خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

از تمایل ری شهری برای ریاست جمهوری تا ازدواج سفیر غیر مسلمان با یک دختر مسلمان ایرانی

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۷۵

 

 پنج‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۷۵ //۲۷ رمضان ۱۴۱۷ // 6 فوریه 1997

 

آقای [محمدعلی] زم، [رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی] و آقای [عبدالحسین] مُعزی، [قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی]، آمدند. گزارش کارهای انتشاراتی را دادند و خاطرات من را خواستند و برای مؤسسات آموزشی نوع دوم و هنری استمداد کردند. آقایان [محمد محمدی] ری‌شهری، [تؤلیت آستان حضرت عبدالعظیم (س)] و [محسن] شریفی، [معاون اجرایی و هماهنگی آستان] آمدند. گزارش کار توسعه آستانه را دادند و تمدید مهلت وامی را که به کمک من، از صندوق ثبت گرفته‌اند، خواستند. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری هم] مذاکراتی داشتند. گفت، به رهبری گفته است اگر ایشان از نامزد دیگری حمایت کنند، او کنار خواهد رفت. تقاضای پرداخت بقیه اقساط ساخت دانشگاه علوم حدیث را نمودکه به هزینه من ساخته می‌شود.

آقای [ابوطالب] شالچیان، [مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور]، برای گزارش امور اقتصادی آمد و اجازه گرفت که وقتی صرف تهیه تز دکتری‌اش کند. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] و [آقایان محمد فروزنده و علیرضا مرندی]، وزرای دفاع و بهداشت و آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی] آمدند. درباره انتقال بعضی از تکنولوژی‌های ارزشمند در روسیه، با حضور [آقای مهدی صفری]، سفیرمان در روسیه تصمیم‌گیری کردیم. عصر کارها را تکمیل کردم. برای دیدن پیشرفت کار ساخت مصلای تهران رفتیم؛ پیشرفت قابل قبولی ندارد. آقای [حسین] علایی توضیحات داد. برای سال آینده، پنج میلیارد تومان بودجه گذاشته‌ایم که جهشی خواهد داشت.

برای مراسم افطار سفرای خارجی، به سعدآباد رفتیم. ابتدا نماز مغرب، به امامت من و حضور سُفرای کشورهای اسلامی خوانده شد. پس از یک افطار سبک، در جمع کل سُفرای اسلامی و غیراسلامی حاضر شدم. دکتر ولایتی و سفیر سوریه، به‌عنوان مقدم‌السفرا صحبت‌کردند. [آقای احمد الحسن]، سفیر سوریه، صحبت‌خوبی داشت. من هم درباره سیاست‌ها و دستاوردهای ایران بعد از انقلاب توضیحاتی‌دادم.[1] سپس در ضیافت‌شام شرکت کردم. همراهان، سُفرای سوریه و اسپانیا بودند. [آقای فرناندو خوزه بلوسو]، سفیر اسپانیا، از وضعی که برای سفیرکلمبیا پیش‌آمده، اظهارتأسف کردکه با دختر یک تاجر ایرانی، قرار ازدواج گذاشته‌اند و به همین خاطر مسلمان‌شده و اکنون پدر دختر مخالفت می‌کند و به ماشین سفیرکه حامل دختر و سفیر بوده، حمله کرده است. دکتر ولایتی، درباره نامزدی برای انتخابات [ریاست‌جمهوری] اظهارآمادگی‌کرد. پیش از ظهر، آقای نوربخش هم اظهار تمایل کرد که کارگزاران، دکتر ولایتی را نامزد کنند.

 

[1] - آقای هاشمی، با تشریح دستاوردهای انقلاب‌اسلامی پس از هیجده سال از پیروزی آن گفت: «ما کاملاً از شرایط پس از انقلاب راضی هستیم و ایران در راه تحقق هدف‌های مقدس خود در حرکت است. وابستگی ایران، در گذشته به عنوان کشوری با تمدن و تاریخ کهن، برای ملت ایران بسیارتلخ بود و ایران با تصمیمات مستقلی که خود می‌گیرد، خط‌مشی و راه زندگی مردم را تعیین می‌کند و این دستاوردی عظیم و افتخارآمیز برای مردم ایران است. از حدود صد میلیارد دلار بودجه سال جاری کشور، بخش مهمی از آن به امور عمرانی اختصاص دارد و ایران در دو سال گذشته، نه تنها کسری بودجه را به صفر رسانده است، بلکه با رشد قابل‌توجهی از مازاد بودجه هم برخوردار بوده است‌که این امر به رغم توطئه‌های فراوان دشمنان، به ویژه آمریکا علیه ایران، برای مردم ما بسیار شیرین و ارزشمند است. جمهوری اسلامی، مصرانه و صادقانه در پی صلح و ثبات پایدار و همزیستی مسالمت‌آمیز در سراسر جهان است و عملاً نیز ثابت کرده است که بزرگترین حامی صلح و ثبات در منطقه، به ویژه در کشورهای همسایه است.» ایشان، حضور نامشروع نیروهای آمریکایی در منطقه را برای صلح و آرامش منطقه‌ای، خطرناک خواند و با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای از جمله فلسطین، افغانستان، تاجیکستان، قره‌باغ، کشمیر، مسائل سودان، رواندا، زئیر و سومالی در منطقه آفریقا گفت: «ایران تلاش کرده است، در منطقه‌ای که اطراف آن را بحران فراگرفته است، از طریق تلاش‌های مسالمت‌آمیز و انسان‌دوستانه، صلح و آرامش برقرارکند و نقطه‌ثباتی در منطقه باشد. استقلال‌رأی مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران است. توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ایران، نشأت‌گرفته از استقلال سیاسی کشور است و کشور ایران که در گذشته، در تصمیم‌گیری‌های خود، کشوری صرفاً وابسته بود. اکنون به برکت اسلام و پشتوانه مردمی، همه تصمیمات اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را با تکیه بر ارزش‌های اسلامی که به آن معتقد است، می‌گیرد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.