خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

پیشنهاد برخی از اعضای هیئت رئیسه خبرگان برای مادام العمری نمایندگان مجلس خبرگان و مخالفت هاشمی!

  • چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۷۶

چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۷۶ // ۳ ربیع‌الاول ۱۴۱۸// ۹ جولای ۱۹۹۷

 

سعید [لاهوتی، همسر فاطی]، خبر داد که دیشب باز هم فاطی دچار درد شده است. عفت به عیادت رفت. تا ساعت نُه‌ونیم روی کلید قرآن کارکردم. سپس به ورزشگاه آزادی رفتم؛ کارگران، همایشی به‌منظور قدردانی از خدمات دولت من ترتیب داده بودند. مراسم شکوهمندی در سالن دوازده هزار نفری بود. آقایان [حسین] کمالی، [علیرضا] محجوب و [ابوالقاسم] سرحدی‌زاده، در وصف کارهای انجام شده گفتند؛ به‌خصوص خدماتی‌که به کارگران کرده‌ایم. کارگری شعری خواند و دو لوح زیبا تقدیم‌کردند. من هم صحبت مفصلی داشتم، درباره حقوق کارگران و کارهایی که برای احقاق حقوق آن‌ها و ارتقای شخصیت و زندگی‌شان شده است؛ از قانون کار، آموزش، بیمه، اصلاح دستمزدها و کم‌کردن مالیات‌ها.

به دفترم رفتم. آقایان [علی] مشکینی، [محمد] مؤمن، [ابراهیم] امینی و [سیدحسن] طاهری [خرم‌آبادی، اعضای هیأت‌رییسه مجلس‌خبرگان رهبری] آمدند. جلسه هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان داشتیم. مقرر بود اجلاسی در تابستان در مشهد باشد که قرار شد به تأخیر بیندازیم. از اینکه روحانیون ساختارشکن، در انتخابات خبرگان سال آینده فعال شوند و در مجلس خبرگان باعث تضعیف رهبری بشوند، اظهار نگرانی کردند.

پیشنهاد داشتندکه انتخابات را دو سال تأخیر بیندازیم که با انتخابات مجلس با هم انجام شود که نپذیرفتیم و نیز پیشنهاد دیگری بود که اصلاً تصویب‌کنیم‌که نمایندگی مادام‌العمر باشدکه آن هم رد شد. درباره انتخابات خبرگان بحث شد و نیز ساختن مرکز خبرگان در قم که از من کمک گرفته‌اند، ولی در جواز ساخت بنا، با شهرداری و مردم دچار مشکل شده‌اند. در قم موج مخالفت با تغییر منطقه سالاریه و زنبیل‌آباد پیش آمده است. آقای طاهری در مورد بنیاد پاکستان گزارش داد و آقای مؤمن از مشکل گرانی روز و چاه‌های کشاورزی گفت.

عصر علی اخوی زاده و مهدی آمدند. از احتمال کم‌شدن بنزین گفتند. گفتم اجازه واردات داده‌ایم که بعداً از فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس پرداخت شود. در جلسه هیئت دولت سه مصوبه داشتیم. مصاحبه رادیو تلویزیونی درباره سفر به خوزستان و لرستان داشتم.