خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1370 / کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1370 / کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۷۰

 

سه‌شنبه 13 فروردین 1370  |     16 رمضان 1411          2 آوریل  1991

 

در خانه بودم. بیشتر وقت به خواندن پرونده‌ام در ساواک گذشت. محسن، [رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور] آمد[1] و راجع به کشتی سازی خلیج فارس، گزارش شفاهی داد؛ شرکت کره‌ای به وظیفه خود عمل نکرده و اکنون نگران محکومیت در دادگاه ایران است و می‌ترسد که برای کار آینده‌اش در ایران مشکلی پیش آید. تلاش می‌کند که خود را نجات دهد. نظر بازرسی این است که پیشنهادهای [وزارت] صنایع سنگین برای رفع اختلاف، منطقی است.

آقای [عبدالله] نوری، وزیر کشور و آقای [غلامحسین] محمدی گلپایگانی از دفتر رهبری، تلفنی دربارة احتمال ورود تعداد بسیار زیادی از آوارگان کرد عراقی به ایران پس از شکست شورش آنها در مقابل صدام گفتند؛ گفته شده پشت مرز رسیده‌اند. همچنین [آقای محمدی]، خبر از توافق با احمدآقا در مورد سرپرستی حج از طرف رهبری داد؛ قبلاً در این خصوص با رهبری و احمدآقا صحبت  کرده بودم.

 

[1] - دفتر بازرسی رییس‌جمهور، در سال 1368 با هدف بررسی کارشناسی و رسیدگی به موضوعات ارجاع شده از طرف رییس‌جمهور، با مدیریت محسن هاشمی آغاز به کار کرد. در دوره هشت سالة عملکرد این دفتر که به طور مستقیم زیر نظر رییس‌جمهور فعالیت می کرد، موضوعات بسیاری مورد بازرسی قرار گرفت که اثرات ملموسی درÃ   Äسالم‌سازی مدیریت اجرایی کشور و اطمینان بخشی به رییس جمهور و ارائه اطلاعات دست اول و مؤثق، در خصوص موضوعات ارجاعی داشت.