پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام نوروزی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ایرانیان خارج از کشور

پیام نوروزی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ایرانیان خارج از کشور

  • جمعه ۱ فروردین ۱۳۷۶

بسم الله الرحمن الرحیم

به ایرانیان عزیزی که در خارج از کشور ـ به هر دلیلی ـ زندگی می‌کنند، تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم که سال نو برای شما مبارک باشد و زندگی خوبی داشته باشید. این آخرین پیام عیدی من در دوران مسئولیت اجرایی است. در سال‌های گذشته به تناسب شرایط هر سال،  چند کلمه‌ای با شما صحبت کردیم که سنت خوبی است. امسال هم الحمدلله توفیق پیدا کردیم که با شما حرف بزنیم.

در پیام‌های گذشته معمولاً  بر این نکته تکیه می‌کردم که  شما سعی کنید کشورتان را فراموش نکنید و رابطه خودتان را با ایران حفظ کنید. سعی کنید زبانتان را فراموش نکنید و سنت‌ها و آداب ایرانی و اسلامی را نگه دارید. مخصوصاً بچه‌هایتان را ایرانی بار بیاورید و نگذارید که در کشورهای بیگانه استحاله شوند. آن‌هایی که می‌توانند خوب است که به ایران برگردند و تقاضا هم کرده‌ایم. بیایید در کشورتان کار و زندگی کنید و آن‌هایی که نمی‌توانند، رابطه‌ای برقرار کنند، یا مسافرتی کنند و سعی کنند با کالاهای ایرانی یک مقدار زندگی‌شان را ایرانی کنند و حداقل به‌طور عمیق و درست در جریان اخبار و اوضاع کشورشان باشند.

این صحبت‌ها و توصیه‌های ما مؤثر هم بوده است و ما امروز شاهدیم که انبوهی از کسانی که در خارج بوده‌اند، به‌تدریج برگشته‌اند و خیلی از آن‌ها الآن کارهای مهم و  زندگی‌های خوب دارند. لابد شما هم بی اطلاع نیستید و راضی هستید از اینکه تصمیم گرفته‌اند به ایران بیایند. امیدواریم در سال نو هم شاهد حضور وسیع شما و عملی شدن توصیه‌های بنده باشیم.

امسال دو سه کلمه جدید هم برای شما داریم که عرض می‌کنیم. نظر من این است که آن‌هایی که این سال‌ها به ایران نیامده‌اند، اگر بیایند، می‌بینند که ایرانی که امروز می‌بینند، با ایرانی که قبلاً دیده بودند، خیلی متفاوت است. آن‌هایی که اصلاً به ایران نیامده‌اند و با بمباران تبلیغاتی دشمنان ایران ذهنشان به مطالب خلاف حق آلوده شده است، اگر ایران را ببینند، قضاوتشان به کلی دگرگون می‌شود.

در سایه انقلاب، امروز ایران حقیقتاً دارد دوره افتخار آمیزی را  می‌گذراند. از لحاظ مدیریت سیاسی و سیاست‌ها فکر می‌کنم دشمنان ما هم منکر نباشند که ایران روی پای خودش است و تصمیمات سرنوشت ساز در داخل کشور گرفته می‌شود. هیچ‌کس در دنیا نیست که بتواند نظر خودش را به ایران دیکته کند. این افتخار مال انقلاب و مال امروز است. شما می‌دانید که در گذشته چه جور بود! از لحاظ آگاهی و هوشیاری، مردم ما امروز یک ملت سیاسی و آگاه و هوشیار است و جوان‌های ما هم با مسائل کشور و مسائل جهانی آشنا هستند و خیلی تفاوت دارند با مردمی که در سال‌های گذشته اصولاً به این‌گونه مسائل بی‌تفاوت بودند. امروز مردم سریعاً به طرف آگاهی بیشتر و حضور جدی در صحنه و دخالت در سرنوشت خودشان پیش می‌روند. از حضور مردم در صحنه‌ها حتماً شما هم فیلم‌ها و تصویرهایی دیده‌اید. این‌قدر این صحنه‌ها بزرگ و وسیع است که من مطمئن هستم دوربین‌ها نمی‌توانند آنچه راکه هست، منعکس کنند، بلکه باید باشید و ببینید.

امور زندگی کشورتان در یک مسیر درست پیش می‌رود. هشت سال دورة سازندگی افتخار بی‌نظیری در تاریخ ایران ثبت کرد و مطمئن باشید که هیچ‌وقت در تاریخ ایران نبوده است که با این وسعت ایران را بسازند. در نقاط دورافتاده مرزی، در روستاها، در دل کوه‌ها و هر جا که نقطه‌ای بود که باید آباد شود، فرزندان ایران و ابزار مهندسی ایرانی دارند کار می‌کنند و آ نرا می‌سازند.

آموزش و فن در کشور شما امروز در وضع بالنده‌ای است. بیش از یک میلیون و سیصد هزار دانشجو و نزدیک 20 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون معلم و ده‌ها هزار استاد دانشگاه دارند قشر جوان را امروز پرورش می‌دهند که این رقم بیش از ده برابر ارقام پیش از انقلاب است.

در بعد صنایع فنون و تکنولوژی در یک جمله عرض می‌کنم که امروز همه کارهای بزرگ در ایران به دست متخصصان ایرانی انجام می‌شود. کارخانه‌های عظیم پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های بزرگ فولاد، آلومینیم، اکتشاف معادن بزرگ، مس و طلا و نفت، کرومیت و خیلی چیزهای دیگر به دست خود ماست. بیش از 300 شهرک صنعتی در کشور ساخته شده است که شما به هر گوشه‌ای از ایران بروید، می‌بینید که کارخانه‌های مدرن به دست خود ایرانی‌ها و عمدة  ماشین‌آلات آن هم در خود ایران ساخته می‌شود و بسرعت هم دارد رشد می‌کند.

کارهای مهندسی که در گذشته در انحصار خارجی‌ها بوده است، امروز به دست ایرانی‌هاست و جلوتر از این ایرانی‌ها دارند در خارج هم الآن کنترات (1)  کارخانه‌های سیمان، پالایشگاه‌ها، راه‌ها، راه آهن‌ها و کارهای بزرگ نفت و گاز را می‌گیرند. در بخش نفت و گاز و پتروشیمی، نیرو، کارهای دفاعی و همه جریان‌های حساس کشور دیگر مستشار خارجی وجود ندارد و کارها ارزانتر و مطمئن‌تر در خود ایران انجام می‌شود.

خدماتی را که قبلاً در چند شهر بزرگ کشور بوده است، شما امروز در روستاها می‌بینید. بیش از 90 درصد روستاهای شما امروز آب، برق، گاز، راه، مدرسه و خانه بهداشت و پزشک دارند و در بسیاری از روستاها امروز تلفن وجود دارد. مردم از هر نقطه‌ای با هر نقطه دنیا می‌توانند سریعاً تماس بگیرند.

کشاورزی دیگر آن نیست که شما قبلاً دیده بودید. امروز بیش از 135 سد بزرگ را یا  ساخته‌ایم یا داریم می‌سازیم و یا داریم مطالعه می‌کنیم. (2) آبیاری حالا به آن شکلی که شما قبلاً دیده بودید، نیست. با شیوه‌های مدرن آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و بارانی و شیوه‌های دیگر مزارع ما آبیاری می‌شوند و به سرعت توسعه پیدا می‌کند. کالاهای تولیدی کشور، کشاورزی و غیرکشاورزی و بسته بندی به صورتی است که با آنچه قبلاً فکر می‌شد که بزودی در کشورهای جهان سوم نمی‌آید، امروز اینجا شما می‌بینید. فروشگاه‌های بزرگ عمدتاً با کالاهای ساخت ایران و با بسته‌بندی‌های مناسب در اختیار مردم است.

شهرها بسیار خوب ساخته می‌شوند و با فضای سبز، میدان‌ها، آبنماها و پارک‌ها تمیز می‌شوند. در همه جای کشور الآن از مرز غرب تا مرز شرق و از شمال تا جنوب طرح اتوبان است و قطعات زیادی ساخته شده است. اگر سال آینده شما به ایران بیایید، از انزلی تا شیراز ـ غیر از چند قطعه کوچک ـ عمدتاً در بزرگراه و اتوبان می‌توانید حرکت کنید و راه آهن سراسری کشور شما امروز جاده ابریشم را احیاء کرده است.

در صنعت مخابرات وضع ما به گونه‌ای است که بخش عظیمی از کابل استراتژیک اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس را که 20 کشور در آن شریک هستند، ایران اجرا می‌کند. فیبرنوری که از   قله‌های بزرگ مخابرات است، در ایران تولید و بکار گرفته می‌شود.

صنایع دریایی چیزی است که امروز شرکت‌های بزرگ دنیا دارند و ما با آن‌ها در خلیج‌فارس و دریای خزر رقابت می‌کنیم. بندرسازی و راه‌آهن سازی و پل سازی و بطور کلی همه نیازهای ساختمانی در ایران تولید می‌شود و خیلی از چیزهایی که در گذشته وارد می‌شد، صادر می‌شوند.

از بعد اقتصادی، امروز کشور شما بودجه متوازن ارزی و ریالی دارد، بدون یک شاهی (3)  کسر بودجه که در کشورهای دیگر این یک آرزو است و به خاطر اغنای ایران، این کار عملی شده است.

معادن ایران که قبلاً به فرمان استعمار متروکه می‌ماند و ما می‌بایست فقط نفت بفروشیم، امروز مقدار زیادی از آن‌ها کشف شده است و استحصال می‌شود و بخش عظیمی از نیروهای شما در معادن کار می‌کنند. به‌طور کلی همه بخش‌های کشور روبه پیش است و حقیقتاً ایران آن روز را آن‌هایی که دیده‌اند، اگر ببینند، می‌دانند که خیلی متفاوت است و آن‌هایی که ندیده‌اند و ذهنیت آن‌ها از تبلیغات منفی پرشده است، اگر ببینند از دروغهایی که شنیده‌اند، تعجب می‌کنند.

به هر حال متأسفانه شما تحت بمباران تبلیغاتی دشمنان ما هستید. ما امیدواریم دریچه‌هایی هم برای شما باز شود که با حقایق کشورتان آشنا شوید و عشق و علاقه‌ای که هر انسانی به وطن و به زادگاهش دارد، در شما رشد کند که یقیناً این شعله مقدس هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود. به هر حال ایران مال ایرانی است و شما هم مال ایران و فرزند این آب و خاک هستید.

امیدواریم که هر جا هستید، سالم و سعادتمند و راحت زندگی کنید. بدمان نمی‌آید که در خارج ایرانی‌هایی داشته باشیم که نمونه‌های خوب مردم ما باشند، ولی اگر شما ارتباطتان با ایران ضعیف باشد، بدمان می‌آید و دلمان نمی‌خواهد این چنین باشید. شما را به خدا می‌سپاریم.

 

 

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

*************************************************************************

1- (کُ تُ) ‌‌[فز] (اِ) قرارداد، قرارداد برای کارهای ساختمانی و غیره، پیمان (فرهنگ فارسی معین)

2-   درباره سد و سدسازی در ایران ، مدیر عامل منابع آب ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از  نظر دانش فنی سدسازی بسیار توانمند است و در حال حاضر جزو سه کشور نخست جهان در زمینه سدسازی است.

جمهوری اسلامی ایران در بخش سدسازی با اقدام‌هایی که در دوران سازندگی انجام  داده، به خودکفایی دست یافته و در جهان به عنوان کشوری سدساز مشهور شد و  درخصوص ساخت تجهیزات نیز قابل قبول عمل کرده است.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها 19 سد در کل کشور وجود داشت و هم اینک فقط در برنامه پنج ساله دوم که هنوز سه سال از عمر  آن می گذرد، 32 سد در کشور به بهره برداری رسیده است. دانش سد سازی در ایران بومی شده است و به لحاظ فنی برای ساخت بزرگ ترین سدها نیز مشکلی وجود ندارد و هم اینک 147 سد بزرگ مخزنی در سطح ملی و با حجم 47 میلیارد  متر مکعب آب در سطح کشور در حال بهره‌برداری است.

3- شاهی واحد شمارش دینار در گذشته بود و هر پنجاه دینار را برابر با یک شاهی فرض می‌کردند..شاهی طلا مساوی هفت نخود و برابر دو ریال بود. سکه‌های ده شاهی و پنج شاهی نیز وجود داشت. شاهی نقره برابر با ۳ شاهی و یک‌هشتم بود.