خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

افتتاح دهها طرح در فرودگاه مهرآباد

  • تهران
  • دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۷۵

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۷۵ | ۲۶ شعبان ۱۴۱۷ // ۶ ژانویه ۱۹۹۶

 

برای افتتاح ده‌ها طرح عمرانی و خدمات راداری فرودگاه‌ها از منزل به فرودگاه [مهرآباد] تهران رفتیم. به برج نُه طبقه جدید رفتیم و در چند طبقه، تجهیزات راداری کنترل هواپیما را دیدیم. با کنترل برج، اَپرُچ سنتر[1]، با توضیحات متصدیان، آشنا شدم. تاکنون از طریق رادیو و چشم بود و با راه افتادن رادارها، با کمک رادار است. سپس ایستگاه رادار جدید را که از کانادا خریده‌ایم، دیدیم. رادار اولیه، هشتاد مایل و ثانویه حدود ۴۵۰ کیلومتر را می‌گیرد. سپس در مراسم شرکت کردیم؛ آقایان [اکبر] تُرکان، [وزیر راه و ترابری] و [علی] شاهچراغی، [رئیس سازمان هواپیمایی کشوری]، توضیحات دادند. با پنجاه میلیون دلار و یک میلیارد تومان، طرح ساخته شده است.

مراسم شروع کار اجرایی «هفت باغ و هفت آسمان» که شهر کرمان را با بزرگراهی که دو طرف آن، باغ‌های مشجر احداث می‌شود، به شهر ماهان وصل می‌کند، همزمان انجام شد. در کرمان اجتماعی بود و مستقیم از سیمای کرمان پخش می‌شد و با مراسم ما هم ارتباط تلویزیونی بود. [آقای مرتضی بانک]، استاندار کرمان و آقای [محمد] سام، [مدیرعامل شرکت عمران علوی ماهان]، مجری طرح، گزارش و جواب سئوالات من را دادند. به خاطر مخالفت بعضی از مقامات در کرمان، خواسته‌اند با این مراسم، طرح را تقویت کنند؛ هزینه طرح از طریق پیش‌فروش باغ‌ها تأمین می‌شود.

سپس من دربارة هر دو موضوع صحبت کردم[2] و اهمیت حمل و نقل هوایی و درآمدهای فراوان حق ترانزیت عبور هواپیماها از فضای ایران -که رو به افزایش است- و اکنون که روزانه ۲۴۰ هواپیما عبور می‌کنند، روزانه ۵۰۰ هزار دلار درآمد داریم و وزارت راه با همین منابع، کارهای بزرگ عمرانی را انجام می‌دهد. به دفترم رفتم و تا شب، کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - در فرودگاه‌هایی که دارای تعداد پروازهای بالاتری هستند، برای هماهنگی بیشتر بین واحد مرکز کنترل و واحد برج مراقبت و همچنین ایمنی بیشتر پروازها، واحد کنترل دسترسی (Approach)، به همراه برج مراقبت، مسئول هدایت ترافیک هوایی می‌باشد.

[2] - آقای هاشمی، با اشاره به درآمدهای ارزی ناشی از ارائه خدمات عبوری به هواپیماهای مسافربری، اظهار داشت: «موقعیت جغرافیایی ایران که درآمدهای حاصل از ترابری هوایی را نصیب کشور می‌کند، خیلی بیش از اینهاست و اگر این درآمد محدود مانده، به‌خاطر این است که تجهیزات لازم را نداشتیم. تأکید می‌کنم، آهنگ کار باید سریع‌تر شود، به‌طوری که همه فرودگاه‌ها از ناوبری مناسب برخوردار باشند و از موقعیت خاصی که کشورمان در ترابری هوایی جهانی دارد، استفاده کنیم.» آقای هاشمی، در ارتباط با آغاز عملیات هفت باغ و هفت آسمان در استان کرمان، این طرح را از کارهای ضروری در بخش خدمات خواند و گفت: «ماهان در گذشته، به‌عنوان یکی از هفت بهشت دنیا شناخته می‌شد و نقاط معدودی در دنیا هست که موقعیت ماهان را داشته باشد و آثار ارزشمندی، مانند مقبره شاه نعمت‌الله ولی و جاذبه‌های دیگر، برای مسافران داخلی و خارجی، بسیار دیدنی خواهد بود. این حرکت خوب در منطقه دنا در استان کهکیلویه، الوند در همدان و استان ایلام شروع شده و خوشبختانه بدون تحمیل هزینه‌ای بر دولت، این بزرگراه و مرکز تفریحی ساخته می‌شود. همراه با پیشرفت کشور، ما باید برای مردم مخصوصاً طبقات متوسط و محروم، گردشگاه‌ها، شهرهای بازی و شرایطی را برای رفت و آمد مناسب مردم فراهم کنیم و من این را یک حرکت درست و عادلانه می‌دانم. نباید کسانی تصور کنند، این‌ها کارهای لوکس و راستگرایانه است، بلکه از نیازهای کشور و در متن زندگی و نیازهای اولیه مردم است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.