خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

  • تهران
  • دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۷۵

 

دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۷۵ //۲ شوال ۱۴۱۷ // 10 فوریه 1997

 

ساعت ده صبح، برای مراسم سالگرد پیروزی انقلاب، به سوی میدان آزادی رفتیم. عفت هم با من آمد. در خیابان [محمدعلی] جناح، در شمال میدان آزادی، پیاده شدم و مقداری همراه مردم پیاده‌روی کردم. مردم خوشحال شدند و ابراز احساسات‌کردند. سپس در اجتماع مردم، سخنرانی مفصلی ایراد کردم.[1] از حضور وسیع مردم در مراسم قدردانی نمودم و تحلیلی در علت تداوم این وفاداری و شادابی و طراوت انقلاب ارائه دادم و عامل آن را عمدتاً در اجرا شدن اهداف انقلاب و امید و اطمینان بیشتر مردم به آینده معرفی کردم.

عصر در خانه به مطالعه گذشت. آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور]، اطلاع داد که «عبدوک»، شرور معروف که مدتی قبل تسلیم شده بود، کشته شده است. او در زمان شرارتش، افراد زیادی از مردم را کشته بوده و خیلی‌ها ناراحت بودند که امان گرفته بود.

 

[1] - آقای هاشمی، در اجتماع راهپیمایان، با تأکید بر این نکته که پس از گذشت هیجده سال، تمامی هدف‌های انقلاب اسلامی تأمین شده و یا در حال تحقق است، حضور گسترده مردم را در راهپیمایی‌ها و مراسم یک هفته گذشته، یک امر بی‌سابقه در دنیا خواند و گفت: «دنیا باید نسبت به این حضور مردمی در ایران بیشتر فکر کند، زیرا این مسأله بسیار مهم و بخشی گویا از تاریخ است. در تاریخ، کمتر انقلابی پیش آمده که مردمش پس از گذشت سال‌ها، رضایت کامل داشته باشند و این‌گونه گسترده وفاداری خود را نسبت به‌آن ابراز کنند.» ایشان، مهم‌ترین ویژگی و استثنای انقلاب اسلامی را نسبت به انقلاب‌های دیگر، کلمه «جمهوری اسلامی» دانست و افزود: «مهم‌ترین مسأله‌ای که هجده سال قبل، مردم را به صحنه کشاند دین اسلام بودکه در شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی متبلور شد. امروز مردم کشورمان، وضعیت فرزندانشان، رسانه‌ها، تصمیم‌گیری‌ها، محیط و اخلاقیات جامعه، فعالیت زنان، مراکز و اماکن عمومی را با وضعیت بیست سال پیش مقایسه می‌کنند و این روشن است که جامعه به سمت اسلامی‌تر شدن و تحکیم پایه‌های اخلاق و ایمان حرکت می‌کند. گروهی از مردم، عمده مسأله‌شان آزادی بود و امروز آزادی که در ایران است واقعاً مثال‌زدنی و نمونه است. امروز مردم رأی می‌دهند و نتیجه‌اش را می‌گیرند. انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری، مجلس خبرگان که از آن طریق هم رهبری ایشان انتخاب می‌شود و در آینده انتخابات شوراهاست که مردم می‌بینند واقعاً اجباری وجود ندارد و به هرکس می‌خواهند رأی می‌دهند. ممکن است تبلیغات منفی هم در جریان رقابت‌های انتخاباتی وجود داشته باشد، اما واقعیت این است که آرای مردم نتیجه بدهد. مطبوعات امروز آن‌قدر آزادند که در کمتر کشوری، می‌توان این آزادی را دید؛ اگرچه مطبوعات ما متعهد و مراقب هستند که از حدود دینی و اخلاقی تجاوز نکنند که آن هرج و مرج اخلاقی بی‌حساب که در برخی از کشورها وجود دارد، در مطبوعات کشور ما نیست.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

تصاویر ضمیمه