خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

علی دایی در خاطرات سیاسی هاشمی

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۷۵

پنج‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۷۵ // ۲۹ شعبان ۱۴۱۷ // ۹ ژانویه ۱۹۹۶

 

در گزارش‌ها، بستری شدن مجدد [بوریس] یلتسین، رییس‌جمهور بیمار روسیه، جلب توجه می‌کند. اول وقت، همشیره طیبه و همراهانش آمدند. از دیدنی‌های کیش صحبت شد و نیز معرفی آقای علی دایی، فوتبالیست ایرانی، به عنوان بهترین گل‌زن سال ۱۹۹۶ میلادی از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال.[1]

از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر، صرف بازدید از طرح‌های عمرانی جزیره شد. در شهرک‌صنعتی، کلنگ‌زنی طرح تولید اتومبیل ماجیرو -که ابتکار تازه‌ای است- انجام شد؛ با توضیحات مدیرعامل بانک صنعت و معدن که ۴۰ درصد سهام را دارد و ۵۱ درصد از بخش خصوصی است و ۹ درصد از شرکت انگلیسی.[2] سپس از بزرگراه ۷۶ متری که در دست احداث است، از برج ۱۵ طبقه اداری که در دست ساخت است و بسیاری از واحدهایش پیش فروش شده، با هزینه ۵۰ میلیارد تومان و از شهر مسکونی صدف و چند هتل و مرکز تجاری وسیع در دست احداث و مجموعه‌های ورزشی و سیاحتی فراوان که توسط سازمان [عمران کیش]، یا بخش خصوصی اجرا می‌شود، بازدیدکردم.

در مجموع، وسعت ساخت و ساز، خیلی سریع رشد کرده است؛ به خاطر اطمینان از ادامه کار کیش، با قانون اخیر مجلس و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و تسهیلات جدید و ثبات مدیریت. گرچه به خاطر گروه‌های فشار و خشک‌مقدس‌ها، رکودی در توریست‌های خارجی پیش آمده است. سپس از پاویون جدید، برای مقامات کشور دیدن کردیم که میهمان‌های سطح بالا در جنوب‌شرقی جزیره و دور از مراکز تجاری و سیاحتی ساخته می‌شود که محل فعلی را برای کارهای تجاری و سیاحتی مورد استفاده قرار دهند. سپس در کانون هنری، مجموعه طرح‌های جزیره را دیدیم؛ منجمله طرح بیمارستان به اصطلاح هسته‌ای جدید که بناست ساخته شود؛ برای جذب بیمار از کشورهای خارجی به خاطر فوق‌تخصصی و سهل‌الوصول‌بودن و سرعت ساخت. طرح کامپیوتری‌کردن اداره جزیره را دیدیم و سپس باغ وحش و منجمله بچه شیری که با شیرگوسفند تغذیه می‌شود. عصر هم در پاویون استراحت کردیم. سر شب آشی خوردیم و به سوی تهران پرواز کردیم.

 

 

[1] - یازدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۹۶ میلادی در امارات متحده عربی، در دو شهر ابوظبی و العین با حضور دوازده تیم برگزار شد. در این مسابقات، علی دایی، بهترین گلزن و خداداد عزیزی، به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شدند. در این جام، عربستان سعودی، رتبه اول، امارات متحده عربی، رتبه دوم و ایران عنوان سوم را به دست آوردند.

[2] - شرکت کیش خودرو در سال ۱۳۷۴ با مشارکت بخش خصوصی، سرمایه‌گذار خارجی و بانک صنعت و معدن به منظور تولید سالانه ۵۰۰۰ دستگاه خودرو سواری در منطقه آزاد کیش تأسیس شد. از ابتدای راه این شرکت تصمیم گرفت تا یک تجربه کاملاً جدید را در صنعت خودرو ایران عملی کند؛ ساخت خودرویی با طراحی مدرن و بدنه کامپوزیت. در بازار کم‌تنوع خودرو ایران اتخاذ چنین تصمیمی یک شمشیر دولبه محسوب می‌شد، چرا که در نگاه اول با آنکه ورود یک محصول جدید می‌توانست روح تازه‌ای به این بازار ببخشد، اما ممکن بود بسیاری از خریداران خودرو در کشور با رویی گشاده به استقبال این ایده عجیب نروند. در نهایت از ابتدای سال ۷۶ طراحی و ساخت پیش‌نمونه‌های محصول جدید با همکاری شرکت BMS انگلستان آغاز شد. نوع خاصی از فایبرگلاس برای ساخت بدنه خودرو انتخاب شد و شاسی و سایر متعلقات فنی این خودرو، به جز پیشرانه و گیربکس با کمک همان کمپانی طراحی و ساخته شد. محصول این شرکت با نام سیناد وارد بازار شد.