خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

ابراز محبت گرم مردم روستاهای مسیر حرکت هاشمی رفسنجانی در اطراف مشهد

  • سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۷۶

سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۷۶//  ۱۳ جمادی‌الاول ۱۴۱۸//  ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۷

 

بعد از نماز صبح به زیارت رفتم. ساعت ۸ صبح به کتابخانه آستان‌قدس رفتیم. از کارهای بخش مرمت و بخش جراید و مجلات و سالن‌ها و در نمایشگاه آثار فرهنگی، از بخش‌های مختلف تولیدات و خدمات فرهنگی بازدید و از اطلاع‌رسانی و بخش بین‌المللی کردم. گفتند بنیاد پژوهش‌ها بیش از ۲ هزار عنوان کتاب دارد؛ حدود ۱۰ ممیلیون جلد کتاب منتشر کرده است. سپس در جمع کارکنان، آقای طبسی دربارة خدمات من صحبت کردند. دربارة اهمیت کارهای فرهنگی آستان‌قدس در کل کشور سخنرانی کردم و از شخص آقای [واعظ] طبسی تعریف نمودم.

از آنجا به میدان جدید میوه و تره‌بار رفتیم که شرکت رزمندگان تأسیس کرده و توضیح طرح مهم مرکز تجارت بین‌المللی را شنیدیم. تاکنون ۵ ممیلیارد تومان هزینه کرده‌اند. خیلی بیش از آن سرقفلی فروخته‌اند. سرمایه‌ای برای اجرای طرح شده است. ۱۰ هزار عضو دارند. سردار شوشتری و آقای صابری توضیح دادند. کلنگ طرح را به زمین زدیم.

برای بازدید از طرح توسعه سیمان شرق رفتیم؛ از آن بخش خصوصی است. به زودی طرح توسعه ۳ هزار تُن در روز آن به بهره برداری می‌رسد؛ کارخانه موفقی است. در مسیر از روستاهای متعددی عبورکردیم‌که به گرمی ابراز محبت می‌کردند و بعضی‌ها برای آب و گاز استمداد می‌نمودند.

از آنجا به مزرعه نمونه آستان‌قدس رفتیم. در مسیر از پایگاه نهاجا [= نیروی هوایی ارتش جمهور اسلامی] عبور کردیم. آقای پورعلی، فرمانده پایگاه همراهمان بود. وقت به نماز و ناهار و استراحت گذشت. اعضای خانواده هم آمده بودند. عصر از کارخانه جدید تولید ماست و پنیر و سرشیر و بستنی بازدید کردیم؛ مدرن است، با ظرفیت ۱۰۰ تُن شیر در روز. سپس از مزارع چغندر قند و گوجه‌فرنگی و یونجه و گاوداری‌ها و اشجار بازدید کردیم؛ وضع خوبی دارد. ۷ هزار هکتار است و با حدود ۷۰ حلقه چاه و مقداری از آب فاضلاب شهر مشهد.

به شهر برگشتیم. شب، آقای نبیه بری، رئیس مجلس لبنان برای ملاقات آمد. دربارة وضع لبنان و احتمال تشدید فشار اسراییل و همکاری بهتر اعراب و ایران صحبت کردیم. معتقد است، اسراییل در جنوب لبنان مجبور به عقب نشینی خواهد شد. توقع کمک بیشتر ایران را دارند. لوحی از مجلس لبنان هدیه داد. شام را با ما خورد و به تهران مراجعت کرد.