خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

روز پرکار هاشمی در همدان

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۷۵

پنج‏شنبه 28 تیر 1375 / 1 ربیع‌الاول 1417 18 جولای 1996

 

اول وقت برای سفر همدان، به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. محسن [هاشمی، رئیس دفتر رئیس‏جمهور]، [حمید] میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه]، [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو]، [سیدمحمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن]، [هادی] منافی، [رئیس سازمان حفاظت محیط زیست]، [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] و [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] همراه بودند. ساعت هشت و نیم در فرودگاه شهر همدان فرودآمدیم. پس از استقبال رسمی به شهر رفتیم. مردم در خیابان‌ها، استقبال بسیار شکوهمندی داشتند. برای بازدید از طرح ساخت 600 واحد مسکونی، یکسره به محله سعیدیه رفتیم. [آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن توضیح داد. من هم سیاست‌های مسکن را گفتم و با توجه به تأمین زیربناها و مصالح ساختمانی، اظهارامیدواری کردم که بتوانیم مشکل مسکن را حل کنیم.[1]

سپس به ورزشگاه شهر، در اجتماع بسیار انبوه مردم رفتیم. اجرای سرود و شعار و خیرمقدم [آقای سیدابوالحسن موسوی همدانی]، امام‌جمعه، همراه با تمجید از موفقیت در سازندگی و بازسازی و سیاست‌های دولت و [آقای احمد خرم]، استاندار و صحبت مفصل 45 دقیقه‌ای من، در افتخارات تاریخی همدان و استحکام انقلاب و استعدادهای همدان و برنامه‌های انجام شده سازندگی و وعده برای آینده بهتر، انجام شد.[2]

ازآنجا به مرکز مخابرات رفتیم. 119 طرح با 100 میلیارد ریال هزینه، با گزارش آقای صنعتی، [قائم‏مقام وزیر پُست و تلگراف و تلفن] و صحبت من،[3] همزمان افتتاح شد. مستقیم [از شبکه اول سیما] پخش می‌شد. سپس به خانه معلم رفتیم. در مراسم خانه معلم، کتابچه‌ای هدیه کردند که حاوی 250 نوشته از دانش‌آموزان است. آموزش و پرورش، قبل از سفر من، از دانش‌آموزان خواسته بود که فکر کنند اگر رئیس‏جمهور میهمانشان باشد، چه خواهند گفت؟ چهارهزار نفر شرکت کرده‌اند و از بین آن‌ها، 250 نامه انتخاب شده است؛ گفتم بقیه را هم بدهند. میهمانسرای جالبی را که ساخته‌اند، افتتاح کردیم؛ با اولویت برای فرهنگیان و سپس برای عموم است. نماز و ناهار و استراحت و پرده‌برداری از لوح به انجام رسید.

عصر برای مراسم شروع کار ساخت فاضلاب شهر و آبرسانی، به بیرون شهر رفتیم. [آقای زنگنه]، وزیر نیرو، آقای [غلامرضا] منوچهری، [معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب] و مهندس امیدی، [مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان] گزارش دادند، سپس من در اهمیت فاضلاب و نیز کارهای مهم آبرسانی به شهرها صحبت کردم.[4]

به محوطه جدید دانشگاه آزاد اسلامی در بیرون شهر رفتیم. 220 هکتار زمین خوبی گرفته‌اند و تعدادی ساختمان جدید به قیمت مناسب ساخته‌اند: 112 هزار تومان برای هر مترمربع؛ ارزان تمام کرده‌‌اند. دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] و آقای [محمد] متقی، رئیس دانشگاه [آزاد اسلامی] همدان، گزارش دادند و من در اهمیت کار دانشگاه آزاد اسلامی صحبت کردم.[5]

به شهرک شهید مدنی رفتیم. استقبال گرمی از سوی مردم داشتیم. بیمارستان 250 تختخوابی تأمین اجتماعی را بازدید و افتتاح کردیم. از چند بیمار عیادت کردم. بعد از استماع گزارش دکتر [علیرضا] مرندی و [مهدی] کرباسیان، [رئیس سازمان تأمین اجتماعی]، من در خدمات سازمان [تأمین اجتماعی] و اهمیت بیمه‌ها صحبت کردم[6]. همزمان افتتاح بیمارستان 150 تختخوابی ملایر را هم در برنامه داشتیم.

برای مراسم کلنگ‏زنی شروع کار بزرگراه همدان- تهران رفتیم. آقایان [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] و سعیدی نژاد در مورد آزادراه‌ها و پایانه‌ها و سیاست حمل و نقل توضیح دادند. من هم درباره اهمیت هر دو بخش و ضررهای فقدان هماهنگی که باعث هدررفتن ظرفیت ناوگان می‌شود، صحبت کردم.[7] برای روستاییان که اجتماع کرده بودند، صحبت کوتاهی نمودم.

قرار بود، مراسم بهره‌برداری از سد آبشینه را داشته باشیم که به فردا موکول شد. برای افتتاح مجتمع سیاحتی، به تپه عباس‏آباد کنار دره زیبای گنج‏نامه رفتیم. طرح بسیارجالبی است. آب را به بالا در ارتفاع در استخری پمپاژ می‌کنند و ازآنجا به صورت آب‌نما و آبشارهای بسیار زیبا به پایین می‌ریزد و سپس در استخرهای بسیار بزرگی جمع می‌شود و ازآنجا به مزارع اطراف می‌رود. در وسط استخر، رستوران بزرگ و مجللی ساخته‌اند و کنار استخر، فضایی برای سینمای روباز و گل‏کاری‌های جالب درست کرده‏اند. اینجا سابق نیروگاه کوچک‏آبی با ساخت آلمان‌ها بوده است.

دخترکی، شعری در وصف من گفته بود، خواند. جمعیت زیادی از مردم جمع شده بودند و بسیار از دیدن برنامه شادمان بودند. استقبال بانشاطی کردند و کبوترهای زیادی را پرواز دادند. من هم یکی را گرفتم و پرواز دادم؛ بعداً دیدم روزنامه همشهری، عکس آن را استفاده کرده است. به میان مردم رفتیم و به احساساتشان پاسخ دادم. در مراسم، آقای [احمد] خرم، [استاندار همدان] گزارش داد و من هم از کارش تمجید کردم و از کسانی که مخالفت می‌کنند، انتقاد نمودم.[8] بعد از پرده‌داری لوح، همان‏جا نماز مغرب و عشا را خواندیم.

به استانداری رفتیم. در مسیر، مردم استقبال بسیار گرمی داشتند. بعد از شام با جمعی از علمای استان ملاقات داشتم. [آقای موسوی همدانی]، امام‏جمعه، صحبت کوتاهی داشت و من هم برای وحدت و توجه به نیازهای روز نصیحت کردم.[9] در همان استانداری ماندیم. بعد از مطالعه گزارش‌ها خوابیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حل مشکل مسکن در کشور در اولویت کار دولت قرار دارد. خوشبختانه در برنامه اول توسعه، موفق شدیم همه نیازهای بخش مسکن و ساخت و ساز را در کشور تولید کنیم و در حال حاضر کمبود سیمان، آهن‏آلات، شیشه و نیازهای ساختمانی‌دیگر نداریم و مصالح کاملاً ساخت داخل است و حتی امکان صدور مصالح ساختمانی به خارج از کشور فراهم است. با یک حرکت جهشی، نیازهای بخش مسکن کشور ظرف یک برنامه پنج ساله قابل حل است. هدایت نقدینگی به بخش مسکن در حل مشکلات مسکن بسیار مفید است. از موارد دیگری که در بخش مسکن، باید مورد توجه قرار گیرد، لزوم توجه به مسکن در روستاهاست؛ چرا که این امر در درازمدت اثرات مطلوبی در پی‌خواهد داشت.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حضور گسترده مردم در صحنه‌های انقلاب، سرمایه گرانقدر و ارزشمندی برای تقویت و استحکام نظام اسلامی است و رسالت مسئولان را برای اجرای طرح‏های سازندگی سنگین‌تر می‌کند. اگر تنها گوشه‌ای از حضور شما در صحنه، در جهان منعکس شود، سران دنیای استکباری در خواهند یافت که ایستادن در برابر نظام اسلامی بی‌نتیجه است و باید در سیاست خود در قبال ایران تجدیدنظر کنند. امروز ایران اسلامی، تحت پرچم اسلام و قرآن در سراسر منطقه، به‌عنوان یک الگوی روشن مطرح شده است. با اینکه زادگاه اسلام، جزیرةالعرب است، اما امروز ام‌القرای جهان اسلام، ایران اسلامی است و ایران امروز با مقاومت پُرصلابت خود در برابر دنیای استکباری، به سایر کشورها درس پایداری و مقاومت می‌دهد. ما با این فرهنگ غنی و قوی باید دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم، نه اینکه تحت تأثیر دیگران قرار گیریم. کشاورزی و دامداری به‏عنوان دو محور اساسی و مهم توسعه استان همدان باید با جدیت دنبال شود. با اصلاح قیمت محصولات کشاورزی و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، در آینده کشور از ورود محصولات کشاورزی بی‌نیاز خواهد شد. گردشگری که نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی دارد، یکی دیگر از محورهای توسعه استان همدان است. امروز سیاحت وگردشگری در گسترش فرهنگ اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کند و بایستی زمینه‌ها را برای گسترش صنعت توریسم، در کشور بیش از پیش تقویت کرد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[3] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[4] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «از کارهای بسیار بسیار ضروری کشور، همین مسأله آب و فاضلاب است. ما زمانی که کار مسئولیت اجرایی‏مان شروع شد، واقعاً در این مورد بحران داشتیم. گزارش اولی که آقای مهندس زنگنه در مورد وضع آب شهرها و فاضلاب و نیازها و هزینه‏ها گفتند، من در آن جلسه احساس خستگی کردم که چطور می‌شود این‏ همه پول و این همه امکانات ساختمانی، لوله و نیروی انسانی را فراهم کرد. اکثر شهرها مشکل آب داشتند. ما در خود تهران، در روز ساعت‏ها قطع آب داشتیم و اصلاً فاضلاب در فرهنگ کشور نبود. سیستمی که در اصفهان داشت راه می‌افتاد، عمدتاً ناشناخته بود؛ حتی برای مسئولان کشور. مردم ایران، اصلاً فکر فاضلاب را خیلی نمی‏کردند. کسی فکر تأمین آب نبود. مردم فکر می‏کردندکه با چاه‏های خانگی، مشکل فاضلاب خودشان را حل می‏کنند، ولی به تدریج راه‏هایی پیدا کردیم. هم مسائل تربیت نیروی انسانی و مدیریت‏ها و هم منابع مالی برای اجرای طرح‏های بزرگ که می‌بینید، اکنون بقول مهندس امیدی که برای تکمیل فاضلاب همدان، 15 میلیارد تومان به نرخ امروز و به نرخ سال گذشته، هزینه را پیش بینی می‌کنیم، یعنی جرأت چنین تصمیم‏گیری را دارند که برای فاضلاب یک شهر با 15 میلیارد تومان، کار را شروع کنند. الان 100 شهر در دست اجرا است و همگی کارهای بزرگی هستند. این فقط فاضلاب بود. طرح‏های آبرسانی از این عظیم‏تر و فوری‏تر و ضروری‌تر هستند و هزینه بیشتری می‌برند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[5] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[6] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «همان چیزهایی که در کشورهای پیشرفته در خدمت مردم در بیمارستان‏های آنان وجود دارد، در این بیمارستان‏ها هم وجود دارد و رایگان است، برای کسانی که تحت پوشش بیمه هستند. همه خدمات را می‌دهند، حتی هزینه‌های غذای بیمار وقتی که بستری می‌شود. دلیل دیگری دارد ما بیمه درمان را عمومی کردیم و گفتیم بر خلاف تمام عرف‏های بیمه که باید عده زیادی بیمه شوند و از درآمد آنهایی که مریض نمی‌شوند، آن‌هایی که مریض می‌شوند، معالجه شوند، ما در مرحله اول به خاطر اینکه مردم ناراحت نشوند، گفتیم هرکس به بیمارستان آمد، حق برخورداری از بیمه را داشته باشد، ولو اینکه بیمه نباشد؛ حالا بیمه می‌شود. یعنی یک نفر که وارد بیمارستان می‌شود و می گویند که مثلاً شما باید 200 هزار تومان بدهید تا عمل قلب را بکنید، می‏تواند همان‏جا پول بیمه یک سال بیمه را بپردازد و بیاید روی تخت، مجانی بخوابد تا یک سال بعد هم هر وقت مریض شد، باز می‌تواند بیاید. شاید شما بگویید مثلاً همین، پنج هزار تومان یا همین سه هزار تومان را ندارد، ما گفتیم اگر آن را هم نداشت، ما در کمیته امداد اعتبار گذاشتیم، کمیته امداد حق بیمه او را هم بدهد. اگر این است، هیچ کس در کشور نیست که مشکلی از لحاظ بیمه داشته باشد؛ چه روستایی و چه شهری، فقط باید بدانند و آگاه باشند که اگر نیازمند بودند، به مراکز درمانی مراجعه کنند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[7] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «باتوجه به قطع وابستگی ارزی، ساخت‏وساز راه‏ها در کشور و نیز زمینه ترمیم و گسترش و ساخت بزرگراه‏ها در کشور بیش از پیش فراهم شده که این مهم به سهم خود در صرفه جویی در وقت و هزینه مردم و انرژی کشور تأثیر به سزایی خواهد داشت. ساخت بزرگراه‏ها و گسترش شبکه‌های راه در کشور، جزو افتخارات کشور و باعث افزایش حیثیت نظام است و علاوه‌بر اشتغال‏زایی، درآمدهای فراوانی را نصیب دولت می‌کند. باتوجه به امکاناتی که در بخش‏های فنی و مهندسی، ابزار و تجهیزات و مصالح راه‏سازی داریم، در مقیاس جهانی، می‌توانیم راه‏های مطمئنی در کشور ایجاد کنیم. سامان‏دادن به بخش راه‏ها و پایانه‌های کشور، به روان‏تر شدن سیستم حمل و نقل کمک خوبی خواهد کرد و وزارت راه‌ باید برای جذب اعتبارات بخش دولتی و تسهیلات بانکی در این بخش تلاش کند.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[8] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: در زمان طلبگی، یکی از آرزوهای ما بود که در این تپه‌های عباس آباد قدم بزنیم. ما باید از این نعمت‌های خدادادی به گونه‌ای استفاده کنیم که ما را متهم نکنند که فقط طرفدار گریه و زاری و جنگ هستیم. ما باید از مباهات خداوند استفاده کنیم. کسانی‏که این کارها را انجام می‏دهند، طرفدار دنیا پرستی و لذت جویی نیستند، بلکه آنها روزی خود از رادیکال‏ترین افراد انقلاب بودند، اما امروز با درک نیازهای مردم و قرارگرفتن در برابر واقع بینی‏های اجرایی، این کار را انجام می‏دهند. ما باید به عنوان یک مسلمان از نعمت‏های خداوند در جهت صحیح آن به‏خوبی بهره‌مند شویم. باید با ایجاد بستر مناسب، زمینه لازم را برای ایجاد سرمایه‌گذاری ‌بخش خصوصی در صنعت جهانگردی و توریسم فراهم کنید. اسلام دین جامع‌نگر است و افراط و تفریط را نمی‌پسندد؛ خداوند همان‏گونه که از ما می‌خواهد واجبات و تکالیف اسلامی و انسانی خود را انجام دهیم، از ما می‌خواهد که از مواهب خدادادی و طبیعی نیز برای نشاط روحی خانواده‏ها و جوانان مسلمان - با حفظ ارزش‏ها و آرمان‏های اسلامی- استفاده کنیم. رجوع‌کنید کتاب »هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[9] - رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.