سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در کنگره بینالمللی زن و انقلاب جهانی اسلام

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در کنگره بینالمللی زن و انقلاب جهانی اسلام

  • دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۶۷

 

نقش زنخودسازی فردی و بهسازی جامعه جدا از یکدیگر نیستند. ساختن جامعه و دربه سازیمثمرثمربودن در آن مستلزم این است که سازنده جامعه خودسازی و تزکیه خودوجامعهکرده باشد تا بتواند صلاحیتهای خود را به جامعه منتقل نماید. خانمها نیز از این امر مستثنی نیستند. آنها اگر بخواهند در خانواده و در جامعه خود مفید و مؤثر واقع گردند باید دارای صلاحیتهای لازم بوده و در درجه اول خودسازی کرده باشند.

نقش عبادتهر مقدار مسئولیت انسان در کل جامعه سنگینتر و بیشتر باشد ضرورت وذکر درخودسازی وی نیز جدیتر است.

خودسازیعبادت با محتوا واقعی و انقطاع از عالم مادی میتواند در سازندگی افراد انسانهابهخصوص خانمها که گرفتاریهای عاطفی بیشتری دارندن بیشتر مؤثر باشد.

هنوز خانمهای ما موقعیت اجتماعی بیرون از خانه را به حد کافی کسب نکردهاند. و در نظام ما برای پر کردن صحیح وقت خانمها در خارج از مسئولیتهای طبیعی که دارند، برنامهریزی کافی نشده است.

برای اشتغال خانمها هیچ منع شرعی وجود ندارد. جامعه اسلامی ما باید از نیروی انسانی خود که بخشی از آن را خانمها تشکیل میدهند، بهطور وسیع و مطلوب بهرهبرداری کنند و خانمها باید حضور فعال و وسیعی را در اجتماع و اداره امور جامعه داشته باشند.

اگر فکر کنیم که همه وقت فعال خانمها باید صرف خانهداری و بزرگ کردن چند بچه بشود، این با عقل و منطق و واقعیتهای زندگی منطبق نیست. استعداد خانمها خیلی بیشتر از اینهاست. اگر مسئولیت خانهداری به خانمها و سایر کارها در جامعه بهآقایان واگذار شود کافی نیست و در این صورت هم بهزنها ستم شده است و هم بهمردان و جامعه.

در اسلام نه تنها منعی برای استفاده از استعداد و تخصص خانمها وجود ندارد، بلکه مقتضی است که از وجود آنها در جامعه استفاده شود. نباید فکر کنیم که در محیط روستا و یا در دنیای چند قرن قبل هستیم و کارها فقط قالی بافی و گلدوزی و امثال آن است. در به سازی جامعه بهعنوان یک کار جدی در نظر گرفته شود، منتهی باید حضور آنها مفید، با برنامه و خالی از بیبندوباری باشد.

ضرورت تحصیل زنانخشکه مقدسها فکر نکنند که این افتخار و خدمت است که پای بچههایشان را از مدرسه و تحصیل ببرند. گذشت آن زمانی که این مسأله افتخار بهحساب میآمد. نتیجه چنین طرز تفکرات غلطی که دختران را از رفتن بهمدرسه و دانشگاه باز میداشت، این شد که ما الان در جامعه خود با کمبود نیروی متخصص زن روبرو هستیم.

حتی اگر خانمها قصد کار بیرون از خانه هم نداشته باشند باز هم نیاز دارند یک مادر و همسر تحصیلکرده باشند. و حداقل یک حرفه و تخصص را فرا بگیرند.

س - نظرتان در مورد شایعه تصویب قانونی در مجلس در خصوص ازدواج مجدد آقایان و نیز پیامدهای منفی این موضوع در خانوادهها چیست؟

ج -  چنین چیزی در مجلس تصویب نشده است. اصل این قضیه خلاف شرع نیست و اسلام در شرایط خاص و ضروری، راه را برای آن باز گذاشته است. اما ما نه اینکار را تشویق میکنیم و نه امکانات آن را فراهم مینمائیم و نه در قرآن تشویق بهآن شده و نهاینکه تجربیات آن را تشویق میکند.

بهتر است این کار صورت نگیرد. ما هم عقیده داریم کسانی که دو همسر اختیار کردهاند هم خودشان را بدبخت کردهاند و هم خانوادهشان را. این بهصلاح جامعه نیست و جامعه ما آن را تحمل نمیکند. زنها و بچهها با اینکار مشکل پیدا میکنند. در قرآن تصریح شده است که اگر میترسید بیعدالتی شود همسر یکی بیشتر اختیار نکنید و اجرای عدالت خیلی مشکل است و قرآن سختی آن را نشان داده است.

س - تصدی پستهای کلیدی توسط خانمها را چگونه ارزیابی میکنید؟

ج - تصدی هیچ مقام و پست و سمتی توسط خواهران ممنوع نیست و منع شرعی ندارد. خانمها میتوانند وزیر، استاندار، وکیل، مدیر کارخانه، مشاور وزیر، رئیس دانشگاه و... باشند.

س - شایعه تغییر قانون چیست؟

ج - در قانون اساسی تغییرات آن پیش بینی نشده است که این از اشکالات قانون اساسی است. و تغییر در آن از اختیارات امام است، اگر امام چنین تصمیمی بگیرند باید به رفراندوم بگذارند در حال حاضر ایشان چیزی در این مورد نفرمودهاند و چنین تصمیمی نیست.

س - نظرتان در مورد وجود ابتذال و خلاف شرع در برنامههای رادیو و تلویزیون چیست؟

ج - حضرت امام همان طور که در مورد یکی از برنامههای رادیو پیرامون الگوی زن مسلمان ثابت کردند، به برنامهها توجه دارند و اگر خلاف شرع واقع شود ایشان تحمل نمیکنند و حتمآ متذکر میگردند. برنامههای فعلی هم در حدی است که امام مجاز میدانند.

شما مگر دلتان بیشتر از امام میسوزد و مگر مسلمانتر و آگاهتر از امام هستید، شما تکالیف خود را از امام و مجتهدان فراگرفتهاید، پس چرا باید آنقدر خود را محدود کنید که نهخدا خواسته و نه قرآن و رهبر. این فکری که شما دارید فکری بود که بچهها را از مدرسه رفتن بازداشت و استعدادهای زیادی از دست ما رفت. با اعتدال عمل کنید. جلوتر از امام حرکت کردن چیز جالبی نیست.