خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

بحث داغ و همیشگی رابطه ایران و آمریکا، چگونه دامن خاتمی را گرفت؟!

  • کیش
  • سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۶

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۷۶//۱۵ شعبان ۱۴۱۸ // ۱۶ دسامبر ۱۹۹۷

 

[امروز نیمه شعبان، تعطیل است.] ساعت نُه‌ونیم صبح از مهرآباد به سوی کیش پرواز کردیم. عفت و یاسر و مریم و لیلی همراه بودند. اکثر بچه‌ها به خاطر مدرسه نیامدند. ساعت یازده فرودگاه کیش بودیم. آقای [محمدرضا] یزدان‌پناه، مدیرعامل [سازمان منطقه آزاد] کیش به استقبال آمده بود.

در مسیر تا پاویون، وضع کیش را گفت. در ماه‌های اخیر، به خاطر مسئله ثروت‌های بادآورده و نیز رکود داخل‌کشور، حرکت سازندگی کند شده و تجار و کسبه هم از رکود کارشان گله‌دارند، ولی مجموعاً نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته‌ایم؛ کمتر از حد انتظار و برنامه.

پیش از ظهر و عصر و شب، در ساحل دریا قدم زدم. هوای تمیز و معتدل و محیط آرام برای استراحت جان می‌دهد. در گزارش‌ها، هنوز بازتاب اظهارات آشتی‌جویانه آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، نسبت به آمریکا مورد توجه است، ولی با تفسیر نادرست که مذاکره با ملت آمریکا را به معنای مذاکره با دولت آمریکا می‌گیرند، اما آمریکایی‌ها، با شیطنت برای قبول مذاکره، شرط قائل می‌شوند؛ گرچه می‌پذیرندکه قطع رابطه با ایران به مصحلت‌شان نیست.

عصر اخوی احمد و داماد جدیدش و منیژه و لیدا آمدند. در هتل اتاق گرفته‌اند. گفتم [به‌مناسبت میلاد حضرت مهدی (عج)]، به پاسداران و خدمه هواپیما، هر یک سه هزار تومان عیدی بدهند.