خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

هاشمی به تماشای فیلم بازمانده نشست

  • تهران
  • شنبه ۱۷ آذر ۱۳۷۵

 

شنبه 17 آذر 1375 | 25 رجب 1417 // 7 دسامبر 1996

 

دانشجویان دانشگاه [امام محمدباقر (ع) وابسته به وزارت] اطلاعات آمدند. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] و آقای راستگو، رئیس دانشگاه، گزارش دادند. هزار فارغ‌التحصیل و هزار دانشجو دارند و از سایر ارگان‌ها هم برای اطلاعات دانشجو پذیرفته‌اند. من هم در خصوص لزوم علمی و فنی‌کردن کار اطلاعات و بالا بردن معلومات پرسنل و ضررهای ناشی از کم اطلاعی مأموران صحبت تشویق‌آمیز کردم[1].

آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. از بانک مرکزی شکایت داشت که با سخت‌گیری در ضمانت‌نامه بانکی برای روس‌ها، باعث شده که در مورد نیروگاه اتمی بوشهر، خطر و مشکل پیش بیاید. آقای [محمود] واعظی، [معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه] آمد. گزارش مذاکره با تروییکا [= اتحادیه اروپا] را داد. پیشنهاد تشنج‌زدایی با آمریکا را داشت؛ در مقابل علایم مثبتی که از اظهارات آمریکایی‌ها می‌رسد. دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به گیلان را داد و در مورد تقسیم ارزی که اخیراً مجلس تصویب کرده، نظرم را گرفت. درباره نامزدهای انتخابات صحبت شد که ناتمام ماند.

عصر فیلم «بازمانده»[2] ساخته آقای سیف‌الله داد را آوردند، نمایش دادند؛ خیلی جالب است. خود او هم برایم توضیحات می‌داد. درباره جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین، برای ارعاب و اخراج مردم فلسطین است. قبل از فیلم، تصویرهای تبلیغی از جریان افتتاح راه‌آهن سرخس ارائه دادند که برای پیش‌پرده‌های سینماها تهیه شده است. یک سکه به آقای داد هدیه دادم. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره مسائل کرمانشاه و افغانستان و آلمان و چگونگی علاج ناراضی‌های اهل سنت در رابطه با فیلم [سریال] امام علی (ع) مذاکره شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «علم و دانش، مهم‌ترین عامل ارتقای جوامع بشری است و جامعه بدون نیروهای کارآمد و لایق، بنیان سست پایه‌ای است که هر لحظه بیم فروریختن آن می‌رود. برخورداری از قدرت تحلیل درست در تصمیم‌گیری و آینده‌نگری، آشنایی و وقوف کامل به مسائل سیاسی و اقتصادی روز، از مهم‌ترین عوامل برای نیروهای اطلاعاتی کشور است. تعهد همراه با دانش و کارآیی و درک کامل حقیقت و ماهیت جریان‌های سیاسی و اقتصادی، توأم با تحلیل و ارزیابی‌های کارشناسانه، علاوه بر عمیق‌ترکردن فعالیت‌های اطلاعاتی، در جلب اعتماد و اطمینان بیشتر مردم نسبت به دستگاه اطلاعاتی کشور، بسیار مؤثر خواهد بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - فیلم سینمایی «بازمانده»، محصول سال ۱۳۷۳ در مورد جنگ اعراب و اسراییل است. آقای سیف‌الله داد، فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از غسان کنفانی - نویسنده فلسطینی- به نام «بازگشت به حیفا» نوشت و موضوع آن به سال ۱۹۴۸ میلادی و تشکیل کشور اسراییل و حکومت آن بر شهر حیفا بازمی‌گردد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۷۴، جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد و کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن شد.

ویدئوها