خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

  • شنبه ۲۸ تیر ۱۳۷۶

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۷۶ // ۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۱۸// ۱۹ جولای ۱۹۹۷

 

به اردودگاه منظریه رفتیم. ابتدا بیمارستان ۹۰ تختخوابی که برای فرهنگیان ساخته شده، افتتاح شد و از سالن و کتابخانه مجتمع فرهنگی بازدید کردیم و کلنگ تالار بزرگی را به زمین زدم. صبحانه صرف شد: عدسی و لوبیا پخته. سپس در جمع مدیران [آموزش و پرورش] سراسر کشور، سرودی در وصف سازندگی و من توسط دانش‌آموزان اجرا شد و گزارش دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] و اعطای نشان به آقای [محسن] چینی‌فروشان، رئیس کانون پرورش فکری‌کودکان و نوجوانان به انجام رسید و با سخنرانی مفصل من تمام شد.

در دفترم پس از انجام کارها، [آقای الفا ابراهیماسو]، سفیر جدید گینه، برای تقدیم استوارنامه آمد. [آقای مسلم بن زیدان البرعمی]، سفیر عمان، برای خداحافظی آمد. دکتر [موسی] زرگر برای پیگیری توسعه بیمارستان سینا آمد. [آقای عبدالرحمن ندیمی]، استاندار بوشهر آمد و برای منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه‌های مرزی بوشهر و نیز خط راه‌آهن جنوب ـ جنوب استمداد کرد.

[آقای علی عبدالعلی‌زاده]، استاندار آذربایجان شرقی آمد. اصرار داشت که سفری به تبریز برای طرح‌ها و به خصوص افتتاح ورزشگاه بزرگ [یادگار امام] تبریز بروم که نپذیرفتم. گزارش پیشرفت طرح‌ها را داد و گفت بیکاری در استان ۶ درصد است. [آقای علی‌بخش جهانبخش]، استاندار سیستان و بلوچستان آمد. گزارش طرح‌ها را داد و برای سرعت اجرای طرح‌ها خواستار اعتبار بیشتر شد. آقای [علی‌محمد] بشارتی، تلفنی خواستار دادن نشان به جمعی از استانداران شد.

عصر [آقای محمدرضا نوری شاهرودی]، سفیرمان در عربستان سعودی آمد. گزارش موفقیت در اصلاح روابط با سعودی را داد و خواستار فرستادن جواب پیام فهد شد و اصرار برای سفر من به آنجا داشت. دکتر [حسن] حبیبی برای امور جاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره امنیت در شرق کشور و مسئله حقوق دریای خزر و شورای دفاع و نیز اقلیت‌ها بحث شد.

شب دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و نایب‌رییس مجلس] آمد. از صحبت‌های رهبری در مورد برخورد با سرمایه‌های بادآورده انتقاد داشت و گفت باعث رکود اقتصاد و ناامنی اقتصادی می‌شود و راجع به کابینه آینده صحبت شد و درباره پذیرش عضویت در کابینه در صورت دعوت، مشورت کرد.