پیام ها
  • صفحه اصلی
  • پیام ها
  • پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای دعوت از روسای چهار کشور آفریقایی اسلامی

پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی برای دعوت از روسای چهار کشور آفریقایی اسلامی

  • سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۷۶

دکتر علی اکبر ولایتی در سفر دوره­ای خویش به چهارکشور آفریقایی، دعوتنامه کتبی، رئیس جمهور را تسلیم روسای جمهور در کشورهای مراکش، تونس، سنگال و لیبی کرد.

وزیر امور خارجه پس از برگشت از این سفر در فرودگاه تهران، گفت: «این سفر در پی سفرهایی بود که اخیراً با فشردگی و با استفاده از فرصت موجود قبل از برگزاری اجلاس سران  در تهران(1)  ، برای تسلیم پیام دعوت آقای هاشمی به سران این کشورها انجام شد.»

وی افزود: «با توجه به اینکه مراکش رئیس اجلاس جاری کنفرانس اسلامی است، جایگاه خاصی دارد و سنگال کشور مهم اسلامی آفریقا و رئیس قبلی اجلاس و لیبی یک کشور مهم در جهان عرب و آفریقا و تونس کشور مقتدر در شمال آفریقاست. در این سفر تمام روسای کشورها به پیام دعوت آقای هاشمی پاسخ مثبت دادند.»

دکتر ولایتی گفت: «تاکنون به سران حدود 20 کشور برای شرکت در این اجلاس دعوتنامه داده شد.»

 

*****************************************

1- هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و با شرکت بیشتر سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمان از هفدهم تا بیست و یکم آذرماه ۱۳۷۶ برگزار شد. ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند. از کل کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، دو کشور آلبانی و سومالی به دلیل مشکلات داخلی نماینده ای به اجلاس تهران اعزام نکردند. در صدر هیات های اعزامی ۲۰ کشور رئیس جمهور، ۶ کشور نخست وزیر، ۵ کشور معاون، ۲ کشور ولیعهد، ۲ کشور امیر، یک کشور رئیس دولت، ۵ کشور نماینده، ۱۲ کشور وزیر، یک کشور رئیس مجلس ملی و یک کشور سلطان یکی از ایالات خود را اعزام کرده اند. همچنین حضور موسسات بین المللی دیگر شامل: ۱۹ نهاد و موسسه ی وابسته به سازمان Oic. دبیر کل سازمان ملل متحد به همراه ۹ موسسه وابسته به آن سازمان در اجلاس تهران حضور داشت.