مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد با خبرنگاران رسانه‌های ایران و سوریه

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد با خبرنگاران رسانه‌های ایران و سوریه

پیرامون: (اهداف سفر رئیس جمهور سوریه به ایران (روابط ایران و سوریه از آغاز انقلاب اسلامی

  • تهران
  • جمعه ۹ خرداد ۱۳۷۶

 

خبرنگار صداوسیمای چمهوری اسلامی- جناب آقای حافظ اسد، ضمن خوش‌آمدگویی به جناب‌عالی به خاطر سفر به جمهوری اسلامی ایران، بفرمایید اهداف این سفر چیست؟ سؤال دوم من درباره مصوبه صهیونیست‌هاست که نظر جناب‌عالی درباره تلاش آنها برای غصب جولان چیست؟

رئیس جمهور سوریه- همچنان که درنظر داشتیم با برادران ایرانی در ارتباط مستمر باشیم، من به جناب آقای هاشمی رفسنجانی قول داده بودم که به دیدار ایشان بیایم. البته متأسفم که کمی دیر آمدم، اما بر خود لازم دیدم که به دیدار ایشان بیایم. در مورد سؤال دوم باید بگویم که صهیونیست از سال جولان را از سال 81 بر روی کاغذ به خود ملزم کردند، اما این مسئله بیش از جوهری روی کاغذ نخواهد بود و هیچ ارزشی نخواهد داشت. این اقدام صهیونیست درباره جولان از نظر ما هیچ ارزشی ندارد و سوریه همچنان بر موضع خود که خواهان کل جولان است، ایستادگی خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم حتی یک درخت جولان در اختیار اشغالگران بماند و مطمئن باشید جولان دوباره به دامان سوریه باز خواهد گشت. ما به عنوان مسئولان ایران و سوریه گرد هم می‌آییم تا درباره مشترکات زیاد دو کشور گفتگو کنیم و به روابط خود عمق بیشتری ببخشیم. روابطی که سابقه طولانی دارد و روزبه‌روز تحکیم بیشتری یافته است.

س- جناب آقای رئیس جمهور، حضرت‌عالی درباره سفر آقای حافظ اسد به ایران بفرمایید.

ج- بسم الله الرحمن الرحیم، از اول انقلاب به صورت مستمر با سوریه در ارتباط هستیم و همواره درباره مسائل جهانی، منطقه‌ای و بین دو کشور گفتگو می‌کنیم. معمولاً هر شش ماه هیأت عالی‌رتبه‌ای از ایران به سوریه می‌روند. یعنی همیشه بین آقایان دکتر حبیبی و خدّام و دکتر ولایتی و فاروق الشرع گفتگو است. گاهی هم در سطح رؤسای جمهور مذاکره می‌شود. من سفر به دمشق رفته بودم که مذاکرات مسبوط داشتیم. نوبت جناب آقای حافظ اسد بود که به ایران تشریف بیاورند. خیلی منتظر ایشان بودم که خوشبختانه زحمت سفر را تحمل کردند و تشریف آوردند. از این بابت متشکرم. مطالب فراوان برای مذاکره داریم و موقعیت حساسی هم است. انتخاب زمان به خاطر شرایط ویژه‌ای است که الان در منطقه داریم. اقدام کنگره آمریکا در مورد بیت المقدس یک بدعت جدید است. همچنین اظهارات این روزهای اسرائیل که نشان از برنامه‌های توسعه‌طلبی آنان است، مخصوصاً بعد از دورانی که از صلح حرف می‌زدند. این حرف‌ها شرایط جدیدی به وجود آورد. تند و حاد شدن شرایط منطقه روشن است. وضع جدیدی که درباره ترکیه و اسرائیل پیش آمده، ایجاب می‌کند که با سوریه و دیگر کشورهای اسلامی مذاکره کنیم. مسئله عراق هم در صحبت ما جای دارد. کنفرانس قطر که بناست که به بهانه کار اقتصادی دنیای عرب و اسرائیل و مسائل دو کشور که بسیار فراوان است، از اهداف این دیدار و از مسائل قابل مذاکره می‌باشد. الان در طرح‌های فراوان اقتصادی و فنی همکاری داریم که همراهان جناب آقای حافظ اسد و همکاران ما برای توسعه آن همکاری و مذاکره خواهند کرد.

در مجموع فکر می‌کنم با توجه به مسائل مهمی که در پیش داریم، شایسته بود که آقای حافظ اسد زحمت این سفر را بکشند که الحمدلله قبول کردند و الان ما در خدمت ایشان هستیم.