خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

از رسمی ترین تصمیمات سیاسی تا جلسات صمیمی خانوادگی ، در خاطرات هاشمی رفسنجانی

  • تهران
  • جمعه ۱ تیر ۱۳۷۵

جمعه 1 تیر 1375 | 4 صفر 1417 21 ژوئن 1996

 

صبح بعد از نماز، مقداری در ساحل دریا قدم زدم. خاطرات دیروز و پریروز را که مفصل است، نوشتم و اخبار را از ایران و رادیوهای فارسی [صدای] آمریکا و [بی‌بی‌سی] انگلیس و [صدای مجاهد] منافقین گرفتم. در گزارش‌ها، مسائل انتخابات روسیه و تغییر چند نفر از سران نظامی و امنیتی توسط [بوریس] یلتسین، [رئیس‌جمهور روسیه] و نیز مخالفت آمریکا با تجدید دبیر کلی پطرس غالی،[1] [دبیر کل سازمان ملل] و کنفرانس سران اعراب که به‌زودی در قاهره تشکیل می‌شود، به خاطر پیروزی تندروهای حزب لیکود[2] در اسراییل که مخالف روند صلح‌اند، موردتوجه است. اینجا روز اول تابستان، باران خوبی می‌بارد.

پیش از ظهر با محسن، در مورد کارهای متروی تهران مذاکره کردیم؛ راهکارهایی برای شروع بهره‌برداری به‌موقع ارائه داد. بعدازظهر، بچه‌ها برای بازدید از منطقه اشکور رفتند و من زمان زیادی در دریا شنا کردم و حسابی خسته شدم. کتابی را که محسن به‌عنوان راهنمای موزه رفسنجان[3] نوشته، مقداری مطالعه کردم؛ جالب است. از عصر تا اکنون‌ که ساعت یازده شب است، نم نم باران داریم.

به تماشای مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و عمان نشسته‌ام که در مسقط، [پایتخت] عمان در جریان است و مستقیم از سیما پخش می‌شود. در دور رفت، ایران پیروز شده و در نیمه اول امروز هم یک گل زده و پیروزی و راهیابی ما به مسابقات یازدهمین دوره جام ملت‌های آسیا قطعی شده است. این روزها تب فوتبال آن‌چنان در جامعه بالاست که من هم با علاقه پیگیری می‌کنم.

 

[1] - پطرس غالی (۱۹۲۲ - ۲۰۱۶)، دیپلمات مصری و ششمین دبیر کل سازمان ملل متحد از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ میلادی بود.

[2] - حزب لیکود، از احزاب راست‌گرای سکولار در اسراییل است. این حزب در سال ۱۹۷۳ میلادی باهدف ایجاد یک تشکل پارلمانی با جهت‌گیری راست‌گرایانِه در قبال حزب کارگر و دستیابی به حکومت، توسط مناخم بگین بنیانگذاری شد. این حزب تاکنون چندین نوبت موفق به تشکیل دولت شده‌است.

[3] - موزه ریاست‌جمهوری رفسنجان، برای جمع‌آوری هدایای دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که از سوی مردم، سازمان‌ها و کشورها تقدیم شده، تأسیس یافته است. این هدایا شامل اشیای ملی و اسناد روابط سیاسی است که اسناد ملی محسوب می‌شوند و تحت نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است. این موزه در سال ۱۳۷۸ توسط آقای سیدمحمدخاتمی، رییس‌جمهور وقت، افتتاح شد. ساختمان اصلی بنا در سه طبقه اصلی و دو نیم‌طبقه، جمعاً دارای زیربنایی معادل ۵۰۰۰ مترمربع است. این مکان، اینک به کتابخانه اصلی شهر و محل تجمع دانشجویان و پژوهشگران نیز تبدیل گردیده است.