خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

واقعاً بحث جلسات خانوادگی هاشمی چه بود؟

  • جمعه ۹ خرداد ۱۳۷۶
برخورد مثبت رئیس‌جمهور آمریکا با نتایج انتخابات ایران

جمعه ۹ خرداد ۱۳۷۶// ۲۳ محرم ۱۴۱۸// ۳۰ می ۱۹۹۷

 

در منزل بودم. گزارش‌ها را خواندم. در افغانستان، وضع به ضرر طالبان تغییر یافته و نیروهای متحد ضد طالبان در چند جبهه به‌پیش می‌روند و می‌گویند، بیش از ۳۰ درصد خاک افغانستان را در ۲۴ ساعت گذشته پس گرفته‌اند.

[آقای بیل کلینتون]، رئیس‌جمهور آمریکا، با برخورد مثبت با نتایج انتخابات ایران، احتمال بهبود روابط را مطرح کرده، با همان شرط‌های سابق، بر اساس امید به اقدامات رئیس‌جمهور جدید که به‌زعم آن‌ها میانه‌رو است و با توجه به خواست مردم ایران که با آن رأی، تندروی را نفی کرده‌اند. دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، تلفنی در مورد اجازه ورود نیروهای نظامی مردمی افغانستان از ایران به هرات، برای کمک به مخالفان طالبان سؤال کرد؛ گفتم کمی صبر کنیم تا وضع روشن‌تر شود.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. شب بستگان آمدند. بحث جلسات، هنوز مسائل انتخابات است. شب آقای [علاءالدین] بروجردی، [معاون وزیر امور خارجه]، اطلاع داد که دولت ترکیه، کاردار ما را احضار کرده و به فرار افراد پ.ک.ک [= حزب کارگران کُرد ترکیه]، از عراق به ایران اعتراض کرده است. بیشتر وقت امروزم، صرف مطالعه تاریخ قاجار در ارتباط با روس و انگلیس و فرانسه شد.