خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1370 / کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1370 / کتاب سازندگی و شکوفایی

  • چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۷۰

  

 چهارشنبه 14 فروردین 1370  |     17 رمضان 1411    3 آوریل  1991

 

تنهایی سحری خوردم. سفیرمان از کویت تلفنی گفت حدود 15 هزار عراقی به منطقه تحت اشغال آمریکایی‌ها پناه برده‌اند که سیصد نفر از آنها ایرانی هستند و عمدتاً  از خانواده‌های خویی، ایروانی و... که می‌خواهند به ایران بیایند؛ گفتم ترتیب انتقال‌شان داده شود.

دکتر ولایتی، تلفنی گفت ترکیه خواستار تشکیل فوری جلسه شورای امنیت [سازمان ملل] برای بررسی مسأله سرکوب مردم عراق توسط صدام شده است. از ما خواسته‌اند در جلسه صحبت کنیم؛ موافقت کردم.

ساعت هشت و نیم صبح به دفترم رسیدم. خبر مهم در گزارش‌ها، سرازیر شدن سیل آوارگان کرد به ایران و ترکیه است. دکتر [مصطفی] معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد. نظرم را دربارة عملکرد وزارت [فرهنگ و آموزش عالی] خواست؛ گفتم خوب است و نقص کار، در نحوه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی است که باید جبران شود و دانشگاه بین‌المللی[امام خمینی]، باید فعال‌تر شود.

با [آقای رنه‌فل‌بر]، وزیر امورخارجه سوییس ملاقات داشتم. دربارة حل مشکل عراق و منطقه و توسعه روابط مذاکره شد. او از مواضع ایران تشکر کرد.

آقای [سید محمد موسوی] خوئینی‌ها، با اعضای مرکز مطالعات استراتژیک [ریاست جمهوری] آمدند. گزارش کار دادند و نیازها را گفتند. خواستار توجه بیشتر من برای فعال‌تر شدن مرکز شدند. از اینکه اکثر معاونان از یک خط [سیاسی] هستند، انتقاد کردم.

عصر هیات دولت جلسه داشت. شب وزرا، معاونان و مشاوران [رییس‌جمهور] با اعضای خانواده خود برای افطار مهمان من بودند. به همه پانصد تومان عیدی دادم و برای خانم‌ها چند کلمه‌ای صحبت کردم. از دعوت خوشحال بودند. اعضای خانواده خودم هم بودند. عفت هم به زنان عیدی داد.

با وزیران امور خارجه لوکزامبورک، هلند و ایتالیا (تروئیکا) که از سوی جامعه اقتصادی اروپا آمده‌اند، ملاقات کردم. خسته بودم. مذاکرات گرم و صمیمی بود. به نظر می‌رسد، می‌خواهند مشکلات روابط را رفع کنند.[1] 

 

[1] - در این دیدار ابتدا وزیر امورخارجه لوکزامبورگ، از حضور هیاتی از جامعه اقتصادی اروپا در تهران، اظهار خوشنودی کرد و گفت: «در چند روز آینده اجلاس سران دوازده کشور اروپایی تشکیل خواهد شد و مسایل جاری خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در این راستا اطلاع از نظرات جمهوری اسلامی، به عنوان مهمترین کشور منطقه، از اهمیت خاصی برخوردار است. جامعه اروپا معتقد است که حل مناقشه منطقه، باید بدون تحمیل هر طرح خارجی و نشات گرفته از خود منطقه باشد. ما فکر می کنیم نقش ایران در تامین امنیت منطقه، یک نقش تعیین کننده خواهد بود و هیچ راه حلی بدون نقش موثر ایران را منطقی نمی دانیم.» آقای هاشمی نیز با اظهار نگرانی از وضع دلخراش عراق گفت: « با توجه به وضعی که در اثر تجاوز عراق به کویت و دخالت نیروهای بیگانه در منطقه به وجود آمده، ما معتقدیم که مجموعه اروپا باید با یک حرکت نیرومند در رفع مشکلات مردم عراق که فوری‌ترین مساله منطقه است، تلاش کنند. متاسفانه امروز حساسیت مناسبی در مراکز قدرت دنیا برای حل مساله عراق دیده نمی شود. امروز اگر مساله عراق حل شود، امنیت منطقه نیز قابل حل خواهد بود.»