذشته  هم انجام  شده است با تصویب هیأت وزیران زیر نظر این بنیاد بیاید . من عرض میکنم این خلاف قانون است ( رئیس- نه ایشان این را نمگویند ) چرا در گذشته  ودر آینده (رئیس- از آینده بگوئید مربوط به گذشته  نیست ) خیر در مورد گذشته هم دارد با تصویب هیأت وزیران کسانی که برای این جنگ زدگان کاری انجام میدهند باید زیر نظر بنیاد انجام بدهند . من عرض میکنم که برای نهادهای دولتی ممکن است (رئئیس -  خوب وقتتان دیگر  تمام شد ) من عرض میکنم برای قسمت هائی که زیر نظر نخست وزیر است درتس است  ولی آن هائی که زیر پوشش نخست وزیری نیستند، نخست وزیری و هیأت وزیران نمیتواند برای آنها تکلیفی معین بکند .
رئیس- شمابا اصل این موافق بودید نه با پیشنهادایشان ( سلامتیان – اخطار قانون اساسی دارم ) اخطار  قانونی اساسی دارید بفرمائید .
منشی- آقای سلامتیان بفرمائید .
سلامتیان – بسم الله الرحمن الرحیم . اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی  در قسمت آخرش میگوید ‹‹ تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را  قانون معین میکند›› شما نمیتوانید تحدید اختیارات بعضی از وزراء را به عهده  هیأت وزیران بگذارید .در پیشنهاد آقای حائری زاده چنین معنائی نهفته است که هیأت وزیران خواهد بود که تعیین اختیار میکند برای بنیاد جنگ زدگان و اختیاراتی رااز وزراء میگیرد و اضافه میکند واین نمیتواند ( همه نمایندگان ).
رئیس- چنین چیزی نیست آقایسلامتیان – مادة پنج میگوید اصلا بدون تصویب دراختیار جنگ زدگان برود .ایشان میخواهد یک کنترلی روی آن بگذارد .
سلامتیان – این خودش از موارد قانونی است وشما نمیتوانید حق قانونگذاری رادر این مورد به هیأت وزیران بدهید .
رئیس- چرا نمی توانید ؟ ما قانون میدهم ، حق میدهیم به هیأت وزیران ویککنترلی روی انتقال می گذاریم . آقای کیاوش بفرمائید اگر موافق هستید ( کیاوش – مخالفم )آقای آقا محمدی موافق هستند .
آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم ،این پیشنهاد این هست که ‹‹آن  دسته  از فعالیتهای  دولتی …››
فؤاد کریمی – آقای  محلاتی  در مخالفت صحبت نکردند .
رئیس دلایلی که ایشان آوردند خوب نبود ولی مخالف بودند فؤاد کریمی – آقا ، اصلا ربطی به این نظر ندارد .
رئیس- خیلی خوب،آقای کریمی  شما بیخود دعوا نکیند .
فؤاد کریمی – آقا شما باید اجازه بدهید یک مخالف ویک موافق صحبت  بکنند .
رئیس- مخالف بیش از 5 دقیقه هم صحبت کرد ، منتهی استدلالش  کافی نبود .
فؤاد کریمی – مطالبشان اصلا  مربوط به موضوع نبود .
رئیس-  وقت مجلس  را نگیرید .
فؤاد کریمی – شما  دارید منافع  جنگ زدگان را به خاطر می اندازید .
رئیس- حالا شعار که دادید شخصیت  پیدا می کنید  . شما خیال می کنید وقتی که شعار دادید جنگ زدگانبه شما اعتماد می کنند .برو آنجا برای مردم کار کن با شعار نمی شود مسأله رادرست کرد . آقای کریمی  در بحث مجلس  بلند میشود در نوبت خودش شعار میدهد ( منافع جنگ زدگان به خطر می افتد )آخر همه بیشتر از شما به جنگ زدگان علاقه دارند .(فؤاد کریمی – پس شما چرا نمی گذارید یک کسی از منافع جنگزدگان دفاع کند ) بسیار خوب ،آقای  آقا محمدی بفرمائید .
آقا محمدی – با اجازه آقای فؤاد کریمی ‹‹آن دسته از فعالیتهای دولتی که تاکنون د رجهت اهداف مادة 1 انجام می گرفته است ›› مادة 1 گفته است که  هدف بنیاد امور جنگ زدگان رسیدگی به وضع مناطق  جنگ زده از لحاظ مسائل مختلف است .مااینجا درمادة 5 آمدیم ، می گوئیم :‹‹ کلیه  فعالیتهای دولتی که  تاکنون د رجهت اهداف مادة 1 انجام می گرفته ، زیر پوشش بنیاد است ›› در پیشنهاد می آید :‹‹آن دسته از فعالیتهایی که تاکنون د رجهت اهداف مادة 1  انجام می گرفته با تصویب هیأت وزیران ›› حس این پیشنهاد این است که بنیاد امور جنگ زدگان یک ظرفیت دارد. ظرفیت  جذب کاری آن یک مقدار معینی است .ماا گر این ظرفیت محدود را تمام کار را بگذاریم وهیچکس  دیگر نتواندکاری  بکند ،این درست د رجهت خلاف مصلحت  جنگ زدگان است نه به نفعشان .برای  اینکه  مااینجا می گذاریم الان مثلا وزارت مسکن و شهرسازی یک طرحی  را ریخته ویک برنامه ای رادر یک منطقه ای دارد در رابطه با مسأله جنگ زدگان انجام میدهد یا یک مؤسسه دیگر یا یک وزارتخانه دیگر . الان  که دارد  این  کارش را انجام میدهد بااین مصوبه ،ما می گوئیم تودیگر نه ، تمام شد ، کارت را به بنیاد واگذار بکن، ممکن است بنیاد  چنین کششی را نداشته باشد ، کار  می خوابد .در صورتیکه اگر تشخیص هیأت  وزیران را بگذاریم ،هیأت وزیران بررسی می کند، می بیند الان بنیاد امور جنگ زدگان توان این کار را دارد ، در  اختیارش می گذارد .اگر دید نه ، می گوید خود وزارتخانه هم انجام بدهد، یعنی اب این پیشنهاد اضافه می شود ،اگ ربنیاد امور جنگ زدگان توانش نرسید که همه  کارها را انجام بدهد دولت هم هب کمک بشتابد و وزارتخانه هم در آن قسمت فعال باشند .
رئیس- آقای میرسلیم  حرفی دارند ؟
 میرسلیم – بسم الهل الر حمن الرحیم . هر چند کهاین مسأله اهمیتش کمتر از مادة 4 است ولی مندراینجا توضیح میدهم .گفتیم ‹‹زیر پوشش ›› نگفتیم  کار نکنند .بعلاوه  خودهیأت  دولت قرار بر این گذاشته ، تصمیم بر این گرفته است ،یک بنیادی را بگذارد که در آنجا این کارها بتواند بطور منسجم انجام بگیرد   نه اینکه باز هر وزارتخانه ای  چنانچه الان هست ، یک قسمتی از کار را با یک سیاست خاص دارد انجام میدهد .این سیاستهای خاص موجب  خواهد شد ،در  مناطق تبعیض پدید بیاید و ضرورت دارد برنامه های مختلفی  که د روزارتخانه ها دارد انجام می گیرد از نظر سیاست کلی یک هماهنگی  پیدا بکند واین است در این عبارت  مفهوم  زیر پوشش قرار دادن ،مفهومش این نیست  که آن کار باید دیگر انجام  نگیرد و بنیاد یک چیز  دیگری باید انجام بگیرد ، نه ،  همان قسمت  از وزارتخانه زیر پوشش بنیاد قرار می گیرد تا با سیاست  کلی که در بنیاد  تنظیم شده است ،آن برنامه توسط افرادی که د رهمان  وزارتخانه هستند ، بتواند  به نحو بهتری  انجام بگیرد .بنابراین ،این زیر پوشش قرار دادن لازم  هست ، اما درمورد قسمت دوم که هماهنگی سایر نقاط هست ،این را هم فکر میکنم کههمه به آن توجه دارند که اساساً  یکی از دلایل اصلی  تشکیلبنیاد به خاطر همین عدم  هماهنگیهای بود که د رامر کمک رسانی و امداد صورت می گرفت و ضرورت داشت ، نه اینکه از طرف بنیاد بر آنها  بشود ،بلکه  یک ارتباطی بین آن نهادها وارگانهای مردمی  و بنیاد صورت  بگیرد  تا همه بر یک روال و با توزیع  صحیح  امداد خودشان راانجام بدهند . لذا هر دو قسمت این مادة 5،ضرورت دارد که تصویب بشود .
رئیس- متشکر ، پیشنهاد آقای حائری زاده برای  رأی گیری  مشخص  بشود .
منشی- ‹‹آن دسته از فعالیتهای دولتی که تاکنون د رجهت اهداف مادة 1 انجام می گرفته است با تصویب هیأت وزیران زیر پوشش این بنیاد قرار می گیرد و فعالیتهای غیر دولتی باید با این بنیاد هماهنگ گردد ››
 رئیس- 187 نفر حاضرند .کسانیکه با پیشنهاد قرائت شده ،با این اصلاحی  کهایشان پیشنهاد کردند موافق هستند قیام بفرمایند ( 54 نفر برخاستند ) 54 نفر موافقند . تصویب نشد . پیشنهاد دیگری هست ؟
منشی- پیشنهاد آقایامامی کاشانی این است که :‹‹ بنیاد باید فعالیتهای غیر دولتی را با فعالیتهای دولتی هماهنگ نماید ››  عبارت به این شکل  تغیی ر بکند .
رئیس- آقای امامی ، در این پیشنهاد مطلب مهمی نیست .
امامی کاشانی – از نظر قانونگذاری این موجه نیست .
 رئی-س خوب ،اگر میخواهید  بحث کنید اشکالی ندارد .
 امامی کاشانی – من بحث می کنم ،اگر مجلس خواست رأی ندهد .
رئیس- خیلی خوب، بلند شوید ودرباره  پیشنهادتان صحبت  کنید . من فقط چون می بینم وقت خیلی کم است ،دوباره برنامه مان را به جلسه بعد نیندازیم آقایان زیاد روی این مسائل مخصوصاً اگر بی اهمیت باشد ، بحث نکنید .
امامی کاشانی- منخلاصه می کنم .کنار همدان یک نفر می خواهد بیاید وبه جنگ زدگان کمک کند .این قانون می رود یقه او را می گیرد . می گوید  آقایی که شما میخواهید کمک بکنید ،باید خودت را هماهنگ بکنی. د رحالیکه  قانونگذاری باید اینطوری باشد که مسؤول را معین کند،مسؤولیت را گردن مسؤول بگذارد .مااینجا مسؤول را معین نکردیم ،ولی در پیشنهاد بنده مسؤول معین است . می گوید ‹‹بنیاد باید فعالیتهای غیر دولتی را هماهنگ کنده نه اینکه آن آقایی که آن طرف کرمان نشسته  است ، میخواهد به یک نفر کمک کند، قانون برود و یقه او را بگیرد .این مسؤول معین نیست .ولی د راین پیشنهاد مسؤول معین است .
 رئیس- بسیار خوب .
منشی- در مادة 3 بند ‹‹ج›› همین نظر آقای امامی هست .بند ج هست  ‹‹ایجاد هماهنگی بین ارگانهای ذیر بط در امور جنگ زدگان ››.
رئیس- بلی ،اگر  قانع هستید ،صرف نظر کنید .
 امامی کاشانی – خیر ، من این رادر قانون موجه نمی دانم .
رئیس- خوب، حالا می خواهید مطرح  بشود .
امامی کاشانی – من پیشنهادم را درست میدانم .
 رئیس- خوب، مخالف چه کسی هست ؟
 منشی- من  خودم مخالف .من این مادة 3 را آن قسمتی که تصویب شده می خوانم .
مادة 3- الف: تصویب خط مشی کلی بنیاد و برنامه های عمومی .
ب- نظارت  بر فعالیتهای آن ،‌اعم از نحوه عملکرد بودجه  وبازرسی حسابها .
ج- ایجاد هماهنگی بنی ارگانهای ذیربط  در امور جنگ زدگان ( یعنی  نگفته است فقط ارگانهای دولتی . چه ارگانهای دولتی و چه ارگانهایانقلابی و بطور کلی هر مجموعه ای ) شورای مرکب از اعضای ذیل به دعوت  معاون نخست وزیر تشکیل میشود .
پس بنابراین همان چیزی را که ما می خواستیم در اینجا بیان شده است .
امامی کاشانی – اگر دلالت  دارد پس این جمله  ار حذفش  بکنید .
 رئیس- دیگر  حالا شما بعدش صحبت نفرمائید .از شما توقع نیست  که بی نظمی  بفرمائید .
منشی- آقای رهامی موافق هستند .
رهامی – بسم الله الرحمن الرحیم .توجه  بفرمائید ، کلیه کمکهایی که همه مردم در شهرها و روستاها می کنند، ما حق نداریم به آنها بگوئیم که شما حتماً باید با ما هماهنگ بشوید ، مجبورشان کنیم هر نهادی ،هر ارگانی ،هر شخصی ،در یک دهی ،در یک منطقه ای می خواهد کمکی بکند ، پولی از دستش می آید ، بدهد . لباس  و غذا می تواند بدهد . ما مجبورش کنیم که حتماً بیاید وبا ما هماهنگ شود . ما به این وسیله  جلو آن حس نیکو کاری وحس ابتکار مردم را می گیریم .این کار صحیحی نیست . ما فقط می توانیم به بنیاد  جنگ زده ها بگوئیم که ، شما به عنوان یکارگان رسمی  که مسؤولیت دارد ، موظفید که هماهنگ کنید ، ولی به دیگران بگوئیم که شما موظفید  هماهنگ بشوید .این کار صحیحی نیست و جلو آن حس  نیکوکاری  وابتکارات مردم را می گیرد وبههیچ وجه  هم ضمانت اجرایی ندارد ،یعنی تخلف  از کجا  معلوم بشود .مااز کجا می توانیم  برویم به یک روستائیی یا شهری بگوئیم که شما تخلف کرده اید ،یعنی ضمانت اجرائی به این صورت نخواهدداشت بنابراینا گر بند ‹‹ج›› مادة 3 کفایت می کند که تصویب این قسمت لزومی ندارد ، ولی اگر کفایت نمی کند فقط بگوئیم که بنیاد موظف است کلیه  کمکها را هماهنگ کند ومردم رادر مقابل قانون مبهمی  قرار ندهیم .عرضی ندارم .
رئیس- شما موافق بودید یا مخالف.
رهامی – موافق بودم .
رئیس- آقای امامی صحبت  نکردید .
رهامی – من موافق آقای  امایم کاشانی بودم .
رئیس- موافق صحبت کند .
 منشی(الویری )- در موافقت صحبت شد .
رئیس-  خوب این مقدار کافی است 184 نفر حاضرند پیشنهاد آقای امامی مشخص بشود .
امامی کاشانی – من پیشنهاد حذف  فرستادم .
 رئیس- پیشنهاد عوض نمی شود .
امامی کاشانی – این پیشنهاد را پس می گیرم .
رئیس- دیگر نمی شود این پیشنهاد را پس بگیرید ودوباره یک پیشنهاد دیگر بدهید . ( امامی کاشانی – من پیشنهاد حذف  داده ام ) بعد از آنکه ده دقیقه  صحبت کردید  حالا پس می گیرید . خوب زودتر پس می گرفتید ( یکی از نمایندگان – این حق رادارند ) خیلی خوب آقای امامی پیشنهادشان را پس گرفتند پیشنهاد بعدی را بخوانید .
 منشی- پیشنهاد آقای  علی اکبر دهقان  این است .عبارت ‹‹ و فعالیتهای غیر دولتی باید اب این بنیاد هماهنگ گردد ›› حذف گردد .
رئیس- خوب این همان مضمون است چرا حذف بشود ؟ این باید هماهنگ گردد چه ضرری دارد حالا اگر کسی  خواست یک کمک خصوصی بکند می کند . آقای دهقان  صحبت کنند .
خلخالی- آقای هاشمی  این پیشنهاد ها چه هست ؟ 50 تا پیشنهاد رسیده که هیچکدام  تصویب نشده است .
رئیس- خوب خود آقایان باید ملاحظه کنند و پیشنهاد ندهند .
خلخالی- این مجلس  دقیقه ای سی هزار  تومان به دولت تحمیل  می کند .
رئیس- خوب حالا شما خیلی  غصه این چیزها ار نخورید داریم خدمت  می کنیم آقای دهقان بفرمائید .
دهقان – بسم الله الرحمن الرحیم .این پیشنهاد حذف پیشنهادی بود که آقای امامی هم آخر کار  دادند ودیگران همتقریباً موافق بودند . چند مسأله مورد نظر هست یکی  اینکه  بعضی از افراد هستند کهکمکهائی را حاضرند انجام بدهند . آدمهای خوبی  هم هستند اما بعضی  از  کارها   را توسط  افراد غیر مسؤولی  می بینند واز آنها سلب اعتماد می کنند و حاضر نیستند آن مقدار کمکی  که می خواهند بکنند توسط آن عده افراد انجام بدهند البته اگر  که طوری شود  که اعتماد مردم نسبت به مجریان جلب بشود خودبخود اینکار انجام می شود و نیازی به این قسمت  نیتس اما تاوقتی که اینجوری هست  آن عده که  می خواهند کار خیز انجام بدهند و هنوز آن اعتمادی که باید در آنها ایجاد نشده است  این کار ار انجامنمی دهند  وما سبب  شده ایم  ک کا رخیری کمتری صورت بگیرد یادر حقیقت مانع  خیر شده ایم .و یکی  دیگر اینکه حذف این جمله  نقصی به وجود نمی آورد . اگر هماهنگی این هست کهدر قسمتهای قبل گفته شده که ما مردم را موظف بکنیم این کا رتقریباً نشدنی  است .اگر بخواهیم  هماهنگی  انجام بشود این کار با اعتماد مردم به دولت انجام میشود ونیازی به این جمله  نیست .
بنابراین تقاضای حذفش را کردم .
منشی- آقای عباس  عباسی  که مخالف پیشنهاد حذف هستند صحبت کنند .
عباس عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم .اول اینکه  نهادی و اداره ای ،سازمانی ،مؤسسه ای وقتی قانوناً از طریق  مجس تشکیل شد دیگر  دم اعتماد  ندارد بنابرایناگر اینجور باشد نه به دولت اعتماد می کنند نه به ریاست  جمهوری و نه به مجلس  و نه به مملکت ونه به هیچ چیز دیگر  .بس بنابراین مردم شاید اعتماد نکنند اصلا درتس نیست  واز موضوع هم خارج است دوم اینکه اگر بنا باشد هماهنگی نباشد بارها برادران گفته اند یک نفر دو هزار  تومان گیرش می آید یک نفر دیگر هیچ چیز واین بنیاد برای همین تشکیل  شده که تمام فعالیتهای اقتصادی ، فرهنگی ، علمی ، عمرانی و آبادی و رساندن چیزهای دیگر به آنها تشکیل  شده بنابراین  حذف این قسمت باعث میشود که هر کس   خودش هر کجا خواست برود وبه هر کس  خواست  بدهد وبههر کسی هم خواست برساند وبه صورت تقریباً شاید گذاپروری باشد بنابراین من بااین حذف مخالف هستم .
رئیس-  موافق صحبت کند .
منشی- آقای امامی کاشانی موافق .
یکی از نمایندگان – آقای عباس خوب مخالفت نکرد .
رئیس- آقای امامی کاشانی بفرمائید .
امامی کاشانی – آن مطلبی که عرض کردم تکرار می کنم اینعبارت  که باید فعالیتهای غیر دولتی هماهنگ گردد معنایش این است . که اگر در یک شهری یک نفر خواست به یکی  کمکی بکند باید بیاید هماهنگ کند واز نظر قانون گذاری معنی ندارد که قانون بیاید یقه  یکنفر را بگیرد ،مسؤول باید باشد  وبعد اینالزام ها صحیح نیست واصل هماهنگی هم در آن جمله که آقای  الویری گفتند وجود دارد و اشعار دارد .این وجودش مفید که نیست مضر همهست .
رئیس- متشکر ،آقای میرسلیم ،یا آقای اسدی نیا مطلبی دارید بفرمائید .
اسد ی نیا –در این مادة 5 اگر توجه بشود یکی ‹‹زیر پوشش دارد و یکی ‹‹هماهنگ گردد›› آنکه مربوط به دولت وارگانها و نهادهای دولتی است مسألة زیر پوشش قرار گرفتن است ولی در مسائل کمکهای غیر دولتی مسألة هماهنگ شدن است .  من ذکر یک مثال را برای مشا اینجا مطرح بکنم .اتفاق افتاده که در طول زمستان از یک منطقه  و شهری مردم کمک کردند برای آوارگان  جنگی پتو فرستادند بعد  همان جائی فرستادند که آنها پتو داشتند به فرض اگر یک خانواده چهار،پنج ، شش نفری بودند وبه اندازه کافی پتو داشتند دوباره  باری همانجا رفتند و پتو پخش کردند و تقسیم کردند به علت  اینکه هماهنگ نکرده با برادران مسؤول که در آنجا بودند کهاین امکانات و وسائل  درست توزیع شود اگراین قسمت  هماهنگ صورت بگیرد اجباری نیست نه اینکه دستور داده  میشود یا فرماین داده میشود که باید حتماً زیر پوشش باشد . نه ،یک سری هماهنگی  است که وقتی کمکها از سوی مردم میرود با توجه به افرادی که در آنجا مسؤولیت  اداره بنیاد اردوگاههای جنگزدگان را به عهده  دارند هماهنگ بشود که درست  توزیع بشود این امکانات صرفاً به خاطر  این هست .
  لطیف صفری-  اصلا باید زیر پوشش باشد بعضیها میروند میگویند این مال  من  است وخودم آورده ام …
رئیس- آقای لطیف صفری آنجوری  بی نوبت صحبت نفرمائید .
پیشنهاد را برای رأی گیری مشخص کنید .
 منشی-‹‹ و فعالیتهای  غیر دولتی باید با این بنیاد هماهنگ گردد ›› حذف گردد.
رئیس- پیشنهاد حذف است 183 نفر حضور دارند آقاینی که با این  پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند 0 عده کمی برخاستند )‌تصویب نشد .
منشی- آخرین پیشنهاد در مادة 5 از آقای آیت است دولت موظف است فعالیتهای غیر دولتی رادر حدود قوانین  هماهنگ گرداند .
رئیس- آقای آیت می خواهید مطرح  بشود ؟ چون دولت  که کار غیر قانونی  نمی کند اگر کار غیر قانونی کرد که اینجا از او سؤال میکنید .
یکی از نمایندگان – تحصیل  حاصل  است .
آیت – پس میگیرم .
رئیس- بله ایشان با توجه به اینکه تحصیل  حاصل است پیشنهادشان را پس گرفتند .
موحدی ساوجی – آقای هاشمی پیشنهادات بنده را مطرح کنید .
منشی- شما به عنوان ماده جدید پیشنهاد دادید .
رئیس- پیشنهاد ماده جدید است . حالا می خوانیم اگر آقایان خسته شده اند میتوانیم یکربع تنفس بدهیم ( عده ای از نمایندگان – رأی بگیردی) خوب پیشنهاد جدید داریم اگر آقایان از پیشنهادات ماده  جدید صرفنظر میکنید .ما

رأی بگیریم . چون 6یا 7 پیشنهاد ماده جدید است واگر آقایان نخواهند صرفنظر بکنند من  چاره ای  ندارم وباید مطرح  کنم .بنابراین یک ربع ساعت تنفس  میدهیم ولی سر یک ربع برگردید .
(جلسه ساعت 15/10 بعنوان تنفس تعطیل شد ومجدداً در ساعت 53/10 دقیقه تشکیل گردید.)
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است .
منشی- پیشنهادی است از آقایان آقا محمدی ، جعفری ، رجائیان و عطاری  بعنوان ماده 6.
ماده 6-‹‹بنیاد موظف است در درجه اول نیروی انسانی مورد نیاز خود اراز کارکنان دولتی مناطق جنگزده تأمین نماید . کلیه مؤسسات وکارخانجات  دولتی مناطق مزبور موظفند بنا به درخواست بنیاد از طریق مأموریت خدمت افراد لازم رادر اختیار بگذارد .
آقایان هر کدام می خواهند توضیح  بدهند .آقای آقا محمدی .
آقا محمدی- بسم الله الرحمن الرحیم .رمناطق جنگزده کارمندان بسیاری در قسمتهای مختلف دولتی وجود داشتند که کار میکردند،در بانکها در کاخانجات در ادارات تابع  وزارتخانه ها وجاهائی که متعلق به دولت  بوده است لاان آنجا آنها ارائه خدمت نمی کنند در صورتی که از حقوق دولتی  استفاده می کنند با تورمی ک دستگاههای دولتی ما دارد  استفادهاز خدمات  آنها درمناطق دیگر  هم انجام شدنی نیست  ولذا یک نیروی عظیم و بزرگی  عاطل و باطل می ماند .اینجا با اضافه کردناین ماد د ردرجه اول به تشخیص  بنیاد گذاشته شده که از کارمندان مناطق جنگی استفاده بکند وآن دستگاهها  هم موظف باشند افراد رادر اختیار بگذارند . چون ممکن است کارمندی  ادعا بکند که من کارمند بانک هستم ونمیروم دراختیار بنیاد مرا در اخیتار بانک قرار بدهید  بدلیل  اینکه الان وضعیت ،وضعیت عادی نیست وکارمند  هم در اینجا کارآئی ندارد . ما با اضافه کردن این ماده چنین وظیفه ای را معمول  میداریم که استفاده ازحقوق مردم در خدمت مردم قرا ر بگیرد .و بنیاد  هزینه  پرسنلی  اش پائین  بیاید واین انتخاب  بنیاد را هم ضمناً دارا هست که برای  قسمتهایش افراد با صاحتیتی را ک لازم دارد ولی وظیفه  می کند بر دستگاهها که د راختیار بگذارند وکارمندان که به خدمت بروند .
 منشی-آقای  موحدی  ساوجی ( ساوجی – مخالف هستم ) صحبت کنید .
موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .این پیشنهاد نه ضروری است  ونه مفید است بدلیل اینکه تمام کارکنان دولتی مناطق جنگی که الان درش جنگ است اینها از دو حال بیرون نیستند یادر خود آن مناطق مانده اند و  بصورتهای مختلف  چه در خط مقدم جبهه و پشت  جبهه  دارند  بادشمن می جنگند و عده ای هم شهید  شدند ویا کسانی  هستند که اگر  توانائی جنگیدن  ندارند یا تعلیمات دیگری ندارند آمده اند به جاهای دیگر و جزو جنگزدگان هستند .  دولت خودش یک برنامه  ای دارد کهتکلیف آنها را روشن می کند وبه آنها تکلیف می کند که باید در آنجاها که میشود خدمت کنند بروند خدمت بکنند و اگر نکنند حقوق به آنها نمیدهند بنابراین آوردن یک چنین مسأله ای  در این  این طرح  ک فرض کنید بیاید دولت  از این کارکنان وکارمندان استفاده بکند  این چیز لازمی نیست وهیچ ضرورتی ندارد و حتی شاید مضر هم باشد . برای اینکه فرض کنید در کارهائی که مربوط به امور جنگزدگان هست باید اقلا  نمایندگان مناطق  جنگ زده افراد موثق ومعتبر  را که صالح  و فعالند و واقعاً میتوانند در این جهت  خدمت کنند بکار  میگیرند ،آنها اگر تأییدشان بکنند دیگر نیازی نیست به اینه حتماً کارکنان دولت باشد یا نباشد .
منشی- آقایانصاری موافق .
انصاری- بسم الهل الرحمن الرحیم .در مرحله اول چون آخر وقت هست  من استدعا می کنم این پیشنهاد،پیشنهاد خوبی است برادران نماینده وخواهران دقت بفرمایند و آخر وقت  بودن باعث نشود که کم توجهی به بعضی پیشنهادات  بشود . این پیشنهاد بر خلاف   فرموده  آقای موحدی کاملا ضروری و لازم هست شاید  در تنها  آبادان حدود بیش از ده هزار ، چهارده هزار نفر شرکت نفت  کارمند  داشت وازاین چهارده هزار نفر حداکثر دو هزار  نفر ممکن است الان مشغول باشند بقیه  حقوق می گیرند  در شهرهای دیگر  بعضی ها ممکن است در  پشت  جبهه کارهائی بعهده شان واگذار شده باشد واکثر آنها کار ندارند . بسیاری از کارمندان و بخصوص در بخش آبادان و اهواز با توجه به اینکه   بخش صنعتی بوده چه صنعت نفت ، چه گاز و پتروشیمی  و چه کارخانه نورد اهواز و فولاد  اهواز  تعداد بسیار زیادی پرسنل  وکارکن در قسمتهای مختلف از حسابداری و قسمتهای ادار یگرفته تا جنبه های فنی داشتند . کارمندان زیادی هستند که الان د رشهرهای مختلف کشور  حقوق دولت را می گیرند و خود آنها همه که من در چند مرکز جنگزده  که رفتم  بعضی هایشان ناراحت  بودند ومیگفتند مااینجا از بیکاری ناراحت هستیم  از دولت  بخواهید که یک کاری را به ما محول بکند واز بیکاری  رنج نبریم  بنابراین یک چیز بسیار معقولی  هست  کهاین بنیاد موظف باشد د رمورادری که میتواند از وجود این کارمندان دولتی مناطق  جنگزده استفاده بکند و برحجم کارکنان دولتی  نیفزاید  و افراد جدیدی رااستخدام نکند ویااگر در بعضی موارد  حتی کارکن د رخود آن اداره باشد بتواند این جنگزدگان را بیاورد ،علاوه بر مشغول  ساختن  آنها مسأله آشنائی آنها با مشکلات جنگزدگان  ومناطق جنگزده  کمک  حساس  وزیادی به بنیاد خواهد کرد . حتی خارج  از کارکنان دولتی اگرلازم باشد این بنیاد  افرادی رااستخدام بکند ویا بصورت روزمزد از آنها استفاده بکند خوبست کهاز همین جنگزدگان باشند که واقعاً این مشکل  بیکاریشان را جبران بکنیم واین ضربه روانی و روحی کهاز این بیکاری احساس می کنند تا یک  حد زیادی تقلیل پیدا بکند . پیشنهاد بسیار عالی است و ان شاء الله مورد تصویب قرار بگیرد .
رئیس- آقای میرسلیم .
میرسلیم – بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد دو قسمت دارد قسمت اولش  بگونه ای نگارش یافته که یک مقداری برای بنیاد ایجاد اشکال می کند ولی قسمت دومش کاملا مورد تأیید ماست . قسمت  اول وقتی می گوید موظف است بنیاد آنها را به خدمت بگیرد و استفاده کند این استنباط رادر زهن  مسؤولین  آن سازمانها بوجود بیاورد که حالا از این ببعد دیگر میتوانمی اینها را به بنیاد بفرستیم که یک شغلی برای آنها جور بکند در حالیکه  وظیفه  مااین نیست  که  بیائیم سازماندهی مجدد برای آن سازمانهائی که الان کارگران وکارمندانشان  از کا ربیکار  شده اند انجام بدهیم . نه ، در جائی  که مورد نیاز هست برای رفع  گرفتاریهای مربوط به جنگزدگان آن سازمانها موظف  باشند کهاین کارمندان کهما احتیاج به آنها داریم دراختیار ما قرار بدهند که ما از آنها استفاده  بکنیم ولیکن بطور  جمعی وکلی اینطور ما نمیتوانمی قبول بکنیم که تمام این  کارمندان را ما موظف باشیم آنطور  که در پیشنهاد آمده به خدمت بگیریم .
سلامتیان – د ردرجه  اول اولویت دارد ودر صورت درخواست بنیاد …
رئیس- عبارت را بخوانید آقای میرسلیم  توجه بکنند .
 منشی- بنیاد موظف است در درجه اول نیروی انسانی مورد نیاز خود رااز کارکنان دولتی مناطق جنگزده تأمین نماید .کلیه مؤسسات وکارخانجات  دولتی مناطق مزبور موظفند بادرخواست بنیاد …
 میرسلیم – قسمت دومش درتس است ولی قسمت  اول که می گوید در  درجه  اول   یعنی ماباید حتماً اول از آنها بخواهیم د رحالیکه ممکن است خود همین کار را لنگ بگذارد  یعنی افراد مورد نیاز ما ممکن است در بین آنها باشند ولیکن  شناخت پیدا کردن نسبت به آنها خود زمان خواهد برد نمیتوانیم  آنرا متوقف بکنیم برای مثال یک مدیر که احتیاج داریم .امکان دارد در یک سازمانی در وزارت نفت باشد ولی رفتن و شناخت بدست آوردن و پیدا کردن  او زمان خواهد برد .اینکه میفرمائید دردرجه  اول از آنها استفاده  کنیم مستلزم  شناخت است  که آنرا ما نداریم ، کار  را هم نمیشود متوقف گذاشت بنابراین دست و بال  مان را می بندد .این قسمت اول پیشنهاد است ولی قسمت دومش  درست است .
 رئیس- خیلی خوب این پیشنهاد رادو  قسمت کنید و جداگانه رأی بگیرید .
مجید انصاری – جناب آقای هاشمی  جمله رااصلاح کنید حتی المقدور بگذارید .درست میشود .
رئیس- میگویند بجای ‹‹موظف است ›› کلمه ‹‹ حتی المقدور ›› بگذارید .(همهمه نمایندگان ) ببینید ، حرف ایشان صحیح است . ایشان می گویند ما اصل را بر افراد کارآم بیاوریم تا کا رخوب انجام بشود حالا شما ایشان را که یک مشکلی درست می شودوکار ضعیف میشود .بنابراین حتی المقدور با میتوانید بگذارید که پیشنهاد قابل رأی بشود . پیشنهاد رااصلاح  کنید آقای آقا محمدی بفرمائید .
آقا محمدی – در پیشنهاد بنیاد را موظف کرده ایم که ‹‹در درجه اول …›› در درجه اول به تشخیص   چه کسی ؟ به تشخیص بیناد زیرا آنجا که آورده ایم بنا به درخواست بنیاد ،بنابراینهست .اگر بخواهیم بگوئیم نه ‹‹ درجه اول را›› از آن بیندازیم و آنها را استفاده نکنند و دنبال شناسائی شان نروند این دیگر  کار  درستی  نیتس .ما گفتتیم  که اینها کار را متوقف بکنند،اینها موظفند بروند دنبال او و کارشان را هم میتوانند انجام بدهند .تشخیص یا کیست ؟ تشخیص  آن با خود بنیاد است . تشخیص را که  یک مرجعی  دیگر نگذاشته ایم  خود بنیاد را گذاشته ایم .بنابراین ایراد آقای میرسلیم  وارد نیست ودست آنها بسته نخواهد شد .
مجید انصاری-  جناب آقای هاشمی ! آنرا هم حذف نکنید بنویسید د ردرجه اول حتی المقدور …
رئیس- اگر موافقید کلمه ‹‹ حتی المقدور ›› اضافه بشود که از نظر رأی وضعمان بهتر باشد .
فؤاد کریمی – شما به فکر این جنگزدگان بیچاره  باشید .
رئیس- آقایان زود نظرتان را بدهید .کسانی که پیشنهاد داده اند موافقند که کلمه  حتی المقدور اضافه بشود یا نه ؟ می خواهیم اعلام کنیم (اظهاری نشد )
رئیس- خیلی خوب ،بدون کلمه ‹‹حتی المقدور ›› به رأی بگذارید . پیشنهاد را بخوانید .
منشی- بنیاد موظف است در درجه اول نیروی انسانی  مورد نیاز خود را از کارکنان دولتی مناطق جنگ زده تأمین نماید . کلیه مؤسسات ( خزاعی – کلمه  ‹‹میتواند ›› رااضافه بفرمائید .‹‹بنیاد میتواند در درجه اول اینکا را  بکند ››)
رئیس- پیشنهاددهندگان باید بگویند ما که نمیتوانیم بگوئیم . پیشنهاد را بخوانید .
منشی- کلیه موسسات وکارخانجات  دولتی مناطق مزبور موظفند (آقای  هاشمی اینجا عبارت راتغییر دادند )  .اگر آقایان موافقند بفرمایند .
یادر خواست بنیاد ودر صورت  عدم نیاز  خود مؤسسه از طریق مأموریت  خدمت افراد لازم رادر اختیار بگذارید .
آقا محمدی- زاید است آقا برای اینکه آنها د رمنطقه دیگر  خدمت میکرده اند چه استفاده ای از آنها می کند .
 رئیس- خیلی خوب،اگر می خواهید  بردارید ولی اگر موسسه خودش نیاز دارد وچطور بدهد .
آقا محمدی –آقای هاشمی ! چهار تا پیشنهاد بوده است وماکلی بحث کردیم .
رئیس- خیلی  خوب ،این قسمت را بردارید .
منشی- موظفند بنا به درخواست بنیاد از طریق مأموریت خدمتافراد لازم رادر  اختیار بگذارند .
رئیس- متنی که قرائت شد به رأی می گذاریم . 184 نفر در مجلس حاضرند .
یکی از نمایندگان – پیشنهاد را یک بار دیگر  بخوانید .
 منشی- کلیه مؤسسات وکارخانجات  دولتی مناطق مزبور موظفند بنا به  درخواست بنیاداز طریق مأمموریت خدمتافراد لازم رادر اختیار بگذارند .
رئیس- کسانی که با این متن قرائت شده موافق هستند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
مجیدانصاری –لفظ ‹‹ حتی المقدور ›› را به آن اضافه کنید .
رئیس- خوب  تقصیر خودتان هست ما گفتیم  جدا جدا رأی بگیرید ، گفتیم یک کلمه اضافه کنید ، مقاومت فرمودید  پیشنهاد بعدی  را بخوانید .
مجید انصاری- حتیالمقدور را به آن اضافه کنید .
رئیس-  نه دیگر  گذشت آقایانی  که مایل بودند بایست آن موقع میفرمودند اینها رادر اساسنامه  خودشان میتوانند درست  بکنند وبعد وزراء تصویب کنند .
(یکی از نمایندگان – قسمت اول چه شد ؟) آنهم  تصویب نشد .به رحال پیشنهاد تصویب نشد .دیگر رویش بحث نکنید پیشنهاد بعدی  را بخوانید .
منشی- تبصره ای را آقای  جعفری  و آقای عطاری  اضافه کرده اند ‹‹در صورت نیاز بنیاد ه استفاده از خدمات افراد جدید باید از جنگزدگاناستفاده نماید .
رئیس- اینکه همان است ( منشی، نه از جنگزدگان است ،) خیلی خوب بحث بشود .
منشی- آقای جعفری .
جعفری- بسم الله الرحمن الرحیم .منظوراینست که در بنیاد افرادی که انتخاب میشوند حتی المقدور از کارمندان  خود مناطق  جنگزده باشند که الان   در نقاط جنگزده و غیر  جنگزده پراکنده هستند .
والان در آن مناطق  ما می بینیم که مثلا د راستان بوشهر با وجود اینکه  عده زیاد یاز جنگزدگان  آماده به خدمت  هستند که میتوانند کارهای بسیار مؤثری  هم انجام بدهند و بعلت  اینکه شناسائی نسبت  به جنگزدگان دارند و ضد انقلاب  هم نمیتواند د رجنگزدگان نفوذ بکند وتبلیغات منفی بکند از وجود  افراد دیگری استفاده میشود . حال آنکه  همه بیکار می گردند مااین پیشنهاد را داریم  که اگ رچنانچه بنیاد جنگزدگان  نیاز به خدمات افرادی داشت که حالا آن قسمت اول اگر تصویب شده بود  به این صورت بود که آن قسمت کارمندان دولتی که هستند این کارمندان غیر دولتی   هم اگر مورد نیاز بود  د ردرجه  اول  از جنگزدگان بگیرند .اگر واقعاً ااز میان  جنگزدگان کسی نبود که کاری را انجام بدهد که اصلا خیلی بعید است ودر همه رشته ها وجود دارند آنوقت از غیر  جنگزده باشد ولی اینتبصره الان شاملتر از قبل است  چون آن ماده قبلی  تصویب نشد پیشنهادبه این صورت  اعلام میشود که بنیاد ‹‹ جنگزدگان موظف است در صورت داشتن نیاز به خدمات افراد  از جنگزدگان اصتفاده بکند .››
 رئیس- مخالف وموافق صحبت بکنند .
منشی- آقای موسوی خراسانی مخالف هستید ( موسوی خراسانی – موافق ) مخالف کی هست
 چراغزاده- مخالفم .
محلاتی – مخالف هستم .
 منشی- آقای چراغزاده  مخالف.
چراغ زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران توجه  بفرمایند با توجه به اینکه اعضائی که د رشورا  شرکت می کنند همه فردا مورد تأیید هستند وهمه دلشان به حال  جنگزدگان میسوزد . وگذشته از این سه نفر نماینده را مااز بین جنگزدگان در این شورا قرار دادیم اگ رچنین امری ضرورت داشته باشد آنها در  مشورتی که میکنند آن سه نفر برادرانی  کهاز مناطق جنگزده هستند استدلال  می کنند واگر چنین امری لازم باشد آنجا تصویب می کنند وبعد آن کار  را  انجام میدهند مااینجا میائیم یک چیزی را تصویب بکنیم که بعداً نمیدانمی  چه  از آن در می آید
منشی- آقای مرتضی محمودی بعنوان موافق بفرمائید .
مرتضی محمودی- بسم الله الرحمن الرحیم .مسألة بیکاری برای  جنگ زدگان یک مسأله بسیار مهمی شده است که علاوه برمسائل مهم دیگری  که دارند ،  مسألة بیکاری که خود فساد انگیز است در مناطق  جنگ زده ود رمیان جنگ زدگان ، خود مشکل بسیار مهمی است .در این پیشنهاد آنچه  که پیشنهاد شده  است فایده اش این است که ما می توانیم از میان جنگ زدگانی که صلاحیت  کا ررا  دارند ود رمیان جنگ زدگان چنین افراد بسیاری وجود دارد  که تقاضای کار دارند .حتی وقتی که من د رجاهائی  که مراجعه  می کردم  آنها می گفتند . ما برای اینکه بیکار نگردیم اگر مجانی هم شده است ما را بکار بگیرند که مشغول  بشویم د رامر کمک رسانی بخود  جنگ زدگان .حتی تقاضا می کردند که اگر تعدادمان زیاد است  روزانه یاهر دو سه روز یکبار یک گروهی از ما را ببرند برای امر کمک رسانی هب جنگ زدگان که بتوانیم کار بدهیم و بیکار نگردیم وباعث  ناراحتی  وحتی تبلیغات سوء در میان  جنگ زدگان نشود .این است که من از نمایندگان محترم تقاضا می کنم وتوجه  بفرمائید که این مسأله مسأله بسیار  حیاتی و مهم  است برای  جنگ زدگان یعنی بنیاد موظف  باشد حتی المقدور  از یمان جنگ زدگان افرادی را که برای کار در آن بنیاد بکار می گیرد انتخاب کند تا هم مسأله  بیکاری  وناراحتی  و فساد  و هزاران مسألة دیگر  که بعلت بیکاری در میان جنگ زدگان  بوجود میاید مرتفع بشود وباین پیشنهاد رأی داده بشود که این بنیاد موظف  باشد . واگر رأی نیاورد این بنیاددیگر ،آن وظیفه را نخواهد داشت ودنبال  یک افراد  خاصی می رود که خودش آنها ار می شناسد ، ولی در صورتیکه  این پیشنهاد تصویب شود بنیاد موظف خواهد شد که برود دنبال افرادی که در میان جنگ زدگانند و صلاحیت  کار  را دارند . آنچه را هم که برادرمان آقای چراغزاده فرمودند درست است اما وقتی که بنیاد موظف بشود خواه ناخواه از این شورائی  که وجود دارد واز افرادی که در شورا هستند برای شناسائی افراد بیکار وبا صلاحیت در میان جنگ زدگان و برای بکار گرفتن آنها استفاده خواهد کرد .
رئیس- آقای اسدی نیا بفرمائید .
 اسدی نیا –از برادران  وخواهران  خواهش می شود که این موارد جزئی  و فرعی  را که مربوط به آئین نامه اجرائی است وخود بنیاد آن  را بتصویب می رساند صرف نظر نمایند ودیگر لزومی  ندارد بعنوان پیشنهاد ،مرتب وقت مجلس  گرفته شود که دوباره مطرح بشود .
رئیس- متشکر ،ا گر آقایان می خواهند به جنگ زدگان خدمت کنند، بهترین  خدمت آن است  که وقت مجلس را زیاد نگیرند . تا به کارهای ضروریمان برسیم اما سر این مسائل  فرعی وقت  مجلس  را نگیرید .الان نیم ساعت است که ماد رمسائل جزئی  داریم  بحث  می کنیم .د رحالکیه  همه این مسائل را می توانند در آئین نامه شان بیاورند .این آقایان هم همه  دلشان برای این کارها سوخته   است که خدمت کنند پیشنهاد را برای رأی گیری مشخص کنید .
 منشی- ‹‹در صورت نیاز بنیاد واستفاده از خدمات افراد جدید  باید از  جنگ زدگان استفاده شود ››.
رئیس- 183 نفردر جلسه حاضرند نمایندگانیکه با پیشنهاد قرائت شده موافق هستند قیام کنند ..(عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
منشی- دو پیشنهاد دیگر هست یکی از آقای گلزاده غفری ودیگری از آقای موحدی ساوجی است که هر دو مشابه  یکدیگرند لذا هر دو را می خوانم .
موحدی ساوجی – پیشنهاد من لازم است وباید مطرح بشود
رئیس-  پیشنهادها را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای گلزاده غفوری به شرح زیر است :
‹‹بنیاد موظف است حداقل هر سه ماه یکبار اقدامات انجام شده رادر زمینه  وظایفی که داشته است بطور کامل  به آگاهی عموم برساند . و حداکثر هر 6 ماه یکبار  گزارشی رسمی  وجامع د رمورددرآمدها،هزینه ها،اقدامات انجام شده و برنامه های  مورد نظر به مجلس تقدیم دارد ››. و پیشنهاد آقای موحدی نیز به شرح زیر است :
‹‹بنیاد موظف است حداقل هر سه ماه یکبار گزارشی از وضع  جنگ زدگان  و عملکرد خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند ››.
رئیس- آقای گلزاده غفوری  بفرمائید  صحبت کنید .
گلزاده غفوری-  بسم الله الرحمن الرحیم .اقداماتی که اصولا انجام میگیرد  ماباید دو جنبه رادر نظر بگیریم یکی مسأله  رفع ابهام است که حرکت انقلابی  را تهدید می کنداگر ابهام  وجود داشته باشد .دوم خروجاز وابستگی است .در رابطه  بااین موضع دومسأله  وجود دارد چون سرمایه  این کار ، جلب اعتماد است  همانطوریکه د ربند  3  همین لایحه  که پس  از تصویبش قانون خواهد شد آمدهاست که ‹‹به منظرو تصویب خط مشی کلی ››.ودر بند ب می گوید ‹‹نظارت بر فعالیتها››. بعد همدر بند دیگرش بند د می گوید ‹‹ جذب  امکانات مادی ومعنوی ››. پیشنهادیکه  شده این است که ما اگر بخواهیم  جذب امکانات مادی ومعنوی بکنیم  چکار باید  بکنیم ؟ ماباید مردمی را که امکانات مادی ومعنوی رادر اختیار می گذارند و صاحب  حق اصلی هم هستند در جریان بگذاریم .هیچ ضرری هم ندارد .
‹‹ من سن سنت حسنه ›› هم خواهد بود  این بنیاد که خودش تصویب می کنند وخودش  نظارت می کند، خودش هم می خواهد جذب  امکانات  کند هر سه ماه یکبار  گزارش کارش را بمردم بدهد وهر 6 ماه یکبار  هم گزارش کارش را به مجلس  بدهد واین هم بامسألة  قانون محاسبات  عمومی  منافات  ندارد گزارش می دهد واین گزارش دو اثر دارد اول اینکه جلب  علاقه  واعتماد بیشتر می شود ومردم می فهمند و بیشتر کمک می کنند  دوم اینکه دست اندر کاران که می دانند باید گزارش کارشان را بدهند دقیق تر  می شوند .بنابراین هر سه ماه یکبار هم به مجلس  گزارش می دهند ومسألة دوم این  است که چون د راین موضوع بودجه بسیار زیادی هست فقط ماه اسفند هشت و نیم میلیارد تومان ودر ماه فرودین واردیبهشت  هفت  میلیارد  تومان بودجه در اختیار آنها است .اگر مردم بدانند که این بودجه چطور  مصرف شده است بیشتر  تشویق  یم شوند .و قرار دادهائی هم در دست  جریان است که در پیشنهاددومم خواهم  گفت  که در موقع عقد  قرار داد بیم وابستگی است که قبلا اشاره  کردم …
رئیس- در موقع طرح پیشنهاد بگوئید .
گلزاده غفوری-  بنابراین من از آقای شاهچراغی  خواهش می کنم که پیشنهاد من را بخوانند هیچ ضرری نخواهد داشت ویک سنت  حسنه ای خواهد بود .
رئیس- مخالف صحبت  کند .
منشی- آقای مجید انصاری بعنوان مخالف بفرمائید .
مجید انصاری- پیشنهاد آقای گلزاده  غفوری  دو بخش دارد بخش اول گزارش دادن بمرمد است که هیچ ارتباطی  به لایحه  دارد . خود بنیاد  قهراً روابط عمومی و سخنگو خواهد داشت که سه ماه بنظر من دیر هم هست . .شاید  هر هفته آنها در تلویزیون ویاد ررادیو  گزارش خودشان را بدهند واین وظیفه  رادیو  تلویزیون هم هست که با آنها مصاحبه  کند ود رمصاحبات  رادیو تلویزیونی گزارش کار را بمردم  خواهند داد و لازم  نیست که مجلس  تصویب کند که آنها  حتماً هر سه ماه  یکبار  بمردم بگویند که چه کرده اند وبخش  دوم که گزارش  بمجلس  است . اولا کلیه نمایندگان حق تحقیق  و تفحص دارند و ثانیاً  با حذف   مادة 4 زیر پوشش قانون محاسبات  عمومی  رفته است قانون محاسبات  عمومی دقیقاً مراکزی  را برای حسابرسی تعیین کرده است که باید بانجا گزارش بدهند .و آن  دیوان محاسبات عمومی است . واحتیاجی نیست که خارج از آنها به مجلس  گزارش بدهند ومجلس  هم اینقدر  کارش زیاد است  که اگ رهر 6 ماه یکبار بخواهد به  گزارش  مشروح این بنیاد برسد وقت  بسیار زیادی را خواهد گرفت واگر صرفاً باین اکتفا بشود که یک گزارش  را تسلیم  هیأت رئیسه کنند ود رمجلس  طرح نشود هیچ  خاصیتی  برای این گزارش نخواهد بود وتازه آن گزارش را بیاورند در مجلس بسیاری از آقایان می خواهند ه رگوشه و کنار آن را ایراد  و اشکالی  بگیرند  و صحبت  کنند  و غیر از اینکه وقت مجلس  سپری و تلف خواهد شد  ثمره ای  نخواهد داشت و دست و پای مسؤولین را می بندد و وقت ملت  هم تلف خواهد شد .
 گلزاده غفوری – آقای هاشمی شما باید تذکر بدهید که گزارش به مجلس معنایش  بحث و بررسی نیست .
رئیس- آقای گلزاده  غفوری بی نظمی نفرمائید .شما حرفتان رازدید .برادر من آقای غفوری هزار بار به شما عرض کردم د رنوبت خودتان صحبت  بفرمائید این آئین نامه است که می گوید : یکی  مخالف ویکی موافق صحبت  کند .
 گلزاده غفوری  - درک  نمی کنند .
رئیس- آقای غفوری می فرمایند ‹‹درک نمی کنند ››آیا این درست است که نماینده به نماینده ای بگوید درک نمی کند ؟
گلزاده غفوری – من می گویم گزارش به مجلس .ایشان می گوید بحث در مجلس .
رئیس- آنچه را که شما می فهمید دیگران هم ممکن است بفهمند .
مجید انصاری- جناب آقای هاشمی ایشان راست می گوید صحبتهای ایشان راواقعاً نمیاندگان درک نمی کنند چون  خارج از موضوع است نمایندگان درک  نمی کنند .
رئیس-بحث نکنید آقای غفوری آخر چرا می فرمائید شما درک می کنید ودیگران درک نمی کنند .
منشی-  آقای موحدی ساوجی  بفرمائید .
موحدی ساوجی – بسم الله الرحمن الرحیم .گزارشی که لازم دانستیم داده  بشود گزارشی است  غیر  از  مصاحبه های پراکنده وگزارشهای پراکنده که بطور  کامل و جامع  چیزی دست گیر مردمنمی شود . منظور از گزارش این است که ای  بنیاد بمردم وبه مجلس اطلاع  دهد که این مقدار  جنگ زده داریم ودر کجا هستند  وتاحالا چه کارهائی در زمینه های مختلف انجام  داده ایم وچه مشکلاتی  فعلا  دارمی که نرسیده ایم انجام بدهیم . و اعتبارات وامکاناتی  هم که  داشته ایم  تا  چقدر توانسته ایم  جذب کنیم .گزارش کامل دادن لازم است .اینکه برادرمان  می گوید مجلس  حق تحقیق و تفحص  دارد من از این برادر و سایر نمایندگان خواهش می کنم توجه بفرمایند دهها سؤال دارم در زمینه ها ومسائل  مهم  مملکتی که برایم روشن نیست واگر هم بروم  تحقیق و تفحص  کنم می گویند آقا  شما چه  کاره هستید ؟ آنها می گویند مجلس  حق  تحقیق دارد نه اینکه نماینده  حق داشته باشد . خواهش می کنم که یک مسائلی را نگوئید  که بعد در آن گیر کنید والسلام .
رئیس- آقای میرسلیم بفرمائید .
میرسلیم ( معاون وزارت  کشور )- خیلی از مواردهست که باید  دقیقاً
مورد  بررسی  قرار بگیرد حالا اگر آقایان نمایندگان احساس  می کنند که باید  وظیفه ایکه بعهده بنیاد گذاشته ند خودشان  انجام  بدهند بیایند و بنشینند و اساسنامه را تنظیم  کنند مانعی  ندارد منتها وقت مجلس  گرفته  خواهد شد و لزومی  ندارد  که این موارد  را ما الان بنشینیم و بررسی کنیم که گزارش بنیاد  چگونه و چند وقت به چند وقت داده بشود .اگر آن شورای  عالی را قبول  کردید و بآن ،رأی داده اید بگذارید بنشینند واساسنامه  را تنظیم کند وشاید لازم باشد که یک ماه به یک ماه کتباً گزارش برایخودتان بیاید .
اینجا جای بحث کردن این نحو گزارش نیست ونخواهیم   توانست دقیقاً همه ضوابط را بیاوریم . حالا اگر شما این نکته رادر قانون بیاورید و بعضی از مسائل مهم دیگر را نیاورید  ارزش  آن همدر همنگام اجرا درست نمی تواند مورد تأخیر قرار بگیرد . لذا با اینکه من اعتقاد دارم که باید این گزارشات دقیقاً به مسؤولان  مملکتی  وهمچنین نمایندگان  مجلس  داده بوشد ولی جای این پیشنهاد رادر این  جا ودر این قانون نمی بینم  ممکن است د راساسنامه یا آئین نامه اجرائی بیاید .
رئیس- پیشنهاد برای رأی گیری مشخص شود .
منشی- ‹‹بنیاد موظف است حداقل هر سه ماه یکبار  اقدامات انجام  شده  رادر زمینه وظایفی که داشته است بطور کامل به آگاهی عموم برساند .وحداکثر هر 6یکبار  گزارش رسمی  و جامع در مورد درآمدها،هزینه ها،آقدامات انجام شده و برنامه های مورد نظر به مجلس  تقدیم  دارد ››.
رئیس- 182 نفر در جلسه  حاضرند نمایندگانیکه با این پیشنهاد قرائت شده موافقند قیامفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . چند پیشنهاد دیگر  مانده است که می خوانند .
منشی- پیشنهادی است از آقای دکتر سامی که نوشته اند پیشنهاد می کنم که در تمام طرح  هر جا که جمله‹‌جنگ زده ›› است به (آسیب  دیده ) وهر جا جمله  ‹‹جنگ زدگان است ›› به ‹‹آسیب  دیدگان ›› تغییر یابد .
رئیس- آقای دکتر سامی بفرمائید .
دکتر سامی – آقایان توجه بفرمایند . من تقاضا می کنم بااینکه آقایان خسته هستند  فقط  یک یا دو دقیقه  تأمل بفرمایند وبه آنچه که من می گویم خوب توجه بفرمایند . چون این همه  زحمتی  که شما د رظرف سه جلسه  پیاپی   برای تصویب این طرح  یک فوریتی کشیده اید ضمناً من باین نکته اشاره  کنم که سرنوشت طرح  یک فوریتی  همنی است کهمی بینید . مسائل متعدد می تواند در کمیسیون بدون اینطور صرف وقت  د رمجلس  حل بشود وما برای یک طرح  معمولی یکساعت  ونیم وقت  داریم  ودر شور  دوم هم حدود یک ساعت یایک  جلسه واین قدر وقت مجلس تلف نمی شد .ولی اگر طرح یک فوریتی  بدهیم  مجبوریم که همینطور تصویب کنیم و ون ممکن  است در آینده باز مواجه  باهمنی مسأله  بشویم  وبار دیگر  طرح  یک فوریتی  دیگر بیاید د رهمنی مورد من الان که اشاره  می کنم شما توجه  می فرمائید در مادة یک گفته اید ‹‹ هدف بنیاد  امور جنگ زدگان رسیدگی  به وضع مناطق جنگ زده و جنگ زدگان  الی آخر …›› یعنی اینکه الان یک آسیب اجتماعی آمدهاست و عده ای از هموطنان ما را آواره کرده است ومناطق جنگ زده را ویران کرده است شما احساس مسوولیت می کنید برای آنها یک بنیاد درست میکنید و وظائفی را مشخص می کنید که به امور این آسیب  دیدگان از جنگ برسد . من عرض میکنم اگر خدای ناکرده ما الان روی خط  زلزله هستیم و انواع آسیب  های  اجتماعی  دیگر  فردا  یک زلزله  وسیعی  آمده و عده  زیادی از هموطنان  شما را آوواره  کرد ومناطقی را زلزله زدگان درست می کنید باز  همنی مباحث سه روز وقت مجلس  و بقیه و قضایا هست . پیشنهاد من این است که د رمورد زلزله و سیل و طوفان و جنگ  که همه اینها آسیب های اجتماعی است وهیچ  چیز را شما نباید در اینجا عوض کنید یعنی همه چیز سرجایش خواهد بود فقط در  آنجا که کلمه ‹‹جنگ زدگان ››  اسست بشود ‹‹آسیب دیدگان ››وآنجا  که کلمه ‹‹جنگ  زده ›› است بشود (آسیب  دیده ) چیزی  که هست  د رشرایط فعلی  معلوم است که مسأله جنگ است که با آن  روبرو هستیم  واین مسأله اولویت  دارد .ما به آن می رسیم  ولی  فردا و پس فردا  که این مسأله  تمام شد ،مسأله دیگری  پیدا می شود مسلماً این  بعنوان یک نهادی  که همیشه  می ماند  و احساس  وظیفه  ومسوولیت  می کند جوابگوی  همه مشکلاتی از این  قبیل خواهد بود وشما هم یکبار  یک قانون  را بگذرانید .این است که من فکر می کنم این مسأله  می تواند  رافع  این مشکلی  که عرض کردم باشد .
منشی- آقای آقا رحیمی  بعنوان  مخالف بفرمائید .
آقا رحیمی – بسم الله الرحمن الرحیم .اگر  این لغت   جناب آقای سامی را بخواهیم وسیع  وگسترده بکنیم شامل  حال تمام  ایرانیانمی شود چون شاه زده از هر طاعون  زده بدتر است . همه ما آسیب دیده  هستیم  پس این بنیاد باید برای کل ایران باشد .ودر درجه دوم سوختگی  داریم ،تصادف   می کنندخوب آیا آسیب دیده هستند خانه کسی می سوزد ، آسیب  دیده است تمام اینها مراجعه  می کنند به  این بنیاد  و بنیاد از کار اساسی  خودش هم باز  خواهد ماند .ودر ضمن  مگر شمااینجا اساسنامه ،آئین نامه ، شورایعالی  تصویب   نکردید ؟ ما شهرستانیها  فکر می کنیم ،‌توهین به کسی نشود  خیلی  چیزها  این جا  می فهمند ودرست  می کنند.شاید هم ما چیزی  نگوئیم  خوب  بابا جان اگر واقعاً وارد هستید بروید به کمیسیون واین طرح  و پیشنهادتان را بگوئید . همینطور مرتب  پیشنهاد  خلق الساعه می دهند در صوتیکه وزیر اقتصاد و امور بازرگانی الان چهار ساعت است که برای  پاسخ  به یک سؤال این جا نشسته است .
بنابراین وقت مجلس  را اینطور  تلف نکنیم . من نمی گویم پیشنهاد ندهند .شاید یک پیشنهاد خیلی کارها رادرست  کند . خدا می داند الان این طرح  از حالت  اصلی خودش  عوض شده است .وبعداً هم د رآن ،گیر  خواهیم کرد برای اینکه پیشنهادها خلق الساعه  است . پیشنهادها باید رد کمیسوین ها مطرح  بشود این آئین نامه آئین نامه اسلامی نیست . طرح یک فوریتی  این ضررها  رادارد .والسلام علیکم  ورحمت الله و برکاته .
سلامتیان – طرح یک فوریتی  را رأی ندهید . مجلس  به یک فوریتی رأی ندهد .
 منشی- آقای شمس  الدین حسینی بعنوان موافق بفرمائید .
شمس الدین حسینی – بسم الله الرحمن الرحیم .ملاحظه  بفرمائید ما متأسفانه همیشه در این طرحهایمان همان یک متری جلو خودمان رادیده ایم .بارها  ما  اعلام کردیم که حوادث  انقلاب  ادامه پیدا  خواهد  کرد البته ماامیدوار هستیم  کهاز این ببعد ابرقدرتها چنین جرأتی را نداشته باشند که از طریق دیگری به ما  حمله کنند .امااگز حادثه  دیگری ،‌جنگ دیگری ومشکل این چنین دیگری  یا یک حادثه  عظیم طبیعی دیگری سه سال دیگر یا دو سال دیگر  ویا پس از اتمام جنگ  برما تحمیل  شد ماناچاریم دو مرتبه  بیائیم روزاز نو و روزی از  نواین را یک  مقدار وسیع تر کنید .منتها الان در شرایط فعلی متمرکز باشد در باره جنگ زدگان  جنوب و غرب کشور ولی کلیت آن را از دست ندهیم تا بتوانیم د رموارد  مشابه  دیگری  هم از آن استفاده کنیم .به نظر من ،‌این طرح خوبی است .
 رئیس- آقای میرسلیم بفرمائید .
میرسلیم ( معاون وزارت کشور )- اگر مسأله مربوط به کلیه امدادها هست .سازمانها ونهادهای دیگری در این کشور وجود دارند  که باید  کا رخودشان را انجام بدهند .اگر هم فقط مربوط به یک لغت است که :
          خانه از پای بست ویران است                          خواجه  در بند نقش ایوان است
رئیس- پیشنهاد رامشخص کنید تا رأی بگیریم .
 منشی- پیشنهاد به شرح زیر است :
پیشنهاد می کنم که د رتمام طرح  هر کجا  جمله ‹‹ جنگ زده ››‌است به ‹‹آسیب دیده ›› وهر کجا جمله ‹‹ جنگ زدگان ›› است به ‹‹آسیب دیدگان ››‌تغییر یابد .
رئیس- 185 نفر در جلسه  حاضرند نمایندگانی که با پیشنهاد آقای  دکتر سامی که قرائت شد موافقند قیام فرمایند .( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را مطحر کنید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای گلزاده غفوری است ‹‹ در مورد قرار دادهای عمده  بیش از ده میلیون ریال ومقاطعه  کاریهای ساختمانی وخدمات ،تأسیسات  بایستی  اصول کلی قرار داد، شامل طرف قرار داد،بودجه ،نوع کار به آگاهی  عامه برسد . ودر مورد عقد  قرار داد باشرکتها ومؤسسات  خصوصی ، دولتی  خارجی  قبلا بایدبه تصویب  مجلس  برسد ››.
رئیس- آقای غفوری خواهش می کنماز این پیشنهادتان که چیزی هم نخواهد بود صرف نظر کنید . تا ما به کارمان برسیم .
گلزاده  غفوری – اجازه بدهید صحبت  کنم  یک چیزی خواهد شد .
رئیس- آقای گلزاده غفوری صحبت  کنید .
گلزاده غفوری- دوستان توجه کنند این پیشنهاد برایاین است که این بنیاد مدت محدودی نداد وساختن مناطق جنگی فرض کنید یک قلم از آن   پالایشگاه آبادانا ست که روزی 600 هزار بشکه استخراج  وتصفیه  می شد و به مردم ارمغان می داد کارخانه نوردهم هست ومسائل دیگر .اگر اینها بخواهد  بازسازی شود مقدار زیادی فکر و نیرو و همکار یلازم دارد اصل تحمل  این جنگ  واین همه فشار  برای خروج از وابستگی  است بیم  آن است ک نرم نرم وابستگی  بودجود بیاید .بنابراین پیشنهاد شده است واین پیشنهاد دو قسمت دارد یکی  عقد  قراردادهای داخلی که غالباً ایادی کپمپانیهای  خارجی ممکن است باشد ، حتماً به اطلاع  عموم  و آگاهیهمگان  برسد . راجع به  قسمت  دئم که از همین  حالا زمزمه  اش پیدا شده است  که من نمی خواهم به عنوان خدای  ناخواسته یک شایعه  مسأله  همینطوری پخش  شود .اما شنیده  می شود که زمینه  یک قراردادهائی گذاتشه شده است که صدی  چند از نفت  کجا  برود بعد چه کسی بیاید و چه چیزی بسازد  که مناین را به عنوان سؤال مطرح  می کنم و برای خروج از بیم  این وابستگی  نرم نرم ،این پیشنهاد شده است که شاملش  دو قسمت است .  قرار دادهای داخلی  به اطلاع  عموم برسد که مردم آگاه باشند  که با چه کسی قرار داد بسته می شود وبا چه مبلغ ؟ در صورتی کهاز ده  میلیون به بالا  باشد . و نسبت  به خارجی  آن با اینکه  قانون اساسی تصریح  دارد ولی در این جاتأکید  می شود . حالا دیگر خودتان می دانید .
رئیس- پیشنهاد ایشان  موافق دارد ؟(اظهاری نشد )
منشی- پیشنهاد آقای غفوری موافق ندارد .
رئیس- آقای گلزاده غفوری پیشنهاد شما موافق ندارد پس اصلا صرف نظر کنید . پیشنهاد بعید را مطحر کنید .
منشی- پیشنهاد بعدی  هم از آقای غفوری است . پیشنهاد بشرح زیر است :‹‹آئین نامه اجرائی این قانون …››
رئیس- از این پیشنهادشان صرف نظر کردند .متشکر . پیشنهادبعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی پیشنهاد آقای دکتر خلیلی است که بشرح زیر است :‹‹با توجه به تورم وتراکم کار د روزارتخانه ها برای شاخه های معانت  جنگ زدگان ›› خود بایستی از افراد داوطلب یا پرسنل موجود استفاده نمایند واستخدام افراد جدید  قدغن است ››.
رئیس- این پیشنهاد قبلا رد شد . پیشنهاد بعید را مطرح کنید .
منشی- پیشنهاد بعدی از آقای رضوی اردکانی وبشرح زیر است :‹‹ ااز محل    بودجه 70 میلیارد  ریالی  اختصاصی به جنگ زدگان استفاده شود ››
رئیس- آقای رضوی می خواهید پیشنهادتان را مطرح  کنید ؟
 رضوی اردکانی – اگر مشل بودجه  را حل می کند مطرح بشوداگر حل نمی کند خیر چون اشکال آقای توکلی وارد است .اگر این نباشد ممکن است …
رئیس- اگر می خواهید پیشنهادتان را مطرح کنید بفرمائید صحبت  کنید .
رضوی اردکانی – بسمالله الرحمن الرحیم .همانطریکه دولت در بودجه  سال 60 هزینه مخصوص مصارف  جنگی  را مشخص کرده است ،مبلغ  هفت  میلیارد  تومان  علاوه بر این ،کمک  های مردم نیز هست . چون در مادة  75 قانون اساسی قید شده است که محل هزینه مشخص و روشن باشد .اگ ردولت کمک می کند معلوم باشد از کجا  است واشکال آقای  توکلی هم وارد بود با ذکر  این عبارت ،آن مشکل قانون اساسی هم حل  می شود .عبارت  این است که ‹‹ از محل  بودجه  هفتاد میلیارد ریالی به کمکهای مردم ››.
رئیس- مخالف وموافق صحبت  کند .
منشی- آقای آیت بعنوان مخالف بفرمائید .
آیت – بسم الله الرحمن الرحیم .این پیشنهاد برای این نکته مطرح شده است که مشکل اصل قانون اساسی را حل  کند ولی وقتی که گفته  شده از محل  کمک، کمک یک چیزی  است  که دولت میتواند انجام    بدهد  و می تواند انجام ندهد  اجباری  هم نیست . اگر هم  نداشته باشد نمی دهد اما اگر بگوئید از محل   70 میلیارد  ریال .این محل ردیفهایش مشخص  است  و تصویب  شده است مخارجش  مقابل آن است ومشکل  را بیشتر می کند که کمتر نمی کند . مثل این است که بگوئیم از محل  بودجه این کار را بکنیم .این ، هیچ اره حلی  برای این کا رنیست .
 منشی- آقای موحدی  ساوجی بفرمائید .
موحدی ساوجی – عرض  می شود که دولت  منبع درآمد وبودجه ای  ندارد  جز آنچه  را که بطور  برنامه ریزی مشخص ،ابعتراایت برای  هر قسمت وردیفی تا حالا گرفته است . و برای  امور جنگ زدگان تا حالا  بنظرم می آید که بیشتر آن در   همین مجلس تصویب شده است که در دو و سه نوبت ،اعبتارات در اختیار دولت قرار بگیرد تا به امور جنگ زدگان رسیدگی کند و الان هماین بنیاد می خواهد هم کارها را هماهنگ  کند و هم اعتبارات را یکجا بکند . که اعتبارات  یکجا  که در امور جنگ زدگان است بیاید با برنامه  ریزی هماهنگ و دقیق در سطح  مملکت  به اجرا بگذارد .و پیشنهاد ایشان بنظر  من برای حل اشکال قانون اساسی لازم است ومن  برای اینکه پیشنهاد خودم در این مورد مطرح  نشود پیشنهاد داده بودم کلیه  اعتباراتی که تا این  تاریخ  برای رسیدگی با مور جنگ زدگان تصویب شده است دراختیار این بنیاد قرار می گیرد .
اگر آقای رضوی  هممایل باشند این پیشنهاد که جامع تر و شامل تر است به رأی گذاشته شود که اگر آقایان خواستند به این پیشنهاد رأی بدهند .
رئیس- آقای میرسلیم  اگر صحبتی داردی بفرمائید ضمناً مطلبی  را هم که قبلا  می خواستید بگوئید حالا با اختصار بگوئید .
میرسلیم (معاون وزارت کشور )- بسم الله الرحمن الرحیم .نمایندگان محترم مجلس  می دانند که قبل از عید امسال  مابه اتفاق جناب آقای مهدوی کنی رفتیم  خدمت امام .ودر آنجا مسأله  جنگ زدگان خاطر امام را آزرده  کرده بود وبه ایشان فرمودند که رسیدگی عاجلی به امور جنگ زدگان بشود . ما هم پیشنهادات مختلفی  خدمت ایشان دادیم پس از  بحثهائی کهد رهیأت دولت شده بود نسبت  به  چگونگی انجام وظیفه کردن یکسازمان یاارگانی بنام جنگ  زدگان پیشنهاد را  خدمت امام عرض کردم وگفتم  برایاینکهاز قید و بند مقررات  اداری وکاغذ  بازیهای مختلف ودست وپاگیر راحت بشویم  یک نهاد انقلابی درست بشود نظیر  جهاد،بنیاد شهید و غیره که بتواند بطور  سریع  به کا رجنگ زدگان رسیدگی کند وبا یک سازمان وابسته به یکی از وزارتخانه ها مثل سازمان برنامه و بودجه  با زوارت  کشور با توجه به منطقی که برنحوه اجرای خدمات به جنگ زدگان باید  حکمفرما  باشد ایشان پذیرفتند  که یک بنیادی ،یک نهادانقلابی تأسیس بشود که بتواند به این  کار سریعاً بپردازد مابا این امید آمدیم  واین بنیاد را تشکیل دادیم (البته بطور  غیر رسمی ) چونکه  هنوز قانونی شکل اساس و رسمی  به بنیاد نداده مثل اینکه امروز  دارد میدهد به این امید که بتوانیم بصورت انقلابی و قاطع و سریع کا ربکنیم ، اما  متأسفانه می بینم که د راین قانونی که امروز تااینجا به تصویب  رسید  حتی ارزشی  که برای جهاد  قائل شده بودید کهکارها را بتواند سریع انجام بدهد در یک  زمانی کهزمان جنگ نبود برای این بنیاد کهدرزمان جنگ و زمان جهاد واقعی باید انجام وظیفه  بکند این تسهیلات  وایناختیارات را ولوبطور خیلی مختصر  هم  قبول نکردید ،یعیندر حال  حاضر هلال احمر  بیشتر از این بنیادی که شما تصویب  کردید دارای امکانات واختیارات از نظر اجرائی هست و دست  وبال این بنیاد  به مراتب بسته تر از حتی  جمعیت  هلال احمر  جمهوری اسلامی است .دلیل هائی  هم که آورده شده است این دلیلها بیشتر مربوط  به این بودهاست که یک  بودجه هنگفتی میخواهد صرف بشود و چگونه  میشود مانظارتی نداشته باشیم آقای غفوری  گفتند که  70 میلیارد ریال  قبلاز عید و 8 میلیارد  ونیم  بعد از عید تصویب  شده است .(گلزاده غفوری – بر عکس .)یا بر عکس ،در هر حال هر دو اشتباره است برای  اینکه کل بودجه ای که تاکنون تخصیص  یافته است به یک  میلیارد همنمیرسد  و شامل دویست میلیون تومان  در بهمن  ماه چهارصد  میلیون تومان در اسفند  ماه بوده که نصفش  باز بواسطه  اینکه مشمول  همنی مقررات دست و پاگیر بود به خزانه برگشت  کرد پانصد  میلیون تومان برایاردیبهشت  و فرودین  میتوانید  جمه  بزنید  ببینید چقدر میشود (گلزاده غفوری – گزارشش را بدهید ) اجازه بفرمائید .آقای  غفوری ! اما خرجی  که برای جنگ زدگان میشود فقط برای  تغذیه واسکان موقت  هم که د رنظر بگیرند با توجه به آمار این جنگ زدگان ورقم یک میلیون و هشتصد هزار  نفری که تاکنون د راختیار داریم با توجه به این رقم  یم بینید که  حداقل ماهی 500 میلیون تومان  برای جنگ  زدگان فقط برای مخارج  اضطراری  لازم  است که مربوط به تغذیه واسکان  موقت  د رزیر چادر می شود اگر ضرب در  12 بکنید در سال 6 میلیارد تومان می شود واین بهیچوجه  شامل  اشتغال درامور فرهنگی و امور اجتماعی  دیگرشان نخواهد شد.نظارت بر آن هم میدانید که  بهر حال از دیوان محاسبات  مستثنی  نیست ،این را اشتباه  نفرمائید  حتی در مورد  خود همنی بنیاد هم ماد روظایف شورایعالی گذاشته ایم که برنحوه عملکرد بودجه  وبازرسی حساب ها کاملا نظارت  داشته باشد و علاوه بر آن هدفهای بنیاد  رادر مادة 10 گفتیم که این هدفها،هدفهای اضطراری کوتاه مدت است ودر مورد برنامه های بلند مدت که شامل بازسازیهای اساسی می شود گفتیم فقط بنیاد
        پیشنهادات خودش را ارائه بدهد در زمینه انجام  اختیاراتی ندارد شما ماده یک را ملاحظه بفرمائید بنابراین آن واهمه ای که بعضی از نمایندگان داشتند که این کارهای عظیم را چگونه  میخواهد فقط خود بنیاد انجام بدهد و بودجه ای در اختیار خود بنیاد انجام می گیرد ، بیهوده است . اما با توجه به مشکلاتی  که بااین قانون پیش آمده و عدم امکان انجام وظیفه  صحیح نسبت  به جنگ زدگان من اعلام می کنم که بهیچوجه  این قانون اقلا از طرف خود من که این مسؤولیت  را تا حالا پذیرفته ام قابلیت  اجرا ندارد واز این لحظه  هماز حضور جناب آقای مهدوی کنی و هم از حضور آقای رجائی که از من خواسته اند که این کار را بعهده بگیرم  عذر می خواهم و طلب  عفو می کنم که نمی توانم واقعاً بار به این سنگینی  و مهمی را با یک چنین قانون دست وپا گیری انجام بدهم و حالت یک فردی را پیدا کرده ام که در یک دریای متلاطم پر موج افتاده و دست و پای او را بسته اند، خیلی ممنون .
رئیس- لازماست یک توضیحی بدهم چون آقای میرسلیم نسب به  رأی مجلس صحبت کردند،مسأله  اینطور که ایشان گفتند نیست . اولا که تبصرة 2 مادة 68 قانون که د راینجا به آ“ اشاره شد با صراحت موارد  ضروری  را جدا کرده ومشمول قانون محاسبات نمی داند،الان هم جنگ است و ایشان می توانند کارشان را با هر سرعت وبا هر کیفیتی انجام بدهند ،دستشان هم باز است و فرض می کنیم  در آینده روشن بشود که د رعمل در کارهای بعدی ،کارهای بزرگ ک می خواهند منطقه ای را بسازند یا کار عظیمی بکنند و شرایط ضروری نداشته باشد نیاز پیدا بکند به اینکه از قانون محاسبات عمومی مستثنی بشود همان روز ایشان می توانند یک  لایحه ای با  قید دو فوریت  به مجلس  بیاورند و توضیح بدهند که الان اینجا اینطوری  است مجلس می تواند تصویب بکند .مناز آقای میرسلیم انتظار نداشتم که با  وضعی که از ایشان سراغ دارم و قدرت مقاومتی کهاز ایشان سراغ دارم اینجوری  بیایند اعلام بکنند . مجلس با بحثهائی که کرده است به این نتیجه رسیده و ضرورتی هم برای این معافیت ندیده است ، ایشان بیایند بگویند نمی شود این کار را انجام داد ویک جوری به گردن مجلس بیندازند که اگر کارهای بیرون خوب انجام نشد مجلس تقصیر کرده است خیر دست ایشان کاملا باز است و هر کس هم جای ایشان  دستش  الان باز است و برای روزی که نیاز  پیدا کردیم  به معافیت اگر واقعاً نیاز بود بیائید در مجلس  بفرمائید چون ما می خواهیم به  کارها سرعت بدهیم وهیچ مشکلی نیست . پیشنهاد آقای رضوی  برای رأی گیری  مشخص شود (182 نفر حاضر در جلسه اند ).
منشی- از محل بودجه 70 میلیارد ریالی اختصاصی به جنگ زدگان وکمکهای مردم .
رئیس- ایشان جایش را تعیین کرده اند که از کجا بردارند 183 نفر در جلسه حاضرند کسانی که با پیشنهاد ایشان موافقند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد خوب، اصل قانون را برای تصویب بخوانید . یک  تذکری  می دهم اگر مجلس  مخالفتی ندارد خودمان اینکار ار انجاممی دهیم . عبارتی  را آقای دکتر سحابی پیشنهاد کرده اند که آن را ما در مادة 3 گذاشته ایم ومتنش  تصویب شد ، تشخیص داده میشود که این جایش در مادة یک است عبارت را بخوانید .
منشی- پیشنهاد آقای سحابی که بصورت بند ‹‹د›› مادة 3درآمد  این بود ‹‹ومشغول ساختن افراد جنگ زده به تناسب توانائی و تخصص آنان در کارهای عمرانی و تولیدی و عمومی که در محل اسکان داده شده فراهم باشد ›› این پیشنهاد ایشان است . بعد با بررسی که شده و نامه ای که آقای  میرسلیم  و آقای دکتر سحابی با توافق به نتیجه رسیده وبه ما داده اند پیشنهاد میکنند که در خود مادة یک سطر  دوم آنجائی  که شمرده میشود ‹‹ وحل مشکلات اقتصادی ،بهداشتی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و سایر امور ›› این عبارت ‹‹ و سایر امور ›› به این صورت تغییر پیدا میکند ‹‹ومشغول  ساختن افراد  جنگ زده به تناسب توانائی ›› تا آخر که پیشنهاد آقای سحابی بوده بعدش و سایر امور مربوط به آنان ونیز پیش بینی و تهیه پیشنهادات  و بقیه ،یعنی جایش اینجا هماهنگ تر  است به پیشنهاد خود آقای سحابی که پیشنهاد دهنده بودند و تأیید آقای  میرسلیم .
رئیس- کسانی کهب ا عوض کردن جای پیشنهاد و آوردن آن در مادة  یک به اینطور که گفتیم موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) بااکثریت قاطع تصویب شد ، حالا متن قانون برای رأی گیری خوانده بشود .
موحدی ساوجی – راجع به قانون محاسبات  من یک پیشنهاد دارم .
رئیس- دیگر پیشنهاد نیست . متن قانون را با آن موارد اصلاح شده قرائت کنید .
فؤاد کریمی – من هم یک پیشنهاد داشتم .
رئیس- اگر پیشنهادی هم بوده حالا اینجا نیست . آقای کریمی بگذارید به کارمان برسیم آقای دکتر نمازی هم برای کار بعدی نشسته اند بفرمائید بخوانید
منشی- طرح  بنیاد امور جنگ زدگان :
مادة 1- هدف بنیاد امور جنگ زدگان رسیدگی به وضع مناطق جنگ زده و جنگ زدگان از نظر ماد ی و معنوی و حل مشکلات اقتصادی ،بهداشتی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ومشغول ساختن افراد جنگ زده  به تناسب توانائی وتخصص آنان  د رکارهای عمرانی و تولیدی و عمومی که در محل اسکان داده شده فراهم باشد  و سایر امور مربوط به آنان ونیز پیش بینی و تهیه  پیشنهادات سازنده جهت  حل مشکلات مناطق جنگ زده بعد از جنگ میباشد .
مادة 2- بنیاد امور جنگ زدگان دارای شخصیت  حقوقی مستقل بوده و زیر نظر معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان اداره میشود .
مادة3- به منظور :
الف- تصویب خط مشی کلی بنیاد و برنامه های عمومی .
ب- نظارت بر فعالیتهای آن اعماز نحوه عملکرد بودجه و بازرسی حسابها .
ج- ایجاد هماهنگی بین ارگانهای ذی ربط در امور جنگ زدگان .
د- جذب  امکانات مادی ومعنوی ،شورائی مرکب از اعضای ذیل به  دعوت معاون نخست وزیر در امور جنگ زدگان بنام شورایعالی بنیاد جنگ زدگان تشکیل میگردد .
1- معاون نختس وزیر در امور جنگ زدگان .
2- معاون وزیر کشور در امور جنگ زدگان .
3- سه نفر از افراد جنگ زده با معرفی نمایندگان استانهای خوزستان و غرب کشور .
4-  معاون وزیر بهداری در امور جنگ زدگان .
5- معاون سرپرست  سازمان بهزیستی در امور جنگ زدگان .
6- نماینده تامالاختیار و ثابت سرپرست هلال احمر در امور جنگ زدگان .
7- نماینده تام الاختیار  و ثابت سرپرست کمیته  امداد امام در امور جنگ زدگان .
8-  نماینده تام الاختیار و ثابت سرپرست جهاد سازندگی درامور جنگ زدگان .
9- نماینده تام الاختیار و ثابت سرپرست بنیاد شهید در امور جنگ زدگان .
تبصرة1- وزارتخانه های فوق الذکر موظفند شاخه معاونت مربوطه را تشکیل دهند .
تبصرة2- درموارد ضروری وزراء و سرپرستان مربوطه خود نیز میتوانند در شورا شرکت نمایند .
تبصرة3- اساسنامه بنیاد به پیشنهاد معاون نخست وزیر و تصویب شورایعالی بنیاد و امضای نخست وزیر لازم الاجرا خواهد بود ،این قبل از  تبصرة4 بود که خواندم .
تبصرة4- آئین نامه اجرائی مربوطه بوسیله سرپرست بنیاد تدوین  شده وبا  امضاء نخست وزیر  به اجراء گذارده می شود .
مادة4- بنیاد از نظر مالی با کمکهای مردم و دولت اداره خواهد شد .
تبصره –ایجاد پستهای معاونت  در امور جنگ زدگان چنانچه مستلزم هزینه باشد از بودجه  بنیاد تأمین خواهد شد .
مادة 5- کلیه فعالیتهای دولتی که تاکنون در جهت  اهداف  ماده یک انجام می گرفته  است  زیر پوشش این بنیاد قرار می گیرد و فعالیتهای غیر دولتی  باید با این بنیاد هماهنگ گردد .
رئیس- 183 نفر حضور  دارند نمایندگانی که با این متن قرائت شده موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) با اکثریت  157 رأی موافق تصویب شد . یک چیزی رااعلام می کنند طرحی است جالب .
5- اعلام وصول طرح شوراها  وارجاع  آن به کمیسیون
رئیس- طرح جالبی رسیده است  که وصول آن را اعلام می کنم .این طرح از طرف کمیسیون شوراها با 7 ماه کار وبا مشورت وزارت کشور و جهاد و سایر ارگانها تهیه  شده است و امروز به مجلس  داده اند که ما دوباره به کمیسیون ارجاه می کنیم  که رویش بحث بشود .
 6- اعلام وصول طرح جهاد سازندگی  وارجاع آن به کمیسیون
منشی- در مورد جهاد سازندگی یک ماده  واحده هست که من مقدمه اش را نمی خوانم .
رئیس- هیچ چیزش را  نخوانید فقط اعلام کنید .
منشی- طرح جهاد سازندگی  طی یک ماده واحده با 25 امضاء آمده است که وصول آن اعلام می شود وبه کمیسیون ارجاع می شود .
رئیس- بسیار خوب،آایان برای روز سه شنبه  ما جلسه  رادر بست گذاشته ایم برای آقای وزیر مشاور که می آیند صحبت  بکنند . آقای دکتر  نمازی از صبح نشسته اند یکبار  دیگر  هم وقتشان عوض شده من خواهش می کنم موافقت کنید جلسه را تمدید  کنمی که سؤالات ایشان مطرح بشود ومشکل آئین نامه ای هم برای روز سه شنبه  نداتشه باشیم .
عده ای از نمایندگان – نیم ساعت  تمدید کنید .
رئیس- ما امیدواریم کمتر طول  بکشد من پیشنهاد می کنم آقایان سه ربع ساعت موافقت کنند که جلسه ادامه پیدا کند . آقایانی که با سه ربع  ساعت تمدید  موافقت دارند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند ) تصویب شد سؤال آقای آیت مطرح می شود .
سامی – آقای هاشمی دستور جلسه روز سه شنبه  چیست ؟
رئیس- دستور جلسه ، جلسه سری است و آقای وزیر مشاور می آیند صحبت می کنند .
سامی – موضوع  جلسه نباید سری باشد ، جلسه سری است .
رئیس- موضوعش راالبته من قبلا گفته ام راجع به گرگانها و راجع به  56 میلیون دلاری است کهاین روزها مورد بحث است ایشان می آیند توضیح می دهند آقای آیت سوالتان را مطحر بفرمائید .
7- طرح سؤالات آقای آیت از آقای وزیر امرو اقتصادی و دارائی در خصوص سرقت 80 میلیون تومان از بانک  ملی مهاباد  و وصول  حقوق نمایندگان مجلسین  سابق  از 15 خرداد سال 42 تا زمان انقلاب
آیت – بسم الله الرحمن الرحیم .  الحمدلله  که پس از 7-8 ماه این همدر این  آخر جلسه  کههمه خسته اند سؤال ما مطحر شد  هبر ترتیب می گویند ‹‹وای بخولی که یک شب از آن بگذرد ››.
 این سؤال وقتی شد که 80 میلیون تومان از بانک مهاباد سرقت شد . تقاضائی که من از آقای دکتر نمازی دارم این است که سعی نفرمایند مسایلی را  کهاتفاق افتاده است توجیه کنند گر چه  بااطلاعی که از روحیه  ایشان دارم این کار ار  هم نخواهند کرد . بدیهی است که خود آقای دکتر نمازی هیچ مسؤولیتی  د راین مورد ندارند، جز پاسخ صحیح  به این سؤال . چیزی را که می خواهیم  روشن  بشود این است که مقصر یامقصرین این جریان چه کسانی هستند؟ مطابق  گزارشهای متعددی که نزد من هست و پس از جواب ایشان اگر فرصت  شد  مقداری از آن را می خوانم ،این است که مسلماً مقامات بانک ملی و بانک  مرکزی طبق اعترافات خودشان آن موقع اطلاع  داشته اند که مهاباد  تحت کنترل  دولت  نیست ، شهربانی ندارد ،ژاندارمری ندارد البته حالا دارد ومربوط به حالا نیست مربوط به آن  موقعی است که از بانک سرقت شده است و دادگاهی هم در آنجا  مستقر نبوده و طبق اسنادی که هست  حتی یک ماه  قبل از سرقت  بانک  استاندار دستور داده است  که به علت عدم امنیت در مهاباد  و عدم تسلط  دولت  د رمههاباد  حقوق  کارمندانی که د رمهاباد کار می کنند پرداخت نشود ومتأسفانه علی رغم این دستور هم لیستها را زودتر نوشته اند وحقوق را هم پردا خت کرده اند ( حالا  آن پرداخت مسأله مهمی نیست ) ولی اینکه مسلم بوده برای بانک ملی ،   که در  آنجا  امنیتی نیست و احتمال دزدی  فراوان است ،البته یک استدلالی  هم کرده اند در بعضی از نوشته ها خودشان که این پولی که در  بانک مهاباد  بوده مطابق  معمول بوده وحتی کمتر از معمول هم بوده است  بحثی که من دارم این است که  دزدی  بانک البته یک مسأله ای است که در همه جای  دنیا  اتفاق می افتد اما در اینجا مسلماً تقصیر شده است .در زمان شاه درتهران  دزدیهائی شده  آنهم  د رمرکز سک 19 میلیون تومان یک مرتبه  از بانک  ایران و انگلیس  سرقت  شد و دزدیهای بعد هیچوقت  به یک میلیون تومان نرسید این پاسخ  باید  داده بشود چگونه در یک ناحیه ای که تحت  کنترل  دولت نبوده وباند قاسملو مسلط بوده اند ومطابق اعتراف بانک ملی و سایر مقامات کشور حتی امنیت آنجا  به عهده حزب منحله  دموکرات بوده است ، چگونه  حاضر شده اند که این پول  را در آنجا  نگه بدارند وحتی  در بعضی مطالب هم که گفته اند ی چیزی هم طلبار شده اند که اگر استاندار نمی گفت  که حقوق را نپردازید  دموکراتها نمی آمدند دزدی کنند .به ه رترتیب این ما حصل مسأله است حالا  آقای دکتر نمازی جواب بفرمایند تا سؤال دوم  را مطرح  کنم  واگر پاسخ  ایشان  کافی نبود د رده دقیقه  دوم توضیح  خواهم داد .
رئیس- بسیار  خوب آقای دکتر نمازی بفرمائید .
دکتر  نمازی ( وزیر امور اقتصادی و دارائی )- بسم الله الرحمن الرحیم . قبلا  من این اطمینان را به آقای  دکتر آیت و سایر نمایندگان محترم  بدهم که اگر این واقعه د رزمان مسؤولیت  من هماتفاق  می افتاد و تقصیری  از جانب  خود من هم بوجود می آمد بدون هیچگونه مسامحه ای  حاضر بودم آنچه  را که تقصیر  خودم بوده اینجا بیان کنم ،بدون اینکه بخواهم کوچکترین  تأثیری  در دگرگون کردن مطالب داشته باشم . گزارش هائی که دراین مدت به من رسیده  است وبا توجه به پیگیری هائی  که از قبل هم وجودداشته است از چندین ماه قبل که مقداری از آنها هم به علت  همین سؤالهای آقای دکتر  آیت بوده است اینجور نشان میدهد که همانطور که گفتند در واقع  شهر تحت کنترل  نبوده است شهربانیش به دستور شهربانی مرکز منحل  شده بوده بعداً ه هم که پیگیریهائی  شده رسماً طبق نامه هائی  این مطلب راتأکید  کرده اند حتی گفته اند که ژاندارمری هم آنجا واحدی نداشته ، دادگستری آنجا هنوز فعالیت  قانونی خودش را مجدداً آغاز نکرده بوده (زمانهای پیگیری ) البته  الان شرایط فرق می کند ود رعین  حال رئیس و رهبر باند سارقین  بنام آقای محمد رسول  دهقان که ایشان هم شناسائی  ومعرفی شده وهمینطور افراد دیگری که احتمال  داده میشده که اینها  مقصر بوده اند از افرادی که در آن شعبه  مشغول بوده انداینها هم برای  پیگیری های قضائی معرفی شده اند .البته این سؤال آقای دکتر  آیت  را که واقعاً چه کسی  مقصر بوده ؟ من فکر میکنم همه آقایان و نمایندگانی که د راینجا تشریف دارند  این حق را به من بدهند که قبل از اینکه موضوع در یک محکمه  قضائی بررسی نشود ومقصر اصلی طبق ضوابط قانونی کهما داریم مشخص نشود منواقعاً نمی توانم مقصر را معرفی کنم چون من نقشی  در قوه قضائیه ندارم که بگویم  واقعاً مقصر چه کسی بوده استباید مرحله  تعقیب وپیگیری اش را طی بکند ومقصرین  شناخته بشوند واز طرف  دادگاه در این مورد حکم صادر بشود تا ببینیم واقعاً کسی مقصر بوده است ومیزان تقصیر تا چه اندازه بوده است .
 د رمورد میزان موجودی  هم همانطوری که خود آقای دکتر  آیت هم اشاره کردند طبق گزارش هائی که داده اند ومیزان سپرده ها رادر  5 ماهه اول سال ذکر کرده اند با این آمار و ارقام  میزان تقریباً حدود 80 میلیون پول در آن شعبه ،منطقی به نظر میرسد ولی خوب ، همانطوری که آقای  دکتر آیت می گویند  اینکه چطور در سرقت هائی که قبلا در تهران و جاهای دیگر میشده هیچوقت  چنین میزانی به سرقت  نرفته بوده است واقعاً جای بررسی را دارد .این مطلب را  می گویم که باید ببینیم  چه مکانیسمی  بر بانک ها در زمانهای متفاوت حاکم بوده است که این میزان پول به سرقت نرفته است ؟ ولی با توجه به میزان ومقدار  سپرده های دیداری را که ذکر کرده انددرگزارشاتی  که هم بانک ملی و هم بانک مرکزی داده اند وبا توجه به اینکه ده درصد از  سپرده های دیداری قانوناً بایددر بانک وجود داشته باشد  ومضافاً بر اینکه سایر بانک ها هم یک مقداری همینطور پرداخت حقوقهای معوقه  وباز مطلب دیگری که گفته اند البته من این را د ر  گزارش آنها به صورت کتبی ندیدم ولی بطور شفاهی  گزارش دادند گفتند  حدود 27 میلیون تومان هم اسکناس  های سابق هزار ریالی  بوده که می بایست اینها ار جمع آوری بکنند  و به تهران  بفرستند که با توجه به اینکه راهها بسته بوده وامکان ارتباط نبوده  متأسفانه نتوانستند بفرستند .البته باز این  نکته را بگویم  تمام گزارشاتی که داده شده وتمام مطالبی که ذکر  شده اعم از اینکه  چه کسانی …
علی اکبر ناطق نوری- آقای هاشمی تصریح  بفرمایند ده هزار ریالی  یا یک هزار ریالی بوده ؟
دکتر نمازی(وزیر اقتصاد دارائی ) – اینطور که به من  گفته اند هزار ریالی  گفته اند .به هر حال من فکر می کنم  چون قسمت  عمده  پاسخ  به این سؤال به قوه قضائیه  ربط پیدا میکند چون دقیقاً سؤال آقای دکتر  آیت این است که مقصرین اصلی چه کسانی هستند ؟ ومسلماً تا مراحل  قانونی قضائی  طی نشود من خودم رادارای چنین  صلاحتیتی  نمی دانم که مقصر رااعلام بکنم وهمینطور گزارش هائی  هم که داده شده یعنی ارقام و اعدادی هم که داده شده گواینکه از نظر کلی و اقتصادی میشود راجع به آن قضاوت  کرد ولی اینها  همباز  باید برای بررسی دقیق واینکه تا چه اندازه اینهااط صحت و عدم صحت  برخوردار است ،از همان مرجع قضائی رسیدگی بشود چون من اگز باز به  عنوان وزیر امرو اقتصادی دارائی بیایم ویک نظری را الان اعلام بکنم  وبگویم این مبلغ زیاد بوده یا کم  بوده شاید واقعاً پس از بررسی های دقیقی که باید د رمحاکم  قضائی انجام بگیرد ،به نظر من شاید به آن شکل صائب  نباشد با توجه به تذکراتی که داده می شود و بررسی های دقیق که میشود .
رئیس- آقای آیت نظرشان را بگویند وبعد سؤال دوم را مطرح کنید .
آیت – بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن تشکر از آقای دکتر نمازی  که نخواستند مسأله را توجیه کنند . چند نکته را من اینجا اشاره می کنم . یکی در مورد آن 27 میلیون تومانی که اشاره کردند اسکناس های یک هزار ریالی کهنه وفرسوده  بوده که بایستی از جریان خارج بشود نه اسکناس هائی که از جریان خارج شده بود ومتأسفانه همة آقایان  بیاد دارند ک همان موقع این اسکناس ها ،یک میزان زیادی از آن به جریان افتاد.بجای اینکه اعلام کنند که اسکناس های کهنه و فرسوده از جریان خارج است ،به جریان افتاد که شاید  حضرات  بتوانند آن 27 میلیون تومان هم خرج کنند، امامسأله ای که اینجا مطرح است ،درست است که این موضوع ،یک موضوع  قضائی است و دادگاهها باید  روی آن نظر بدهند، اما ما چند نوع مسؤولیت  دارمی کی مسؤولیت  سیاسی است ،ویک مسؤولیت جزائی  و قضائی .در مسؤولیت  جزائی خوب،زندان است ومحاکمه است واز این قبیل  چیزها،ولی د رمسؤولیت  سیاسی اگ رکسی  اهمال  کرد و قصور کرد و تقصی کرد ،از کار بر کنار میشود .متأسفانه ما می بینیم آن مقامات  بانک ملی وبانک مرکزی که دراین مورد قطعاً تقصیر داشته اند هنوز سرجای خودشان هستند،کسانیکه به محض اینکه دولت یک کاری میکند که دولت همهست ، سروصدای بانک مرکزی وبانک ملی بلند  میشود که آی ورشکست شدیم  وآی چی شدیم و آی  چه شدیم آن موقع حتی به نامه ای که دادستان کل انقلاب  نوشته ، جواب ندادند مطابق نامه ای که پیش من هست ممکن است بعد جواب  داده باشند ،آنجا صریحاً هست ‹‹نیز طی نامه شمارة فلان جناب آقای علیرضا  نوبری رئیسبانک مرکزی ایران توضیحات لازم خواسته شد که البته  تاکنون از طرف ایشان جوابی و اصل نگردیده است وهمینطور در نامة دیگری کهبه آقای  نوبری نوشته شده که البته مسؤولیت  بانک ملی اینجا بیشتر از بانک مرکزی است .دراینجا  نوشته در  چنین نقاطی (این را باز دادستان کل نوشته است ) که مردم عادی نیز میزان خطرات وناامنی آنجا را تشخیص میدهند چگونه بیش از حد ضرورت  اسکناس نگهداری شده ونیز یک هفته  قبل از حادثه  30 میلیون  تومان از مرکز  استان ارسال گردیده است ، خصوصاً با توجه  باینکه استانداری منطقه  عدم کنترل دولت  در شهر مهاباد را اعلام نموده است لب خیلی زیاد اینجا من دارم که پرونده  خیلی مفصلی است وحتی صریحاً گفته شده است که د رمناطقی که شهربانی نباشد معمولا بانک مرکزی افتتاح نمیشود ویااگر افتتاح شده باشد .بانک  را می بندند، که همانطور که گفتم بانک بسته نشده وگر چه  جواب آقای دکتر نمازی در این مورد صریح وقانع کننده بود ولی معهذا  قسمت آخر جریان که چرا آنهائیکه  د راین جریان نقشی  داشته اند هنوز دربانک ملی ودر بانک مرکزی هستند هنوز باقی مانده اند .از این جهت من میخواهم که سؤال به کمیسیون سؤالات برود که این مسأله روشن تر بشود که چه کسانی از نظر اجرائی و باصطلاح  سیاسی مسوولیتشان  مورد توجه قرار نگرفته است ،این از این سئوال .اما سئوال بعدی ،در مورد سئوال  بعدی البته در این مورد نه تنها آقای دکتر نمازی هیچ  نقشی ندارند،بلکه هیأت  دولت  هم نقشی نداشتند واین را من فقط برای  استحضار  ملت ایران در مجلس مطرح  میکنم وعلت اینهم که از وزیر  دارائی سئوال کردم این هست که آن قانون اولیه  که شورای  انقلاب تصویب کرده است  هب وزارت دارائی ابلاغ شده . موضوع این هست که همه نمایندگان محترم استحضار دارید که پس از فاجعة خونین  پانزده خرداد چها ر دوره  مجلس شورا  ما داشته ایم و چهار دوره مجلس سنا . که  این سناتورها وباصطلاح نمایندگان از روی نعش ملت عبور کردند و بر آن کرسی ها  تکیه  زدند وباوجود اینکه  امام د رسال42  بمناسبت  کاپیتولاسیون  صریحاً آنها را عزل کرده در آن  مقام خودشان باقی ماندند وبعداز 17 شهریور  هم حکومت  نظامی را تصویب کردند ودهها هزار نفر از ملت شهید شدند واین حضرات  نمایندگان خوش رقصی  کردند .بنابراین شد که پولی که اینها از بیت المال گرفته اند از آنها پس گرفته بشود .اینرا منیک مرتبه بمناسبت  بودجه مطرح کردم  ولی تفصیلش را الان د راینجا میگویم تا خود ملت در اینمورد قضاوت بکند . مجموع محاسبه ای که من کرده ام در حدود 800 میلیون تومان باید از این حضرات گرفته میشد . ولی د رحدود 100 میلیون تومان گرفته شده و بقیه به عناوین  مختلف معاف شدند .البته یک مصوبه ای  هم هست  که د راینجا هست و ظاهراً باید مصوبه  شورای  انقلاب باشد ولی مسأله  مهم چگونگی  اجرای این مصوبه  است ضمن اینکه خود مصوبه  هم جای اعتراض  بسیار دارد .دراینجا اشاره کرده است ، کسانیکه  کارمند  دولت بوده وبه جز  حقوق بازنشستگی  در آمد دیگری ندارند نباید از آنها پول گرفته بشود .کسانکیه در سال 43 به کاپیتولاسیون به کاپیتولاسیون  آنروز بمناسبت  باصطلاح تأتر بازی (رل بازی ) نه بمناسبت  حقیقی رأی نداد آقای را مبد بود .این آقای را میدهمان کسی است که د رجریان تبریز گفت بیگانگان از خارج آمده اند تبریز را شلوغ کرده اند وهزاران جنایت دیگر این آقای رامبد انجام داد ونظایر  دیگر آنها که به کاپیتولاسیون به مقتضای زمان ،به مقتضای بازیهائی که بایستی میکردند،رأی ندادند.مثلا آقای مهندس شریف امامی هم یک وقتی به قرار داد کنسرسیوم رأی نداد ولی ما میدانمی که مجالسی که در آن موقع بود تأتر بود .به یکی میگفتند تو مخالف باش، به یکی میگفتند تو موافق باش، حزب ملیون توطرفدار دولت  باش، حزب مردم تو مخالف دولت باش و همینطور موارد متعدد دیگری  د راینجا پیش بینی شده است مثلا کسانیکه استعفاء کرده اند ، خوب آقای احمد بنی احمد مطابق دستور ارباب استعفاء کرد ،آقای پزشکپور با اینکه مرتب  با شاه ملاقات  میکرد باز استعفاءکرد، اینها هم معاف شده اند وخوشمزه  هم  اینست  که تشخیص این مسائل بعهده سه نفر گذاشته شده که من اسامی هر سه نفر با میخوانم که مخصوصاً یک ربع ساعت هم به دو نفر آنها که در مجلس هستند بدهند یکی آقای  دکتر یدالله  سحابی ،یکی آقای  مهندس  مهدی بازرگان ودیگری آقای منوچهر مسعودی است .یعنی این آقایانی که میگویند حزب  حاکم  و آن گروه انحصار طلب ما می بینیم همه جا این حضرات هستند .
رئیس- حالا این بحث دیگری است .
آیت – این همان است ،راجع به سوال  است ،یعنی این سه نفر بایستی  تشخیص میدادند،معافیت ها را و شما نگاه کنید به این لیست  معافیت ها ببینید چه کسانی رااینها معاف کرده اند؟ لیست  مفصل است .بسیار کسانی هستند که  اصلا  اسمشان درلیست نیست  که منتعجب می کنم مثلا آقای علی دشتی ، زنده و حاضر است نمیدانم چطور اسمشان در این لیست نیست ، نمیدانم معاف  هستند یا معاف نیستند ؟ بسیار ی کهحالا مرده اند، مثل مهندس  ریاضی  که کشته شده و اعدام شده است از اوهم  یک قسمتی گرفته شده است ،ولی بقیه  گرفته  نشده . حالا ممکن است بگویند  که از مرده چگونه پول میگیرند ؟ مسأله  این است که دیون به اموال مرده تعلق میگیرد نه بخود مرده ،و چگونه از بسیاری افرادی  که مرده اند یا معدوم شده اند پول گرفته نشده است ،ومسألة خوشمزه تر اینست  که اینجا یک سندی است از آقایدکتر  جواد آشتیانی ،ایاشن مطابق آن چیزی  که شورا یانقلاب  تصویب کرده یک مرتبه  حدود نه میلیون و پانصد و هشتاد و شش هزار و ششصد و هفتاد وچهار  ریال بابت  حقوق بازنشستگی  گرفته که سندش اینجا  هست وامضاء آقای دکتر ملکی ،رئیس دانشگاه وقت هم زیرش هست که البته مطابق قانون لابد …
رئیس- پنج دقیقه اول شماتمام شده ،اگر میتوانید بعد از صحبت آقای نمازی بقیه اش را بفرمائید .
آیت – بسیار خوب بقیه اش را بعد میگویم .
 رئیس- آقای دکت رنمازی بفرمائید .
دکتر نمازی(وزیر امور اقتصادی و دارائی )- بسم الله الرحمن الرحیم .یک مقدار زیادی از پاسخ  این سؤالات را خود آقای دکتر آیت توضیح  فرمودند . مسأله  همانطور بود که توضیح  دادند،باینصورت  که طبق مصوبه ای که از شورای  انقلاب گذشته در تاریخ  19/7/58 برای باز پرداخت  حقوق ومزایای نمایندگان مجلس  شورای ملی از پانزده خرداد 42 تا 22 بهمن  57 کمیسیونی مرکب از  سه نفر از آقایانی که نام بردند آقای مهندس بازرگان و آقای سحابی و آقای مسعودی  تشکیل شد و قرار شد رسیدگی کنند به وضع این نمایندگان و چنانچه  معافیتی  هم لازم  می بینند برای بعضی از آنها یا بصورت تقسیط اگر قرار باشد باصطلاح  مبالغی  را مسترد کنند،اینرا مشخص  کنند و وزارت امور اقتصادی و دارائی هیچگونه نقشی  نه د رمورد معافیت داشته یعنی تشخیص معافیت ونه اینکه باصطلاح به چه میزانی تقسیط بشود این مبالغی که این افراد  باید مسترد  کنند وهمینطر از نظر اجرائی  هم مشخص  نشده که اگر فرض کنید که عدهای  از اینها فرار کردند ومثلا  رفته اند خارج یا اینکه باصطلاح  درداخل  مملکت  یک جوری ناپدید  شدند و باصطلاح بصورت  مخفی و اینها، بعهدة وزارت  امور اقتصادی ودارائی گذاشته نشده که د رواقع تعقیب اینها از طرف وزارت امور اقتصاد و دارائی باشد . مع الوصف  مالیستی را آماده کردیم که مشخص هست در این لیست  که چه افرادی ، چقدر  به آنها تعلق  گرفته که مسترد  کنند،یا حتی  مثلا  افرادی بجای  پول مثلا  مقداری  زمین و اموالی دیگر قرار شده بپردازند که ایندر اینجا مشخص هست . یک  سؤال آقای دکتر  آیت رادر این زمینه که میتوانم بگویم مستقیماً مربوط میشود به وزارت امور اقتصاد ودارائی و ضمن تماسی که گرفتم ، گفتند حدود یکی  دو ماه وقت لازم دارداین هست که : چه میزان حقوق بازنشستگی  به این افراد  تعلق گرفته و پرداخته شده که اینرا گفتند تقریباً یکی ، دو ماه طول می کشد  که چون باصطلاح این افراد یک جا نیستند و قبلا هماینرا در نظر بگیرید که پرداخت  حقق نمایندگان مجلس  مشمول قانون محاسبات عمومی نبوده وبنابراین ، پیدا کردن این ارقام ساده نیست ولی بهر حال غیر  عملی  هم نیست  ولی یک مقدار زمان میبرد که اینرا گفته اند باصطلاح بررسی میکنند و توضیح میدهند ، ولی در  موارد اول همانطور که توضیح دادم به عهدة همان کمیسیون سه نفری بوده ،  چه د رمورد تشخیص میزان آن و چه د رمورد تشخیص معافیت ونحوة پرداخت و تقسیط آن .
 دکتر  سحابی- جلسه  بعد من د راین خصوص توضیح میدهم .
رئیس- جلسه  بعد نمیشود  همین  جلسه  توضیح  بدهید ( دکتر  سحابی – مدارک  آن الانحاضر نیست که بگویم ) دیگر آن بسته به نظر ما است ،اگر موافقید  همین حالا توضیح بدهید .
سلامتیان – مطالب خلاف واقع  هم گفتند .
دکتر سحابی – آقای  هاشمی  تمام سوابق آن الان همراه  من نیست .
رئیس—خوب حالا مختصری توضیح بدهید آقای آیت شما بقیه مطالبتان را بفرمائید .
 آیت – دنباله صحبت راجع به همان آقای دکتر آشتیانی  است که در این یاد داشت نامه نوشته کهدر حالیکه نهصد و شصت  هزار تومان قرار بود بگیرد و هشتصد وهشتاد هزار  تومان از طلبش را داده است ، ظاهراً ،ویک میلیون  تومان دیگر  دادنی است  یعنی آنچه که داده کمتر است از آنچه که گرفته است ،مسألة  مهم برای من اینهست طرز کارا ین هیأت سه نفری طوری بوده است که آدم فکر میکند کهاینحضرات نمایندگان طاغوتی از مستضعف ترین ،مستضعف  ها  هستند، برایا ینکهاز هشت نفر یک نفرشان قاعدتاً روی حسابی کهمن کردم قسمتی از بدهیشان را پرداخته اند بقیه یانپرداخته اند،یا عمده اش را نپرداخته اند،یعنی ازاین فقیر و بیچاره هائی که آدم دلش میسوزد  برود برایشان از اینطرف و آنطرف پول جمع بکند ومن از نمایندگان محترم میخواهم که مراجعه کنند به این صورت جلساتی  که خوشبختانه آورده اند در مجلس ودورة بیست و چهارم  را که نیاورده بودند من  پیشنهاد کردم و دو سه روز است که آورده اند، بخوانند و ببینند این حضرات  بعد از هفده شهریور، چه خوش رقصی هائی در مجلس  کرده اند که بسیار  از اینها معاف  شده اند از پرداخت آنهان،باز تأکید می کنم با وجود اینکه وزارت دارائی در این مورد هیچ نقشی نداشته است ، دولت هم نقشی نداشته است ، ولی چون این  سه نفر را شورای انقلاب در حقیقت  انتخاب کرده از  موقع  افتتاح مجلس ( هفتم خرداد) تا حالا د رحقیقت  این کا ربعهدة مجلس بوده است که این سه نفر  یا چهار نفر  یا هر چه را مجلس  انتخاب بکند .برای این مسأله  من پیشنهاد میکنم اولا سؤال برود به کمیسیون سؤالات که مودر به مورد تحقیق بشود که این حضراتی که پول نپرداخته اند به چه مناسبت  نپرداخته اند واینها که معاف شده اند به چه مناسبتی ؟ اسم میبرم ،آقای جلالی نائینی  یک حق الو  کاله میگیرد پانصد  هزار تومان ولی در اینجا پنجاه هزار  تومان  داده واز بقیه  معاف  شده است ،اینها  را کمیسیون سوالات بررسی کند ودر ضمن  پیشنهاد  بشود ک بجای  این سه نفر ،سه نفر دیگر مجلس  انتخاب  بکند که به این مسأله رسیدگی بکنند،  چون دیگر الان شورای انقلابی نداریم و کارهای شورای  انقلاب  بعهدة مجلس  است .
رئیس- بسیار خوب آقای دکتر سحابی شمااگر توضیحی  میخواهید بدهید بفرمائید البته ایشان نه تحریف کرد، نه اهانت کرد منتها شما برای اینکه توضیح بدهید .
سلامتیان – نسبت  خلاف واقع  هم دادند .
رئیس- خیلی خوب آقای دکتر سحابی  بفرمائید .
خلخالی- آقای دکتر نمازی گفتند ، بعضی از اینها در رفتند خیر بعضی مثل بنی احمد  به آنها گذر نامه دادند و رفتند .
دکت ریدالله سحابی- این که عرض کردم ، محتج  است براینکه وقتی منمیخواهم مطلبی د رخدمت آقایانعرض  بکنم  د رتوضیح  بکنم د رتوضیح همنی مورد کمیسیون ، لازم بود که تمام آن سوابق و قانونی کهاز شورای انقلاب  گذشته ومواردی که الزام خود شورای انقلاب ( الان قانونش مثل اینکه نزد خود آقای آیت  هست ) دراینجا من از ایشان خواهش می کنم که آن قانون رابدهید الان مناینجا بخوانم وخود نمایندگان مستحضر بشوند .
آیت – این قانون را خودتان وضع کردید وخودتان اجرا کردید .
دکت رسحابی- نه من قانون وضع نکردم آقا .
رئیس- آقای دکتر سحابی  جزو شورای  انقلاب نبودند .
دکت رسحابی-  ای آقا شما برایاینکه وقتی . شما آن قانون را بدهید  بمن ، تا من برایتان بخوانم شما چنین چیزی نفمائید ، من اصلا نه جزو شورای  انقلاب  بودم (آیت – در مرحله اجرایش ) گوش بدهید ،تأمل کنید .
رئیس- بهر حال شورای انقلاب هر قانونی  گذرانده قانون است وحق اجرا  دارد .آنکه اجبار استاجرا بشود .
دکتر یدالله سحابی- آقااآن قانون را بمن  بدهید تا من برایتان بخوانم  و آقایان مستحضر بشوند .
آیت – ما هم قانون ار قبول دارمی ولی شکل اجرای  آن  مهم است .
دکترسحابی-  من که از آقای هاشمی  خواهش کردم که باشد برای جلسه بعد برای این بود که همه پرداخت ها، و همه اینها صورتی  دارد همة اینها را میاوردم ، من نمیدانستم این مطرح میشود والا اینها ار میاوردم .
 رئیس اعلام کرده بودیم .
موحدی ساوجی – بدهید توی  روزنامه چاپ بشود .
دکتر ساحبی- نه ،نمیدانستم که امروز جزو دستور است .
رئیس- د ردستور بود .
الویری- قبال داده بودیم .
دکتر سحابی-  ولی من امروز که آمدم اینجا دستور جلسه رادیدم .
رئیس- شما نمیدانستید که ایشان اسم شما را میرد والا …
دکتر سحابی-  لابد  ایناظهارات آقای آیت .
رئیس- آقای آیت از این زحمت ها برای مادرست می کنند خوب بود همه  حرف ها را بدون اسم ببرید آقای دکتر سحابی بفرمائید .
دکتر سحابی- مقدمتاً عرض بکنم که این موضوع استرداد حقوق نمایندگان  از وقتی که بعد از استقرار  جمهوری و اصولا اینطور تصویب شده بود که بایستی  که نمایندگان گذشته  حقوقشان مسترد بشود .دادگاههایانقلاب همة این آقایان را در تحت نظر گرفته بودند و غالباً هم در بازداشت واینها بودند د رهمان ایام از اینها مبالغی  وصول شده بود نقداً چند نفر معدودی ، وبقیه در همان  زندان بودند ک خانواده های اینها،مراجعات  زیادی به دولت گذشته ومخصوصاً به  خدمت امام داشتند که ما توانائی پرداخت  این چیز را نداریم و وضع نسبتاً نامطلوبی از زندگی خودشان برای امام بیان کرده بودند که خود امام اکیداً دستور دادند که هب کار اینها رسیدگی بشود .
 موحدی ساوجی – امام را دخالت ندهید .
رئیس- دخالت نکنید .
موحدی ساوجی -  امام را متهم می کنند .
دکت رسحابی- اجازه بفرمائید توضیحم  را بدهم ،آنهائی که توانائی ندارند ومخصوصاً خود امام دستور فرمودند اینها که استعفا  کرده بودند ویا توانائی ندارند ویااینکه بعضی هستند که نمی توانند پرداخت کنند . دربارة اینها رسیدگی  هائی بشود واینها معاف بشوند .با تذکراتی  که امام داده بودند ومراجعاتی که افراد  هم به خود هیأت دولت وبه شورای انقلاب  گذشته داده بودند،شورای  انقلاب در …(متأسفانه چیزی که به من دادند تاریخ آن را  معین نکرده اند)  عنوانی که شورای  انقلاب تصویب کرده ،‹‹ حقوق دریافتی کسانیکه …››
محمد منتظری- آقای هاشمی  امام زنده است متأسفانه یک چیزهائی نسبت داده می شود به امام می توانید از خود امام بپرسید .
رئیس-  من خودم  در جریان بودم من که بهتر از شما می دانم ،اصلش را امام دستور  دادند وبعد هم شورای  انقلاب  قانون گذارند دیگر ، قانون است .
دکتر سحابی-  قانونی است که شورای انقلاب گذرانیده .
رئیس- وما همه امضاء   کرده ایم این قانون را .
دکت رسحابی- حقوق  دریافتی کسانیکه از تاریخ 15/3/42 لغایت 22/11/57 به نمایندگاین  مجلسین منصوب شده اند .راجع به این ماده واحده ‹‹تبصره ذیل  لایحه  قانونی ارجع به نحوة وصول  حقوق دریافتی کسانیکه از تارخی 15/3/42 لغایت 22/11/57 به نمایندگی مجلسین  منصوب شده اند مصوب 19/7/58 به تبصرة 1 تبدیل و دو تبصرة دیگر بهعنوان تبصرة های 2و3 به شرح ذیل به لایحه  قانونی مزبور افزوده می شود ››.
این مصوبه شورای انقلاب  است .
اشخاص زیر از  پرداخت حقوق مدت نمایندگی مجلسین منحله  معاف خواهند بود . (قانونی است که شورای انقلاب گذرانده اند ( توجه بفرمائید .
1-کسانیکه در آمد کافی نداشته و برای امرار معاش خود درعسرت  هستند .
2- کسانیکه  کارمند دولت بوده وبجز حقوق بازنشستگی  درآمد دیگر ندارند .
3-کسانیکه بدهی خود را تقسیط کرده واز پرداخت اقساط آن عاجز  هستند (نسبت به اقساط پرداخت نشده ).
4-کسانکیه پیرو اماماز نمایندگی مجلس استعفا کرده اند .
5-کسانیکه دارای اقربای  تحت الکفایه ومریض یاعقب افتاده هستند ودرآمد کافی برای معالجه  آن ها ندارند .
6- کسانی که کشاورز ویا کارگر بوده وجزو با ادامه کار سابقشان ممر  معاش  ندارند (اشتغال به کارشان بلامانع است ).
7- وکلای سابق سیستان و بلوچستان که با تصویب شورای انقلاب  از پرداخت بدهی معاف شده اند .
8- کسانی که نسبت به لایحه کاپیتولاسیون مخالفت کرده اند .
9- تنفیذ واجرای  تصمیم  درمورد کسانی که قبلا  مورد بررسی و توافق شورای انقلاب قرار گرفته ودر دادسراهای انقلاب  بلااقدام  باقی مانده است .
10- تجدید نظر نسبت به کسانی که قبلا به وسیله  دادسرهای انقلاب  مورد بررسی و تصمیم واقع شده اند .
11- درابهر افرادی که خارج از موارد فوق  باشند وبا توجه به استطاعت  آنان، بدهی آنان نقداً با به نحو اقساط  دریافت  خواهد شد .
تبصره-  برای  تشخیص و احراز  موارد معافیت کمیسیونی مرکب از آقایان بنده ، مهندس  مهدی بازرگان ، منوچهری مسعوی تشکیل  می شود . رأی این کمیسوین برای کلیه  مراجع بویژه  دادگاه های انقلاب اسلامی  قطعی و لازم الاجرا ء است .
ملاحظه بفرمائید قانونی بااین صراحت بااین قید که این موارد معاف هستند این را شورای انقلاب گذرانده است . مهندس بازرگان و آقای مسعودی  وبنده ار هممعین کردند که این قانون را که یک مقداری از آن هم  اجرا شده بود واین موارد  را رسیدگی  کنیم واین ها ار زودتر ابلاغ بکنند که معاف باشند  بر طبق  این زمینه و ضمناً درباره افرادی هم که د رگذشته پرداخت هائی کرده بودند این ها راهم ما خودمان یک قدری رسیدگی کردیم .  چون نظر ما و وظیفه مااین بود که افرادی را که مشمول  این مقررات می شوند معین کنیم و ببینیم اگر مشمول این موارد که تصریح  شده است  هستند به آن ابلاغ بکنیم که معاف هستند .الان دراین باره قریب هشت ماه است که مشغوول هستند و هنوز هم ادامه دارد . قریب  پانصد  نفر از این عده ،البته تقریباً واین عدد را آقایان قطعی نگیرند  چون حضور ذهن ندارم و صورت آن هم الان همراه من نیست ولیکن  قریب پانصد نفر دراین زمینه رسیدگی شده است و هنوز تمام نمایندگان نیستند .  تاکنون  قریب 140 میلیون تومان (برعکس  این ادعائی  که آقای آیت الان کردند ) بتدریج  از همین ها وصول شده است واین 1 میلیون تومان مقدارش بوسیله  دادگاه های انقلاب  وصول شده است که خصوصاً از دادگاه انقلاب  اصفهان تمام  وکمال به حسابداری  مجلس  شورای  قدیم فرستاده شدها ست ومقدار دیگری هم هست که دادگاه های انقلاب  دیگر  هنوز صورتهایشان را نفرستاده اند وهنوز معین  نیست که آن ها چقدر وصول  کرده اند که هنوز پرداخت نکرده اند و تقریباً د رحدود 140 میلیون تومان بوده است که آنچه  موجود  بوده است شاید  د رحدود 110 میلیون تومان بوده است که تا قبل از این که ما به اینکا ربرسیم  د راینجا در صندوق  مانده بود و یکی ، دو نفر از آقایانی حسابداران  مجلس  شورای سابق  با اصرار  ما که  خصوصاً اصرار  کردیم  تحویل  خزانه دولت دادند ود رحدود 10 میلیون تومان آن ار محقق می دانم ولی یک  مقداری هم اخیراً  اضافه  شده است که تحقیقتاً مقدار آن را نمی دانم ولیکن  بهر حال  این را تحویل  دادند .د ررسیدگی این ها این اندازه مبلغ  وصول  شد .ولیکن  اخیراً عده ای را قبل از ما یعنی  قبل از اینکه این کمیسیون مشغول بشود معاف کرده بودند .( همان کمیسیونهائی که معین شده بود ) ولی بعد د راثر  مراجعات و از طرف شورای  انقلاب  گذشته هم تأیید شده بود که نسبت  به کار آن ها رسیدگی کنید و آن ها ار قابل معاف شدن تشخیص  داده بودند پرونده آن ها همبه موجب این ماده آخر ی که در این قسمت بود مطرح شد ولی در ضمن آن ها  هم باز ما دیدیم که از این ها بر طبق آن اظهارنامه ای که دادند این ها غالباً املاکی  را معرفی کردند، زمین هائی رامعرفی کردند،ساختمان هائی را معرفی کردند .دیدیم در پرونده هایشان که این ها یک چنین چیزهائی را هم زائد براحتیاجشان دارند .در این موضوع  دقت  لازم کردیم و عرض کردم که چون صورت آن همراهمن نیست عدد دقیق  آن را ندارم . ولی د رحدود 100 یا نزدیک به این موضوع قطعه  زمین  واملاکی  رااز هر فردی با رضایت خودشان وبا امضای خودشان از آن ها سند گرفتیم که خصوصاً این ها را تحویل هلال احمر بدهند و هلال  احمر  هم رسید  آن ها را فرستا دند ودر پرونده هایشان موجود است . قسمت دیگری که عرض کردم در حدود پانصد  نفر از اینها رسیدگی شده و بقیه اش هنوز رسیدگی نشده است آنچه با این توضیح  مختصر که باز هم آقایان بطور عام توجه بفرمائید اینست که شورای  انقلاب  هم فکر کرده است که نمی دانم حالا بنده از همه آنها کوچکتر  شاید هم امثال آقای مهندس بازرگان فرضاً در اینجاادای حق خواهد شد . ومخصوصاً با  التجاء ومراجعات زیادی که خانواد اینها خصوصاً د رماندگی بودند و … برا یاینکه  این غائله  رفع بشود واینها طبق این مصوبه از روی نظم باشد ،ما را همبه عنوان عضو این کمیسیون گذاشته بودند، که این کار هم روزهای سه شنبه  ادامه دارد .و تایکماه قبل  هم هفته ای دو روز (سه شنبه و چهار شنبه ) ادامه  داشت حالا خیراً فقط روزهای سه شنبه به این کار رسیدگی می شود . و پرونده های این افراد هم  رسیدگی شده است .واین مقدار هم وصولی داشتیم  واین مقدار هم توانستیم  تا رضایت خودشان  از آنها ملک  بگیریم ، وتحویل  هلال احمر  بدهیم .آنچه برای ما  مقدور بوده است ، مقدور  بوده یعنی چه ؟ یعنی اینکه بتوانمی ادای حق بکنیم . خصوصاً نسبت به آنچه را شورای انقلاب تصویب کرده است وما را مجری برای  این کا رمعین کرده است . آنچه را که انجام داده ایم ،‌همین  است که بطور  اجمال عرض کردم بنده از آقایان ، مخصوصاً از آقای هاشمی خواهش می کنم کهوقتی  هم به من بدهند تا بنده صورت تفصیلی این موضوع را هم بیاورم ودر اینجا  خمت آقایان  عرضه بکنم . مع ذلک اگر باز توضیح اضافی  هم لازم داشته باشید  بفرمائید تا آنجائی که حضور ذهن داشته باشم عرض بکنم .
رئیس-  متشکر ، ما آن سه ربع وقتی ر ا که تمدید  کدریم ، باابتکار آقای آیت ،یکربع  آن از دست مان رفت . حالا اگر بخواهیم سؤال آقای غفوری مطرح بشود .دوباره باید وقت را تمدید کنیم . آقای دکت رنمازی توضیح  کوتاهی  دادند،اجازه بدهید توضیحشان رد بدهند .
8- طرح سؤال آقای گلزاده غفوری از آقای وزیر امور اقتصاد و دارائی در خصوص  وامها وکمکهای که بالعوض به سایر کشورها پرداخت شده وارجاع آن به کمیسیون
دکترنمازی (وزیر امور اقتصادی  ودارائی )-آقای هاشمی ،سؤال آقای غفوری کوتاه است ،‌اجازه  بدهید اول ایشان سؤالشان را مطرح  بفرمایند .
رئیس- آقای نمازی می گویند  که چون سوال آقای غفوری کوتاهومختصر  است آقایان اجازه بدهید آقای غفوری سؤالشان را مطرح بکنند( عده ای از نمایندگان – همه می نشینیم ) چون  وقت مجلس بیش از این ارزش دارد اجازه بفرمائید این سوال هم مطرح شود آقای غفوری  بفرمائید .
گلزاده غفوری- بسم الله الرحمن الرحیم .  با توجه به کمی فرصت که سؤال مان هم مثل خودمان غریب  است و وقتش هم غریب است وباز هم به سرنوشت  چهار سؤال دیگر ، یعنی جریان طبس  و بنیاد مستضعفین  و آن دو سؤال  دیگر به کمیسیون خواهد رفت  ولو اینکه جوابشان خیلی ساده باشد .ولی مطلب خیلی  عمیق است . حالا متن سؤال ا می خوانم ،سوالی  که در هجدهم بهمن ماه 1359

یعنی درست سه ماه و دو روز از آن می گذرد .
طبق اصل هشتاد و هشت  قانون اساسی :از مسوول  یا مسوولان مربوطه ، خواسته شود تا در اولین  فرصت ممکن و قانونی د رمجلس شورای اسلامی حضور یافته ضمن تقدیم  گزارش  جامع ، در زمینه وامها  وکمک  های بلاعوض کهاز بیت المال کشور ایران به سایر کشورها پرداخت شدهاست ، به سؤالات زیر دقیقاً پاسخ داده شود :
1- به چه کشورهائی از طرف دولت ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب وام یا کمک های بلاعوض  پرداخت شدهاست ؟
2-  وام های پرداختی به کشورهای :پاکستان ،ترکیه ،مصر،اسرائیل وسایر کشورها  چه مبالغی  بودها ست ؟ د رچه تاریخی  پرداخت شده است ؟ در مورداسترداد آنها چه اقداماتی انجام شده است ؟
3- مطالبات دولت ایران از جهت  خرید سهام یا سرمایه گذاری های  خارجی چقدر است ؟ از کدام کشور ،یا شرکتهای خراجی ؟ برای استرداد  و تعیین تکلیف آنها چه اقداماتی  انجام گرفته است ؟
سؤال یک بعد آگاهی دارد وبعد دیگر احقاق حق و استرداد حقوق مردم ودر دو قسمت است : یک قسمت  کارهای آن قبل از انقلاب انجام داده شدهاست که بعداز انقلاب بایستی  لااقل وصول یا اقدام بشود .یک مقداری هم بعد از انقلاب  حدود نهصد هزار دلار وام داده شدهاست .و هم کمک داده شدهاست  که من در  اینجا یاد داشت کرده ام که حالا ایشان توضیح خواهند داد حدود بیست  وهشت میلیون و هفتصد هزار دلار بوده است . و هم بعدازانقلاب مبلغ بیست و  شش میلیون ویکصد هزار دلار سرمایه گذاری شده است .ومجموع وام ها حدود  هفت دلار ومجموع سرمایه گذاری طبق این گزارشی کهخودشان داده اند مبلغ هشتصد  ونود وچهار میلیون دلار است . حالا من منتظر جواب هستم واقداماتی  کهدر زمینه استرداد حق مردم انجام گرفته است و برنامه هائی کهدر این زمینه  وجود دارد .
رئیس- اجازه بفرمائی یک مختصر توضیحی بدهم هم آقای آیت و هم آقای غفوری اعتراض  به تأخیر جواب داشته اند مستحضرید که ما وزیر دارائی  نداشتیم وزیر دارائی که انتخاب شدند ما لافاصله  سؤال ها را به ایشان ابلاغ کردیم ویکبار  در دستور گذاشتیم که نشد انجام بدهند ،دفعه  دوم سعی  کردیم  دراولین فرصت د ردستور بگذاریم که آقای وزیر امور اقتصادی ودارائی همتشریف آوردند . آقای نمازی بفرمائید .
دکتر نمازی- بسم الله الرحمن الرحیم .این سوالی را که فرمودند از یک نظر گفتم  کوتاه است به دلیل اینکه خیلی طولانی است  یعنی گفتم این لیستی که  د رواقع،از وامهائی داریم که داده شده مخصوصاً قبل از انقلاب  حدود 30-40 صفحه  است که این را مثل اینکه  قبلا  هم ما فرستادیم در پاسخ  سوالی که شده بوده است با ریزش وکاملا دقیق .ایناست که د راین زمینه  گفتم وهمینطور مبالغی  کههنوز مسترد نشده و آن درصدهائی ک پرداخت شده باز پرداخت شده اعماز اصل  یا بهره اش اینکه گفتم  اگر اجازه بفرمایند عیناً این را خدمتتان میدهم که برای آگاهی نمایندگان محترم مجلس  تکثیر  بشود ودر اختیار همه قرار بگیرد .
رئیس- از لحاظ اسرار  مانعی ندارد اگردراختیار بگذارید ؟
 دکتر نمازی – خیر ،هیچ مانعی ندارد .
رئیس- تکثیر می کنیم ودر اختیار  آقایان میگذاریم البته آقای غفوری از تخلفی سؤال نکرده بودند فقط سؤالی بود که توضیح  میخواستند .
گلزاده غفوری- این باید برای همه ما معلوم باشد که مقصود از سؤال آگاه شدن مردم است چون سابق  نمیگذاشتند مردم آگاه بشوند واین نظام جدید بدی مردمرا آگاه  کند بنابراین سؤال معنایش همیشه اعتراض نیست  معنایش آگاه کردن مردم است که من فکر میکنم نقطه  های ابهام زیادی وجود دارد مثلا  به اسرائیل حدود  480  میلیون دلار یک دفعه  و 820 میلیون دلار درباره خط لوله  داده شده این ار چه  کسی باید وصول کند .
موحدی ساوجی – چه وقت  بوده است ؟
گلزاده غفوری-  قبل از انقلاب  آقا .
موحدی ساوجی – کی داده به کجا  داده اند ؟
گلزاده غفوری- همنی است که من دارم سوال میکنم که  این بابا جواب  بدهد ( موحدی ساوجی – شما منبعش  را بگوئید ) مسأله مصر مطرح است مسأله  پاکستان ،ترکیه  کشورهای آسیائی مطرح است ،کشورهای اروپای شرقی ،کشورهای  اروپای صنعتی مطرحا ست ،سازمان آب انگلستان وکشورهای دیگر مطرحا ست آمریکای لاتین مطرح است ، پرومطرح است ،مطالب بسیار زیادی مطرح است که  اینها حقوق این مردماست وبعدمخصوصاً درباره بعد ازانقلاب ایشان میبایست  توضیح بدهد که بعد از انقلاب  چه پولی به عنوان وام داده شده  به  چه کسانی  داده اند چه پولی به عنوان کمک بلاعوض داده شده به چه کسانی ؟ و چه پولی  سرمایه گذاری شده و چه جور شده است .بنابراین من خواهش میکنم که به کمیسیون برود ولوبه سرنوشت آن چهار تا سؤال قبلی من گرفتار خواهد شد .(زنگ رئیس ).
9-پایان جلسه و تاریخ  تشکیل  جلسه آینده
رئیس- همانطور که اعلام کردیم جلسه بعد  مان روز سه شنبه ساعت هفت ونیم صبح  وجلسه سری است .
(ساعت دوازده و پنجاه و پنج دقیقه جلسه پایان یافت ).
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی  رفسنجانی