خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از انتخابات تا نگرانی دلسوزها برای دخالت نهادها تا کنگره زرتشتیان در تهران

  • تهران
  • پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۷۵

 

 

پنجشنبه 31 خرداد 1375     |  3 صفر 1417                               20 ژوئن 1996

 

مطابق معمول تا ساعت ده و نیم صبح، کارها را انجام دادم. استخری گرفتم. آقای احمد جبرئیل، [رهبر جبهه خلق برای آزادی فلسطین]، از سران مبارزان فلسطینی و همراهان آمدند. از پیشرفت عمرانی ایران، علی رغم مزاحمت‌های خارجی، اظهار تعجب کرد و آن را نمونه خوبی برای معرفی اعتبار اسلام و انقلاب می‌داند. گزارشی از وضع کنونی فلسطین و لبنان داد. معتقد است، پیروزی [حزب] لیکود در اسرائیل و مشکلاتی که برای صلح ایجاد کرده برای یک دوره چهار ساله، فرصت خوبی برای مبارزه فلسطینی است و دولت‌های سازشکار عرب را مجبور به تجدیدنظر می‌کند و ضمناً مشکلاتی برای لبنان و سوریه هم متحمل است.  از سیاست ایران در مورد فلسطین اظهار امتنان کرد.

آقای [غلامرضا] دانش ‏آشتیانی، نماینده سابق مجلس آمد؛ برای شغل استمداد کرد. در انتخابات اخیر رأی نیاورده است. آقای [احمد] پیش‌بین، نماینده بافت آمد و ضمن ابراز وفاداری، برای عمران حوزه انتخابیه‌اش پیشنهادهای فراوانی کرد.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور فرهنگی و امور اجتماعی رییس‏ جمهور] آمد. گزارش سفر به تاجیکستان را داد و از پیشامدهای انتخابات، من جمله دخالت‌های سپاه و صداوسیما و شورای نگهبان اظهارنگرانی کرد. برای انتخابات آینده ریاست‏ جمهوری بیشتر نگران است و به فکر چاره. سئوالات زیادی از نحوه دخالت‌های دفتر رهبری در این مسایل داشت.

عده زیادی از زرتشتی‌ها برای ملاقات آمدند. این روزها کنگره ششم زرتشتیان در تهران در جریان است و شخصیت‌‌های زیادی از هند و پاکستان و استرالیا و آفریقا و اروپا و آمریکا آمده‌اند. به ملاقات رهبری هم رفته بودند. [آقای پرویز روافی]، نماینده آنها در مجلس گزارش داد و از ایران و انقلاب ستایش کرد. من هم صحبت مفصلی دربارة نقاط مشترک ادیان آسمانی و من جمله اسلام و زرتشتی‌ها نمودم.[1] بعد از جلسه، مقداری با سران آنها صحبت‏ کردم و یکی از اعضای کنگره هند، از آثار خوب حضور من در کنگره هند و صحبت‌هایم در آنجا اظهاراتی نمود.

عصر تا ساعت پنج و نیم کارهای دفتر را انجام دادم. به رامسر پرواز کردیم. جمعی از بستگان همراه بودند. هوای مازندران ابری و دریا طوفانی است. عصر و شب مقداری در ساحل دریا قدم زدم. آقای حسین مرعشی، دربارة مجلس و احتمال پیشنهاد طرح ممنوعیت دخالت نظامیان در انتخابات، براساس وصیت‌نامه امام گفت.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی امده است: «ادیان آسمانی به‏دلیل نشأت گرفتن از ذات مقدس احدیت، در اصول مذهبی و اعتقادات اخلاقی و عبادت‏ها دارای مشترکات زیادی هستند و هدف پیامبرانی که یکی پس از دیگری مبعوث شدند، دعوت به یکتاپرستی، رستگاری انسان و تقویت مشترکات متناسب با زمان و مکان بوده‌است. در قرآن کریم، فکر پاک و پرهیز از سوءظن، قول حسن و عمل صالح بارها مورد تأکید قرار گرفته است. نوع‏دوستی، رفتار محبت‏آمیز، مراعات و احساسات و عواطف دیگران و پایبندی به ارزش‏های اخلاقی و مبانی اعتقادی، یکی از قله‌های درخشان در احکام اسلام است که در آیین زرتشت نیز مورد توجه قرار گرفته است. مصلحت هرکشور در ایجاد صمیمیت، همکاری و زندگی محبت‏آمیز بین پیروان اقلیت‏های مذهبی با پیروان دین غالب و رسمی در آن کشور است که این همکاری و دوستی به رفاه، توسعه و پیشرفت جامعه و ایجاد همبستگی و نزدیک شدن افکار وتقویت نقاط اشتراک منجر می‏شود.  برای زرتشتیان به‏ویژه آنان که در خارج از ایران هستند، بسیار جالب است که ایران بعد از انقلاب‏اسلامی از محرومیت نجات یافته و از پیشرفت‏های چشمگیری برخوردار شده‌ است و در هیچ مقطعی از تاریخ، شاهد این حجم وسیع از توسعه و سازندگی در زمینه‌های فنی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نبوده است. درحال حاضر ایران اسلامی به دست ایرانی اداره و ساخته می شود و تصمیمات سیاسی کشور، بدون هیچ‏گونه اعمال نفوذ بیگانگان، براساس مصالح و منافع اسلامی و ملی مردم اتخاذ می‏شود که این مایة افتخار و سربلندی مردم ایران است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی،  سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.