خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

  • تهران
  • چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۷۵

 چهارشنبه 7 شهریور 1375 | 12 ربیع الثانی 1417 28 آگوست 1996

 

اخوی محمد، [معاون اجرایی رییس‏جمهور]، برای امور بازسازی و تنظیم بازار و مبارزه با قاچاق آمد. [آقایان عباس آخوندی]، وزیر مسکن و [شهرسازی، غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران و [اسدالله] لاجوردی، رییس [سازمان] زندان‌ها، برای مسأله انتقال زندان اوین و زندان قصر به خارج از شهر آمدند. قرار شد در جاده ساوه، زندانی با استانداردهای لازم ساخته شود و اراضی این زندان‌ها تحویل دولت شود.

مسئولان اطلاعات در پایگاه‌های خارج از کشور آمدند. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] گزارش داد و من هم سیاست‌های کشور از قبیل تقدم مصالح نظام بر مصالح نهضت‌ها در خارج، ضرورت تقویت نظام و کشور و ندادن بهانه به دست دشمنان و اینکه با قدرت و استقلال و اعتبار داخلی، می‌توانیم فکرمان را بهتر معرفی کنیم و شرایط فعلی دنیا و منطقه را برای آنها توضیح دادم.[1]

عصر هیأت دولت جلسه داشت. کسری بودجه در اثر تصمیمات جدید برای بالا بردن حقوق کارکنان دولت بررسی شد. حدود چهارصد میلیارد تومان هزینه تصمیمات جدید است که باعث بالارفتن دریافت کارکنان در حدود بیش از پنجاه درصد شده است.

به باشگاه نهاد [ریاست‏جمهوری]، برای ملاقات هنرمندان و مطبوعات و خبرنگاران رفتیم. آقایان [سیدمصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، [حسین] شریعتمداری، [مدیرمسئول روزنامه کیهان]، [محمود] شاهرخی، [شاعر معاصر]، [حسین] میرخانی، [استاد خوشنویسی] و [جمشید] مشایخی، [بازیگر سینما] صحبت کردند. نامه بزرگان سینما به عنوان تشکر از من را آقای مشایخی تقدیم کرد. پروژه متروی تهران را دیده‌اند و تحت تأثیر عظمت سازندگی قرار گرفته‌اند. لوحی را امضا کرده‌اند. بعضی‌ها جملات جالبی نوشته‌اند. من هم سخنرانی نمودم و ضرورت هماهنگی امور فرهنگی و معیشتی مردم - دنیا و آخرت - و سیاست‌های انقلاب را توضیح دادم.[2] شام میهمان من بودند. سر میز شام پیش‌کسوتان خودشان را معرفی کردند و تشکر نمودند. جلسه صمیمانه‌ای بود.

آخر شب، آشیخ محمد [هاشمیان] و احمد و عموزادگان آمدند. از برخورد شورای [سیاستگذاری] ائمه جمعه و رهبری با آشیخ محمد در رابطه با مسائل رفسنجان شکایت داشتند که گفتم حق با آنها است؛ آشیخ محمد تند رفته و مصلحت در ترک مخاصمه است.

 

[1] - آقای هاشمی گفت: «موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، به گونه‌ای است که تعدی به منافع آن برای هیچ متجاوزی ارزان تمام نخواهد شد. حرکت در جهت حفظ مصالح و منافع اسلامی و ملی کشور، یک اصل مسلم است و نیروهای جان برکف اطلاعاتی باید با جلب اعتماد و اطمینان بیشتر مردم، به ‌سهم خود برای تحقق این مهم تلاش کنند.» ایشان امنیت حاکم در سراسر جمهوری اسلامی ایران، حتی شهرهای مرزی و دورافتاده را در دنیا کم‌نظیر توصیف کرد و اظهار داشت: «به برکت همبستگی بین مسئولان و مردم و حضور مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان (عج) و مردمی در جامعه، دولت توانسته است بنیه‌های اقتصادی و صنعتی کشور را به گونه‌ای تقویت کند که تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هیچ‏گونه آثار سوء اقتصادی و امنیتی در جامعه به‏وجود نیاورد.» رییس‏جمهور به دیپلماسی فعال ایران در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: «به رغم توطئه‌های کینه‌توزانه دشمنان، برای در انزوا قرار دادن کشورمان، جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای جهان، براساس احترام و منافع متقابل روابط خوب سیاسی و اقتصادی دارد و امروز مخالفت با انحصارطلبی‌های آمریکا، به ‌یک وجه مشترک بین کشورهای مستقل جهان تبدیل شده است.» آقای هاشمی، ایران را به ‌لحاظ سیاسی و بنیه اقتصادی و دفاعی، نیرومند توصیف کرد و اظهار داشت: «در حال حاضر اقتدار اقتصادی و دفاعی ایران و ثبات نظام، به ‌حدی است که تلاشی برای بر هم زدن امنیت آن به ‌نفع صلح و ثبات و اقتصاد جهانی نیست و به ضرر توطئه‌گران تمام خواهد شد و بعید است دشمنان ایران به ‌این مهم واقف نباشند.» ایشان همچنین از عملکرد نیروهای اطلاعاتی در حفظ و تقویت امنیت جامعه و برخورد با افراد شرور و اخلالگر نظم عمومی قدردانی کرد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای هاشمی، در دیدار با جمعی از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران کشور، با تأکید بر ضرورت حفظ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و آمیختن آن با همه شئون زندگی بشر گفت: «سرنوشت همه بشر، حتی در مسائل (Äمادی، با فرهنگ عجین بوده به نحوی که جدا کردن آنها از یکدیگر زیان‌بار است. اسلام با توجه خاص به‌این نکته، دنیا و آخرت انسان را به‏عنوان دو اصل تکاملی مورد تأکید قرار داده و معتقد است که فرهنگ و مادیات در زندگی آدمی تأثیری متقابل و نافذ بر یکدیگر دارند.» ایشان اعتدال در امور دنیا و آخرت و زندگی را اصلی مسلم در سعادت و کمال بشر دانست و اظهار داشت: «برخلاف دیدگاه برخی مروجان و مبلغان فرهنگی که با نصایح کلی تلاش کرده‌اند، مردم و جامعه را با فقر سازگار کنند، تفکر ناب اسلامی کوشیده است، با ایجاد اعتدال، جامعه را از بحران‌های اخلاقی و فرهنگی که جهان پیشرفته و عقب‌مانده امروز با آن دست به‌گریبان است، نجات دهد.» ایشان از افراط و تفریط به عنوان دو عامل گمراهی جوامع بشری نام برد و افزود: «در برنامه‌های دولت برای توسعه کشور ابعاد مادی و معنوی جامعه با هم دیده شده است و با توجه خاص به‌علم و آموزش حتی در مناطق دورافتاده و محروم، زمینه افزایش سطح آگاهی و دانش جامعه را فراهم کرده است.» آقای هاشمی، آزادی را مقوله‌ای ارزشمند و مقدس توصیف کرد و اظهار داشت: «مردم مسلمان ایران، ارزش واقعی آزادی را در فضای اسلامی بهتر از مدعیان دروغین آن می‌شناسند و با تمام وجود، آن را درک می‌کنند که نباید اجازه داد با بیراهه‌ها و تعصبات خشک و غیرمنطقی، چهره اسلام و آزادی واقعی موجود کشور مخدوش شود. جامعه اسلامی باید انتقادپذیر باشد و با سعه‌صدر و ارج نهادن به‌آزادی مشروع و قانونی، زمینه رشد و بالندگی کشور را فراهم کند. باید همه قشرها با همدلی و همفکری یکدیگر در آبادانی و کمال و توسعه آن بکوشند.» ایشان تبادل نظرها و افکار را در محیطی امن، آرام و آزاد مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: «باید با تقویت روحیه انتقادناپذیری و شنیدن افکار گوناگون و گزینش و کاربرد آن در مسیر سازندگی و اصلاح امور تمدن نوین اسلامی و ایرانی را در اعصار آینده، توانمند و ریشه‌دار پایه‌ریزی کرد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.